Batman: Arkham Asylum

The Joker grijpt de macht

Het begint wat cliché te worden om er bij elke nieuwe superheldengame op te wijzen dat superhelden eerder een garantie zijn voor slechte games dan voor topgames. Toch is er nog steeds geen game die afrekent met dit vooroordeel. The Incredible Hulk: Ultimate Destruction kreeg in 2005 aardig hoge cijfers en onlangs wist X-Men Origins: Wolverine ons aardig te bekoren. Een echte topgame met een van de bekende capedragers in de hoofdrol, ontbrak echter.

Getest op: Xbox 360
Ook verkrijgbaar voor: PlayStation 3, pc

Superhelden zijn populair geworden door de comics, en figureren in verschillende films. In die categorie zijn wel succesnummers te vinden, en de mysterieuze held Batman doet het daar zeker niet slecht. Sterker nog: 'The Dark Knight', de meest recente film met de vleermuisman in de hoofdrol, brak vorig jaar diverse records. Hoog tijd dus dat Batmans comic- en filmsucces overslaat naar de wereld van de games, en met Eidos' Batman: Arkham Asylum moet dat, als het aan ontwikkelaar Rocksteady Studios ligt, eindelijk gaan gebeuren.

De introductie van het spel is min of meer wat je van Batman verwacht. Het is weer eens een grauwe, duistere dag in Gotham terwijl Batman in zijn Batmobiel komt aanscheuren bij Arkham Asylum, een inrichting waar de zwaarste criminelen van Gotham City worden weggestopt en behandeld. Vandaag levert Batman The Joker af, één van zijn klassieke vijanden. Omdat The Joker zich wel erg makkelijk neerlegt bij zijn lot als kersverse gevangene van Arkham, begeleidt Batman hem zo ver mogelijk het gebouw in, totdat hij The Joker en de bewakers moet laten gaan. Uiteraard gaat het dan mis: The Joker overmeestert zijn bewakers en voordat Batman kan reageren, nemen The Joker en zijn handlangers de macht over op het gevangeniseiland.

*Bekende figuren

Zo verandert een simpel werkdagje voor Batman in de loodzware taak om Arkham Asylum weer te bevrijden van het juk van The Joker, die er heel eigen plannen op nahoudt. Het spel laat de speler direct merken dat er iets niet klopt, maar het duurt een tijdje voordat Batman precies doorheeft wat er nou eigenlijk speelt in Arkham, en wie er allemaal bij betrokken zijn. Je zult een flink aantal iconische Batman-personages tegenkomen, al komen lang niet alle bekende namen in het spel voor. Voor de echte Batman-freaks is er echter wel een encyclopedie met alle belangrijke Batman-figuren, die je gaandeweg het spel vult. Zo zul je slechteriken als Two-Face en Mr. Freeze niet tegenkomen, maar maken onder meer Harley Quinn, Scarecrow, Poison Ivy en Bane wel hun opwachting in het spel.