Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 46 reacties

Toen Bethesda voor het eerst schetste wat het idee achter Brink was, begrepen we het niet direct. Het plan om een singleplayer en multiplayer met elkaar in één spelmodus te gieten, klonk ons wat vaag in de oren. Toch wilden we ontwikkelaar Splash Damage destijds, op de E3 van 2009, het voordeel van de twijfel geven. De Londense studio was eerder verantwoordelijk voor Enemy Territories: Quake Wars, een prima game waarin waarvan de multiplayer op een heel eigen manier in elkaar stak.

Gespeeld op: Xbox 360
Verschijnt ook voor: PlayStation 3, pc

Brink

Als je erover nadenkt, deed Quake Wars eigenlijk iets dat nu in Brink wordt doorontwikkeld. In Quake Wars maakte je deel uit van een team en speelde je online, maar in feite werkte je alleen. Per klasse schotelde het spel de speler een reeks opdrachten voor. De engineer kreeg als missie een brug te repareren, terwijl soldaten de missie kregen de engineers te begeleiden. Zo was onderlinge communicatie geen prioriteit meer; als iedereen zijn eigen missies uitvoert, moet het immers goed gaan. Brink is vanuit dezelfde gedachte ontstaan. Spelers kunnen zo sociaal of egocentrisch zijn ingesteld als ze willen, Brink leidt de boel vanzelf in goede banen.

Om die reden ondersteunt Brink geen voip. Natuurlijk, je kunt op de Xbox 360 wel een Party aanmaken, met je vrienden in een spel springen en dan via Party-chat met elkaar babbelen. In-game is er echter geen ondersteuning voor communicatie met je teamgenoten, simpelweg omdat het niet nodig is. Elke klasse krijgt zijn doel in beeld en visuele aanwijzingen laten duidelijk zien welke klasse er nodig is om het team verder te helpen. Het is ook niet moeilijk om na te gaan waar de vijand is; dat zie je aan de icoontjes van de gevallen kameraden en je hoort het aan de schoten. Roepen om een medic is niet nodig; medics zien automatisch icoontjes verschijnen die aangeven waar een teamgenoot is die hulp nodig heeft.

*Uitleg nodig

Het enige onderdeel waar voip wel handig voor was geweest, is de uitleg van het spel. Brink kent wel degelijk een leercurve en het is soms handig om andere spelers te vragen hoe iets precies werkt. Speel je Brink goed, dan wordt elk potje een tactische match waarbij beide teams elkaar op strategische wijze te lijf gaan. Onze potjes leken echter meer op team deathmatch dan op een wedstrijd waarin beide ploegen bepaalde doelen moeten bereiken. Zo was er een level waarin het team van de rebellen alleen verder kwam als er een bepaalde robot op het strijdtoneel zou verschijnen. De meeste spelers richtten zich echter vooral op het achter vijanden aanjagen en dachten er niet aan de betreffende robot te begeleiden. Voor sommige spelers is een beetje extra sturing dan ook geen overbodige luxe.

Lees ook de gebruikersreview

Populaire gebruikersreview

Alle gebruikersreviews over:


Door Jurian Ubachs

- Redacteur

Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.

Volg Jurian op Twitter


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True