Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 180 reacties

De Total War-serie houdt strategiefans al meer dan tien jaar in zijn greep. Sinds The Creative Assembly in 1998 Shogun: Total War introduceerde, vormt de strategieserie een autoriteit in zijn genre. Als geen andere serie combineert Total War real-time strategie met turn-based strategie. Dat die aanpak niet is veranderd  in de nieuwste telg in de serie, Empire: Total War, wekt dan ook weinig verbazing.

Getest op: PC (exclusieve game)

Empire Total War

Hoewel ook de ontwikkelaars van de Total War-serie altijd op zoek blijven naar nieuwe dingen om hun kindje mee te verbeteren, blijkt bij elk deel dat het belangrijkste ingrediënt er al is, en simpelweg behouden dient te worden. De mix tussen real-time en turn-based zorgt per definitie voor unieke gameplay, waar veel fans op voorhand voor vallen. De kracht van de serie is dat die fans dat zelf ook weten, en alleen maar hoeven af te wachten wat The Creative Assembly ze nu weer voorschotelt, voordat ze naar de winkel rennen en het spel aanschaffen.

Ieder spel dient zich te bewijzen, maar je kunt je afvragen of dat voor Empire: Total War ook geldt. The Creative Assembly beheerst het kunstje, zo hebben we al vier keer kunnen zien, en eigenlijk weten we sinds de aankondiging van Empire: Total War dat dit spel het niveau van de serie zal doortrekken. Rome: Total War geldt nog altijd als het beste deel uit de serie, al hangt dat mede van je persoonlijke voorkeur af - je zou Medieval II: Total War dus beter kunnen vinden.

*Drie gebieden vol actie

Fans die Medieval II het beste deel vinden hebben geluk, want in Empire: Total War wordt de lijn vanuit de Middeleeuwen doorgetrokken. Het buskruit is uitgevonden, de zeeën en oceanen zijn bedwongen door ontdekkingsreizigers en de wereld wordt, althans in de perceptie van het geciviliseerde Europa, steeds groter. Dat is in Empire: Total War duidelijk te merken, want voor het eerst in de serie is de Grand Campaign speelbaar in drie afzonderlijke gebieden tegelijk. De Amerika's, Europa en de gebieden rond India zijn allemaal begaanbaar, aangevuld met een viertal zones waar koopvaardijschepen heen kunnen varen om handel te drijven. Daarmee is dit ook meteen de grootste campagnemap die we ooit in een Total War-game hebben gezien.

Het spel is dus uitgebreider dan welke game in de serie dan ook. De campagnemap, die je voor je moet zien als een grote overzichtskaart van de Aarde, met alle gebieden die in 1700 waren ontdekt, is onderverdeeld in allerlei kleine regio's, die ieder een regionale hoofdstad hebben. Hiermee lijkt de campagnemap op een digitale versie van van het spelbord van Risk, hij is alleen mooier.


Door Jurian Ubachs

- Redacteur

Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.

Volg Jurian op Twitter


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True