Dell Ultrasharp 1707FP Zilver, Zwart Review

Regeneration 25 juli 2008, laatste update op 19 augustus 2009, 6.395 views

Dell Ultrasharp 1707FP Zilver, Zwart

Pluspunten

• Goede kijkhoeken ...
  • 4x High Speeds USB
  • In hoogste verstelbare voet
  • Pivot functie
  • draaibare voet
  • DVI én D-sub aansluiting
  • DVI én D-sub kabel én DVI naar VGA koppelstuk meegeleverd
  • Mooie vormgeving met dunne rand
  • 3 jaar garantie
  • Prima afhandeling Dell van defecte monitor

Minpunten

• … behalve als je “van onder” kijkt is de kijkhoek een stuk minder goed
  • Pieptoon als beeldscherm uitstaat
  • Scherm kraak af en toe.
  • Indruk instabiele voet
  • Huidige prijs hoog

Review: Dell UltraSharp 1707FP (zwart)

Ook al is dit LCD scherm na zo’n anderhalf jaar in gebruik enigszins verouderd en is de standaard beelddiagonaal nu misschien al richting de 20” en 22” gelopen, wilde ik toch graag mijn mening hierover delen. Ik moet eerst even vermelden dat dit scherm nieuw niet meer te koop is. De momenteel verkrijgbare opvolger in deze serie is de Dell UltraSharp 1708FP en er is ook een zilver kleurige versie te koop. Daarnaast is er ook nog een andere versie van het scherm waar je een PC achter in kan zetten.

Afb. 1. Dit is het LCD scherm waar het in deze review om gaat: de zwart zilver kleurige Dell UltraSharp 1707FP. Zie hier ook het kabel-management-gat in de voet.

Waarom dit scherm?
Ik kocht dit scherm samen met mijn Dell PC. Het was niet zo dat mijn oude 15” scherm niet goed maar was, maar laten we zeggen eerder wat verouderd. Ik wilde een 17” want 15” vond ik iets wat klein en 19” vond ik niet veel meerwaarde t.o.v. 17” hebben aangezien die ook wat duurder waren maar de resolutie hetzelfde is. Over de 20” of meer hoefde ik het niet te hebben omdat die toen nog minimaal 450,- euro kostten. Ik twijfelde wel of ik niet beter de Dell E177FP kon nemen. Deze laatste heeft een veel mindere featureset en iets mindere scherm eigenschappen dan de Dell UltraSharp 1707FP, maar was wel iets goedkoper. De beter eigenschappen van de Dell UltraSharp 1707FP spraken me toch meer aan en in combinatie met mijn PC was hij zelfs iets goedkoper dan normaal, daarom had ik toch de de Dell UltraSharp 1707FP genomen. Dit scherm was ongeveer voor 250 euro apart verkrijgbaar (dat lag er een beetje aan of er een aanbieding was of niet en in combinatie met een PC kon dat ook wel een paar tientjes schelen).

Scherm eigenschappen
- Merk: Dell
- Productserie: Ultrasharp
- Type: 1707FP
- Paneeltype: onbekend
- Diagonaal: 17"
- Schermresolutie: 1280x1024 (SXGA)
- Responstijd: 8ms
- Helderheid: 300 cd/m2
- Contrastverhouding: 600:1
- Kijkhoeken: onbekend
- Verbinding (Video): D-Sub, DVI-D
- Afmetingen (HxBxD) in mm: 457,66 (hoogste stand) x 328,16 (laagste stand) x 371,81 x 181,90
- 4x High Speed USB (USB 2.0)
- Pivot functie (= portretmodus = scherm 90 graden draaibaar)
- In hoogste verstelbare voet (met vergrendelingsmechanisme in laagste stand)
- Draaibare voet
- Scherm kantelbaar
- 100 mm VESA-ophanging
- Kensington-beveiligingspoort
- DVI kabel en D-sub kabel meegeleverd
- DVI naar VGA koppelstuk meegeleverd
- Service en ondersteuning: 3 jaar garantie

Installatie
Het scherm werd goed ingepakt geleverd in een vrij stevige doos. De poot moest je nog bevestigen aan het scherm maar dat was zo gebeurt. Je sluit hem aan op je PC, installeert de drivers en is dan eigenlijk gebruiksklaar.

Afb. 2. Zie hier de twee USB ingangen aan de linkerkant van het scherm en de horizontale kijkhoek. Op deze afbeelding lijkt het beeld misschien een beetje fletser, maar dat is in het echt minder het geval (dit komt mogelijk door de camera en de lichtinval). Zie ook hier een voorbeeld van de draaibare voet.

Featureset
De featureset is zeer goed te noemen. Er waren (en zijn volgens mij nog steeds) weinig beeldschermen te vinden met zoveel features. Hij is ten eerste in hoogste verstelbaar met vergrendelingsmechanisme in de laagste stand. Hierdoor kan je hem makkelijker verplaatsen. Handig als je beeldscherm vaak wilt verplaatsen, maar dat doe ik in ieder geval niet. :P Ik heb het scherm altijd op de hoogste stand staan. Ook beschikt dit scherm over een pivot functie (= portretmodus = scherm 90 graden draaibaar), handig als je een A4tje wilt lezen, en een draaibare voet hebben. De draaibare voet is niet geheel 360 graden draaibaar (wat eigenlijk ook niet nodig is) maar zo’n 45 graden naar links en 45 graden naar rechts. Met deze draaibare voet kan je dus de horizontale kijkhoek aanpassen zonder dat je de hele voet mee moet bewegen. Daarnaast beschikt dit scherm over vier USB 2.0 poorten: twee aan de linkerkant en twee onder het scherm. Verder is het scherm kantelbaar, je kunt hiermee de verticale kijkhoek enigszins aanpassen. Verder ondersteunt dit scherm zowel DVI-D als D-Sub. Zelf maak ik gebruik van de DVI aansluiting. Ook is er een “gat” in de voet zodat je daar je kabels enigszins in orde kunt brengen. (Zie ook afb. 1.) Wat ik ook als positief beschouwde was dat er een D-sub kabel én een DVI kabel én een DVI naar een VGA koppelstuk erbij werd geleverd. Hij heeft ten slotte geen ingebouwde speakers, maar je kunt wel apart Dell speakers kopen die je aan dit scherm kan vastzetten.

Kleurweergave
Ik ben niet zo’n kleur expert, maar mijn indruk over de kleuren is goed te noemen. De kleuren worden evenwichtig weergegeven, maar je zou (als je de kleuren niet in evenwicht vindt) de kleurinstellingen handmatig kunnen aanpassen. Wat het paneeltype is, is mij volledig onbekend, ook nooit echt afgevraagd, maar meestal zou je aan de hand van het paneeltype een indruk kunnen krijgen van hoe goed het scherm kleuren kan weergeven.

Contrast en helderheid
Het scherm kan erg helder worden gezet. In het begin was dat even wennen. Zo had ik de helderheid zelfs iets lager gezet, maar nu staat het al een tijdje op de hoogste instelling zonder problemen. Een hogere helderheid zorgt bij dit scherm voor vollere kleuren, vind ik.
Het contrast is ook goed te noemen, hoewel het opgegeven contrast van 600:1 niet bijzonder hoog te noemen vind ik het voldoende goed. Zwart is vrij zwart, hoewel er aan de randen van het scherm een beetje backlight bleeding te zien is, maar het is nauwelijks waarneembaar tijdens gewoon gebruik. Moet ik er wel bij vermelden dat ik geen films kijk op dit scherm. Daarnaast wordt een beetje backlight bleeding van LCD schermen als normaal beschouwd.

Afb. 3. Een test met het scherm om zwart te laten zien. Je ziet aan de rand van het scherm een lichte vorm van backlight bleeding, voornamelijk aan de onderkant maar ook aan de twee zijkanten en de bovenkant is het te zien.

Ghosting
Dit scherm heeft volgens de specificaties een responstijd van 8ms. Er zijn schermen die lagere responstijd hebben en dat is wel te merken. Bij snelbewegende beelden kan er een soort smeereffect ontstaan: ghosting. Ook bij testprogrammaatjes is dit te zien. Bij het spelen van games heb ik hier echter niet heel veel last van. Het is wel te merken als je er op let maar mij stoort het niet zo. Ook bij gewone office applicaties merk je het niet. Moet ik wel bij vertellen dat ghosting erg persoonlijk kan zijn, bij de een valt het eerder op dan de ander.

Bouwkwaliteit en afwerking
De algemene bouwerkwaliteit en afwerking van deze monitor is voldoende en dat zal ik even toelichten. Om te beginnen heb ik tot nu toe (nog) niet 1 dode pixel of subpixel op het scherm ontdekt. Hopelijk blijft dat ook zo. :) De behuizing zit goed in elkaar, alleen ziet en is de voet soms wat instabiel. Als ik mijn toetsenbord soms dicht bij het scherm heb staan en wil het scherm wel eens mee bewegen als ik ga typen. Ook als je het scherm pivoteerd (= 90 graden draaien) of kantelt dan voelt het niet heel solide aan. Het is niet zo dat ik denk dat het op elk moment kan breken. Ook kan je, je wel voorstellen dat een voet die in meerdere richtingen kan draaien wat minder stevig zal zijn dan een voet die helemaal niet of in minder richtingen kan draaien. De knopjes en aansluitingen zijn goed, hoewel soms de stroomdraad wat los gaat zitten als ik het scherm pivoteer (= 90 graden draai). Ook het “aan” led lichtje is niet te fel. Hij geeft een lichtgroen lichtje als het scherm aangeschakeld is en een oranje lichtje als het scherm in de stand-by stand is. En dan kom ik op mijn enige “echte” minpunt van dit scherm en dat is de voeding van het beeldscherm. De voeding is geďntegreerd in het scherm (zoals de meeste hedendaagse schermen) alleen deze maakt een vervelende hoge zoemtoon, of eigenlijk eerder een hoge pieptoon, als ik de monitor uitschakel. Deze pieptoon is niet heel hard, maar als het stil is kan je hem wel horen en dat kan dus behoorlijk vervelend zijn. Voor mij vervelend genoeg om uiteindelijk een “voldoende” beoordeling te geven voor deze categorie (samen met de andere minpuntjes). Als het scherm aan staat of op stand-by dan maakt hij geen zoemgeluid. Ook als je de stroomkabel eruit trekt, wanneer het scherm uit is geschakeld, is de zoemtoon niet meer aanwezig. Ik heb hier met Dell over gesproken en overwogen om hem terug te sturen, echter het feit dat ik dan zelf (en op eigen kosten) moet opsturen, het scherm een tijdje kwijt ben, ik het risico loop dat het volgende scherm hetzelfde heeft plus de kans op eventuele pixeldefecten heb ik besloten dit scherm gewoon te gehouden. Ook heb ik een tooltje gevonden waarmee ik het beeldscherm of stand-by kan zetten. Waarmee het probleem voor een groot gedeelte opgelost is. Nog een klein minpuntje is dat het scherm af en toe kraakt. Ik heb geen idee waardoor het komt. Het gebeurt wel eens als hij aan staat maar ook wel eens als hij op stand-by of uit staat. Ook is dat al vanaf het begin af aan zo. Hopelijk is dit niet de eerste symptomen van dat hij straks gaat ontploffen. :P

Kijkhoek
De opgegeven kijkhoed is mij niet bekend, maar ik kan toch wel zeggen dat de kijkhoek van dit scherm erg goed te noemen is. De horizontale kijkhoek (dus zeg maar je kijkt vanuit links of vanuit rechts) is erg goed. Zelfs als ik bijna met 90 graden naar het scherm kijk is er nauwelijks een verkleurd beeld waar te nemen, alleen kan ik het natuurlijk niet meer goed zien ;). Ook als je van boven naar het scherm kijkt is het bij bijna 90 graden ook weinig kleurvervorming te zien. Alleen als ik van onderen kijk is er wel vanaf ongeveer 45 graden flinke kleurvervorming te zien, het hele beeld verkleurd dan naar donker grijs. Normaal gesproken heb je deze laatste kijkhoek niet nodig, maar omdat je dit scherm (alleen, dus niet tegen de klok in gaan forceren ;)) met de klok mee kan pivoteren (= 90 graden draaien), kan je als je vanuit links naar het scherm kijk het beeld dus al snel niet goed meer te zien. Ik gebruik echter weinig de pivot functie dus veel last van deze laatst genoemde kijkhoek verkleuring heb ik niet.

Afb. 4. De kijkhoek vanuit de “onderkant” van het scherm, wat hier dus na 90 graden pivoteren vanuit de “linkerkant” van het scherm is. Zie ook hier een voorbeeld van de draaibare voet.

Vormgeving
Ik vind het scherm een goede vormgeving hebben. Hij heeft dunnen randen, linkerkant en rechterkant ongeveer 17 mm en de bovenkant en de onderkant ongeveer 19 mm. De randen waren nog dunner dan ik had gedacht. Ook is de voet niet te vors. Verder is zwart zilver een goede combinatie voor dit scherm. Er was ook een versie met twee soorten zilver, maar die vond ik (aan de hand van de plaatjes) minder mooi uitzien.

Met een prijs van ongeveer 250 euro was dit scherm voor het geboden zeker niet duur. (Ongeveer omdat ik dit scherm bij mijn PC had besteld en daardoor de prijs niet helemaal duidelijk werd aangegeven.) Toen ik het scherm kocht waren de meeste 17” LCD schermen geprijsd tussen de 200 en 300 euro, dus de prijs van deze monitor was gemiddeld ongeveer. Echter veel monitoren waren veel minder uitgerust dan deze. Alhoewel ik alle features niet heel vaak gebruik is de prijs gewoon goed te noemen voor het geboden.

Ik wilde nog even iets benadrukken over de nu verkrijgbare opvolgers van deze serie: de zwarte Dell UltraSharp 1708FP en de zilvere Dell UltraSharp 1708FP . De specificaties zijn bijna hetzelfde:
Quote van de Dell site

Kenmerken en voordelen
- Resolutie : Resolutie van 1.280 x 1.024 pixels voor een scherpe en heldere weergave van tekst en beeld
- Responstijd (standaard) : de typische responstijd van 5 ms maakt scherpe en heldere beelden mogelijk
- Contrastverhouding : De hoge contrastverhouding van 800:1 biedt een hoge nauwkeurige en uniforme kleurenweergave
- Connectiviteit : Analoge en digitale (DVI-D) connectiviteit met HDCP-ondersteuning
- Poorten : 4 x USB 2.0 High Speed-poorten voor de aansluiting van randapparaten
- Garantie : Geleverd met 3 jaar Dell™-garantie
Alleen is de prijs nu ¤296,31 euro. Je kan nu prima 17” scherm kopen van minder dan 200 euro. Ook zijn er een redelijk aan 20” en 22” schermen te koop voor minder dan 300 euro. Als je dus nu een scherm zoekt ronde de 250-300 euro zou ik in ieder geval deze opvolger Dell UltraSharp 1708FP niet aanraden.
Deze hoge prijs van de Dell UltraSharp 1708FP zou mogelijk te wijten kunnen zijn aan de lage vraag van 17” schermen. Helemaal nu al een groot aantal 20” en 22” schermen onder de 300 euro zijn gekomen. Ook Dell biedt ook 20” schermen onder de 300 euro en 22” schermen rond de 350euro.

Kortom, de prijs beoordeling berust dus om mijn eigen ervaring, toen ik hem kocht. De opvolgers zijn dus relatief op het moment van schrijven veel te duur en enigszins achterhaald.

Service en ondersteuning
Dit was ik eerst even vergeten te vermelden maar Dell bood 3 jaar garantie op dit scherm wat naar mij inziens vrij veel is. Ik weet niet precies hoeveel jaar garantie een hedendaags LCD scherm heeft en kan het ook niet zo snel vinden. Ik heb er nog geen gebruik van gemaakt de service en weet ook niet wat er precies met deze garantie wordt gedekt, maar het klinkt in ieder geval goed. Het is eigenlijk al een pluspunt dat Dell dit duidelijk vermeld.

In juni 2008 ging de monitor kapot. Dat is dus na een jaar en acht maanden in gebruik. Hij gaf geen beeld meer. Ik had hem aangesloten met andere kabels, maar het resultaat was hetzelfde. Ik was zeker ervan de hij kapot was, maar Dell had het uiteindelijk niet eens hoeven te controlleren. Na een paar mailtje heen en weer met Dell zou een ruilprocedure plaatsvinden, waarbij ik een vervangende monitor krijg die ik mocht houden en ik de defecte monitor moest inleveren. Ik had een afspraak gemaak voor over een paar dagen. De ruilprocedure verliep goed, maar de vervangende monitorhad een paar dode pixels, waarvan enkele zelfs op clusters leken. Ook de beeldkwaliteit en kijkhoeken waren een stuk minder dan de vorige. Weer contact opgenomen met Dell, die zei dat ze dit keer gewoon een nieuwe zouden bestellen. Dat zal wel "even kunnen duren". Ok, zo;n probleem was dat niet, want ik had nu in ieder geval een monitor dat werkte. Echter na een paar dagen werd ik ingelicht dat de monitor binnenkort bij mij zou worden gebracht en zo gebeurde het ook. Deze monitor had geen dode pixels en weer de "normale" beeldkwaliteit en kijkhoeken. Ik was erg tevreden over de afhandeling van de defecte montitor. Er werd zeer snel op mails gereageerd, soms zelfs nog op de zelfde dag, anders zeker 's ochtends de volgende dag. Ook de monitoren werden snel bij mij bezorgd. Verder was het zo dat ik niet hoefde te wachten omdat ze bijvoorbeeld eerste fout moesten constateren, wat bij de meeste webwinkels nu gebruikelijk is. Je bent dan een tijdje je product en in dit geval je monitor kwijt, wat erg vervelend kan zijn. Kortom mijn eerste monitor is (jammer genoeg) kapot gegaan, maar dat is prima afgehandeld door Dell.

Dit is een goede monitor in de tijd dat ik hem had gekocht, maar ook nu ben ik nog steeds tevreden mee. Hij biedt heel veel features, waarvan ik eigenlijk het meeste niet veel gebruik. Alleen jammer dat als hij uitgezet wordt een hoge pieptoon geeft. Ook is hij waarschijnlijk met een responstijd van 8ms minder geschikt voor (snelle) games. Als je echter niet veel (snelle) games speelt maar wel meer waarde hecht aan de features die dit scherm aanbiedt zou ik graag dit scherm aan je willen aanraden ware het niet dat dit scherm (of eigenlijk de opvolger die bijna dezelfde eigenschappen heeft) duurder is geworden. Met een prijskaartje van bijna 300 euro én het feit dat een hoop 20” en 22” schermen nu ook al voor 300 euro of minder verkrijgbaar zijn, zou ik eigenlijk aan niemand meer deze monitor (of zijn opvolger) willen aanraden.

Voor meer afbeeldingen verwijs ik naar deze pagina of je zou zelf kunnen zoeken naar wat review waar meestal ook wat afbeeldingen bij staan.

Changelog
11-02-2008 -- Review geplaatst.
11-02-2008 -- Foto's toegevoegd.
11-02-2008 -- Typefoutjes en kromme zinnen verbeterd.
11-02-2008 -- Service en ondersteuning stukje toegevoegd.
12-05-2008 -- Klein stukje over de prijs iets toegevoegd.
25-07-2008 -- Update van defecte monitor (bij Service en ondersteuning gezet) + kleine typefoutjes verbeterd.

Heb jij ook een Dell Ultrasharp 1707FP Zilver, Zwart?

Mooie, uitgebreide review en goede foto's! _/-\o_
We hebben een schoolvoorbeeld hoe een review moet zijn denk ik. Echt heel goed!

Erg compleet, dit doet mij wellicht een (groter ;)) dell-scherm overwegen in de toekomst als mijn 20" LG toch niet afdoende blijken zal. ;)
Prachtige review!! Daar heb je volgens mij veel tijd in gestoken. Ik heb hier ook een delletje staan waar ik zeer tevreden over ben (24") _/-\o_
Design is inderdaad mooi. Heb zelf 2x de 2007FP :)

Wel jammer dat dit 17 inch exemplaar een TN is, aan de opgegeven kijkhoeken van 160 graden te zien.. (in de Engelse specs staat het wel).

Hierrr gevonden:

Maar waarom drivers installeren??

En ja, ik heb ze ook in de hoogste stand. Wel jammer dat ze niet hoger gaan. M'n Samsung 204T gaat net wat hoger en dat vind ik wel wat fijner eigenlijk.

[Reactie gewijzigd door jcvjcvjcvjcv op 12 februari 2008 03:16]

Dat kraken doet mij Dell 3007wfp ook, al sinds het begin eigenlijk. Mijn LCD tv doet het ook heel af en toe. Ik vermoed dat het iets te maken heeft met de opwarming van het plastic omhulsel wat dan dus iets uitzet en kraakt en vervolgens weer afkoelt, inkrimpt en kraakt. In mijn geval hoor is het niet overheersend maar in een stille ruimte hoor ik het duidelijk.

Ik heb geen idee of andere merken hier ook last van hebben maar volgens mij kan het betrekkelijk weinig kwaad.
Allen dank voor jullie reacties en complimenten. :)

@ matthijsbos
Je hebt inderdaad maar mogelijk om 4 foto's te uploaden en daarmee moest ik zoveel mogelijk laten zien. Lichtinval was soms ook erg lastig, maar goed uiteindelijk toch wel goed gelijk dacht ik ook zo. :)

@ Goudvis Jan
Dell maakt eigenlijk best wel goede schermen. Ook als je zo de reacties op T.net of GoT leest zie je dat best veel tweakers een Dell scherm hebben (meestal van grotere beelddiagonalen). Veel zijn er dan ook erg tevreden mee.

@ Double J
Laten we het erop houden dat ieder zijn "hobby" heeft. :P

@ jcvjcvjcvjcv
Ik dacht al dat het een TN scherm is, die komt namelijk het meest voor. Over die drivers. Toen ik heb voor het eerst gebruikte werkte alles wel, maar volgens mij had ik in die handleiding gelezen dat je de drivers kon installeren, dus dat had ik toch maar gedaan. Misschien had Dell ze al voor me geďnstalleerd, maar ik had het maar alsnog gedaan. En over die hoogte: hier had ik gelezen dat het beter voor je is. Verder heb ik nog geen ander scherm gehad die je in de hoogste kon verstellen, maar hij kan al en stuk hoger dan mijn oude scherm.

@ Zarkov
Dat zou kunnen dat het met de warmte te maken heeft, maar mijn oude scherm deed dat niet. En over hoe luid het kraken bij mij is. Het is zeker wel hoorbaar als je aan het werk bent met je PC en zelfs als je wat muziek op de achtergrond heb spelen, is het best duidelijk merkbaar. Volgens mij kan het ook weinig kwaad, maar ik vroeg het me alleen af. :+
Heey,
goede review maar is dit geen foutje:P?
Vormgeving
Ik vind het scherm een goede vormgeving hebben. Hij heeft dunnen randen, linkerkant en rchterkant ongeveer 1,7mm en de bovenkant en de onderkant ongeveer 1,9mm.

1,7 & 1,9 mm wil ik ook wel:D, ik denk dat het 17mm en 19mm moet zijn of 1,7 cm en 1,9 cm
Inderdaad dat is een foutje, het moet inderdaad 17mm en 19mm moet zijn of 1,7 cm en 1,9 cm. Bedankt voor het vermelden. :) Ik zal het even aanpassen.

Edit: en done.

[Reactie gewijzigd door Regeneration op 25 juli 2008 20:37]

Ik geloof dat wij hier op me werk een stuk of 20 van die dingen hebben hangen. En egt top schermen. Ook zijn opvolger. En de 19 '' versie zijn erg goed.