Door Reinoud Dik

Redacteur

Nvidia GeForce RTX 5060 Ti 8GB Review

Voor wie graag 405 euro uitgeeft aan framedrops

26-04-2025 • 06:00

207

GeForce RTX 5060 Ti 8GB

De GeForce RTX 5060 Ti kwam onlangs uit in de 16GB-uitvoering, waarvan Nvidia ons een kaart opstuurde. De fabrikant koos ervoor om de goedkopere 8GB-versie gelijktijdig uit te brengen, maar niet beschikbaar te stellen voor de pers, waardoor alle eerste reviews van de RTX 5060 Ti gebaseerd zijn op de prestaties van het 16GB-model.

Nvidia zelf stelt dat 8GB voldoende is voor hoge settings en competitieve games op de resoluties waarvoor de kaart bedoeld is, maar dat er ook scenario's zijn te vinden waarin meer vram nodig is voor soepele gameplay. Ondanks het vertrouwen in prestaties met slechts 8GB vram heeft de fabrikant er toch voor gekozen om enkel 16GB-modellen uit te sturen naar de techpers. Tweakers kocht direct na het beschikbaar komen een RTX 5060 Ti met 8GB geheugen om deze kaart aan de gebruikelijke reeks tests te onderwerpen en de resultaten te vergelijken met de duurdere 16GB-versie.

De 8GB-versie van de RTX 5060 Ti heeft een adviesprijs van 405 euro voor de Benelux. Dat is 54 euro minder dan de 16GB-uitvoering, die op 459 euro is vastgesteld door Nvidia. Dit prijsverschil is een stuk kleiner dan wat we bij zijn voorganger zagen. De RTX 4060 Ti met 16GB was maar liefst 110 euro duurder dan de versie met 8GB vram. Het probleem met de naamgeving blijft deze generatie echter voortduren. Je kunt op basis van de naam niet weten om welke versie van de videokaart het gaat. Nvidia hanteert namelijk simpelweg 'RTX 5060 Ti' als naam, wat fabrikanten en systeembouwers ook aanhouden.

RTX 5070 Ti RTX 5070 RTX 5060 Ti RTX 4060 Ti RTX 5060
Releasedatum 20-02-2025 05-03-2025 16-04-2025 24-05-2023 mei 2025
Adviesprijs bij introductie 889 euro 654 euro 8GB: 405 euro
16GB: 459 euro
8GB: 449 euro
16GB: 559 euro
onbekend
Cores 8960 6144 4608 4352 3072
Geheugen 16GB GDDR7 12GB GDDR7 8GB/16GB GDDR7 8GB/16GB
GDDR6
8GB GDDR7
Geheugenbus 256bit 192bit 128bit 128bit 128bit
Snelheid geheugen 28Gbit/s 28Gbit/s 28Gbit/s 18Gbit/s 28Gbit/s

Bandbreedte geheugen

896GB/s 672GB/s 448GB/s 288GB/s 448GB/s
Tgp 300W 250W 180W 160W 145W
Interface PCIe 5.0 x16 PCIe 5.0 x16 PCIe 5.0 x8 PCIe 4.0 x8 PCIe 5.0 x8

Videogeheugen: hoe zat het ook alweer?

Op je videokaart zijn rondom de gpu verschillende geheugenchips geplaatst. Deze vormen samen het video random access memory, ofwel vram. De gpu heeft, net als de cpu, maar een beperkte hoeveelheid geheugen op de chip zelf zitten. Als de benodigde data niet op de chip zelf of in het vram aanwezig is, moet deze uit het systeemgeheugen gehaald worden. Daarbij ontstaat er een grote vertraging in het renderproces, wat zich in games doorgaans uit in de vorm van (extreme) stotters in gameplay en soms ook een flink lagere framerate.

Als de benodigde data wél in het vram beschikbaar is, kan de gpu sneller rekentaken uitvoeren, wat de prestaties erg ten goede komt. Dat komt doordat de gpu véél sneller data uit zijn 'eigen' geheugen kan halen dan wanneer die data vanaf het systeemgeheugen eerst naar de videokaart moet worden overgezet. Daarom is het belangrijk dat je videokaart over voldoende vram beschikt als je games soepel wilt laten draaien op hoge instellingen.

Gamers, of ze nou op een console of op de pc spelen, verwachten tegenwoordig dat ze in een spel elk object van heel dichtbij nog haarscherp kunnen bekijken. Omdat dit tegenwoordig op beeldschermen met hogere resoluties gebeurt, moeten de textures een erg hoge resolutie hebben om dit te waarborgen. De allerhoogste kwaliteit van een texture wordt overigens pas ingeladen als de speler zich dichter in de buurt van het desbetreffende object bevindt. Sta je verder weg, dan wordt er in veel games een kleinere versie gebruikt.

In 2023 was 8GB vram al aan de krappe kant

De discussie over hoeveel vram echt nodig is, loopt uiteraard al langer dan een paar weken. Twee jaar geleden kon je onze uitgebreide vramtest lezen, die ter gelegenheid van de komst van de RTX 4060 Ti en RX 7600 werd gepubliceerd. In die test concludeerden we toen al dat 8GB vram aan de krappe kant werd omdat er significant meer shared vram op het systeemgeheugen wordt gebruikt bij modellen met deze geheugenhoeveelheid. Daarnaast viel op dat de invloed van schermresolutie op het geheugengebruik minder groot is dan de gebruikte kwaliteit van textures.

  • 1080p
  • 1440p
  • 4K

Gemiddelde resultaten van onze vramtest uit 2023 op verschillende resoluties. Uitleg van alle termen vind je in dat artikel.

GeForce RTX 5060 Ti 8GB vs 16GB: regelmatig duidelijke verschillen, soms enorm

Sinds onze grote vramtest uit 2023 is er in het gamelandschap natuurlijk een en ander veranderd, maar de RTX 5060 Ti geeft ons met zijn twee uitvoeringen van 8GB en 16GB een mooie gelegenheid te kijken hoe de prestatieverschillen tussen deze hoeveelheid geheugen anno 2025 zijn. De 8GB-uitvoering van de kaart onderwierpen wij aan precies dezelfde testmethode als voor de geteste RTX 5060 Ti 16GB. Hiervoor gebruikten we de Gainward GeForce RTX 5060 Ti Ghost 8GB, die dezelfde referentiekloksnelheden als de eerder geteste Palit GeForce RTX 5060 Ti Infinity 3 16GB heeft en dus niet overgeklokt is. Hieronder bespreken we per resolutie eerst de testresultaten waarin we duidelijke verschillen zien en daarna kijken we naar de gevallen waarin het in gelijkspel eindigde.

Wat zijn 99p-frametimes en waarom zijn ze belangrijk?

In de grafieken zie je steeds 'gebroken' balkjes met twee getallen. Het volledige balkje en laatste getal geven de gemiddelde framerate weer. De plek waarop het balkje gebroken is en het eerste getal geven de 99e percentiel frametime weer, omgerekend naar fps. Deze frametimes geven geen beeld van de gemiddelde framerate, maar van de uitschieters in negatieve zin. Die kunnen tot gevolg hebben dat een game ondanks een goed gemiddelde niet vloeiend aanvoelt, bijvoorbeeld doordat het beeld soms stottert.

De tijd die het kost om beelden te renderen, varieert van frame tot frame. Bij onze frametimemeting worden de rendertijden van alle individuele frames opgeslagen. Daarna gooien we de 1 procent langzaamste frames weg. De hoogste rendertijd van de resterende 99 procent van de frames, oftewel het langzaamste frame, is het 99e percentiel frametime. In de grafieken rekenen we die om naar fps.

Meer uitleg vind je in dit achtergrondartikel.

1080p

Op de laagste resolutie van onze testmethode is de 8GB-versie van de RTX 5060 Ti in AC Mirage 5,3 procent langzamer dan de 16GB-uitvoering als we kijken naar de gemiddelde framerates. De 99p's krijgen nog een iets grotere klap, want die komen 8 procent slechter uit. In Avatar is de kaart op Ultra 5,6 procent langzamer dan zijn rijker bedeelde naamgenoot, met zelfs een 11,6 procent slechter 99e percentiel. Ook op Medium-instellingen zien we een verschil, waarbij vooral de 20 procent slechtere frametimes opvallen.

In Cyberpunk zijn de verschillen in gemiddelde framerates relatief klein, maar de 8GB-kaart komt met zijn 99p's wel 7,8 procent minder goed uit op Ultra en zelfs ruim 15 procent slechter op Medium. Ten slotte meten we in Doom amper prestatieverschil zonder raytracing, maar als we dit inschakelen, gaat de RTX 5060 Ti 8GB keihard onderuit. Van de framerate op de 16GB-versie blijft bij de 8GB-kaart slechts 44 procent over, en de frametimes verdubbelen ook ruim. Hoewel raytracing het paradepaardje is van Nvidia's RTX-serie, kan dat in Doom met een RTX 5060 Ti dus zelfs op 1080p al tot significant lagere prestaties leiden als je kiest voor het 8GB-model.

  • AC Mirage - Ultra
  • Avatar - Ultra
  • Avatar - Medium
  • Cyberpunk - Ultra
  • Cyberpunk - Medium
  • Doom Eternal - DXR
Assassin's Creed Mirage - 1920x1080 - Ultra
Videokaart Minimum- / Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
Radeon RX 9070 16GB
115,5 167,1
GeForce RTX 5070 12GB
117,4 158,5
GeForce RTX 4070 12GB
97,0 143,9
Radeon RX 7800 XT 16GB
99,1 140,9
GeForce RTX 5060 Ti 16GB
96,8 127,2
Radeon RX 7700 XT 12GB
86,9 121,5
GeForce RTX 5060 Ti 8GB
89,6 120,5
GeForce RTX 4060 Ti 8GB
73,0 110,7
GeForce RTX 3070 8GB
76,4 105,1
Avatar: Frontiers of Pandora - 1920x1080 - Ultra
Videokaart Minimum- / Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
GeForce RTX 5070 12GB
75,9 98,8
Radeon RX 9070 16GB
71,2 94,8
GeForce RTX 4070 12GB
68,9 89,0
Radeon RX 7800 XT 16GB
58,3 76,0
GeForce RTX 5060 Ti 16GB
54,3 70,2
Radeon RX 7700 XT 12GB
54,1 68,7
GeForce RTX 4060 Ti 8GB
53,3 67,5
GeForce RTX 5060 Ti 8GB
48,7 66,3
GeForce RTX 3070 8GB
43,2 62,1
Avatar: Frontiers of Pandora - 1920x1080 - Medium
Videokaart Minimum- / Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
GeForce RTX 5070 12GB
105,4 142,7
Radeon RX 9070 16GB
98,6 136,2
GeForce RTX 4070 12GB
97,0 127,8
Radeon RX 7800 XT 16GB
85,6 114,8
GeForce RTX 5060 Ti 16GB
83,3 107,4
GeForce RTX 5060 Ti 8GB
69,0 102,9
Radeon RX 7700 XT 12GB
76,0 101,2
GeForce RTX 4060 Ti 8GB
77,7 98,9
GeForce RTX 3070 8GB
69,2 92,8
Cyberpunk 2077 - 1920x1080 - Ultra
Videokaart Minimum- / Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
Radeon RX 9070 16GB
128,1 171,9
GeForce RTX 5070 12GB
118,4 162,9
Radeon RX 7800 XT 16GB
109,2 143,8
GeForce RTX 5060 Ti 16GB
93,4 126,3
GeForce RTX 4070 12GB
93,8 124,2
GeForce RTX 5060 Ti 8GB
86,8 123,3
Radeon RX 7700 XT 12GB
93,4 120,7
GeForce RTX 3070 8GB
80,2 104,2
GeForce RTX 4060 Ti 8GB
74,1 98,7
Cyberpunk 2077 - 1920x1080 - Medium
Videokaart Minimum- / Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
Radeon RX 9070 16GB
178,2 226,7
GeForce RTX 5070 12GB
108,8 203,3
Radeon RX 7800 XT 16GB
153,5 191,7
GeForce RTX 4070 12GB
142,8 180,7
GeForce RTX 5060 Ti 16GB
130,1 167,8
GeForce RTX 5060 Ti 8GB
112,6 164,8
Radeon RX 7700 XT 12GB
131,7 160,9
GeForce RTX 4060 Ti 8GB
112,5 141,6
GeForce RTX 3070 8GB
111,0 137,7
Doom Eternal - 1920x1080 - Nightmare - DXR
Videokaart Minimum- / Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
Radeon RX 9070 16GB
212,2 331,0
GeForce RTX 5070 12GB
250,8 299,5
GeForce RTX 4070 12GB
241,1 291,9
Radeon RX 7800 XT 16GB
206,7 261,1
GeForce RTX 5060 Ti 16GB
193,7 233,0
Radeon RX 7700 XT 12GB
179,2 221,5
GeForce RTX 5060 Ti 8GB
89,2 131,5
GeForce RTX 4060 Ti 8GB
59,1 72,9
GeForce RTX 3070 8GB
53,4 68,5

1440p

In AC Mirage zien we opnieuw de 8GB 5060 Ti achterlopen op de 16GB-uitvoering, nu met 4,5 procent in framerates en 5,8 procent in frametimes. Op deze resolutie is Black Myth: Wukong mét raytracing op geen van de getoonde kaarten goed speelbaar, maar de 5060 Ti met minder vram heeft het extra zwaar te verduren. Opnieuw zijn vooral de 99p's flink lager.

Ook hier presteert Cyberpunk wat minder, met op Medium-instellingen nog een bescheiden verschil dat vooral in de 8,3 procent slechtere frametimes naar voren komt. Schakelen we raytracing in, dan is de 8GB-versie 9 procent langzamer in gemiddelde framerates en 16,5 procent langzamer in frametimes. Wederom stelt de kaart teleur in Doom, waar de framerate met 60 procent afneemt en het 99e percentiel maar liefst 80 procent slechter uitkomt. In verhouding daarmee is de achterstand in F1 24 met 4,5 procent in framerates en ruim 5 procent in frametimes dan weer beperkt, ook als we raytracing inschakelen.

  • AC Mirage - Ultra
  • Black Myth - DXR
  • Cyberpunk - Medium
  • Cyberpunk - DXR
  • Doom Eternal - DXR
  • F1 24 - Ultra
  • F1 24 - DXR
Assassin's Creed Mirage - 2560x1440 - Ultra
Videokaart Minimum- / Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
Radeon RX 9070 16GB
96,0 135,2
GeForce RTX 5070 12GB
93,8 120,9
Radeon RX 7800 XT 16GB
83,9 113,5
GeForce RTX 4070 12GB
80,4 111,2
GeForce RTX 5060 Ti 16GB
76,9 96,0
Radeon RX 7700 XT 12GB
71,7 95,2
GeForce RTX 5060 Ti 8GB
72,7 91,7
GeForce RTX 4060 Ti 8GB
61,5 85,3
GeForce RTX 3070 8GB
65,9 84,0
Black Myth: Wukong - 2560x1440 - Very High - DXR
Videokaart Minimum- / Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
GeForce RTX 5070 12GB
22,4 26,7
GeForce RTX 4070 12GB
18,1 21,8
GeForce RTX 5060 Ti 16GB
15,1 18,3
GeForce RTX 5060 Ti 8GB
8,3 16,5
GeForce RTX 4060 Ti 8GB
12,8 15,5
Radeon RX 9070 16GB
10,3 13,2
Radeon RX 7800 XT 16GB
4,5 6,3
Cyberpunk 2077 - 2560x1440 - Medium
Videokaart Minimum- / Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
Radeon RX 9070 16GB
129,8 157,2
GeForce RTX 5070 12GB
108,8 138,7
Radeon RX 7800 XT 16GB
105,6 127,6
GeForce RTX 4070 12GB
97,3 117,6
GeForce RTX 5060 Ti 16GB
89,9 110,3
Radeon RX 7700 XT 12GB
91,2 108,1
GeForce RTX 5060 Ti 8GB
83,1 105,4
GeForce RTX 4060 Ti 8GB
75,7 89,8
GeForce RTX 3070 8GB
74,9 89,2
Cyberpunk 2077 - 2560x1440 - Ultra (DXR - Ultra)
Videokaart Minimum- / Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
GeForce RTX 5070 12GB
37,9 44,8
Radeon RX 9070 16GB
35,9 42,7
GeForce RTX 4070 12GB
32,5 38,5
GeForce RTX 5060 Ti 16GB
28,6 33,7
GeForce RTX 5060 Ti 8GB
24,5 30,7
Radeon RX 7800 XT 16GB
23,5 28,1
GeForce RTX 4060 Ti 8GB
20,1 26,6
Radeon RX 7700 XT 12GB
20,4 24,7
GeForce RTX 3070 8GB
13,7 21,1
Doom Eternal - 2560x1440 - Nightmare - DXR
Videokaart Minimum- / Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
Radeon RX 9070 16GB
212,3 254,3
GeForce RTX 5070 12GB
192,2 228,2
GeForce RTX 4070 12GB
185,5 222,9
Radeon RX 7800 XT 16GB
156,4 195,3
GeForce RTX 5060 Ti 16GB
148,2 174,9
Radeon RX 7700 XT 12GB
132,3 159,7
GeForce RTX 5060 Ti 8GB
82,0 106,5
GeForce RTX 4060 Ti 8GB
56,2 65,4
GeForce RTX 3070 8GB
56,3 64,0
F1 24 - 2560x1440 - Ultra
Videokaart Minimum- / Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
Radeon RX 9070 16GB
142,2 178,0
GeForce RTX 5070 12GB
117,9 154,0
Radeon RX 7800 XT 16GB
59,3 144,5
GeForce RTX 4070 12GB
108,8 140,0
Radeon RX 7700 XT 12GB
111,2 138,1
GeForce RTX 5060 Ti 16GB
94,3 121,0
GeForce RTX 3070 8GB
93,0 116,9
GeForce RTX 5060 Ti 8GB
89,2 115,5
GeForce RTX 4060 Ti 8GB
84,6 107,5
F1 24 - 2560x1440 - Ultra - DXR
Videokaart Minimum- / Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
Radeon RX 9070 16GB
76,6 98,4
GeForce RTX 5070 12GB
62,3 80,3
Radeon RX 7800 XT 16GB
60,4 73,9
GeForce RTX 4070 12GB
55,3 70,2
Radeon RX 7700 XT 12GB
46,0 63,5
GeForce RTX 5060 Ti 16GB
45,6 58,3
GeForce RTX 5060 Ti 8GB
43,3 55,7
GeForce RTX 3070 8GB
41,2 54,3
GeForce RTX 4060 Ti 8GB
41,8 53,5

4K

Er valt te discussiëren hoe relevant 4k-resultaten zijn voor een kaart uit het prestatiesegment van de RTX 5060 Ti in 2025, maar voor de volledigheid nemen we de opvallende resultaten hier wel door. Dat begint in AC Mirage met 14 procent lagere framerates en 20 procent slechtere frametimes. In Avatar gaat het respectievelijk om 7,2 en 23 procent, waarbij de framerate al onspeelbaar laag ligt op beide modellen. In Black Myth is de framerate 8 procent lager zonder raytracing. Schakelen we dit in, dan presenteert de 16GB-versie zijn diashow een stuk enthousiaster dan zijn vergeetachtige 8GB-broertje.

In Cyberpunk zien we eveneens onspeelbare framerates op de kaarten, waarbij de 8GB-versie van de RTX 5060 Ti nog veel lager uitkomt dan de 16GB-uitvoering. Ook in Doom is het afzien voor de lichtbepakte RTX 5060 Ti, zoveel zelfs dat de kaart het spel laat crashen als we raytracing gebruiken. In F1 is het ook geen feest met op Ultra-instellingen flink lagere framerates en vooral erg beroerde frametimes. Met raytracing is de achterstand op de 16GB-kaart nog groter. Ten slotte heeft de kaart in Stalker 2 ook last van significant slechtere frametimes.

  • AC Mirage - Ultra
  • Avatar - Ultra
  • Black Myth - Very High
  • Black Myth - DXR
  • Cyberpunk - DXR
  • Doom Eternal - Nightmare
  • Doom Eternal - DXR
  • F1 24 - Ultra
  • F1 24 - DXR
  • Stalker 2 - High
Assassin's Creed Mirage - 3840x2160 - Ultra
Videokaart Minimum- / Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
Radeon RX 9070 16GB
68,2 91,0
GeForce RTX 5070 12GB
63,8 77,2
Radeon RX 7800 XT 16GB
54,5 70,1
GeForce RTX 4070 12GB
54,6 67,8
GeForce RTX 3070 8GB
23,3 59,8
GeForce RTX 5060 Ti 16GB
49,0 58,2
GeForce RTX 5060 Ti 8GB
40,7 50,0
Avatar: Frontiers of Pandora - 3840x2160 - Ultra
Videokaart Minimum- / Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
Radeon RX 9070 16GB
30,1 35,4
GeForce RTX 5070 12GB
29,3 33,6
Radeon RX 7800 XT 16GB
24,5 28,4
GeForce RTX 4070 12GB
21,8 26,2
GeForce RTX 5060 Ti 16GB
19,6 23,5
GeForce RTX 3070 8GB
19,2 23,4
GeForce RTX 5060 Ti 8GB
15,9 21,8
Black Myth: Wukong - 3840x2160 - Very High
Videokaart Minimum- / Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
Radeon RX 9070 16GB
24,9 28,1
GeForce RTX 5070 12GB
22,8 27,1
Radeon RX 7800 XT 16GB
18,6 21,9
GeForce RTX 4070 12GB
19,9 21,9
GeForce RTX 5060 Ti 16GB
17,4 20,3
GeForce RTX 5060 Ti 8GB
16,4 18,7
GeForce RTX 3070 8GB
12,9 14,6
Black Myth: Wukong - 3840x2160 - Very High - DXR
Videokaart Minimum- / Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
GeForce RTX 5070 12GB
11,1 12,9
GeForce RTX 4070 12GB
8,6 10,3
GeForce RTX 5060 Ti 16GB
7,2 8,5
Radeon RX 9070 16GB
4,8 6,2
Radeon RX 7800 XT 16GB
2,1 2,9
GeForce RTX 5060 Ti 8GB
1,4 1,9
Cyberpunk 2077 - 3840x2160 - Ultra (DXR - Ultra)
Videokaart Minimum- / Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
GeForce RTX 5070 12GB
15,7 20,6
Radeon RX 9070 16GB
17,3 20,4
GeForce RTX 4070 12GB
15,1 17,6
GeForce RTX 5060 Ti 16GB
13,5 15,9
GeForce RTX 3070 8GB
5,1 6,4
GeForce RTX 5060 Ti 8GB
4,5 5,5
Doom Eternal - 3840x2160 - Nightmare
Videokaart Minimum- / Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
Radeon RX 9070 16GB
188,2 219,1
GeForce RTX 5070 12GB
152,1 196,9
GeForce RTX 4070 12GB
144,6 175,4
Radeon RX 7800 XT 16GB
140,1 171,4
GeForce RTX 5060 Ti 16GB
114,9 144,1
GeForce RTX 3070 8GB
93,7 119,5
GeForce RTX 5060 Ti 8GB
47,5 73,1
Doom Eternal - 3840x2160 - Nightmare - DXR
Videokaart Minimum- / Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
Radeon RX 9070 16GB
124,6 146,5
GeForce RTX 5070 12GB
111,9 135,4
GeForce RTX 4070 12GB
105,2 124,7
Radeon RX 7800 XT 16GB
85,1 106,4
GeForce RTX 5060 Ti 16GB
81,5 99,2
F1 24 - 3840x2160 - Ultra
Videokaart Minimum- / Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
Radeon RX 9070 16GB
101,4 122,9
GeForce RTX 5070 12GB
88,3 109,1
Radeon RX 7800 XT 16GB
89,5 105,9
GeForce RTX 4070 12GB
74,6 91,8
GeForce RTX 5060 Ti 16GB
64,6 79,0
GeForce RTX 3070 8GB
45,0 63,4
GeForce RTX 5060 Ti 8GB
18,0 50,6
F1 24 - 3840x2160 - Ultra - DXR
Videokaart Minimum- / Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
Radeon RX 9070 16GB
40,5 52,0
GeForce RTX 5070 12GB
34,3 45,0
Radeon RX 7800 XT 16GB
33,2 39,8
GeForce RTX 4070 12GB
30,0 39,1
GeForce RTX 5060 Ti 16GB
24,6 32,1
GeForce RTX 3070 8GB
19,5 27,1
GeForce RTX 5060 Ti 8GB
14,9 18,5
Stalker 2: Heart of Chornobyl - 3840x2160 - High
Videokaart Minimum- / Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
Radeon RX 9070 16GB
44,0 49,4
GeForce RTX 5070 12GB
41,9 47,6
GeForce RTX 4070 12GB
35,4 40,1
Radeon RX 7800 XT 16GB
34,5 39,2
GeForce RTX 5060 Ti 16GB
31,3 36,0
GeForce RTX 5060 Ti 8GB
23,4 35,5
GeForce RTX 3070 8GB
28,8 33,4

En soms geen verschil

Is het een en al ellende met de 8GB-versie van de RTX 5060 Ti? Dat niet. Uit onze testresultaten komen ook gevallen naar voren waarin de prestatieverschillen er niet of maar minimaal zijn. Hieronder vind je de tests op 1440p waarin de RTX 5060 Ti 8GB niet noemenswaardig verschilt van de 16GB-uitvoering.

  • ACC - Epic
  • Avatar - Ultra
  • Black Myth - Very High
  • CoD: BO6 - Extreme
  • Cyberpunk - Ultra
  • Forza Motorsport - Ultra
  • Stalker 2 - High
Assetto Corsa Competizione 2025 - 2560x1440 - Epic
Videokaart Minimum- / Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
GeForce RTX 5070 12GB
134,1 192,8
GeForce RTX 4070 12GB
123,1 161,8
Radeon RX 9070 16GB
118,6 152,7
GeForce RTX 5060 Ti 16GB
106,2 140,4
Radeon RX 7800 XT 16GB
110,0 139,3
GeForce RTX 5060 Ti 8GB
104,6 138,4
GeForce RTX 3070 8GB
95,0 122,3
Radeon RX 7700 XT 12GB
95,0 121,8
GeForce RTX 4060 Ti 8GB
96,6 120,7
Avatar: Frontiers of Pandora - 2560x1440 - Ultra
Videokaart Minimum- / Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
Radeon RX 9070 16GB
52,8 65,6
GeForce RTX 5070 12GB
52,8 64,4
GeForce RTX 4070 12GB
48,5 59,5
Radeon RX 7800 XT 16GB
43,2 53,0
Radeon RX 7700 XT 12GB
38,4 46,8
GeForce RTX 5060 Ti 8GB
37,2 46,7
GeForce RTX 5060 Ti 16GB
36,8 46,2
GeForce RTX 4060 Ti 8GB
37,2 45,2
GeForce RTX 3070 8GB
30,7 42,7
Black Myth: Wukong - 2560x1440 - Very High
Videokaart Minimum- / Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
Radeon RX 9070 16GB
42,5 48,5
GeForce RTX 5070 12GB
39,8 46,5
GeForce RTX 4070 12GB
32,6 37,9
Radeon RX 7800 XT 16GB
32,2 37,3
GeForce RTX 5060 Ti 16GB
31,1 35,3
GeForce RTX 5060 Ti 8GB
30,9 35,2
Radeon RX 7700 XT 12GB
27,9 32,2
GeForce RTX 3070 8GB
25,0 29,5
GeForce RTX 4060 Ti 8GB
25,3 28,7
CoD: Black Ops 6 - 2560x1440 - Extreme
Videokaart Minimum- / Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
Radeon RX 9070 16GB
100,7 135,0
GeForce RTX 5070 12GB
94,1 116,5
Radeon RX 7800 XT 16GB
80,3 111,8
Radeon RX 7700 XT 12GB
69,0 96,5
GeForce RTX 4070 12GB
72,7 94,7
GeForce RTX 5060 Ti 16GB
57,7 79,8
GeForce RTX 5060 Ti 8GB
58,9 79,6
GeForce RTX 4060 Ti 8GB
54,8 73,8
GeForce RTX 3070 8GB
53,5 70,7
Cyberpunk 2077 - 2560x1440 - Ultra
Videokaart Minimum- / Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
Radeon RX 9070 16GB
90,6 115,3
GeForce RTX 5070 12GB
83,3 104,6
Radeon RX 7800 XT 16GB
74,0 93,1
GeForce RTX 5060 Ti 16GB
63,2 79,4
Radeon RX 7700 XT 12GB
62,7 78,1
GeForce RTX 5060 Ti 8GB
60,0 77,3
GeForce RTX 4070 12GB
53,0 70,6
GeForce RTX 3070 8GB
52,0 64,8
GeForce RTX 4060 Ti 8GB
44,6 57,9
Forza Motorsport - 2560x1440 - Ultra
Videokaart Minimum- / Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
Radeon RX 9070 16GB
126,2 139,7
GeForce RTX 5070 12GB
103,5 116,9
Radeon RX 7800 XT 16GB
101,1 112,6
GeForce RTX 4070 12GB
102,7 112,2
GeForce RTX 3070 8GB
87,4 96,6
GeForce RTX 5060 Ti 16GB
83,8 92,7
GeForce RTX 5060 Ti 8GB
82,7 91,9
Radeon RX 7700 XT 12GB
75,2 83,3
GeForce RTX 4060 Ti 8GB
74,1 82,3
Stalker 2: Heart of Chornobyl - 2560x1440 - High
Videokaart Minimum- / Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
GeForce RTX 5070 12GB
63,7 77,9
Radeon RX 9070 16GB
68,2 77,9
GeForce RTX 4070 12GB
58,4 69,0
Radeon RX 7800 XT 16GB
57,3 65,5
GeForce RTX 5060 Ti 8GB
51,5 60,9
GeForce RTX 5060 Ti 16GB
51,9 60,1
Radeon RX 7700 XT 12GB
49,8 57,1
GeForce RTX 3070 8GB
45,2 53,7
GeForce RTX 4060 Ti 8GB
44,0 52,4

Prestatiescore

Wat betekenen de prestatieverschillen tussen de 8GB en 16GB-versies van de RTX 5060 Ti voor de gemiddelde prestaties? In onze prestatiescores berekenen we een gewogen gemiddelde van de geteste games.

Op 1080p of 1440p is er zonder raytracing weinig aan de hand volgens de prestatiescores. Het verschil bedraagt dan anderhalf tot twee procent. Schakelen we raytracing wel in, of draait de kaart op 4k, dan is de RTX 5060 Ti in de 8GB-uitvoering al gauw 10 tot 12 procent langzamer dan de 16GB-versie. Omdat deze score enkel de gemiddelde framerates meeneemt en niet de frametimes, laat dit dus niet zien hoeveel minder soepel de RTX 5060 Ti 8GB de geteste games draait, zoals hiervoor besproken.

  • 1440p Ultra
  • 1440p DXR
  • 1080p Ultra
  • 1080p DXR
  • 4K Ultra
  • 4K DXR
Tweakers GPU Prestatiescore 2025-1 - 1440p ultra
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
GeForce RTX 5060 Ti 16GB
76,6
GeForce RTX 5060 Ti 8GB
75,5
Tweakers GPU Prestatiescore 2025-1 - 1440p DXR
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
GeForce RTX 5060 Ti 16GB
38,8
GeForce RTX 5060 Ti 8GB
34,2
Tweakers GPU Prestatiescore 2025-1 - 1080p ultra
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
GeForce RTX 5060 Ti 16GB
104,3
GeForce RTX 5060 Ti 8GB
102,1
Tweakers GPU Prestatiescore 2025-1 - 1080p DXR
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
GeForce RTX 5060 Ti 16GB
59,1
GeForce RTX 5060 Ti 8GB
53,5
Tweakers GPU Prestatiescore 2025-1 - 4k ultra
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
GeForce RTX 5060 Ti 16GB
44,4
GeForce RTX 5060 Ti 8GB
39,3
Tweakers GPU Prestatiescore 2025-1 - 4k DXR
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
GeForce RTX 5060 Ti 16GB
19,8

Conclusie

Een nieuwe videokaart met 8GB vram moet je in 2025 niet meer willen. De geheugenvereisten zijn in veel moderne games te hoog om vloeiend een brede reeks spellen prettig te kunnen spelen. Voor een nieuwe videokaart geldt dit des te meer, want hiermee zul je vermoedelijk enkele jaren vooruit willen kunnen en ook dan actuele games erop kunnen draaien. Om bij aanschaf van een videokaart al gelijk concessies te moeten doen in de beeldkwaliteit is zonde, en dit gaat met 8GB vram alleen nog maar erger worden.

De RTX 5060 Ti 8GB is direct bij introductie dus al een afrader, tenzij je zeker weet dat je minder vram nodig gaat hebben, bijvoorbeeld omdat je enkel oudere games speelt. Problematisch is niet alleen dat deze beperkte hoeveelheid geheugen in recente games prestatiebeperkend werkt en vervelende stotters met zich meebrengt, maar ook dat dit het gebruik van DLSS een stuk minder nuttig maakt. Deze upscalingtechniek van Nvidia maakt hogere grafische settings mogelijk door op lagere resoluties te renderen. Maar zoals we in onze eerdere vramtest hebben gezien, is het vooral deze grafische kwaliteit die veel videogeheugen vereist, terwijl de schermresolutie minder invloed heeft. De prestatieverbeteringen van DLSS-upscaling betekenen weinig als het tekort aan vram alsnog betekent dat je je grafische settings niet omhoog kunt bijstellen.

Met een adviesprijs van 405 euro voor de 8GB-versie is deze RTX 5060 Ti ook een slechte deal. Voor dit bedrag zou je als consument een videokaart mogen verwachten die het vandaag de dag goed doet in alle recente games en dat de komende twee jaar blijft doen. Van het eerste punt is nu al duidelijk dat dat niet altijd het geval is, ook op 1080p en 1440p, wat de toekomstbestendigheid op dag één al een pijnpunt maakt. In dit prijssegment zou je tegenwoordig minimaal 12GB vram mogen verwachten. Raytracing is al een paar generaties lang het paradepaardje van Nvidia, de RTX-familie is er zelfs naar genoemd. Maar juist in de tests met DXR gaat de RTX 5060 Ti 8GB het hardst onderuit, wat de kaart het RTX-label onwaardig maakt.

Redactie: Reinoud Dik Testlab: Joost Verhelst Eindredactie: Monique van den Boomen

Lees meer

Reacties (207)

207
205
83
5
1
82
Wijzig sortering
Eigenlijk kun je dit toch niet schrijven @Trygve :
De geheugenvereisten zijn in veel moderne games te hoog om vloeiend een brede reeks spellen prettig te kunnen spelen
Je kunt op dit soort kaarten letterlijk elke moderne game vloeiend spelen. Alleen niet op ultra preset. Dat is nogal een nuance!

Waar je vroeger jaren lang kaarten had die in verhouding te veel vram hadden en je in elke game je texture detail 2 stappen hoger kon zetten dan de overige details is dat nu omgedraaid. De kaart is eigenlijk sneller in rekenkracht dan de bijbehorende texture setting van de standaard preset. Beide situaties betekenen echter niet dat je niet vloeiend kunt spelen. Het betekent dat je simpelweg de juiste instellingen moet kiezen. Iets dat tegenwoordig de Nvidia App (geforce experience) voor je kan instellen.
Wederom stelt de kaart teleur in Doom, waar de framerate met 60 procent afneemt en het 99e percentiel maar liefst 80 procent slechter uitkomt
Het is toch allemaal niet zo heel ingewikkeld? Dit betekent dat deze kaart Doom Eternal niet op Nightmare preset kan draaien. Deze game heeft letterlijk een texture pool setting die het probleem voor je oplost. Iets wat al 5 jaar bekend is.

Ik vind het een vreemde insteek dat van elke kaart verwacht wordt dat elke game probleemloos op een ultra preset draait. Als we die maatstaf gaan hanteren dan betekent dit dat de game developers veel mogelijkheden laten liggen. De duurdere kaarten zijn nu eenmaal veel sneller.

Goedkopere kaarten moeten op enig moment ergens concessies doen ten opzichte van het top of the line aanbod. Voor op vakantie heb ik zelf twee jaar geleden een 5600H met RTX 3050 met 4GB vram gekocht en hoewel ik normaal game op 3440x1440 op een RTX 4070 is dat echt op die laptop helemaal prima. Forza Horizon 5 met de high preset doet 100 fps zonder frame drops. Hell divers 2 zit rond de medium om de 60 fps te halen en dankzij VRR is dat prima te pruimen. Snowrunner draait ook als een trein. De laptop ervoor was een 8250U met een MX150 en daar draaide eigenlijk niks vloeiend, ook niet op de laagste settings.

Ik verwacht dat dit vooral een OEM kaart wordt waarbij 50 euro op de eindprijs een groot effect heeft. Ook opvallend dat tweakers mee gaat in de vram gekte terwijl de eigen prestatiescore letterlijk laat zien dat er 1.5% verschil is. Natuurlijk krijg je frame drops als je vram gaat over alloceren. Maar dat overalloceren is letterlijk nergens voor nodig. Eindstand heb je vermoedelijk straks een 5060 met 8GB voor 300 euro, een 5060 Ti met 8GB voor 400 euro die 35% sneller is in fps en de 5060 Ti met 16GB die 40% sneller is voor 450 euro. Ik kan mij best voorstellen dat er consumenten zijn die wel 400 maar geen 450 willen uitgeven.

Een veel constructievere insteek voor dit artikel had geweest om uit te zoeken bij welke texture setting de frame drops verdwijnen. Dan kan een potentiële koper een geïnformeerde keuze maken. Nu ontstaat er een soort vram shaming.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 26 april 2025 12:29]

Dat kan hij prima schrijven, net zoals velen andere professionele reviewers hier dezelfde mening over hebben, je krijgt voor de prijs echt gewoon een nodeloos onnodig mank product die zichzelf tegenwerkt door een beperkte framebuffer waardoor je weer sneller in de rij zal staan voor een andere videokaart om uberhaupt bepaalde spellen te spelen.

En dan kan het zijn dat je deze spellen niet speelt, maar dan heb je voor de prijs nog altijd een veel te min product, de eerste 8GB kaarten stammen alweer van 11 jaar geleden zoals de R9 290X dit kan anno 2025 voor een dergelijke game-class GPU in de x60 serie gewoon echt niet meer.

Ik had dit geaccepteerd als het een RTX 5030/5040 of misschien zelfs een budget variant van een RTX 5050 was maar we spreken hier over game-waardige GPUs die eigenlijk hedendaags op zowel 1080P als 1440P prima mee moeten kunnen in de huidige titels, dat kan de 16GB versie maar de 8GB versie overduidelijk niet.

HardwareUnboxed o.a. legt het haarfijn uit met duidelijk videomateriaal dat de 8GB variant gewoon echt te slecht voor woorden is, soms met meer dan 300% verschil en dat is nog zacht uitgedrukt want bepaalde spellen zijn gewoon echt onspeelbaar.

YouTube: RTX 5060 Ti 8GB - Instantly Obsolete, Nvidia Screws Gamers

Dus nee, Tweakers heeft het hier bij het rechte eind om de consument zich te behoeden voor een gigantische miskoop, en die 50 euro verschil mag de potten niet breken tussen onspeelbaar tot totaal prima speelbaar.
Dus nee, Tweakers heeft het hier bij het rechte eind om de consument zich te behoeden voor een gigantische miskoop, en die 50 euro verschil mag de potten niet breken tussen onspeelbaar tot totaal prima speelbaar.
Dit onderbouw je met een video waarin de gemiddelde fps op 115 wordt weergeven en de 1% lows als 82 fps. Dat zijn getallen waar je jaren lang alleen van kon dromen. Ik heb games gespeeld op mijn GTX 1070, welke een segment hoger zit, waar ik daar niet eens in de buurt van kwam. Het komt op mij erg verwend over.

Lijkt mij meer een mentaliteitsprobleem; ben je half vol (je hebt meer fps dan een 5060) of ben je half leeg (je kunt geen ultra textures gebruiken).

Sinds wanneer is het een harde eis dat een x60 Ti kaart de nieuwste games op ultra kan draaien? Kijk eens naar de review van de GTX 660; review: GTX 660: aanval op de mainstreammarkt. Dan praat je over 30-50 fps in het grootste deel van de geteste games;
Sleeping dogs: 53 (31)
Metro 2033: 39 (30)
Dirt 2: 76 (63)
The Witcher 2 48 (38,5)
Shogun 2 42 (31)
Alien vs. Predator 53 (31)
Battlefield 3 43 (31)

Deze 660 Ti is een vergelijkbaar verhaal; review: Test: vijf GTX 660 Ti's

Een midrange kaart zou moeten resulteren in medium settings. Wanneer midrange kaarten games ineens op ultra kunnen draaien dan moeten de ontwikkelaars er een paar schepjes bovenop zetten qua grafische kwaliteit.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 26 april 2025 15:29]

We zijn hier nu een beetje het gedrag ala Intel aan het goedpraten, op deze manier zaten we nog steeds op quad-cores te teren, nu Nvidia hetzelfde doet is het ineens prima?

De relatieve cijfers in performance t.a.v. vroeger zijn hier irrelevant voor het product in het nu, ondanks dat ze het vroeger relatief gezien met VRAM beter voor elkaar hadden even afgezien van de GTX780Ti met zijn gebrekkige 3GB. Het gaat om de producten die nu worden uitgebracht en op welke manier ze aan de man gebracht worden met de specificaties zoals we ze anno nu mogen verwachten gekoppeld aan de prijs, en dat is totaal uit balans bij dit soort producten.

Van een midrange videokaart als een x50-class GPU, die ze voor het gemak achterwegen hebben gelaten de laatste tijd, kan je dit eventueel verwachten, mits de prijs maximaal 150-200,- is, maar van een mid-range videokaart die het gros van de gamers zal benutten in de x60-class dus niet en zeker niet in het prijs-segment waar normaliter de x70-class videokaarten thuishoorden.

En vroeger kon je prima hoge instellingen gebruiken in de meeste games op x60-class videokaarten op 1080P en nu wordt dat met de games anno nu ineens een probleem, we zitten al lang niet meer in het X360/PS3 tijdperk en nee ook 16GB RAM begint inmiddels te weinig te worden voor de meest doorsnee game-systemen, vooral als je heerlijk voor zo'n bekrompen 8GB videokaart gaat die de rest in het RAM moet mikken, klinkt als veel voor oudere mensen maar dat is het in de praktijk dus totaal niet, en dus ook het VRAM budget niet.

Wat nu nu krijgt voor je geld is wat dat betreft echt zielig aan het worden, geen x16 bus, beperkt tot maar 128bits, een VRAM budget die we 11 jaar geleden al zagen terwijl de prijs hoger ligt en de relatieve hoeveelheid cuda cores ligt ook enorm achter van wat je mag verwachten voor je prijs ook relatief gezien met de oudere producten die toen wel voor betere prijzen te bemachtigen waren.

Dit is iets wat GamersNexus recentelijk ook al haarfijn heeft blootgelegd:
YouTube: The Great NVIDIA Switcheroo | GPU Shrinkflation

De consument wordt gewoon bedonderd waar ze bijstaan, zelfs de GTX 680 was toen al geen x80-class GPU maar een x60 GK104 chip overigens maar je betaalde wel de x80 hoofdprijs i.p.v. de volwaardige GK110 aan de man te brengen.

Nvidia verdient op die punten gewoon een flinke tik op het achterwerk.
Het is gewoon een verspilling van grondstoffen als je het product niet in optimale staat/balans uitbrengt.
Dit gaat het bedrijf ook alleen maar imago schade opleveren.

Aan de andere kant zal het voor het gros eindelijk een eye-opener zijn dat ze het met 8GB anno nu niet meer gaan trekken. Dat is met de Fury X van AMD uiteindelijk ook wel hard en snel duidelijk geworden ondanks dat gezanik dat het gebrek aan VRAM budget het HBM het allemaal wel zou oplossen, niet dus.

Maar goed, als je jezelf dingen wilt aanpraten die uiteindelijk alleen maar slechter voor jezelf gaan uitpakken en meer betalen voor minder vooral doen, maar ga dan niet de overige consumenten proberen te benadelen in hun keuzes met desinformatie dat het allemaal wel meevalt globaal gezien voor het gehele product en diens verwachtingen van de huidige markt.

En zoals Tweakers ook terecht aanstipt, in 2023 was het 8GB fiasco al nijpend, nu wordt het alleen maar erger i.v.m. RT-vereisende games, dan kan je plots niets meer met je videokaart. En DLSS / MFG e.d. gebruiken ook VRAM die ironisch genoeg moeten helpen met de speelbaarheid in dergelijke situaties waar de GPU zelf niet de kracht in huis heeft.

Het 8GB tijdperk is inmiddels vervlogen en zelfs tijdens de GTX-1000 series waren er al spellen zoals Watch Dogs die het presteerden dicht tegen het limiet van 8GB te zitten. Het heeft geen zin te blijven vasthouden aan het verleden.

Dat noem ik niet verwend zijn maar realistisch inzicht hebben.

Textures vreten overigens vrijwel geen GPU kracht, vooral geheugen, een ultra instelling voor textures die de beleving van het spel op dermate grote verhoging zet mag dan ook totaal geen excuus zijn dat dit niet mag op een x-60 class videokaart.

Zelfs in het GTX-200 tijdperk hadden we GTS 250 modellen van zowel 512MB, 1GB of zelfs 2GB en toen vraten de meeste spellen dat niet eens tegen zeer schappelijke prijzen, en dat was de onderkant van de midrange zo'n beetje en toen kreeg je zelfs netjes 256-bits bus met 16 PCI-E lanes waarbij die 16-lanes natuurlijk altijd voor een hogere bandbreedte zorgen als je nog geen PCI-E van de laatste versie had in je systeem.

Dit is echt een verkeerde zuinigheid dat niet hoeft en het is complete onzin dit nu nog in 2025 te verdedigen.
Dit is iets wat GamersNexus recentelijk ook al haarfijn heeft blootgelegd:
YouTube: The Great NVIDIA Switcheroo | GPU Shrinkflation
Beetje terzijde, maar ik vraag me wel af hoe de curve eruit ziet als ze de Titan kaarten en 3090Ti kaart niet zouden uitsluiten. Een Titan RTX zat ook rond de 3000 euro effectief, net zoals de 5090 nu. Nu lijkt het keihard bergaf te gaan vanaf de 4000 reeks maar dat is wel het eerste punt waar ze effectief met de absolute topkaart vergelijken. Niet dat ik hun punt op zich in twijfel wil trekken verder, maar voor mij is die 5090 gewoon de hedendaagse Titan kaart.

Verder eens hoor: als je nu iets nieuws wil kopen, dan krijg je niet veel waar voor je geld, daar ben ik het mee eens. Het is inderdaad triest. Ik zou deze 5060Ti 8GB ook aan niemand aanbevelen op zich. Het is gewoon géén kaart voor de toekomst. Ik had in het artikel wel liever gezien direct gezien dat je beter af bent voor kaart X of Y bij dit budget die wél aan de eisen voldoet, dan is dat punt ook ineens afgerond. Nu staat er alleen “koop deze niet want ze is slecht”, maar is er geen antwoord voor iemand die maar 400 euro te besteden heeft (“spaar dan door en geef 50 euro meer uit” is geen antwoord, vind ik).
Is dat zo? Ik ben het helemaal eens met de stelling dat je voor die 50 euro meer niet eens zou moeten nadenken over de 8 GB versie maar als ik de grafieken lees dan kun je er in de meeste gevallen op 1080p en deels ook op 1440p prima op spelen. Zelfs daar waar de verschillen groot zijn in is de meeste gevallen nog steeds sprake van een speelbare frame rate. Daar waar dat totaal niet het geval is is het met de 16GB versie meestal ook niet geweldig. Er wordt bijvoorbeeld gesproken over "keihard onderuit gaan bij Doom" en strikt genomen is dat ook zo wan van 190 naar 90 frames is een flinke stap terug. Maar ga je me vertellen dat je dan Doom niet meer prima kunt spelen?
Een veel constructievere insteek voor dit artikel had geweest om uit te zoeken bij welke texture setting de frame drops verdwijnen.
Door de 16GB variant van deze kaart te kopen. De 8GB 5060Ti heeft geen bestaansrecht in 2025. 400 euro is te veel geld daarvoor. AMD maakt al jaren geen enkele 8GB kaart meer anders dan hun instapmodel.

Sorry maar je reactie slaat echt kant nog wal. Het probleem is weldegelijk de kaart.
Goedkopere kaarten moeten geen concessies doen als ze de prijs niet waard zijn. De 16GB variant is voor de minimale prijs oneindig veel beter

Deze kaart verdient geen positieve insteek. Deze review is perfect: Niet kopen. De enige nuttige informatie voor de potentiële koper is: kijk verder

En tweakers is niet uniek in dit sentiment. Deze review is nog vrij mild

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 28 april 2025 20:42]

"Er zijn geen slechte videokaarten alleen slechte prijzen". Wanneer de vraag tegenvalt gaat de prijs vanzelf zakken. Sterker nog, hij is nu al gezakt onder de 400 euro er zijn letterlijk 3 modellen voor 399,90 en die zijn niet eens goed leverbaar.
Deze kaart is geen stuiver boven 350 waard zo lang de 16GB uitvoering rond de 450 zit. Hij moet nog wel een stukje. Desalniettemin kan tweakers niet anders dan reviewen tegen de adviesprijs en de actuele prijs op moment van review.

Met zijn 8GB VRAM is het exclusief een 1080p kaart wanneer je games van de afgelopen 3-5 jaar gaat spelen. Dat kan voor een nieuw product van 400 euro gewoon niet. Een 1080p only kaart maken in 2025 kan prima, voor max 300 euro.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 29 april 2025 09:18]

Mee eens. De standaard die elke keer naar voren komt dat een kaart op max settings alles vloeiend moet kunnen draaien is, in mijn optiek, een krankzinnige standaard.

Ja 8 gb vram is voor 2025 standaarden aan de lage kant. Net zoals een 128 bit bus. Ja het is een matige kaart tenopzichte van de vorige generatie in verhouding tot de prijs. Dat waren de 4060 t/m 4080 ook en op 1 of andere manier zijn die toch weer " the best value for your money, actually" geworden.

De xx60 reeks was tot aan de 3000 reeks een kaart die prima mee kon komen maar het was altijd de gaming instapper. Noem het de ontwikkelaars fout, noem het de AAA devs fout voor het te zwaar maken van games. In beide gevallen pakt het voor nvidia prima uit als de, jaren lange beste kaart voor je geld, nu minder goed uit de verf komt en de, duurdere, xx70 reeks de betere keus is.

En dit is prima marketing. Je best verkopend product heeft vaak de laagste marges. Hoe mooi zou het wezen als een deel zich nu verplaatst naar de midrange xx70 reeks met hogere marges, alleen omdat reviewers het zo maken?

Is de 5060 reeks nu werkelijk zo slecht voor de instap gaming kaart die het nogsteeds is? De " alles behalve max settings, anders moet je het niet willen" is een tamelijk kinderachtige manier van reviewen.

Een 4gb gtx 1650 laptop is voldoende om AAA games te spelen.
Gaat niet alleen om frames, Als je toch in low textures speelt op je niuewe 405 kaart.
Gaat niet alleen om frames, Als je toch in low textures speelt op je niuewe 405 kaart.
Low is totaal niet aan de orde.
Waarom hebben we geen duidelijke review over Lage texture settings waar deze kaart bedoelt is.

Dit voelt een beetje als net een Fiat 500 over cirquite gaan.

Deze kaart is juist voor low en mid end Maar daar testen we niet mee?

Als je high end graphix wil dan neem je hoger segment.

Ik zou graag de review willen zien met medium en low textures en de rest op high. Niet die ultra tests waarvan we weten dat deze kaart het niet draait.
Of zoals in andere reviews al te zien is, de lage textures worden gewoon geforceerd omdat de engine er alles aan doet deze kaart een beetje in beweging te brengen zie 14:50 YouTube: RTX 5060 Ti 8GB - Instantly Obsolete, Nvidia Screws Gamers

Wat de review ook laat zien is dat de 5060ti wel degelijk in staat is om een keertje mee te rijden op dat circuit met voldoende vram.
Wat je daar aanstipt is een belangrijk punt dat ontbreekt in de review van Tweakers (en de meeste andere)!

Soms lijkt er op basis van de framerate/frametime niet zoveel aan de hand - zelfs niet de 99p of 1% low - maar als je daadwerkelijk naar het beeld kijkt i.p.v. alleen de fps-counter zie je dat het spel er werkelijk spuuglelijk uitziet op de 8GB kaart terwijl het op de 16GB versie gewoon mooi is.

Als Tweakers Space Marine 2 zou hebben getest, zou het in de review van Tweakers op basis van de framerate in het hoofdstuk "En soms geen verschil" terecht zijn gekomen. Terwijl het visuele verschil dus juist waanzinnig groot is! Space Marine 2 is het voorbeeld waar @daellat hierboven naar linkt in de HUB review. Daarin noemt Steve ook nog Metro Exodus, Forspoken en Halo Infinite als voorbeelden; hoe het met de games zit die Tweakers nu onder "Geen verschil" schaart weet ik niet.


Voor degene waarvoor de 5060 Ti 16GB daadwerkelijk buiten budget ligt en de 5060 Ti 8GB erbinnen, zou ik aanraden eens te kijken naar de RX 7700 XT. Die heeft 12GB en presteert op het niveau van de 5060 Ti 16GB, voor de prijs van de 8GB-variant. In raytracing is hij wat minder snel, maar dat gaat de 5060 Ti 8GB ook niet zo goed af. Dus als raytracing belangrijk voor je is kun je beter even doorsparen en toch de 16GB kopen, anders loopt het hoe dan ook uit op teleurstelling. Zo groot is het prijsverschil nu ook weer niet: die 8GB is écht niet de gevraagde 400 euro waard.

[Reactie gewijzigd door Jerrythafast op 27 april 2025 11:29]

Of nog even een maandje wachten op de 9060XT met hopelijk 12GB+
9060xt heeft 8 gb en 16gb maar de 8gb wordt waarschijnlijk gecancelled aldus moores law is dead op youtube.

Dus kan zijn dat je straks 7700xt perf krijgt voor wellicht 350 euro. met 16gb vram.
Een 60 ti voor low/medium setting? Voor 400,-?

Het punt zit hem in de prijs. Je verwacht voor de prijs van een console toch op 1080p de kraan open te kunnen draaien. Dat dat niet kan omdat de chip wordt gewurgd door een vram gebrek is ontzettend relevant.
Ik wist het, zelfs na de video van Hardware Unboxed die alle argumenten onderuit haalt zijn er weer mensen die het herhalen. The copes will never end.

Dit is geen lager segment GPU, en de grafische chip kan zelfs 4K met quality upscaling aan. Maar de VRAM is in sommige gevallen bij 1080p medium te weinig. Klinkt dat als een gebalanceerde kaart voor jou? 10% lagere prijs, om 25-50 euro aan geheugenchips te besparen moet je deze kaart bestempelen als budget? Voor 400+ euro?
Nee.

Texture settings zijn de settings die je als eerste naar de max zet, de rest is bijzaak.

Daarnaast speelt deze GPU een hoop games verrassend goed op ultra, zoals je uit de grafieken kunt lezen. En mocht je graag op een hogere resolutie willen spelen voor de scherpte, is ook juist in dat geval de textures setting de optie die je als laatste terugzet, omdat net dan meer detail nodig is bij meer getoonde pixels.

Lage textures doe je hooguit op een geïntegreerde GPU, of een 64bit kaartje die het geheugen niet tijdig vol krijgt. Niet op een 400€ GPU uit het middensegment.

In dit geval zijn je 400€ namelijk beter aan een 7800XT gespendeerd. Ook geen deftige RT, maar wel een veel beter basisniveau qua prestaties en geen geheugen bottleneck.

[Reactie gewijzigd door Cid Highwind op 26 april 2025 10:44]

Die 7800xt heb je niet voor 400 euro, dan kan je dus beter een 5060 ti 16gb kopen ongeveer even snel (trager in ratser, sneller in rt) en verbruikt bijna maar de helft van een 7800xt waardoor je op stroom en je psu bespaard.
Hogere resolutie textures is voor een GPU de meest goedkope vorm van een hele mooie verbetering in beeld kwaliteit. Het kost vrijwel niets in performance om mooiere textures te tonen mits het in de VRAM buffer past.

En dat is precies het probleem met de 8GB variant. De 5060ti GPU is prima in staat om op 1440p ultra en zelf 4K (zonder raytracing) te gamen, met wat hulp van DLSS waar nodig. Alleen werkt dat niet met de schampere 8GB variant.

Het probleem met deze testen is meer dat we soms niet weten welke textures settings daadwerkelijk op het scherm worden getoond. Sommige games laten de hogere resoluties textures op plekken gewoon even vallen als het VRAM op is, de prestatie score van zo’n test blijft dan gelijk, terwijl de beeldkwaliteit tijdens te test nogal gebrekkig is.

Waarom zou je deze kaarten met low textures getest willen zien worden? Je weet dan van te voren dat de performance tussen 8 en 16GB in de meeste gevallen gelijk is. Maar je mist alle “gratis” beeldkwaliteit winst van betere textures.

De 8GB variant van deze kaart is onnodig beeldkwaliteit weggooien. De 8GB versie van de 5060ti zou niet moeten bestaan, het is een slecht product, en misleidend voor consumenten die per ongeluk deze verkeerde versie kopen.

Sinds eind 2020 hebben de consoles Xbox X en PS5 16GB (shared) geheugen. Vanaf dat moment waren 8GB pc GPU’s al niet meer voldoende t.o.v. een console van 500 euro. Steeds hoor je klachten over zogenaamd slecht geoptimaliseerde pc games. Maar het zijn gewoon games die van de consoles komen, consoles die meer dan 8GB aan video geheugen kunnen gebruiken. I.p.v. naar NVidea te wijzen dat ze nog steeds kaarten uitbrengen met duidelijk te weinig VRAM, krijgen game developers vaak de schuld dat de pc port niet goed geoptimaliseerd zou zijn, van mensen die nog steeds denken dat 8GB VRAM voldoende moet zijn, wat het dus sinds eind 2020 al niet meer is.

[Reactie gewijzigd door Jurrie79 op 26 april 2025 11:38]

De prijs is idd te hoog, maar verder is het een prima kaart:

YouTube: RTX 5060 Ti 16GB vs RTX 5060 Ti 8GB vs RTX 4070 12GB | Which one Sho...

Doet gewoon goed mee. Zou ik hem aanraden, niet echt. Maar zeggen dat 8GB niet deugt is ook weer zwaar overdreven. De prijs, dat is het probleem.
Nvidia had het gewoon bij 16GB moeten houden Nu is het een E waste met die 8 GB
Op zich ben ik het daarmee eens, het lagere segment is vooral voor de mensen die zo nu en dan een spelletje spelen, en die het niet erg vinden om de settings omlaag te schroeven als dat nodig is.

Maar aan de andere kant is deze GPU daarvoor nog te duur. Dan denk je eerder aan de RX6600/7600(XT) en de RTX4060(Ti).

Het prijsverschil tussen de 4060Ti's met 8GB en 16GB werd vaak negatief uitgelegd, maar je hebt met het 8GB-model wel een budget-uitvoering. Dat is deze 5060Ti niet.
Wel, de laatste jaren ben ikzelf gaan inzien dat het niet ok is. Bij wijze van spreken kan je bij 2 FPS nog mooie textures tonen, en dat maken ze onmogelijk door te besparen op geheugen. Het prijsverschil zou over prestaties en features moeten gaan, niet over afpingelen op basisfunctionaliteit. Meer geheugen bieden IS ook niet zo duur als fabrikanten doen uitschijnen. Zolang je de breedte van de bus niet hoeft te verhogen om meer chips te ondersteunen, in plaats van hogere capacitteit geheugenchips te gebruiken.
(Een stijgende productiekost wordt trouwens vaak enorm uitvergroot om een veel hogere verkoopsprijs proberen te verantwoorden.)
Offtopic:
Dit voelt een beetje als net een Fiat 500 over cirquite gaan.
Met een fiat 500 kan je heel veel plezier hebben op het circuit, en de Abarth doet dat trouwens best snel ook
ik vind niet dat je kan afschalen dat de settings die je kan runnen op een kaart aangegeven staan
--60 voor low-medium
--70 voor medium
--80 voor high
--90 voor ultra

zeker als je kijkt naar iets als cyberpunk, dat is ondertussen ook al weer een 4 jaar out spel, erg grafish intensief om nog maar niet te spreken over de release bugs en performance issues maar dat een moderne kaart daar moeite mee heeft in 1440p op medium is toch wel kwalijk, zeker als je kijkt naar hoe nvidea DLSS aanprijst als het paradepaardje van deze generatie. Ik kan ook wel een benchmark doen op lage settings in skyrim en dan blijkt dat elke kaart goed presteert, maar voor een game van 4 jaar oud moet je niet verwachten dat je die verplicht op low settings moet spelen omdat je niet de hogere prijsklasse hebt gekocht
Er valt wat te zeggen voor 8gb video geheugen voor het budget segment, maar deze chip is te snel voor 8gb, het verknalt de performance bij settings die je eigenlijk zou willen gebruiken met deze hoeveelheid horsepower. Bovendien mag je, in mijn ogen, voor dat geld minimaal 12gb verwachten anno 2025.

Een verschrikkelijk slecht afgewogen product, stop de 8gb in een eventuele RTX 5050 zou ik zeggen. Dat is een segment waar een aantal compromissen acceptabel ziijn op het gebied van textures en andere settings, maar niet met de 5060ti

[Reactie gewijzigd door DLSS op 26 april 2025 06:29]

In de standaard 5060 en voor rond de 300 euro is 8GB wellicht ook nog net te pruimen. Maar ik denk dat de 8GB 5060 Ti vooral bedoeld is om de verkoop van de 16GB 5060 Ti te bevorderen. Vergeleken met de 5060 8GB is die een stuk duurder maar vergeleken met de 5060 Ti 8GB lijkt het haast een koopje. Je krijgt voor 8GB extra voor maar 54 euro meer.
Een 5060 voor 300 euro en 8gb is inderdaad wel te pruimen.

Het probleem wat ik vooral heb is dat je voor 250 een prima 1440p monitor kan scoren. Een grotere monitor is imho een van de beste upgrades die je kan doen als gebruiker. Waarom 400,- uitgeven voor een (snelle) 8gb kaart?

Dit is echt niet meer het instapmoment.
Ik speel al een jaar of vijf op 1440p ultrawide dus 3440x1440, vooral Ubisoft spellen en Cyberpunk 2077. Eerst op ern GTX1070 en daarna op een RTX3060ti beide 8GB. Geen enkel probleem, met een beetje tweaken haal je zelfs met ray tracing op nog 60fps of 100 zonder. Niet alles op ultra maar sommige dingen op medium en ik zie het verschil niet eens.
Maar zou je als je VANDAAG een nieuwe gpu koopt voor 8gb gaan voor 400,-?

Ik heb ook naar volle tevredenheid een rx6600 8gb in de gamepcs van de kids zitten, net 1440p schermen. Maar die gpu koste 2 jaar geleden 210,-

Een 5060ti 8gb is dan wel veel sneller, ik peins er niet over om hem te kopen. Als ik upgrade gaat er een kaart in met 16gb.
Als ik nu eentje koop zal 16GB inderdaad een minimum zijn, absoluut.
Zelfs voor 1080p is 8GB teweinig voor de nieuwste games, en zal je veel eyecandy terug moeten schroeven om binnen de 8GB te blijven, en je een GPU hebt die dan op maar op 60% draait. ^_^

Voor een 3060 was het al teweinig, en het maakt de 5060 gewoon echt e-waste!
60% usage? Misschien met vsync op max 60fps
Okay, sorry, het was tot wel 50%, in de nieuwste games.
Als je alleen oude games speelt, en/of niet aan DLSS doet, ja, dan is het een prima kaart. O_o

Persoonlijk geef ik toch liever €40~50 meer uit, voor een kaart waar je toch nog een paar jaar nieuwste games op kan spellen.
De 8GB versie is mogelijk ook bedoeld voor systeembouwers die kunnen claimen dat er een 5060Ti in zit. Ten koste van beperkt geïnformeerde kopers. Misleiding en afzetterij.
Daar mag wel een nieuw tweakers award voor in het leven geroepen, naast de bestaande Excellent e.d. awards!
Ja daar dacht ik inderdaad ook aan. Gruwelijk irritant eigenlijk, mensen die niets precies weten wat ze kopen zullen teleurgesteld zijn in hun aanschaf. Het maakt PC gamen voor een deel van de nieuwkomers een stukje minder leuk.
Als je een lijstje maakt met de 50 PC games die het populairst zijn dan ga je al snel merken dat de meeste van deze games niet meer dan 8GB VRAM vragen voor 1080p en/of 1440p.

In het geval dat je voornamelijk games speelt die weinig VRAM gebruiken is het ook niet echt zinvol om geld aan extra VRAM te spenderen.

Je hebt in 2025 zodanig veel goede games die weinig VRAM gebruiken dat je wel altijd een nieuwe topgame gaat kunnen blijven vinden die vlot draait op de 8GB variant. En er gaan dit en volgend jaar ook topgames blijven uitkomen die weinig VRAM gebruiken.

Ik vind het postief dat ze de keuze aan de eindgebruiker laten.
Klopt. Maar die lijst is sowieso niet representatief voor het marktsegment waar nieuwe, losse GPS’s voor gedacht is.

Stardew Valley en Counter Strike zijn tijdloze evergreens. Een nieuwe GPU koop je om nieuwe games mee te spelen. Of de toppers van gisteren met alle toeters en bellen op max + mods te spelen. En dan is VRAM dus weldegelijk een factor van belang.

En ja, je kan natuurlijk ook vol op oude spellen inzetten. Maar waarom dan überhaupt een nieuwe GPU van 400€ kopen? En waarom dan niet de 16GB versie nemen zodat je ook over twee jaar de nieuwe games van nu zonder compromis kunt spelen?

Op de 5060Ti 8 GB sparen is een typisch geval goedkoop is duurkoop.
Volgens mij is het net wel het geval dat veel mensen die een GPU kopen in dit segment deze GPU voornamelijk gebruiken om lichte games te draaien.

Toen ik een nieuwe PC gebouwd had met een GPU in de prijsklasse van de RTX 5060 Ti 8GB voor iemand was het eerste spel dat ze speelde Fortnite op Epic instelling.

Verder denk ik ook ook dat bij de meeste mensen die in dit segment een GPU kopen dat ze jaarlijks helemaal niet zo veel games volledig uitspelen. Laten we zeggen 5 games per jaar die ze volledig uitspelen.

Wel het is relatief simpel om 5 games te vinden die nog beter geweest zouden zijn op gebied van spelervaring en die niet haperen op de 8GB VRAM variant, niet?
Het is waardevoller te testen en te weten waar de grenzen liggen, dan simpelweg te bevestigen wat je weet. Er is toch niemand bediend met een aanbeveling voor een GPU die niet meer bij de tijd is?

Stutterting, automatisch naar beneden schalende textures, niet genoeg VRAM hebben om de framerate middels het Nvidia paradepaardje, DLSS, op te kunnen krikken.

Dat verdient gewoon geen aanbeveling voor een 400€ GPU die een paar jaartjes mee moet gaan. Enkel een zeer grote waarschuwing / disclaimer.
En zoals tweakers ook zelf zei: dit hangt sterk af wat je speelt.
Er zijn genoeg (zowat alle games) die prima op 1080p met deze kaarten meekunnen en die je daar voor een beperkt budget (3-400 euro) toch de nieuwste games in zowat de hoogste settings (al dan niet met dlss) laat spelen.
Stutterting, automatisch naar beneden schalende textures, niet genoeg VRAM hebben om de framerate middels het Nvidia paradepaardje, DLSS, op te kunnen krikken.

Wat ik met mijn vorige berichten bedoelde is dat dit voor veel mensen geen belangrijke problemen zijn met de 8GB VRAM variant.

1. De meeste populaire spellen vragen niet meer dan 8GB VRAM.
2. In de situatie dat het meer dan 8GB VRAM gebruikt betekent dit niet per se dat je een slechte ervaring gaat hebben, meestal niet aangezien de meeste games redelijk goed omgaan met een VRAM tekort.
3. Stel dat je een VRAM tekort hebt dat issues oplevert die je storen, dan kun je nog altijd de instellingen verlagen zodanig dat minder dan 8GB VRAM gebruikt wordt. Wat ik probeer te zeggen is dat dit laatste steeds minder erg wordt. De verschillen die we zien tussen laagste en hoogste grafische instellingen zijn door de jaren steeds kleiner geworden en nu op het punt dat veel mensen gaan zeggen dat een nieuwe game er goed uitziet op laagste grafisch instellingen.
Ik vind dat idee van "Ik speel enkel games met lagere VRAM vereisten, dus maakt niet uit joh" echt zo'n drogreden. Dat je dat nu doet kan gerust, maar je weet niet of je dat over een jaar of 2-3 ook nog zal doen. Kan goed zijn dat je over een paar jaar een ander spel wilt spelen dat wel problemen heeft met een framebuffer van 8 GB, en daar zit je dan met je GPU van 400 EUR, terwijl je voor 50 EUR meer een GPU had kunnen kopen die dat spel WEL aankan...
Denk je nu echt dat 8gb niet geneg meer is om sommige games te draaien? Dit gaat louter over de hoogste settings, zet die iets naar beneden en dat spel draait zonder problemen.
of je geeft 50 euro meer uit en dan hoef je niks in te leveren op kwaliteit.
Dit is een probleem wat gecreëerd wordt door nvidia, het probleem hoeft helemaal niet te bestaan, getuige de 16gb versie.
Daarnaast heeft de 8gb ook nog eens dezelfde naam als de 16gb versie, wat voor verwarring zorgt.

Conclusie, gewoon een slecht product voor deze prijs, had dit 250 gekost oid dan had ik het nog kunnen accepteren aangezien deze kaart alleen bruikbaar is voor 1080p gaming
En die 16gb kaart heeft ookzijn issues en dan kan je zeggen "geef iets meer uit" en uiteindelijk zit je bij de 5090 .

Neen de 8gb kaarten (die amd ook zal uitbrengen) hebben gewoon hun plaats nog en zijn gericht naar die overgrote groep van gamers die op 1080p gamed.
Er zijn nu al games, zoals Indiana Jones, waarvoor 8 GB VRAM gewoon niet genoeg is voor 1080p. en dat gaat in de toekomst alleen maar erger worden met de toegenomen druk vanuit Nvidia om RT standaard te maken, en om frame gen te gebruiken.
Deze discussie is er ook enigsinds geweest met de RTX 3060 (mobiele) versie.
Ik had wel de 130 watt variant, maar er was een mobiele versie met 12GB werkgeheugen.

Halo Infinite ging op hoogste settings officieel al iets over de 6GB framebuffer; maar eerlijk gezegd liep de game prima en vloeiend op hoogste instellingen, dat was inclusief de high res textures die standaard meegeïnstalleerd werden.

Maar in dit geval zou ik als ik betere framerate wilde hebben 80+ de game wel iets lager moeten draaien. En 1440p zou ook niet werken (speel op 1080P). Echter deze laptop is uit Dec 2021 en omdat ik meestal niet de nieuwste AA games speel; (nu bezig met: Lord of The Rings Shadow of Mordor, Witcher 3 en Mass Effect Andromeda) kan ik alles prima voluit draaien. Tegen de tijd dat ik zover ben om Clair Obscur 33 te spelen of andere games ben ik al jaren verder.

Echter als ik een desktop had gebouwd in dec 2021 had er tenminste een 12GB videokaart ingezeten of eventueel een 16GB (AMD). Dus die 8GB kaart kan prima moderne games draaien, maar dan heb je en 400 euro uitgegeven en je hebt de power om games op hogere instellingen te draaien, maar dan kan je het niet.
En wat is je bewering nu dat een 8gb kaart indiana jones niet kan spelen?
Als je probeert om High of Ultra settings op 1080p aan te zetten in Indiana Jones zal dat effectief meer gebruiken dan 8 GB VRAM. En die kaart kan die instellingen absoluut aan, want HWUB heeft de 16 GB variant getest met dat spel en speelbare framerates gehaald, zelfs met raytracing aan. Maar TPU heeft de 8 GB variant getest en daarin crashte het spel gewoon tijdens het laden van de levels...
Ah dus 8gb vram is wel genoeg voor 1080p gewoonweg niet 1080p high, en idd dat kan. Dat is van alle tijden dat budget kaarten games niet op high/ultra kunnen spelen.
Je bent echt wel selectief aan het lezen lijkt me.

De 5060 Ti 8 GB is een GPU van 400 EUR. Bij AMD heb je voor dezelfde pijs een 7700XT met 12 GB VRAM. En AMD is nu zelfs aan het overwegen om de 9060 XT ENKEL met een 16 GB variant uit te brengen, specifiek omdat de 5060 Ti 8 GB problemen geeft.

Overigens is de budgetkaart deze generatie de 5060. De 5060 Ti is in verhouding een pak sterker dan de x60 Ti chips van de afgelopen generaties. YouTube: RTX 5060 Ti 8GB - Instantly Obsolete, Nvidia Screws Gamers Kijk deze video maar eens. De 5060 Ti 16 GB variant heeft in veel games speelbare framerates op 1440p en zelfs op 4K met ultra settings terwijl de 8 GB variant in dezelfde games ineenzakt op 1080p. Dit mag dan wel een budgetkaart zijn, maar de chip in de 5060 Ti is wel degelijk sterk genoeg om games op high en ultra te spelen. Maar als je daar dan 8 GB VRAM bij steekt lukt dat dus niet...
https://www.techpowerup.c...-rtx-5060-ti-8-gb/31.html

Ik zie echt niet terug wat je beweert hier. Ik zie misschien 1 game (F1 24) waar dit het geval is?
Vergeet ook niet dat met dlss je 4k makkelijk vram gebruik naar beneden kan halen voor geen verlies in beeldkwaliteit.

Het is gewoon een afweging voor de gebruiker wil je jaren de laatste games op 1440p of 4k ultra spelen is 16gb idd de betere keuze, doe je dat niet dan is 8gb echt voldoende hoor.
https://www.techpowerup.c...-rtx-5060-ti-8-gb/34.html Gebruik anders eens deze pagina, die specifiek de 8 en 16 GB modellen vergelijkt. Daar die je dat doorgaans de 5060 Ti 8 GB amper sneller is, maar in een aantal games wel tot 20% trager, zelfs op 1080p. en naarmate de resolutie hoger wordt klimt het 16 GB model hoger.
Dat is wat ik dan ook zeg: speel je specifieke games die veel vram vragen of game je nieuwe games op 4k koop dan zeker die 16gb versie, de hogere kost is dat zeker dan waard.

maar doe je dat niet dan is die 8gb versie zeker niet een complete obsolete ramp die games zelfs niet meer start zoals sommige hier beweren. Die heeft gewoon zijn plaats in de line up van budget tot ultra high end.
Denk je nu echt dat 8gb niet geneg meer is ...
Als je 'onder een steen uit de periode van pakweg 2016 - 2021 leeft' is 8GB VRAM inderdaad nog altijd ruim voldoende. :+

Immers was 2016 het jaar dat de midrange RX 480 8GB videokaart, voor +/- €300, op de markt kwam, maar vooral is 2016 inmiddels toch echt NEGEN hele jaren geleden, denk ik... :P
En?
Je snapt toch dat vram direct relateert in welke resolutie je speelt en dat vanaf dan tot nu 1080p nog steeds volop de meest gebruikte resolutie om te gamen is?
Hoe zeker ben je dat 1080p 'de standaard' voor PC gamend Nederland is in 2025?
Wat in Azië, Afrika en/of Zuid-Amerika de standaard is (nogal bepalend voor 'wat de statistieken laten zien') is toch echt weinig relevant.
Steam survey
En? Jou Steam survey data is ineens 'Nederland specifiek'? Nee.
Sinds 2010 is er 1440p, mijn huidige 'scherm voor algemeen gebruik' is 3840x1600 en uit 2016. Oftewel; da's allemaal al een letterlijke 'technologie eeuwigheid' geleden!

Het enige met 1080p hier is een flink oud tweedehands 14" laptopje voor wat linux gekkigheid op z'n tijd.

En dan zou de meerderheid van PC gaming in Nederland op 1080p zijn in 2025? Lijkt me niet heel erg waarschijnlijk...
En wat maakt nederland in dit uit?
Voor jou, als Belg (toch?), helemaal niks. ;)

Behalve dan dat de Steam survey voor zowel Nederland als België helemaal niet representatief is... Wat je hier op Tweakers al ongeveer duizend keer is verteld (met je vorige k995 account meegeteld).
Geef gerust een betere bron.
En wat maakt dit uit voor nvidia?
De Steam Survey is tamelijk vertekend omdat in China en andere landen er veel gegamed wordt in internet cafés, waar meerdere gebruikers één PC delen en dus voor dezelfde PC meerdere Steam Hardware Surveys worden aangemaakt. En in internet cafés zullen doorgaans goedkopere PCs staan met goedkopere hardware en kleinere schermen.
En?
Want chinezen die gpu's kopen tellen niet mee?
Geen idee waarom het hier louter over nederland zou gaan alsof nvidia enkel in nederland verkoopt.

Nogmaals de markt waar nvidia verkoopt gebruikt vooral 1080p, de meest verkochtte gpu's zijn xx60 en xx50's. Dus logisch dat nvidia daar een zo goedkoop mogelijke kaart wil neerzetten.

Net zoals amd een gelijkaardige 8gb zal aanbieden daar.
Neen, wat ik bedoel is dat 60 class kaarten en 1080p schermen waarschijnlijk oververtegenwoordigd zijn in de Steam Hardware Survey door dubbele telling. Chinese kaarten tellen zeker mee, maar ik heb begrepen dat ze overschat worden in aantal hierdoor.
Dat slaat nergens op.
Het is redelijk logisch dat de goedkopere kaarten meer verkocht worden.
Laat me uitleggen met een voorbeeld met fictieve cijfers om het concept uit te leggen.

Laten we voor het gemak de volgende prijzen nemen: 2000 USD voor de 5090, 1000 USD voor de 5080, 800 USD voor de 5070 Ti, 500 USD voor de 5070, 400 USD voor de 5060 Ti en 250 USD voor de 5060. Ik weet dat de feitelijke prijzen anders zijn, maar dit is gewoon voor de wiskunde eenvoudig te maken.

Laten we dan zeggen dat er voor het gemak voor elke kaart de markt een veelvoud is van 4000 EUR aan mensen die die kaart zou willen kopen. Dus dat betekent dat er 2 5090s verkocht worden, 4 5080s, 5 5070 Tis, 8 5070s, 10 5060 Tis en 16 5060s. Dat zijn 45 kaarten. Laten we ook voor het gemak zeggen dat deze kaarten samen 4,5% van de volledige markt zijn. Dus de volledige markt is 1000 kaarten. Laten we tenslotte zeggen dat de helft van de kaarten in China verkocht worden, waarvan nog eens 75% voor internetcafés zijn, waarvan elke PC gebruikt wordt door 10 mensen per maand. En ten slotte zeggen we dat alle spelers worden opgenomen in de Steam Hardware Survey.

Dus wat er hieruit zal blijken: de 5090 heeft 0,2% market share; de 5080 0,4; de 5070 ti 0,5%; de 5070 0,8% en de 5060 Ti 1% en de 5060 1;6%, als je puur op het aantal verkochte kaarten gaat. Maar van de 16 5060s zijn er 10 die door particulieren worden gebruikt, en 6 die telkens door 10 mensen worden gebruikt. Dus da betekent dat de market share van de 5060 in de hardware Survey 7% is, want elk van de 6 5060s die in China in een internetcafé wordt gebruikt door 10 Steam gebruikers! Dus met andere woorden: kaarten die in een internetcafé worden gebruikt zullen op de Steam hardware survey oververtegenwoordigd zijn, omdat die kaarten meermaals geteld worden. En hetzelfde geldt voor de 1080p schermen die doorgaans gebruikt worden door zo'n cafés.
Dit zijn een heleboel aannames, realiteit :

* De nr 1 taal in steam is engels: 36% lijkt me straf dat al die chinezen hun steam in het engels staan hebben.

* Het is logischer dat de goedkopere kaarten meer verkopen, andere bronnen van verkoopcijfers bevestigen dat ook :
https://en.overclocking.c...s-3060-in-sales-in-korea/

* ALs ik kijk naar schemrn uitgebracht de laatste 2 jaar dan is een 50% 1080p , fabrikanten brengen die niet uit als die niet gekocht worden.

* De meest gespeelde games draaien prima op 8gb vram op 1080p of zelfs 1440p/4k :
https://steamcharts.com/

Ik denk dus dat je wel ervan kan uitgaan dat 1080p de meest gebruikte resolutie is , als je effectief een bron hebt die dit tegenspreekt geef ze gerust.
Nogmaals: het aantal VERKOCHTE kaarten en het aantal GEBRUIKERS in China komt niet overeen, omdat in China veel mensen kaarten delen via internetcafés. overigens was vorige maand de wiskunde volledig omgekeerd: toen was 50% van de gebruikers Chinees en 25% Engels.
En nogmaals als je een FEIT hebt dat 1080p niet de meeste gespeelde resolutie is geef dit dan gerust.
Nu zeg je niks en negeer je alle bronnen die dit tegenspreken.
https://www.reddit.com/r/Monitors/s/RZrOYNpDhj Dit is een poll van een monitors community op reddit. Meer mensen gebruiken 1440p. En wat betreft de steam hardware survey: 2 jaar geleden was 1440p nog 10% van de spelers. Vorige maand was het nog 30%. Maar monitor resolutie en GPU statistieken variëren in de survey enorm veel van maand tot maand vanwege de Chinese markt. Ik zou graag eens willen werken met de oorspronkelijke data, zodat ik die abnormaliteit eruit kan filteren…
Je hebt zelf geen idee of dat gamers zijn.
De discussie en opmerkingen gingen hier niet over het feit of 8GB genoeg is vandaag voor gaming. (het is zeker zoals U zelf aangeeft genoeg voor een groot deel games van vandaag)

De discussie en opmerkingen ging hier over deze feiten ;

- 100% dezelfde naam gebruiken voor zowel de 8GB en 16GB versie (RTX5060 Ti)
- enkel het 16GB model naar reviewers sturen zodat de meeste en zeker de eerste reviews de "hogere" scores tonen van het 16GB model, wat wilt zeggen dat als de mensen gewoon zoeken op RTX5060Ti ze resultaten van de 16GB versie gaan zien en mogelijk (toch de "leek") dan later de goedkopere 8GB versie kopen.

Dus zoals aangegeven, de bedoeling is vooral dat "scummy" pc merken kunnen reclame maken met RTX5060Ti, de "leek" klant dan benchmarks en resultaten van RTX5060 Ti zoekt en vind (van mogelijk de 16GB versie) en dat de klant dan een goedkopere RTX5060 Ti met 8GB koopt (Leek zijnde :) )
Als je de lijst van 50 meest gegeten gerechten ter wereld zou gaan bekijken zie je daar met 100% zekerheid geen 'aardappelen met spruitjes en een varkenslapje' in terug...
Snap je waar dit heengaat?
Tot dat precies die game uit komt die je niet had verwacht en voor geen meter blijkt te draaien op je 8GB kaart, blijk je toch een miskoop te hebben begaan

Vind dit zeker niet positief, ook als je bedenkt dat die 8GB extra waarschijnlijk zeer weinig kost voor Nvidia
Zijn de prijzen al bekend van die kaarten? Voor 300 euro ben ik het wel met je eens denk ik. Al moet de gebruiker wel weten waar hij aan begint en weten welke settings het beste aangepast kunnen worden als hij of zij tegen vram issues aanloopt..
Inderdaad. 8GB is niet meer van deze tijd!

Veel plezier met je 8GB in de vele VRAM hongerige UE5 games die uitgekomen zijn en ongetwijfeld nog uitkomen. Met je 8GB VRAM ga je dat niet redden. (Met .ini hacks kun je het leed misschien nog wat verzachten.)

Niet kopen. Met een grote boog omheen lopen.
Van de games die 'veel VRAM' gebruiken en in 2023, 2024 en 2025 uitgebracht zijn vind je meestal YouTube video's die de grafische kwaliteit op laagste instelling en hoogste instelling met elkaar vergelijken.

Op die YouTube video's worden dan vaak ook commentaren gegeven. Wat ik meestal zie is dat het de meeste mensen sterk opvalt dat veel moderne games die bovengemiddeld VRAM gebruiken er nog prima uitzien op de laagste grafische instelling. Dit is meestal een duidelijke consensus bij mensen die deze video's bekijken.

Als dat de conclusie is die de meeste mensen hebben bij het zien van dit type video's dan geloof ik dat de tweakers.net review geen zinvolle conclusie gemaakt heeft en dat het de 8GB variant is die voor de meeste mensen het meest interessant is in realiteit.
Wat nu 8GB is was een paar jaar geleden 6GB en een paar jaar daarvoor 4GB, enz..
Er heeft bij de games developers ook een verschuiving plaats gevonden. Studio's ontwikkelen hun games op basis van een bepaalde ondergrens en bovengrens van hardware en beide worden steeds hoger.
De enige reden dat er 'laagste settings' zijn is omdat men wel rekening moet blijven houden met de helaas vele mensen die zeer oude of goedkope hardware hebben.
Maar games worden uiteraard bij voorkeur zo mooi mogelijk gemaakt en je kunt zeggen wat je wilt maar als het allemaal gratis zou zijn zou iedere gamer een spel ook op de hoogste settings willen spelen.
Die uitspraken dat het niet allemaal op ultra hoeft of dat 1080p helemaal prima is zijn niets anders dan compensatie voor het simpele gegeven dat de hardware (erg) veel geld kost.

Zeker met dinge als DLSS/FSR en de nieuwste of drastisch aangepaste game-engines waar veel van de nieuwe en aankomende games in gemaakt worden gaat 8GB binnen afzienbare tijd voor veel titels niet meer genoeg zijn of i.i.g. niet zonder haperingen draaien.
Als je €400 wilt betalen voor een GPU waarmee je alles op de laagste settings kunt spelen 'omdat je dat voldoende vindt' dan is dat prima, maar realiseer je dan wel dat dit niet het uitgangspunt is voor de meesten en ook deze review wel degelijk een zinvolle conclusie trekt.
Sterker nog, deze conclusie had voor de 5080 met 16GB al getrokken moeten worden. Meer VRAM is beter en beter te veel dan te weinig.
iets als dlss SR verlaagt VRAM.

EN je betaald geen 400 euro om "alles op de laagste settings te spelen" je betaald 400 euro om 99,9% van alle games op 1080p of zelfs 1440p/4k op de hoogste setting te spelen.Van al die games die veel vram vragen staat er geen enkel vanboven in meest gespeelde op steam.
Daarom stel ik in mijn post ook dat er wat te zeggen valt voor 8gb in budget kaarten. Je kan er heus nog wel meet uit de voeten met wat compromissen.

Maar als je naar het prijssegment van de 5060 ti gaat vind ik dat je ook wel wat mag verwachten met het oog op de komende jaren.

In games als Indiana Jones houdt het momenteel al op, als er meer van dat soort games verschijnen kan je daar weinig meer. Erg jammer want in beginsel is de GPU zelf wel krachtig genoeg om die games te draaien.
De chip van de 5060 zou in andere tijden ook een 5050 zijn. Dat is eigenlijk ook wel grappig.
Nou nee die is niet te snel. Want probleem is vram. Gddr7 is duurder.
Maar moderne corridor of arena game heeft lagere eisen kwa textures en asset diversiteit en wereld grote zoals tegenstelling tot sandbox games. En is 8GB groot genoeg wat bepaalde games laat zien. Naast dat 1080p 1440P en ook zoiets als medium settings. Er ook is. Naast lowbudget gaat RT enabled ook zoiets is. Niet relevant voor budget gaming.
Naast moet je de nieuwe games spelen. Of ben je meer zo backlog gamer.
Ik wil g-kaart voor Starcitizen wat de eisen zijn staat niet vast, maar valt onder de assets zware games dus hiervoor minstens 16GB. En liever geen midrange.
Naast lowbudget gaat RT enabled ook zoiets is. Niet relevant voor budget gaming.
Vrijwel iedere nieuwe AAA game leunt al op ray tracing voor de belichting, en niet altijd met een fallback optie. Het is dat consoles zulke slechte ray tracing prestaties hebben, anders was het al veel eerder een verplichting geweest.

Zodra next-gen uitkomt gaan de huidige consoles naar 30FPS en gaan al die fallbacks eruit. Het is namelijk best kostbaar om zoiets te ondersteunen en kan afhankelijk van de methode flink wat schijfruimte kosten.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 27 april 2025 14:34]

Ja mijn punt is dus dat de GPU te krachtig is voor de hoeveelheid Vram.

Een game als Indiana Jones is onspeelbaar met 8gb, terwijl de GPU zelf wel krachtrig genoeg is om de game goed te spelen. De 8gb verknalt de kaart dus in dat scenario.
8GB: 405 euro
16GB: 459 euro
Wat ik het meest opvallend vind is de geringe meerprijs voor de 16GB. Met de RTX 5060 die mogelijk rond de 320 euro lijkt te gaan kosten oogt het alsof Nvidia aan decoy pricing doet. Waarbij de 5060 Ti 8GB eigenlijk meer is om de 5060 Ti 16GB aantrekkelijker te doen lijken dan een op zichzelf staand product.
Ik denk dat dat wel een rol speelt. Tegelijk blijft het zo: Het is qua productie kosten een identieke GPU die. Het is een identieke koeler. Het is een identieke power stage. Ik verwacht een beetje dat het ook een identieke PCB is, met als enige verschil dat ze een aantal VRAM chips niet plaatsen.

8GB GDDR6 kost een $20 (https://dramexchange.com/). GDDR7 zal vast duurder zijn, en pick en place is niet gratis, en je wil een winstmarge erbovenop hebben. Dus eens dat €54 dan een klein verschil is, tegelijk zo onrealistisch is het ook weer niet.
met als enige verschil dat ze een aantal VRAM chips niet plaatsen
Ze gebruik een viertal 2GB (voor 8GB totaal) of 4GB chips (16GB totaal).
8GB GDDR6 kost een $20 (https://dramexchange.com/). GDDR7 zal vast duurder zijn
De meeste sites geven een verschil van 20-30% aan. Echter is het waarschijnlijk nog een stuk goedkoper, NVIDIA is een grote klant die kortingen krijgt. Vermoed dat de prijzen op dramexchange zijn gebaseerd op wat gerekend wordt aan repairshops een dergelijke? Als de meerprijs voor NVIDIA zelf meer dan $20 is zou me dat verbazen.

Het is nog geen Apple qua upsale tactiek maar ze hadden beter enkel een 16GB versie kunnen uitbrengen n.m.m.
Volgens mij is GDDR7 er alleen in 2GB en 3GB modules, nog geen 4GB modules. Zie ook: https://www.igorslab.de/e...-fast-but-not-with-8gb/3/. 4 geheugen chips aan de voorkant, 4 aan de achterkant. Die aan de achterkant is typenummer nauwelijks te lezen, maar die aan de voorkant wel makkelijk: https://semiconductor.sam...dr/gddr7/k4vaf325zc-sc28/, een 2GB module.
Nvidia heeft wel een uitzonderlijk hoge brutowinstmarge van gemiddeld rond de 75%. Dat zal vermoedelijk minder hoog zijn voor het lagere segment van de consumentenmarkt maar het prijsverschil blijft ongebruikelijk laag, zelfs voor 8GB aan extra DDR7 geheugen. Zeker ook omdat de 16GB geen overkill is vergeleken met de 8GB versie maar niet ver boven wat absoluut noodzakelijk is tegenwoordig. Zie ook de 4060 Ti 8GB en 16GB waar het verschil zowel relatief en in absolute zin zo'n beetje het dubbele was.
Denk ik ook. Een 5060 8GB had niet meer dan 350 euro moeten kosten. Door het als 400 euro aan te bieden en de 16GB versie voor 460 lijkt de 16GB versie een betere deal.
Pfff zelfs al zou er geen 8GB versie zijn, dan is die 459 euro voor de 16GB hedendaags nog steeds een goede deal.
Eens, als die weer beschikbaar is (ik hoop een kleine als...) dan wordt dat mijn kaart :)
Dat ligt er aan hoe krachtig de GPU is. Van 16GB naar 24 of 36GB doet nagenoeg niets momenteel (in games althans). Boven de 16GB speelt de kracht van de daadwerkelijke GPU gewoon weer de hoofdrol, zoals het hoort. De hoeveelheid vram zou een non-issue moeten zijn in mijn ogen.
Ik vraag me echt af wat NVIDIA dacht te bereiken met een 8GB kaart in 2025. Bizar.
Mja vergeet niet dat een aardig deel van deze kaarten in prebuilds terecht zal komen. Die zullen 54 euro goedkoper prachtig vinden.
Je weet wel : Dezelfde lui die een microAtx moederbord (met budget chipset en 2 geheugenslots) in een megakast zetten (met wel een dure cpu)
Ik denk vooral dat het in de markt gezet is om de 16GB variant makkelijker te laten verkopen, het is immers 'maar' 54 euro meer. Net als dat je vaak internet en mobiele abonnementen ook een euro extra betaald en dan opeens twee keer zoveel meer op de downloadlimiet hebt.
Ach we weten allemaal waarom Nvidia nog steeds 8gb vram kaarten maakt. Zeker bij kaarten die met 12 of 16gb veel langer mee kunnen. Het is precies de reden waarom, omdat ze langer mee kunnen.

Nvidia wil videokaarten verkopen niet dat mensen lang met hun kaarten doen. Het is gewoon eigenlijk misleiding dat je 8gb variant amper goedkoper is dan de 16gb maar die wel veel langer mee zal gaan door 2x zoveel ram. Zeker het zal geen 4k kaart zijn in het algemeen.

Maar je mag voor ruim 400€ wel verwachten dat je niet al direct tegen geheugenlimieten aanloopt zoals nu wel het geval is. Ze willen gewoon dat onwetende mensen zulke kaarten kopen zodat ze snel weer overstappen op iets beter. Zonde.

Naar mijn idee zouden alle fabrikanten kaarten moeten testen en mogen ze bij gelijke aantal cores niet meer dan 5% verschil hebben tussen Vram hoeveelheden. Maar dat zal nooit gebeuren. Vandaar we zoveel mogelijk dit in een negatief daglicht moeten plaatsen.

Ook een 5070 met 12gb Vram is eigenlijk bizar. Een stuk sneller dan een 5060ti 16gb maar zal in de nabije toekomst in sommige games minder presteren dan een 5060ti 16gb. Schandalig als je mij vraagt.

De EU zou dit soort producten moeten verbieden zodat ze gedwongen worden veranderingen toe te voegen.
Als dat zo is, waarom ontwikkelt Nvidia dan ook DLSS en frame-gen etc? Dat zijn allemaal technieken die mensen juist in staat stellen langer met hun videokaart te doen.. Beetje tegenstrijdig dus allemaal.. Qua hardware biedt Nvidia gewoon minimaal waar ze mee weg denken te komen (en kijkend naar de verkoopcijfers lukt dat aardig), maar qua software bieden ze juist mogelijkheden om langer met je hardware te doen.. Al werken bepaalde technieken alleen vanaf bepaalde hardware, zo werkt frame generation pas vanaf de 40-serie, en multi frame generation pas vanaf de 50-serie.. DLSS4 werkt echter al vanaf de 20-serie.. Bij AMD werkt FSR4 pas vanaf de nieuwste 9070(XT), en die komen ook gewoon met een 9060(XT) versie met 8GB..
DLSS pakt ook geheugen en framegen ook. Framegen wil je overigens pas gaan gebruiken als je basis framerate boog genoeg is, anders heb je hoge inputlag en is de delta tussen frames groot waardoor je meer artifacts krijgt.

Het is een gerucht dat AMD niet met een 8GB versie komt. Die zien misschien de bui al hangen.
Begrijpelijke review, goede vergelijking en duidelijke conclusie.

Helaas als laptop gebruiker ben je nog steeds overgeleverd aan de 4080/4090 en gelukkig sinds de 5000 series nu ook de 5070ti als je meer dan 8gb vram wilt hebben. Het zou mooi zijn als ze ook de meer budget mid range modellen (5060) naar 12 of 16gb vram zouden opwaarderen, zodat de laptops langer mee kunnen gaan op gaming gebied. De chips zijn immers snel genoeg!

De stap om nu te upgraden naar een rtx 4060 laptop heeft ook een bottleneck op Vram gebied.

[Reactie gewijzigd door PROximity op 26 april 2025 06:24]

Vergeet ook niet dat de laptopchips alleen in naam iets te maken hebben met de desktopversie. Zo is de mobiele 5090 een lager geclockte 5080 met meer geheugen, die in de praktijk tussen de 5070Ti en 5080 uitkomt qua prestaties.
AMD AI Max overwegen? :)
Let er ook op dat nvidia's eigen nieuwe assistent vol met handige extensies, gassist, hier ook niet op werkt: https://www.nvidia.com/en...companion-for-rtx-ai-pcs/

Zodra de eerste llm-npcs in games terecht komen hang je natuurlijk al helemaal
Llm npc gaan nooit in games komen komende 10jaar

Daarvoor heb je dan of 2de graka nodig of de Llm modellen moeten kleiner worden. Maar 8-12gb inleveren op je graka aan Llm dan houd je niks meer over voor je video
Je bedoelt een llm model als dit?
https://huggingface.co/google/gemma-3-1b-it

Als je wilt weten wat er nu al bijvoorbeeld is dat zelfs op.een mobieltje draait:
https://aihub.qualcomm.co...qualcomm-snapdragon-8gen3

Bijvoorbeeld dit model van 20MB dat in minder dan een milliseconde een blokkig plaatje omzet naar een gedetineerde foto:
https://aihub.qualcomm.co...qualcomm-snapdragon-8gen3

[Reactie gewijzigd door djwice op 26 april 2025 09:10]

Als het model zo klein is is het helemaal geen issue ook niet voor deze kaart.

Mijn 6gb kaart draait nu ook nog alles zonder issues. Dus heb je 2gb over voor je llm
Knap, pas nog een 2060 vervangen want er misten textures in black ops 6 zombies etc 6gb en 8gb kan echt niet meer anno 2025.
Gemma kan tekst en plaatjes omzetten naar tekst; heeft dus niks met games te maken.
8Gen3 werkt met plaatjes van 128 bij 128 pixels; het gemiddelde scherm van een gamer is toch wel iets groter.
Merk op dat hoe meer pixels er berekend moeten worden de hoeveelheid geheugen die nodig is voor die berekeningen heel snel toeneemt.
Vooralsnog heb je echt wel meer nodig dan 8Gb.
En ik zie dat niet snel veranderen, je hebt (vanwege alle parameters) nou eenmaal veel geheugen nodig om natuurgetrouw iets weer te geven.
Ik dacht je wil kunnen praten met het karakter, vandaar de llm.
Ik dacht wellicht wil je een of meerdere foto's geven aan de game en die omzetten naar characters of naar een speelbare scène. Dan is AI handig.
Ik weet niet hoe groot de karakters op het scherm zijn, 128x128 kan best als het karakter verder weg staat.
Ik weet niet hoe goed de llm is om een foto om te zetten naar svg of gltf, een lokaal multi-step model dat foto's omzet naar glTF is best nuttig voor je game.
Als npc llm in game wilt dan wordt dat op game engine niveau gedaan en dus inhouse llm specifiek voor dit doel en die games als onderdeel van. Kan puur sysram of gpu of mix zijn of NPU. Deze specifieke llm kunnen aardig compact zijn.
https://www.spigotmc.org/...powered-npcs-talk.117211/

Dat is third party mod op minecraft, maar als dit al kan kan ik je garanderen dat we binnen een paar jaar llm NPC in andere mainstream games gaan zien.
Als je het dan over de kleine modelen hebt dan heb je geen issue ook op deze kaart niet. Mijn 6gb 1060 kan het ook en heeft geen issues met games.

Heb je het over de grotere modellendan kan dat ook niet op de 12 en 16 modellen.

Dus wat is je punt.
Jij stelt dat we de komende 10njaar (!!!!l) geen llm npcs gaan zien in games, ik laat zien dat dat nu al kan als mod. De kans dat we in de nabije toekomst geen llm npc gaan zien in nieuwe games lijkt me NUL.

Dat dit kleinere modellen zijn doet niets af aan dat wat je initieel stelt niet klopt.

[Reactie gewijzigd door roffeltjes op 26 april 2025 09:34]

Maar het punt is, het kan wel, en een deel van VRAM zal nodig zijn voor taalmodellen.
Dat is zo maar in game productie ga voor game feature eisen een keuze maken voor llm die voldoet aan taak en die daarvoor ook optimaliseren. Misschien zelf specifiek middleware llm voor dat doel. Of engine team afdeling die deze module zelf ontwikkeld.
Bij deze kaarten niet nee. Maar als Nvidia 8 gb voor 54 euro kan regelen. Dan ben je 108 euro extra kwijt voor Llm dat valt reuze mee op een toch al 500 euro kostende kaart.
Je kunt dus beter een tweedehandse RTX4070 met 12GB geheugen kopen dan een nieuwe RTX5060TI met 16GB geheugen.
Fraaie marketing.
Tja, ware het niet dat genoeg mensen niet An een 2e hands GPU beginnen, en nieuw is een 4070 nog steeds vele malen duurder, waardoor je dan net zo goed voor de 5070 kunt gaan.
Vele malen duurder is het niet.
Je ziet de prijzen hierboven staan, de RTX4070 16GB is 'maar' 100 euro duurder dan de RTX5060TI met ook 16GB.
Daarnaast heb ik op het moment, maar dat is mijn mening, geen vertrouwen in de hele 5000-serie.
Er zijn me teveel vreemde rariteiten rondom deze serie kaarten bekend geworden.
Er is geen 16GB 4070, alleen maar 12GB, en die beginnen toch echt pas bij 200 euro duurder nieuw(dan de 5060ti/16GB), de TI versie met 16GB zijn boven de 1000 euro als je die nog kunt krijgen.

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 26 april 2025 15:01]

Een Palit RTX 4070 12GB GDDR6X White OC kost via Bol €569,-
Overigens heb ik hierboven in de lijst de 4060 voor de 4070 aangezien, mijn fout.
Maar de genoemde Palit kost dus 110 euro meer en geen 200 meer.
Nvidia heeft gegokt met de huidige generatie door gamers proberen te manipuleren met hun achterlijke prijzen en naamgeving en heeft verloren.

Maar ze waren al voorbij het "point of no return" bij de productie dus tsja, dan maar de pers ook nog even proberen om de tuin te leiden. Degene die immers geen reviews lezen kunnen ze nog wel even een slaatje uit slaan.

De 16GB versie is al een RTX5050 chip omgedoopt tot 5060Ti met Extra VRAM en dezr 8GB versie bevestigd dit alleen maar.

Ik snap wel dat EVGA weg is gegaan, wat een ellende voor de producenten is dit zeg. Maar goed, Nvidia zal er niet wakker van liggen, mensen kopen deze zooi toch wel.

405 euro voor een RTX5050... wat gotspe.

[Reactie gewijzigd door LongTimeAgo op 26 april 2025 09:33]

Hou toch eens op met die onzin dat dit een 5050 chip zou zijn. Kijk naar het verleden en dan ligt dit gewoon in lijn met de x060's die er al zijn geweest. Alles is sowieso een stuk duurder geworden. Wat zijn veel mensen toch onrealistisch als het op dit soort zaken aankomt. Prijzen van nu vergelijken met prijzen van 10-15 jaar geleden is gewoon onrealistisch als je verwacht dat ze gelijk zouden moeten zijn.
Ik adviseer de video van gamersnexus voor je. Die in gaat op de details van voorgaande en huidige serie Nvidia kaarten en laat je verassen over hoe Nvidia de gamers een loer probeert te draaien.

Ik verwacht ook niet dat prijzen "gelijk" zullen blijven in 10-15 jaar tijd, ik verwacht echter wel een eerlijke kaart die procentueel een heuze verbetering biedt ipv rekenen op AI opsmuk.

Jij praat momenteel de "shitification" goed waar Nvidia mee bezig is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.