Door Friso Weijers

Redacteur

Schilderij of televisie?

TCL Nxtframe en Hisense CanvasTV Preview

09-09-2024 • 13:00

84

TCL Nxtframe en Hisense CanvasTV

De Internationale Funkausstellung begon honderd jaar geleden, zoals de naam aangeeft, als een beurs voor radioapparatuur. Daar kun je tegenwoordig lang naar zoeken, maar televisies zijn nog steeds goed vertegenwoordigd. Samsung vult zoals gebruikelijk een van de grootste hallen met zijn complete productaanbod, terwijl eeuwige rivaal LG elders is vertegenwoordigd. De Koreaanse televisiefabrikanten hebben hun kruit al op de CES begin dit jaar verschoten, dus echt nieuwe modellen zijn er niet op de beurs.

TCL en Hisense, twee Chinese fabrikanten die graag een plek willen veroveren op de Europese televisiemarkt, presenteren over het algemeen meer nieuws op de IFA. Deze merken moeten het hebben van hun lcd's met goede prijs-prestatieverhouding. Als het om beeldkwaliteit gaat, is oled vanaf het hogere middensegment redelijk onverslaanbaar. Daarom ligt de focus bij beide bedrijven vooral op segmenten waar de concurrentie minder groot is, zoals het segment onder de 1000 euro, waarvoor oledschermen nog te duur zijn. TCL en Hisense maken ook indruk met zeer grote schermen. We zagen dat al op de CES begin dit jaar, en ook op de IFA staan op beide stands televisies met een diagonaal van 100", of zelfs meer.

Dit jaar introduceren beide fabrikanten bovendien een ander soort lcd-televisie in een segment waar oled niet is vertegenwoordigd: designtelevisies met een mat scherm, die je als schilderij aan de muur kunt hangen. Het bekendste voorbeeld van zo'n televisie is Samsungs The Frame, waarvan het eerste model al in 2017 verscheen. TCL zet daar zijn Nxtframe tegenover, terwijl de tegenhanger van Hisense CanvasTV heet. In dit artikel werpen we een eerste blik op beide toestellen.

Hisense CanvasTV

De Hisense CanvasTV, modelnummer 55S7N (55") en 65S7N (65"), lijkt het vooral van zijn prijs te moeten hebben. Het toestel komt begin 2025 uit in de Benelux, in eerste instantie alleen in de 55"-maat, zo zegt een vertegenwoordiger. Wat hij in Nederland gaat kosten, is nog niet bekend. Voor de Verenigde Staten stelde Hisense eerder een vanafprijs van 999 dollar in het vooruitzicht. Daarmee is de prijs net wat lager dan bij de 55"-versie van Samsungs The Frame, die in een 55"-beeldmaat nu 1129 euro kost.

De CanvasTV is ook in andere opzichten vergelijkbaar met het toestel van Samsung. Ook deze televisie heeft een verwisselbare lijst, iets platter en breder dan die van Samsung, die in sommige varianten lijkt op echt hout. Hoewel je de CanvasTV strak aan de muur kunt monteren, precies zoals de televisies van Samsung en TCL, viel het ons op dat de Hisense-televisie wel een stuk dikker is, wat de illusie van een schilderij minder effectief maakt. Misschien is het ingebouwde 2.0.2-surroundsoundsysteem daar de oorzaak van.

Hisense Canvas TVHisense Canvas TVHisense Canvas TV

De CanvasTV draait net als andere Hisense-televisies VIDAA-os. Het systeem op de CanvasTV is uitgebreid met de Art Mode, die wanneer de televisie uit staat een collectie van 1200 kunstwerken kan weergeven die opgeslagen zijn. Uiteraard kun je ook eigen foto's tonen of nieuwe kunst kopen in de appstore.

Hisense Canvas TVHet scherm van de CanvasTV heeft een extra matte afwerking, door Hisense 'Hi-Matte' genoemd, waardoor de weergave meer moet overeenkomen met die van een echt schilderij. De rgb-lichtsensor draagt hier ook aan bij, waarmee het scherm zijn helderheid en kleurtemperatuur kan aanpassen aan de omgeving. Via de aanwezigheidssensor schakelt het display zichzelf uit als er niemand in de ruimte is. Samsungs The Frame-televisie heeft die features overigens ook. Misschien lag het aan de afstelling of de relatief donkere demoruimte waarin Hisense het apparaat toonde, maar het was op het oog nog te zien dat er licht van het scherm kwam, terwijl de Samsung-televisie vrij overtuigend kan lijken op een echt schilderij.

Het paneel in de CanvasTV is voorzien van een quantumdotbacklight voor een breder kleurbereik en draait op maximaal 144Hz. Vrr-ondersteuning is er voor wie de tv voor gaming wil gebruiken. Net als bij de andere 'schilderijtelevisies' is er geen miniledverlichting aanwezig, waardoor de hdr-weergave waarschijnlijk minder goed zal zijn dan op een 'normale' televisie. Dat geldt ook voor de concurrentie van Samsung en TCL. Een ander punt dat Hisense gemeen heeft met andere merken: de CanvasTV lijkt een VA-paneel te hebben, te oordelen aan de kijkhoeken, hoewel medewerkers op de stand dat niet wilden of konden bevestigen. Een rood of oranje schilderij ziet er vanuit een hoek duidelijk wat fletser uit, terwijl de kleurverzadiging op een gemiddelde oled- of ips-televisie onder een hoek beter op peil blijft. Omdat de concurrentie van Samsung en TCL ook dit soort panelen gebruikt, doet de CanvasTV het in dit opzicht niet slechter.

TCL Nxtframe

TCL heeft voor zijn Nxtframe A300 (Pro) interessantere keuzes gemaakt dan Hisense. Deze televisie wordt gemaakt in maten van 55", 65", 75" en 85". De grootste maat komt hier niet beschikbaar; overige modellen liggen vanaf medio november in de winkel. De adviesprijzen zijn als volgt:

Beeldmaat Model Prijs
55" Nxtframe A300W € 999,-
Nxtframe A300 Pro € 1299,-
65" Nxtframe A300W € 1299,-
Nxtframe A300 Pro € 1599,-
75" Nxtframe A300W € 1699,-
Nxtframe A300 Pro € 1999,-

Het verschil tussen de Pro- en non-Pro-versies van de Nxtframe is het meegeleverde audiosysteem bij het Pro-model, bestaande uit een relatief dunne soundbar en draadloze subwoofer van Bang & Olufsen. Net als de Hisense-televisie belooft de non-Pro versie van de Nxtframe goedkoper te worden dan de The Frame-televisie van Samsung in dezelfde beeldmaat. De concurrent is overigens wel in 85" en ook in een kleinere 43"-maat beschikbaar.

TCL NXTFrameTCL NXTFrameTCL NXTFrameTCL NXTFrame

De naam van de televisie verwijst naar de NXTPaper-technologie die TCL al een aantal jaren in verschillende apparaten gebruikt, tot nu toe vooral tablets en smartphones. Op IFA 2024 kondigde TCL weer een paar nieuwe apparaten aan. Dat de televisie extreem mat is afgewerkt, is in vergelijking met de andere 'schilderijtelevisies' niet zo bijzonder. Op het oog was het op de beurs lastig om grote verschillen te ontdekken in de manier waarop de Nxtframe omgaat met omgevingslicht ten opzichte van het model van Hisense, ook omdat de concurrent zijn CanvasTV's tegenover enkele van zijn miniledhelderheidskanonnen had geplaatst, terwijl ze bij TCL in een apart hoekje van de stand waren geplaatst waar het licht gelijkmatiger was.

Evenals de schilderijtelevisies van Samsung en Hisense is de Nxtframe niet gericht op het leveren van de hoogste beeldkwaliteit, al was een full-arraylocaldimmingbacklight met hoge hdr-piekhelderheid gezien de dikte van de televisie wellicht te veel gevraagd. Het VA-paneel van TCL lijkt niet over zeer goede kijkhoeken te beschikken, zelfs in vergelijking met de televisies van de andere twee merken, die ook dat soort panelen hebben. TCL biedt wel een 144Hz-refreshrate en vrr-ondersteuning voor gaming.

Net als de televisies van Samsung en Hisense wordt de TCL-variant geleverd met de nodige hardware om hem aan de muur te monteren, maar bij de Nxtframe kun je ook een voet bijbestellen om hem als 'normale' tv op een kastje neer te zetten. Er is ook een verrijdbare 'ezel'-standaard, die de televisie minder statisch laat zijn dan een normaal exemplaar, zo legt een medewerker uit. Hoewel Samsung een standaard voor The Frame-televisie verkoopt, zitten daar geen wieltjes onder; bij Hisense zagen we überhaupt geen standaard. De verrijdbare standaard van TCL biedt plaats aan de soundbar, maar de subwoofer moet wel op de grond worden gezet.

TCL NXTFrame ProTCL NXTFrame ProTCL NXTFrame ProTCL NXTFrame Pro

Met een dikte van 27mm is de TCL Nxtframe-televisie duidelijk dunner dan het model van Hisense, maar nog iets dikker dan Samsungs The Frame-tegenhanger, die 24mm meet. Zoals een medewerker op de TCL-stand opmerkt, zitten er op de Samsung-televisie geen aansluitingen om op die dikte uit te komen. Alle stekkers moeten worden ingeplugd op de aparte One Connect Box, die je ergens rondom de televisie moet wegwerken. Dat is niet het geval bij TCL, waar je HDMI- en andere kabels direct achter de tv kunt inpluggen, zoals gebruikelijk.

Evenals bij de andere merken is de rand van de Nxtframe-televisie te vervangen door een bezel in een andere kleur of afwerking. De vier delen klikken magnetisch rondom het scherm vast. De 'houten' rand is ook hier niet echt van hout. Bij verschillende demomodellen viel het op dat de hoekjes niet zo netjes aansloten als bij de televisies van Hisense en Samsung die ik op de beurs zag, iets wat voor de uiteindelijke winkelmodellen hopelijk is verbeterd. Linksonder op de bezel zit bij de Nxtframe-televisie een kleine uitstulping met daarop de powerknop en de lichtsensor.

TCL NXTFrame - AI-gegenereerde 'schilderijen'TCL NXTFrame - AI-gegenereerde 'schilderijen'TCL NXTFrame - AI-gegenereerde 'schilderijen'TCL NXTFrame - AI-gegenereerde 'schilderijen'

De Art Mode van de TCL Nxtframe-televisie, die draait op Google TV, biedt toegang tot kunstwerken uit een lijst van internationale musea die in 'uitgeschakelde' toestand op het scherm kunnen worden getoond. De Nxtframe heeft ook een AI-stand waarin je kunstwerken kunt laten genereren in de stijl van een bepaalde kunstenaar, zoals Monet of Van Gogh. Goed gelukte 'kunst' kun je opslaan in een persoonlijke bibliotheek op het toestel.

Voorlopige conclusie

Zowel TCL als Hisense laten op IFA 2024 een televisie zien die sterk lijkt op Samsungs The Frame: een mat lcd-scherm met een verwisselbare lijst en een relatief dunne vormgeving, die je als een schilderij aan je muur kunt ophangen. Als hij niet in gebruik is, verschijnt er kunst op het scherm, zodat je geen lelijk zwart gat in je woonkamer hebt. Het nadeel is wel dat de tv in deze modus (flink) energie blijft gebruiken.

Beide merken kiezen ervoor om hun televisies scherper te prijzen dan Samsung, zoals het er nu naar uitziet. TCL heeft interessantere keuzes gemaakt dan Hisense, zoals de mogelijkheid om het scherm op een verrijdbare standaard te plaatsen. Aan de muur oogt het product met zijn dunnere afmeting meer als een echt schilderij. Wie had gehoopt op een schilderijtelevisie die op het gebied van beeldkwaliteit volledig kan meekomen met een normaal model, lijkt ook met de Nxtframe en CanvasTV achter het net te vissen. Ons volledige oordeel reserveren we uiteraard tot de televisies hun ronde door ons testlab hebben gemaakt.

Update 10-9: TCL liet ons de lokale adviesprijzen en het introductiemoment voor de Nxtframe weten. Die informatie is toegevoegd aan het artikel.

Reacties (84)

84
84
38
2
0
27
Wijzig sortering
Misschien ben ik een oude zeur, maar fietsen kostte vroeger geen stroom, een schilderiî ook niet.
Nu dat het stroomnet steeds verder overbelast wordt, introduceren we steeds meer en meer oorzaken van dat probleem.. Ik zou zo'n energieslurpend schilderij niet aan mijn muur willen thuis.
Consumenten zijn al jaren (sinds 1980 oid) minder energie gaan gebruiken, dus prima als je vergelijkt met vroeger maar dat is NU dus beter :) (3500kwh per jaar per huishouden in 1980, nu nog maar 2400kwh per jaar)

Problemen met het net komen door pieken niet door laag continue verbruik van een TV of laden van fietsaccu (maar auto laden wss wel), en deels door terugleveren van stroom (ook weer pieken) als er minder vraag is.

Dit is overigens een TV en die hebben zolang als ze bestaan stroom gebruikt. Het is geen schilderij, het kan wel een schilderij nabootsen.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 9 september 2024 15:54]

Als je het specifiek over electriciteit hebt, zijn huishoudens veel meer gaan gebruiken t.o.v. 1980, volgens het CBS: https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/82375NED.
Sinds 1990 is het verbruik van elektriciteit door huishoudens flink gestegen. Van 56 PJ naar 76,4 PJ (met een een continue groei naar de piek van 84,1 PJ in 2013, daarna nam het pas weer af). De gegevens van deze dataset gaan niet verder terug dan 1990, maar de trend is duidelijk. In die periode is het gebruik van hernieuwbare energie ook toegenomen (van 12,9 PJ naar 32,8 PJ), dus dat is positief.
Aardgasverbruik is wel erg afgenomen. Van 350,3 PJ naar 202,8 PJ, er waren twee pieken: in 1995 en 2010.

Al met al doen we het dus wat beter dan in 1990, m.n. door hernieuwbare bronnen te gebruiken en minder aardgas te verstoken.
Bron.
56 PJ / 14,95 miljoen inwoners =
1041 kWh per persoon per jaar.
en
76,9 PJ / 18 miljoen inwoners =
1187 kWh per persoon per jaar.

Dat is met 1.886.505 Warmte pompen geïnstalleerd in woningen (meting eind 2023) best netjes.
10% heeft dus een warmtepomp gebruiken die meer of minder dan. 1460 kWh per jaar?

[Reactie gewijzigd door djwice op 12 september 2024 00:18]

Waarbij je wel moet bedenken dat het gemiddelde huishouden in Nederland in 1964 3,49 personen telde nu is dat 2,11 personen. 1980 stond er niet bij, maar dat zal dan 3,1 of zo zijn, als je lineair interpoleert, dus 50% meer. Alle LEDs en andere zooi worden gecompenseerd door hopen opladertjes, nieuwere zaken als wasdrogers, en hopen andere elektronica.
welk gezin gebruikt er 2400kwh/jaar??

Ook moeten we afstappen van het idee dat elek verbruiken iets evil is. Elektriciteit is de reden waarom we zo welvarend zijn de laatste 100 jaar en er is absoluut geen probleem met het feit dat je (veel) elek gebruikt (al proberen ze ons wel wijs te maken dat dit zo is).

We moeten alleen innoveren in hernieuwbare energie, opslag van energie, etc
Aan de andere kant, de 55" Frame verbruikt volgens Samsung ongeveer 25W in schilderij modus. Daar kon je in die goede oude tijd nog niet eens 1 gloeilamp op laten branden... Maar ik begrijp wat je bedoelt ;)
Ik wilde een vergelijkbare opmerking plaatsen. Volgens mij verbruikt de verlichting van mijn complete huis- en eetkamer inclusief tv nu minder dan die ene vloerlamp van vroeger.
Misschien ben ik een oude zeur
Nee hoor, mijn fiets wordt aangedreven op een zogezegde boterham met pindakaas.

Recent een kleine 100km gefietst met m'n oude heer van 75+. Die valt helaas buiten alle seniore fietsgroepen omdat deze allemaal met een e-bike fietsen; dan vraag ik me af, vanwaar de haast voor deze groep? Voor kinderen is het helemaal mesjogge en lijken het gemak te omarmen om tijdens de electronisch aangedreven fietsrit op hun mobiel te zitten pielen.

Zo'n beeldschilderij is hartstikke mooi natuurlijk, zelf al meerdere malen bewonderd in de electronicazaak, totdat ik het energielabel zag, dat valt niet te rijmen met de energierekening of de 'carbon footprint'.
Je moet het omdraaien, nu dat het stroomnet achterblijft m.b.t. electrificatie van de samenleving, want dat is er nu aan de hand. De noodzakelijke investeringen in uitbreiding en verbeteringen van het netwerk waar deskundigen jaren geleden al voor waarschuwden zijn niet (op tijd) gedaan.

[Reactie gewijzigd door litebyte op 9 september 2024 23:06]

Helemaal mee eens, anders had ik wel een echt schilderij gekocht.

Steeds meer meuk moet om een of andere reden in een soort van slaapmodus blijven staan
Ja dan start het sneller op ? Nou met al die zogenaamde en geplande software updates duurt het al een eeuwigheid, voordat in mijn geval een vrij recent gekochte LG tv gewoon gebruikt kan worden om slechts! een andere zender te kiezen? welke winst ?
Laten we het groeiend sluipverbruik even achterwege.. Ach is maar dik 500Watt.
maar er wordt niet bijverteld dat door dit soort onzin je jaar rekening ineen slecht geval zomaar enkele honderden euro;s hoger 'kan' uitvallen.... Je betaald er ook nog eens voor
Een schilderij/poster, ter grootte van het scherm met 2 beugeltjes aan de bovenzijde ...heb je hetzelf effect zonder stroomkosten. :)
Eens.
Met je eerste stelling.
Ik mis in het artikel een punt welk in deze context vaak over het hoofd wordt gezien, is het risico van tv’s die continu via een microfoon en/of camera in de (woon)kamer actief zijn om te detecteren of er iemand in de ruimte is.

Deze apparaten luisteren en kijken de hele dag door, bezoekers van Tweakers zijn zich daar misschien (meer) bewust van, maar de gewone gebruiker denk ik niet. 'Het nadeel is wel dat de tv in deze modus (flink) energie blijft gebruiken.' heeft in deze volgens mij minder impact dan 'het nadeel dat je heel de dag een (web)cam en microfoon in je woon- of slaapkamer hebt'.

[Reactie gewijzigd door admiralawesome op 9 september 2024 14:18]

Het nadeel is wel dat de tv in deze modus (flink) energie blijft gebruiken
Ik heb in me smart home een Motion detector, deze werkt op 1 cr2032 batterij

Doet het nu al jaren zonder de batterij te vervangen.. als ze daar een beetje over nagedacht hebben is dat echt verwaarloosbaar.

Verder heb ik meer het idee dat je druk maakt over afluisteren enz, en ja dat is altijd mogelijk maar persoonlijk ga ik daar gewoon niet van uit. Dit soort gedachtes maakt je veel te paranoide imo :Y)
According to FTC, the smart TV maker installed data tracking software to collect viewing habits of 11 million of its smart TVs without informing its customers or seeking their consent.
Besides this, the company also collected each household's IP address, nearby access points, and zip code, and shared that information with other third-party companies, who used it for targeting advertising towards Vizio TV owners.
The data tracking software reportedly worked by collecting a selection of on-screen pixels every second your TV was on, and then compared that data to a database of known movies, television shows, and commercial commercials, and another type of video content. This practice is known as automatic content recognition (ACR).
According to the FTC, Vizio also recorded the date, time, channel of TV shows, and whether you watched the program live or recorded and took all that information and connected it to your IP address.
With this data in hand, anyone can know you and your television watching habits, and according to the complaint filed by the US Federal Trade Commission, "Vizio then turned that mountain of data into cash by selling consumers' viewing histories to advertisers and others."
https://thehackernews.com/2017/02/smart-tv-vizio-spying.html

Bovenstaande is nog geen audio, maar TV's met een voice assistant ingebouwd stuur(den?) wel audio-opnames die door werknemers werden beluisterd.
Not only is your Google Home device listening to you, a new report suggests there might be a Google contractor who’s listening as well. Even if you didn’t ask your device any questions, it’s still sending what you say to the company, who allow an actual person to collect data from it.

A new report from Belgian broadcaster VRT News describes the process by which Google Home recordings end up being listened to by contractors — and the scary part is that it apparently doesn’t take much, if anything, to start a recording. While the recordings are not listened to live, audio clips are sent to subcontractors.

VRT, with the help of a whistleblower, was able to listen to some of these clips and subsequently heard enough to discern the addresses of several Dutch and Belgian people using Google Home — in spite of the fact some hadn’t even uttered the words “Hey Google,” which are supposed to be the device’s listening trigger.
According to the whistleblower, the recordings presented to them are meant to be carefully annotated, with notes included about the speakers presumed identity and age. From the sound of the report, these transcribers have heard just about everything. Personal information? Bedroom activities? Domestic violence? Yes, yes, and yes.
https://martech.org/googl...cy-changes-for-assistant/
https://thenextweb.com/ne...your-assistant-recordings

Mijn TV heb ik in die tijd gekocht en heeft ook Google Assistant ingebouwd. (Heb zelf dan de TV niet aan het internet hangen.). Ik ben het wel met @admiralawesome eens in die zin.

[Reactie gewijzigd door !GN!T!ON op 9 september 2024 16:25]

Het energieverbruik zit in het scherm dat vele uren aanstaat als je geen TV kijkt, niet in de sensor😂.
De TV gaat uit als er geen beweging meer waargenomen wordt, na een instelbare tijd. Als de sensor weer iets waarneemt springt de TV weer aan. Zo werkt het in de ART-mode bij onze The Frame
Heb je er wel eens een energiemeter aangehangen? Mijn Sony TV bijvoorbeeld trekt nog altijd 30 W als hij stand-by staat.
Yep, zat tussen de 30 en 35 Watt in ART-modus, gewoon TV-gebruik zat ergens rond de 110 Watt als ik me goed herinner (65 inch TV). Als de TV niet aan was zakte het naar iets onder de 5 Watt, maar omdat er een paar andere apparaten op de verdeelstekker zaten waar ik de meting op deed heb ik de TV nooit individueel getest.
Als je in de kamer bent kijk je in ART-mode niet specifiek vaak naar de TV, maar je ziet het beeld wel vaak. Omdat wij elke dag een ander schilderij erop laten zetten (random) sta je toch regelmatig even te kijken naar een nieuwe afbeelding en als je er langs loopt even van dichtbij.
Als je lang hetzelfde beeld erop hebt lijkt me dat je het unieke aspect van The Frame niet gebruikt.
Goed, maar als je gewoon in de kamer zit, b.v. met een boek blijft dat ding toch een paar uur extra aan per dag, zonder dat je TV kijkt.
Nou daar zou je nog wel eens van kunnen terug komen.
Voorbeeld: een 55"LG Oled gebruikt als ie aanstaat 98Watt en dat is behoorlijk veel vind ik.In stand-by modus is dat toch 12 watt. Waarom ?
Ergo: een Samsung maakt het nog bonter: die gaat in de nocturne uurkes aan om op een heel sneaky manier de gebruikers data te versturen.. Meestal ergens tussen 02:00 en 03:00 uur.
Eh… ik heb hier de volgende info: 55" OLED GX 4K TV - OLED55GX9LA
LG USA https://www.lg.com › ... › OLED
Vertaal
Leistungsaufnahme (Standby). 0,5 Watt. Durchschnittliche Leistungsaufnahme. 111 kWh/1000h. Durchschnittliche Leistungsaufnahme HDR. 189 kWh/1000h.

Beoordeling: 4,9 · ‎1.161 reviews · ‎€ 2.499,00
Dus inderdaad waarom heb jij 12W? Is hij dan niet aan het refereren o.i.d.?
Dat is bij ieder andere TV die 'uit' staat toch ook het geval? Om stiekem af te luisteren hoeft de TV echt geen beeld te geven.
Stiekem afluisteren is wat overdreven, maar het gaat mij er meer om dat je met een tv die een microfoon en cam heeft, die bewust is ontworpen om mee te luisteren en kijken ophangt. Dat is toch een ander verhaal dan een andere tv, waar je niet verwacht dat er continu wordt mee gekeken of geluisterd. Het is gewoon iets waar je rekening mee moet houden en wat in dit artikel wordt vergeten.
Klopt. die mening deel ik met je, maar.... Het kan wel....
Theoretisch is het lastig uit te sluiten, maar in de regel is een televisie die uit staat of in standby niet meer met het netwerk verbonden en is de processor niet actief, anders zou hij de Europese energie-eisen niet kunnen halen.

Je zou dan een televisie moeten hebben met een speciale modus voor geheime diensten of een kraker die zo'n modus bouwt, waarin de televisie doet alsof hij uit staat, maar in werkelijkheid nog actief is. Als zoiets op grote schaal zou gebeuren, zou dat opvallen, dus men kan zo alleen op individuen mikken.

Het is daarom een beetje ver gezocht. Zelfs een geheime dienst heeft vaak eenvoudiger methoden, zoals Skype of Teams overnemen en zal die dan ook sneller gebruiken. Maar... een televisie met microfoon en webcam is zeker een interessant spionage-instrument. Een televisie die gemaakt is om altijd aan te staan nog veel interessanter.

[Reactie gewijzigd door dmantione op 9 september 2024 15:22]

Dat is vrij eenvoudig te voorkomen door de TV gewoon geen netwerktoegang te geven.
helpende hand; daar zit gewoon een fm bug in ;)
Dan werkt Netflix weer niet of je andere apps. Daarom heet het wellicht Smart tv...
Die komen van je AppleTV of andere (veel betere) STB.
En je telefoon dan...... die reklames die later getoond worden over onderwerpen die eerder besproken werden....
Zoals een medewerker op de TCL-stand opmerkt, zitten er op de Samsung-televisie geen aansluitingen om op die dikte uit te komen. Alle stekkers moeten worden ingeplugd op de aparte One Connect Box, die je ergens rondom de televisie moet wegwerken. Dat is niet het geval bij TCL, waar je HDMI- en andere kabels direct achter de tv kunt inpluggen, zoals gebruikelijk.
Grappig dat ze dat gebruiken als een argument tegen de Frame, terwijl dat juist bijdraagt aan het schilderij-effect. Uit een schilderij steken namelijk geen hdmi-kabels. Zonder eigen variant van de one connectbox waardoor je geen kabels in tv hoeft te steken is je schilderijtelevisie dus bij voorbaat al kansloos.

[Reactie gewijzigd door BertVK op 9 september 2024 13:27]

Muah, dat valt mee. Ook uit The Frame komt alsnog een kabel. Het is hoe dan ook zaak om de kabel/kabels weg te werken. Zelf heb ik een muurkleurig kabelgootje gemaakt om de afstand tussen de tv en het tv-meubel te overbruggen.

Voor een overtuigend art-effect zijn denk ik dat de belangrijkste componenten A ) montage vlak tegen de muur en B ) beeldkwaliteit, d.w.z. de juiste helderheid, juiste kleurtemperatuur en de juiste mate van reflectie/matheid. Mbt de matheid is het overigens volgens mij niet noodzakelijk dat het sherrm mat is. Ik heb immers ook kunst aan de muur hangen met glas ervoor, dat reflecteert ook. Moet wel zeggen dat ik het matte effect van The Frame mooi vond.

[Reactie gewijzigd door Tuktop op 9 september 2024 14:05]

De echte schilderijen die ik aan de muren heb hangen, zitten niet vlak tegen de muur. (hangen aan een spijker met een draad)
En de lijsten er omheen zijn veel dikker dan welke moderne tv dan ook.
Ik bedoel meer dat de illusie snel wordt doorbroken als je heel duidelijk een TV aan een muurbeugel ziet hangen, of als de TV op pootjes staat. Als de TV dicht tegen de muur hangt, ziet het er wat meer uit als een ingelijste afbeelding.
Ik heb het artikel drie keer doorgelezen, maar geldt dat ook voor de hi-sense? Want juist alles bij elkaar gebracht in een wandkast of ergens anders op een meter 3/4 afstand is inderdaad juist het unique selling point van Samsung.
De mensen op de stand van Hisense wisten me dat niet te vertellen, maar als ik deze reddit-review mag geloven, zitten ook bij de CanvasTV de aansluitingen direct op de achterkant.
Ik heb zelf een Frame en ik vind die one connect box vrij geniaal. De kabelellende zit nu weggewerkt naast mijn bank, en er loopt een dun, semitransparant draadje van 2mm doorsnede naar mijn tv, waar signaal en stroom (!) in zijn weggewerkt.
Dat is dure canvas, als je het stroomverbruik rekent, zeker in deze tijden waar we allemaal zuinig met energie moeten omgaan om het klimaat te redden.
De voornaamste functie zal niet vaak 'een canvas' zijn*, maar eerder 'een televisie die er niet uitziet als een televisie als die uitstaat'. En dat begrijp ik wel. Ook als het extra stroom kost.

Die extra stroom is trouwens wel redelijk overzichtelijk hoor, want de art-mode gebruikt sowieso al minder stroom vanwege de lage helderheid, en hoeft natuurlijk alleen actief te zijn als er mensen/beweging in de ruimte is.

* Hoewel het wel een prima optie is als je specifiek wisselende kunstwerken wilt tonen in een ruimte.

[Reactie gewijzigd door Tuktop op 9 september 2024 14:14]

Inderdaad, een extra mooie optie is een schilderij. Heeft heel veel voordeel, punt 1 het is geen televisie dat is al het voornaamste voordeel, daarnaast gebruikt het geen stroom, is het een volledig correcte weergave van het schilderij, en het veranderd ook niet zodat je het echt goed in je op kunt nemen, je hebt ook nog eens een one-off uniek exemplaar. Ik denk zomaar dat er een martkt voor is ;)
The Frame heeft dringend noodzaak aan wat concurrentie, zou ik zeggen. Er is veel markt voor de esthetische kant van een televisie, maar het komt te vaak voor dat mensen hun handen branden aan de, matige techniek en helaas dat ik moet zeggen, ook lage kwaliteit van The Frame. Terwijl er wel de prijs van een zeer luxe televisie voor is neergeteld.

Dus kom maar op Hisense & TCL!

[Reactie gewijzigd door dmantione op 9 september 2024 13:28]

eens! ik had de Frame van Samsung graag willen hebben maar door de slechte beoordelingen toch niet durven kopen.
Zelf al tijdje een Frame aan de muur hangen in mijn slaapkamer. Eigenlijk vrij snel "art mode" uitgegooid, heel leuk (en ziet er goed uit zonder dat het "TV" lijkt), maar hij detecteerd niet/slecht of er iemand in de slaapkamer aanwezig is en eind effect is dat hij zo goed als altijd aanstond. Dat is wel gewoon zonde.

En mijn god wat is Tizen een k*t OS. Het is "bijna android" maar net niet helemaal. Soms loopt een app vast en de enige manier om die app dan weer aan de praat te krijgen is de TV stroomloos maken. Gelukkig gebeurd het niet dagelijks, maar 1x per week loopt een app wel vast (vaak Odido TV, soms Netflix/Prime/etc). En opties die in de TV uit staan en je eigenlijk niet weet waarom, en als je hier en daar dan andere opties aan/uit gooit, dan opeens doen sommige opties het weer wel.

Maar goed, voor TV kijken voor we gaan slapen is het een prima ding.
Een app die vastgelopen is zou je met het ingedrukt houden van de terugknop geforceerd moeten laten sluiten. Heb ik ook wel eens gehad, maar bij geforceerd sluiten en weer starten geen probleem meer.

Wij hebben hem zelf in de woonkamer en je kan prima soms art-mode aan zetten en soms de tv wat mij betreft, ook afhankelijk waar je zin in hebt natuurlijk.
Wat ik me afvraag... Hoe is het energieverbruik van deze tv's in de "schilderijstand"..

Het is op zich best een aardig idee om een schilderij te tonen als je geen tv kijkt, maar dat moet dan wel heeeeel zuinig zijn, anders doe je dat toch niet ?

(ik begrijp dat dit dure tv's zijn, en dat dat geld je dan misschien minder boeit, maar toch...)
In schilderij stand is het verbruik rond 25 watt. Helpt ook tegen de terugleverboete van de zonnepanelen ;)
Dat valt inderdaad mee.. aan de andere kant… dat is net zoveel als alle led lampen in mijn woonkamer en als ik die laat branden doe ik ze ook uit..
Het is niet alsof dat toestel de hele dag aanstaat, ook niet als ik wel in huis ben en hij reageert bovendien op aanwezigheid. (Moet alleen de hond er niet langs lopen :-)

De pomp van mijn beide vloerverwarmingverdelers trekt per stuk continue 45w, die heb ik achter een slimme stekker gehangen zodat ze enkel draaien als de cv aanslaat. Dat scheelt heel wat meer dan die paar watt die de tv gebruikt.
Daar had ik een speciale tussenstekker voor die de aanvoertemperatuur meet en alleen gaat lopen als die omhoog loopt… werkt nog beter.. zorgt er ook voor dat hij gedurende de zomermaanden elke dag even draait (beter voor de pomp)
Benieuwd of ook hier een abonnement van komt.
Zoals op Samsung Art Store: https://www.samsung.com/n...-tvs/the-frame/art-store/
Kan het zijn dat Hisense directe verlichting (maar geen miniled) heeft gebruikt en de televisie daarom dikker is?
Mooie feature hoor, heb een tijdje een The Frame gehad maar helaas vond ik de beeldkwaliteit voor bewegend beeld niet toereikend (eigenlijk was vooral de backlight bleeding vrij dramatisch).

Vorig jaar overgestapt op een LG G3, prachtig beeld maar helaas geen art mode. Zou het niet mogelijk zijn om bijv. de Ambient Mode ('screensaver') van bijvoorbeeld een Chromecast zo aan te passen, dat 'ie signaal uitstuurt met een zeer laag helderheidsniveau, om dit effect een beetje te evenaren?
Dan is het stroomverbruik waarschijnlijk flink hoger dan een tv met een art-modus.
Daar ben ik me zeker van bewust! Hoewel er misschien bij een OLED daadwerkelijk een low-brightness signaal verstuurd kan worden (ik ben hier niet heel erg in thuis zoals je merkt), waardoor de pixels daadwerkelijk niet zoveel energie verbruiken (in tegenstelling tot 'simpelweg' een afbeelding heel donker maken in Photoshop en die casten naar de TV. Hé, dit ga ik eens proberen, hehe.).

Maar het zou hoe dan ook een functie zijn die ik spaarzaam zou gebruiken. Wel leuk als extraatje als je bezoek krijgt ofzo :)

[Reactie gewijzigd door Tuktop op 10 september 2024 11:52]

G3 heeft toch een vergelijkbare modus (Gallery Mode)?
Klopt ja, net weer even uitgeprobeerd en hij lijkt wel te zijn verbeterd sinds ik de TV heb.
Maar alsnog is die app vrij beperkt: de helderheid is nog te hoog (nu overdag is het prima, hoewel ik 'm liever nog iets donkerder zou hebben, maar bij sfeerverlichting 's avonds zie je nog steeds erg duidelijk dat het een TV-beeld is) en er is geen aanpassing mogelijk aan de witbalans. Zeker met het warme licht dat ik in huis heb (meeste is 2200K), komt het dan wat blauwig over.

Anyway, dank voor de tip/reminder :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.