Door Dennis de Vries

Redacteur smartphones & tablets

Google Pixel 10-serie Preview

Tensor G5 zet in op AI, niet op snelheid

20-08-2025 • 18:00

116

Pixel 10-serie preview

Google heeft in zijn Made by Google-presentatie de nieuwe Pixel-telefoons laten zien. Het gaat om de tiende generatie Pixels en, net als vorig jaar, brengt het bedrijf weer vier modellen op de markt: de Pixel 10, Pixel 10 Pro, Pixel 10 Pro XL en de horizontaal vouwbare Pixel 10 Pro Fold.

Voor sommige tweakers zal deze release een stuk minder interessant zijn dan andere. Heb je niets met AI, dan zullen de nieuwigheden van de Pixel 10-serie je grotendeels koud laten. De tot nu toe amper bekende prestaties van de nieuwe Tensor G5-soc, die door Google zelf ontworpen is, wekken de indruk dat Google de race om de snelste mobiele chip nu echt lijkt op te geven, althans op het gebied van rauwe cpu- en grafische rekenkracht. De cpu is maximaal 34 procent sneller dan zijn voorganger en over de gpu-prestaties wordt helemaal niets gemeld.

Basisconfiguratie Pixel 10 Pixel 10 Pro Pixel 10 Pro XL Pixel 10 Pro Fold
Soc Tensor G5 Tensor G5 Tensor G5 Tensor G5
Opslag 128GB ZUFS 4.0 128GB ZUFS 4.0 256GB ZUFS 4.0 256GB ZUFS 4.0
Ram 12GB lpddr5x 16GB lpddr5x 16GB lpddr5x 16GB lpddr5x
Prijs 899 euro 1099 euro 1299 euro 1899 euro

Toch zegt de techreus dat de G5 de grootste sprong vooruit ooit is. Het procedé zal daar waarschijnlijk al een hoop bij helpen: Google laat zijn socs niet langer op een 4-nanometerproces van Samsung bakken, maar op een moderner 3-nanometerproces van TSMC. De tensor processing unit, ofwel tpu, lijkt de grootste prestatiewinst te bevatten. Deze zal naar eigen zeggen 60 procent sneller zijn, waardoor AI beter moet draaien dan ooit tevoren. En laat dat nou net hetgeen zijn waarin de Pixel 10-telefoons de grootste vernieuwingen bevatten.

Lokale AI met de Tensor G5

Wanneer je Gemini of andere AI-tools op de gemiddelde smartphone gebruikt, wordt je verzoek bijna standaard naar een server gestuurd. Zelfs de krachtigste telefoons met een Snapdragon 8 Elite aan boord draaien maar zelden echt zelf delen van de kunstmatige intelligentie. Met de Tensor G5 wil Google dat anders aanpakken, waardoor er minimaal 20 generatieve AI-toepassingen volledig on-device uitgevoerd kunnen worden. Dat is niet alles, want ook Gemini Nano, een relatief klein taalmodel, kan door de telefoon zelf worden uitgevoerd. Volledig nieuw is dat niet, want dit kon in beperkte mate al op de Pixel 8- en Pixel 9-telefoons. Zo draaiden enkele daarvan bijvoorbeeld Nano XXS, een nog verder uitgeklede versie van het kleine taalmodel. Op de Pixel 10-serie zul je volgens de fabrikant echter nog een stuk meer met het kleine taalmodel moeten kunnen. Niet alleen de Tensor G5 leent zich daar beter voor, maar ook het type opslag. De Pixels bevatten namelijk Zoned UFS in plaats van reguliere UFS. Deze nieuwe techniek slaat data op verschillende plekken in de nand op, gebaseerd op hun eigenschappen. Dat moet helpen bij het sneller uitvoeren van lokale AI-taken. Wellicht maakt dat de Pixel 10-telefoons tot de eerste toestellen die je zelfs zonder internet alsnog voor de meeste AI-taken kunt inzetten.

De Pixel 10 heeft meer, maar ook slechtere camera's dan de Pixel 9
De Pixel 10 heeft meer, maar ook slechtere camera's dan de Pixel 9.

Slechtere camera's, meer camera's en zoomen met AI

Meer AI zie je ook terug in de camerasystemen. Geen enkele camerasensor of lens heeft een hardwarematige upgrade gekregen, op de optische stabilisatie van de hoofdcamera op de Pixel 10 Pro en Pro XL na. Toch belooft Google dat de telefoons betere foto’s maken. De image signal processor, ofwel isp, van de Tensor G5 is nieuw en moet daar flink bij helpen. Zo claimt Google bijvoorbeeld dat de Pixels de beste, scherpste, portretfoto’s ooit zullen maken. Bovendien kun je verder inzoomen dan vooralsnog mogelijk was op Pixel-telefoons. Op veel andere telefoons wordt dat AI Zoom genoemd, maar Google noemt het Super Res Zoom (20x) op de Pixel 10 en Pixel 10 Pro Fold, en Pro Res Zoom (100x) op de Pixel 10 Pro en Pixel 10 Pro XL. Google heeft daarbij rekening gehouden met het uiterlijk van mensen. Personen die worden vastgelegd met de nieuwe zoommodus worden zo min mogelijk aangescherpt. Dat moet voorkomen dat er opeens een andere haarstijl of een extra tand in de lach verschijnt, iets waar andere AI Zoom-implementaties regelmatig last van hebben.

Camera Coach geeft je tips voor het maken van betere foto's.
Camera Coach geeft je tips voor het maken van betere foto's.

Dat is niet de enige vorm van AI die je terugvindt in de camera-app, want er is ook Camera Coach. Het idee is dat Googles kunstmatige intelligentie als het ware meekijkt door je cameralens. Deze scant de scène en stelt composities voor die je de mooiste foto's kunnen opleveren. Ook kan hij interessante onderwerpen uitlichten om je te inspireren daar bijvoorbeeld een foto van te maken.

  • Pixel 10
  • Pixel 10 Pro (XL)
  • Pixel 10 Pro Fold
Primair Ultragroothoek Tele (5x) Front
Resolutie 48 megapixel 13 megapixel 10,8 megapixel 10,5 megapixel
Sensorgrootte 1/2" 1/3,1" 1/3,2" n.b.
Brandpunt in 35mm-eq. 24mm 14mm 112mm n.b.
Diafragma f/1,7 f/2,2 f/3,1 f/2,2
Ois Ja - Ja -
Autofocus Dualpixel-pdaf - Laser + pdaf Pdaf
Primair Ultragroothoek Tele (5x) Front
Resolutie 50 megapixel 48 megapixel 48 megapixel 42 megapixel
Sensorgrootte 1/1,3" 1/2,55" 1/2,55" n.b.
Brandpunt in 35mm-eq. 24mm 12mm 110mm 18mm
Diafragma f/1,68 f/1,7 f/2,8 f/2,2
Ois Ja - Ja -
Autofocus Dualpixel-pdaf Pdaf Laser + pdaf Pdaf
Primair Ultragroothoek Tele (5x) Front
Resolutie 48 megapixel 10,5 megapixel 10,8 megapixel 10,5 megapixel
Sensorgrootte 1/2" 1/3,4" 1/3,2" n.b.
Brandpunt in 35mm-eq. 24mm n.b. 112mm n.b.
Diafragma f/1,7 f/2,2 f/3,1 f/2,2
Ois Ja - Ja -
Autofocus Dualpixel-pdaf - Laser + pdaf Pdaf

Een paar zinnen geleden zei ik nog dat er zo goed als geen hardwarematige upgrades voor de camerasystemen zijn. Downgrades zijn er duidelijk wel. De Pixel 10 heeft er namelijk een extra camera bij gekregen: een 5x-telecamera. Om dat te bekostigen, moest er elders blijkbaar worden ingeleverd. De hoofdcamera is niet langer een 50-megapixelsensor, maar een 48-megapixelvariant die flink kleiner is. Dit lijkt dezelfde camera te zijn die de goedkopere Pixel 9a gebruikt. Ook de ultrawide heeft een downgrade gehad en de 10,8-megapixeltelecamera is op papier niet zo goed als het 48-megapixelmodel van de 10 Pro en 10 Pro XL. Voor de Pixel 10 Pro Fold geldt dat hij bijna hetzelfde camerasysteem als de Pixel 10 aan boord heeft, met uitzondering van de ultrawidecamera. Die gebruikt een kleinere sensor.

Een nog fijnere gebruikservaring

Google-telefoons koop je doorgaans niet voor de hardware, maar voor de uitmuntende gebruikservaring die Pixel-modellen leveren. Om deze nog wat extra kracht bij te zetten, hebben de speakers een upgrade gekregen. De bovenste unit op de Pixel 10 is nieuw en beide speakers van de Pro-modellen zijn vervangen.

Daarnaast zijn de schermen weer een stukje beter dan voorheen. Google spreekt zelf over displays die ongeveer 30 procent helderder zijn. Beeldschermen op Pixel-toestellen waren al zeer goed, dus een nog betere afleesbaarheid in fel zonlicht en indrukwekkendere hdr-content waren niet per se nodig, maar zijn altijd welkom.

De Pixelsnap Stand met Pixelsnap Charger.
De Pixelsnap Stand met Pixelsnap Charger.

Bovendien bevat de tiende generatie Pixels de eerste topmodellen die magneetjes in de behuizing hebben om volledige ondersteuning voor Qi2 te bieden. Alleen de HMD Skyline, een midrangetelefoon uit 2024, ging de Pixels voor. Dat betekent dat je, in tegenstelling tot bij nagenoeg elke andere Android-fabrikant, geen hoesje met (soms) opzichtige ronde uitsnede nodig hebt om gebruik te maken van magnetische accessoires. Deze volledige Qi2-ondersteuning noemt de fabrikant Pixelsnap. Er verschijnen verschillende magnetische accessoires: een oplaadpuck (Pixelsnap Charger), een houder met voet voor de oplaadpuck (Pixelsnap Stand) en een houder (Pixelsnap Ring Stand) met een voetje in de vorm van een metalen ring.

Die drie dingen bij elkaar klinken misschien niet als veel, maar het zijn meestal alle kleine details samen die de gebruikservaring van een telefoon maken of breken − en laten we niet vergeten dat die op voorgaande Pixels al ontzettend goed was. Iets dat nog meer invloed heeft op de gebruikservaring is natuurlijk de software. Daar zijn ook de nodige vernieuwingen te vinden.

Android 16 met Material 3 Expressive

Op Pixels draait altijd Pixel UI, oftewel Android zoals deze in de basis is, zonder veel tierelantijnen eroverheen in de vorm van een skin. Hier en daar zie je hoogstens een klein extraatje van Google, de makers van Android, zelf. Dat valt doorgaans bij veel mensen goed in de smaak: het is overzichtelijk en rustig, gebruiksvriendelijk en bevat dus geen onnodige rommel. Toch werd het langzaamaan tijd voor een kleine opfrisbeurt. Die maakt op de Pixel 10-serie zijn debuut in de vorm van Android 16 op basis van de Material 3 Expressive-ontwerptaal.

Material 3 Expressive
Material 3 Expressive. Bron: Google

Volgens Google hebben ze niet eerder een ontwerptaal uitgebracht op basis van zoveel onderzoek als M3 Expressive. Het moet interfaces tussen verschillende apps meer stroomlijnen, een meer emotionele reactie bij gebruikers losmaken en vooral een vriendelijkere, energiekere en speelsere indruk maken.

Dat zie je terug aan de interface. We mogen momenteel alleen het lockscreen laten zien en dan vallen direct de icoontjes van het accupercentage en mobiele netwerk op: die zijn nieuw. Die nieuwigheid zie je op veel plekken in Android 16 terug, niet alleen in de vorm van icoontjes, maar ook in nieuwe animaties. Google omschrijft deze als 'springy' en daarmee bedoelt de techgigant dat ze springerig en elastisch moeten aanvoelen. De manier waarop de quick toggles worden weergegeven, die je oproept door van de bovenste hoek naar beneden te vegen, is ook licht aangepast. Deze bieden je nu meer vrijheid om ze naar eigen wens aan te passen.

Het lockscreen van Android 16 toont nieuwe iconen.
Het lockscreen van Android 16 toont nieuwe iconen.

Verder zijn er Live Notifications: een kleine pilvormige interface die relevante informatie van ondersteunde apps te allen tijde boven in je scherm toont. Denk daarbij aan zaken als het huidige nummer dat wordt afgespeeld, de volgende afslag van je navigatie, een Uber die je hebt besteld en nog veel meer. Verschillende Android-schillen boden al een soortgelijke functie aan. Nu het een standaardfeature van Android 16 is geworden, kun je er natuurlijk op rekenen dat het appaanbod dat hier ondersteuning voor biedt, binnen de kortste keren explosief zal toenemen. Tot slot is er nog de desktopmodus van Android 16, die je kunt beschouwen als Googles antwoord op Samsung DeX. Deze stelt je in staat om je telefoon met een extern scherm te verbinden en in een desktopomgeving te gebruiken.

Als je dacht dat Android 16 op Googles eigen telefoons geen nieuwe AI-foefjes zou bevatten, zit je ernaast. Call Assist, dat je op verschillende manieren kan helpen tijdens het voeren van telefoongesprekken, is nu in staat om je stem live te vertalen. Samsung biedt deze optie ook al, maar Googles uitwerking gaat nog een stap verder: een AI-model leert supersnel de karakteristieken van jouw stem kennen. Daardoor krijgt de persoon aan de andere kant van de lijn een door AI gegenereerde stem te horen die in zijn of haar gekozen taal spreekt, maar dan met jouw stemgeluid, intonatie en emotie. Dat komt wellicht wat dystopisch over, maar in de demo's die we te zien kregen, was het moeilijk om er niet van onder de indruk te zijn.

Dezelfde ontwerpen en een primeur voor de Fold

Lees je dit artikel op een Pixel 9 Pro (of XL), dan kun je je telefoon even omdraaien en weet je nu precies hoe de Pixel 10 Pro (of XL) eruitziet. Er lijkt aan de ontwerpen namelijk niets veranderd te zijn. Voor de Pixel 10 geldt eigenlijk hetzelfde, hoewel de camerabalk net iets anders is vormgegeven dan die van zijn voorganger. Dat komt door de toevoeging van eerdergenoemde derde camera. Gelukkig maar, want dat betekent dat Google nog steeds – voor hedendaagse standaarden – relatief compacte telefoons uitbrengt. De makkelijkste manier om de reguliere Pixel 10 en de Pro-modellen van elkaar te onderscheiden, is door naar de camerabalk te kijken: de reguliere 10 heeft daar alleen een flitser zitten, terwijl de Pro-uitvoeringen daar ook een time-of-flightsensor bevatten. Ook is de Pixel 10 leverbaar in het blauw, ofwel Indigo. Volgens Google was dat een van de populairste kleuropties uit het verleden.

Een paar kleuren waarin de Google Pixel 10-serie beschikbaar is.
Een paar kleuren waarin de Google Pixel 10-serie beschikbaar is.

Hoewel de Pixel 10 Pro Fold van de buitenkant ook niet of nauwelijks gewijzigd lijkt te zijn, is het ontwerp dat wel degelijk. De belangrijkste verandering zit in het scharnier: dat is nu vrij van tandwieltjes, waardoor het dubbel zo lang mee moet gaan als het scharnier van de 9 Pro Fold. Google spreekt zelf over een levensduur van meer dan tien jaar, al is het niet bekend hoe vaak de telefoon open- en dichtgevouwen wordt in het eigen scenario. De veranderingen aan het scharnier zijn kennelijk zo groot dat de Pixel 10 Pro Fold de eerste volledig stof- en waterdichte vouwbare telefoon is. Hij beschikt over een IP68-rating en Google heeft daarmee een primeur te pakken. Opvallend genoeg is de Fold wel iets dikker en 1 gram zwaarder dan vorig jaar. Dat is opmerkelijk, aangezien horizontaal vouwbare telefoons van andere fabrikanten, zoals de Samsung Galaxy Z Fold7, Honor Magic V3 en Oppo Find N5, elk jaar dunner en lichter lijken te worden.

(Iets) Grotere accu's voor iedereen

Een accuduur van meer dan dertig uur. Dat is waar Google mee adverteerde in de presentatie die we in Parijs te zien kregen. Omdat het me opviel dat deze belofte voor elk Pixel 10-model exact hetzelfde was, stelde ik daar vragen over. Het antwoord was opvallend: de accuduur is inderdaad beter dan vorig jaar, maar de dertig uur of meer staat niet vast en kan in toekomstige persmaterialen nog afwijken. Tussen jou en mij: ook in een latere presentatie en in de lijst met specificaties spreekt men over telefoons die het allemaal langer dan 30 uur moeten volhouden op één acculading. Onze accutest zal het moeten uitwijzen.

Model Pixel 10 Pixel 10 Pro Pixel 10 Pro XL Pixel 10 Pro Fold
Accucapaciteit 4970mAh 4870mAh 5200mAh 5015mAh
Stijging 5,7% 3,6% 2,8% 7,9%

De accu's zijn op elk model groter, al is de winst niet om over naar huis te schrijven. De beloofde verbeterde accuduur zullen de telefoons dus voornamelijk uit de efficiëntere Tensor G5 moeten halen. Opladen gaat ook wat sneller dan vorig jaar. De Pixel 10, 10 Pro en 10 Pro Fold kunnen bedraad laden met een vermogen van 30W en draadloos met 15W. De Pixel 10 Pro XL kan als enige van het viertal opgeladen worden met een vermogen van 45W via de kabel en 25W wanneer je een draadloze Qi2-lader gebruikt.

Voorlopige conclusie

De Pixel 10-serie heeft de potentie om ontzettend interessant te zijn, maar je komt zelden een geval tegen waarin de praktijk dat zo sterk zal moeten uitwijzen als hier. De grootste pijnpunten van Pixel-telefoons zijn altijd de systeemprestaties en accuduur geweest. Google zegt dat de Tensor G5 de grootste stap vooruit ooit is, maar we weten nog vrijwel niets over de gpu en hoe (zuinig) de chip presteert in echte scenario's. De accu's zijn groter, maar dat zegt in de praktijk ook niet altijd alles. De cameradowngrades van de Pixel 10 komen op papier zuur over, al zouden deze goed gecompenseerd kunnen worden door de nieuwe isp met betere beeldverwerking. Ook alle nieuwe AI-functionaliteit lijkt tof, maar de vraag is nog in hoeverre deze in de Benelux beschikbaar zal zijn. Over Android 16 met Material 3 Expressive durf ik al wel te zeggen dat dit misschien wel precies is wat Pixel UI nodig had om een nóg fijnere gebruikservaring te bieden. Voor nu kijk ik vooral erg uit naar de praktijktests met Googles nieuwe topmodellen.

Die kun je zelf ook uitvoeren vanaf 28 augustus, wanneer de Pixel 10, Pixel 10 Pro en Pixel 10 Pro XL in de winkels komen te liggen. De Pixel 10 Pro Fold is naar alle waarschijnlijkheid vanaf 9 oktober verkrijgbaar.

Redactie: Dennis de Vries Video: Mark van der Kruit Eindredactie: Monique van den Boomen

Reacties (116)

116
116
88
2
0
24
Wijzig sortering
Weinig opsmuk en kale skin? Wat dan te denken van alle Google bloat die niet te verwijderen is zonder een andere rom te flashen? Grootste issues voor mij zijn de prominente searchbar die (wellicht inmiddels aangepast) op je homescreen staat en niet te verwijderen is en de gestures ipv knoppen en ook niet aan te zetten in settings (wellicht inmiddels ook aangepast). Iedereen vindt het makkelijker om de telefoon met gestures te bedienen, maar ik krijg het gewoon niet tussen mijn oren, maak een gesture maar wordt niet herkend of doet iets anders, ik weet niet meer welke gesture ik moet doen om het gewenste resultaat te krijgen, etc. Heb het 2 weken geprobeerd en enorm gefrustreerd geraakt, dus toen weer de knoppen onderin aangezet.
Heb van de week een pixel 8a ingebruik genomen van de zaak, en direct android 16 erop gezet. Die search bar is nog steeds niet te verwijderen, en die voor mij compleet nutteloze Live Notifications neemt samen met die zoekbalk zo'n 25% van mijn scherm in beslag die niet te customizen of te verwijderen zijn. Dus dan maar weer gewoon een andere launcher erop en weg met die onzin.

Ook de quick access knoppen als je het pulldown menu opent zijn standaard heel groot en dat is niet mijn smaak. Geef mij maar gewoon icoontjes, ik snap wel wat WiFi en GPS is. Daarnaast is die hele customisation van ze zwaar teleurstellend. Er zijn maar 5 echt verschillende kleuropties te gebruiken naast wit (oranje, rose, geel, blauw en groen). De rest zijn gewoon tinten van die kleuren. Geen gewone kleurkiezer of RGB waarden. Die kleuren heb je en daar moet je het mee doen.


De preview van de Android 16 versie die uitkomt rond de launch van de Pixel 10's bevat schijnbaar wel meer opties.. maar voor mij valt A16 voor nu echt wel tegen kwa personalisering. Toch wel het speerpunt als ik Google mag geloven.

Wat betreft gesture control.. noem me ouderwets maar de 3 knoppen zijn toch echt veel fijner. Alleen merk ik nu dat heel veel apps géén rekening meer houden met de extra pixels die de knoppen in beslag nemen, en hun interface aan de onderkant gewoon laten overlappen. Ziet er niet uit en is soms erg onhandig als ze een knop aan de onderkant van de UI hebben geplaatst. Dit maakt echt een erg slechte indruk.
Als je onder Settings ==> Display and Touch ==> Display size and text ==> Display size en Font size naar minder schuift, is er veel meer ruimte op het scherm.
Maar dan zijn alle teksten kleiner...
Display size lager, font size hoger om te compenseren.
Wees gerust, hier nog iemand die de 3 onderste knoppen heeft aan staan. Ik gebruik zelf overigens de Microsoft launcher, werkt perfect.
Die Google bloat krijg je bij andere Android toestellen ook, alleen dan krijg je er nog de bloat van de fabrikant er bij. Relatief heeft de Pixel Experience dus weinig bloat.
Ja, maar dan vind ik het niet onder een cleane skin vallen dus. Op mijn telefoons gebruik ik na aanschaf de laatste jaren een debloater die via adb de zooi verwijdert.
De gestures zijn naar mijn weten altijd al optioneel geweest sinds Android 10 (2019), fabrikanten moesten wel verplicht gestures aanbieden, maar ook de drieknopsmethoden. Persoonlijk wil ik niet meer terug naar de knoppen.
Vroeger kon je de middelste toets ingedrukt houden om de spraakassistent te krijgen.

Met het pushen van die gestures is dat eruit gesloopt als je hem op de ouderwetse knoppen hebt staan.
Ik weet niet meer wanneer de gestures er gekomen zijn. Ik heb het geprobeerd, maar vond het niet echt geweldig. Ik heb altijd de 3 knoppen gebruikt, ook nu nog op mijn Pixel 7 Pro. Misschien werkt het nu wat vlotter, maar ik ga waarschijnlijk toch gewoon weer de knoppen gebruiken.

Die search bar was me nog niet echt opgevallen :)
Oké, het is third party, maar Nova launcher lost het probleem met de Google searchbar volledig op. En daarbij heeft het nog heel veel andere customize mogelijkheden. Ben er erg blij mee
De Microsoft launcher werkt ook erg prettig en heeft mijn voorkeur zelfs over nova.
Je kan een andere launcher installeren, dan kan je de zoekbalk weg krijgen. Maar de zoekbalk is wel echt lelijk. Ooit zat die er niet bij de eerste paar pixel telefoons...
Door die searchbar heb ik me pixel 8 na 1 dag teruggestuurd.
de gestures ipv knoppen en ook niet aan te zetten in settings (wellicht inmiddels ook aangepast)
Dat is al jaren aan te zetten. Tijdens de 1e setup van een (nieuwe) pixel word daar trouwens om gevraagd wat je voorkeur is. Mocht je dit later willen aanpassen: Instellingen > Systeem > Navigatiemodus
Als het goed is kan je nog altijd kiezen voor knoppen ipv gestures, er zijn genoeg mensen die liever de knoppen hebben.

Search bar: de enige oplossing is een andere launcher installeren, zoals Nova.
128GB dat niet uitbreidbaar is, is niet meer van deze tijd. Lekker links laten liggen.
128GB dat niet uitbreidbaar is, is niet meer van deze tijd. Lekker links laten liggen.
Verwachten dat de opslag van een smartphone nog uit te breiden is, dat is pas niet meer van deze tijd.
Maar goed verder eens, als het niet voor jou is dan links laten liggen idd.
Ja duh sd kaart zou standaard moeten zijn.

256 gig aan snel geheugen opslag slaat echt helemaal nergens op! Heb ik zelfs niet nodig op mijn desktop!
Ligt er maar aan wat je ermee doet. Maak je regelmatig foto's en filmpjes, gaat het best hard. 128GB zou ik niet meer nemen wanneer je er 2-3 jaar mee wil doen. 256Gb is het minimum. Is dat allemaal veel te veel, dan moet je niet naar een premium, maar naar een mid-range model kijken, omdat je ws. weinig doet met multimediabestanden en maar weinig apps geïnstalleerd hebt.
Overdrijven is ook een vak. Foto's en video's gaan in de cloud. Alleen games kunnen veel lokale opslag vragen.
Ja, maar die cloud is over het algemeen ook niet meer gratis en onbeperkt. Vind dit een beetje een discussie als jaren geleden toen Android toestellen van Sony zwaar achterliepen qua RAM geheugen. Kreeg je reacties als "waar zou je nu 4GB voor nodig hebben, draai jij zulke grote apps dan?", terwijl het probleem was dat je geen game en een andere app tegelijkertijd actief kon hebben, of er werd er 1 afgesloten vanwege geheugengebrek.

Het hangt er gewoon vanaf wat je ermee doet. M'n Pixel 8pro van 256GB is voor de helft vol nu, maar dat is omdat ik veel video's heb verwijderd. Met 128GB ben je continu bezig met opslag beheren en daar heb ik geen zin in.
Je foto's enkel en alleen op het toestel opslaan waar ze mee gemaakt zijn is wat mij betreft over het algemeen echt een slecht idee. Als je niet vast wil zitten aan een maandelijkse kostenpost voor een cloud opslag mogelijkheid is een NAS misschien het overwegen waard.
Het gaat er denk ik meer om dat 128GB tegenwoordig wel wat aan de lage kant is, in ieder geval voor sommigen onder ons. Ik heb zelf 512GB en ongeveer 125GB over. Sommigen gebruiken dus meer opslag dan anderen. 😁

NB. Ik heb ook 2 backups van alle data op mijn mobiel. Ik laat het dus niet staan omdat ik geen backup heb, maar a) luiheid en b) omdat ik handig vind dat ik foto's van jaren geleden op ieder moment kan terugvinden.
Dan begrijp je zijn put niet, het is niet dat uitbreidbaar geheugen niet meer van deze tijd is, maar 128GB voor high end telefoons gewoon dramatisch slecht is.

Kijk koop je een budget telefoon, of een midrange voor onder de 500, prima, wat ga je er allemaal mee doen? Maar dat zijn dit niet, en als je voor 1100 euro nog niet eens 256GB krijgt, dan is dat niet acceptabel.

Ze adverteren met 7 Android updates, met 128GB is echter je telefoon alles behalve toekomstbestendig.

En voor de mensen die vinden dat ze 128GB zat vinden, even heel eerlijk, hoeveel van jullie zijn de doelgroep van deze telefoon?
Ze adverteren met 7 Android updates, met 128GB is echter je telefoon alles behalve toekomstbestendig.

En voor de mensen die vinden dat ze 128GB zat vinden, even heel eerlijk, hoeveel van jullie zijn de doelgroep van deze telefoon?
Nah dat valt allemaal wel mee. Ik heb een 256 GB iPhone 16 Pro, dus je zou kunnen zeggen dat ik de doelgroep wel ben van een high-end toestel (wat minder van een pixel maar goed).

Ik heb inclusief het downloaden van 98GB Apple Music playlist nog 100 GB vrij. Oftewel met 128 GB zou ik meer dan af kunnen als ik wat minder muziek download.

128 GB voor de instap high-end is prima, ook als je wat meer toekomstbestendig wilt zijn. Mensen denken veel nodig te hebben maar dat valt allemaal wel mee, bij het gros van de gebruikers zit het toch allemaal in de cloud.
Fijn dat jij jezelf tegenspreekt.

256GB min de 100GB die jij over hebt, is 156GB. Oftewel jij zou nu al 28GB tekort komen. En dan heb jij het hier allemaal over muziek. Dit soort toestellen worden gekocht om foto's en videos te nemen, om zwaardere apps te gebruiken zoals games. En dan moet je telefoon nog 7 jaar mee.

Jij stelt hier dat 128GB zat is, maar je hebt wel flink extra betaald om 256GB te hebben. Dat spreekt wederom jouw eigen argument tegen.

En dan kan je wel stellen, ja als je het allemaal rustiger aan doet dat moet het wel lukken, maar je koopt een flagship telefoon, die koop je niet om het rustig aan te doen, dat is niet de doelgroep voor zulke telefoons.

Wat betreft je laatste argument, ik zie niet waar dit op slaat. Los van dat zat mensen niet zo happig zijn op de cloud, is dit geen goede oplossing. Jouw gedownloade muziek ga je niet weer in de cloud zetten toch? Al die foto's en videos klinkt heel leuk in de cloud, maar als je door je album heengaat wil je niet steeds alles moeten downloaden en je databundel er doorheen jassen. Een video van een minuut is op mijn telefoon al 100mb. Dan gaat het heel erg rap. Games en andere apps die de nodige ruimte nodig hebben, gaan wederom niet de cloud in.

Als je wilt argumenteren dat het kan, dan natuurlijk, je kan ook op 64GB leven, of 32GB, maar dat vinden we toch inmiddels ook niet meer passend? Het argument was dat 128GB niet meer van deze tijd is, en op een telefoon zoals de 9 Pro, is dat inderdaad niet passend, vandaar dat jij ook voor 256GB bent gegaan, hiervoor flink extra heb betaald, en jouw data niet op een 128GB zou passen. Als jij in jaar 1 al spullen moet verwijderen om nog opslag te hebben, dan is het niet passend.
Ik spreek helemaal niets tegen. Je hebt “als ik wat minder muziek download”, gemist in je geraas waarschijnlijk.

Ik heb de upgrade naar 256 GB gratis gekregen, had dat niet mogelijk geweest had ik op zeker 128 GB genomen.

128 GB is prima voor de instap-highend.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 22 augustus 2025 02:20]

Als je mijn 'geraas' had gelezen, dan had je geweten dat ik het niet had gemist. Als je niet de moeite wilt nemen om het te lezen, dan verwacht ik ook dat je niet reageer.
128GB is voor de meeste mensen nog prima, niets mis mee. Meer opslag op de telefoon werkt bij veel mensen overigens ook in de hand dat ze minder snel backups maken van hun spullen want toch ruimte zat... en als het dan een keer moet is het vaak zo ontzettend veel.
Het probleem is vooral de prijs-kwaliteit verhouding. Een Pixel 6 was bij introductie €800 en had óók 128GB aan opslag. We zijn inmiddels een jaar of 4 verder, en je krijgt voor €100 extra hetzelfde? En het is nou niet alsof we in de tussentijd minder data zijn gaan opslaan...

Ik vind het geen probleem om veel geld uit te geven aan een smartphone, want moderne smartphones kunnen rustig een jaar of 5 meegaan. Maar dan moet ik wél het vertrouwen hebben dat die ook daadwerkelijk zo lang mee gaat: 4 jaar terug was 128GB "superveel", tegenwoordig is 128GB "genoeg" - is over 4 jaar 128GB "krapjes" of "te weinig"?
Met respect, maar wat je zegt is uiteraard een beetje nonsens om hier de Pixel op "af te schrijven"... sowieso hebben we met flinke inflatie te maken gehad. Maar een nieuw model telefoon draait om meer dan alleen de hoeveelheid opslag en daarnaast zijn alle telefoon al jaren met standaard 128GB te krijgen en die kosten ook hetzelfde of zelfs nog meer.

Neem bijvoorbeeld de Samsung Galaxy S10, die kwam ook met opslag vanaf 128GB en had een adviesprijs van €899,-, nu zijn we bij de S25 die ook nog steeds met 128GB wordt geleverd en dezelfde adviesprijs had. Zelfde verhaal voor alle iPhones sinds de 13... gebruik je daar dan hetzelfde argument voor?

Kortom, je argument dat omdat het meer kost er ook meer opslag moet zijn houdt niet echt stand als je naar alle andere merken kijkt... ze doen exact hetzelfde. Gelukkig krijg je dan wel een snellere telefoon, een beter scherm, een grotere accu en betere camera's er voor terug. Het argument dat je telefoon dan zo snel vol zit... tja, dat ligt uiteraard geheel aan je gebruik, maar je kan uiteraard ook de troep eens opruimen en je spulletjes veilig ergens anders wegzetten.
sowieso hebben we met flinke inflatie te maken gehad
Klopt, maar ondertussen is door technologische innovatie de productie van dezelfde chips goedkoper geworden. Dat is de reden dat ik de introductieprijs heb genomen, en niet de huidige prijs. Die Pixel 6 kan je namelijk momenteel krijgen voor slechts €300!
Neem bijvoorbeeld de Samsung Galaxy S10, (..) Zelfde verhaal voor alle iPhones sinds de 13... gebruik je daar dan hetzelfde argument voor?
Heel simpel: Ja! Dit is inderdaad niet een Pixel-probleem, dit is een algemeen smartphone-probleem. Een 1TB NVMe-SSD is minder dan €100, waarom is het bij een smartphone ineens onmogelijk?
Gelukkig krijg je dan wel een snellere telefoon, een beter scherm, een grotere accu en betere camera's er voor terug.
Met alle respect, daar merk ik praktisch niks van. Ik heb nog nóóit een nieuwe smartphone gekocht omdat de oude te langzaam was, het scherm is al generaties meer dan goed genoeg, die grotere accu doen ze teniet door de telefoon kunstmatig zo dun mogelijk te maken, en van die betere camera merk je in de praktijk geen reet.

Er is een enorme stagnatie in de smartphone-wereld. Alle "upgrades" zijn minieme verbeteringen waar je met dagelijks gebruik helemaal niks van merkt, en alle smartphones zijn praktisch clones van elkaar. Als mijn smartphone nú kapot gaat, is de belangrijkste reden voor mij om géén Pixel 6 te kopen dat deze nog maar een paar jaar aan software-upgrades krijgt. Dat is toch gewoon diep triest?
Het argument dat je telefoon dan zo snel vol zit... tja, dat ligt uiteraard geheel aan je gebruik, maar je kan uiteraard ook de troep eens opruimen en je spulletjes veilig ergens anders wegzetten.
Ah ja, en - zoals mijn telefoon me blijft lastig vallen - alles tegen betaling op de Google Cloud zetten? Ik ben toch niet gek!
Ik heb het OOK over de introductieprijzen... maar je/we gaan het originele punt wel heel erg ver voorbij, dat ging nl. om de comment "128GB, lekker links laten liggen"... dat is een directe comment op het model en ik geef alleen maar aan dat je daarmee dus eigenlijk de gehele smartphone markt links kan laten liggen want ze doen allemaal exact hetzelfde. Plus dat die 128GB echt nog steeds meer dan genoeg is voor de meeste mensen, voor jou misschien niet en dat is prima. Is opslag belachelijk duur op smartphones? Absoluut, maar is 'beside the point' dat 128GB echt niet meer genoeg zou zijn en dat daarom een telefoon die moeite niet waard meer zou zijn.
Kies je voor een 256. Snap het probleem niet.
Voor €1000 zou 256GB de norm moeten zijn. Ik neem altijd 256GB, maar zelfs de Pro iPhones en MacBooks nemen afscheid van 128GB, omdat het echt te weinig is. Van een goedkoop toestel begrijp het wel, al zie je in de praktijk juist hele goedkope toestellen met soms wel 512GB aan opslag.

Zo weinig opslagruimte voor zo een dure toestel, zou moeten worden gezien als een vorm van 'planned obsolescence'. Foto's, video's, media wordt steeds groter van kwaliteit. Alleen al mijn WhatsApp-gesprekken zijn 15GB. Daar komt muziek, media, offline kaarten, app-opslag, cache, systeemupdates er nog bij. Ik zit dus al ruim op 130GB.
128 Gb is echt extreem gierig voor een telefoon van € 899. Ik had hiervoor een Samsung A52S met 256 Gb en nu een S25 met 512 Gb, voor iets van € 750, zou echt niet minder dan 256 Gb willen.
Eens en oneens. Ik zit met mijn S23 ruim onder de 100gb. Foto's staan in de cloud en gaan naar mijn nas. Overige bestanden gaan naar one drive of Google drive. Mijn vrouw heeft soortelijk gebruik.

Ik speel wel eens een spel maar dat gaat prima. Oude spellen kunnen eraf.

256gb is zeker beter en zou de norm moeten zijn, maar zeker het fotos/documenten probleem is toch niet zo heel spannend?
Mwah, na bijna twee jaar gebruik heb ik nog bijna 32gb vrij van de 128. Het is niet heel ruim maar voor mij is 128gb geen deal breaker. Een matige accuduur daarentegen wel dus ik hoop dat ze die wel echt verbeterd hebben.
Voor mij ook niet, maar mijn Pixel 6 doet het nog prima, dus die blijf ik voorlopig nog wel gebruiken.
Ik gebruik maar +-55GB op mijn huidige telefoon.

Meer dan 128GB is voor mij onnodig.
Ik heb dus een dilemma. Ik heb een pixel 7a waar ik totaal niet tevreden over ben (te groot scherm, te veel smart features en soms gewoon rare dingen (zoals een bank app niet kunnen installeren). Ook heb ik een refund gehad wegens de accu die niet meer goed is.

Nu is er dus voor de pro een actie dat je 250e krijgt aan inruil waarde. Je krijgt gemini pro voor een jaar en bij een abonnement nog wat extra voordeel. Ik gebruik hem zakelijk dus ik krijg ook nog eens de btw terug. Netto betaal ik dan (1099 - 250 (cashback) - 200 (btw teruggave) - 400 (refund 7a wegens batterij)) totaal 250 euro…..

Dat is echt extreem goedkoop. Ik wil eigenlijk geen nieuwe pixel want ik vind het echt vervelend dingen. Maar met al die cashback acties wordt het wel heel interessant.
Je kan er GrapheneOS op flashen. Op de 7a althans; geen idee hoe snel het voor de Pixel 10 beschikbaar gaat komen.

Dan heb je de meest veilige Android-ROM en ben je van al die Google-meuk af. Dat kan met of zonder Google Play services (en je kan Google Play services internettoegang ontzeggen). Betalen met Google Pay is echter niet mogelijk, dus als je dat wilt gebruiken is GrapheneOS geen optie..
Waarschijnlijk gaat dit een tijd duren. Omdat device support voor Pixels sinds kort zelf moet worden geïmplementeerd door third-party OSes (geen onderdeel meer van AOSP). Ook nog niet zeker of Pixel 10 wel ondersteuning biedt voor alternative OSes. GrapheneOS moet eerst de factory images en een toestel in handen krijgen om dit te onderzoeken. Dus, wachten tot bestelde devices geshipt worden naar GrapheneOS-ontwikkelaars. Als ze alternatieve OSes nog steeds ondersteuenen zal GrapheneOS een OS-versie voor Pixel 10-series maken maar het zal gewoon langer duren dan anders. Bij vorige devices konden ze het vaak doen binnen 2 dagen, maar nu kan het weken duren.
Als de aanbieding alleen voor deze telefoon is, dan kan je hem ook kopen voor 250, en verkopen voor 1000 en dan een andere halen, heb je in ieder geval gebruik kunnen maken van alle voordelen.
Ik heb een Pixel 7 en voor mij nooit meer een Pixel met al die Google troep aan apps, voortdurend vastlopen en matige opslag
Voor mij ook nooit meer een Pixel helaas. Ik heb de Pixel 8 Pro gehad en die had enorm veel software issues. Google had een Android upgrade uitgerold en deze 2 dagen later weer ingetrokken. Ondertussen hadden veel mensen al geüpdatet en als gevolg van een bug werkten telefoongesprekken vaak niet (de ander kon je niet horen). Een rollback zonder data wipe kon niet, dus je moest volledig resetten en downgraden. Vervolgens duurde het 7 weken voordat het probleem verholpen was.

Ook regelmatig wat crashes en stabiliteitsproblemen gehad, vooral na updates. Tweakers en Reddit stond er vol mee, bij elke update was er wel weer iets instabiel of kapot. Daarnaast kon de Tensor (Exynos) chip behoorlijk warm worden, had ik wat grafische stotteringen en vooral het Exynos modem was een enorme batterijslurper.

De Pixel 6 t/m 8 gebruikten allemaal erg matig presterende modems van Exynos. Matig bereik, veel battery drain en ook hitte productie. Bij de Pixel 9, met nieuw Exynos 5400 modem, werd dit gelukkig iets beter maar nog steeds zijn bereik en battery drain minder tov de concurrentie. Ik lees hier dat Google weer voor een Exynos 5400 modem gaat..

Ik weet niet hoe het tegenwoordig met de software stabiliteit en -updates is gesteld, maar zo lang de Pixel's op Exynos architectuur zijn gebouwd (zowel de Tensor chip als het modem) blijf ik er ver bij vandaan.
Ik heb een 8 pro XL en heb echt op soms een bugje eigenlijk nooit ergens last van gehad de afgelopen 2 jaar.
Updates kwamen netjes door elke maand, geen issues, en het toestel loopt nog net zo smooth en gaat nog net zo lang mee als dat hij deed toen ik hem kocht.

Werkt perfect en sla dit jaar weer over en wacht op de pixel 11 volgend jaar.

Vind de updates van de 10 wel tof maar halen me nog niet over. Verwacht voor de 11 wel wat meer progressie ivm met de opstart van tsmc als chip producer.
Dit is ook mijn ervaring, maar dan met de 9. Als ik de vele negatieve reacties lees lijkt het net alsof ik een heel ander toestel heb. Hier werkt alles zoals het zou moeten, de accu is meer dan voldoende, ik ben erg blij met mijn telefoon.

Om die reden niet geïnteresseerd in de 10. Ik hoop de pixel 9 nog jaren met plezier te kunnen gebruiken.
Ik ben zelf erg interested in de foldables.
De 10 ziet er uit als een solide toestel, maar heb er zit iets in mijn achterhoofd wat zegt, wacht nog een jaartje.
Vooral de nieuwe tsmc fabricage en de meer volwassene toestellen lijken een richting op te gaan die de komende jaren wel eens een upgrade kunnen verantwoorden.
De 8 is voor nu nog steeds uitstekend ^_^

Proost op nog een jaar met onze toestellen haha
Same here, echt heel erg tevreden met m'n P8P. Snel, smooth, geen bloat (ik zie de Google apps persoonlijk niet als bloat want ik gebruik ze), mooi scherm, prima speakers, goede camera. Geen rare bugs. In sommige apps wel een beetje microstutter (Reddit) hoewel dat inmiddels ook al wat verbeterd lijkt. En ja, de batterijduur op 5G is niet denderend maar ik heb toch bijna altijd overal wifi.

Ik ben wel echt van plan om de 6 jaar hiermee vol te maken, misschien wel 7. Dan is de upgrade ook weer extra leuk.
Ik had met T-Mobile tijdperk en mijn Pixel 6 dezelfde problemen. Totdat ik met dezelfde Pixel 6 overstapte naar KPN. Nooit meer problemen gehad. Ligt dus niet 100% bij de Pixel modems. Nu op mijn Pixel 9, eveneens geen problemen met KPN.
Eens. Zeer herkenbaar. Nu een 7 pro en 8 pro gehad. Daarvoor meerdere OnePlus. Het verschil in snelheid en batterij is echt enorm (ten nadele van Pixel). Foto's wel wat beter, maar de dagelijkse frustratie van met name batterij (en modem, ook via kpn) is me te groot. Had er veel meer van verwacht. Waarde keldert ook behoorlijk snel bij pixel en kon call recording niet aan de praat krijgen (iig niet zonder te rooten). Mijn volgende wordt een s26 ultra verwacht ik. Wil nl geen Chinees toestel meer, geen Pixel maar wel goede specs. Lastig momenteel.
Twee pixel 8s hier bij de tieners en ik hoor nooit klachten.

Dat betekent absoluut niet dat wat jij zegt onzin is, ik geloof je 100%. Maar het hangt blijkbaar nogal af van wat je ermee doet.
Is mijn 6a dan beter dan jouw 7? Ik heb geen troep aan apps, geen matige opslag en nooit vastlopers.

Mijn Pixel 6a is eigenlijk gewoon het beste toestel dat ik ooit gehad heb! _/-\o_
Dat zou kunnen, geen idee

Ik was meer fan van Poco F1 dan deze
Mijn Pixel 7 is ook het beste toestel dat ik ooit heb gehad. Ik wil nooit meer iets anders.
Hoe krijg jij dat voor elkaar, vraag ik me af. Heb nu bijna twee jaar een pixel 8a en die heeft mij nog nooit in de steek gelaten. Troep? Nooit last van gehad, wat ik niet nodig heb, gebruik ik niet en kan mij daar dan ook totaal niet aan ergeren.
Mijn Pixel 7 P is prima. Er gaat nooit iets mis dat ik niet zelf heb veroorzaakt
Volgens Ars Technica krijgen de Pixel 10 en Pixel 10 pro geen slot meer voor fysieke SIM-kaarten. Er is enkel ondersteuning voor eSIM (behalve bij de Fold).

Ik weet niet of ik zo 1,2,3, een telefoon zou kopen waar geen SIM-kaart in kan.
Maar wat is de goede reden dat je perse een fysiek sim slot wil? Esim is zo goed als algemeen ingeburgerd. Ook voor in het buitenland zijn er enorm veel aanbieders die vaak onder lokale simboertjes op het vliegveld aanbieden.
Ik ben juist weer overgegaan naar een normale sim. Met een e-sim heb ik alleen maar slechte ervaring in elk geval.

Nieuwe telefoon, normale sim overzetten en gaan met die banaan. Met een e-sim is het een tijd klooien en dan uiteindelijk met iemand anders zijn telefoon naar de provider bellen omdat het overzetten niet werkt.
Als ik een Pixel zou kopen dan zou dat zijn om er GrapheneOS op te zetten, met Google Play Services die ik geen toegang geef tot internet. Volgens mij is dit een probleem voor activeren van de eSIM. Zie hier bijvoorbeeld: https://discuss.grapheneos.org/d/5863-esim-activation

En dan zijn er (wellicht) ook nog provider-specifieke dingen. Youfone geeft bijvoorbeeld aan dat activatie bij hen via hun app loopt. Geen idee of dat dan goed zou gaan op de custom ROM, of dat het via de GrapheneOS-specifieke stappen ook kan - maar je zit dus met een combinatie van Google, Graphene, en Youfone. Dat klinkt nogal fragiel. Het kan best zijn dat het allemaal werkt hoor, maar ik wil graag kunnen terugvallen op een fysieke SIM.

Bovendien ondersteunen bij mijn weten nog niet alle providers het, dus zal het afhangen van naar welk land je op vakantie gaat of een eSIM voldoende is.

Met een fysieke SIM hoef je over dit alles niet eens na te denken. Het is een veel simpeler, betrouwbaarder proces. En het is makkelijk om je SIM tijdelijk in een andere telefoon te zetten als je bijvoorbeeld in het buitenland bent (en geen dual sim hebt). Je kan naar eigen inzicht wisselen, zonder een provider nodig te hebben die iets voor je omzet.

[Reactie gewijzigd door ChillinR op 22 augustus 2025 10:30]

Vraagje, als je Google Play Services installeerd zonder internet access, wat is dan het nut? Neem aan dat o.a. notificaties dan niet werken?
Sommige apps maken gebruik van de APIs die Play Services biedt. Bijvoorbeeld voor locatie. Je kan op Android, bij het maken van een app, low-level APIs gebruiken voor veel dingen, maar Play Services biedt gebruiksvriendelijkere APIs aan die veel voor je weg-abstraheren.

De apps die daar gebruik van maken werken veelal niet of maar deels als je geen Play Services hebt.

Notificaties die via Google lopen werken idd niet. Gelukkig hebben niet alle apps Play Services nodig voor notificaties. Whatsapp en Signal hebben hun eigen implementatie voor notificaties, bijvoorbeeld. En notificaties die lokaal door een app zelf worden aangemaakt werken ook; denk bijvoorbeeld aan een reminder-app die je notificaties geeft voor het innemen van je medicijnen o.i.d..
Thanks, dat wist ik niet. Ik was er vanuit gegaan dat ik Google Play Services internet toegang moest geven, maar dat ga ik nu eens uitzetten en dan merk ik vanzelf wel wat er mogelijk niet meer werkt.
Dat is alleen bij de Amerikaanse modellen zo. Wij hebben gelukkig nog wel een simkaartslot op de Pixels.
Oh goed om te horen! Interessant dat ze daar verschil in maken.
Dat is bij de US-modellen. In andere landen is er wel SIM-slot. Bij recente iPhones is dit ook zo, verschil tussen USA en rest wereld.

[Reactie gewijzigd door tranq_cassowary op 21 augustus 2025 01:11]

Ik snap niet helemaal wat het voordeel is van AI die lokaal draait. Het overkomt me echt zelden dat ik niet online ben.
Lokaal draaiende AI is sneller, je hoeft immers geen verzoek naar en respons van een cloud dienst af te wachten. Het is dus ook stabieler, want externe diensten kunnen volledig plat liggen. Ten slotte is het beter qua privacy want je gegevens worden niet naar elders gestuurd en zijn dus ook moeilijker te onderscheppen. Gevoelige- en/of privégegevens worden dus ook niet op een cloud server gelogged.

Nadelen.. je belast je eigen hardware meer en Google moet updates uitrollen om de lokale AI up-to-date te houden. Normaalgesproken worden die updates server side uitgerold en merk je er niks van. Dus je lokale AI zal wat vaker achter lopen.
Sneller hangt toch echt af van het model icm de hardware. Goedkoper voor Google.is het iig wel, die hoeven niet te betalen voor alle ai 'verbeteringen' want dat kan nu lekker clientside.

De gegevens zullen alsnog bij Google belanden, dat is hun hele model natuurlijk, jouw data uit een 'gratis' product

[Reactie gewijzigd door copi op 20 augustus 2025 20:48]

Om eerlijk te zijn denk ik dat je nogal negatief bent.
Ik vind persoonlijk dat het lokaal draaien van AI een grote stap voorwaarts is in de strijd om datacenters te ontlasten.
Als de hele wereld constant met hun phones de datacenters aanspreekt zal de ruimte voor ontwikkeling minder zijn. Gebruik je het lokaal, krijg je sneller je shit geserveerd en heeft google, in dit geval, meer ruimte voor andere mogelijkheden.

Daarnaast wil google een assistent hebben die zo snel mogelijk alles voor je kan doen, regelen, en antwoorden. Dus het draaien van lokaal is daarvoor een must.

Daarnaast blijf je shit lokaal mits je zelf alles naar google stuurd.
Maar dat is eigenlijk in mijn ogen ook geen issue, want in tegenstelling tot wat veel mensen vinden, is google als het om privacy gaat wel een van de betere bedrijven op de markt. Samen met apple vertrouw ik die meer dan samsung of andere nieuwkomers op de markt.
Dit ontlast misschien datacenters maar er wordt net zo veel stroom gebruikt natuurlijk.

Meer of minder hangt van heel veel factoren af natuurlijk, als distributie van het model, efficiëntie van de processors en netwerk verbruik.

Privacy hangt af van jouw definitie (Ze sturen niets naar andere partijen maar houden alles intern), Maar marktwerking staat natuurlijk wel onder druk
Privacy, en op den duur ook abbo kosten die gaan komen natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door - peter - op 20 augustus 2025 20:27]

Ik word vast gedownmod maar ... hier loop ik niet warm voor. Weinig nieuws, en wat er nieuw is, is niets waar ik naar uitkijk. Formaat (zonder in te moeten boeten aan opslag) en autonomie en bereik.
Welke telefoon bood dan wel iets nieuws de afgelopen paar jaar waar je echt naar uit keek? De afgelopen 10 jaar zijn het allemaal echt allemaal maar marginale verbeteringen.
Ik heb nu een Pixel 7, en het is voor het eerst in de ruim 20 jaar dat ik een mobiele telefoon heb, dat ik niet na 2 jaar een nieuwe wil (want nieuwer/beter). Het ding is nog steeds snel en de foto's die het apparaat maakt zijn super
Een retorische vraag, nee dus, Pixel is hier niet de enige ontgoochelende lijn. Gelukkig is AI de nieuwste hype om verkoop aan te zwengelen, wat nooit echt goed zal werken, maar dan is er wel weer een volgende hype om in te geloven ;)
To be fair, dat heb ik al heel lang met GalaxyS toestellen. S3 naar S7 naar S10e (s7 total.loss door pech) naar moto g8 (toestel van de baas) naar S23 (toch maar weer zelf gekocht).

Ik gebruik ze tot ze buiten ondersteuning zijn en soms langer. Nu met het nieuwe update beleid zou dat wat langer moeten duren.

Toegegeven ik doe natuurlijk ook niet zulke spannende dingen naast de standaard whatsapp/teams/mail activiteiten. Wat streaming media en wat simpele spelletjes, buienradar etc dus dan heb je natuurlijk ook niet zoveel nodig.

En de S serie is gewoon nog heel hanteerbaar, ik vind dat wel super belangrijk. Werd echt sip van die moto g8 die net niet in mijn hand paste.
En dat allemaal voor prijzen vanaf +/- 1.000 Euro.

Gelukkig doet mijn huidige telefoon het nog prima. We slaan dit jaar dus gewoon over en schrijven ipv een nieuwe telefoon een leuk bedrag naar de spaarrekening over.
Dus je krijgt er geen betere dingen mee, maar meer AI-gegenereerde dingen waarvan Google denkt dat het wel eens goed kan zijn. Ik zie even het voordeel er niet van in, maar ik zit dan ook niet op Tiktok.
Idd wat meot je ermee


Teken dat de rek uit de smartphone ontwikkelingen is.
Voor mij voelt het aan alsof Google met opzet de hardware AI afhankelijk heeft gemaakt. Je bent dan immers verplicht om gebruik te maken van hun AI waarmee Google nóg meer data van jou als gebruiker binnen kan harken.

Voor mij was dat 4 jaar geleden de reden om van Android af te stappen.
"We mogen momenteel alleen het lockscreen laten zien en dan vallen direct de icoontjes van het accupercentage en mobiele netwerk op: die zijn nieuw."

Wat een onzin, iedereen kan beta's installeren en laten zien, dit zal niet anders zijn of zelfs voorruitlopen
Dat mag je onzin vinden, maar het is wel de waarheid. We mogen momenteel nog geen andere foto’s publiceren van de interface op de demomodellen die we zagen, tenzij ze met een specifieke demo bezig waren (zoals die van Camera Coach).

Bijzonder is het wel, om de reden die je zelf al aankaart inderdaad.
Wanneer is Android 16 met material design beschikbaar?
Waneer Android 16 QPR1 (quarterly platform release 1, jaarlijkse release is feitelijk quarterly release 0) uitgegeven wordt, normaal ergens in september.

[Reactie gewijzigd door tranq_cassowary op 21 augustus 2025 01:12]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.