Dell Ultrasharp 1707FP Zilver, Zwart Review

Pjerry 6 juli 2008, laatste update op 17 november 2015, 2.230 views

Dell Ultrasharp 1707FP Zilver, Zwart

Pluspunten

• Mooi(e) beeld/kleuren
  • Zeer fraaie vormgeving (vind ik)
  • Zeer divers instelbaar
  • 4 USB aansluitingen
  • Kensington slot
  • Scherm wordt gelockt aan de voet in onderste stand
  • Gelukkig geen speakers
  • Aansluiting voor AS 501 Soundbar
  • Geen waarneembare ghosting
  • Geen waarneembare input lagging
  • 3 jaar (pixel)garantie zonder bijbetalen

Minpunten

• Dell (klant is koning???)
  • USB uitgangen zijkant: altijd links, onhandig/onbruikbaar met 2 monitors tegen elkaar.
  • Bleeding
  • Zwart moet zwarter, wit moet witter
  • Alleen maar D-sub en DVI-D aansluiting

Oorspronkelijke review (de uitgebreide):
6 juli 2008
Hoewel al lange tijd geleden (mei) aangekondigd, ziet mijn review nou pas het levenslicht. Een paar andere reviews tussendoor en nog wat andere werkzaamheden hebben de wachttijd wat vergroot. Ik hoop dat deze review het wachten waard is geweest :P .
Updates:
• Nog geen

Degene die mijn review over Dell Ultrasharp 2007FP hebben gelezen kunnen de In-/Aanleiding overslaan.

In-/Aanleiding

Eind 2006/begin 2007 kocht ik (afgezien van een enkele kleine wijziging) dit systeem. Omdat ik toen nog twee 17" CRT's op mijn bureau had staan en bij wijze van spreken mijn ToBo op mijn schoot moest nemen, besloot ik om een paar TFT's aan te schaffen. Mijn voorkeur ging uit naar een 20" WS en een 17". De verticale resolutie is dan nagenoeg gelijk (1050 vs 1028) en ook de hoogtes (als je aan twee dezelfde type schermen kon komen) zouden dan nagenoeg niet afwijken. Omdat ik nog wel eens met grote (brede) spreadsheets werk zou ik dan een gigantisch overzicht kunnen krijgen. Daarnaast staat het ook helemaal niet lelijk zo'n combinatie.

Ik heb toen erg lang gezocht naar een merk dat mijn gewilde combinatie had èn in hoogte verstelbaar was. Toevallig kwam ik een erg mooie review tegen van 20" WS schermen. Alle bekende merken kwamen aan bod. Winnaar van de test was ontegenzeggelijk de Eizo, maar als goede tweede (voor ongeveer de helft van het geld) de Dell 2007WFP. Die review maakte dat ik geïnteresseerd werd in de Dell TFT schermen. Nader onderzoek leerde dat er uitgebreide (fysieke) instelmogelijkheden zijn bij zowel de 17" als de 20". Daarnaast zagen de schermen er hetzelfde uit, dit was vrij uniek als je andere merken in de beschouwing meenam. Het geluk lachte mij toe; de peperdure 20" werd op dat moment met een korting van 20% aangeboden, terwijl er bij de 17" 15% vande prijs af ging. Niet dat je nu direct voor een dubbeltje op de eerste rang zat, want voor beide schermen moest ik nog steeds ¤ 670,= neertellen, waarvan ca. ¤ 250,= voor 1707FP bestemd was.

I.p.v. dat ik de schermen via Internet bestel neem ik contact op met de sales afdeling. Daar kom ik contact met de heer Jolin Kooman. Ik doe mijn bestelling en krijg een offerte toegestuurd. Alles OK, m.u.v. de te hoge prijs voor de 2007FP; de op de site vermeldde korting was niet op de offerte verdisconteerd. Dat werd terstond aangepast, nu klopte het totaalbedrag, echter de andere bedragen waren wat vreemd, maar dat werd weer glad getrokken middels de transportkosten :? . Maakte mij niet uit, wat me wel opviel was dat ik in de aanbieding van december terecht was gekomen (het was januari) voor de 20" monitor. Ondanks dat ik diverse malen had gezegd dat het om de zwarte WFP ging, was op de offerte een FP terecht gekomen, maar door de korting was me dat niet opgevallen (op de FP werd op dat moment geen korting gegeven). Om een lang verhaal kort te maken. Na 2 weken kreeg ik mijn monitors, zag dat ik niet de gewenste WS had ontvangen en heb direct gebeld (kon hem wettelijk gezien gelijk terugsturen). De heer Kooman adviseerde mij om het scherm even te houden, hij zou zorgen dat het tot volle tevredenheid opgelost zou worden. Ondanks toezeggingen belde hij echter niet terug. Daarop heb ik diverse malen contact gezocht, vervolgens een klacht ingediend bij klantenservice, maar het mocht allemaal niet baten, je werd gewoon genegeerd. De e-mails werden niet beantwoord, er werd niet teruggebeld en als je belde werd niet opgenomen. Dus nu heb ik nog steeds de 2007FP. Minder fraai op het bureau (verschillende groottes, maar toch wel tevreden, dus laat ik het nu maar... 8)7). Een prachtig staaltje van Dell wat betreft klantgerichtheid (maar niet echt dus)!

Opmerking tussendoor (S-PVA, S-IPS, M-PVA of TN ??)

Lange tijd verbaasde ik me over het verschil tussen de UltraSharp 2007FP en het hier besproken scherm. Als je de site van Dell bekeek ging het over hetzelfde type scherm met eigenlijk alleen andere afmetingen, iets afwijkende eigenschappen en wat extra features op de 2007(W)FP. Het prijsverschil vond eigenlijk altijd al vreemd groot.
Sinds kort weet ik (pas definitief) dat het niet dezelfde typen schermen zijn. De 1707FP is een S-PVA (of een P-MVA of zelfs een TN scherm, zie beneden), terwijl mijn 2007FP een S-IPS blijkt te zijn (Dell voerde zowel S-IPS en S-PVA schermen in de 2007(W)FP lijn). Voor de klant was het gewoon een raadsel welk type uitgeleverd zou worden.

De S-IPS is superieur aan de S-PVA, M-PVA en zeker aan TN. De beide schermen staan naast elkaar. Ik ben laaiend enthousiast over mijn 2007FP (hoewel daar ook wel "foutjes" inzitten). Ik heb daardoor de neiging mijn 1707FP lager te waarderen dan hij verdient. Ik moet in ogenschouw nemen dat we over een andere prijsklasse praten.
Na wat stoeien met bovenstaande gedachten heb ik de waarderingen zoveel als mogelijk neergezet alsof ik geen 2007FP heb. Dus er komt een goede waardering uit met de blijvende kanttekening: het kan niet tippen aan de 2007FP!

In tegenstelling tot de 2007FP, is de UltraSharp 1707FP niet meer leverbaar (d.d. 06/07/08)

Verzending en inhoud

Twee weken na de bestelling ontving ik mijn pakket (was nog een week eerder dan uiterste datum, wat een lange wachttijden toch bij Dell :( ). Zeer goed verpakt, met daarin los een scherm, een voet, DVI en VGA kabel, CD en handleiding (dat is toch allemaal erg netjes) :+ .

Ik heb even gegrasduind om alle specificaties boven tafel te krijgen. Op de Nederlandse site is nog maar nauwelijks wat te vinden, maar op Dell.com kwam ik verder.. (wel opschieten als u nog meer info wilt zien.... 8-) ).

Scherm eigenschappen
  • Paneeltype: S-PVA (dacht ik, maar misschien gezien de waarden toch een M-PVA of TN-paneel)
  • Diagonaal: 17"
  • Schermresolutie: 1280*1024
  • Responstijd: 16 ms (zwart-wit) 6 ms (grijs-grijs) (wel hoog voor een TN!)
  • Helderheid: 300 cd/m2
  • Contrastverhouding: 600:1
  • Kijkhoeken: 130o verticaal, 140o horizontaal (veel te lage waarden voor een S-PVA, maar ook voor een M-PVA)
  • pixelgrootte: 0,264 mm (ca. 4% groter dan bij mijn 2007FP)
  • scanfrequentie: 31,5-80 kHz (Horz.); 60-75 Hz (1280x1024, 60 Hz of 75 Hz)
  • Verbinding (Video): D-Sub, DVI-D (geen HDMI, enz.)
1:power; 2: speaker power; 3: DVI-D; 4: D-Sub; 5: USB-In; 6: 2*USB Out
  • Afmetingen (HxHxBxD) in mm: 458 (hoogste stand, portrait) x 327 (laagste stand, landscape) x 372 x 182
  • 4x High Speed USB (USB 2.0, 2 onderkant + 2 zijkant)
  • Pivot functie
  • In hoogte verstelbaar
In de laag stand wordt het scherm gelijk vergrendeld.
Transport is op deze wijze eenvoudig.
  • Draaibare voet
  • Scherm kantelbaar
  • 100 mm VESA-ophanging
  • Eenvoudig speakers op aan te sluiten
  • gewicht:5,7 kg
  • Verbruik: stand-by: < 2 W; werkend: 40 W (?)
  • Kensington security port
Uiterlijk

Niets is zo subjectief als wat je van een apparaat vindt. Ik hou van strak en dat is dit scherm. Een ingetogen gedistingeerd ontwerp. Zoals op de plaatsjes te zien is, heeft het scherm een mat zwarte (geen vette vinger problemen! :P ) smalle omlijsting. Het geheel wordt afgemaakt door de grijze achterkant als een dunne (metaalkleurige plastic) rand aan de onderkant en bovenkant terug te laten komen. De zeer stevige voet heeft dezelfde grijze kleur, met een zwarte rand (7 à 8 mm) aan de onderkant. De voet is draaibaar. In de voet is een uitsparing aangebracht om enige vorm van kabelmanagement mogelijk te maken.

De achterkant van het scherm is in het grijs uitgevoerd. Alles maakt een mooi afgewerkte indruk (voor wat het waard is voor mij als thuisgebruiker).

We zien hier ook gelijk de pivot-feature, handig voor administratieve doeleinden.

Rechtsonder op het scherm zitten een vijftal knopjes. Deze knopjes hebben een prettige weerstand bij het indrukken, zodat je niet per ongeluk instellingen kunt wijzigen. Anders dan bij de 2007FP, wordt niet aangegeven van welke poort het signaal gebruikt wordt.
Met de meest linkse van de 5 knopjes kun je van ingang/poort wisselen, de volgende roept het menu op, waarin je kunt bladeren met de daarop volgende twee knopjes. Helemaal aan de rechterkant zit de verlichte aan-/uitschakelaar. Deze licht groen op als de monitor aan staat, oranje in stand-by en helemaal geen verlichting als het spulletje uit is. Deze indeling is precies hetzelfde als op mijn 2007FP. Deze verlichting is niet uit te zetten, maar daar is ook geen enkele noodzaak toe.

Plaatje van de 2007FP

De handige 100 mm Vesa aansluiting aan de achterkant vormt een zeer goede en stabiele verbinding met de poot, welke er eenvoudig in te klikken is en even eenvoudig weer afgehaald kan worden. Door deze standaard aansluiting is het ook mogelijk om het scherm aan de muur te bevestigen middels een optioneel leverbare beugel.

Fysieke eigenschappen

Na 1,5 jaar gebruik zien beide schermen er net zo uit als toen ze uit de doos kwamen. Nergens is enige speling of slijtage te vinden. Wat dat betreft hulde voor Dell.

Ondanks dat het "chassis" vrijwel compleet is opgetrokken uit plastic (waar zijn de goede oude tijden gebleven…) voelt alles zeer solide aan. De voet is uitermate stabiel, het scherm is probleemloos verstelbaar. Nooit bekruipt je het gevoel dat je de zaak wel eens zou kunnen mollen. Allemaal gewoon erg goed :Y .

Omdat ik twee verschillende schermen heb (weliswaar met ander scherm dan gepland) moesten de schermen in hoogte verstelbaar zijn. Een zegen, nix geen boeken onder de poot of dat soort ongein :N .

Het scherm is op alle mogelijke manieren te verstellen:
  • Hoogte
  • Naar voor en achteren kantelen
  • Pivot (landscape <-> protrait)
  • Draaibaar middels voet.
Als je twee schermen hebt is het gebruik van Pivot in combinatie met het design een kleine misser. De grijze smalle band aan de onder en bovenkant van het scherm, worden erg storend als je één van de twee schermen gepivoteerd (is dat Nederlands?) hebt. Sterker nog het ziet er niet uit.

De voet is, zoals reeds vermeld, erg stevig en zorgt door een licht plakkende onderkant ervoor dat het scherm niet verschuift.
De drukknopjes had ik al besproken, ben ik dus ook tevreden over.

Als we onder fysiek ook even de plaatsing van de aansluitingen vatten dan kan ik gelijk even de plaatsing van de 2 USB aansluitingen aan de zijkant meenemen. Als je twee schermen naast elkaar zet, is het erg onhandig dat die aansluiting altijd aan de linkerkant zit. Bij het rechtse scherm kan je dan niet gebruiken. Het zou een mooie extra optie zijn als je kon kiezen tussen een plaatsing aan de rechter- of linkerkant.

Het scherm

Toch eigenlijk wel het belangrijkste onderdeel. Afgezien van de beperkte kijkhoek en het grijze zwart ben ik zeer tevreden over het scherm. Het scherm is voorzien van een niet schitterende harde coating 3H. Met de opkomst van de Crystal Bright schermen (handig als spiegel om je haar te kammen en zo :+ ) is dit een beetje een (zeer positieve) uitzondering aan het worden.

Type
Toen ik mijn schermen aanschafte wist ik het zeker dat ik twee S-PVA schermen kocht. Immers de “normale” schermen van Dell waren TN, de UltraSharps waren S-PVA (dacht ik 8)7 ).
Nu weet ik echter wel beter. Mijn 2007FP blijkt een S-IPS te zijn (dat is helemaal niet erg), maar wat voor paneel gebruikt wordt in mijn 1707FPzou ik echt niet weten…… :? .
Dell maakt er gewoon een rommeltje van. Zonder de specs te wijzigen wordt plots een ander paneel ingebouwd. Via het fabrieksmenu heb ik bij mijn 2007FP kunnen achterhalen dat er een S-IPS scherm inzit. Voor mijn 1707FP heb ik echter geen testen kunnen vinden die op dit item ingaan, zodat ik de gegevens in het fabrieksmenu niet kan interpreteren. Vooralsnog neig ik naar de veronderstelling dat er een P-MVA of TN paneel inzit.

Menu
Het menu is veel Spartaanser dan bij de 2007FP. Van de 10 opties die je krijgt zijn er ook nog eens 4 niet te gebruiken (grijs). De resterende zes opties zijn:
  • Exit (altijd makkelijk)
  • Brightness
  • Color Settings
  • OSD Settings (plaats op het scherm, lekker belangrijk)
  • Language (Engels, Spaans, Frans, Duits en Japans (mijn default d:)b ))
  • Factory Settings
Niet erg spannend allemaal. Daarnaast geeft het menu weer in welke resolutie ik werk (heb ik nogal veel keus in) en welke ingang ik gebruik.

Kleur
De kleuren (hoewel enigszins afwijkend van 2007FP) zijn zonder meer goed te noemen. Zwart mag zwarter en wit mag witter, maar voor de rest worden de kleuren mooi weergegeven met voldoende frisheid, diepte en gedetailleerdheid.
Ik wacht nog steeds op een afspraak met een van onze tweaters om zijn Spyder (om te kalibreren) te mogen gebruiken (wie de schoen past trekt hem aan V…. :$ ).

Resolutie
Hoewel er blijkbaar meerdere resoluties instelbaar zijn, is zijn native resolutie 1280*1024. Ik zou nog niet eens weten hoe ik het (op het scherm dan) zou moeten wijzigen. Softwarematig is dat natuurlijk geen probleem (eigenschapje van Windows).
Zoals de naam UltraSharp al doet vermoeden geeft het scherm inderdaad een scherp beeld, dat heb ik bij menig LCD-scherm wel eens anders gezien.

Ghosting
Als “nauwelijks-gamer” is dat voor mij minder van belang (en als ik game wordt dat op de 2007FP gedaan). Maar onder de omstandigheden waarvoor ik hem gebruik heb ik geen last van ghosting. Echte proeven heb ik daartoe echter nooit uitgevoerd.
Ik weet niet of het met ghosting, of met mijn TV-kaart te maken heeft maar de scrolling-balken die onderaan het scherm ziet bij bijv. RTL-Z zijn zeer slecht leesbaar. Nou ja over die TV-kaart heb ik al genoeg gezegd, vooralsnog geef ik die de schuld…… (hoezo bevooroordeeld?).

Bleeding
De blacklight wordt verzorgd het CCFL (4) edgelight system. Niet dat dit systeem direct verantwoordelijk is voor de bleeding, maar bleeding is zeer zeker aanwezig. Ik zal in de toekomst nog een foto daarvan toevoegen (kan niet overdag).
Als je Windows opstart, komen een aantal maal zwarte schermen langs (of wat er voor door moet gaan). Die schermen zijn op mijn 2007FP goed zwart, op mijn 1707FP zijn ze veel minder zwart, terwijl er rondom het scherm bleeding is te zien. Bij normaal gebruik heb ik er overigens nauwelijks last van.

Kijkhoek
Stukken minder dan op mijn 2007FP (ik kan het toch niet laten om de schermen te vergelijken). De 2007 is subliem (178o), maar als de waarden kloppen die Dell opgeeft is die 130/140o toch wel heel pover. Ik snap niet hoe ik daar overheen heb kunnen kijken toen ik de schermen aanschafte (misschien waren de waarden toen wel anders of niet opgegeven, je kan alles verwachten bij Dell).
De foto (komt er ook aan) laat ook duidelijk het verschil in kijkhoek zien. Het wit verkleurt heel snel naar geel, maar het scherm blijft wel, i.t.t. menig laptop, heel goed afleesbaar.

Input Lagging
Een begrip dat dit scherm volgens mij niet kent. Als het waar is dat hoe kleiner het scherm hoe minder input lagging, dan klopt het wel dat deze het niet/nauwelijks heeft (2007FP heeft ca. 35 ms). Ik heb nog nooit een test gedaan om de input lagging te meten en zal die waarschijnlijk ook noot uit gaan voeren.

De opstelling

Ik heb mijn twee schermen naast elkaar staan, uitgelijnd aan de bovenkant (handig dat in hoogte verstelbaar zijn). De pixelgrootte van de 2007 is 0,255 mm, van de 1707, 0,264 mm. Dit geeft van boven naar onder toe een verloop van 4%. Hier is, voor het geval je de beide schermen voor één applicatie gebruikt, goed mee te werken. Het verloop is onderaan het scherm niet zo storend dat het onwerkbaar zou zijn. Het voordeel als je met grote spreadsheets werkt weegt daar ruimschoots tegenop. Met een totale horizontale resolutie van 2880 pixels, heb je de beschikking over een macht aan ruimte. Te meer omdat beide schermen een haarscherp beeld produceren kun je ook nog eens behoorlijk uitzoomen in Excel waardoor je overzicht nog groter wordt.

Dit is de reden dat ik twee losse schermen prefereer boven één groot scherm. In de praktijk werk ik op de 2007FP, terwijl op de 1707FP of de TV aanstaat, of documentatie/Internet getoond wordt die ik raadpleeg terwijl ik op mijn 2007FP aan het schrijven ben. Ook het spelen van games lijkt mij lekkerder op een 20” scherm dan op zo een groot “bakbeest”. Maar daar mag iedereen natuurlijk zijn eigen mening over hebben.

Gemengde gevoelens over mijn 1707FP. Enerzijds een haarscherp beeld met mooie kleuren, anderzijds beperkte kijkhoek met bleeding en slechte wit- en zwartwaarden.
Het liefste zou ik nu mijn 1707 "inruilen" voor nog een 2007FP. Echter de hoge prijs (momenteel juli '08 nog ruim ¤ 522,-) weerhoudt mij van dit mooie idee. Daarnaast is het nog steeds geen straf om met het scherm te werken, alleen ik verwachtte wat meer….

Een ding hebben beide schermen gemeen: 1 1/2 jaar zonder enige dode (sub)pixel en een omruilgarantie van 3 jaar (pixelgarantie zonder bijbetaling) als er ook maar één dode pixel mocht ontstaan. Ik hoop, als het ooit mocht gebeuren, dat het serviceapparaat van Dell dan wel werkt!

Heb jij ook een Dell Ultrasharp 1707FP Zilver, Zwart?

@ joopata
een geweldige review
tnx, maar het zijn 3 woorden.... :)
"Geweldig" was dus al toereikend geweest en dat is één woord :9

@ Thy King

Hoi Ing my King,

Je maakt er weer een review van, achter een review (zijn we ondertussen wel aan gewend) :+ .

Ik zal je reactie stapje voor stapje behandelen (de onbelangrijke dingen sla ik wel over :Y )
Ik weet niet hoe het in Delft is, maar hier in Houten beschikken we niet over erg veel geld. Dus moet ik mijn oude meuk maar reviewen.
Daarnaast heb ik in het leven maar één doel: jou voorbij gaan in de ranking wat betreft reviews. Dat is dus gelukt, jij staat 26, ik op 24!
Ik heb hier (naast de muismatten die nog moeten komen) nog een oude insteekkkaart liggen met parallelle printeraansluiting. Lijkt mij ook wel leuk voor een review :P .

Wat het scherm betreft:
Ik denk dus idd dat het een TN scherm is, maar wel een hele goede. In een andere review lees ik weer over horizontale kijkhoek van 160o (i.p.v. mijn 140, die ik van Dell.com heb gehaald). Volgens die andere review waren de waarden toentertijd niet opgegeven door Dell wat het een en ander verklaart.
Het is absoluut niet zo'n rampen scherm als je (vroeger) nog wel eens tegen kwam op een laptop. Het knipperen van je ogen deden toen de kleuren al wijzigen. Hij staat hier naast een S-IPS, waardoor het wel opvalt dat de inkijkhoek kleiner is, maar ik zit rechter voor mijn 2007 dan voor mijn 1707 en dat levert geen enkel probleem op. Opvallend is wel dat de inkijkhoek van bovenaf zeer goed is, echter van onderaf is hij waardeloos (was ook al in die andere review geconstateerd).
Ik word van mijn scherm absoluut niet knettergek, maar zoals ik al zei het is geen US 2007FP!
Ook heb je volgens mij een verkeerd beeld van 'input lag'.
Dat vind ik nou wel weer jammer dat je dat zegt. Ik dacht dat je al mijn reacties op de voet volgde, maar ik moet jammerlijk constateren dat dat niet zo blijkt te zijn.
Een tijdje geleden heb ik namelijk bij een andere review haarfijn uitgelegd hoe Input Lag gemeten kan worden. Jouw verhaal hierboven zou je zo maar gekopieerd kunnen hebben van mijn uitleg......
Ik deel alleen je mening niet dat de grootte van het scherm daar geen invloed op heeft. Die slechte chip heeft met een scherm van 1280*1024 = 1,3 milj puntjes aanzienlijk minder werkt te verstouwen dan met bijv. een scherm van 1920*1200 = 2,3 milj pixels. Dat zou je wel eens terug kunnen zien in de accuratesse...., cq. Input Lag.
Omdat ik er geen last van heb (zo het al significant aanwezig is) heb ik ook geen in om zo een opstelling te gaan bouwen (moet ik weer een CRT van zolder afhalen, enz.).
Zo zit dat dus O-) .
'Banding' is ook zo'n fout die door foute chips komt.
Die ben ik vergeten in mijn review (stond ook al niet in de review van 2007FP, dus daar heb je niet goed opgelet :Y) ). Bij mijn volgende schermen zal ik dat punt meenemen.
Maar naar mijn beste weten geen banding probleem. Ik heb een tijdje geleden het zaakje gekalibreerd met zo een NVidia tool. Na afloop was mijn kleurinstelling helemaal een ramp, dus dat doe ik nooit meer. Maar als er spraken zou zijn van banding zou ik het volgens mij met dat tooltje gezien moeten hebben. Heb ik dus niet gezien.
Overigens zijn mijn beide schermen met een DVI-kabel aangesloten (zonder verloopstekkers).
Ik heb zelf hier nu 1 Dell scherm staan,.....
Als ik me niet vergis heb je een 2007WFP staan. Het maakt namelijk een heel groot verschil of je een 1707 of een 2007 hebt staan. Die menu's komen echt van verschillende planeten. Ik heb op een vraag van jou in de vorige review het menu van de 2007 vertelt (http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=2574336). Ik weet niet of dat een antwoord op jouw vraag was, maar in de test waarin ik in die review refereerde werd het menu (van de US 2007WFP) de hemel ingeprezen.
Om het allemaal helemaal goed te krijgen moet die V.... eens met zijn spyder aan het werk gaan. :>

Nou heb ik toch alles nog behandeld, dus er stond geen onzin in je reactie :*)

En zoals altijd, tnx for the compliments.

P.S. Sprekend over NVidia. Mijn volgende review: XFX 7900 GT afgezet tegen de Sapphire X1950 Pro 512 Mb. Ik kan toch alleen maar reviewen over museumstukken met mijn huidige systeem.
Ach wie weet, ik zal de stroomrekening eens bekijken. Als die meevalt koop ik misschien wel een HD4850 (heb ik weer eens wat moderns te vertellen). :w _O-

/edit
Trouwens met mijn "vreemde" schrijfstijl en die oude meuk toch maar weer 5 sterren :X .
En je input is altijd waardevol.
@ Hieronder van Ing My King
Studeert in Delft.... (De TUD), toch. En vanuit de ruimte gezien ligt Bennebroek vlak bij Delft.
Waar het staat stuur ik je wel in een PB-tje toe (alhoewel, zal ik het je vertellen?)
Overigens heb ik "maar" 9 reviews, en toch sta ik hoger :*) .
Great Mind is geaccepteerd (je hebt mensenkennis)
bla, bla, bla, ik had dus gelijk met mijn grotere schermen.... _/-\o_
Hardware.info werd alleen naar verwezen omdat er ook negatieve reviews zijn over de 2007FP, niet omdat de review zo goed was.
Die andere review kan ik niet meer vinden, was een pdf waar een dealer naar verwees (heb hem wel uitgeprint toentertijd). Via Google kon ik de review toentertijd ook al niet vinden, alleen via die dealer. Dus kweet nie......
Met die spyder moet je hem af kunnen stellen. Wordt ook gebruikt om de kleuren op het scherm identiek te krijgen aan afdrukken en zo. Anders zul je als je met die temperaturen aan de gang wilt het via een stukje software moeten doen. Mijn ervaring: afblijven..... :/

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 7 juli 2008 18:31]

Eehhm, ik woon niet in Delft. :D
huh? bestaat dat? Waar kan ik dat vinden? Trouwens, als ik 26 sta, doe ik het niet al te slecht met mijn 10-ish reviews.. :D
Ik heb het niet zo op stalken :P
Hey hey hey.. Ik had voor mijn schermen veel onderzoek gedaan naar TFT's en alle belangrijke aspecten. Dit was mijn intepretatie. Als die van jouw het zelfde is, betekend dit maar 1 ding: great minds think alike. Ik had het review gelezen, maar verder niet bij stilgestaan.
Oke, zit wat in. Maar ik bedoelde te zeggen dat de bron van lag niet het paneel is, maar de elektronica achter het paneel, die het signaal moet omzetten. Als de fabrikant hierop bespaart, dan maakt de grootte van het beeld niet uit. Alleen het probleem is dat ze te weinig rekencapaciteit of relatief oudere/slechtere kwaliteit chips achter grotere panelen hangen, zodat deze er meer last van hebben dan de kleinere, waar de elektronica nog wel voldoet voor de afmeting van het scherm. Ook speelt de afnemende reactiesnelheid waarschijnlijk een grote rol.
sorry :P
Ik ben nog een keer door je review gegaan, maar de review van Hardware.info is enorm oppervlakkig (muv de metingen). Waar staat het review waar je nu naar wijst?

Je beantwoorde mijn vraag wel, en de menu van de 2007wfp was/is hetzelfde als de dell die ik nu heb. Zoals ik ook meldde vind ik het ontbreken van kleurtemperatuur uit de dell-schermen nogal problematisch. Al zijn de kleuren best goed.
Nou heb ik toch alles nog behandeld, dus er stond geen onzin in je reactie :*)
8-)

[Reactie gewijzigd door Thy King op 7 juli 2008 14:43]

Mr.. eehh Drs. P!

Oke, een review van een oud scherm. Ben je nu reviews aan het maken voor het reviews maken? Geen probleem hoor, zoals gewoonlijk is deze ook goed opgezet. :Y)

Ik kan je misschien een beetje helpen met het bepalen van wat voor type scherm het is. TN zijn, naast waardeloos (in mijn mening), ook zeer slecht in de vertikale inkijkhoek. Horizontaal halen ze redelijke waardes voordat de kleuren veranderen. Maar als je je scherm voorover en daarna achterover (vooral achterover) kantelt, zal je bij TN schermen heel snel zien dat de kleuren vervagen, en richting zwart en grijs gaan. Bij sommige TN schermen is het zelfs zo erg (vooral oude TN's) dat als je boven de boel goed in beeld heb, je onderaan al kleurschiftingen ziet. Ik had een tijdje gebruik gemaakt van een goedkope TN, en ik werd er knettergek van. Daarom had ik m ook vrij snel vervangen door de NEC 20WGX². En dat was nogal een verschil. De NEC is een AS-IPS (dit type scherm wordt zelden gebruikt). Mocht je geen TN hebben, als in: mocht de vertikale inkijkhoek hetzelfde zijn als de horizontale, dan heb je waarschijnlijk een PVA, hetzij dan een oud type. Dell maakt vaak gebruik van Samsung panelen, en die maken gebruik van PVA en IPS. Al heb je dan wel een hele slechte PVA als de kleuren zo snel vervagen als dat je laat geloven in je tekst (en het geen TN is).

Ook heb je volgens mij een verkeerd beeld van 'input lag'. Input lag komt voor omdat het beeldscherm teveel tijd nodig heeft om het inkomende signaal te bewerken, zodat een (ergelijke) vertraging optreed tussen wanneer het beeld verzonden is vanuit de videokaart, en wanneer het beeld daadwerkelijk op het scherm verschijnt. Om dit te meten kan je gebruik maken van een stopwatch programma, je beeld klonen op beide beeldschermen, en dan de stopwatch aanzetten. Na een aantal seconden zet je m stil. Als het verschil meer is dan 1/60 sec (verversingssnelheid), heb je dus input lag. De kans is idd groter dat inputlag vaker voorkomt op de grotere schermen, maar dat komt vaker door slechte/goedkope chips, en niet omdat de schermen nu daadwerkelijk te groot zijn. Als je de test een aantal keer achter elkaar doet, kan je zien of er een patroon optreed. Normaal zou je dit moeten meten/vergelijken met behulp van een scherm dat geen input lag heeft, zoals een CRT of een goede TFT.

'Banding' is ook zo'n fout die door foute chips komt. Banding is een gebrek waarbij het scherm geen goede 'kleurladders' kan weergeven. Oftewel, een egaal verloop van zwart naar bijvoorbeeld rood, of groen, etc. Je zal dan kleurbanden zien, vlakken van 1 kleur, die telkens een kleine kleurwaarde verschillen, totdat je bij rood (of groen, etc) aankomt. Dit is banding. Kan ook komen door teveel 'beeld' door een kabel die daar niet voor bedoeld is. Bijvoorbeeld een hele hoge resolutie over D-Sub, en dan drukke beelden. Dit heeft vaak schokken, strepen (artifacts) en banding tot gevolg.

Ik heb zelf hier nu 1 Dell scherm staan, en hetgene wat mij het meest irriteert, naast het feit dat je nooit zeker weet wat voor type scherm erin zit, is dat de menu's zo enorm primitief zijn. Je hebt bijvoorbeeld geen kleurtemperaturen waar je uit kan kiezen, maar gewoon 'blauw' en 'rood'. Dit maakt het nogal eens lastig om Dell schermen qua kleuren te matchen aan andere merken (zoals dus de NEC. :D)

Goed review dus, zoals gewoonlijk! _/-\o_ Hopelijk heb je wat aan mijn input :D.

EDIT: om je een voorbeeld te geven van TN, zie hier:
Les Numeriques.com
Kijk even of door deze link ook daadwerkelijk een Dell E228 is gekozen als linker scherm, en dan als je bij 'Etape3' in het dropdown menu kiest voor 'Angles de vision', kan je zien wat de inkijkhoeken van een TN zijn. Als jouw scherm ermee overeen komt (of slechter is :X ), heb je een TN.

[Reactie gewijzigd door Thy King op 7 juli 2008 10:09]

In 1 woord een geweldige review. _/-\o_