×

Door Marc Rademaker

Left 4 Dead 2

Door , 102 reacties

Ouderwets zombies afmaken

Left 4 Dead 2 verscheen zowat een jaar na het uitkomen van het eerste deel, dat destijds erg goed ontvangen werd. Toch waren de makers niet helemaal tevreden met dat eerste deel en ze hadden dan ook al tal van ideeën voor een vervolg. In L4D2 moeten er nog steeds hordes zombies afgeknald worden maar hoewel de rode draad hetzelfde bleef, is er toch een hoop veranderd. Het spel heeft een singleplayer campaign, maar de meeste lol valt te beleven in co-opmodus.

Getest op: PC
Ook verkrijgbaar voor: Xbox 360

In Left for Dead is er in de Verenigde Staten een virus uitgebroken, waardoor de Amerikanen massaal in hersenloze zombies zijn veranderd. In het spel staan vier survivors centraal, die door het leger voor dood werden achtergelaten. In de singleplayer campaign neem je als speler de taak over van één van de vier overlevenden. Nick, Rochelle, Coach en Ellis, zoals de vier heten, zijn echte Amerikaanse rednecks, die weten hoe ze een wapen moeten gebruiken - en ze leggen zich dan ook niet zomaar bij hun lot neer. Er zijn in totaal vijf missies: je begint in Savannah, Georgia en uiteindelijk beland je in New Orleans, Louisiana. L4D2 speelt zich een week na het origineel af.

Tijdens het spelen, of dit nou in de singleplayer campaign is of online, is er een omnipotente macht aanwezig: de A.I. Director 2.0. Deze Director past, net als in het eerste deel, het spel aan de prestaties van de spelers aan. Dat moet de uitdaging van het spel zo groot mogelijk maken. Zo kan  onder meer de hoeveelheid zombies die je voor je kiezen krijgt worden vergroot of verkleind. Maar de Director van L4D2 kan een stuk meer dan die uit het origineel. Zo kan de structuur van een level aangepast worden, zodat bepaalde gebieden ineens in een waar doolhof veranderen.

Ook het weer en het tijdstip van de dag - en de daarbij horende verschillen in zicht - staan onder het commando van de Director. En als je zelfs moeite hebt om compleet achterlijke zombies neer te schieten, dan maakt de Director het gewoon wat eenvoudiger voor je. De hoeveelheid hitpoints van de zombies en de hoeveelheid schade die ze aanrichten zijn echter wel volledig afhankelijk van de door jou gekozen moeilijkheidsgraad.

*