Nokia 5800 XpressMusic Rood Review

thys 21 maart 2009, 2.715 views

Nokia 5800 XpressMusic Rood

Pluspunten

• Onscreen toetsenbord werkt prettig
  • Haptic feedback
  • Automatische geotagging bij foto's
  • Resolutie van het scherm (360x640)
  • Alle moderne opties ingebouwd (A-GPS, BT, WiFi, HSDPA)

Minpunten

• Mogelijkheden met beginscherm
  • Playlists in muziekspeler
  • Ingebouwde email client

Omdat ik mijn Sony Ericsson W850i na 2 jaar wel aan vervaning toe was ben ik op zoek gegaan naar een waardige kandidaat. In oktober bereikten de eerste geruchten over een Symbian touchscreen telefoon van Nokia mij. Vanaf dat moment heb ik met veel smart gewacht op de introductie van dit toestel. Helaas werd zoals gewoonlijk de introductiedatum meerdere malen uitgesteld tot uiteindelijk 26 Februari voor Nederland.

Ondanks dat ik zelf nog niet eerder een Symbian toestel heb gehad was ik hier vrij enthiousiast over. Op internet zijn erg veel applicaties te vinden, hoewel voor de meeste wel een kleine bijdrage aan de ontwikkelaar vereist is. Helaas zijn nog niet alle applicaties geschikt voor het nieuwe S60v5 OS waar de 5800 op draait maar dit worden er ook met de dag meer.

5800 vs. iPhone?
Een van de direct concurrenten van de Nokia 5800 is volgens mij toch wel de Apple iPhone. Ondanks dat ik sinds een aantal maanden een Macbook heb, is een een iPhone nog niet aan mij besteed. De grootste reden hiervoor is toch wel dat ik zelf wil kunnen bepalen wat ik met mijn telefoon doe en welke applicaties ik erop installeer zonder dat deze eerst goedgekeurd moeten worden. Ook onder andere het gebrek aan fatsoenlijke Bluetooth ondersteuning, geen FM radio, en de qualiteit van de camera op de iPhone richtte mijn interesse steeds meer op de Nokia 5800.

Touchscreen
Een van de grootste vernieuwingen voor Nokia bij dit toestel is natuurlijk het ontbreken van een hardwarematig toetsenbord. Het toestel beschikt aan de bovenkant over slechts drie knoppen en een 3,2" touchscreen. Aan de zijkant van het apparaat zijn nog wel een aantal toetsen te vinden voor het volume, toetsenbordblokkering en de camera. Dit is mijn eerste telefoon met een touchscreen en het bevalt mij erg goed. Vooral de 'haptic feedback' is erg handig en voelt intu´tief aan. De telefoon trilt zachtjes bij het aanraken van het scherm en hierdoor voel je meteen dat je aanslag is herkend.

Het fullsize onscreen toetsenbord werkt prettig. Het typen gaat niet echt sneller dan op het invoeren met T9 op een normaal keypad maar ik vind het zelf wel fijner werken. Vooal bij het invoegen van bijzondere karakters of leestekens is het fijn dat je deze meestal met 1 of 2x drukken kunt invoegen inplaats van de 4 of 5 aanslagen die hiervoor nodig waren op mijn oude telefoon. Als je onder het lopen aan het typen bent dan is het wat lastiger om het fullsize toetsenbord te gebruiken maar gelukkig kun je daarvoor nog overschakelen naar de klasieke numpad toetsen met T9. Deze toetsen zijn zeker groot genoeg om ook lopend een bericht in te kunnen toetsen.

De bijgeleverde stylus heb ik zelf nog niet gebruikt omdat alle functies goed toegangkelijk zijn met de vingers.

Symbian S60v5
De nieuwste versie van het Symbian OS is geoptimaliseerd voor het gebruik met een touchscreen. Aan de menu stijl is niet veel veranderd en dit lijkt dan ook nog erg veel op eerdere Nokia toestellen. Enig nadeel is dat het aantal keer dat je op een item moet drukken niet consequent is doorgevoerd. In het menu hoef je vaak maar 1x op een item te drukken om deze te openen, maar eenmaal in het programma moet er vaak 2x gedrukt worden.

Er zitten nog wel een aantal kleine bugs in de nieuwe versie van het OS maar ik ga er vanuit dat deze met toekomstige firmware updates worden verholpen.

Batterij
Ik was zelf erg benieuwd naar de prestaties van de accu in dit toestel. Een vriend van mij heeft al enkele maanden de N82 en daarbij blijkt het niet mogelijk te zijn om een dag lang email te synchroniseren via IMAP omdat de batterij dat niet volhoud. Omdat ik zelf ook altijd mijn mail op mijn telefoon ontvang is dit voor mij nog wel een belangrijk punt.

Volgens de specificaties van dit toestel zou de accu het langer vol moeten houden, en dat blijkt ook in de praktijk zo te zijn. Ik synchroniseer nu drie email accounts op mijn telefoon en doe ongeveer 1 dag met een volle acculading. Hierbij kan ik ook zonder problemen nog bellen of naar muziek luisteren als ik onderweg ben. Het gebruik van WiFi gebruikt overigens wel veel stroom.

Camera
De 3.2MP camera maakt overdag wel aardige foto's. Ik heb er zelf nog niet zoveel mee gedaan omdat ik niet zoveel foto's maak. Positief punt vond ik wel dat je in de camera modus digitaal kunt zoomen met de volumeknop. Ook is het leuk dat met de nieuwste firmware de gemaakte foto's automatisch van een GPS positie worden voorzien. Bij het importeren in Ovi kun je dan op een kaartje zien waar je je foto's gemaakt hebt. Ik zal proberen binnenkort nog wat gemaakte foto's te laten zien.

Email
Een van de voorwaarden voor mijn nieuwe toestel was de mogelijkheid om emails te ontvangen. Dit is met de 5800 zeker mogelijk alleen is de ingebouwde mail client niet echt geschikt voor mij. Na het binnenhalen van mijn inbox van bijna 4000 berichten is deze zo traag dat het niet bruikbaar is. Ook zit er geen HTML ondersteuning in de standaard software. Gelukkig zijn er alternatieven die inmiddels ook geschikt zijn voor S60v5. Ik ben nog een beetje aan het uitproberen welke voor mij het beste werkt maar er is keuze genoeg.

XpressMusic
Ik ben regelmatig onderweg met de trein en dan vind ik het fijn om wat muziek op te hebben. Soms luister ik dan naar de radio of gewoon naar de muziek op de telefoon zelf. Zelf ben ik erg blij met de mogelijkheid om podcasts direct op de telefoon te downloaden. De playlist ondersteuning daarintegen vind ik een beetje tegenvallen. Voor een telefoon uit de muziek serie zou je toch wel verwachten dat het mogelijk is om een actieve playlist te maken. Hierbij bedoel ik dat je muziek uit verschillende albums achter elkaar af kunt spelen. Dit is dus niet mogelijk zonder een opgeslagen playlist te maken, iets dat bij mijn SE wel mogelijk was. Niet echt een ramp maar dat viel me wel op. Het meegeleverde 8GB kaartje is voorlopig wel voldoende om genoeg muziek mee te nemen.

Video
Door de schermresolutie van maarlieft 640x360 is het toestel ook erg geschikt om onderweg films/series te kijken. Als je een goeie converter gebruikt is het beeld mooi scherp en fijn om naar te kijken.

Navigatie
Standaard komt de telefoon met de Nokia Maps (Kaarten in het Nederlands) applicatie geinstalleerd. Ook is er een versie van Garmin die dit toestel ondersteund. Deze laatste heb ik zelf nog niet geprobeerd. Nokia Maps ziet er erg goed uit en lijkt handig. Ik heb deze bij wijze van test een keer aangezet op een voor mij bekende route. Helaas wilde Nokia mij een doodlopende weg insturen dus hopelijk worden de kaarten wel actueel gehouden. Voor een gratis meegeleverd programma ben ik er toch wel tevreden over.

Er is erg weinig tijd nodig om een GPS fix te vinden. Dit komt vooral ook door de A-GPS functie die gebruik maakt van het GSM netwerk om de locatie te bepalen. Zelfs binnen in huis kreeg ik mijn locatie nauwkeurig te zien terwijl de meeste GPS apparaten alleen buiten werken.

Prijs / Kwaliteit
Ondanks dat alle hedendaagse functies op het toestel aanwezig zijn maakt dit het nog geen toestel uit de N serie. Hierdoor is vooral het 'home'-scherm een beetje ondergeschoven. Bijvoorbeeld bij de N97 wordt het mogelijk om widgets op het beginscherm weer te geven, hopelijk komt dat ook nog voor dit toestel want het beginscherm is nu erg kaal. Het is bijvoorbeeld niet mogelijk om weer te geven hoeveel ongelezen sms of email berichten er zijn binnengehaald en kunnen er niet meer dan 4 snelkoppelingen worden geplaatst.

Dat gezegd hebbende vind ik het een heerlijk toestel. Alles moderne functies zoals A-GPS, HSDPA en WiFi zijn aanwezig voor een redelijke prijs. Door de populariteit van Symbian is er erg veel software beschikbaar die langzaam ook naar S60v5 komt.

Wat mij betreft is de Nokia 5800 dan ook een geslaagd toestel en ik ben er erg tevreden over.

Ik zal later deze week nog wat foto's met het toestel maken en deze toevoegen.

Heb jij ook een Nokia 5800 XpressMusic Rood?

Informatieve review met veel overzicht.
Onderhand al een mooi mail programma kunnen vinden?
Ja, Nokia Messaging is er nu ook voor de 5800 en werkt veel beter!

Dit synct alleen de laaste 3 dagen en maakt gebruik van een echt 'push' verbinding inplaats van de verbinding continu open te houden. Scheelt aanzienlijk in batterijduur.
Mooie review alleen zijn 4000 emails idd niet een beetje overdreven voor op een mobiel
Ik hoef ze echt niet alle 4000 op mijn telefoon te hebben, gaat eigenlijk alleen om de nieuwe mails. Maar er is ook geen optie om alleen mails van de laatste xx dagen binnen te halen en ik zet ze liever niet allemaal in een aparte map.
Nette review, en zoals mijn voorganger, 4000 mails zijn ook wel erg veel, vergeet niet dat het maar een telefoon is.
Dit was de phone die in mijn smaak viel, maar 300+ euro was me toch net iets te veel.
Daarom maar gekozen voor de sony ericson w302i voor 75 euro bij de kijkshop. (een of andere telefoonactie)
Wellicht dat wanneer ik tijd heb een review hierover plaats maar ik beloof niets.
[Tipgeving]Als E71 gebruiker kan ik je aanraden Nokia Mail te proberen. De server van deze applicatie haalt voor alle drie je accounts je mail op en laat 't je vanaf je telefoon ophalen over ÚÚn lijn.
Ah bedankt voor de tip! Helaas lijkt dit nog niet compatible te zijn met de Nokia 5800.

Ik hou het in de gaten en als deze telefoon wordt toegevoegd aan de ondersteunde apparaten ga ik het zeker eens proberen :)
IK heb die gsm gistere gekocht..

En ze zeide mij dat ger aplicaties kunt op zette via internet.
Waar kan ik die halen?