Specificaties 24" @ 1920x1080 (TN, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Dell Ultrasharp S2409W Zwart Review

AlexV 6 oktober 2009, laatste update op 17 november 2015, 7.622 views

Dell Ultrasharp S2409W Zwart

Pluspunten

• Goede kleurweergave voor TN
  • Geen ghosting
  • Scherpe prijs (wanneer in de aanbieding)
  • HDMI + 16:9 (1920x1080)
  • Slikt 720p en 1080p
  • 24p wordt goed weergegeven zonder de juiste ondersteuning

Minpunten

• Backlightbleeding
  • Duur als je de volle mep betaald
  • Zwart niet helemaal zwart

Algemeen
Om deze (en evt. komende) reviews duidelijk en overzichtelijk te houden, houd ik de standaard punten aan, met evt. her en der een paar toevoegingen. Ik merk wel even op dat deze monitor is gebruikt met redelijk oude hardware, er komt waarschijnlijk binnenkort een upgrade aan (van de review en m'n pc ) PC is geupgrade, en het ziet er geweldig mooi uit op een groot scherm.

Reden van aanschaf
De reden dat ik deze monitor heb aangeschaft, is dat ik wel eens van m'n grote, lompe en zware CRT af wilde (Philips Brilliance 107P5) en ik wilde graag een full HD monitor voor m'n PS3. Ik ben voor een scherm met een 16:9 beeldverhouding gegaan, omdat ik een scherm wilde waarop ik mijn PS3 op kon aansluiten, zonder dat ik pixelmapping oid nodig zou hebben, en ook wilde ik DVD's en Blu Ray's, voor zover dat kan ;), zonder balken kijken.

Specificaties (volgens Dell)
Van tevoren even de specificaties:
Flatpanelformaat: 24 inch
Paneltype: TN: Twisted Nematic
Maximale resolutie: 1.920 x 1.080
Contrastverhouding: 1.000:1 (standaard)
Helderheid: 300 cd/m2 (standaard)
Responstijd: 5 ms (grijs naar grijs)
Kijkhoek: 178 / 178 (standaard)
Kleurondersteuning: 16,7 miljoen kleuren
Pixelpitch: 0,276 mm
Standaard: Kantelbaar met ingebouwd kabelbeheer
Connectiviteit: Digital (DVI-D) met High-Definition Content Protection(HDCP)
Video Graphics Array (VGA)
Ingebouwde voorzieningen: Geen
Afmetingen (BxDxH): 576,96 x 222,6 x 416,19 mm (22,72 x 8,76 x 16,39 inch)

Algemene beoordeling
Algemene beoordeling heb ik als goed beoordeeld, omdat er geen ghosting en pixeldefecten zijn, het beeld is mooi en rustig en geen gezoem van de voeding.

Featureset
De featureset is goed, er is n dvi, n vga en n HDMI aansluiting te bekennen. Verder kan het scherm ook nog iets gekanteld worden. Er is geen USB-hub, geen mogelijk in het in hoogte verstellen van de monitor en er zit geen tv-tuner in ('t is ook een pc monitor ;) ). Voor mij is deze featureset voldoende, aangezien de monitor bij mij standaard op de juiste hoogte staat, en ik USB poorten genoeg heb, maar dit is niet voor iedereen zo.

Kleurweergave en inkijkhoek
De kleurweergave is goed tot zeer goed te noemen, zeker voor een TN paneel _/-\o_ . In vergelijking met m'n oude CRT monitor vind ik het verschil minimaal. De inkijkhoek is voldoende. Horizontaal is 't okee (schat ongeveer 140 graden). Verticaal is (helaas) een (heel) stuk minder, als je je hoofd een klein stukje naar beneden plaatst 'verkleurd' alles.

Edit: Even via m'n PS3 een dvd'tje gekeken (blu-ray komt nog wel ;) ) en alle kleuren werden goed tot zeer goed weergegeven. Zelfs de huidskleur van mensen was goed op een paar kleine puntjes na (maar dit kon ook aan het programma liggen).

Contrast (ook backlightbleeding) en helderheid
Contrast en helderheid zijn voldoende te noemen. Zwart is niet helemaal zwart, maar dit is egaal over het hele beeldscherm waardoor het toch minder opvalt. Backlightbleeding is deels aanwezig, al ervaar ik het niet als storend. De backlightbleeding is redelijk egaal over het beeldscherm verspreid, en het is bij de randen niet erger dan in het midden. De helderheid is goed. Ik heb de helderheid een stuk terug moeten schroeven naar 50 (net als contrast trouwens).

Hier kan je (hopelijk ;) ) het beetje backlightbleeding zien.

Ghosting
Hier kan ik heel kort over zijn: het is er niet (gelukkig :) ).

Pixeldefecten
Zijn er (gelukkig) ook niet. Ook nog even getest met Dead Pixel Tester
(http://www.dataproductservices.com/dpt).
Update: Na 1 maand gebruik nog steeds geen dooie pixels (ook geen sub), dus ik ga er vanuit dat die ook niet meer komen.

Bouwkwaliteit en afwerking
De bouwkwaliteit en de afwerking zijn goed. De voet is redelijk stevig en is makkelijk vast te maken (geen gevloek :P ) De boel wiebelt alleen als ik tegen m'n bureau stoot, maar dit gebeurt bijna niet. Verder zitten de ingangen goed vast, alleen als je de schroefjes van de kabel met de hand wil vastdraaien kom je ruimte tekort, dus moet je even een schroevendraaier o.i.d. pakken. Knoppen en behuizing is dik in orde, knoppen zijn nog de ouderwetse knoppen die nog 'tik' zeggen als je ze indrukt en de behuizing zit goed in elkaar. Voeding is verder vrij van zoemen.

Vormgeving
De vormgeving is lekker strak, net als bij andere dell monitoren. Een zeer simpel design ook, met aan de rechterkant de knoppen en onderaan in het midden in 't klein 'Dell'. Verder een dunne rand er om heen.

Met een prijskaartje van E287,20 (aanbieding) was het scherm niet heel goedkoop. Maar voor wat je krijgt is het een behoorlijk scherm+3 ingangen+een 16:9 aspect ratio.

Gebruik in combinatie met PS3
Gistermiddag HDMI kabel gekocht ( :) ), binnen een minuut aangesloten op de PS en gamen maar!! Kwaliteit is goed tot zeer goed te noemen, want er is geen ruis te bekennen, geen artefacten, etc. Ook 720p wordt moeiteloos geslikt door de monitor. Ook meteen LittleBigPlanet met z'n tween gedaan, inkijkhoek (horizontaal) is ruim voldoende om er met z'n tween voor te zitten, geen verkleuringen o.i.d.
Update: Ook nog met z'n drien dvd gekeken, en was een beetje proppen (te weinig ruimte voor de monitor), maar iedereen paste ervoor en geen verkleuringen/last van inkijkhoek. Ook blu ray 24p wordt geslikt, maar dit wordt wel een beetje schokkerig weergegeven in snelle(re) scenes, maar dat mag de pret niet drukken :) .

Menu van de monitor
Het menu van de monitor heb ik nog niet goed naar zitten kijken. Zoals het menu hieronder beschreven is staat het op de monitor (het eerste getal tussen haakjes is de fabrieksinstelling, het tweede de mijne):
-Contrast en Helderheid
-Scherpte (50-50)
-Pixel Clock (50-50)
-Phase (50-50)
-Beeldscherm instellingen herstellen
-Audio instellingen (ik heb geen soundbar, maar een losse 2.0 set van logitech)
-Uitvoer bron (PC Audio-PC Audio)
-Stroombesparing Audio (aan-aan)
-Menu Timer (20s-20s)
-Menu slot (open-open)
-DDC/CI (Toegestaan-toegestaan)
-LCD Conditioning (Disable-disable)
-Fabrieks reset (Alle instellingen herstellen-alle instellingen herstellen)
(alles hierboven is vanuit het Engels door mij vertaald, dus sorry voor evt. brakke vertalingen)

Gamen
Na deze monitor al een tijdje in mijn bezit te hebben, begon het ook te jeuken om er een leuk systeempje bij aan te schaffen, zodat ik niet tegen wazige dingen aan zat te kijken, maar tegen spellen op de native reso van de monitor. Nu is dat systeem er eindelijk :9. Het speelt echt heerlijk om op native resolutie STALKER Shadows Of Chernobyl te spellen, met alles aan. Zeker als je dan door zo'n tunnel loopt met zo'n heel enge sfeer, en er komt opeens een mutant op je afstormen, dan schrik je wel. Ook kan ik bij deze snelle bewegingen geen ghosting bespeuren.

Mijn conclusie is dat als je een 24 inch scherm zoekt met een 16:9 aspect, full hd en hdmi (PS3 of Xbox 360?) dat dit dan een heel geschikt scherm is voor een hele goede prijs (als het scherm in de aanbieding is dan).

PS: Dit is mijn eerste review hier, dus opbouwende kritiek is welkom. Foto's kunnen worden toegevoegd als er interesse in is. Ik zal deze review ook nog evt. aanvullen met overige info, moet namelijk nog een HDMI kabel kopen voor m'n PS3

Updates
Review geschreven op 19-12-08

Update: Na een hoop gekloot met de foto's, heb ik ze er uiteindelijk opgekregen :). Ik heb geprobeerd om een foto te maken van de backlightbleeding, maar dit is volgensmij niet helemaal gelukt.

Update 2 (06-10-09): Her en der een en ander aangepast, oa dat de monitor niet meer bij Dell te koop is.

Deze monitor is niet meer te koop bij dell.nl, maar nog wel bij misco.nl, zie ook de pricewatch ;)

Heb jij ook een Dell Ultrasharp S2409W Zwart?

Een nette review

Je hebt nu een aantal updates gedaan (:)), maar je verhaal begint een beetje door elkaar heen te lopen. Je hebt je motivatie om voor een 16:9 scherm te gaan helemaal onderaan gezet, terwijl ik die toch bij de 'reden voor aanschaf' verwachtte (waar je de weg naar je keuze uitlegt).

Iets minder dringends, maar wel vreemd, is wat je neerzet bij 'featureset': "oordeel verder zelf maar". Het is jouw review, en wij als lezer willen graag jouw mening lezen :)

Je maakt een opmerking over ghosting bij 'gamen', wat al iets dieper op het onderdeel ingaat dan wat je onder 'ghosting' zelf had neergezet.
Daarnaast heb je onder 'ghosting' neergezet dat het scherm dit niet heeft. Dit is feitelijk onjuist, want ghosting is een beperking van de technologie gebruikt in elk LCD scherm. Wat een goed scherm onderscheid van een slecht scherm (wat ghosting betreft dan) is de mate van ghosting. Wellicht kan je op het internet een review vinden waar de ghosting test is uitgevoerd, en dat toevoegen als extra info aan je review. Dit kan je vervolgens aanvullen met je eigen (objectieve) mening over of je enigzins ghosting opvalt (wat je al neergezet had onder 'gaming').

Voor wat verregaande interessante info over lcd schermen kan je in dit LCD-topic op anandtech vinden. Wellicht vind je nog puntjes die je kan toevoegen aan je review. :)

Als laatste wat ik mis is toch jouw uitgesproken mening. Door het hele review is goed te merken dat je heel blij bent met je scherm (no problems there :)), maar zijn er ook dingen die je tegen vallen (bewegingsvrijheid van de voet, of de beperkte vertikale inkijkhoek misschien)? Zou je dit scherm aanraden aan andere mensen? En waarom wel of niet? Dit zijn de punten die je heel mooi in je conclusie kan laten terugkomen.

Een paar linkjes waar je misschien wat aan hebt (ook voor mensen die meer info willen over dit scherm):
Review op Widescreen Gamingforum: Veel foto's, weinig onderbouwing
Youtube review van iemand
Review op Cnet: Met videoreview.
16:9 scherm roundup op Hardware.info: waaronder ook de 2409w :)
Andere 16:9 roundup op hardware.info: Ook met de 2409w
Dankje voor je commentaar. Ik heb hier en daar het een en ander aangepast, en ik hoop dat het zo iets minder door elkaar loopt ;).
Een nette review. Ik begrijp dan ook absoluut niet waarom je maar twee sterren krijgt. 3 is absoluut minimaal en 4 (als er nog foto's komen dan en wat extra andere plaatjes) is ook zeer verdedigbaar.....

Ik vraag me alleen af of je de specificaties wel goed gelezen hebt, of dat Dell de boel aan het flessen is. Kijkhoeken van 178o ben ik nog nooit tegengekomen bij TN-schermen. Mijn PVA scherm (prijskaartje ruim 500,= voor 20"!) benadert die waarde wel! Maar je geeft al direct in je review aan dat die waarde bijlange na niet gehaald wordt. Juist op de verticale kijkhoeken laten TN schermen het direct afweten, en dat geef je ook aan. Ik denk dat je met 130-140o dichter bij de realiteit zit.

De g-g responstijd is een redelijke waarde maar in de praktijk meer dan toereikend. Een nadeel van deze grotere schermen vind ik dat de pixelgrootte zo sterk toeneemt (hoewel het bij dit scherm nog meevalt). Naar mijn idee gaat dat toch ten kosten van de scherpte.

Het voordeel van 16:9 t.o.v. 16:10 snap ik niet. Een zwarte balk kan toch nooit een nadeel zijn? Nu zie je meer muur erachter :).

Wat ik nog wel interessant vind (en dus mis) is je mogelijkheden in het menu. Zowel het menu dat je direct op kunt roepen als het menu met de fabrieksinstellingen (waar veelal veel meer in in te stellen is). Jij kunt er wel erg over tevreden over de instellingen zijn, maar dat hoeft niet bij iedereen zo te zijn. Daarnaast komt het nog wel eens voor dat niet ieder apparaat vanuit de fabriek even goed is afgesteld.

Nog even wat extra plaatjes en foto's en je hebt een prima (zeker voor de eerste keer) review. Zonder pretenties verwijs ik even naar mijn reviews over mijn schermen: Dell UltraSharp 1707FP en Dell Ultrasharp 2007FP.

Veel succes met je scherm en bedankt voor de review.
Dankje voor de reactie, heb bij specificaties even "(volgens Dell)" toegevoegd ;).
Naar mijn idee maakt het qua scherpte niet veel uit, er zit (bijna) geen verschil in scherpte tussen m'n oude CRT en deze monitor.
Ik heb 16:9 als een voordeel aangemerkt, omdat ik via m'n playstation dvd kijk op de monitor (game er ook op), en m'n oude tv, alleen voor PS (die kan nu ook de deur uit :) ) had die balken ook altijd, en hier stoorde ik me altijd aan, omdat hij niet al het beeld gebruikte. En je gebruikt nu 't hele scherm, dus heb ik niet 't idee dat ik een 'onnodig' stuk beeld heb gekocht (puur subjectief natuurlijk)

Zal kijken of ik ook nog even stukje over 't OSD kan toevoegen

[Reactie gewijzigd door AlexV op 20 december 2008 20:39]

Ik zat al even vreemt te kijken dat er staat dat Dell een TN scherm gebruikt in een Ultrasharp. Maar dat is dus niet zo. Hier in de tweakers pricewatch staat het idd als een ultrasharp, maar op de site van Dell kom je die term niet tegen. De 24" Ultrasharp met een va scherm is dan ook gelijk 2 maal zo duur!
Nou dat doet Dell dus wel!!!
Tegenwoordig nog veel meer dan vroeger. Mijn 17" UltraSharp is ook een TN scherm, hetgeen een bijzonder grote teleurstelling voor mij opleverde toentertijd (prijs was toen redelijk hoog en ik dacht ook UltraSharp is PVA, de gewone is TN). In mijn antwoord hierboven heb ik naar mijn reviews verwezen.

Tegenwoordig produceert (althans de schermen produceren ze zelf niet maar kopen veelal in bij Philips en Samsung) Dell vrijwel uitsluitend nog schermen die voorzien zijn van TN-panelen.
Doordat Dell bij verschillende fabrikanten inkoopt heb je ook vaak dat binnen n serie meerdere schermen te vinden zijn, terwijl Dell alles onder dezelfde naam verkoopt en op het eerste gezicht niet te zien is wat er nu inzit. In het fabrieksmenu kun je dat dan wel vinden. In mijn review over de FP2007 (waarbij dat ook het geval was, dit scherm wordt geleverd met een S-PVA paneel en een (superieure) S-IPS paneel voor hetzelfde geld, zonder dat jij als klant kunt kiezen!) wordt dit uitgebreid besproken.

Onlangs heeft Dell de SP2309W, een scherm dat typisch TN specificaties heeft (zie ook mijn reactie aldaar). Even later werd door Marc69 de Dell Ultrasharp S2309W besproken. Wederom typisch TN.

Naar mijn idee is Dell vrijwel volledig van PVA/IPS schermen afgestapt om de prijs lager te krijgen en zo een grotere doelgroep te kunnen bereiken. n en ander waarschijnlijk ingegeven om zich staande te kunnen houden tegen al het geweld van LG en Samsung.
Volgensmij is Dell in de lagere (lees: goedkopere) klasse monitoren inderdaad compleet (of bijna) overgegaan op TN om de concurrentie bij te benen. Maar in de hogere (duudere) klasse gebruikt dell nog wel gewoon IPS en PVA (http://accessories.euro.d...=dhs&cs=nldhs1&sku=142654 en http://accessories.euro.d...=dhs&cs=nldhs1&sku=147256, al zijn dit nou niet de monitoren die je 'even' koopt)
inderdaad vergeet ook de 2709W niet :) die heeft ook geen TN paneel
Klopt, dit is ook geen ultrasharp, dat staat hier in de Pricewatch verkeerd. Je krijgt hier volgens mij ook geen zero-pixel garantie bij, maar gewoon de standaard.
Waarom zie je 16:9 als een voordeel? Je verliest er immers pixels bij ten opzichte van een 'normaal' 24 inch-scherm met 16:10 aspect ratio.

Natuurlijk leuk voor je PS3 en als je veel films kijkt... maar voor Windows-gebruik zijn die pixels in de hoogte best welkom.

[Reactie gewijzigd door Th1x4nG op 19 december 2008 00:35]

Ik heb 16:9 als een voordeel aangemerkt, omdat ik t.o.v. m'n CRT al pixels meer heb in de hoogte. Verder is het makkelijker omdat ik ook films kijk op m'n pc, net als TV via een tv-kaart en zoals ik ook in m'n review heb gezet sluit ik m'n PS3 er nog op aan, en met een 16:9 aspect gebruik ik het hele beeld(dus geen zwarte balken) en heb ik geen 1:1 pixelmapping nodig.

@ Sc0rPi0N
Foto's zal ik vanmiddag of morgen toevoegen
Foto's duurt waarschijnlijk nog n of twee dagen meer, dit komt omdat ik weinig tijd heb dit weekend.

[Reactie gewijzigd door AlexV op 20 december 2008 13:34]

Ik zou er toch wel een zooi fotos bij willen zien.
[edit] wij hebben hem hier ook draaien (@work) maar ik kan me voorstellen dat iedereen weet hoe hij eruit ziet

[Reactie gewijzigd door Frostbite op 19 december 2008 09:39]

Kon m'n oude post niet meer editten, dus maar even een nieuwe.
Sorry dat 't wat langer duurt met de foto's, heb 't een beetje druk de laatste week met kerst, uitslapen (:Y)), etc. Ik weet niet of het zal lukken, maar ik zal in ieder geval proberen om voor het eind van 2008 of eerste week 2009 de foto's te plaatsen.
pin je er niet op vast dat je geen dooie pixels meer krijgt na een maand, mijn HP w2207h kreeg er ook eentje na een half jaar. Hij zit bijna pontificaal in het midden maar ik stoor me er ondertussen al niet meer aan...
Heb het scherm nu al bijna 1 jaar, dus die dode pixels komen denk ik echt niet meer ;)
een mooie eerste revieuw hoor! _/-\o_
volgens mij is het ook een mooi scherm!
ik hoop dat er nog veel van je mogen volgen! ;)