Reacties (66)

66
66
36
5
0
20
Wijzig sortering
Ik reageer anders nooit op een review. Om de eenvoudige reden het besproken artikel meestal niet tot mijn beschikking heb. Maar de review is zoooo negatief. En ik heb hier een Tattoo tot mijn beschikking. Waarom wordt er in godnaam een vergelijk gemaakt met een iPhone. De prijs is 2 keer zo hoog. Teveel toestellen worden hier vergeleken met een iPhone. Een iPhone staat op zichzelf. Net zoals een Android of een WM. Ophouden met peren en appels vergelijken aub. Vergelijk OSen met elkaar. En zorg dat de prijzen dicht bijelkaar zitten. Ben fotograaf en ga ook niet digitaal reflex met compact vergelijken. Het eerste waar je als geinteresseerde naar kijkt, spreekt het model je aan. Het zelfde gebeurt met zoveel dingen. Auto, man, vrouw, huis, enz. Daarna ga je de voors en tegens opzoeken en/of ontdekken.

De Tattoo dan. Ligt lekker in de hand. Is niet te groot en niet te klein. Werkt soepel en snel. Doet precies waarvoor hij bedoeld is. Nog niet eenkeer hoeven te resetten. Prijs prestatie is zeer goed. Gadget gevoel is hoog. Zeker door de wisselbare cover kun je hem helemaal naar je eigen stijl aanpassen. Deze kun je zelf ontwerpen. Zeker ook een perfecte telefoon voor de dames. Nog geen smartphone tegen gekomen die super foto's of filmpjes maakt. Meer megapixels wil niet zeggen dat je mooiere foto's maakt. Op je schermpje ziet het er leuk uit, maar op je PC of Apple zijn ze niet om aan te zien. Natuurlijk zijn er wensen en verbeter punten. Da's mooi, want dan komt er een opvolger en kun je een echte vergelijkings review schrijven.

Kan mij goed vinden in de mening van GhostShinigami en GravGunner.


René
Anoniem: 171072 13 november 2009 09:45
Heeft deze telefoon wel multi-touch? ik zie vaak bij reviews niks er over staan bij de specs etc, iets wat voor mij heel belangrijk is..
Nee, er staat niets bij omdat ze het niet hebben :)
Sowieso is dat ook alleen beperkt tot de applicaties welke hier mee om gaan zoals de browser.

In het geval van de Tattoo zoom je in plaats van te "pinchen" in middels een zoomknopje.

Men geeft aan dat multitouch niet praktisch is op zo'n klein scherm. Dit is ook de reden dat men er een resistief scherm in heeft gestopt in plaats van een captitatieve. En het bespaart kosten.

[Reactie gewijzigd door Sypher op 22 juli 2024 16:21]

Heeft deze telefoon wel multi-touch? ik zie vaak bij reviews niks er over staan bij de specs etc, iets wat voor mij heel belangrijk is..
offtopic:
nee geen enkele Android heeft multitouch,volgens mij. Wel een aantal WM modellen zoals de HD2
Niet geheel waar. De fysieke schermen van alle tot nu toe uitgekomen Android-telefoons, behalve dat van de Tattoo, ondersteunen multitouch. Echter, standaard ondersteunt Android geen multitouch. De HTC Hero in een aantal applicaties (waaronder de browser) wèl.

Ook is het mogelijk om dit op de HTC Dream (T-mobile G1) en de HTC Magic (Vodafone G2?) te krijgen door er een aangepaste ROM op te zetten. Hier is wel root-acces voor nodig.

De schermen zijn het probleem niet.
De accuduur van zo'n beetje elke smartphone is matig. En dat is ook logisch, want al die verbindingen en applicaties vreten natuurlijk accu. Dat telefoontje van Apple heeft naar het schijnt nu ook niet zo'n al te beste accu. Oh en wacht, die van de Tattoo (en zo ongeveer elk toestel verder) kan je zelfs nog vervangen door een andere. ;)

Als je hem gewoon gebruikt waar een telefoon voor bedoeld is (bellen/smsen) zal je merken dat je er wel langer mee doet. 's nachts op flightmode en je hebt weer twee vliegen in één klap: nachtrust en accubesparing :)
Kan je 'm net zo goed 's nachts uit zetten..
Nee want dan moet je hem 's ochtends weer opstarten. Ook een Smartphone-issue: het opstarten is gewoonweg langer. :)

Door hem op flightmode te zetten, verlies je amper iets in de accuspanning en bespaart het vervolgens het opstarten. Want ook dat kost accu.
Anoniem: 156329 @Sypher13 november 2009 13:40
Klopt inderdaad flight modus scheelt een hoop, en je kunt hem natuurlijk ook 's nachts aan de oplader gooien.
Even off-topic: Natuurlijk snap ik dat het prettiger is als je telefoon in 30 seconden opstart dan in 90, maar dan nog... wat is nou helemaal het probleem?
Ligt eraan hoe je een telefoon gebruikt.

Ik heb mensen gehoord die de telefoon in de auto achterlaten omdat een gesprek stoort als ze bij klanten zitten. En ik kan me voorstellen dat veel mensen een toestel uitzetten voor ze een belangrijke vergadering binnenstappen.

Dan speelt voor vertegenwoordigers het 2e nadeel enorm, nl dat een oude Nokia 2 weken met een batterij doet en een smartphone met geluk 2 dagen. (Ik bedoel die standaard zware koelkasten, je kent ze wel).

M.a.w. het is geen telefoon voor zakenlui.

En dat is jammer, want de agenda en de mogelijkheid email te gebruiken is weer top bij dit soort smartphones.
Anoniem: 63628 @Sypher13 november 2009 21:09
Da's onzin. Android is gewoon tergend langzaam. Winmobile, blackberry, Nokia's starten alen lekker snel op.
Mja, maar heb je liever een os dat wat sneller opstart, of een die na het opstarten vlotter werkt? Opstarten doe je hooguit eens per dag (of zoals ik eens in de zoveel weken...)
Edit: je lult trouwens uit je nek wat blackberrys betreft, trek de batterij er maar eens uit. En winmo is ook niet echt supersnel te noemen, vooral niet als je ook touchflo 3d er op hebt staan.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 22 juli 2024 16:21]

offtopic:
Windows Mobile is ook niet erg snel met een standaard rom.Zie lijstje hierboven, ruim 75 sec. Moet je er echt een custom opzetten

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 119722 op 22 juli 2024 16:21]

Maar echt over de opstarttijd zal ik niet moeilijk doen. Mijn telefoon staat gewoon altijd aan. maakt mij dat uit
Met de standaard accu van de Diamond kan ik je zeggen dat booten niet de slimste optie is voor de accu, snachts aan laten staan is waarschijnlijk beter :)
Of mijn accu geeft geen goed % weer, of het (re)booten kost je gewoon zo een 10% accu capaciteit.
Gelukkig gebruik ik tegenwoordig een zwaardere accu, en met nuetools/nuerom onderklok ik de cpu, wat een goede winst oplevert voor je accutijd. Maar zoiets is zover ik weet nog niet voor Android beschikbaar.
of zoals ik, gewoon elke nacht aan de lader, op me nachtkastje, zodat het ook meteen me wekker is :?
Maar de accuduur kan zelfs voor een smartphone matig zijn, denk dat ze dat bedoelen.
Ik heb nu zelf 3 weken denk ik een Tattoo, ik heb juist van de week een accu test gedaan met licht gebruik. UMTS met GSM fallback ingesteld staan voor telefonie(UMTS is standby and bellend beter voor de accu dan het oudere GSM), 15 min gespreksduur totaal denk ik, een x aantal keer gebeld zonder op te nemen (inkomend) een 10 ish smsjes zowel 10 inkomend als uitgaand, en een klein uurtje muziek via de headset..
ik heb 7 dagen met de accu gedaan. (bij het info scherm over het accu gebruik van applicaties staat ook een teller sinds de tel laatst is ontkoppeld van de oplader).
verder heb ik ook zwaar belasten getest, wifi constant aan, browsen, appliaties installen en testen enz. snachts aan laten staan als nog 2 dagen met de accu gedaan, dus hoe het kan dat ze hier maar 3 kwart dag er mee doen is mij een raadsel.

vind de review erg negatief overkomen, de cover zit goed strak op de telefoon, je hebt totaal niet het idee dat er goedkoop plastic aanzit of wat dan ook. en bij normaal gebruik van een telefoon waar deze voor bedoeld is zou het plastic dat er in zit niets mee moeten gebeuren, en als je je phone laat stuiteren tja, dan maakt het misschien uit.
Die ronde hardware knop is zeker voor in sommige applicaties vrij handig (zoals een ssh client om je laatste commando mee te herhalen met "pijltje omhoog". of het browsen in de comments onder een artikel @ tweakers (als er veel comments zijn word scrollend vermoeiend, of als je maar 1 hand beschikbaar hebt is het makkelijker met de toets van comment to comment te gaan!)

Ook zijn mijn ervaringen met het touch screen c/q toetsenbord er op totaal anders, ik ondervind er totaal geen problemen mee (niet echt bepaald kleine handen ofzo :P ) en zeker in landscape mode is het toetsenbord gewoon goed met ruimte tussen de toetsen, ik heb nog nooit me nagel gebruikt op het scherm omdat het anders niet lukte.

Natuurlijk zijn dit _mijn_ bevindingen van dit toestel na een paar weken gebruik.


edit
GSM fallback niet GPS *kuch*

Edit2:
en die identifier zeg je een G1? ik zie dit toch echt niet terug hoor:
met een gedownloade brower (naam Browser (logo is een compas, aanrader btw!))
Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 1.6; nl-nl; HTC Tattoo Build/DRC79) AppleWebK it/528.5+ (KHTML, like Gecko) Version/3.1.2 Mobile Safari/525.20.1

met de standaard browser:
Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 1.6; nl-nl; HTC_TATTOO_A3288 Build/DRC79) App leWebKit/528.5+ (KHTML, like Gecko) Version/3.1.2 Mobile Safari/525.20.1

[Reactie gewijzigd door GhostShinigami op 22 juli 2024 16:21]

Ik ben het met je eens, de review komt wel erg negatief over.
Het lijkt haast wel of ze een prototype hebben binnengekregen ipv de final versie...
Ik heb de mijn nu 3 weken en heb hem(afgezien van de 1e oplaadbeurt) slechts 2 keer aan de lader gehad waarbij de indicator rechtsbovenin 1 keer in het oranje is geweest, ik ben wel een lichte gebruiker met wifi die ik thuis aan zet om mijn mail op de bank te kunnen checken.

Wat de reviewer zegt over het qwerty toetsenbord ben ik het absoluut niet mee eens, ik gebruik het woord aanvullen nauwelijks(eigenlijk alleen bij tikfouten :+ ) en nieuwe woorden voegt hij vrijwel automatisch toe. Het aloude T9 gebeuren vermijd ik als ik het kan, die qwerty typt met enige oefening vele beter :)

Het toestel voelt redelijk stevig aan, als de 'kappen' eraf zijn voelt het overgeblevene als een huis aan, heel stevig(en stiekem nog stoer ook O-) ).

edit:
Jammer dat de reviewer de grootste pluspunt niet noemt: Het zelf kunnen maken(voor een prijs) van je frontjes(nuja, de achterkant voornamelijk)

[Reactie gewijzigd door GravGunner op 22 juli 2024 16:21]

Wat een boel kritiek in de reacties man. HTC heeft gewoon een (voor weinig geld) toegankelijke android smartphone neergezet, en moest dus concessies doen. Wil je meer kwaliteit? Dan geef je meer uit, zo werkt het al sinds mensenheugenis.

De prijs zal ook nog wel gaan dalen, en voor jongeren met wat minder te besteden is dit een leuk toestel imo.
Ja, maar maak er dan 200 Euro van ofzo, 300 vind ik toch behoorlijk prijzig, voor 100 Euro meer heb je al veeeel betere dingen.
Ja en voor 200 euro meer nog meer, en voor 300 ook... Waar trek je de grens? ;)
Bottom line is dat dit gewoon een goedkoop Android toestel is wat opzich een best mooi toestel is voor de prijs.

Ja, hij mag dan wel niet zo snel zijn als zijn grotere(!) broers maar voor sommige mensen is het formaat ook al een pluspunt. Smaken verschillen, gelukkig anders zou het allemaal erg saai worden.

Naar mate Android populairder gaat worden, zullen er nog wel meer toestellen op de markt komen met elk hun eigen voor- en nadelen. We zullen zien wat de tijd ons brengt :)
offtopic:
inderdaad, wasmachien en koelkast ;) m.a.w. noem eens iets op
:Y)
Ik vind alleen het prijsverschil iets te klein om het featureverschil goed te praten
Android Apps zullen heel snel andere resoluties gaan ondersteunen. Dat die er nog niet zijn is imho geen echt nadeel van deze telefoon. De Devs zullen wel moeten nu ook toestellen als de Droid/Milestone met Android 2.0 en hogere resoluties eraankomen. App niet aanpassen? Dan is er wel een andere App voor hetzelfde die wel is aangepast. Weg Android App....
De pricewatch scanner kan het zodra de barcode scanner de nieuwe resoluties ondersteund.

[Reactie gewijzigd door Balachmar op 22 juli 2024 16:21]

Standaard ondersteunen oude Android applicaties de "HVGA" resolutie (480x320).

Onaangepaste applicaties draaien wel automatisch op een toestel met een hogere resolutie in "compatibility mode", alle graphics worden automatisch opgeschaald.

Alleen toestellen met een lagere resolutie (voorlopig alleen de tattoo volgens mij) hebben dus een probleem.
Inderdaad. Ikzelf ben ook stiekum aan het kijken voor een Android toestel, maar hetgeen wat mij erg tegenhoud is de resolutie.

Nu heb ik een HTC TD2, de resolutie van mijn telefoon is zo fijn en scherp dat ik gewoon geen genoegen neem met minder...

Het is jammer dat er nog geen Android is voor mijn toestel, anders had ik het wel geweten!

[Reactie gewijzigd door Cybergamer op 22 juli 2024 16:21]

wachten op HTC zoom / dragon dan
Anoniem: 34296 @Boy14 november 2009 00:28
Nog beter wacht op de Samsung moment. Deze kost in de VS $179 en steekt met kop en schouders uit boven dit gedrocht van HTC. Het heeft een veel snellere processor, zelfs uitschuifbaar toetsenbord, prachtig amoled scherm en ook android 1.6.

http://www.androidplanet....-edition-aangekondigd-vs/

Nee sorry HTC dit is flut, duidelijk bedoeld om mensen te bewegen naar de duurdere modellen van HTC.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 34296 op 22 juli 2024 16:21]

Ik quote maar even:
"De Samsung Moment gaat (na het toepassen van twee kortingsacties) $179,99 kosten bij een abonnement."

Ik denk dat de HTC Tatoo met een abbonement gratis kan zijn. Het is maar net wat voor abbonement je neemt natuurlijk :+ . Dus de prijs van afgerond 180 dollar kan je niet echt als referentie gebruiken.

En HTC heeft echt geen toestel ontwikkelt zodat de duurdere modellen beter verkocht gaan worden. Met dit toestel bereiken ze juist de doelgroep die de duurdere modellen net te duur vind maar wel toe is aan een nieuwe telefoon die soepel werkt en de applicaties kan draaien die de duurdere modellen zo cool maken.

Persoonlijk zal ik eerder naar de Samsung star kijken als ik een leuke maar betaalbare telefoon wil zonder extra's.

[Reactie gewijzigd door Emiel1984 op 22 juli 2024 16:21]

Heb je het toestel zelf in je handen gehad? Nee? Waar baseer je dan op dat dit een gedrocht is? Mister popiejopie...
En die moment, die kost 180 dollar NA 100$ REBATE (die acties zie je hier bijna nooit terug) bij een 2 JARIG ABO!!! Mijn hero was 150 euro bij een 1-jarig abo (20 euro in de maand). De Tattoo kun je bij hetzelfde abo al voor 37 euro bestellen, laat staan bij een 2 jarig abonnement.

edit: nog even op sprint.com gekeken en de losse prijs van het toestel is 480 dollar. Door belastingen en invoerrechten kun je dat 1 op 1 overzetten naar euro's over het algemeen dus het ding is flink duurder dan een hero. Daar komt nog bij dat dit dus een provider specifiek model is, waardoor de simlockvrije eventueel nog duurder uit kan vallen.

edit2: En het ding heeft ook nog maar HVGA res en is dus helemaal niet waar babyxl op wil wachten (los van het feit dat ik zelf HVGA genoeg vind, zie hieronder).

edit3: sorry, hou nu echt op ;)... dit toestel heeft als voordeel... HTC Sense, dat voegt echt flink wat toe. Zo te zien heeft de moment gewoon stock android. Ook leuk, maar sense is echt wel een pluspunt voor de tattoo (en de hero, waar de moment eerder een concurent voor is).

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 22 juli 2024 16:21]

Dat dacht ik eerst ook van mezelf... had een diamond met vga res en wou absoluut niet omlaag omdat ik graag internet op mijn mobiel, tot ik een weekendje mocht spelen met deze tattoo. Qvga daarop is inderdaad wat laag maar de scaling in de browser is zo goed dat ik toch liever dat ding gebruikte dan mijn diamond.
Ondertussen heb ik een hero aangeschaft (helemaal verliefd geworden op android in dat weekend ;)) en ik mis de resolutie absoluut niet, ik internet vaak zelfs liever met de hero dan met mijn htpc als ik in de huiskamer zit, slechts een enkele site vraagt eigenlijk een hogere res. Bovendien is multitouch zoomen op de hero echt heerlijk :).
Dit type ik nu overigens ook op de hero.
Mooie review, alleen jammer dat niet onderzocht of de krenten uit de pap (pricewatch scanner etc.) wel op de Pulse draaien. (Of heb ik er langs gelezen?)

Wat mij betreft is dat dan toch een beter toestel, ondanks dat de Tattoo imo er knapper uit ziet.
De pulse kan dit inderdaad wel, deze heeft namelijk dezelfde resolutie als de eerdere android toestellen. Zo uit mn hoofd 320 x 480

*edit

deze is ook los te verkrijgen en standaard niet gesimlocked, dus zit niet vast aan t-mobile.

[Reactie gewijzigd door rcarter op 22 juli 2024 16:21]

Heeft deze nu wel of geen GPS?
Wel handig om te vermelden.
Jawel, als je de review leest word het netjes vermeld hoor ;)
Anoniem: 112442 13 november 2009 10:59
Ik snap de opstart tijd test van het toestel helemaal niet.
reviews: HTC Tattoo: Android, maar dan goedkoper

Wat maakt het uit als een toestel 2 minuten nodig heeft om op te starten als het daarna voor het opstarten van applicaties snel is.

Zo zie je dat de Samsung i8910 HD iets meer dan 1/3 van de tijd van de Tottoo nodig heeft om op te starten maar meer tijd om een foto te maken. Dan lijkt met het laatste veel belangrijker. Een mobile telefoon is om bereikbaar te zijn en zijn en staat altijd aan.
ik ben het met je eens, ik schrok de eerste (nou ja 2e keer) dat ik hem aanzette ook van de opstart tijd. en sindsdien ook niet meer uitgezet hehe
ik ben het ook met je eens dat een MOBIELE telefoon voor bereikbaar zijn is en naar mijn idee ook gewoon dag en nacht moet aanstaan.

het is dan dus ook naar mijn inziens een niet zo heel veel zeggende test, maar ben het er wel mee eens dat t verrekte lang is ;)
Redactie, is het misschien mogelijk om bij reviews in het vervolg ook op de specificatiepagina te melden of een smartphone een resistief of capacitief scherm heeft?

Dit omdat er steed meer variatie is per OS. WinMo heeft tegenwoordig telefoons met capacitief scherm, en Android nu dus ook met resistief.
Anoniem: 126698 13 november 2009 09:32
- Accuduur is matig
- Typen is priegelen
- Bouw- en belkwaliteit niet optimaal
Drie hele goede punten om hem niet te kopen |:(
voeg daar nog aan toe dat de resolutie van het scherm niet om over naar huis te schrijven is en je keuze zal vallen op een andere telefoon.
Als ik deze review lees, sla ik ook maar over. Dit lijkt mij een tekstboek voorbeeld van "goedkoop is duurkoop".
Ik denk dat de Tattoo ook niet gemaakt is voor tweakers, maar voor mensen die anders een LG chocolate ofzo hadden gekocht. Het is geen supersmartphone, maar goed genoeg voor iemand die een telefoon wil die niet al te prijzig is, en er leuk (naar hun smaak) uitziet. Vandaar ook de tattoo frontjes.
Deze review is ook wel een klein beetje negatief vind ik hoor... Zoals ik hierboven al zei heb ik deze een weekendje mogen testen voor ik mijn hero kocht en ik vond het een prima toestel. Als je van een hero af komt dan zal het tegen vallen maar wie doet dat dan ook? Dit toestel is gericht op mensen die nog geen android toestel hebben.
Over de build quality was mij eigenlijk niet zoveel opgevallen. Die grote knop wiebelt inderdaad een beetje maar voor de rest valt het heel erg mee vind ik. Het typen is net wat je gewend bent. Doordat het een resistief scherm is kun je wel preciezer zijn als je eenmaal gewend bent met je nagels te typen (en dat laten groeien valt echt wel mee als je geen nagelbijter bent), persoonlijk kon ik op de tattoo beter typen dan op de hero omdat je met vingertoppen veel makkelijker naast de knop die je wou raken zit.
De resolutie is het enige grote nadeel, qvga is wat weinig voor browsen en je moet inderdaad maar afwachten hoeveel apps aangepast worden. Je krijgt echter wel een heel compleet toestel met een heerlijk responsive os voor een schappelijk prijsje, dat lijkt iedereen hier te vergeten. Toon mij maar eens een smartphone voor dezelfde prijs die hier tegenop kan (nee winmo en s60v5 maken geen schijn van kans tegen android).

edit: vergat ik trouwens nog net, maar het scherm mag dan resistief zijn, het is zo gevoelig dat ik dat in eerste instantie niet eens in de gaten had. Pas na een halve dag begon ik het te vermoeden en hield ik eens iets anders dan mijn vinger tegen het scherm om te testen of het inderdaad capacitief of resistief was. Ik zou me er dan ook niet zo'n zorgen om maken.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 22 juli 2024 16:21]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.