Prototype

Introductie

Stel je voor dat je geen idee meer hebt wie je bent. Je oude leven is verdwenen en je beschikt ineens over allerlei vreemde krachten. In New York, de stad waarin je verblijft, waart een virus rond dat mensen in mutanten verandert. Van zulke dingen word je boos, en dat is Alex Mercer dan ook. De game Prototype vertelt het verhaal van deze gewone man, die door een onbekende oorzaak in een soort superman met allerlei interessante krachten is veranderd.

Getest op: Xbox 360
Ook verkrijgbaar voor: PlayStation 3, pc

Alex mag dan een rare speling van de wetenschap zijn, hij houdt er bakken vol handige trucjes op na, waaronder shapeshiften, waarbij hij de identiteit van een ander overneemt. Deze mogelijkheid speelt een belangrijke rol in het verhaal van het spel, dat draait om Alex' speurtocht naar zijn identiteit. Omdat hij geen geheugen meer heeft, 'absorbeert' hij het geheugen van anderen. Van elke persoon die Alex heeft geabsorbeerd kan hij de gedaante overnemen. Dat zal in bepaalde missies van cruciaal belang zijn, bijvoorbeeld als Alex zijn weg langs talloze vijanden moet zien te vinden zonder daarbij te kunnen vechten. Ook het absorberen van mensen die niet zijn betrokken bij het verhaal is zinvol, omdat zo de health bar van Alex wordt aangevuld.

*Bijna vliegen

Behalve de mogelijkheid om verschillende identiteiten aan te nemen heeft Alex nog veel meer fysieke eigenschappen waar menig seriemoordenaar jaloers op zou zijn. Zo heeft zwaartekracht bijna geen vat op Alex; hij rent tegen gebouwen op alsof het niks is, hij kan zo ver springen dat het op vliegen lijkt en hij kan al 'glidend' een tijd in de lucht blijven hangen. Bovendien kan Alex zijn armen en handen in wapens veranderen. Tijdens onze speelsessie zagen we zijn handen onder meer veranderen in een groot zwaard en in gigantische knotsen, waar hij harde tikken mee uit kon delen. Behalve buitengewone krachten heeft Alex ook vaardigheden met een wat traditioneler karakter. Zo kan hij alle wapens gebruiken die hij op de grond aantreft. In het level dat wij konden spelen waren dat voornamelijk machinegeweren en bazooka's. De gameplay moet het niet echt van dit onderdeel van het spel hebben, maar zodra de superkrachten van Alex even wegvallen zul je de normale wapens nodig hebben.