Specificaties 2,8" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC Tattoo Zwart Review

Rubinski 19 maart 2010, laatste update op 6 april 2010, 1.461 views

HTC Tattoo Zwart

Pluspunten

• Sense Interface
  • Design

Minpunten

• Resolutie
  • Ontbreken van een filemanager (te downloaden in de market)

Reden van aankoop

Ik kocht deze gsm omdat ik op zoek was naar een goede vervanger voor mijn SE W580i. Ik was al lang onder de indruk van het mobiele besturingssysteem Android, en dus wou ik absoluut een gsm die op dit platform draaide. Ik kan al wat programmeren, en ik dacht dat het dan ook wel tof zou zijn om applicaties voor mijn eigen gsm te kunnen schrijven.

Graag had ik wel een AZERTY-toetsenbord gehad, maar dit bleek achteraf niet meer nodig (meer hierover in de paragraaf 'scherm')

Ik had al langer een Google-account waarmee ik mijn e-mail, contacten en agenda mee beheer, en een toestel met Android is hiervoor dan echt ideaal.

Features

Screen 240 x 320 (Daarover later nog meer) 71 mm QVGA TFT LCD
Camera 3.2 megapixel
OS Android 1.6 and HTC Sense
Input 4-Way navigation control with Enter button, touch
CPU Qualcomm MSM7225, 528 MHz
Memory ROM: 512 MB, RAM: 256 MB
Memory card microSD memory card (SD 2.0 compatible)
Bluetooth 2.0 + EDR + A2DP
Wi-Fi 802.11b/g
USB HTC ExtUSB
Audio 3.5mm audio jack
Batterij 1100 mAh Lithium-ion
Grootte 106 x 55.2 x 14 mm
Gewicht 113 gram

Scherm
Het scherm is redelijk klein (2.8"), en heeft een lage resolutie (240*320). Hierdoor komen niet alle apps in de market, maar deze kan je dan gewoon los gaan downloaden en installeren. Ik gebruik zelf een hele hoop apps, en ik ben er nog geen tegen gekomen die niet werkt op de Tattoo. Andere reviewers zeggen vaak dat het scherm te klein is om er deftig op te kunnen werken. Bij mij was dit geen probleem. Zowel in landscape als in portrait-mode kan ik gemakkelijk het Azerty-klavier gebruiken.

Camera
De camera vind ik niet echt fantastisch. De Tattoo beschikt over een 3.2 Megapixel camera waarmee je mooie plaatjes kan schieten, maar soms heeft hij het toch moeilijk met het inscannen van een barcode (Barcodescanner-app). Bij de HTC Magic van mijn vriend gaat dit een heel pak vlotter.

Batterij
Ik laad elke avond mijn gsm op, maar dit is onder andere te wijten aan:
  • 150 sms'jes
  • Half uur bellen
  • Wifi staat altijd aan
  • Brightness op 100%
  • 2 uur muziek spelen
  • ...
Je kan dus wel zeggen dat ik hem intensief gebruik, dus over de batterij heb ik niet te klagen.

Verbindingen
Tot nu toe heb ik al overal verbinding gehad met het Proximus-netwerk. Ook wanneer ik in de kelder zit heb ik nu verbinding, iets dat ik met mijn vorige gsm niet had.

Wat de gps betreft is dit hetzelfde. Zelf binnen heb ik een goed ontvangst.

Werken / spelen met Android
De HTC Tattoo beschikt over Android 1.6, en krijgt standaard al een hele hoop applicaties meegeleverd, zoals Google Maps, een app om je mail te checken, ...
Ook HTC geeft er standaard nog wat apps bij (Peep, de HTC widgets, ...)
Het OS zit echt goed in elkaar, en er is veel in te stellen, al moest ik wel lang zoeken om geluidsterkte van mijn wekker in te kunnen stellen.
Wanneer je een gsm zoekt waarmee je ook constant in contact moet kunnen staan met de buitenwereld is dit zeker iets voor jou. Chatten, twitteren, facebooken, het kan allemaal. Voor elke sociale netwerksite is er wel een app te vinden. (Peep is de twitter-app van HTC zelf).

Ik ben zeer tevreden over dit toestel, voor dezelfde prijs vind je echt niets beter. Het enige minpuntje is de lage resolutie en het ontbreken van een standaard filemanager (die wel gewoon te downloaden is uit de market).

Om een echte Android-ervaring op te kunnen doen is het bezit van een Google-account wenselijk.

Heb jij ook een HTC Tattoo Zwart?

Reviews door de redactie

Een vraagje welke filemanager gebruik je??
ik mis dat ik geen mp3's of foto's door kan sturen

groet Frank
Ik gebruik ES File Explorer. Maar ook hiermee kan je geen bestanden doorsturen ...
Ik heb ook een tijd lang Astro gebruikt, maar ik weet niet meer als het daar wel mee ging of niet
Verstuur je per dag 150smsjes? Of bedoel je daar iets anders mee? Verder goede review!
Dat klopt :)
Vroeger in ieder geval, nu niet meer. Nu nog hooguit 20.
kj bedank ut is mijn eerste android foon dus is nog erg wennen