Specificaties Avontuur, Shooter-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

Brink, PC Review

CT Marty 18 mei 2011, laatste update op 19 mei 2011, 3.166 views

Brink, PC

Pluspunten

• Teamplay à la battlefield series
  • SMART sprinting
  • Wapen/Ability/Appearance customization
  • Class te wijzigen bij een health command post
  • Verschillende classes
  • Secondary weapon is niet per se een pistool, maar kan ook een SMG zijn bijv.
  • XP en levelling geven toegang tot sterke upgrades
  • Missies gemakkelijk los van elkaar te spelen
  • Prijs is niet extreem hoog

Minpunten

• Chaotisch
  • Geen duidelijke minimap
  • Geen echt duidelijke verhaallijn in de campaign

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 5
Besturing Score: 5
Geluid Score: 4
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 5
Beste Tweakers,

Mocht je overwegen om deze game te spelen/kopen; dit spel is echt leuk.
Ik zal even een paar aspecten van de game doorlopen.

Gameplay

Security vs. Resistance
Er zij binnen Brink twee teams; security en resistance. Security zijn de wat menselijkere personen en bij resistance zitten creepy mannetjes.

Customization
Als je dit spel voor het eerst opstart vraagt het spel je om een account aan te maken. Je kan je eigen mannetje "customizen". Een soort van de sims, je kan het haar aanpassen, bouw etc. Daarnaast kan je al kiezen uit een aantal wapens.

Wapens
Het overzicht van de wapens is erg goed en het aanpassen ervan ook. Je kan wapens vrijspelen door de challenges te doen op niveau 1 ster (*) en nog betere wapens door de challenges op niveau 2 ster (**) uit te spelen. Het aanpassen van de wapens is eenvoudig; als je een wapen selecteert krijg je een overzicht van het wapen en alle features die je kan customizen.

Wat ook heel fijn is bij de wapens, is dat je niet als secondary weapon perse een pistool moet. Je kan ook kiezen voor een light machine gun als primary en als secondary een rifle. Je kan in totaal 2 wapens kiezen.

Appearance
Bij appearance is het vergelijkbaar als met het customizen van de wapens. Je ziet bij appearance je mannetje in 3rd person en je kan op verschillende delen klikken (hoofd, benen etc.) om het uiterlijk aan te passen. Nieuwe kleding kan vrijgespeeld worden door challenges en de campaign.

Abilities
Door missies en challenges te doen kunnen muntjes vrijgespeeld worden die besteed kunnen worden aan abilities. Voorbeelden van abilities die je kan kopen zijn: "herladen tijdens sprinten, hack turret (hack een turret van een tegenstander om hem voor jou te laten werken), flashbang grenade en self resurrection (jezelf reviven). Alle abilities hebben een reload time na gebruik.

Er zijn twee typen abilities; class-related abilities en universal abilities. Class-related abilities zijn abilities die alleen voor een bepaalde klasse (lees: type) mannetje van toepassing zijn. Universal abilities zijn abilities die altijd van toepassing zijn ongeacht het klasse mannetje dat je hebt. (Zoals rennend herladen) Alle abilities kosten 1 munt, maar het is vooral afhankelijk van je rank of je een ability mag kopen en gebruiken.

Classes
Binnen Brink zijn er enkele kenmerken die doen denken aan Battlefield games zoals 2142 of Bad Company 2, classes is daar één van. Zo zijn er bij Brink vier classes:

1. Soldier
2. Medic
3. Engineer
4. Operative

1. Soldier
De soldier is puur gericht op vechten. Dat is ook gelijk zijn sterkste punt. De ondersteunende functie van de soldier is dat hij naast goed vechten ook kan ammo uitdelen aan anderen en vervolgens zijn eigen ammo, wanneer nodig, weer aanvullen. Daarnaast kan een soldier dingen opblazen.

2. Medic
De medic kan goed vechten, maar is ook vooral handig voor het redden van teammates. De ondersteunende functie van de medic is dat hij teammates kan reanimeren of genezen van wonden. Daarnaast kan de medic als special ability de health van iemand boosten zodat het nét iets meer hitpoints heeft dan normaal.

3. Engineer
De engineer kan gebruikt worden voor vechten maar heeft vooral de ondersteunde functie om dingen te repareren. Zo kan hij computers hacken, explosieven plaatsen of turrets repareren. Daarnaast kan de engineer wapens "buffen" zodat er meer damage gedaan wordt.

4. Operative
De operative is een soort van sniper. Hij heeft niet per se een sniper in handen, maar qua class doet het er aan denken. De operative is bedoelt als class om af en toe stealth te "lonewolven" (alleen erop uit trekken). Zo kan de operative de uniformen/kleding van enemies aantrekken om minder op te vallen. Daarnaast heeft een operative de "scavenger" ability. Dit houdt in dat hij van dode vijanden het lichaam kan onderzoek om pip's aan te vullen, dit is voor het gebruik van de special skills. Bovendien kan een operative computers en dergelijke hacken.

Erg goed vind ik dat bij elke class niet per se wapens vastzitten zoals bij Battlefield 2142 bijvoorbeeld het geval was. Bij BF 2142 koos je niet zo snel engineer omdat hij eigenlijk alleen goed was tegen voertuigen, maar zijn wapen ronduit bagger was. Bij Brink is dit niet het geval; wapens die je kiest zijn bij alle classes te gebruiken.

Health command post
Er zijn binnen Brink health command posts. Ik refereer vaak naar Battlefield games en dat doe ik ook hier. Daarmee wil overigens niet zeggen dat Brink een aftreksel is van Battlefield, Brink is een spel op zich. Health command posts zijn te vergelijken met vlaggen die je in de battlefield series hebt. Health command posts dienen als spawnpoints en kunnen veroverd worden. Bij de health commande post kan je: spawnen, je class veranderen, je health en je ammo aanvullen.

SMART sprinting
Binnen Brink wordt er gebruik gemaakt van SMART sprinting. Dit concept houdt in dat het spel al wat denkwerk voor je doet. Bijvoorbeeld; als je sprint (Shift indrukken) en op spatiebalk druk dan kijkt hij zelf wat de meest logische command is. Als er een krat staat klimt hij op het krat, als er een muur staat gaat hij aan de muur hangen en opklimmen. Naast spatiebalk is er ook "C" dit is voor alle commandos voor laag op de grond. Sprinten + c is bijvoorbeeld een sliding maken om enemies te tackelen, of ergens onderdoor sliden.

Korte afstanden
Iets wat ook erg sterk is aan het spel zijn de korte afstanden. Korte afstanden zorgen ervoor dat je nadat je dood bent weer snel in de battle terug bent. Het nadeel van de korte afstanden is wel dat wanneer je een paar enemies dood er weer nieuwe zijn in de tijd dat je met andere enemies bezig was. Het is dus lastig de vijand weg te drijven.

Chaos
Hoewel ik tot nu toe alleen maar lovend ben geweest heb ik wel een paar kleine minpuntjes bij dit spel gevonden. Zo is het spel redelijk chaotisch. Het feit dat je geen degelijke minimap hebt bij dit spel maakt het wel lastiger om een overzicht van het slagveld te krijgen. Misschien is dat juist wel de bedoeling geweest van de game developers, maar het was voor mij even wennen.

Teamplay
Tenslotte nog iets over de teamplay. Brink draait om teamplay. Lonewolvers kunnen eigenlijk alleen in de categorie "operative" terecht, want de andere classes draaien teveel op teamplay. Ik vind de teamplay echt goed er in gebakken. Boosts, refills, heals, revives etc. Precies te dingen waar ik binnen battlefield 2142 zo van hield.

De teamplay is dus erg goed, maar soms vroeg ik me wel af of ze de teamplay niet iets teveel forceerden. Deze uitspraak baseer ik op het feit dat er bij redelijk veel class upgrades staat dat deze alleen op een teamspeler te gebruiken is en niet op jezelf. Zo ben je dus met upgrades voor een deel afhankelijk van de behulpzaamheid van je team. Als jij iedereen boost, maar ze doen niks terug dan is dat ook niet helemaal eerlijk verdeeld. Overigens krijg je wel experience door vrienden te helpen. Daarnaast is experience veel gemakkelijker te verdienen met teamplay dan met het doden van enemies. Wat dat betreft hebben ze er bij Brink alles aan gedaan om het een teamplay spel te maken.

Tenslotte is het ook erg leuk en benoemenswaardig dat je in multiplayer de challenges en campaign kan doen!

XP & levelling
Zoals bij teamplay vermeld zijn er experience-punten te halen. Deze experience-punten helpen met het omhoog levelen waardoor weer sterkere en betere upgrades gehaald kunnen worden.

Graphics

Brink is een spel dat is toegespitst op de gameplay en niet zozeer op de sterke graphics. Desondanks zien de graphics er absoluut niet verkeerd uit. Voor de mensen die echte hoge grafische prestaties een pré vinden zou ik deze game niet gelijk aanraden. Zoals gezegd is dit voornamelijk een spel voor de geweldige gameplay en de graphics zijn prima in orde.

Geluid

Over het geluid kan ik weinig zeggen. Ze hadden misschien wat meer gebruik kunnen maken van surround sounds en dergelijke, maar het geluid is verder prima in orde.

Stabiliteit

Dit spel liep de hele tijd goed, maar ik heb één gek instabiel iets gevonden. Om een of andere reden had het spel al mijn controls naar "blank" veranderd waardoor ik niks meer kon doen en mijn PC moest resetten. Na mijn PC en Brink opnieuw opgestart te hebben heb ik alle controls weer naar "default" teruggezet en liep alles weer prima.

Replaywaarde

De campaign met de missies van Brink zit niet echt een verhaal in en missies kunnen dus gemakkelijk los van elkaar gespeeld worden. De replaywaarde is zeer goed, want de missies zijn leuk genoeg om vaker dan één keer te doen. Het nadeel wel hiervan is dat er maar weinig en onduidelijke verhaallijn in de campaign zit.

Dit spel kun je voor ¤35,- online krijgen en dat vind ik niet extreem duur voor zo'n nieuw spel. Ik heb de prijs daarom 4 sterren (****) gegeven.

Conclusie: UT2004 meets BF2142

Als iemand mij zou vragen met welk spel Brink vergelijkbaar is dan zou ik zeggen dat het mij sterk doet denken aan een combinatie van Battlefield 2142 en Unreal Tournament 2004.

De game Brink is een geweldig leuk spel om te doen. Het unlocken van wapens en appearances is vrij eenvoudig en leuk om te doen. De missies zijn wat chaotisch en er zit niet veel verhaal in, maar dat maakt ze wel leuker om nog een keer een losse missie opnieuw te spelen.
De grafische pracht van dit spel is niet de focus geweest, maar ondanks dat zijn de graphics goed in orde.

Dit spel is gebaseerd op teamplay en is echt een perfect spel voor een LAN party met een man of 6-12. (Minder kan eventueel ook ;))

Kortom, een aanrader.

Mede-tweaker CT Marty, over en uit.

P.S. Deze review is met veel zorgvuldigheid geschreven, maar mocht er desondanks toch iets in staan waarmee u het als lezer absoluut niet eens bent, dan zie ik dat graag in de reacties. Mocht u de review goed vinden, dan is dat natuurlijk ook altijd fijn om te horen :)

Heb jij ook een Brink, PC?

Marty, leuke review, maar je zit er wat naast met de classes 8)7

1. Soldiers blazen dingen op
2. Operatives hacken, niet engineers
3. Engineers kunnen turrets repareren en buffs geven aan de wapen
4. Scavage ability is voor soldiers om zjin "pip's" ( skill usage ) aan te vullen
Thanks, die dingen had ik inderdaad niet bij de goede class ingedeeld.
Het is nu aangepast.

Thanks voor de opmerking.
Ik zou het niet UT2004 meets BF2142 noemen, maar gewoon RTCW:ET in een modern jasje :).
Sorry, maar daar zou ik het dan weer niet zo snel mee vergelijken.
Je zou het eerder een samensmelting van Champions online en RTCW:ET kunnen noemen.
Bedankt voor je review, als SP'er is het duidelijk dat ik deze game beter even kan overslaan.
Ik vind het maar een warrig spel, het speelt ook niet lekker en het ziet er ook nog eens slecht uit.
Blij dat ik hem niet gekocht heb.
bedankt voor de review

ik had er al verschillende gelezen sommige possitief maar vele negatief
na deze lezen ga ik het spel toch kopen.

veel vergelijking met Rtcw:Et en dat is nog altijd één van de beste shooters in mijn opinie

Spijtig dat na een tijdje iedere server zijn eigen mod ervan ging draaien en hopelijk komen er voor brink ook nieuwe maps uit want 8 maps is leuk voor een tijdje maar je hebt het toch gezien na enkele weken.
Volgens mij vergeet je iets ERG belangrijks.. De AI is achterlijk }:O
Het is eigenlijk ook een pure MP game.
Als je een leuke SP game zoekt kun je beter verder kijken :)
Voor mij is de AI totaal niet belangrijk.

[Reactie gewijzigd door unfor op 16 mei 2011 12:42]

Klopt , maar als ik een keer niet online wil gamen , mag de AI wel van degelijke kwaliteit zijn.
En dat is hij zeker niet.
Zoals ik hier onder al vermeldde valt het met de AI nog wel mee, ik vind het absoluut onredelijk als je de AI achterlijk of van ondegelijke kwaliteit noemt.

Ik zie niet extreem veel verschil met andere games.
Dan verschillen wij blijkbaar van mening over AI.
Diverse problemen waar ik tegen aan gelopen ben:

- Meerdere malen zitten ze in groepjes naar een muur te staren en achter hen staat dan de vijand

- Ze gaan niet aan de kant voor granaten , dit betekend dus , omdat ze in groepjes lopen dat bijna je gehele team direct uitgemoord is.

- Ze geven je nauwelijks tot geen cover als je iets doet (c4 plaatsen oid)
Maar ze staan wel met 4 man om je heen (human shield oid ?)

En nog veel meer rariteiten.
Strikey,

Van de dingen die je noemt herken ik alleen het feit dat ze je slecht dekken.
Ik heb al wel een paar keer bij een missie gedacht; kom op dudes, dek me is beter ik sta hier soms alles alleen te doen.

Maar tegen muren oplopen of weglopen voor granaten heb ik niks gemerkt. Ik probeer altijd granaten met een goede cook-off te gooien, anders zijn ze al weg en de radius van een granaat is niet bijster indrukwekkend.

Tegen muren oplopen heb ik nog nooit last van gehad.
In de campaign en de challenges in elk geval niet. Misschien is dat iets dat in "normale" voorkomt, maar daar kan ik niet veel over zeggen.
offtopic:
Dit zie je ook vaak in de MP omdat sommige mensen niet weten hoe je moet coveren, dus op zich zit er wel iets van kwaliteit in :+

Toch lijkt het spel me wel leuk in de MP vandaar dat ik vanavond maar eens een testje ga doen
Ik vond de AI niet echt achterlijk hoor. Ik heb sommige dingetjes gezien die beter konden zoals mannetjes die heel soms niet op je schieten, maar niet erge dingen die er uit sprongen.

Verder zijn je teammates ook erg behulpzaam en boosts en resupplies blijven dan ook niet uit. Achterlijk zou ik de AI niet gelijk noemen, maar ze hadden wel wat slimmer gekunt ja.

Maar zoals unfor ook al zei draait het vooral, dat zie je ook aan de hoeveelheid teamplay in dit spel, om multiplayer games.

[Reactie gewijzigd door CT Marty op 16 mei 2011 12:44]

Absoluut.
Je krijgt de objective "Hack the mainframe".
Je begeleidt een operative (bent zelf iets anders), staat bij de objective en die operative doet gewoon niets!

Iemand dropt de 'flag' (algemeen concept) bijvoorbeeld, de AI moet en zal eerst de vijand kapot maken voor ze 'm proberen veilig te stellen (Een 'flag returned' voorkomen).
Beste vergelijking: Borderlands + RTCW:ET