Door , , 104 reacties

We hebben nog niet eens een week van het lenteweer kunnen genieten en we worden al getrakteerd op een enkeltje naar het tropisch warme, Aziatische eiland Panau. Op het eiland krijg je alle vrijheid, en je krijgt er knallende actie en meer stunts en spektakel dan je bij de gemiddelde doorsnee-game krijgt voorgeschoteld. Just Cause 2 heeft heel wat voor je in petto.

Getest op: Xbox 360
Ook verkrijgbaar voor: PlayStation 3 en pc

Just Cause 2

Wie een paar jaar geleden de eerste Just Cause heeft gespeeld, heeft destijds met een game te maken gehad waar de potentie vanaf spetterde. Het was zeker geen slecht spel, maar er moesten duidelijk nog wat zaken aan worden gladgestreken. De studioleden van Avalanche Software zijn vervolgens begonnen aan de ontwikkeling van een actiespektakel waarin je helemaal los kunt gaan.

* Een flinterdun verhaal

Wanneer je een beetje thuis bent in de films met Sylvester Stalone, Steven Seagal en Arnold Schwarzenegger, dan weet je dat actiefilms het niet moeten hebben van fantastische dialogen en een complex verhaal. Dit geldt ook voor de actiegame Just Cause 2. De held van het verhaal is Rico Rodriguez. Deze getrainde agent van het briljant genaamde ‘The Agency’ moet op Panau een vermiste agent zien te vinden. Het vermoeden bestaat dat deze agent is overgelopen. Panau wordt geleid door een dictator en er zijn drie facties die de positie van deze machthebber graag willen overnemen. Rico moet zijn collega vinden en zal hiervoor opdrachten moeten uitvoeren voor de drie facties.

Klinkt allemaal niet heel bijzonder, maar toch bevat het verhaal van Just Cause nog wat verrassingen - waar we hier verder niet op in zullen gaan. Waar we wel even bij stil willen staan is de manier waarop in Just Cause 2 het verhaal wordt verteld. In de loop der jaren hebben we flink wat manieren van 'vertellen' voorbij zien komen. Dat varieert van de geluidopnamen in Bioshock en de teksten en queesten in World of Warcraft, tot de filmpjes en verhaalgebonden missies in Grand Theft Auto IV. In Just Cause 2 lijkt het verhaal er af en toe echter met de haren bij te zijn gerukt. Tussenfilmpjes moeten het verhaal duidelijk maken, maar in deze filmpjes word je geconfronteerd met houterige animaties en een gebrek aan detail. Daarnaast vallen de animaties van de factieleiders, die steeds weer langskomen om te vertellen wat je nu weer op mag blazen, erg tegen. Tel daar de niet al te serieuze dialogen bij op, en je kunt alleen maar hopen dat het verhaal niet het belangrijkste onderdeel van Just Cause 2 vormt.

Populaire gebruikersreviews

Alle gebruikersreviews over: