Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

5800 Xpressmusic: eindelijk een touchscreen-Nokia

Inleiding

In welke serie komt -ie uit? Hoe Nokia kan een Nokia-touchscreentoestel zijn? Kan het een echte concurrent voor de iPhone worden? Ruim een jaar lang liet Nokia de speculatiemachine rond de 5800 Xpressmusic alias de Tube, Nokia's geruchtmakende eerste touchscreentelefoon sinds de 7710 uit 2004, op volle toeren draaien. Pas op 2 oktober 2008 kondigde Nokia het Symbian 60-toestel officieel aan, terwijl de eerste geruchten over het toestel al sinds de zomer van 2007 de ronde deden, toen Nokia in een filmpje zijn touchscreeninterface presenteerde. In de tussentijd dook het toestel zelfs al even op in de Batman-film The Dark Knight.

Toen Nokia het toestel uiteindelijk presenteerde, betrof de grootste verrassing niet eens het toestel zelf, maar het prijskaartje: Nokia bleek in staat om voor 330 euro een smartphone te bieden met alle features die concurrerende smartphones ook aan boord hebben, zoals gps, wifi en een accelerometer.

Die relatief lage prijs hing samen met een andere verrrassing: dat Nokia's eerste S60-touchscreen geen high-end-smartphone uit de consumentengerichte N-serie of de zakelijke E-serie is. De 5800 zit in een typische consumentenlijn, die van Nokia's muziektelefoons, en werd door de fabrikant dan ook als een toestel voor muziekliefhebbers aangeprezen. Pas in december 2008 kwam Nokia met een tweede touchscreentelefoon naar buiten: de N97, die wél als vlaggenschip van de Finse fabrikant dient, en die dan ook tot de lijn van duurste Nokia-telefoons zal behoren.

Hoewel de 5800 Xpressmusic op het moment van schrijven in acht landen verkrijgbaar is en daar uitstekend verkoopt, is het nog onduidelijk wanneer het toestel precies in de Nederlandse schappen zal liggen; volgens veel winkels zal dat eind februari gebeuren. Toch kan de liefhebber de telefoon al kopen: diverse webwinkels bieden al geïmporteerde toestellen aan, vaak voor een hogere prijs dan de adviesprijs.

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3