Nokia 5800 XpressMusic Rood Review

jbdeiman 29 juni 2009, 8.263 views

Nokia 5800 XpressMusic Rood

Pluspunten

• Intu´tieve bediening
  • Goede camera (alleen overdag, 's avonds lijkt het alsof de flits niet goed is afgesteld of de beeldsensor gewoon niet goed genoeg is)
  • Snel
  • Prettig schermtoetsenbord
  • Handig zoeken
  • Helder en scherp beeld
  • Mooie foto-gallerij
  • Voldoende geheugen (meegeleverd)
  • 3.5mm Jackplug aansluiting (standaard koptelefoon)
  • Bijgeleverde AB + koptelefoon

Minpunten

• Slechte foto's bij schemer
  • Geen SMS-chat overzicht (zie review)
  • Onduidelijk aan toestel zelf hoe je menu opent
  • Geen active playlist
  • Ingebouwde browser
  • Korte meegeleverde USB-kabel
  • Afstandsbediening bij koptelefoon is van matige kwaliteit

- Originele hoofdtelefoon
- Nokia PC suite (OVI suite)
- Packard Bell R0900 (laptop voor aansluiting)
- Motorola L6 (mobiel voor testen bluetooth)
- Jabra Bluetooth handsfree oortje
- Supertooth V2 (bluetooth carkit)
- Hi abonnement incl. onbeperkt online
- Telfort abonnement van Wirelesscircle

Onder besturingssysteem:
Windows XP pro

Ervaring met ÚÚn exemplaar, sinds april 2009

Waarom de Nokia 5800
Omdat ik mijn Motorola L6 na bijna 2,5 jaar wel aan vervanging toe was, wegens steeds meer en vaker terugkerende probleempjes. (Ik kon gebeld worden, zonder dat die overging waarna die veel later begon te piepen dat ik een oproep had gemist en hij viel soms zonder duidelijke reden uit, herstartte zichzelf waarna ik er wel weer mee kon werken)
Ik heb naast die telefoon ook een hele oude Nokia 3410 welke mij altijd goed is bevallen. Echter is daarvan de accu nogal slecht geworden in de loop der jaren. Die Motorola heb ik eerder bij de aldi gekocht (simlockvrij) omdat ik een sim-only abonnement had afgesloten. Dit abonnement heb ik nu bijna 2 jaar, dus het werd tijd mijn abonnement te verlengen, en daar meteen maar een nieuwe telefoon bij te bestellen. (dit is dus ook de reden waarom ik de prijs niet heb ingevuld)

Omdat de Nokia mij altijd heel goed beviel, viel mijn keuze (uiteraard na het lezen van de verschillende items over deze telefoon) op de 5800 Xpressmusic. Mijn eerste smartphone, zodat ik eigenlijk nog niet echt kan vergelijken met andere telefoons. (Mijn L6 kon wel synchroniseren met Windows en dergelijke, voor de agenda en nummers o.a., maar dat was geen echte smartphone)
Na mijn bestelling afgelopen vrijdag (24 april 2009) kreeg ik gisteren (dinsdag 28 april 2009) mijn 5800 eindelijk in handen.

De verpakking
In de (relatief) kleine verpakking zat de telefoon, met de daarbij behorende accessoires:
- 5800 XpressMusic met stylus (deze zat al in de telefoon)
- Batterij (BL-5J)
- High Efficiency Lader (AC-8)
- Music Hoofdtelefoon (HS-45, AD-54)
- Videokabel (CA-75U)
- Datakabel (CA-101) * Naar mijn mening veel te kort (ong. 15 cm)
- 8 GB microSDHC-kaart (MU-43) * Zat bij mij al in de telefoon, kon hem eerst niet vinden
- Houder (DT-29) * Hoe je deze dient te gebruiken heb ik nog niet uitgevonden
- Plectrum in polsriem (CP-306) * Behorende bij gratis gitaarspel Guitar Rock Tour
- Gebruikershandleiding (2x, 1 Nederlands, 1 Frans)
- Mini DVD
Als extra kreeg ik (ik heb geen idee of dat bij Hi hoort, of echt bij het toestel) er een tegoedbon voor Ą25,- downloads bij de nokia store.

Eerste installatie
Na het uitpakken van alle onderdelen en het lezen van de handleiding (alleen voor plaatsen accu, simkaart en geheugenkaartje) heb ik de telefoon er maar eens bijgepakt. Op de achterkant, waar de camera is geplaatst zat een stickertje, evenals over het hele scherm. Deze heb ik er eerst maar eens afgehaald. Vervolgens zitten aan de linker zijkant 2 "covertjes" die de sleuf voor de simkaart en voor de geheugenkaart bedekken. Toen vond ik ook ineens de geheugenkaart, waarna ik in de verpakking zo verwoed op zoek was geweest.
Na te hebben gekeken hoe de simkaart er in moest volgens de handleiding plaatste ik deze in de telefoon en verwijderde de achterkant om de accu te plaatsen. In het compartiment voor de accu zag ik ook een omlijning staan voor de positie van de simkaart, waardoor je precies kan zien hoe die erin moet. (Ze raden ook aan om de simkaart te plaatsen zonder accu in het toestel, nu weet ik waarom. :) ) Na het plaatsen van de accu en het herplaatsen van de achterkant heb ik het toestel maar eens aangezet. De accu had nog maar 4 van de 7 streepjes toen ik hem aanzette (tegen 18:00 uur), maar ik wou hem eerst goed aan de praat hebben.

Na even met de telefoon te hebben gespeeld (en de basis instellingen, datum en tijd te hebben ingesteld) heb ik hem weer uitgezet. Ik moest mijn oude telefoon nog synchroniseren met de computer, om de data vervolgens naar de nieuwe telefoon over te zetten. Dus ik haal de achterkant weg, en de accu (om de simkaart eruit te halen moet je vanuit het accu compartiment met je stylus (of een ander smal voorwerp) tegen de simkaart duwen door een smal gleufje. Geen handige manier van verwijderen, maar hij gaat er niet zomaar uit als je de accu weghaalt.
Toen ik de simkaart in m'n oude telefoon stopte deed die nog even wat en viel vervolgens uit. Na testen van de simkaart in alle in huis aanwezige telefoons (zijn er 7) heb ik maar geconcludeerd dat die het had begeven. Gelukkig had ik nog een Telfort simkaart liggen, alleen heb ik daar geen data bundel bijzitten. Dan (wegens zeer hoge kosten) mobiel internet later maar proberen. Deze heb ik geplaatst, mijn oude telefoon gesynchroniseerd en toen wou ik de Nokia programma's installeren.

Nokia pc suite (OVI)
Voor het installeren heb ik de mini dvd maar eens in de laptop gestopt en ben ik deze gaan installeren. De installatie is duidelijk, geeft goed aan bij welk onderdeel die is gebleven met installeren. Het duurt echter (in mijn geval) wel even voordat die ge´nstalleerd was, omdat ik een bepaald Windows framework nog niet had ge´nstalleerd (deze moest eerst downloaden, en dan installeren). Dit wordt wel vanuit de Nokia setup gedaan, waardoor je er toch gemakkelijk mee overweg kan.
Na het installeren heb ik mijn telefoon aangesloten via de korte USB kabel, waarna ik de keuze kreeg voor 4 opties:
- PC Suite
- Massa opslag
- Afbeeldingen overdragen
- Media overdracht

In eerste instantie, om mijn contacten maar meteen over te kunnen zetten heb ik gekozen voor PC Suite. Nadat ik hiervoor had gekozen werd mijn telefoon heel snel herkend en ook snel ge´nstalleerd. Vervolgens heb ik Nokia OVI Sync opgestart.
Vanuit hier was het heel simpel om de boel te synchroniseren. Even de juiste instellingen aangeven (de map voor telefooncontacten in Outlook) en synchroniseren. Nog geen halve minuut later (ik heb het niet bijgehouden, maar vond het wel snel gaan) stonden mijn contacten en afspraken allemaal op de nieuwe telefoon. Het programma werkt eenvoudig, ook zonder kennis (of in elk geval met beperkte kennis) kan iemand hier prima mee uit de voeten.

Update: 7 mei 2009
Agenda
Ik heb mijn oude zakagenda ook maar weggedaan vandaag. De agenda functie in de Nokia 5800 werkt prima en is goed overzichtelijk. Je hebt verschillende opties om items toe te voegen, bij een speciale dag zet die een taart voor het item. Bij een afspraak kan je aangeven in 3 stappen hoe belangrijk deze afspraak is, welke wordt aangeduid door de kleur van het blokje voor een afspraak.
Bij een vergadering staan er 2 handjes die elkaar een hand geven (zie je ook bij opstarten van verschillende Nokia telefoons). Wanneer je een begin/ eindtijd opgeeft voor een afspraak die je hebt staan, dan komt deze (indien je dat hebt ingesteld) op je home scherm te staan, na het tekentje en voor de omschrijving van de afspraak. Dit is voor mij wel heel overzichtelijk. Op het homescherm geeft hij standaard de 1e zoveel (hoeveel weet ik nog niet, heb ik niet getest, maar qua gereserveerde ruimte zou het de komende 8 kunnen zijn) afspraken weer.
Wat ik wel jammer vind is dat standaard de "contactoptie" voor het homescreen als standaard is ingesteld. De "snelkoppeling" optie is volgens mij een veel betere optie, omdat je dan de agenda in het scherm hebt staan, evenals een snelkoppeling naar de agenda en het maken van een nieuw sms-bericht. (ik sms veel, dus dat is voor mij een veelgebruikte optie)

Gebeld worden
Wanneer je gebeld wordt heeft de telefoon de optie om de naam van de persoon die je belt uit te spreken, in de beltoon. Deze uitspraak vind ik zo belabberd dat ik deze optie niet aan heb staan. Het is wel prettig in sommige gevallen, omdat je al kan horen wie er belt, zodat je zonder te kijken al kan bepalen of je op wilt/ kunt nemen of niet.
Het is tevens mogelijk om (zoals bij de meeste toestellen tegenwoordig) om per contact een beltoon op te geven en eventueel ook een foto. Deze optie heeft mijn voorkeur, omdat ik de telefoon ook voor werk doeleinden gebruik. De privÚgesprekken hebben bij mij allemaal de 1e beltoon en de overige een 2e beltoon die ik gebruik voor het werk. Zo kan je deze toch prima gescheiden houden.

Home scherm
Het home scherm biedt standaard 3 opties, maar het is ook mogelijk om daar widgets op te installeren. Vele van deze widgets maken gebruik van een internet verbinding, welke ik wel kan/ mag gebruiken (onbeperkt internet) maar ik liever niet constant open heb staan.

De 3 standaard opties zijn:
[b]algemeen[/b]
Bij deze optie heb je naast het snelkiesknopje (je kan hier meteen een telefoonnummer invullen) en het contactknopje een leeg startscherm (bovenin natuurlijk wel je signaalsterkte, accusterkte en de klok). Alleen de achtergrond is dus verder beschikbaar.

Alles wat in deze optie zichtbaar is is ook bij de andere 2 opties zichtbaar.

[b]Contacten[/b]
Bij deze optie heb je de mogelijkheid om zelf 4 contacten op de achtergrond te zetten met een foto/ afbeelding erbij. 1 maal klikken op deze afbeelding geeft de opties weer wat je met deze contactpersoon kan doen (bellen, sms-en enz) Op zich een leuke mogelijkheid, maar omdat het maar 4 contacten zijn vind ik het wel een beetje te beperkt.

[b]Snelkoppelingen[/b]
Deze optie heeft persoonlijk mijn voorkeur, je hebt hier 4 (naar keuze) in te stellen snelkoppelingen staan, en daaronder een zoekoptie voor internet en daaronder je komende afspraken. Dit is allemaal duidelijk en overzichtelijk weergegeven, zodat je snel kan zien wat je komende afspraken zijn en welke applicaties je allemaal met 1 druk van de stylus kan opstarten.
Einde Update: 7 mei 2009

Massa opslag, Afbeeldingen overdragen, Media overdracht
Omdat het een muziektelefoon is wou ik ook meteen proberen om muziek op de telefoon te zetten. Er staat een Nokia applicatie die is meege´nstalleerd, voor de Mediabestanden. Ik heb eerst die maar eens geprobeerd, maar het opzoeken van zo'n 400 muziekbestanden (echt maar weinig) duurde wel erg lang via dat programma. Voordeel is wel dat (indien je dat zelf niet hebt) ook albumcovers en dergelijks worden opgezocht. De applicatie zelf werkt intu´tief, maar zoals ik al zei is die heel traag. Ik gebruik liever de volgende optie: Massaopslag
Daarna heb ik de keuze gemaakt voor massa-opslag. De meesten zullen wel begrijpen dat je telefoon (of liever gezegd de geheugenkaart daarin) wordt herkent als een "removable drive" in de computer. Je kan dan in de verschillende mappen gewoon bestanden (incl mappen/ submappen) plakken. Dit werkt veel sneller dan het Nokia Music programma, waardoor ik geneigd ben alles maar op deze manier te doen.
Na het plaatsen van de muziek moet je op de telefoon naar de muziekspeler gaan en in het menu "bibliotheek vernieuwen" kiezen. Deze wordt dan bijgewerkt en pas dan zie je in het overzicht alle items. Ditzelfde geldt overigens voor muziek die je wel met het meegeleverde Nokia Music op de telefoon zet.

Werking van de telefoon
Natuurlijk draait het in de review om de telefoon zelf, maar voorgaande informatie wou ik jullie niet onthouden.

Touchscreen
De Nokia 5800 xpressmusic is mijn eerste echte smartphone, en tevens mijn eerste touchscreen toestel. Mijn vader heeft eerder wel een PSION Revo gehad en heeft momenteel een HP Ipaq h2200. Beide machines werken (in het geval van de PSION deels) met touchscreen. Ik weet dus wel wat het is en heb er best wel al wat mee gedaan.
Het eerste wat me wel opvalt is dat het menu niet vanaf het scherm te benaderen is. Je moet hiervoor op de middelste van de 3 echte knoppen op het toestel drukken. Echter staat op het scherm niet duidelijk aangegeven dat je voor het menu op die knop moet drukken, en staat er ook geen text "menu" op die knop.

Het touchscreen zelf werkt prettig, hij reageert snel wanneer je hem aanraakt, maar is niet zo gevoelig dat bij de allerminste aanraking hij al reageert. Je moet wel echt "drukken" (zij het met maar heel weinig druk) om hem te laten reageren. Aan de ene kant geeft me dit wel het gevoel dat het scherm niet erg stevig is, aan de andere kant is bij weinig druk ook de kans op krassen minder.

Snelheid
Naast het snelle reageren van het toestel op druk op het scherm valt me ook op dat het toestel zelf ook een behoorlijke snelheid heeft. Het opstarten van applicaties en zoeken door de contacten en multimediabestanden (staan allemaal op de bijgeleverde geheugenkaart) gaat soepel en vlot.

De bijgeleverde applicaties reageren soepel en vlot op het toestel, het speelt films (staan wat voorbeeldjes op) zonder problemen en haperingen af. Daar komt bij dat het internet (heb het nog niet via de 3g netwerken geprobeerd) ook een prima snelheid heeft. De ingebouwde Wireless lan adapter werkt prima, heeft een goede ontvangst (sterker dan die van mijn laptop, ik zie op het toestel netwerken die mijn laptop op dezelfde locatie niet kan ontvangen, maar waarvan ik wel weet dat ze er zijn) en reageert snel op nieuwe netwerken in de buurt.
Ook de GPS reageert naar mijn mening behoorlijk soepel. Natuurlijk moet je altijd even wachten op verbinding met satellieten (ik gebruik alleen de satelliet GPS) maar dat duurde bij mij bij een cold-start ongeveer 30 seconden. (dit kan afhankelijk van je locatie wel wat langer duren).

Text invoer
Ook het typen van een sms gaat heel vlot met het toestel. Het heeft handschriftherkenning (welke ik mijn handschrift nog wel moet leren kennen, omdat die niet alle tekens goed pakt) voor de invoer. Ik kan gewoon doorschrijven (wel steeds vooraan in het vakje beginnen) en hij interpreteert mijn handschrift heel snel. Ik schrijf nooit zo supersnel, maar de snelheid waarop die het handschrift interpreteert is zeer goed te noemen.

Daarnaast zijn er natuurlijk de meer gangbare invoer-methoden, het Numerieke pad (zoals standaard op een GSM) een mini qwerty toetsenbord en een "full screen" qwerty toetsenbord.
Al deze methoden werken op het touch-screen, er wordt dus niet gewerkt met een fysiek toetsenbordje.

De toetsen wanneer je het toestel instelt op het numerieke pad, zijn behoorlijk qua grootte waardoor het zeer gemakkelijk typen is, je drukt niet snel mis. Naast deze invoermethode gebruik ik vooral het "full screen" toetsenbord. Deze is overigens niet echt full screen, omdat je natuurlijk ook moet zien wat je typt.
Ook bij deze methode zijn de toetsen voldoende van grootte, ik kan er prima op typen. Blind typen is er echter niet (meer) bij, omdat je niet voelt welke toets je indrukt. Dat is voor mij eigenlijk wel het grootste nadeel van het touchscreen.
Het mini toetsenbord vind ik zelf totaal niet prettig werken. Met je vingers bedienen kan al bijna niet, dus je moet met de bijgeleverde stylus de juiste toetsen aandrukken. Deze zijn echter zo klein dat je wanneer je dit een beetje vlot wil doen al snel mis drukt. Voor mij heeft deze optie dus totaal geen meerwaarde.

Alle voorgenoemde invoermethoden kan je met de stylus of met je vingers/ vingernagels ook doen. Omdat het toestel een resistief touchscreen heeft reageert het op de druk en niet op de (magnetische? ) straling van je vingers.

Multimedia
De naam Xpressmusic geeft al aan dat het om een muziek (multimedia) toestel gaat. Omdat ik bij mijn oude toestel nog geen mp3 speler in had gebouwd (zat er wel in, maar met 10 Mb intern geheugen, niet uitbreidbaar, kan je het geen mp3 speler noemen) ging ik altijd over straat met de telefoon en een losse MP3 speler. Dat is op zich geen probleem, maar de broekzakken worden al snel redelijk vol wanneer je ook je sleutels en dergelijke mee moeten nemen.

Mede omdat ik van de meerdere losse apparaten af wou (en van mijn papieren agenda) viel mijn keuze op deze Nokia. Ik vind de interne muziekspeler prima werken, hij werkt eenvoudig en ook het maken van een playlist gaat prima, en werkt intu´tief. Je moet wel een echte playlist maken en kan niet zomaar zeggen dat die iets moet toevoegen aan "nu afspelen" zonder een playlist op te geven. Op zich geen probleem voor mij, maar het is wel een puntje van aandacht. (overigens lijkt mij dit met een update of een andere applicatie voor muziek afspelen geen probleem wat niet op te lossen is)

De foto's kunnen heel prettig worden opgezocht en weergegeven. Wanneer je naar de afbeeldingen/ video's gaat krijg je een thumbnail te zien van de foto dan wel video. Bij het selecteren van een foto (1 maal klikken) krijg je de naam te zien van die foto, en bij een 2e keer klikken krijg je de foto groot op het scherm te zien. Om naar een vorige/ volgende foto te gaan, moet je met het touchscreen de foto als het ware uit het scherm gooien. Snel slepen van je vinger van links naar rechts (voor de vorige foto) of andersom (voor de volgende foto) laat de nieuwe foto het scherm inschuiven.

De speler reageert soepel op mijn acties vooruit- en achteruitspoelen gaat snel, vorig / volgend nummer ook. De bijgeleverde kabel met afstandsbediening en handsfree functie (dit is alleen een tussenstuk, de koptelefoon is daar los van gekoppeld) werkt goed en eenvoudig. Met de clip kan je deze afstandsbediening op een handige plek op je kleren vastmaken. (let wel op, voor de bediening van de mediaspeler en het voeren van een gesprek (de microfoon zit ook in dat kastje) zijn de ideale locaties verschillend.

Op mijn toestel stond ook een teaser van "The Dark Knight". Deze heb ik bekeken op het toestel, waaruit ik kon opmaken dat het beeld scherp en helder was, er geen storingen zaten omdat het bijvoorbeeld iets te zwaar zou zijn voor de telefoon. Om echt een film te kijken op de telefoon is geen doen, daarvoor is zo'n scherm voor mij net iets te klein. Ondanks dat de kijkhoek redelijk is en het beeld scherp, zit je toch niet ontspannen naar het beeld te kijken.
Een leuke toevoeging is daarom om het toestel aan te sluiten op de televisie. Ik heb dit geprobeerd en toen de teaser nogmaals bekeken. Het beeld was prima (op een 100Hz breedbeeld tv, gewoon zoÚÚn met beeldbuis) maar er zaten wel wat haperingen in. Ik ben er echter nog niet achter of dat aan de bekabeling lag.

Geluid
Het geluid wat het toestel produceert vind ik zeer goed. Zeker voor zo'n handzaam formaat apparaat waar de speakertjes (naast alle overige technologie) in zitten gebouwd kan het geluid een behoorlijk volume halen. Natuurlijk zijn het maar kleine en zwakke speakertjes, maar voor een telefoon komt daar al heel acceptabel geluid uit.
Het bijgeleverde afstandsbedieningkje ben je niet persÚ nodig om muziek te kunnen luisteren via je eigen (favoriete) hoofdtelefoon. Het toestel bevat namelijk een standaard 3.5 mm ingang hiervoor en de afstandsbediening/ microfoon heeft dezelfde in- en uitgang. Dit vind ik een groot pluspunt, omdat ik een koptelefoon heb die mij zeer goed beviel al bij mijn MP3 speler.
Voor het verkrijgen van het juiste geluid zit er een (naar wens zelf instelbare) equalizer ingebouwd in het toestel. Naast een aantal voorgedefinieerde instellingen kan je hier zelf (opgeslagen) instellingen aan toevoegen.

Ook bij gesprekken is het geluid helder en heeft dit voldoende volume bij de standaard instellingen. Naar believen kan je dit volume nog wat naar boven of naar beneden bijstellen.

Bellen/ SMS-en
Natuurlijk heb ik het toestel ook vooral gekocht om ermee te kunnen bellen en SMS-en. Ik ben meer een SMS-er dan beller, dus vooral het SMS-en is belangrijk. Bellen en opzoeken van contacten gaat heel eenvoudig. Bij het openen van de contactenlijst (knopje linksonder op het touchscreen) krijg je standaard onderin een invulveldje. Bij klikken hierop krijg je een invoerscherm, met daarop (in 2 delen, er staat een deel 1 en een deel 2 van het alfabet) alle letters van het alfabet. Je kan hiertussen wisselen door op het pijltje op het scherm te klikken. Door een letter te kiezen, gaat de telefoon meteen zoeken in de contacten en schrapt het de contacten die niet aan je voorwaarden voldoen. Het zoeken geschied los op zowel de voor als achternaam, maar begint wel bij de eerste letter. Zoeken op "Robert Deiman" kan dus zowel door 'Ro' als door 'De' in te typen. In beide gevallen komt deze persoon naar voren in de zoekresultaten.

Het SMS-en heb ik al deels behandeld hiervoor bij de "invoermethoden", dus ik behandel hier alleen nog maar het "toevoegen van contacten" voor een sms. Hier krijg je wel meteen een volledig (A-Z) toetsenbordje op je scherm, waarbij het zoeken verder hetzelfde werkt als bij de contactlijst. Door een contact 1 keer aan te tikken krijgt deze een vinkje. Je kan dan gewoon verder zoeken en ook een ander contact een vinkje geven. Alle aangevinkte contacten worden toegevoegd aan de ontvangerslijst van de SMS. Ik vind dit zelf zeer prettig werken, omdat er regelmatig 'groeps-smsjes' de deur uitgaan, maar niet naar vaste groepen mensen.

Wat ik zelf wel jammer vind is dat er geen optie is om "sms-chat" weergave te gebruiken bij de SMS-jes. Wanneer ik reageer op iemand, wil ik eigenlijk dat ik mijn reactie en de reactie van de andere partij ook in 1 keer kan bekijken. (sommige andere telefoons hebben dit wel) Echter ben ik ook gewend om het zonder te doen, dus zo'n groot gemis is dat ook weer niet.

Camera's
De Xpressmusic heeft 2 camera's aan boord. 1 camera (Carl Zeiss Tessar 2.8/3.7 3.2 megapixel lens met autofocus) aan de achterkant (met dubbele led-flits) en aan de voorkant een (er is mij niet bekend hoeveel megapixel, maar het is niet veel) camera voor videobellen.
Omdat ik nooit videobel zal ik die camera verder ook nooit gebruiken, maar het is een leuke toevoeging. Misschien dat het leuk/ handig is voor de ijdeltuiten onder ons, die dan geen spiegel meer nodig hebben, maar gewoon kunnen doen alsof ze sms-en en dan stiekum even kijken of ze er nog goed uit zien.

Ik heb 2 foto's toegevoegd aan deze review die met het toestel zijn gemaakt, 1 bij daglicht en 1 bij schemer (echt in het donker heb ik daarna maar niet meer geprobeerd). Overdag (bij voldoende licht) maakt de camera foto's van acceptabele kwaliteit, maar bij schemer wordt die kwaliteit snel minder. De flits zorgt er wel voor dat je geen zwarte foto's krijgt, maar je krijgt ook geen scherpe foto's.
Het is wel mogelijk om verschillende scenes te kiezen voor het te fotograferen object, en de ISO waarde/ kleurstelling en dergelijke aan te passen. Als met al voor overdag een prima toestelletje, maar voor 's avonds zal je toch een gewone camera moeten gebruiken.

Update:6-5-2009
Tijdens mijn weekendje weg aan de kust heb ik ook eens gespeeld met de videocamera, deze maakt prima filmpjes, waarbij het opgenomen geluid ook prima is. Ook na aansluiten van de telefoon op de televisie, kreeg ik prima beeld. Dat maakt het wel leuker om met het toestel filmpjes te maken, omdat anderen daar ook eenvoudig van kunnen meegenieten.

Update:6-5-2009
Afgelopen weekend ben ik een weekendje weggeweest, en tijdens het weekendje aan de kust bleek dat het goed mogelijk is om behoorlijke foto's te maken met het toestel. Je hebt hiervoor wel daglicht nodig en bij veel beweging is het lastig om echt scherpe foto's te maken. Al met al, voor een telefoon een prima camera.

Kantelbaar
Wat ik zelf een prettige bijkomstigheid vind is het kunnen kantelen van het scherm. Wanneer je het toestel in de lengte voor je hebt (rechtopstaand zeg maar) en je draait het toestel zo dat die "overdwars" voor je is, draait het scherm (behalve bij het "home scherm") mee. Bij het werken met het "fullscreen toetstenbord" moet je het toestel sowieso overdwars hebben, maar vooral bij multimedia komt deze optie goed tot zijn recht. De film wordt dan op een groter oppervlak van het beeld getoond, maar blijft er zeker erg scherp uitzien. Je hebt in de "landscape" modus gewoon vaak een net wat prettigere interface tot je beschikking.

Internet
Om te kunnen internetten kan het toestel gebruik maken van verschillende verbindingen. Ik heb tot nu toe alleen nog maar met de WLAN optie gewerkt (omdat ik mijn simkaart met eindeloos online nog niet heb), maar de ingebouwde browser vind ik niet optimaal. Ik heb daarom ook meteen Opera Mini ge´nstalleerd. Deze browser werkt prima en snel. Daar komt bij dat ik die ook meer gewoon ben dan de ingebakken browser.
Het internetten via WLAN gaat snel, de weergave van de webpagina is goed (surf ook in landscape modus) en het werkt allemaal prima. Wat ik wel wennen vond is dat er geen scrollbar bij de browser wordt weergegven (niet bij de ingebouwde browser) en dat ik soms per-ongeluk klik, terwijl ik de pagina wil verslepen/ wil scrollen.

Update:6-5-2009
Tijdens dit weekend heb ik op het toestel ook een paar keer gebruik gemaakt van de internetbrowser, eveneens (ter vergelijk) met Opera Mini die ik ook op het toestel heb ge´nstalleerd. Ik heb ongeveer 8 keer met 9292ov.nl op de browser de meest handige reisroutes en vertrektijden opgezocht. In beide browsers gaat dat met behoorlijke snelheid (ik had ook meestal goede ontvangst).
Op gegeven moment heb ik ook nog even "begin de dag met een dansje" gedownload via de browser, binnen 1 minuut was dit liedje helemaal binnen, wat mij meeviel omdat ik tijdens het downloaden in een winkel rondliep.

Wel vind ik opera prettiger werken dan de ingebouwde browser, zodat ik die maar als standaard heb ingesteld.

Accu
Ik heb de telefoon nog niet zo lang, en ben er dus ook veel mee aan het "spelen" (dingetjes uitproberen) waardoor de accu natuurlijk iets sneller leegraakt. Bij normaal gebruik (regelmatig sms-en, heel even bellen) heb ik even zitten kijken en dan raakt de telefoon 1 van de 7 streepjes die aangeven hoe vol de accu is kwijt in ongeveer 1,5 dag. Snel berekend kom ik dan uit op zo'n 10,5 dagen wat neerkomt op 252 uur. Ik vind dit wel redelijk veel en denk ook dat ik dat nooit zou halen (omdat ik de telefoon ook als MP4 speler gebruik).

Update:6-5-2009
Het toestel is nu 2 keer (bijna) leeg geweest, maar in beide gevallen is er ook ongeveer 2 a 3 uur gebruik gemaakt van de Wlan optie op het toestel. Bij regelmatig SMS-en en toch ook gebruik maken van de foto/ videofunctie op het toestel gaat de accu toch nog wel 6 a 7 dagen mee. De accuduur vind ik dan ook ruim voldoende.

Design Update:6-5-2009
Het toestel zelf vind ik er prima uitzien. Er zitten geen scherpe hoeken aan, de 3 toetsen op de voorkant lichten duidelijk op evenals een drukgevoelig punt rechtsboven het scherm, welke wordt gebruikt om de mediabalk weer te geven. Deze mediabalk wordt gebruikt om snel te kunnen gaan naar "muziek", "foto's", "mail", "video" en "internet" te gaan. Deze toets is binnen elke applicatie te gebruiken, dus je kan altijd snel naar je mediaspeler toe.
Verder licht het scherm ten opzichte van de rand een klein stukje verzonken, waardoor typen ook best eenvoudig is en je best op gevoel ongeveer kan nagaan waar je zit op je schermpje.

Aan de achterkant staat Nokia in de cover ge-etst en de camera wordt omringt door een zilverkleurig randje. Ook hier zijn weer geen scherpe hoeken te ontdekken. De stylus zit handig weggewerkt in de (wanneer je van achteren kijkt) linker onderhoek, maar valt niet heel erg op en je hebt er wanneer je de stylus niet gebruikt ook totaal geen last van.

Ten slotte natuurlijk nog de zijkant, hier zitten rondom een aantal toetsen en aansluitingen, wanneer je van de voorkant van het toestel kijkt heb je :
- Boven, van links naar rechts: USB aansluiting, 3.5mm jackplug, oplaadpunt, powerknop.
- Links, van boven naar beneden: simkaart, geheugenkaart
- Rechts, van boven naar Beneden: volume/ zoomknop, vergrendelschuifje, fotoknop.
- Onder: Alleen het microfoontje.

conclusie
Ik vind de Nokia 5800 zeer prettig werken. Ook zonder dat je al te veel kennis/ ervaring hebt met Symbian (eerdere versies) kan je prima met dit toestel uit de voeten. Er zitten wel wat kleine "tekortkomingen" aan het toestel (oa. de onduidelijkheid omdat niet staat aangegeven op het toestel hoe je in het menu komt), maar ik ben nog geen hele rare dingen tegengekomen.
De meeste van deze "tekortkomingen" zijn echter softwarematig op te lossen, wat voor mij betekend dat het geen echte gebreken zijn.

Qua prijs / kwaliteit / mogelijkheden verhouding hou ik me aan de prijzen die op dit moment voor het toestel gelden. Ik vind dat Nokia met dit toestel een goede prijs kwaliteit verhouding levert en dat de mogelijkheden met de telefoon ruim voldoende zijn.

De foto's (niet van het toestel) heb ik zelf gemaakt met het toestel, de andere 2 foto's (nr. 1 en 2) komen van het internet Zoals je ziet wordt de foto bij schemer nogal korrelig, en niet scherp meer.

Update:6-5-2009
Aantal toevoegingen/ aanpassingen gedaan aan de review, onderandere het internet, de ingebouwde camera en ook het uiterlijk van het toestel een beetje behandeld.

Update:29-6-2009
Ik heb de telefoon nu al zo'n 2 maanden in bezit en hij bevalt me nog steeds prima. De kwaliteit van het beeld vind ik echt prima te noemen, echter is het scherm zelf wel een beetje krasgevoelig, De zijkant (toch wel een glanzende zijkant) heeft bij mij nog geen last van krassen (draag de telefoon altijd gewoon in de broekzak waar ik ook wel eens wat anders in heb) en op de matte achterkant merk ik helemaal niets van krassen.
Vanwege die krassen heb ik maar een beschermfolie gekocht voor het scherm (speciaal gemaakt voor de 5800XM, koste +- 5 euro (weet niet precies, kan het ook niet meer nagaan, misschien als deze folie 'op is, dat ik de prijs hier nog kan vermelden)

Vanwege het korte gebruik van de Nokia maps applicatie en het (relatief hoge) abonnementsgeld dat je daarvoor moet betalen heb ik Garmin Mobile op de telefoon gezet. De ontvangst van de interne GPS ontvanger is niet altijd heel sterk, ook met de assisted gps aan gaat dit niet altijd goed. Ik heb een paar keer gehad (1 keer in Hengelo, vlakbij station in de auto en 1 keer in Raalte, op de fiets zelfs) dat de verbinding niet kon worden gemaakt en vaak haperde. Over het algemeen genomen is de verbinding prima te noemen. Maar misschien loont het toch extra om een externe Bluetooth GPS muis te gebruiken, vaak zijn deze wat beter qua ontvangst.
Wat ik wel raar vind bij Garmin Mobile (kan ook wegens slechte ontvangst zijn) is dat die niet altijd door lijkt te hebben dat je stilstaat voor een verkeerslicht oid en dan ook de rijrichting waarin je ging kwijt raakt.

Verder nog voor wat het SMS-en betreft: Er zitten 6 talen woordenboeken op de telefoon. Engels/ Duits/ Frans/ Italiaans/ Turks en natuurlijk het Nederlandse woordenboek zijn te gebruiken. Zo kan je eenvoudig schakelen naar verschillende talen met je T9 woordenboek. SMS-jes typen gaat daarmee behoorlijk snel.

De toetsenblokkering was even wennen, maar het is nu helemaal gewend en eigenlijk vind k dit wel een heel fijne manier. Gewoon op gevoel is het nog heel eenvoudig om dit toestel van de blokkering te halen, terwijl je dit niet snel per-ongeluk doet. (sterker nog, is bij mij nog niet per-ongeluk gebeurt)
Dit vind ik ook een voordeel van dit toestel tov de Iphone, waarbij je de blokkering minder gemakkelijk van de blokkering kan halen.

Heb jij ook een Nokia 5800 XpressMusic Rood?

Er is een SMS Chat applicatie gemaakt voor Symbian S60 5th edtition toestellen (5800 en N97) die precies doet wat je wilt. Kijk even op dailymobile.se of zoek op google.
Ik heb zojuist een aantal dingen in de review verbeterd en verduidelijkt, welke ik (wegens de korte periode waarin ik de telefoon heb) nog niet heb kunnen doen.
Nette review man 4 sterren voor jou, ik ben op zoek naar een nieuw gsm. Deze review is zeker bruikbaar.
heel nice review ik had je al 4 sterren gegeven zonder de updates

Hoe is de accu duur op het moment kwam je makkelijk je weekendje door met filmen en zo ???

ben opzoek naar een touchscreen telefoon liefste Nokia met symbiant want daar kan ik linux over heen zetten als besturings systeem maar hij moet wel een weekend zonder opladen kunnen met af en toe bellen foto hier en daar smsje normaal gebruik dus.

en ik hou niet van appels behalve op de fruitschaal.
Ik heb heel kort in de review al aangegeven dat de accu met gemak 6/7 dagen mee kan bij normaal gebruik (dat wil ook zeggen dat ik er wel eens een muziekje op luister) en bij normaal gebruik hoort voor mij wel het regelmatig maken van foto's en ook een filmpje maken tussendoor. De camera zelf gebruikt naar mijn idee maar heel weinig stroom, dus daar zal je geen last van hebben.

Ik heb hem tijdens het weekendje wel 1 keer opgeladen, maar dat kwam ook omdat ik een film op de telefoon had staan en deze had aangesloten op de tv in het huisje. Een weekendje moet je gemakkelijk doorkomen, heb je een losse MP4 speler bij je, en gebruik je je telefoon voor foto's/ filmpjes en verder bellen/ sms-en dan kan je er zeker wel een week mee vooruit.

Let dan wel op: Ik heb standaard bluetooth uitstaan en ook de WLAN optie staat standaard uit en activeer ik alleen als ik met het toestel wil internetten.
klinkt heel goed me collega heeft hem ook nu zag ik gisteren ziet er in echt ook erg mooi uit.

Had al gezien dat je het er in had staan ja maar vaak hoor je dat na een paar weken de batterij al minder lang mee gaat en ik werd echt gek van me vorige telefoon die ik om de dag op moest laden dus ik ben nu heel voorzichtig in me keuze voor de volgende dat ik dat precies weet allemaal.

jij gebruikt hem het zelfde als ik me tel gebruik, bluetooth en wlan uit

heb een netbook en ben altijd blij met mensen met hun wlan aan want dan kan ik ook internetten via hun ;)

heel erg bedankt voor de info ga binnen kort maar eens zoeken naar leuke aanbiedingen met deze telefoon.
Ik heb hem nog niet een paar weken, maar mijn ervaringen met de oudere nokia toestellen zijn prima. Je moet er wel op letten dat je niet eerder weer gaat opladen dan dat de batterij nog (ong.) 1 streepje heeft, als je die mogelijkheid hebt. Als je dan nog veel moet bellen redt je het niet, maar je kan rustig dan nog een paar foto's maken/ sms-jes versturen en dan wachten tot je 's avonds de mogelijkheid hebt hem op te laden.

Of hier de batterij na een paar weken minder wordt weet ik niet, maar ik vind het nu nog steeds prima, ik hoef 'm minder vaak op te laden dan m'n zusje, en die heeft niet eens een wlan functie (ook een nieuwe tel).

Dus het licht er ook deels aan hoe je er zelf mee omgaat.
Mooie review.

Heb het toestel afgelopen vrijdag besteld bij een abbo verlening.

Kan niet wachten. Gebruik nu nog een Nokia N82, maar een goede media gsm met touchsreen lijkt me echt een uitkomst.