Door Reinoud Dik

Redacteur

ASUS GeForce RTX 3080 Noctua Edition

Zwijgen is goud

24-06-2022 • 06:01

111

Singlepage-opmaak

Conclusie

Omdat de ASUS RTX 3080 Noctua Edition veel overeenkomsten heeft met de RTX 3070 Noctua Edition, komen de conclusies ook voor een groot deel overeen. De RTX 3080 Noctua Edition is een enorm grote videokaart die zijn afmetingen goed benut om uitzonderlijk stil te werken. Er is geen luchtgekoelde RTX 3080 die zo geruisloos werkt als deze videokaart, en voor liefhebbers van een uiterst stil (game)systeem is dit model een razend interessante optie, mits je hier ruim vier slots voor vrij kunt maken uiteraard.

Hoewel de RTX 3080 onder volle belasting bijna 100 watt meer verbruikt dan de RTX 3070, zijn ASUS en Noctua erin geslaagd om de geluidsproductie van de RTX 3080 Noctua Edition amper boven die van het RTX 3070-model uit te laten komen. Dat lijkt geen bijzondere prestatie met de uit de kluiten gewassen koeling die nog van een extra heatpipe is voorzien. Toch is deze RTX 3080 in ieder geval niet nóg dikker geworden dan de RTX 3070 al was. De extra 'ademruimte' wordt gehaald uit de iets hogere temperatuur van de gpu op de RTX 3080 Noctua Edition dan op zijn kleinere broertje. Dit zijn overigens nog steeds keurige temperaturen.

In de gamingprestaties komen we geen bijzonderheden tegen; de Noctua Edition presteert zoals van een GeForce RTX 3080 verwacht kan worden. Wel lopen we onvermijdelijk tegen het feit aan dat deze luxe videokaart nog steeds een RTX 3080 met 10GB videogeheugen is, terwijl ASUS en Noctua ook een 12GB-versie hadden kunnen uitbrengen. Die extra hoeveelheid vram kan op de lange termijn een voordeel zijn, wat in dit prijssegment zeker toegevoegde waarde heeft.

Met een prijs van 1100 euro is de ASUS RTX 3080 Noctua Edition ruim 200 euro duurder dan de goedkoopste RTX 3080's die we momenteel tegenkomen in de Pricewatch. Ook is de kaart duurder dan de genoemde 12GB-modellen, die vanaf zo'n 1000 euro beginnen. Voor de een zal de meerprijs van de Noctua Edition het niet waard zijn, maar voor wie serieus waarde hecht aan een ultiem stil systeem, is een fluisterstille kaart van essentieel belang.

Reacties (111)

111
106
58
1
0
33
Wijzig sortering
Op welk moederbord hindert een kaart van 4 slots geen andere pci-sloten?
Geen, maar 95% procent van de gamers en content creators gebruikt alleen een videokaart als PCIe kaart.

Voor iedereen die wél veel sloten gebruikt zijn er de andere 3080s

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 23 juli 2024 19:10]

Content creators hebben toch wel eens een slot extra nodig voor een capture kaart, of een extra videokaartje die NVEnc kan draaien (Quadro T400 ofzo) zodat de primaire videokaart daar niet mee belast wordt.
Linus van LTT heeft een kaart met extra USB poorten zitten omdat er een probleem is met zijn VR-setup (htc vive?) en dat die niet mooi samenspeelt met zijn pc-config. Ik neem aan dat dit voor nog meer full body VR-streamers ook zo zal zijn.
Voor dit soort problemen is ook een usb hub bedacht ;) Toen ik nog Rift gebruiker was had ik ook wat poorten te kort, dat werkte prima met een hub. Nu met de Quest 2 maar 1 kabel nodig of zelfs draadloos :9
Linus had wel genoeg poorten, maar er waren problemen met extra sensoren.
Hij moest genoodzaakt een PCI kaart erin doen waarbij elke USB poort zijn eigen controller had zodat dingen niet door elkaar gingen lopen.
En dat ga je niet oplossen met een USB-hub.

Ik ben ook fan van volledig draadloos, zodra je dat een keer hebt gehad irriteer je meteen aan kabels, ookal is het er maar 1.
Dat is nou precies het probleem, dan gaat alles via 1 USB controller.

Dat gaat meestal goed, maar lang niet altijd.
Voor dit soort problemen is ook een usb hub bedacht ;)
Een USB hub heeft juist vaak problemen in vergelijking met een aparte USB controller.
Het had iets te maken met controllers die niet mooi speelden met elkaar. Ik denk wel dat er bij LTT genoeg brainpower rondloopt en dat ze een USB-hub hebben geprobeerd.
Dat zijn eigenlijk alleen livestreamers en die hebben vaak een tweede pc daarvoor als ze populair genoeg zijn. Sowieso handig als de stream geen last heeft van de game die je speelt.

Maar je hebt gelijk, als je dat allemaal in 1 pc wilt, is deze kaart niet echt voor jou

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 23 juli 2024 19:10]

Is tegenwoordig geen probleem, Nvidia kaarten hebben een aparte chip voor encoding, daar word de game niet mee belast.
Je kunt een riser gebruiken zodat de PCIe kaarten niet fysiek in de slot hoeven passen. Dit heeft een kleine latency impact, maar voor veel devices zal dat geen impact hebben (ook voor een GPU is dit typisch nauwelijks van belang, als zullen we vast workloads zijn waar dat niet zo is).
Geen, maar 95% procent van de gamers en content creators gebruik alleen een videokaart als PCIe kaart.

Voor iedereen die wél veel sloten gebruikt zijn er de andere 3080s
Ik zou zelfs zeggen dat het overgrote merendeel van de mensen geen extra slots gebruikt. Ingebouwde geluidskaart en netwerkkaart zijn standaard en weinig mensen willen meer dan dat.
Stel dat men dan toch de andere PCIe sloten wil gebruiken, kunnen ze dan Risers gebruiken?
Yep. PCIe riser kabel, om het tweede slot een ThunderboltEx4 te kunnen steken.
Nee klopt, heb je helemaal gelijk in. Gamers en content creators haalde ik aan omdat dit de doelgroep is voor deze kaart, vermoed ik zo.

Er zit inderdaad in een heel klein aandeel van de desktops een andere insteekkaart dan een videokaart, als ze al een kaart hebben uberhaupt.
Anoniem: 420148 @youridv128 juni 2022 12:26
Kan me niet voorstellen dat het veel toegevoegde waarde heeft voor een gamer/streamer. Ik heb een "normale" 3080 en dat ding is al superstil met de juiste fan tuning. Met een headset op zou dat ding zelfs met sneller draaiende fans niet eens hoorbaar zijn. Nu ik de PC in de zomer in de woonkamer heb staan als "console" zou het nut hebben, maar een normale MSI 3080 is al te stil om boven de TV uit te komen.

Wellicht als je echt ziek gaat overclocken dat dit leuk is, maar dat doen doorsnee streamers/content creators niet.

Daarnaast neem ik ook aan dat de echte pros niet voor een 10GB-model, maar de 12GB gaan.
Denk ik ook hoor, als uitzondering heb ik een aparte netwerk kaart op PCI zitten en een capture card. Netwerk kaart is om te garanderen dat de netwerken echt uit elkaar gehouden worden en ze elkaar niet kunnen verstoren.
Nadeel is wel dat je de 16 slot niet kan gebruiken als de andere 16 al in gebruik is, want dan gaat de snelheid gelijk naar beneden… Iets om op te letten bij de volgende moederbord, nu ben je gelimiteerde aan die kleine PCI poortjes.
Zelfs al heb je een geluidskaart past het allemaal prima, gewoon zorgen dat je een moederbord koopt met de juiste PCI-E layout.
Zijn genoeg toepassingen nog. Bijvoorbeeld NVMe op PCIe (Asus HyperX bijv), Raspberry Pi CM, of 2.5 gbit netwerkkaartje.
Dan praat je over die 1% groep, het grote gros heeft dat niet.

NVME kan vaak niet booten als je dat via PCI-E doet en daarnaast dit soort videokaarten prik je alleen op de modernere moederborden waar altijd wel M2 sloten op zitten voor NVME SSD,s.
Eh, ja er zit dan 1 of 2 (waarvan 1x gedeeld) M.2 op. Terwijl de extra PCIe lanes niet in gebruik zijn, en je op deze manier met RAID0 met consumer NVMe prima snelheden kunt halen. Je zegt je praat over 1% groep. Ik denk dat de mensen in de markt voor een high-end videokaart ook al een uitzondering zijn.
Genoeg markt die een stille high-end kaart willen hebben en voor de rest geen poespas in de pc, ik had ook interesse maar deze kaart komt te laat, nogal mosterd na de maaltijd gezien de 4 serie al voor de deur staat...

RAID 0 op NVME is ook een nicemarkt, vroeger was het populair bij HDD,s omdat die ontiegelijk traag waren.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 23 juli 2024 19:10]

Veel tweakers vinden het leuk om over dikke videokaarten te lezen – ik ook – maar laten we realistisch zijn: Hoeveel mensen leggen daadwerkelijk € 1100 neer voor een videokaart? Gros van de computers past deze kaart fysiek niet eens in.
In sommige gevallen nog wel eens WiFi maar ook dat zie je regelmatig ingebouwd op het moederbord als je even oplet met aanschaf.

Vroeger had je nog SLI maar daar wordt ook niks meer mee gedaan.
Het overgrote merendeel, serieus?
Het overgrote merendeel, serieus?
Verder lijkt iedereen het eens te zijn, maar als jij de waarheid weet dan mag je die wel vertellen in plaats van je sarcastische reactie.
Jouw zin bevat een contaminatie.
"Het overgrote deel" of "het merendeel"

Dat is alles.
Of een adapter he.
dat komt mede ook door omdat deze ventilators koelers best wel dik zijn.Bovendien zit er tussen de videokaart en de koelers ook nog menig materiaal om de videokaart goed te koelen (vinnen).Ze zijn geruisloos omdat deze ventilators 1/groot zijn en 2/grotere snelheid heeft bij het einde van de ventilators.Ze zijn stiller dan kleinere ventilators.Omdat ze minder toeren nodig hebben voor een bepaalde luchtstroom naar de videokaart te lijden.
Op de moederborden zelf niet, maar tegenwoordig is het hip om de VGA kaarten met een riser cable verticaal te monteren. Dan kan je in de problemen komen als de ventilatoren strak tegen het glas aan zitten.
Wie wil die bruine Noctua fans zien via het raam in je case?
Waarom ze de zwarte niet gebruikt hebben?
Ik denk dat er niet zo'n moederbord is. Wel kun je er als gebruiker geen last van hebben als je verder geen insteekkaarten nodig hebt.
De meeste, want moderne moederborden hebben geen PCI slots meer. Maar ik denk niet dat je dat bedoelt.

Natuurlijk zijn er small form factor borden, die maar 1 PCIe slot hebben. De vraag is natuurlijk waarom je een small form factor mobo zou kopen als je zo'n dikke kaart hebt.
Op welk moederbord hindert een kaart van 4 slots geen andere pci-sloten?
Op een ITX moederbord. :D
Of in het onderste slot als dat x16 is en je case ruimte genoeg heeft.

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 23 juli 2024 19:10]

De Gigabyte Z690 AORUS ELITE DDR4 (rev. 1.0) heeft genoeg ruimte tussen de pci-sloten.
Ik heb gewoon zelf mijn koelers van mijn MSI 3080 ventus vervangen door 2 veel te grote noctua fans.

5 graden er af en muisstil.

Het is vooral de voeding die nu staat te blazen
Ik heb de koeler van mijn Gigabyte 1080 er jaren terug afgehaald en een Rajintek Morpheus gemonteerd met Corsair ML120 fans. 55 graden onder load bij ~950 rpm. Ontzettend tevreden.

Toen gedaan omdat de kaart veel te warm werd en luide fanspeeds moest gebruiken, maar bij het uit elkaar halen zag ik dat er gewoon bijna geen koelpasta op de GPU of de coldplate zat. Achteraf had ik voor de wetenschap even kunnen testen met alleen een repaste, maar ik had alle onderdelen klaar liggen.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 23 juli 2024 19:10]

Een Arctic Accelero Xtreme III met extra RAM/VRM heatsinks deed bij mij ook wonderen voor een Asus RTX 2080Ti Dual OC.
Jammer dat arctic is gestopt met de accelero :(
Jah, mijn GTX 1070 heeft nog een Arctic heatsink, alleen de fans heb ik vervangen met 3x Noctua NF-A9 Chromax. 750 RPM en maar 50C.

https://i.imgur.com/xgypxj7.jpg --- https://i.imgur.com/xqpBuOj.jpg --- https://i.imgur.com/npue5v3.jpg

[Reactie gewijzigd door TheDeeGee op 23 juli 2024 19:10]

Er is nog een Morpheus die compatible is met een RTX 20xx kaart, maar niet eentje voor een RTX 30xx kaart...

Daarnaast ben je zeer waarschijnlijk je garantie kwijt als je de koeler vervangt, met deze Noctua kaart is alles al voor je gedaan en blijf je garantie erop houden.
Garantie gaat inderdaad het raam uit.

Ik zeg ook nergens dat de morpheus een beter alternatief is voor deze noctua. Toen ik mijn kaart modificeerde bestond het concept van deze noctua kaarten nog lang niet

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 23 juli 2024 19:10]

Garantie verschilt per fabrikant. Hardware.info heeft hier een keer een artikel over geschreven.

https://nl.hardware.info/...-wat-mag-wel-wat-mag-niet

@Cergorach

[Reactie gewijzigd door Dunky555 op 23 juli 2024 19:10]

Heeft u daar ook een tutorial van?
Ik vind het vooral een extreem interessante oplossing, omdat het om standaard 120mm fans gaat - fans versleten? Dan gewoon 2 nieuwe fans erin schroeven en klaar ben je, geen gedoe met allemaal custom fans, die net bij model xxxx passen maar bij "rev.2" al niet meer.
Wat mij betreft mogen ze het gebruik van standaard 80-120mm fans in high-end videokaarten wettelijk afdwingen, net zoals USB-C connector.

[Reactie gewijzigd door J.vanderwel op 23 juli 2024 19:10]

Dat zou inderdaad een mooie, duurzame oplossing zijn. De vraag is echter in hoeverre de fans aan een update toezijn voordat de GPU economisch is afgeschreven.

Het zou het echter wel meer vrijheid bieden bij de GPU keuze. Koeler te luidruchtig? Andere fans er op en gaan. Wel weinig duurzaam om dus twee minder stille koelers vervolgens n een lade te laten verstoffen.

Nog fijner zou het zijn als koelers werkelijk van GPU op GPU over te dragen zijn. Vroeger waren er aftermarket GPU's koelers. Het Nitro+ blok op m'n huidige GPU zou ik ook bijvoorbeeld graag mee willen nemen naar een nieuwe kaart.
Nou ja, vroeger kon je tenminste nog het hele koelblok + fans vervangen voor een aftermarketkoeler (o.a. Arctic) indien dat nodig was. Nu kan zelfs dat niet meer.
Ja, ik geloof dat je wel de fannetjes zelf kan vervangen als je de jusite te pakken hebt, maar dat schiet niet op als je deze wilt vervangen om een stillere videokaart te krijgen.
Hoi Martin, Ik had nog wat vragen. In onze communicatie omtrent de upgradeset vind je mijn nr.
Nu hopen dat deze eens in een OEM desktop terechtkomt die even discreet is qua uiterlijk als qua geluidsproductie.
Die kan je denk ik het beste gewoon zelf bouwen. Dan heb je volledig controle erover en er zijn mooie discrete kasten verkrijgbaar.
Je betaald eigenlijk gewoon €200-250 extra voor een koeler t.o.v. een reguliere RTX 3080. Dan komt een 3080 Ti wel erg dichtbij ;)
ha, ik denk eerder dat de CPU een bottleneck vormt en een snellere CPU in combo met 3080 meer zin heeft dan een 3080ti Enkel op zichzelf. Qua prijs kan dat akelig dicht bij elkaar komen.

[Reactie gewijzigd door CryptoArnold op 23 juli 2024 19:10]

Mooi om te zien dat geluidsproductie nog genoeg aandacht krijgt bij OEMs.
De MSI GeForce RTX 3080 Trio is ook altijd zeer stil. Misschien leuk om ook andere merken er naast te zetten?
Ik snap niet dat er een ultimate award gegeven kan worden voor een product dat qua videogeheugen niet toekomstbestendig is op dit moment...
Jammer dat ze door blijven hameren met hun standaard kleur, ze zouden een veel groter publiek kunnen bereiken met een Chromax versie.

En nee, fans vervangen is niet de oplossing want de shroud heeft ook een donker bruine tint.
Voor minder geluid is dit een geweldige optie! Echter mis ik wel de vergelijking met andere, niet 4 slots kaarten / merken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.