Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

Dun is terug: waarom Samsung en Apple nu weer voor ultradunne smartphones gaan

10-09-2025 • 09:00

155

Inleiding

Het was een trend die abrupt eindigde in september 2014. Smartphonefabrikanten waren een paar jaar druk bezig geweest met het dunner maken van smartphones. In juni 2013 kwam Huawei met de Ascend P6, die een dikte van 6,18mm had. Daarna doken smartphones onder de 6mm en er waren telefoons in ontwikkeling onder de 5mm. Die kwamen nog wel uit: de OPPO R5 van 4,9mm van eind 2014 en de vivo X5 Max van 4,8mm, ook van eind 2014. Fun fact: vivo had zelfs daarin de ruimte gevonden voor een 3,5mm-aansluiting.

Die telefoons waren al in ontwikkeling toen het tij ineens keerde. Wat gebeurde er? De smartphonemaker die de meeste hype genereert, had het deksel op de neus gekregen vanwege de geringe dikte van zijn nieuwste telefoon. Apple bracht voor het eerst grotere telefoons uit, en de grootste van de twee, de iPhone 6 Plus, was met 7,1mm misschien niet zo dun als sommige Chinese concurrenten, maar wel dunner dan de voorganger, de iPhone 5s.

Gebogen iPhone 6 Plus
Gebogen iPhone 6 Plus

Toen ontstond vlak na de release #bendgate. Later bleek uit rechtbankdocumenten dat Apple dat al wist. De iPhone 6 Plus had 7,2 keer zoveel risico om te buigen bij normaal gebruik als de iPhone 5s. En dat bleek: veel mensen postten hun video's op sociale media. Het was in die tijd niet ongewoon dat telefoons konden buigen, maar zeker voor een op design gericht bedrijf als Apple kwam dit relatief vaak voor.

Apple was voorzichtig met het toegeven van de fout, maar het jaar erop bleek bij de presentatie van de iPhone 6s dat het bedrijf zijn lesje had geleerd. Het gebruikte epoxy op het pcb om componenten op hun plek te houden tijdens buigen, versterkte de zwakke plekken en maakte de telefoon iets dikker.

Fabrikanten waren dus al begonnen met de ontwikkeling van dunnere telefoons en er kwamen er nog een aantal uit. Samsung deed nog een duit in het zakje met een Galaxy A8 van 5,9mm, maar daarna was het voorbij. De tien jaar erna waren telefoons vrijwel allemaal weer dikker, vaak tussen 7 en 9mm. Uitzonderingen waren er ook. De Moto Z2 Play uit 2017 was 6mm dik. Die telefoon had de mogelijkheid modules op de achterkant te klikken, dus daar had de geringe dikte een functie. Het bleek wel vrijwel de enige met zo'n dunne behuizing.

Tot nu. Want met de Samsung Galaxy S25 Edge en de Apple iPhone Air hebben de twee grootste fabrikanten een trend gezet om smartphones weer dunner te maken. De kans dat de rest volgt, is groot. Waarom gebeurt dit nu?

iPhone Air
iPhone Air

Waarom fabrikanten telefoons dunner maken

Als je het aan veel tweakers zou vragen, zouden die liever dikkere telefoons hebben met een grotere accu. Die telefoons bestaan zeker ook. Door silicium-koolstofaccu's verschenen er het afgelopen jaar vooral Chinese smartphones met accu's tussen 6000mAh en 8000mAh, terwijl Samsung en Apple nauwelijks de 5000mAh aantikken. Die technologie vervangt het materiaal van de anode van de accu en daardoor zijn accu's met hogere energiedichtheid mogelijk. Of, anders gezegd, de accu heeft een hogere capaciteit maar is niet fysiek groter.

OnePlus 13 FPA
OnePlus 13

Neem nu de nieuwe Xiaomi Redmi Note 15 Pro, een heel gewone budgetsmartphone met een dikte van 7,8mm. De accucapaciteit is dan wel 7000mAh. De Realme 15 en Honor X70 doen dat ook: een telefoon met een gewone grootte en dikte, met een accu van 7000mAh.

Je zou dus denken dat deze ontwikkeling ervoor heeft gezorgd dat Samsung en Apple begonnen zijn met het dunner maken van telefoons. Immers, de accu kan fysiek kleiner zijn met silicium-koolstof zonder dat de accucapaciteit daaronder lijdt.

Maar nee: de S25 Edge en nieuwe iPhone gebruiken beide geen silicium-koolstofaccu. In plaats daarvan doen de fabrikanten iets waarvan je denkt dat klanten er niet op zitten te wachten: ze maken de accu kleiner, die daardoor minder capaciteit heeft, met een kortere accuduur tot gevolg.

Samsung Galaxy S25 Edge - Ontwerp

Het is niet het enige dat je inlevert. Want de cameraset-ups van de dunne telefoons lopen ook achter op die van dikkere telefoons. Camera's hebben vaak een langer brandpunt nodig, zeker in het geval van een telelens. Dat past niet in de nog krappere behuizing van de dunne telefoon en dus zijn er minder camera's, met bovendien een minder lang brandpunt: een primaire camera en op zijn hoogst een camera met ultragroothoeklens.

Die compromissen, zo redeneren Samsung en Apple, zijn het waard voor een bepaald publiek. Apple doet dat al tientallen jaren. Het maakte iPods steeds dunner, het kwam in 2008 met de dunne laptop MacBook Air en in 2015 met de MacBook 12". Die zucht naar dunne apparaten bracht niet alleen voordelen met zich mee. MacBook-gebruikers zullen in veel gevallen met gemengde gevoelens terugkijken op het Butterfly-toetsenbord, dat leidde tot schadeclaims en schadevergoedingen vanwege de defecten.

Apple MacBook Air
Apple MacBook Air (2008)

De reden is simpel: dunne tech doet iets met de gebruikservaring. Het voelt futuristisch als een apparaat dunner is dan een vergelijkbaar apparaat. Om maar onze review van de S25 Edge te citeren. "Het ontwerp is dan ook meteen het grootste pluspunt van de telefoon en moet dé reden zijn om de Edge in huis te willen halen. Helaas is het niet iets meetbaars, maar in mijn optiek is Samsung met vlag en wimpel geslaagd in het creëren van de fijnste ergonomie op een topmodel met deze schermgrootte. Niet alleen is het titanium frame erg dun, ook is het lage gewicht goed verdeeld. Dat heeft als resultaat dat de Edge bijzonder fijn in de hand ligt en – in combinatie met de goede haptiek en software – aanvoelt als een telefoon die je echt wílt gebruiken."

Daar komt bij dat de markt voor smartphones een vernieuwingsmarkt is geworden. Behalve kinderen koopt vrijwel niemand zijn of haar eerste smartphone, vrijwel iedereen vervangt een ouder exemplaar. Maar écht grote vernieuwingen zijn er niet, de telefoon van nu lijkt veel op modellen van een paar jaar geleden.

Met krachtigere processors verkoop je weinig telefoons. Maar een nieuw ontwerp dat anders aanvoelt, is zichtbaar en voelbaar vanaf het moment dat je de telefoon voor het eerst ziet. Iedereen merkt op dat je een nieuwe telefoon hebt − en dat is precies wat veel mensen willen. Die dunne telefoons ogen nieuw. Telefoons kopen is in veel gevallen een redelijk emotioneel proces. Veel mensen vergelijken vast alle kenmerken en specificaties, maar veel andere mensen kijken welke telefoon hen het meeste aanspreekt.

Daarbij is het nog maar afwachten hoeveel mensen de dunnere telefoons echt gaan kopen. De S25 Edge lijkt op het oog niet een doorslaand verkoopsucces, maar alleen Samsung kan dat heel zeker weten. De verwachtingen voor de iPhone Air zijn ook niet hoog gespannen.

En waarom nu?

Voordat telefoons dunner konden, waren er diverse problemen uit de weg te ruimen. Ten eerste willen fabrikanten geen nieuwe #bendgate hebben, dus over ontwerp willen ze eerst leren hoe dat zo stevig mogelijk kan. Over de iPhone Air hebben we nog geen testen gezien, maar de S25 Edge breekt niet zomaar, zo toonde youtuber Zack Nelson van JerryRigEverything aan.

Buigtest Samsung Galaxy S25 Edge door JerryRigEverything op YouTube
Buigtest Samsung Galaxy S25 Edge door JerryRigEverything op YouTube. Buigen, maar niet breken

Dat het nu kan, komt doordat fabrikanten − ja ook Apple − al een paar jaar bezig zijn om met een andere reden telefoons dunner te maken. Dat ligt aan de komst van vouwbare smartphones. Die waren in eerste instantie de dikte van twee telefoons op elkaar, maar dat bleek niet houdbaar.

De Chinese fabrikanten namen al snel een voorsprong en brachten de dikte van vouwbare smartphones omlaag. De OnePlus Open uit 2023 is bijvoorbeeld 11,7mm dik. Een helft daarvan is dus 5,8mm, en dat ligt dicht in de buurt van de dikte van de huidige dunnere telefoons. Een jaar later bracht de Honor Magic V3 dat bijvoorbeeld terug naar 9,3mm, of 4,4mm in open stand.

Samsung Galaxy Z Fold6, Honor Magic V3 en Google Pixel 9 Pro Fold

Samsung Galaxy Z Fold6, Honor Magic V3 en Google Pixel 9 Pro Fold

Samsung moest wel reageren en ging dus aan het werk voor de telefoon die dit jaar de Galaxy Z Fold7 zou blijken te zijn, met een dikte van 8,9mm en per helft dus ongeveer 4,2mm. Apple is naar verluidt ook al jaren bezig met een vouwbare telefoon en ook die moet rond 9mm dik worden.

Dat is niet simpelweg de componenten even anders in de behuizing leggen, daarvoor is het nodig alle onderdelen aan te pakken. Het frame is van titanium voor de stevigheid en lichtheid bijvoorbeeld. Het frame is verder opgebouwd uit een plastic laag en een aluminium laag.

In de hoofdcamera zijn de autofocus en stabilisatie onder handen genomen om die 10 procent dunner te maken. De camera blijft uitsteken, de hobbel geeft het een dikte van 10,2mm, maar het is dus minder dan het had kunnen zijn.

De koeling bleek ook aanpassing te vergen. De vaporchamber is fors groter dan in andere telefoons voor de afvoer van warmte van de soc. Die grotere vaporchamber is dan wel weer dunner. De middelste laag van het pcb is dunner en de trilmotor is dunner dan bij andere telefoons. Kortom: op veel plekken in de behuizing heeft Samsung moeite moeten doen om dit voor elkaar te krijgen.

Hoe nu verder?

Hoewel veel mensen zeggen dat ze dikkere telefoons met grotere accu's willen, is het de vraag in hoeverre ze die ook kopen. Misschien zullen die smartphones lijden onder het 'compactesmartphonecomplex': veel mensen zeggen altijd dat ze kleine telefoons willen, maar de verkopen vallen vaak tegen.

Toekomstige dunne telefoons kunnen door silicium-koolstofaccu's bovendien een voldoende accuduur bieden. Vervolgens kunnen cameratelefoons blijven bestaan voor wie telecamera's echt belangrijk vindt. Het ligt wel voor de hand dat alle fabrikanten op zijn minst gaan proberen om veel van hun telefoons in de toekomst dunner te maken. Zo werkt dat met trends: niemand wil de boot missen.

Dat heeft niet alleen maar nadelen. Door het onderzoek naar hoe smartphones kleiner en dunner kunnen, past er veel meer in de behuizing dan nu. Als er dus modellen verschijnen over een aantal jaar met de dikte die we nu normaal vinden, zoals 8mm, dan zal er veel meer in passen.

Hoe de smartphones van de toekomst eruit zien, zal moeten blijken. Maar doordat de S25 Edge en iPhone Air het randje opzoeken, kunnen ze zorgen voor meer lucht voor telefoons die niet zo nodig de dunste hoeven te zijn.

iPhone Air

Redactie: Arnoud Wokke • Eindredactie: Monique van den Boomen

Reacties (155)

Sorteer op:

Weergave:

Ik ben werkelijk heel benieuwd of dergelijke dunne modellen een verkoopsucces gaan worden, ook gezien de prijzen die je voor deze toestellen moet betalen. Ik heb werkelijk nog nooit iemand horen klagen over dat ze een telefoon te dik vinden... wel veel gemopper over alsmaar groter wordende schermdiagonaal en dat accuduur toch nog best tegenvalt etc, beide factoren waar deze dunne modellen niets mee doen. Maar misschien is de enorme keldering in prijs van de S25 Edge hier al een indicatie van? Die is 4 maanden na release al bijna voor de helft van het geld te krijgen... dat is een ongekende daling in prijs voor een flagship model.

Zelf ben ik van het kamp dat mijn telefoon best nog wel wat dikker mag zijn als dit betekent dat ik meer accuduur daarvoor terugkrijg en die alsmaar groter wordende camera-puisten daarmee terug worden gedrongen.
Het gaat dan ook niet over het feit dat mensen hun huidige telefoon te dik vinden. In het artikel staat net 1 van de motivaties: een superdun toestel voelt futuristischer aan. Het lijkt alsof je iets vast hebt dat onmogelijk hoort te zijn.

En ja, ik lees ook regelmatig reacties van mensen die wensen een langere accu duur te hebben, maar weet je dat ik in het echte leven mensen daar amper over hoor klagen? Dat er klachten zijn betwijfel ik niet,maar hoe groot is dat probleem nu echt?

En Samsung staat er om bekend om in de maanden na release van een toestel de prijs sterk naar beneden te brengen, dus daar zou ik ook niet te veel achter zoeken.
Ik hoor in het echte leven regelmatig mensen vragen naar kleinere schermen en betere accuduur (gaat overigens hand-in-hand, want die dienbladmodel schermen vreten energie), maar ze kopen ze inderdaad niet, want,.. ze worden niet gemaakt.

De experimenten die fabrikanten hebben gedaan om aan deze vraag te voldoen, waren gelijk ook allemaal budget en/of seniorenmodellen. Mensen willen wél kleinere schermen en betere accuduur, maar geen beperkte functionaliteit.

Daarnaast heb ik zelf bijvoorbeeld een telefoon van de zaak. Deze ruil ik eens in de max twee jaar om, omdat de accu dan 'op' is. Of de accu dan daadwerkelijk aan het eind van z'n levensduur is, of dat de telefoon na de zoveelste 'security update' er gewoon minder efficient gebruik van maakt, laat ik in het midden. Voor fabrikanten maakt dat het voor de zakelijke markt in ieder geval niet aantrekkelijk aan de vraag naar betere accuduur te voldoen.
De iPhone mini’s waren niet echt budget modellen..
Om even voor de twee kleinere iPhones van de afgelopen jaren te spreken (de SE 2020 en 2022 en de Mini’s).
De achilleshiel van die toestellen is de kleine accu, want raad eens, doordat ze kleiner zijn gaat er een kleinere accu in.
Het kleinere scherm maakt het toestel amper zuiniger maar de accu is wel kleiner en zeker na een 2 jaar merk je dat echt.

Dit kwam al uit reviews van de toestellen naar voren en wbt. de SE’s heb ik een redelijk grote poel om ervaringen uit te halen.
Van de drie meest gehoorde klachten zijn er twee het kleine formaat en de accuduur :+
Bij de grotere iPhones (6,1”) horen we die klachten nooit.
Bij grotere toestellen die we hebben (Samsungs) krijgen we wel af en toe de opmerking ‘die is groot’.
Ik vind de accuduur van de iPhone 16 tegenvallen als je hem oplaad tot de aanbevolen 80%. Ik haal dan nauwelijks de avond en ben geen heavy user
Dan denk ik eerder dat er iets mis is met je accu of je hebt veel gebruik van iets als een VPN. Ik haal bijna de twee dagen met mijn 16 pro max en ik heb 8% van mijn Tailscale VPN als ‘onnodig’.
En dan laad je ook tot 80%?
ik hoor in het echte leven regelmatig mensen vragen naar kleinere schermen en betere accuduur (gaat overigens hand-in-hand, want die dienbladmodel schermen vreten energie)
Deze redenering klopt niet want als je schermgrote vergoot met 10% vergroot je de batterij capaciteit met 15%. Dus je hebt 5% meer batterij in uw telefoon dankzij het 10% grotere scherm. Dus de nood naar grotere batterijen heeft er net voor gezorgd dat schermen groter werden.
De experimenten die fabrikanten hebben gedaan om aan deze vraag te voldoen, waren gelijk ook allemaal budget en/of seniorenmodellen.
En waarom verkocht de Iphone Mini dan niet goed?
Mensen willen wél kleinere schermen en betere accuduur, maar geen beperkte functionaliteit.
Iedereen wil meer verdienen voor en minder uren draaien. Dat is menselijk maar praktisch niet altijd mogelijk. Dat is dus geen argument.
Maar ze kopen ze inderdaad niet, want,.. ze worden niet gemaakt.
Omdat er weinig vraag naar is. Je moet daar heus geen samenzweringstheorie voor verzinnen.
Dus al de fabrikanten zitten in dat zelfde complot?
Deze redenering klopt niet want als je schermgrote vergoot met 10% vergroot je de batterij capaciteit met 15%. Dus je hebt 5% meer batterij in uw telefoon dankzij het 10% grotere scherm. Dus de nood naar grotere batterijen heeft er net voor gezorgd dat schermen groter werden.
Je hebt wel 15% meer batterij voor een 10% groter scherm, maar hoeveel meer verbruikt een 10% groter scherm en op welke helderheid?
Omdat er weinig vraag naar is. Je moet daar heus geen samenzweringstheorie voor verzinnen.
Dus al de fabrikanten zitten in dat zelfde complot?
Fabrikanten verkopen liever elke 2 jaar een nieuwe telefoon dan elke 4 jaar. Heet dat nu een complottheorie?

[...]
Iedereen wil meer verdienen voor en minder uren draaien. Dat is menselijk maar praktisch niet altijd mogelijk. Dat is dus geen argument.
Deze vergelijking snap ik niet. Ik heb het over functionaliteit op het gebied van bijvoorbeeld geheugen en algemene snelheid. Er kan prima meer geheugen of een snellere processor gestopt worden in een desnoods wat dikker toestel met een kleinere beelddiagonaal. Men wil minder uren draaien en ook best minder verdienen, maar geen nachtdiensten draaien.
@sapphire
De achilleshiel van die toestellen is de kleine accu, want raad eens, doordat ze kleiner zijn gaat er een kleinere accu in.
Ook hiervoor geldt: waarom niets iets dikker?
En waarom verkocht de Iphone Mini dan niet goed?
@sapphire Om even voor de twee kleinere iPhones van de afgelopen jaren te spreken
De iPhone mini's zijn de enige voorbeelden die hier constant worden aangehaald als poging van fabrikanten om voor de markt van kleinere telefoons te cateren en in dit geval als voorbeeld waarom een kleiner scherm en langere accuduur niet samengaan.

Nog afgezien van N=1
- niet iedereen wil een iPhone
- (enigzins generaliserend:) iPhones hebben een vaste fanbase die vaak voor het merk Apple kiest vanwege design, een alternatieve range die met name gericht is op een functionele behoefte is dan relatief minder relevant
- Apple heeft zelf marketingtechnisch gezien ook niet echt z'n best gedaan de Mini te verkopen

[Reactie gewijzigd door Polyprobatos op 12 september 2025 10:42]

[...]

Deze redenering klopt niet want als je schermgrote vergoot met 10% vergroot je de batterij capaciteit met 15%. Dus je hebt 5% meer batterij in uw telefoon dankzij het 10% grotere scherm. Dus de nood naar grotere batterijen heeft er net voor gezorgd dat schermen groter werden.


[...]

En waarom verkocht de Iphone Mini dan niet goed?


[...]

Iedereen wil meer verdienen voor en minder uren draaien. Dat is menselijk maar praktisch niet altijd mogelijk. Dat is dus geen argument.


[...]

Omdat er weinig vraag naar is. Je moet daar heus geen samenzweringstheorie voor verzinnen.
Dus al de fabrikanten zitten in dat zelfde complot?
Goede analyse.

Wat bij de wensers maar niet kopers van de kleinere toestellen ook meespeelt is dat als je moet kiezen voor een high end mini telefoon met dezelfde componenten en bijna dezelfde prijs als voor een grote high end telefoon, men uiteindelijk toch voor het grote toestel gaat.


Voor een kleinere telefoon wil men vaak minder betalen. Vooreen dunnere telefoon met 1 camera geldt dat misschien ook wel.
Daarnaast heb ik zelf bijvoorbeeld een telefoon van de zaak. Deze ruil ik eens in de max twee jaar om, omdat de accu dan 'op' is. Of de accu dan daadwerkelijk aan het eind van z'n levensduur is, of dat de telefoon na de zoveelste 'security update' er gewoon minder efficient gebruik van maakt, laat ik in het midden. Voor fabrikanten maakt dat het voor de zakelijke markt in ieder geval niet aantrekkelijk aan de vraag naar betere accuduur te voldoen.
Best jammer dat je hier als consument tegenwoordig over moet twijfelen.
Ik heb geen cijfers over hoeveel mensen wel of geen grotere accu (of tenminste accuduur) wensen, maar persoonlijk merk ik wel dat ik soms mijn s25 ultra door de dag moet bijladen. Dat vind ik irritant. Mischien gebruik ik mijn toestel bizar veel, maar het is in mijn inziens een normaal gebruik.

Daarbij heeft een accu maar een bepaald aantal laadcycli in zich. Een grotere accu zorgt er dus ook automatisch voor dat deze langer mee gaat. Niet alleen door de dag, maar ook in het beperken van de degradatie. Een dubbel zo grote accu betekent dus in feite dat hij niet na 2 jaar is afgeschreven, maar pas na 4 jaar. Dat lijkt me een grote winst om te behalen.

Ik kan me vooral niet voorstellen dat mensen hier op tegen zouden zijn. Een dunner model waarbij de camera's nog verder uit steken, met vervolgens een hoesje die overal dikker is om hier maar weer voor de compenseren is eigenlijk gekkenwerk. In de praktijk merk je dus niet eens echt dat hij een millimeter (of 2) dunner is.
Denk niet dat fabrikanten zitten te wachten op consumenten die 4 jaar met hun telefoon doen. Die hebben veel liever dat jij om de 2 jaar een nieuwe koopt.
helaas is dat inderdaad het geval. Planned obsolescence als je het mij vraagt.
Tegelijkertijd hebben ze echt wel in de gaten dat de apparaten niet na 2 jaar massaal de kliko in gaan, de gouden tijden wel over zijn en veel mensen niet meer ieder jaar het nieuwste, duurste, beste model hoeven hebben. Mede omdat de technologische ontwikkeling niet meer zo hard gaat, voor velen al een 'goed genoeg' punt heeft bereikt en de smartphone gewoon een apparaat is dat een 'normale' levensduur heeft en niet maar 2 jaar omdat dat de termijn is van mobiele abonnementen.

Het toestel dat ik nu heb, heb ik gekocht met het uitgangspunt daar echt wel langer dan 2 jaar mee te doen net zoals ik met het vorige 4 jaar gedaan heb.
Is dat zo? Fabrikanten zouden juichen als ik vier jaar met mijn telefoon zou doen ;)
Hier op de werkvloer klaagt men er wel over... en dan is het nog niet eens zozeer dat ze de dag niet doorkomen, maar als je minder vaak hoeft te laden vanwege een grotere accu, dat zou toch best fijn zijn. Dat het nu niet slecht is betekent niet dat het niet nog beter kan uiteraard... maar zo'n dun model gaat wel ten koste van die accuduur en dan wordt het al sneller een probleem.

Dat de prijzen van Samsung toestellen na verloop van tijd dalen klopt, maar kijk eens naar het prijsverloop van de S25 Edge, dat is toch een heel ander beeld dan normaal; die prijs is in juni/juli echt FLINK gekelderd, vrijwel gehalveerd, terwijl dit bij de normale S25 veel geleidelijker daalt en ook niet zoveel. De Edge zit nu al op dezelfde prijs als de normale versie ondanks dat deze minder lang op de markt is en een flink hogere introductieprijs had.
Dat er klachten zijn betwijfel ik niet,maar hoe groot is dat probleem nu echt?
Je hebt nog nooit een accu vervangen omdat ie ‘op’ was?
Als je minder vaak hoeft te laden gaat de accu ook langer mee.
Ik heb een 3GS gekocht toen die uitkwam in 2009, 5S in 2013, XR in 2018 en nooit een accu hoeven vervangen. Wel een keer gratis een nieuwe accu-vervanging aangeboden gekregen van Apple (dacht bij de 5S) en dan zeg ik uiteraard geen 'nee', maar eigenlijk nooit nodig gehad. Toch zit ik (toegegeven, te) veel uren per dag op m'n telefoon.

Wel laad ik bewust 's nachts met 1A op. Dat scheelt slijtage aan je accu, zeker na 4, 5 jaar. Ook hou ik hem altijd bewust uit de grootste kou / hitte. Niet in de zon op een terrasje loeiheet laten worden. Ik hoef nooit tussendoor op te laden.

Nu een 16 Pro Max die ik ook bewust maar tot 80% laat laden, want dat scheelt gewoon accu-levensduur. Kwestie van de instelling 1x aanpassen.
Twee 6s hier nog in gebruik hebben toch al een paar keer een nieuwe accu nodig gehad. Op hoeveel % batterij conditie zit die XR nu?
Helaas was tot 80% laden geen instelling tot de 15..
Hij zit nu op 79%. Niet slecht als je bedenkt dat de accu dagelijks gebruikt en opgeladen is van oktober 2018 tot januari 2025. Pakweg 2,25 jaar x 365 dagen = 1.916 6,25 jaar x 265 dagen = 2.281 keer voor meer dan de helft ontladen / opgeladen.

Ik zie dat 'geoptimaliseerd laden' nu ook op de XR een optie is.
edit:
domme rekenfout gecorrigeerd

[Reactie gewijzigd door beeldbuijs op 11 september 2025 20:42]

2025 - 2018 is toch bijna zeven jaar?
Klopt, ruim 6 jaar omdat ik hem afgelopen half jaar niet meer dagelijks gebruik. Aangepast 🙈

[Reactie gewijzigd door beeldbuijs op 11 september 2025 20:43]

Ook hier hoor ik vaak genoeg dat de accuduur te kort is, en heb hier zelf ook regelmatig last van. Het feit dat ie elke dag opgeladen moet worden, houdt voor de meeste mensen (waarschijnlijk) in dat ze deze 's-nachts aan de oplader hangen. En dit is precies dat je eigenlijk niet zou willen, omdat vanwege brandgevaar, je dit dus precies niet moet doen. Als een batterij een week meegaat (2 dagen schiet niet echt op) dan hang je dat apparaat aan de oplader terwijl je aan het koken bent (of iets anders waar je een tijdje dat ding niet 'nodig' hebt).
Ik vind dat het voelt als iets wat in mijn vingers snijdt. ;)
Die smartphone zit in je broekzak. Wat zal mij het boeien dat die smartphone de dunste is of niet. Het gaat me om de overige features zoals o.a. optical zoom, lichtgevoeligheid. etc. Van mij mag die rustig 5 mm dikker zijn zolang dat die niet bend!

Ik ga nog 2 jaar verder met de iPhone 15 Plus en daarna pak ik wel de Pro max op die dan wordt geleverd
Net even gaan kijken in de pricewatch. Een S25 Edge is nu te koop voor €699. Voor dàt bedrag vind ik het best een leuke telefoon, in het bijzonder omdat het nu (zoals het eigenlijk had moeten zijn), een goeie €100 goedkoper is dan een S25+. De initiele prijs van €1200 was gewoon compleet van de pot gerukt.
Ik heb werkelijk nog nooit iemand horen klagen over dat ze een telefoon te dik vinden...
Ik heb vooral dat ik telefoons te zwaar vind. De reden dat ik maar geen goeie Android kan vinden (Samsung als enige uitzondering) is dat het bijna allemaal enorme en zware toestellen zijn van >6,7'' en boven de 195gr. Ik heb geen moeite met schermgrootte of dikte, maar je voelt aan een Pro model wel dat het erg oncomfortabel is in vergelijking met het gewone model. Deze is toch bijna 20-25gr lichter en dat voel je. Ik ben heel blij dat de reguliere iPhone nu gewoon ProMotion heeft. Dat is toch echt voor veel mensen de enige reden dat ze voor een Pro-model kiezen.

[Reactie gewijzigd door Rhinosaur op 10 september 2025 09:17]

Misschien zijn de Google Pixel 8a/9a iets voor jou. Zelf zit ik nog steeds op de 5 en die is erg fijn. Ik gebruik hem zonder hoesje/condoom dus hij is niet bulky, houd fijn in de hand, niet te zwaar en niet te groot. Ook al heb ik erg grote handen vind ik het niet fijn om een blok in min broekzak mee te sjouwen.
Heb zelf de 7 en met weinig gebruik is dat ding al om de haverklap leeg. accu valt me echt vies tegen.

qua grootte is hij wel acceptabel maar hij mag van mij ook wel kleiner.
Vreemd genoeg heeft m'n 5 na het flashen een nieuw leven gekregen en gaat m'n batterij prima mee. En dat voor een toestel van 500 euro. Maar ik moet toegeven dat ik amper gebruik maak van social media en niet zoveel spannends erop doe.
Herkenbaar en voor mij een reden om soms het hoesje van de telefoon (206 gram oneplus7t pro) af te halen. Snelheid is geen ding meer maar gewicht (en afleesbaarheid in de zon) zeker wel. Soms uren lang een telefoon in onhandige posities vasthouden is echt iets een test van je fitheid.
Geloof je volledig, heb het zelf andersom XD, heb liever een zwaardere telefoon. Heb nu de S25 Ultra en vind het gewicht heerlijk. Het zou zelfs zwaarder mogen van mij.
Ik ga veel naar de sportschool en ben aardig getraind mag ik zeggen, toch vind ik een lichte telefoon fijner.

Gek he dat mensen persoonlijke voorkeuren hebben.......
De reden is simpel: dunne tech doet iets met de gebruikservaring.
Dit zal het wel zijn voor de massa die geïnteresseerd is in zo'n toestel. Om mijn smartphones tot nu toe van 200-250 EUR gaat gewoon een stevige flip cover. Dunner staat dus niet hoog op de wenslijst. Een smartphone zie ik als een gebruiksvoorwerp en niet als fashion statement, wat mij wellicht ook anders maakt dan de massa die +1000 EUR daaraan uitgeeft. :+

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 10 september 2025 09:06]

Dat je een telefoon als gebruiksvoorwerp ziet wil niet zeggen dat je dan dus ook een goedkope smartphone haalt. Ik heb bij introductie een galaxy s23+ gekocht met een bumper en een glazen screenprotector. Wat mij betreft is het 100% een gebruiksvoorwerp. Maar wel een waar ik, misschien na mijn werklaptop, de meeste interactie mee heb. Dus dan mag het wat mij betreft best wat kosten als dat de gebruikerservaring beter maakt. En ik heb persoonlijk ondervonden dat ik me heel snel ga ergeren aan een trage telefoon. Verder wil ik er minimaal 5 jaar mee doen, en liever lang. Dus dat stuurt mijn keuze heel erg.
Wat mij betreft is het 100% een gebruiksvoorwerp. Maar wel een waar ik, misschien na mijn werklaptop, de meeste interactie mee heb. Dus dan mag het wat mij betreft best wat kosten als dat de gebruikerservaring beter maakt. En ik heb persoonlijk ondervonden dat ik me heel snel ga ergeren aan een trage telefoon. Verder wil ik er minimaal 5 jaar mee doen, en liever lang. Dus dat stuurt mijn keuze heel erg.
Mijn huidige smartphone (Motorola Edge 20) is 4 jaar oud, draait Android 15, is nog net zo snel als de dag dat ik hem uit de doos haalde, heeft nog een prima accuduur, en kostte mij 250 EUR.
Wat is je punt nu? Hij was 4 jaar geleden matig en hij is nu nog steeds matig?


Dat het een gebruiksvoorwerp is maakt toch niet uit? Een fiets is ook een gebruiksvoorwerp, heb je ook goedkopere en duurdere in. Ik begrijp niet waar je naar toe wilt met je reactie, behalve dat je trolt met dat het dure toestellen zijn. Zie ook je clown emoji.
Wat is je punt nu? Hij was 4 jaar geleden matig en hij is nu nog steeds matig?
Matig? Hij is super. Razendsnel voor wat ik ermee doe (browsen, navigeren, IM, email, af en toe een video afspelen, mobiel bankieren). Een mooi OLED scherm op 144 Hz. Een betere bang for buck kon en kan ik niet vinden.

Het punt dat ik maak is dat voor alles wat wordt voorgesteld het niet nodig is om +1000 EUR aan een smartphone uit te geven. Natuurlijk mag iemand dat doen, maar enkel de geopperde redenen zijn geen goede motivatie daarvoor. Ik zou het dan meer zoeken in de hoek van gemak ("voor 1000 EUR weet ik dat ik word voorzien in mijn behoeften en ik geen gezeur heb", of zoiets).

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 10 september 2025 10:17]

Nog steeds een matige telefoon als je vergelijkt met flagships
Flagships zijn tegenwoordig echt niet meer zo enorm veel beter dan middenmoot toestellen. Ze moeten het vaak hebben van limitaties die de fabrikanten zelf bedacht hebben op de lagere segmenten, zoals beperkte updates of extra bloatware. het ligt ook sterk aan het toestel, ik heb al 5 jaar een poco x3 (ook een middenmoot toestel) met inmiddels 3 jaar Lineage en merk niets van de leeftijd. Mijn partner heeft een nieuwe TCL 50SE en dat is een traag pokkeding met een slechte camera en scherm, elke update meer bloat, en de gekste problemen.
Ik denk dat die +1000 euro mobieltjes meer als status symbool dienen.

Yay! Die van >1000 heeft een nieuwe processor met nog meer cores.
Dus, die webpagina die anders in 100ms ingeladen was, zal nu in 70ms ingeladen zijn.

Met die straffere gpu kunnen we nu nog mooiere fomo/gacha games spelen! :*)
Ik denk dat die +1000 euro mobieltjes meer als status symbool dienen.
Nee, ik heb een Pro Max, maar het gaat mij eigenlijk alleen maar om de camera. Ik heb jonge kinderen, dan maak je als ouder veel foto's. Nu is het niet zo dat een gewone of Pro geen goede foto's maken, maar die paar honderd euro extra is het mij wel waard voor wat extra kwaliteit en zoom. Plus, ik schuif de telefoon na 2 jaar door naar mijn ega.
heeft nog een prima accuduur, en kostte mij 250 EUR.
Die 250 euro vind ik niet terug in de PW…
Hoe lang ondersteunt Lenovo de toestellen tegenwoordig?
Die 250 euro vind ik niet terug in de PW…
Omdat ik het toestel op het juiste moment kocht in een aanbieding, zo'n 3-4 jaar geleden. Niet alles staat in de pricewatch.
Hoe lang ondersteunt Lenovo de toestellen tegenwoordig?
Geen idee. Ik draai AOSP. Smartphones koop ik voor de hardware. Kan het prutje van de fabrikant er niet af? Dan is het geen interessante hardware voor mij.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 10 september 2025 23:03]

En ook nog beveiligingsupdates?
Precies. Ik koop ook een duurdere telefoon, maar dan doe ik er ook best lang mee. Mijn eerste smartphone was de iPhone 3GS uit 2009 met 32 GB opslag, en mijn tweede een iPhone 7 Plus met 256 GB opslag uit 2016.

Mijn ervaring is dat zolang je OS ondersteund wordt (in het ieder geval met security updates), de batterij goed is en je genoeg opslag hebt, dan maakt het verder erg weinig uit.

Er is niks aan een nieuwe telefoon wat ik significant beter vind dat mijn 9 jaar oude iPhone. Ik zou echt niet weten wat ik mis. Wat mij betreft zijn er vanaf de iPhone 6 Plus geen echte verbeteringen meer geweest, behalve dat je nu ook 5G kunt hebben. Iemand enig idee?

Ik zal wel een keer een nieuwe telefoon moeten kopen, maar omdat de oude geen ondersteuning meer krijgt, niet omdat hij "niet goed genoeg" meer is. Wat ik juist mis is dat Apple geen nieuwe "Project Red" telefoons meer uitbrengt. Ik vind die rode kleur erg mooi.
Wat mij betreft zijn er vanaf de iPhone 6 Plus geen echte verbeteringen meer geweest, behalve dat je nu ook 5G kunt hebben.
Een 6s is anno 2025 toch wel traag hoor…
Gisteren mijn backup iphone nog eens opgestart. Deze is SE (gen1) dus zelfde specs als 6s. En voor simpel webbrowser en youtube filmpjes af te spelen, werkt dit toestel nog naar behoren. Niet iedereen draait zware appjes op zijn gsm.

Batterij is nog de originele maar deze is al jaren zeer beperkt qua levensduur.
[...]

Een 6s is anno 2025 toch wel traag hoor…
Voor spec-geilers en phone-gamers wellicht, maar voor casual phone users is al die extra power die er in de telefoon gestopt is overbodig en voldoet de power van de 6s ook prima (browsen, bellen, appen, mailen)
Ik ben zowel blij voor je maar vooral verrast. iPhone 6 was met afstand de beroerdste telefoonervaring die ik ooit heb mogen hebben vanwege batterygate. Maar als je daar niet door getroffen bent was het inderdaad alles wat (ik tenminste destijds) me kon wensen.

Ben ook geen telefoonhopper, verre van. Dus snap je principe volledig.
Geen 6 gebruiker meer hoor, die is op end-of-life tijd (geen OS support meer), wachtend op het uitkomen van de 2020 SE van me geroofd ('veel plezier met die outdated phone... maar laat me een volgende keer gewoon met rust criminele eikel').. waarma ik een 8 heb aangeschaft om die te gebruiken tot einde OS support - was toen ook net zo'n beetje toe aan een batterijvervanging, maar zonder OS support een beetje zonde van het geld (en nu op een 16)... maar qua compute power zou ik me nog prima kunnen redden met een 6.
Wat moet het een slecht gevoel geven dat Apple elk jaar, ja elk jaar weer vijf, ja 5, nieuwe toestellen uitbrengt. En altijd beter dan de vorige telefoons. Daarmee willen ze de bezitters van eerdere en oudere telefoons een slecht gevoel geven. En dus een nieuwe kopen. Typisch FOMO. Niet iedereen gebruikt de telefoon even intensief. Ik ken mensen die een smartphone hebben, ja ook Apple, die niet whatsappen, surfen of wat dan ook. Alleen bellen. Zo worden we…..
Ik vindt dat dun totaal niet lekker in de hand liggen. Ster nog een fysieke toetsenbord zou ik erg fijn vinden (n900 was mijn favo telefoon)
Smartphone is zeker een gebruiks voorwerp daarom moet het snel en efficient werken. Aangezien ik gemiddeld zo'n 3 tot 4 uur dag gebruik maak van mijn Smartphone is dat best wel een budget waard. Wel merk ik zelf dat de behoefte aan een upgrade niet meer ieder jaar of zelfs ieder half jaar is maar nu op zo'n 2.5 jaar ligt. En daarna is zo'n telefoon nog prima bruikbaar voor een familielid dat veel minder veel eisend is. Dan vind ik persoonlijk de totale investering nog wel meevallen.
Voor mij zijn die dingen ook een gebruiksvoorwerp. Ik doe er niet eens zoveel mee. Ik installeer eigenlijk nooit een app en doe niet aan asociale media. Ik koop dan ook nooit een dure. Ik wil geen financiële klap als ik zo'n ding per ongeluk in de sloot laat vallen. Ik gebruik normaal dan ook nooit hoesjes, want wat krasjes op de achterkant lig ik niet wakker van.

Dus ik had vroeger een iPhone SE, en die daarna vervangen door een refurbished SE2020 voor €170 toen het scherm vol barsten zat. De 2020 is volgens mij net iets dunner dan de eerste, maar de 2020 is veel te glad aan de achterkant en gleed continu overal vanaf. Dus toen heb ik er toch maar een hoesje omheen gedaan, daarna was ie een stuk minder irritant, maar wel in totaal dikker dan de eerste.

En zo doen ze hun eigen design teniet. Nu ziet niemand meer dat ik een iPhone heb (interesseert mij niet, maar geen gratis reclame voor Apple). De voorkant is toch bij alle telefoons hetzelfde (een groot scherm wat de gehele oppervlakte vult), en de achterkant zie je niet meer. Wat ik liever had gehad was exact de vorige, uiteraard met verse batterij, maar met nieuwere chips erin zodat ie de laatste iOS kan draaien.

Ik heb dus nul interesse in dunne telefoons, en al helemaal niet voor de prijs die ze er voor vragen. Maak m maar 10mm dik en vul de ruimte op met meer accu en een 3.5" jack, dan wordt dat mijn volgende telefoon als deze het begeeft.
ik lees boeken erop, neem foto's en navigeer. en veel werk gerelateerd spul. ik kom dan op een toestel van 550-600 euro. Dat is voor mij de sweatspot sweetspot. Ik heb altijd een bookcase met pasjes erin. Geen portemonnee. Dun interesseert me helemaal niks.

[Reactie gewijzigd door tw_gotcha op 10 september 2025 16:13]

Wordt je telefoon erg heet dat 'ie een sweatspot heeft? :+
alleen als ik teams gebruik. ;) ik heb het asngepast
Voor mij is het ook een gebruiksvoorwerp en zeker geen fashion statement maar dan 1 van 1000 euro ;). Maar dun is wel handig zeker als er een case omheen moet om dat ding te beschermen tegen valschade.
Dunner staat zeker bij mij hoog op het min-punten lijstje. Als ik naar die foto's van die apple en samsung kijk ben ik al bang dat ze breken. Daarbij steekt die camera dan ook zoveel uit dat je alsnog gedwongen wordt een heel dik hoesje te kopen (ik wil een gladde achterkant, niet een die uitsteekt...)
Ik vraag me vooral af hoeveel mensen zon dunne telefoon kopen, en dan met hoesje erbij die elk voordeel teniet doet.

Ik snap wel het voordeel van een dunne, maar zolang voor de meeste een hoekje semi verplicht of, ben je dat voordeel snel kwijt.
Hoesjes fetisj is hoe dan ook raar. Ik ben nou niet de meest behendige persoon op aarde maar heb nog nooit een telefoon kapot laten vallen. Ook nog nooit een hoesje gebruikt voor wat voor apparaat dan ook. Hopelijk leren mensen dat ergens in de toekomst af. Hoesjes, verzekeringen, screenprotectors allemaal nogal overdreven. Koop een telefoon van een bedrag dat je kan hebben om kapot te laten gaan en klaar.
Ik ben nooit niet meest onhandige persoon. Maar over levensduur van mijn telefoon valt hij wel een paar keer op de grond. Ik heb geen screenprotector, wel een case type hoesje. Waarbij bijkomende voordeel: dan kan hij vlak op mijn bureau liggen en kan ik hem dan ook gebruiken.
Nog mooier is het als je mensen met een randscherm telefoon rond ziet lopen, in een hoesje.

Hetzelfde als een telefoon gemaakt van titanium in een 1€ hoesje te stoppen. Ik snap het dat je zuinig wilt zijn, maar het doet de gegehele premium beleving volledig teniet.
Ik heb meerdere schermen kapot gemaakt door vallen en iedereen noemt mij super zuinig.

Mijn XS heeft een barst gekregen doordat het metalen lipje van een rolmaat tussen mijn hoesje en de screenprotector in belandde, precies op die millimeter aan scherm die niet beschermd was.
Maak maar eens een dunne telefoon zonder uitstekende rear camera. Dan maar slechte kwaliteit foto's. Die bobbel en een wiebelende telefoon op je bureau is irritant.
Maak maar eens een dunne telefoon zonder uitstekende rear camera. Dan maar slechte kwaliteit foto's. Die bobbel en een wiebelende telefoon op je bureau is irritant.
Ja, totaal onbegrijpelijk.

Maak het dan op zijn minst symmetrisch zodat het niet wiebelt. 8)7
Waar wil je de componenten dan plaatsen? Er is simpelweg geen plaats voor. Als je deze alsnog achter het scherm plaatst wordt de behuizing weer dikker, of het zal naast de camera ten koste gaan van de grootte van de accu.
Front camera steekt toch ook niet uit?
Maak die er eentje aan de achterkant en probleem opgelost.

[Reactie gewijzigd door Dekar op 10 september 2025 10:34]

Groothoek lenzen kunnen iets compacter gemaakt worden. Daarnaast heeft die camera een kleinere sensor dus mindere prestaties.
Apple heeft zoveel mogelijk ruimte gemaakt. Bijvoorbeeld door het gebruik van éénluidspreker ipv meerdere, maar ook door de cameramodule te versimpelen door maar één lens te gebruiken. Het feit dat de lens iets uitsteekt is waarschijnlijk een keuze inderdaad. Het feit dat het 'plateau' er is, is puur omdat de componenten zoals de chips ergens moeten worden gehuisvest.

Ik zou zeggen kijk eens naar de illustraties en beelden die Apple heeft gedeeld van de interne behuizing. Lijkt me dat er weinig tot niets aan ruimte te winnen valt zonder de telefoon weer dikker te maken. En dat is nou net wat ze niet willen met deze telefoon. Ik begrijp niet zo goed hoe jij het dan voor je ziet?
De beste telefoon die ik gehad heb, was 7,9 mm dik (LG G6) de huidige is 9,6mm (verwisselbare accu) en van mij mag die best nog 0,4mm dikker zijn, misschien zelfs nog wat meer. Boven de 11m ga je het wel als dik ervaren.

Als Vivo een 3,5mm jackplug-socket kan plaatsen in een 4,9mm dikke telefoon, dan moet een 6,3 mm jack in een 10mm phone ook geen probleem zijn. Dan is er ook gelijk voldoende ruimte voor een retrofocus groothoeklens en een fatsoenlijke tele en macrolens.
Kijkt naar Pixel 9A zonder camerabump
Sorry, maar dit is geen dunne telefoon.

Met een camera eiland dat dubbel zo dik is als de rest van de body is dat gewoon belachelijk.

Je meet de hoogte van je auto toch ook niet aan je motorkap, maar aan het dak van je wagen? 8)7
Voor de prijs van de Franse tol wordt gemeten hoe hoog de auto is bij de vooras. ;) Dus ja: er wordt wel degelijk gemeten hoe hoog de motorkap is...
euh, zever in pakskes.
Als ik met mijn Caddy door een tolpoort rij betaal ik een ander tarief dan wanneer ik met diezelfde caddy met een topbox er door rij.
Volgens de informatie op het internet moet een dagkoffer niet mee tellen in de hoogte van de tol.

De laatste keer dat ik in Frankrijk over een tolweg heb gereden was in 2008. Sinds dien vermijd ik de Franse wegen als het kan. Zeker de tolwegen. Dus het kan dat de hoogte van de auto tegenwoordig anders gemeten wordt.

Maar: de wegen in Frankrijk hebben weinig te maken met de dunne telefoons..

[Reactie gewijzigd door jvwou123 op 10 september 2025 11:30]

Stellig foute info komen verkondigen en dan afkomen met "jamaja, het is al 15 jaar geleden".
Informeer je eerst voordat je komt "verbeteren".

De gsm wordt verkocht als "5.6mm dik".
Probeer die eens in een gleuf van 6mm te schuiven en meet nog eens. 8)7
Eens, dit design slaat nergens op.

Maar in de context van aanloop naar klapbare telefoons zit er wel logica in. Als je m in had kunnen klappen heb je die bobbel maar aan 1 kant, en scheelt het je dus die extra millimeters aan de onderkant. Ik denk dat dit bij Apple een beta-test is voor toekomstige inklaptelefoons, en iedereen die dit ding koopt dus duur betaalt om mee te helpen aan Apple's praktijktest ;)
Een auto houd ik ook niet vast 8)7 Een telefoon houd ik doorgaans niet vast op de plek waar de camera's zitten. Het is jammer maar wel fijn dat de rest van het toestel dunner is, dat houdt in ieder geval fijner vast.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 10 september 2025 11:40]

Als de motorkap 80% van de lengte van je auto is, dan mss wel ja...
veel succes dan om een garage in te rijden die 2cm hoger is dan jouw motorkap. :P
Ah ja, dat is de hoogte op papier en de poort is 2cm hoger dan jouw auto.
Ik heb een hekel aan dunne telefoons, ze liggen totaal niet lekker in de hand bij het bellen en overig gebruik. Als ze te dun zijn gaat er altijd een hoes omheen bij mij. Nee, doe mij maar meer capaciteit van de accu. Ik kom bij bovengemiddeld gebruik met de S25 Ultra nog steeds niet de dag door.
Ik ben het volkomen met je eens. Grotere accu is minder laden.

Maar zie het dunner worden van een telefoon een trend die een paar jaar duurt. Dan kunnen ze niet meer innoveren en is ineens een telefoon met paar mm extra met een hele grote accu capaciteit de nieuwe trend waar dan vele € extra gevraagd voor kan worden.
Ik zie vooral bloedarmoede: er is geen innovatie meer, op wat megapixels en andere spielerei na. En dus wordt de focus verlegd naar een eigenschap die compleet irrelevant is, namelijk de dikte van een telefoon. Innovatie kost geld, een telefoon dunner maken is niet zo moeilijk. Zeker als je alles in een "rugzak" kan plaatsen. Herinner u de initiële "Air", met een envelop? Zou moeilijk worden met zo'n bochel op de "dunne" telefoon.

Het is dan ook te verwachten dat - op fanboys na - de markt overgenomen wordt door fabrikanten die wél innoveren met hun product. Luiheid is zelden beloond op langere termijn.
Ik denk dat je gelijk hebt.

Fundamentele veranderingen gaan in sprongen. De eerste smartphones waren een nieuwe wereld die open ging. Nu die markt volwassen is moet de marketing het werk doen. Dunheid is daarbij perfect omdat iedereen ziet dat je een dunne telefoon hebt. Je kan erover praten en iedereen denkt even, zou dit iets voor mij zijn? Het antwoord zal heel vaak nee zijn, denk ik. Maar vanuit het standpunt van de fabrikant was het te proberen. Met zekerheid kan je nooit zeggen of iets zal aanslaan.
net als gebogen schermen en edgescreens, gekomen en weer grotendeels verdwenen. Er zijn niet zoveel permutaties van een smartphone meer mogelijk
Samsung doet het, dus moet Apple volgen zoals altijd. Snap de meerwaarde niet zo, behalve de meerwaarde in prijs dan. Het is niet alsof je een koelkast in je handen hebt bij de normale 'dikke' modellen nu.
Ze maken de telefoon ietsjes dunner en de specs ietsjes (minimaal) beter.
Dat word dan 1100 euro svp
Ik zou graag mijn telefoon 5 maten dikker willen zon lekkere dikke joekel van vroeger. Zodat hij ook 5 dagen mee gaat.
Jouw product 'niche' is al gevuld met battery packs en power banks. In de praktijk is er niemand meer die nog met zo'n lomp apparaat rond wil lopen. Die dingen waren ook zuinig omdat er geen groot scherm op zat en mensen nog andere dingen deden dan social media bekijken...
De reden is simpel: dunne tech doet iets met de gebruikservaring.
Ik denk dat er een andere belangrijke reden is: Apple wil e-sim pushen en klanten laten wennen aan het idee om geen fysieke sim slot meer te hebben. Uiteindelijk willen ze dit op alle iPhones wereldwijd invoeren, maar veel mensen zullen dat nu nog ervaren als onnodig of onhandig. Om de verandering geleidelijk te laten verlopen introduceren ze een model dat 'te dun is' voor een fysieke sim zodat niemand er boos om kan worden want concessies moeten nou eenmaal gedaan worden voor zo'n form factor.

Als het een populair toestel blijkt zal dit meer en meer mensen over de streep trekken en de vraag naar e-sims wereldwijd doen stijgen waardoor het beter/breder ondersteund wordt. Hiermee wordt de weg vrijgemaakt voor het uiteindelijke doel. Als de perceptie van de Air positief genoeg is kunnen ze bij de lineup van komende jaren het verwijderen van de SIM slots op andere iPhones verkopen als upgrade die van de Air 'nu ook naar de gewone iPhone komt'.

[Reactie gewijzigd door PhWolf op 10 september 2025 09:39]

Net zoals het weghalen van de USB aansluiting op de MacBooks. Naar mijn weten was Apple hiermee ook een van de eerste. En nu zitten vele te werken met dockstations of iets in die geest dat het gemis moet opvangen. En dat om alles maar dunner te maken maar niet persé compacter.
Dit dus dunne laptops van andere merken hebben ook nog steeds een usb a en hdmi aansluiting omdat het gewoon veel handiger is dan 15 dongles.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn