Door Sim Kranenburg

Prima tv voor mensen zonder veel wensen

Sony X75WL Review

15-10-2023 • 06:00

145

Singlepage-opmaak

Gamefuncties, geluid en beeld

Gamefuncties

Bij de X75WL zijn de HDMI-poorten 3 en 4 bedoeld voor gameconsoles. Ze bieden ondersteuning voor auto low latency mode, ofwel allm, een functie die ervoor zorgt dat de tv automatisch overschakelt naar de gamemodus met lage ingangsvertraging wanneer een computer of spelconsole wordt gedetecteerd. Helaas is de maximale framerate die deze tv aankan beperkt tot 60fps, zelfs bij het weergeven van 1080p-beelden. Daarnaast kunnen de ingangen niet overweg met vrr-signalen. Fanatieke gamers kunnen deze tv dus maar beter overslaan.

Inputlag

Voor snelle games is het belangrijk dat er zo min mogelijk vertraging zit tussen het uitvoeren van een actie en het moment dat je die op het scherm ziet. Als de inputlag, het tijdsverschil tussen het moment dat een signaal via HDMI de tv binnenkomt en daadwerkelijk wordt getoond, te hoog is, worden actiegames moeilijker om te spelen en neemt het gevoel van controle over de game af.

Wij meten de inputlag met een Leo Bodnar-inputlagtester die closed loop de vertraging meet waarmee televisies HDMI-signalen weergeven. We doen dat in 1080p60- en 4k60-beeldmodi omdat de X75WL geen 120fps ondersteunt.

  • Inputlag 1080p - Gamemodus
  • Inputlag 2160p - Gamemodus
Inputlag 1080p - Gamemodus
Televisie Schermdiagonaal Paneeltype Gemiddelde tijd in ms (lager is beter)
Samsung QN90C 55" LCD
9,0
LG C3 55" OLED
9,0
Samsung S95C 55" QD-OLED
9,0
LG G3 65" OLED
9,0
Samsung S95B 55" QD-OLED
9,1
Samsung S90C 55" QD-OLED
9,3
Panasonic LZW2004 55" OLED
9,4
LG G2 65" OLED
9,4
LG C2 55" OLED
9,5
Samsung QN95B 55" LCD
10,1
Samsung QN85B 55" LCD
10,4
Sony X80J 55" LCD
11,2
TCL C845 65" LCD
12,1
Sony X75WL 55" LCD
12,3
Philips 808 55" OLED
12,6
TCL C835 55" LCD
13,3
TCL C728 55" LCD
13,3
Sony X85L 55" LCD
14,4
Philips 807 55" OLED
15,2
Sony A90J 55" OLED
16,0
Sony A95K 55" QD-OLED
16,0
Sony A80L 55" OLED
16,7
Sony A80K 55" OLED
16,7
Sony X95L 65" LCD
17,5
Panasonic HZT1506 55" OLED
21,6
Philips PUS7906 55" LCD
25,2
Panasonic HZW984 55" OLED
29,3
Inputlag 2160p - Gamemodus
Televisie Schermdiagonaal Paneeltype Gemiddelde tijd in ms (lager is beter)
Sony A95K 55" QD-OLED
8,1
Panasonic LZW2004 55" OLED
8,6
Samsung QN90C 55" LCD
9,0
LG C3 55" OLED
9,0
Samsung S95C 55" QD-OLED
9,0
LG G3 65" OLED
9,1
Samsung S95B 55" QD-OLED
9,2
Samsung S90C 55" QD-OLED
9,3
LG G2 65" OLED
9,4
LG C2 55" OLED
9,6
Samsung QN95B 55" LCD
10,2
Samsung QN85B 55" LCD
10,4
Sony X80J 55" LCD
10,9
TCL C845 65" LCD
12,1
Sony X75WL 55" LCD
12,2
Philips 808 55" OLED
12,6
TCL C835 55" LCD
13,1
TCL C728 55" LCD
13,2
Sony X85L 55" LCD
15,0
Philips 807 55" OLED
15,2
Sony A90J 55" OLED
16,0
Sony A80K 55" OLED
16,1
Sony A80L 55" OLED
16,3
Sony X95L 65" LCD
17,1
Panasonic HZT1506 55" OLED
21,7
Philips PUS7906 55" LCD
26,1
Panasonic HZW984 55" OLED
29,3

Met een inputlag van 12ms valt er prima te gamen. Dat is namelijk minder dan een enkel beeldje vertraging. Wel valt de X75WL een beetje in de middenmoot en zijn er genoeg televisies te vinden die beter scoren.

Energiegebruik

We meten het energiegebruik van televisies in de beeldmodus waarbij de kleurweergave het beste is, meestal is dat de Film-, Filmmaker- of Gebruiker-modus. Dit doen we aan de hand van een schaakbordpatroon met een helderheid van 120 en 250cd/m², om zo gebruik 's avonds en overdag na te bootsen. Daarnaast hebben we een nieuwe dynamische test toegevoegd waarbij we het gemiddelde gebruik meten tijdens het afspelen van een tien minuten durende referentievideo met beelden uit diverse televisieuitzendingen. De X75WL blinkt niet uit als het om energiegebruik gaat; afhankelijk van de test vinden we de tv in de middenmoot van de geteste modellen, of verder naar beneden.

  • Checkerboard 120cd/m²
  • Checkerboard 250cd/m²
  • 120cd/m² 10 min. test
  • 250cd/m² 10 min. test
Filmmodus Checkerboard 120cd/m²
Televisie Schermdiagonaal Paneeltype Gemiddelde vermogen in watt (lager is beter)
Sony X85L 55" LCD
49,3
Samsung QN90C 55" LCD
54,0
Sony X75WL 55" LCD
56,9
TCL C845 65" LCD
57,3
Sony A80L 55" OLED
66,1
Philips 808 55" OLED
88,3
Sony X95L 65" LCD
113,4
Filmmodus Checkerboard 250cd/m²
Televisie Schermdiagonaal Paneeltype Gemiddelde vermogen in watt (lager is beter)
Sony X85L 55" LCD
69,2
Samsung QN90C 55" LCD
71,6
TCL C845 65" LCD
81,5
Sony A80L 55" OLED
87,5
Sony X75WL 55" LCD
95,5
Philips 808 55" OLED
148,7
Sony X95L 65" LCD
175,5
Filmmodus 120cd/m² 10-minutentest
Televisie Schermdiagonaal Paneeltype Gemiddelde vermogen in watt (lager is beter)
Sony X85L 55" LCD
50,2
Samsung QN90C 55" LCD
52,9
LG C3 55" OLED
55,2
Sony X75WL 55" LCD
58,0
TCL C845 65" LCD
58,4
Philips 808 55" OLED
58,7
LG G3 65" OLED
59,2
Samsung S90C 55" QD-OLED
63,2
Samsung S95C 55" QD-OLED
66,8
Sony A80L 55" OLED
68,0
Sony X95L 65" LCD
115,8
Filmmodus 250cd/m² 10-minutentest
Televisie Schermdiagonaal Paneeltype Gemiddelde vermogen in watt (lager is beter)
Samsung QN90C 55" LCD
66,4
Sony X85L 55" LCD
71,1
LG C3 55" OLED
75,6
LG G3 65" OLED
80,4
TCL C845 65" LCD
82,5
Samsung S90C 55" QD-OLED
83,1
Samsung S95C 55" QD-OLED
84,6
Philips 808 55" OLED
84,7
Sony A80L 55" OLED
89,7
Sony X75WL 55" LCD
96,4
Sony X95L 65" LCD
178,1

Geluid

Een televisie uit de instapklasse heeft over het algemeen een niet al te indrukwekkend audiosysteem en dat geldt zeker ook voor de X75WL. De tv is voorzien van twee breedbandluidsprekers in de onderrand van de behuizing die het geluid naar beneden uitstralen. Sony geeft een maximaal vermogen op van tien watt per speaker. Dat levert in de praktijk voldoende volume op voor de gemiddelde woonkamer en zelfs op maximaal volume overstuurt het geluid niet. Wel loopt de geluidskwaliteit zienderogen terug als je de geluidssterkte opschroeft.

Breedbandluidspreker met bass reflex-poort

De breedbandspeakers zijn voorzien van bassreflexpoorten die de laagweergave verbeteren. Toch gaan de bassen niet al te diep en als je graag naar films, series of muziek kijkt en luistert kun je maar beter een soundbar of AV-receiver op deze tv aansluiten. Voor normale televisieprogramma's is het geluid prima en de verstaanbaarheid zal voor velen goed genoeg zijn, maar deze tv klinkt niet veel beter dan wat je mag verwachten van een tv in deze prijsklasse.

Metingen

We hebben de beeldkwaliteit van de tv gemeten met Portrait Displays Calman Color Calibration-software in combinatie met onze SpectraCal C6-colorimeter en Jeti-spectrofotometer en een VideoForge Pro-signaalgenerator. Voor tests met een pc als beeldbron gebruiken we een Inno3D GeForce RTX 3060 Ti iChill X3-videokaart. We voeren hierbij met sdr- en hdr-signalen een serie grijs- en kleurmetingen uit om de kleurtemperatuur, de grijs- en kleurfouten, de helderheid en het contrast te bepalen. We testen bij elke tv welke beeldmodus de nauwkeurigste weergave oplevert en voeren de metingen in die modus uit.

We testen voor zowel onze sdr- als hdr-metingen vooraf welke beeldpreset het nauwkeurigste grijsverloop oplevert en kiezen die preset om de rest van onze tests uit te voeren. We geven alle televisies een eerlijke kans door alle (AI-)beeldoptimalisaties uit te schakelen, omdat deze de meetresultaten alleen maar verstoren. Opties zoals Dynamic Contrast en Live Colour leveren een intensere kleurbeleving op, maar ook verzadigingsfouten.

We meten de kleurechtheid in ΔE2000 en ΔE ITP, waarbij ΔE2000 de norm is die al decennia wordt gebruikt om een indicatie te geven van beeldprestaties. ΔE geeft aan in hoeverre de gemeten waarde afwijkt van de verwachte waarde en voor ΔE2000 geldt als vuistregel dat waarden lager dan 3 als zeer goed en lager dan 1 als perfect worden gezien; voor ΔE ITP ligt dat ongeveer een factor 3 hoger.

ΔE2000 heeft echter beperkingen bij hdr, waardoor vaak onrealistisch lage (dus goede) scores worden behaald, terwijl de beeldfouten wel goed zichtbaar kunnen zijn. ΔE ITP lost dit op en weegt de kleurafwijking ook anders, waardoor kleuren die we snel herkennen als goed of fout, zoals huidtinten en planten, meer invloed hebben op de score dan bijvoorbeeld neonkleuren. De resultaten van ΔE2000 en ΔE ITP zijn hierdoor niet onderling vergelijkbaar.

Sdr-weergave

De preset Gebruiker levert de beste beeldkwaliteit op. Een gemiddelde ΔE2000 van anderhalf bij de grijswaardenmeting ligt ver onder de grens van drie waarbij de afwijkingen zichtbaar worden. Wel zijn de afwijkingen groter in de donkere gedeelten van het beeld. Dat valt nu eenmaal te verwachten bij ips-schermen vanwege de niet zo goede zwartweergave. De kleurmetingen laten grotere afwijkingen zien, maar ook deze blijven netjes onder de grens van drie. Het scherm geeft dus een prima weergave van sdr-beelden.

  • Grayscale gemiddelde afwijking
  • Colorspace gemiddelde ΔE
  • Colorchecker gemiddelde ΔE
Gemiddelde grijsafwijking
Televisie Schermdiagonaal Paneeltype Gemiddelde kleurafwijking in ΔE2000 (lager is beter)
Samsung S95B 55" QD-OLED
0,70
LG G2 65" OLED
0,70
LG G3 65" OLED
0,90
Panasonic LZW2004 55" OLED
0,90
Panasonic HZW984 55" OLED
0,90
LG C3 55" OLED
1,00
Samsung QN95B 55" LCD
1,00
Panasonic HZT1506 55" OLED
1,10
Samsung S95C 55" QD-OLED
1,30
Sony X75WL 55" LCD
1,50
Sony X85L 55" LCD
1,50
Sony X95L 65" LCD
1,70
Philips 808 55" OLED
1,71
Philips 807 55" OLED
1,90
Samsung QN90C 55" LCD
2,00
Samsung S90C 55" QD-OLED
2,00
Sony X80J 55" LCD
2,00
LG C2 55" OLED
2,60
Samsung QN85B 55" LCD
2,90
TCL C728 55" LCD
2,90
TCL C835 55" LCD
3,00
Sony A90J 55" OLED
3,00
TCL C845 65" LCD
3,39
Sony A80L 55" OLED
3,80
Sony A80K 55" OLED
3,90
Philips PUS7906 55" LCD
3,90
Sony A95K 55" QD-OLED
5,20
Gemiddelde kleurafwijking
Televisie Schermdiagonaal Paneeltype Gemiddelde kleurafwijking in ΔE2000 (lager is beter)
Philips 807 55" OLED
0,80
Panasonic LZW2004 55" OLED
0,90
Panasonic HZT1506 55" OLED
0,90
LG G3 65" OLED
1,00
Samsung S95B 55" QD-OLED
1,00
Samsung QN95B 55" LCD
1,00
Panasonic HZW984 55" OLED
1,00
LG C3 55" OLED
1,10
Samsung S95C 55" QD-OLED
1,10
Philips 808 55" OLED
1,20
Samsung S90C 55" QD-OLED
1,20
LG G2 65" OLED
1,30
Sony A80K 55" OLED
1,40
Sony A95K 55" QD-OLED
1,50
Sony X80J 55" LCD
1,70
Sony A80L 55" OLED
1,90
Samsung QN85B 55" LCD
1,90
Sony A90J 55" OLED
1,90
TCL C728 55" LCD
1,90
Sony X95L 65" LCD
2,00
TCL C835 55" LCD
2,20
Philips PUS7906 55" LCD
2,30
Samsung QN90C 55" LCD
2,31
Sony X75WL 55" LCD
2,50
Sony X85L 55" LCD
3,00
TCL C845 65" LCD
3,07
LG C2 55" OLED
4,30
Gemiddelde gedetailleerde-kleurafwijking
Televisie Schermdiagonaal Paneeltype Gemiddelde kleurafwijking in ΔE2000 (lager is beter)
Samsung S95B 55" QD-OLED
0,60
Panasonic LZW2004 55" OLED
0,80
LG C3 55" OLED
0,90
Samsung S95C 55" QD-OLED
0,90
LG G3 65" OLED
0,90
Panasonic HZW984 55" OLED
0,90
Panasonic HZT1506 55" OLED
0,90
Samsung QN95B 55" LCD
1,00
LG G2 65" OLED
1,20
Philips 807 55" OLED
1,30
Philips 808 55" OLED
1,36
Sony X80J 55" LCD
1,60
Samsung S90C 55" QD-OLED
1,70
Sony X85L 55" LCD
1,80
TCL C845 65" LCD
2,30
Samsung QN90C 55" LCD
2,50
Sony A80K 55" OLED
2,50
TCL C835 55" LCD
2,60
Samsung QN85B 55" LCD
2,60
Philips PUS7906 55" LCD
2,60
Sony X75WL 55" LCD
2,72
TCL C728 55" LCD
2,80
Sony A80L 55" OLED
3,00
Sony A90J 55" OLED
3,10
LG C2 55" OLED
3,10
Sony X95L 65" LCD
3,20
Sony A95K 55" QD-OLED
3,20
Testresultaten SDRTestresultaten SDR
Testresultaten SDRTestresultaten SDRTestresultaten SDR

Hdr-weergave

De X75WL kan hdr-beelden weergeven waarbij de formaten HDR10, HLG en Dolby Vision worden ondersteund. Doordat de piekhelderheid erg laag is voor een hdr-tv en bovendien het contrast van het ips-paneel beperkt is, ziet hdr er op deze televisie simpelweg nauwelijks anders uit dan sdr. De toegevoegde waarde van de mogelijkheid om hdr-beelden weer te geven, is er feitelijk dan ook niet. Het is leuk dat er beeld uit komt als je dit model hdr-beelden laat vertonen, maar met high dynamic range heeft het niet veel te maken.

  • Max helderheid HDR full screen
  • Max helderheid HDR 5% window
  • Gemiddeld ΔE ITP grayscale zonder luminantie
  • Gemiddeld ΔE ITP colorchecker zonder luminantie
Max. helderheid hdr full screen
Televisie Schermdiagonaal Paneeltype Gemiddelde helderheid in cd/m² (hoger is beter)
TCL C845 65" LCD
896,63
TCL C835 55" LCD
748,01
Samsung QN95B 55" LCD
743,35
Samsung QN90C 55" LCD
729,00
Sony X95L 65" LCD
644,19
Samsung QN85B 55" LCD
630,87
Sony X85L 55" LCD
552,04
Sony X75WL 55" LCD
407,93
Sony X80J 55" LCD
383,00
TCL C728 55" LCD
351,11
Philips PUS7906 55" LCD
264,85
Samsung S95C 55" QD-OLED
251,81
Sony A95K 55" QD-OLED
233,44
LG G3 65" OLED
207,38
Samsung S90C 55" QD-OLED
205,24
Sony A90J 55" OLED
199,13
Samsung S95B 55" QD-OLED
195,42
Philips 807 55" OLED
184,51
Philips 808 55" OLED
173,29
LG C2 55" OLED
169,66
Panasonic LZW2004 55" OLED
168,90
LG G2 65" OLED
162,44
LG C3 55" OLED
160,20
Sony A80K 55" OLED
160,00
Panasonic HZT1506 55" OLED
151,47
Panasonic HZW984 55" OLED
140,57
Sony A80L 55" OLED
138,34
Max. helderheid hdr 5% window
Televisie Schermdiagonaal Paneeltype Gemiddelde helderheid in cd/m² (hoger is beter)
Samsung QN95B 55" LCD
2.183,98
Samsung QN90C 55" LCD
2.145,00
TCL C845 65" LCD
1.589,18
Sony X95L 65" LCD
1.529,82
LG G3 65" OLED
1.349,09
Samsung S95C 55" QD-OLED
1.242,22
TCL C835 55" LCD
1.082,33
Sony A95K 55" QD-OLED
993,37
Samsung QN85B 55" LCD
992,69
Samsung S95B 55" QD-OLED
963,28
Panasonic LZW2004 55" OLED
962,16
Samsung S90C 55" QD-OLED
960,04
LG G2 65" OLED
891,35
Sony A90J 55" OLED
838,56
LG C3 55" OLED
815,00
LG C2 55" OLED
803,37
Philips 808 55" OLED
769,07
Philips 807 55" OLED
743,44
Sony X85L 55" LCD
718,50
Panasonic HZT1506 55" OLED
712,23
Sony A80K 55" OLED
712,00
Panasonic HZW984 55" OLED
675,83
Sony A80L 55" OLED
672,41
Sony X75WL 55" LCD
408,37
Sony X80J 55" LCD
383,44
TCL C728 55" LCD
352,32
Philips PUS7906 55" LCD
264,85
Gemiddelde grijsafwijking zonder luminantie
Televisie Schermdiagonaal Paneeltype Gemiddelde grijsafwijking in ΔE ITP (lager is beter)
LG G2 65" OLED
1,77
Philips 808 55" OLED
2,26
Samsung S95B 55" QD-OLED
2,52
Panasonic LZW2004 55" OLED
2,80
Philips 807 55" OLED
2,96
Samsung QN95B 55" LCD
3,49
Sony X75WL 55" LCD
3,53
LG C2 55" OLED
3,79
Sony A90J 55" OLED
4,08
LG G3 65" OLED
4,38
Samsung QN85B 55" LCD
4,41
Sony A80K 55" OLED
4,51
Samsung S90C 55" QD-OLED
4,60
Samsung S95C 55" QD-OLED
4,84
Sony X95L 65" LCD
5,42
Samsung QN90C 55" LCD
5,55
Sony A95K 55" QD-OLED
5,75
Sony A80L 55" OLED
5,89
TCL C845 65" LCD
6,36
LG C3 55" OLED
6,68
Sony X85L 55" LCD
8,91
Philips PUS7906 55" LCD
13,92
TCL C835 55" LCD
18,20
Gemiddelde gedetailleerde-kleurafwijking zonder luminantie
Televisie Schermdiagonaal Paneeltype Gemiddelde kleurafwijking in ΔE ITP (lager is beter)
Philips 808 55" OLED
2,26
Philips 807 55" OLED
2,58
Panasonic LZW2004 55" OLED
2,70
LG G2 65" OLED
2,70
LG C3 55" OLED
2,78
LG G3 65" OLED
3,09
Samsung S95C 55" QD-OLED
3,21
Samsung S95B 55" QD-OLED
3,50
Samsung S90C 55" QD-OLED
3,52
LG C2 55" OLED
3,64
Sony A95K 55" QD-OLED
4,42
Sony A80K 55" OLED
5,33
Samsung QN85B 55" LCD
6,17
Sony A80L 55" OLED
6,30
Sony X95L 65" LCD
6,44
Sony X85L 55" LCD
7,01
Samsung QN95B 55" LCD
7,42
TCL C845 65" LCD
7,60
Sony A90J 55" OLED
7,74
Samsung QN90C 55" LCD
8,08
Philips PUS7906 55" LCD
9,21
Sony X75WL 55" LCD
9,72
TCL C835 55" LCD
15,47
Testresultaten HDRTestresultaten HDRTestresultaten HDRTestresultaten HDR

Conclusie

De Sony X75WL is een prima televisie, maar hij blinkt nergens echt in uit. Het geluid is prima, maar indrukwekkend is het zeker niet. Je kan er goed op gamen, maar fanatieke gamers kunnen dit model beter overslaan omdat de maximale framerate op 60fps blijft hangen en bovendien variabele framerates niet worden ondersteund. Ook is er niets mis met de beeldkwaliteit als je naar normale televisieprogramma's kijkt, maar de weergave van hdr-beelden laat toch te wensen over. Het lage contrast van het ips-paneel en de, naar hdr-begrippen, lage piekhelderheid, maken dat hdr-beelden er zo'n beetje hetzelfde uitzien als sdr. Wil je echter een goede hdr-weergave, dan zul je duidelijk meer geld moeten geven, want een betere schermtechniek is ook duidelijk nog wat duurder. Daarmee is de X75WL dus een goede keuze voor wie geen bijzondere wensen heeft en niet al te veel geld wil uitgeven.

Pluspunten

  • Goede kijkhoeken
  • Prima sdr-kleurweergave

Minpunten

  • Geen vrr en maximaal 60fps
  • Matige hdr-weergave

Getest

Sony Bravia KD-55X75WL Zwart

Prijs bij publicatie: € 790,-

Vanaf € 699,-

Vergelijk prijzen

Bekijk alle uitvoeringen (5)

Reacties (145)

145
145
50
1
0
72
Wijzig sortering
Ook als je de tv optilt, valt het op dat het apparaat maar weinig massa heeft en dat doet duidelijk afbreuk aan het 'kwaliteitsgevoel'.
Deze uitspraak komt op mij over alsof we de geschiedenis van 50 tot nog geen 5 jaar geleden maar even decadent negeren. Decennia lang zijn we bezig de televisies en andere electronica ramvol features te stoppen en tegelijk van draagbaar naar vederlicht te maken. Het is een ware luxe te kunnen besparen op brandstof, materiaal of fysieke inspanning als je een televisie (ver)plaatst. En dan komt er in 2023 een reviewer die dan gaat klagen dat een moderne televisie als instapmodel te weinig massa heeft en dat 'duidelijk' afdoet aan 'het kwaliteitsgevoel'.
Nu lees ik natuurlijk ook wel die nuance om het 'kwaliteitsgevoel', omdat het zich wat vrij laat verwoorden. Maar ik lees in die allinea als onderbouwing vooral esthetische argumenten.

Dan ben ik toch benieuwd hoe het volgens de reviewer 'duidelijk' aan de massa ligt. Want het wekt op mij de indruk dat indien dit toestel dezelfde massa had maar dan van luxere materialen het spontaan niet meer aan de massa viel te verwijten.
Als een TV eenmaal hangt/staat zie je er niet aan af hoeveel massa deze heeft. Zou voor mij echt helemaal niks uitmaken dus.
Ach, je kan hem altijd wat luxer maken door er een baksteen aan de achterkant te bevestigen....

[Reactie gewijzigd door batteries4ever op 22 juli 2024 15:24]

Kwaliteitsgevoel zit in je hoofd.

Lichter zegt mij dat er geen stalen frame en afscherming in zit, waarschijnlijk omdat de print minder EMC uitstraalt em dat krijg je alleen voor elkaar met een goed ontwerp.
Dus, lichter is meer kwaliteit, niet minder.
En met het transporteren van duizenden stuks scheelt het een bak gewicht en natuurlijk CO2! Kan me ooit herinneren dat Coca Cola het dopje met 2gram wist terug te brengen, nou, ik weet niet op het aantal flessen wat dat scheelde maar het was aanzienlijk!
Ik begrijp je voorbeeld....maar Coca Cola is vooral water met een (goor?) smaakje, als ze echt om Co2 uitstoot gaven waren ze gestopt met de produktie. 8-) ...dat spul is feitelijk gewoon slecht voor mensen en kost absurd veel meer dan de materiaalprijs. Dat gaat dan ook vooral zitten in - ongewenste - reclame uitingen. Dus als ze echt om CO2 zouden geven dan zouden ze poeder moeten vervoeren.... :Y)
Mijn huidige TV is 12 jaar oud, lekker dom en werkt perfect. Hij kan nog wel 5 jaar mee, mits de telco's geen rare dingen gaan eisen. Maar kan een Smart TV die draait op Android ook wel 15 jaar mee? Of is een OS een soort van tikkende tijdbom die op een gegeven moment gewoon e-waste is omdat het allemaal niet meer werkt?
Je weet dat je gewoon een oude tv kan upgraden met bijvoorbeeld een nVidia Shield Pro? Dat is zelfs in het geval van een brand nieuwe tv vaak de moeite waard.

Moet er niet aan denken om een 12 jaar oude tv te gebruiken met alle mooie huidige technieken.

Ik ben overigens echt voor duurzaamheid dus leuk als je dat nog doet, maar de verschillen zijn inmiddels wel heel erg groot :)
Ik had ook een tv van 12 jaar oud, 45 (of 46?) Inch. 50 hz. €500. Ging prima mee met nvidia shield. Alleen een geluidssysteem werkt er niet goed op. Dat, en slechts de 1080p waren de redenen om te upgraden. Nu een nieuwe Samsung gekocht, 65 inch, 60 hz en 4K. €650. Zou niet weten waarom je voor een TV meer zou willen betalen.
Ieder zijn ding, maar ik vind goedkope non-OLED tv's echt niet om aan te zien :P . Maar als je beeldkwaliteit minder belangrijk vind en gewoon wilt genieten van content kan ik het me voorstellen, ieder zijn ding :)
Met die OLED moet je wel een ruimte hebben die je donker kan maken. Beetje lichtinval en de beeldkwaliteit / kleurechtheid knalt zo snel achteruit dat het minder is dan een LCD van 5 jaar oud.

Vrienden van mij hadden een OLED gekocht, in het donker prachtig beeld, maar overdag als je de kamer niet echt goed verduisterd is het niks. Zij hebben de TV omgeruild voor een LCD, met kleine kinderen en de hoeveelheid ramen en raampjes in hun woonkamer gewoon niet geschikt.
Met een piekhelderheid van 408cd/m² wordt de hier besproken televisie door de OLED's ingemaakt. Dit is een helderheid die goed vergelijkbaar is met hoe LCD's altijd geschenen hebben en zal in jouw categorisatie vallen onder "meer dan 5 jaar oud", ook al is 'ie nieuw.
Waarom moet je een ruimte donker maken?
Mijn oled staat op helderheid tussen de 20 en 50% en ja dat is met de gordijnen open.
De aller eerste oled kan ik nog begrijpen. Maar een €850 55” lg instap oled kan al prima fel genoeg.
En als je een situatie kan verzinnen dat vol de zon op je scherm schijnt. Zo kijk je ook niet met een LCD. Lekker gordijntje of rolluik dicht of gewoon overdag gaan werken of wat leuks doen in het weekend ;)
Mwah heb een LG oled C1 in de woonkamer. Kan overdag prima tv kijken nergens last van. Helder genoeg. Als de zon vol op je tv schijnt is het een ander verhaal.

Maar dan zit ik liever in de tuin.
Overdrijven is ook een vak. Een gordijntje dicht en het probleem is opgelost.

Lcd doet gewoon pijn aan je ogen zo vel. En ik kan door lcd moeilijk inslaap komen door het velle onrustige beeld.

Bij plasma en oled heb ik daar geen last van
Overdrijven is ook een vak. De helderheid van de helderste high-end LCDs komt nog niet in de buurt van als jij buiten bent op een beetje dag. En dat is op maximale instelling, die kan je ook gewoon lager zetten.
Hangt ook af van wat je kijkt. Als een scène donker is zul je niks zien, onafhankelijk van het schermtype. Bij LCD wordt het grijs en zie je geen detail en bij OLED zie je alleen detail als je de boel verduistert.
Je hebt tegenwoordig ook OLED tvs die het ook goed doen overdag. Maar anders neem je gewoon een QLED.

Bij een standaard TV (geen QLED) met lichtinval kan je überhaupt overdag geen TV kijken (ervaringsdeskundige, zitkamer op het zuiden met tv richting het raam).
Goedkope non oled? Je bedoelt de tv's die bij 90% van de mensen thuis staan?:p

Een vriend van me heeft wel een OLED. Je ziet verschil in helderheid/kleuren, maar een totaal ander beeld? Nee. Daarvoor hoef ik echt niet 2 of 3 keer zoveel te betalen.

[Reactie gewijzigd door jellybrah op 22 juli 2024 15:24]

Alles went en zo is het ook met beeldkwaliteit. Het is de geilheid en de hebzucht om steeds maar weer beter te willen. Je kijkt niet het journaal of een film met steeds in gedachte Wow..wat een mooi beeldkwaliteit heeft mijn tv zeg. Nee! Je wilt gewoon het verhaal volgen waardoor beeldkwaliteit altijd ondergeschikt is.
Dat vind ik nogal kort door de bocht, zeker als je bedenkt dat degene die de films maken gebruik maken van monitors die een factor 10 duurder zijn. Waarbij ze ontzettend hun best doen om de beeldkwaliteit precies goed te krijgen. Dan is er echt wel een verschil in beleving tussen een uitstekende tv (mits goed gekalibreerd) en een goedkopere tv.

Als je een verhaal wil volgen zonder beeldkwaliteit zou je overigens ook kunnen overwegen een boek te lezen. :+
Je hoort mij ook niet zeggen dat er geen verschil maar ik zeg dat alles went. Lezen is ook een vak. Er is overduidelijk een verschil in beleving (als je er op let) met een simpele LCD of een 4K OLED maar eenmaal in het verhaal let je uiteindelijk niet meer op de kwaliteit.

Hebben ze het journaal ook in boekvorm? :+
Hebben ze het journaal ook in boekvorm? :+
Ja, dat heet een krant.
Ik denk dat je me beetje verkeerd inschat haha.

Ik kijk alleen maar films in hoge kwaliteit en luister muziek in hoge kwaliteit omdat ik dat juist gaaf vind. Matige zwartwaarden van goedkope tv's vind ik gigantisch afdoen aan de beleving van een film. Net als goed geluid bijvoorbeeld enorm bijdraagt terwijl veel mensen het met een soundbar doen.

Maakt niet uit, maar ieder zijn ding, een fijne ervaring willen heeft weinig met hebzucht te maken, jij hebt vast ook je hobby's of zaken waar je enthousiast van wordt.

[Reactie gewijzigd door Inverted_World op 22 juli 2024 15:24]

Matige zwartwaarden van tv's went ook zeker vroeger maar nu weet je beter en ben je eigenlijk dus verpest. Wat jij nu van hoge kwaliteit vind vind je over 5 jaar niet meer om aan te zien terwijl ik en vele m'n schouders erover ophalen en denken doe niet zo ingewikkeld man. Vele kopen elk jaar een nieuw telefoontje, om de 2 jaar een nieuwe tv en om de 3 jaar een nieuwe auto. Ik vind dat hebzucht. Dat je enthousiast ervan wordt lijkt me evident.
Zoals ik niet kan begrijpen hoe mensen elke dag naar een €650 scherm kunnen kijken.
Ik zou me kapot irriteren en mezelf afvragen waarom ik niet een paar €100 meer had uitgegeven voor een goed scherm.
Een paar honderd euro, is toch wel een paar honderd euro. Dat is voor de meeste mensen niet vijf euro ergens bovenop betalen. Het is toch al snel 25% van een TV

Achja agree to disagree ;)
gewoon lekker doorsparen en dan minimaal 10 jaar genieten
Voor beter beeld. Een OLED scherm bijvoorbeeld.
Als je tv in de brand is gevlogen koop je toch gewoon de nieuwste van het verzekeringsgeld? Dan speelt dit probleem niet zo.
Je ziet het verschil pas wanneer je vergelijkt, als je een bepaald beeld gewoon bent maakt het niet zoveel uit
Huidige tv hier is zelfde. 15j oud, werkt perfect, heeft ideaal formaat voor kamer/gebruik (37 inch). Alleen zuipt hij enorm veel, gelukkig wordt hij niet veel meer gebruikt. Ik overweeg serieus om een iets groter maar véél zuiniger model aan te schaffen.
Mijn schoonouders hadden nog jarenlang zo'n oud LCD-plasma scherm (107 cm) en keken ook veel TV. Ik heb wel eens berekend dat ze zo'n 250 - 300 Kwh. konden besparen met een nieuwe televisie. Met de huidige prijzen verdient een eenvoudige, nieuwe TV zich dan met een jaar of 6 helemaal terug.
heb die berekening ook gedaan. Maar tv staat hier echt amper op :D
Chromecast of een Firestick en de tv is weer smart
Doe ik hier met Apple TV. Ideaal. Ik heb een LG met WebOS maar nog nooit naar gekeken
Een smartTV word op een dag een domme TV, niks aan de hand dus imo ongegronde zorgen, wel goed dat je het zo lang doet met 1 TV natuurlijk!
Het achterlijke is dat een dom model van deze TV zonder smartmeuk duurder zou zijn voor de consument, omdat Netflix e.d. de fabrikanten betalen om hun software te bundelen.

Het is helaas bij hoge uitzondering dat er niet bespaard wordt op de CPU / SOC in dit soort modellen (en eigenlijk in bij alle behalve de duurste modellen).

Mocht je het model binnen 3 jaar van release aanschaffen is het waarschijnlijk nog prima te gebruiken. Langer dan dat ga je optimalisatie patches missen en voelen dingen trager. Dan wordt het tijd om er een Nvidia Shield of Google Chromecast met afstandsbediening oid aan te hangen en de software van de TV te negeren.
Ik heb gewoon de netwerkverbinding van mijn lg tv er uit gehaald zodat deze me ook niet meer lastig valt met updates of aanbiedingen, gedraagt zich nu gewoon als een "domme" tv en alle apps gaan via een shield zoals @Inverted_World ook zegt (al hoeft het echt geen pro te zijn voor gewoon apps draaien).
Ik heb zelf een Sony Android tv van 2019. Een OLED 48". Het ding kreeg 2 kleine updates en een destijds al oude Android versie mee... Dus tja, dat doet inderdaad twijfelen.
Ach, zolang je er maar beeld via hdmi in kan pompen hoef je niks te merken van dat domme smart gebeuren.
Veel tv's worden tegenwoordig gemaakt om maar een jaar of 5 mee te gaan. De gemiddelde consument vind het dan weer tijd voor een nieuwe tv, wil de beste beeldkwaliteit en wil vooral zo weinig mogelijk betalen.

Dan moet een fabrikant keuzes gaan maken om op zaken te bezuinigen.
Heb een sony tv uit 2021 stond google tv 9 op en die staat er nog steeds op,nooit geen update gehad...
Ik ben ca 15 jaar geleden even tv verkoper geweest en toen waren middenmoot tv's vaak al 100hz en je had ook nog 200hz aan de wat hogere kant van het spectrum.
Alleen aan de onderkant had je volgens mij nog 50hz tv's.
Is hier in al die jaren zo weinig aan veranderd? Als ik nu in de pw kijk lijkt 100hz voor een middenklasse al bijzonder en moet je daarvoor ook naar >1000 euro tv's als je een beetje keuze wilt.
Het is inderdaad een tijdje een trend geweest om Tv's te verkopen met idiote refresh rates, maar dat was geen "echte" 200hz maar er werden bijvoorbeeld gewoon frames herhaald. Vrij onzinnig dus, tegenwoordig heb je displays die echt een hoge refresh rate kunnen tonen maar dit heeft eigenlijk alleen zin voor games.
Frames herhalen dateert nog van het CRT tijdperk. Toen had je 100Hz TVs die de frames in een buffer staken en de elektronenstraal aan dubbele snelheid lieten scannen waarbij 2 hetzelfde beeld gegenereerd werd. De voornaamste (enige?) reden was om de inherente 50Hz flikker, die voor velen duidelijk zichtbaar was, weg te krijgen.

Dan kwamen LCD TVs, en ineens werd de term 100Hz compleet misbruikt. Een LCD TV heeft helemaal geen flikker, want is met een statisch brandende backlight. Dus er is niet zoiets als frames herhalen, want als je een statisch beeld toont op een LCD TV, dan heb je ook effectief een statisch beeld zonder enige flikker. 100 Hz sloeg uiteindelijk dan vaker op interpolatie waarbij er nieuwe fictieve frames toegevoegd werden aan inputsignaal. Ook vandaag wordt dat nog vaak gedaan.
Ik heb boven nog een CRT scherm van B&O en ik vind dat geflikker juist heerlijk. Heel stom maar ik geniet soms meer van het beeld als ik een dvd in de CRT doe dan 4K blu-ray op mijn OLED met Dolby Vision of HDR.
Niet stom maar inherent aan de techniek. We zijn met LCD zo gewend geraakt aan het tellen van het aantal pixels dat we vergeten zijn dat CRT geen pixels maar lijnen waren. Daarom dat een CRT monitor ook verschillende resoluties haarscherp kan weergeven terwijl een LCD op een niet-native resolutie pixels gaat afbreken wat een slecht beeld geeft. Ook waren de CRT monitoren en tv's een stuk kleiner dan nu waardoor je beeld gewoon scherper is met maar 576 lijnen.

Het beeld van een CRT is gewoon goed, zelfs nu nog. Alleen werden we lekker gemaakt met een dunne tv aan de muur, lager gewicht, minder stroomverbruik en ga zo maar door. Er zijn nog best CRT liefhebbers te vinden, zeker bij mensen die retro gamen, daar kan geen LCD tegenop :)
Oh jij geeft precies de juiste woorden weer aan de techniek wat ik zie. Ik ben zeer technisch maar ik kon het maar niet goed omschrijven. Ik vind het licht ook veel en veel mooier. Wat je omschrijft ook met de pixels klopt. Ik ben wel eens benieuwd hoe een 55 inch dikbuikje eruit zou zien qua beeld :9~
Konden die schermen ook omgaan met een 100hz of 200hz input signaal dan? Want dat is wat er tegenwoordig mee wordt bedoeld.

Niet of een tv hetzelfde frame 2 of 4 keer toont, of erger nog, z’n eigen DLSS3 toepast
Er zijn nooit 200Hz televisies geweest, dat was net zoals als 500W PMPO luidsprekers rond de eeuwwisseling, namelijk boerenbedrog. Als we het nu over een 120Hz-televisie hebben, dan doet 'ie echt 120Hz.

Hoe nuttig dat is kun je vraagtekens bij zetten: Alle omroeptelevisie is 50Hz en op de uitzondering die de regel bevestigt na, zijn alle films 24Hz. De situatie is anders dan in de beeldbuistijd waarbij de nagloeitijd van het scherm een rol speelde. Een 100Hz-beeldbuis leverde een veel rustiger plaatje op. De huidige schermen geven continu licht en dan is er geen meerwaarde om een 120Hz paneel te gebruiken voor 50Hz televisie.

Alleen voor spellen zijn hoge refreshrates zinvol en dan eigenlijk alleen echt voor degenen die een PC op hun televisie aansluiten, want spelcomputers hebben te weinig rekenkracht om 120Hz te genereren.
Ik heb hier wel eens wat over gepraat, maar een hogere refresh rate is echt heerlijk bij snellere actie. Ik vind het niet te geloven dat we nog steeds veel films op die achterlijk lage frequentie aanbieden. Ja, maar je oog kan het toch niet bijhouden; prima, maar daarvoor hoef je niet nog een trage weergave te doen.

Een van de dingen van de laatste avatar film: hogere refresh rate. En je kan over de verhaallijn veel zeggen, maar technisch zijn die films best indrukwekkend te noemen.
Motion interpolation heeft natuurlijk ook hogere refresh rates nodig. Al niet zo hoog, een 2x interpolatie (48Hz), of 4x (112Hz) moet wel voldoende zijn, vooral gezien er maar zoveel is dat je kan interpoleren. (En ja ik weet dat sommige het als heiligschennis zien, ik zet het uit zodra films niet als veredelde Powerpoints worden opgenomen meer).
Dit is een TV die niet voor gaming is ontworpen. Kijk je gewoon incidenteel TV of een film via een streamingdienst, dan is 50/60hz eigenlijk genoeg. De content heeft dan ook niet meer beelden, dus een hogere verversingsratio kan alleen de beelden meerdere keren naar het scherm schrijven. Dat maakt het beeld wel iets rustiger, maar veel scheelt dat voor mensen niet. Insecten zullen een hogere verversingssnelheid wel waarderen, want die zien alles onder de 100/120hz als een knipperend licht.
Dank je wel voor die laatste tip. Geen TV met hogere verversingssnelheid dus, want ik hoef niet zo nodig de hele familie mug op bezoek tijdens een Netflix-sessie....
LCD (en OLED) staan gewoon altijd aan, dus hoe snel je ogen ook zijn, je ziet het nooit als knipperend ligt. Wel stotterend als de framerate te laag is.
LCD knippert inderdaad niet. OLED kan (afhankelijk van de achterliggende techniek) wel iets knipperen. Daar kan de aangezette (sub) pixel immers langzaam uitdoven.
Voor TV en streaming diensten is de maximale framerate bijna altijd 60 Hz frames twee of meer keer tonen om maar aan die hoge framerate te komen helpt helemaal niets tegen het "stotteren". Het verschil tussen een 50/60 hz en een 200/240 hz scherm is dan echt nul.
Games gebruiken die hogere refreshrates wel door meer beelden naar het scherm te sturen. Dat heeft een iets vloeiender/scherper beeld.
Heb nog een oude Samsung hangen die 200hz kan maar dat is voor het gebruik bij 3D brillen. 100hz per oog denk ik.
Noem mij old fashioned, maar ik mis de tabel met de specificaties. Dat het model 55 inch is komt enkel terug in de benchmark resultaten tabel (ik deed een voorzichtige aanname dat het 75 inch zou zijn door de model naam), zaken als aansluitingen moet je uit een lap text halen, exacte resolutie staat nergens. Uiteraard kan ik iets minder lui zijn en naar de productpagina in de Pricewatch gaan, maar voor de volledigheid van de review zou ik een makkelijk overzicht van de basisspecificaties wel waarderen.
Als je het weet (…) zijn de namen van Sony logisch.

Op https://en.tab-tv.com/identification-tv-sony-2012-2015-year/ leggen ze uit hoe je de naam kan lezen.

@Sim , er bestaan meerdere apps die je kan installeren in de TV, die de knoppen kan aanpassen van je afstandsbediening. Ikzelf heb zo’n grote afstandsbediening en 70% van de knoppen gebruik ik niet. Persoonlijk had ik een kleinere afstandsbediening gehad (waarvan ik de knoppen weer aanpas naar mijn wens).
Totdat er een software update komt en je het oké keer opnieuw mag instellen (iig op mijn Philips tv)
Daar heb ik met de Sony nog geen last van gehad. Misschien ligt het aan de app? Ikzelf gebruik tvQuickActions
Mee eens wat betreft de afstandsbediening. Mijn aanname is dat vooral 'ouderen' die tot voor enige tijd geleden 'zappend' door het kanalenaanbod op lineaire tv gaan of teletext (ook nog springlevend blijkbaar) zo'n uitgebreide ab nodig is.
Ik kijk weinig tv en heb meer aan handig navigeren door menu's om een filmbestand op te zoeken bv. Dan is een kleinere afstandsbediening echt prima. En voor de kinderen nog handiger omdat ze direct een videodienst kunnen starten...

Al het bovenstaande valt in mijn situatie eigenlijk meteen weer weg omdat we via het ziggo kastje en bijbehorende afstandsbediening alles bedienen, en die van de tv op zolder ligt zonder batterijen..
Volgens mij val ik niet onder ouderen (38) maar ik vind die minimalistische afstandsbedieningen wat mensen wensen vreselijk. De Apple TV is een afstandsbediening die zich precies leent voor het kastje maar op een TV of receiver afstandsbediening horen gewoon de uitgebreide knoppen. Feitelijk gezien maken de cijfers 1 tot 0 de afstandsbediening groot, de rest niet zo. Ik gebruik in ieder geval heel veel knoppen.

Persoonlijk vind ik de menu samenstelling van een tv ook verschrikkelijk in deze tijd. Ik heb de LG CX en hoeveel stappen ik wel niet moet zetten om bij bepaalde functies te komen voor het beeld, man man man, echt teveel.
Ik ben het wel met je eens, specs op papier begin je zo’n beetje mee toch?

Ik dacht juist dat het een relatief kleine TV zou zijn en begon met lezen omdat het me interessant leek voor mijn ouders. Om er bij de benchmarks achter te komen dat het 55” is, interesse weg.

@Sim wel leuke review eens niet van een dure TV, mag vaker gedaan worden want ik ken met mensen die voor de niet-high-end middelen gaan dan wel onder de ‘normale-stervelingen’.

Lekker bezig weer O+

[Reactie gewijzigd door sapphire op 22 juli 2024 15:24]

Hij is leverbaar van 43 tot 75 inch.
En bij bol momenteel als select klant het 43 inch model als goedkoopste leverbaar (prijs is niet pw te zien daar zie je de normale prijs)
Anoniem: 499527 @sapphire15 oktober 2023 09:34
55 inch IS een relatief kleine tv
Relatief gezien, ten opzichte van wat?
Mischien is het meer persoonlijk?
Ben zelf onlangs overgestapt van 32 inch naar 43 inch :)
Anoniem: 499527 @winand15 oktober 2023 09:59
Ten opzichte van het aanbod.
Aangezien je tegenwoordig ook 98 inch tv's kunt kopen.
Dan is 55 inch... een relatief kleine tv ;)
Ten opzichte van het aanbod.
Aangezien je tegenwoordig ook 98 inch tv's kunt kopen.
Dan is 55 inch... een relatief kleine tv ;)
De vraag is wel: "hoeveel mensen kopen een 98" tv?".

Is "meest gekochte model" niet een betere richtlijn?

Zelf heb ik nu een LG 48", en die paste in de doos maar net door het trapgat.
[...]Is "meest gekochte model" niet een betere richtlijn?
Dat is 65 inch.
Dus dan is 55 inch nog steeds relatief klein.
Eerder kleiner (feitelijk) maar niet perse klein (persoonlijk dus mening).
re·la·tief (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)
1. betrekkelijk, vergeleken met iets anders
Dus de kreet ‘relatief klein’ zegt weinig als er geen eenzinnigheid over de referentie is.
Dat is 65 inch.
Dus dan is 55 inch nog steeds relatief klein.
Klopt, bedankt :)

Maar ik kan hem niet kopen, want hij zal hier niet door het trapgat heen passen.

Dan zal een relatief groot gedeelte van de TV kopers niet via 2 trappen naar boven moeten klimmen.

[Reactie gewijzigd door Mr. Smith op 22 juli 2024 15:24]

Ik ken het probleem. Ik wil hier eigenlijk een 77 inch OLED in mijn dedicated HT... op zolder... maar dat gaat hem dus niet worden... :/
De vraag is wel: "hoeveel mensen kopen een 98" tv?".
Ik vermoed dat mijn overburen zo'n afmeting of groter hebben. Ik kan vanuit onze woonkamer hun ondertiteling lezen. Lijkt me erg overkill zo'n enorm ding aan je muur met een woonkamer van 5 meter diepte...
Zelf heb ik nu een LG 48", en die paste in de doos maar net door het trapgat.
Weet ik niet. Mijn buroblad is 85x185, en dat heb ik ook boven op zolder gekregen. Is iets meer passen en meten, maar doenbaar.
Hangt van gebouw af. Als je een wenteltrap in een cilinder hebt wordt het toch lastig :+
Grappig dat je dat zegt, er zijn eigenlijk twee standaarden qua kijkafstand, SMPTE en THX, waarbij de SMPTE uitgaat van 30 graden blikveld, en THX van 40. Zie ook https://www.rtings.com/tv...-to-distance-relationship

Voor een 98 inch televisie is de maximale afstand ongeveer 4 meter. Als je rekening houd met het tv meubel en je je bank niet recht tegen de muur zet, dan zou dat nog wel eens kunnen kloppen met je 5 meter diepe woonkamer. Zeker als je een hoekbank hebt en sommige mensen dus wat dichter bij zitten.
Je doet toch wat jij het beste vind?
125" scherm en zitten op 3,5m zalig.
Wacht maar tot je het fenomeen beamer ontdekt. Heeft wel zijn toepassingen soms, lekker mario karten split screen met z’n vieren bijvoorbeeld :9~

Je hoeft ook niet het hele scherm te gebruiken, je kan er prima een de-facto 48” inch full hd tv van maken voor je reguliere tv dat toch in die resolutie het bronmateriaal aanlevert. Heb je alleen heule dikke bezels.
Je hebt dit bericht op je telefoon getypt ;)
Sterker nog dat deel zou je op basis van de pricewatch kunnen genereren, en met dezelfde code bij elk artikel plempen. Desnoods met AI. Maar niet eens noodzakelijk.
Ook is er niets mis met de beeldkwaliteit als je naar normale televisieprogramma's kijkt, maar de weergave van hdr-beelden laat toch te wensen over.
Zoals ik het ervaar maakt het voor beeld echt geen drol uit wat de kwaliteit is. Ogen/hersenen die beeld verwerken zijn enorm adaptief.

Kwaliteitsverschil tussen moderne tv’s zie ik alleen als ze direct naast elkaar hangen. Loop ik naar de buurman om daar meteen dezelfde uitzending op zijn tv te kijken dan heb ik al geen referentie meer.

In de bioscoop ben ik na 20 minuten gewend aan het 3D beeld en ben ik me niet meer bewust van het effect dat hierbij hoort.

Afgelopen jaar in een vakantiehuisje een film gekeken op een ouderwetse beeldbuis. In het begin zeker wat onwennig maar bijna ongemerkt paste mijn interpretatie van de beelden zich aan en zat ik opeens helemaal in de film. Idem voor wat kunstzinnige zwart-wit beelden als die wel eens voorbij komen.
Beeldbuizen hebben dan in de regel ook een beter beeld dan goedkope LCD’s.

Ja, bij een goede film word ik er ook ingezogen. Maar ik word toch echt wel bij iedere donkere scène herinnerd aan een gebrekkig contrast, blooming of backlight bleed.
Ik kan deels wel met je meegaan in dat ik er meestal ook niet zo'n last van heb... Maar iedere keer dat ik naar de bioscoop ga moet ik me wel even er overheen zetten hoe grijs "zwart" is. Mijn oled tv heeft me daarin wel een beetje verpest.
Klopt, al is er ook een ondergrens. Slechte panelen waar zo’n melkachtige waas over hangt haal ik er zo uit. Dat soort panelen missen ook contrast.

Persoonlijk vind ik goed geluid, liefst het immersieve van een surround set, veel meer effect hebben. Dat hoeft geen magisch audiofiel materiaal te zijn, met een receiver en ietwat degelijke speakers kom je al ver.
Klopt wat je zegt, enkel de framerate in een ouderwetse bioscoopzaal kan ik niet meer hebben, ik zie het beeld constant flikkeren. Op een oude beeldbuis zie ik ook een soort single frame wanneer ik met mijn tanden klapper.
Ik zie toch echt het verschil tussen mijn 65” OLED en het kleine LCD scherm in ons vakantiehuisje.
De film blijft het zelfde maar de ervaring is wat mij betreft een heel stuk minder.
Gelukkig is dit een luxe probleem. En lig ik er niet wakker van.
Gelukkig heb ik die beperking niet. Zie het verschil gelijk.
Ik vraag me bij dit soort reviews af, waarom koop je niet gewoon een monitor met Google TV stick er bij?

uitvoering: Iiyama ProLite LE5541UHS-B1 Zwart
uitvoering: Google Chromecast met Google TV (4K) Wit 8GB

Ben je voor €665,- klaar (maar meer kan ook) heb je een snelle interface, betere afstandbediening en niet het probleem dat als Smart Functie stopt met updates dat je de TV moet vervangen of als nog een stick moet kopen.

Bekabeld internet kan ook via https://store.google.com/...adapter_gen_2?hl=nl&pli=1 dus geen haperend beeld als de magnetron aan staat of de buren druk zijn met wifi.
Anoniem: 454358 @djwice15 oktober 2023 10:03
Omdat de meeste mensen geen gepruts willen, een monitor gaat niet aan of uit met de remote, heeft geen televisie, geen of mindere speakers, ander kleur en energie beheer. En tv werkt uit the box prima, en het smart gedeelte zal ook voor jaren goed genoeg werken.
Maar voor een tweaker kan het evt wel een leuke keuze zijn
Met de Google TV stick gaat de monitor gewoon aan en uit met de afstandsbediening. Insteken, stappen op het scherm volgen en het werkt. Enige nadeel is dat je zelf moet kiezen welke apps je installeert.
Maar dat is een LCD paneel, dan heb je echt niet de beeldkwaliteit die je in je woonkamer zou willen hebben. Denk bijvoorbeeld aan backlight bleeding.
En wat voor paneel denk je dat er in de Sony van deze review zit?

Ik ben het er helemaal mee eens dat OLED mooier is maar ik ken ook een hoop mensen die dit niks uitmaakt en die veel liever een paar honderd euro extra in hun zak houden.
Daarom is de Sony TV nagenoeg even duur als de oplossing van djwice, dus je bespaart er eigenlijk niks mee.
€749,- versus €662,- scheelt inderdaad maar €87,-
En je kunt elke monitor kiezen die je wilt en je smart TV gedeelte (kleine doogle) mee nemen op vakantie en naar vrienden.
Dus jouw programma's, subscriptions en voorkeuren werken overal zonder overal op elke smart TV je wachtwoorden enzo in te moeten voeren.

[Reactie gewijzigd door djwice op 22 juli 2024 15:24]

Deze lyiama tv,s of computer schermen kan men krijgen bij paradigit in alle soorten en maten.

https://www.paradigit.nl/...sorting/Popularity/page/2

Veel plezier ermee.

[Reactie gewijzigd door rjmno1 op 22 juli 2024 15:24]

Ik heb al lang een 32" in huis met zo'n Google TV, m'n gezin wil niets anders meer na de ervaring met die AB en soepel lopende apps, zeker sinds de reclame van het home screen is verdwenen.

[Reactie gewijzigd door djwice op 22 juli 2024 15:24]

Is de reclame op uw Google TV weg? Hoe doe je dat?
Je kan apps only mode aanzetten, dan is de meeste reclame weg
Alleen op deze Sony is het me nog niet gelukt die Disney+ rommel bovenin weg te krijgen
https://support.google.com/googletv/answer/10070784?hl=nl

en

https://support.google.com/googletv/answer/13392198?hl=nl

en over het algemeen werkt het goed om de leeftijd van het account dat je gebruikt op je Google TV en andere Amerikaanse producten onder de 12 jaar te houden omdat er leeftijdsgrenzen zijn in diverse landen voor het mogen traceren en personaliseren en mogen advertenties niet aan heel jonge kinderen aangeboden worden, dan wel minder frequent dan aan oudere kinderen en volwassenen.


Zie ook https://en.m.wikipedia.or...g_to_children#Legislation

Zie het kopje Legislation. Ik vermoed trouwens dat Google YouTube hierin de wet in de EU overtreedt door vaker dan 1x per 30 minuten reclame te laten zien aan mijn basisschool kinderen, terwijl ze op hun eigen account <12 ingelogd zijn.
En ook videos met product placement tonen én filmpjes over fastfood/taart etc.

[Reactie gewijzigd door djwice op 22 juli 2024 15:24]

Top ook voor op iptv. En ziggo go etc.
Jep, mijn (bejaarde) ouders preferen de Ziggo App op de Google TV boven het standaard kastje van Ziggo. Vele malen makkelijker / intuïtiever.
Same here! werkt top! in de slaapkamers wat oudere TV's met de googletv er aan.
In de woonkamer gebruik ik hem alleen voor IPTV (F1, soms voetbal).

En in menig vakantie huisje/hotel gebruikt. met VPN en ziggo go etc.
Apart dat je twee verschillende afstandsbedieningen krijgt ipv een langere met alle functionaliteit. Misschien dat die simpelere ook als fail safe dient voor als bluetooth niet meer werkt met de smart remote.
Vroeger gebeurde het wel eens dat de meer "advanced" features gewoon achter een klepje werd geplaatst op de afstandsbediening. Of dat die twee kanten had. :+
Vorige eeuw had ik een sony afstandsbediening die in een plastieken hoesje zat waar je het kon uitschuiven en omdraaien naargelang de versie die je wou in gebruik hebben.
Ik denk dat zo’n feature de prijs van de tv op doet drijven omdat er meer development aan te pas moet komen om zo’n AB te ontwikkelen. Het doel van Sony is denk ik zo’n goedkoop mogelijk model op de markt brengen binnen het werkbaar gebied en daar past zo’n dual AB denk ik niet bij.
Als dit "zo goedkoop mogelijk is" dan zitten ze er wat mij betreft flink naast. Voor iets meer geld een OLED tov een standaard TV.
ik heb een 32 incher van Sony, ook met twee afstandsbedieningen. Wel andere indeling dan die hierboven. De simpele noem ik de "bomma" afstandsbediening, omdat er enkel de knoppen opstaan die je nodig hebt. 0-9, aan/uit, geluid +/-, kanaal +/-, source (en nog enkele).

beetje apart dat ze dat nu veranderd hebben.
Dat was al zo bij mijn Sony KDL-47W805 (2013) (uitvoering: Sony Bravia KDL-47W805A Zwart).
Foto afstandsbedieningen: https://tinyurl.com/yeyk92x6
Mooie review Sim, leuke TV als opvolger van mijn huidige 37EX720. Die begint na 10 jaar kuren te vertonen met de ingebouwde tuner lijkt het. Het beeld blijft even stilstaan en versnelt dan opeens. Een soort 'judder' dat bijvoorbeeld bij SBS6 erg aanwezig is, en bij NPO3 haast niet. (Caiway via coax)
Dat kan ook signaalissues zijn. Is bij mij ook, fysieke schade aan de kabels in de straat waardoor bepaalde TV zenders zo rond het avondeten gewoon een no-go zijn omdat er dan meer mensen (buren) naar kijken.
product: Sony Bravia X75WL

Bij de plus en min punten op het eind heb je een knop vergelijk prijzen en een link bekijk alle uitvoeringen.
En daar zie je alle uitvoeringen. De kleinste is 43 Inc en de grootste 75 Inc
Mocht je niet beschikken over een tv-meubel dat breed genoeg is voor deze tv
Dit vind ik zo'n raar gezicht. Koop dan gewoon een tv die op je meubel past denk ik dan altijd.
Het kan nog best lastig zijn om voor een beperkte ruimte de best passende TV te vinden. Zeker bij de kleinere toestellen zijn de stappen tussen de 'standaardmaten' vrij groot: 24-32-42/43-50 inch. Tussenliggende maten zijn zeldzaam. Dan is een beetje kunnen smokkelen door de pootjes de verplaatsen nog best slim.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.