Specificaties 20,1" @ 1600x1200 (UXGA) (S-PVA, 16ms) - Bekijk alle specificaties

Dell Ultrasharp 2007FP Zwart Review

Pjerry 9 mei 2008, laatste update op 17 november 2015, 6.438 views

Dell Ultrasharp 2007FP Zwart

Pluspunten

• Fantastisch beeld/kleuren
  • Zeer fraaie vormgeving
  • Op alle mogelijke manieren te verstellen
  • 4 verschillende ingangen
  • 4 USB aansluitingen
  • Zeer fraai menu
  • Grote kijkhoeken (Horz. en Vert.)
  • Gelukkig geen speakers
  • Aansluiting voor AS 501 Soundbar
  • Geen waarneembare ghosting
  • Geen waarneembare input lagging

Minpunten

• Dell (klant is koning???)
  • Je wilt niets anders meer

In-/Aanleiding

Eind 2006/begin 2007 kocht ik (afgezien van een enkele kleine wijziging) dit systeem. Omdat ik toen nog twee 17" CRT's op mijn bureau had staan en bij wijze van spreken mijn ToBo op mijn schoot moest nemen, besloot ik om een paar TFT's aan te schaffen. Mijn voorkeur ging uit naar een 20" WS en een 17". De verticale resolutie is dan nagenoeg gelijk (1050 vs 1028) en ook de hoogtes (als je aan twee dezelfde type schermen kon komen) zouden dan nagenoeg niet afwijken. Omdat ik nogwel eens met grote (brede) spreadsheets werk zou ik dan een gigantisch overzicht kunnen krijgen. Daarnaast staat het ook helemaal niet lelijk zo'n combinatie.

Ik heb toen erg lang gezocht naar een merk dat mijn gewilde combinatie had èn in hoogte verstelbaar was. Toevallig kwam ik een erg mooie review tegen van 20" WS schermen. Alle bekende merken kwamen aan bod. Winnaar van de test was ontegenzeggelijk de Eizo, maar als goede tweede (voor ongeveer de helft van het geld) de Dell 2007WFP. Die review maakte dat ik geïnteresseerd werd in de Dell TFT schermen. Nader onderzoek leerde dat er uitgebreide (fysieke) instelmogelijkheden zijn bij zowel de 17" als de 20" en (wat vrij uniek was) de schermen er hetzelfde uitzagen. Daarnaast had ik geluk, omdat de peperdure 20" net met een korting van 20% aangeboden werd, terwijl er bij de 17" 15% vanaf ging. Niet dat je nu direct voor een dubbeltje op de eerste rang zat, want voor beide schermen moest ik nog steeds ¤ 670,= neerltellen.

I.p.v. dat ik de schermen via Internet bestel neem ik contact op met de sales afdeling. Daar kom ik contact met de heer Jolin Kooman. Ik doe mijn bestelling en krijg een offerte toegestuurd. Alles OK, m.u.v. de prijs, immers op de site stond de 2007WFP met korting. Dat werd terstond aangepast, nu klopte het totaalbedrag, echter de andere bedragen waren wat vreemd, maar dat werd weer gladgetrokken middels de transportkosten :? . Maakte mij niet uit, wat me wel opviel was dat ik in de aanbieding van december terecht was gekomen (het was januari) voor de 20" monitor. Ondanks dat ik diverse malen had gezegd dat het om de zwarte WFP ging, was op de offerte een FP terecht gekomen, maar door de korting was me dat niet opgevallen (op de FP werd op dat moment geen korting gegeven). Om een lang verhaal kort te maken. Na 2 weken kreeg ik mijn monitors, zag de afwijking, gebeld (kon hem wettelijk gelijk terugsturen). Moest even houden, werd absoluut goed gemaakt. Werd niet teruggebeld, ondanks toezeggingen. Diverse malen contact gezocht, klacht ingediend bij klantenservice, maar het mocht allemaal niet baten, je wordt gewoon genegeerd. De e-mails werden niet beantwoord, er werd niet teruggebeld en als je belde werd niet opgenomen. Dus nu heb ik nog steeds de 2007FP. Minder fraai op het bureau (verschillende groottes, maar toch wel tevreden, dus laat ik het nu maar... 8)7). Een prachtig staatltje van Dell wat betreft klantgerichtheid (maar niet echt dus)!

Verzending en inhoud
Twee weken later ontving ik mijn pakket (was nog een week eerder dan uiterste datum, wat een lange wachttijden toch bij Dell). Zeer goed verpakt, met daarin los een scherm, een voet, DVI en VGA kabel en handleiding (dat is toch allemaal erg netjes)

Scherm eigenschappen
  • Paneeltype: S-PVA blijk S-IPS te hebben
  • Diagonaal: 20,1"
  • Schermresolutie: 1600x1200
  • Responstijd: 16 ms (zwart-wit) 6 ms (grijs-grijs)
  • Helderheid: 300 cd/m2
  • Contrastverhouding: 800:1
  • Kijkhoeken: +/-89 o (=178o zowel horizontaal als verticaal
  • pixelgrootte: 0,255 mm
  • scanfrequentie: 30-81 kHz (Horz.); 56-76 Hz (vert. 1600x1200 alleen 60 Hz)
  • Verbinding (Video): D-Sub, DVI-D, video in, S-Video in
Een batterij aan aansluitingen. via knopje voor op het scherm kan op ieder moment gewisseld worden tussen de aansluitingen
  • Afmetingen (HxHxBxD) in mm: 548 (hoogste stand, portrait) x 367 (laagste stand, landscape) x 445 x 194
  • 4x High Speed USB (USB 2.0)
  • Pivot functie
  • In hoogte verstelbaar
  • Draaibare voet
  • Scherm kantelbaar
ja, dit is weliswaar de WFP, maar het idee is hetzelfde :)
  • 100 mm VESA-ophanging
  • Eenvoudig speakers op aan te sluiten
  • gewicht:6,9 kg
  • Verbruik: stand-by: < 2 W; werkend: 40 W (?)
  • Kensington security port

Uiterlijk
Niets zo subjectief als wat je vindt van het uiterlijk. Ik vind het scherm met zijn strakke smalle (in mijn geval) zwarte omlijsting er bijzonder fraai uitzien. Het geheel wordt afgemaakt door de grijze achterkant als een dunne (metaalkleurige plastic) rand aan de onderkant en bovenkant terug te laten komen.
Rechts onder zitten 5 knopjes op rij, met links daarvan 4 ledjes met de cijfers 1 t/m 4 waarmee aangegeven wordt voor welke ingang je gekozen hebt (danwel automatisch gekozen is).
Met de meest linkse van de 5 knopjes kun je van ingang wisselen, de volgende roept het menu op, waarin je kunt bladeren met de daaroip volgende twee knopjes. Helemaal aan de rechterkant zit de verlichte aan-/uitschakelaar. Deze licht groen op als de monitor aan staat, oranje in stand-by en helemaal geen verlichting als het spulletje uit is.
Het scherm is of aan de muur te hangen middels een optioneel te leveren beugel, of aan de in hoogte verstelbare voet vast te klikken via een 100 mm VESA aansluiting (zie boven).
In de poot is een uitsparing gemaakt zodat er nog enige vorm van kabelmanagement is uit te voeren.

De achterzijde is in het grijs uitgevoerd en ziet er mooi afgewerkt uit (voor wat het waard is, er gaan dagen voorbij dat ik nl. de achterkant niet zie :*) , maar voor sommige kantoren....).

Aan de achterzijde zitten 2 USB uitgangen die prima te gebruiken zijn voor vaste dingen zoals een webcam. De 2 USB uitgangen aan de linkerkant kun je gebruiken voor USB-sticks e.d., de meer roerende zaken zal ik maar zeggen. Voor het geval je twee schermen naast elkaar wilt, zou het slimmer zijn als de schermen optioneel geleverd worden met linker of rechter aansluitingen.
De draaivoet is in het grijs uitgevoerd (wederom metallig plastic) en vormt een uitermate stabiele basis voor het geheel.

Fysieke eigenschappen
Het scherm voelt zeer solide aan, ondanks dat het overgrote deel is opgebouwd uit plastic onderdelen. Zaken als: boeken onder de voet leggen om de juiste hoogte te krijgen, constant de voet anders zetten omdat een ander mee wil kijken, scheef achter het scherm zitten, enz. komen bij dit scherm niet voor. Alle mogelijke instellingen zijn fysiek aanwezig: draaibare voet, hoogte verstelbaar, pivot en 90o kantelbaar scherm. Ik zou niet weten wat ik mis.
De knopjes zijn wat mij betreft van het juiste formaat en bieden net genoeg weerstand om niet per ongeluk ingedrukt te worden. Dus ook op dit gebied een tevreden gebruiker.

Het scherm
Het scherm is voorzien van een niet schitterende harde coating 3H (en dat vind ik schitterend! }> ), waardoor je absoluut geen last hebt van weerkaatsing. Dit heeft het nadeel dat ik altijd naar de badkamer moet om mijn haar te kammen... O+ .

Menu
De monitor beschikt over één van de fraaiste menu's die ik ooit op een scherm heb gezien. Je kunt de monitor instellen voor een Mac of voor een PC; de te gebruiken applicatie (Game, desktop of multimedia); PIP (met keuze welke ingang in de PIP terecht komt); je kunt het menu zelf instellen hoe het eruit moet zien en dan heb je natuurlijk nog alle reguliere instellingen (contrast, helderheid, kleur, enz.)
Mis ik dan nog iets....: Jazeker; een makkelijke optie (via een knopje of eventueel automatisch) om de intensiteit te veranderen voor overdag en voor 's avonds (dus meerdere mogelijke profielen). Door het mooie rustige en vooral uiterst scherpe scherm valt het nog niet eens direct op, maar als je met witte achtergronden werkt zou de intensiteit wat mij betreft 's avonds wel wat minder mogen. Nu moet je dat omslachtig doen via het menu (en dus doe je het niet :9 ).

Kleur
Zwart is zwart op dit scherm (ook heel goed te zien naast de veel slechter performende 1707FP), de kleuren zijn diep en gedetailleerd. Zoals alle (?) CTFT's geeft dit scherm 16,4 milj. kleuren weer (jammer nauw dat Windows geen 24 bit kleuren ondersteunt, het zijn er of 16, of 32 bitjes....) Standaard heb ik Windows (voor de 2007) op 1600x1200 met 32 bits kleur staan. Volgens mij geeft dit onnodige belasting van de GPU. Of dit echt zo is zal ik hieronder wel te lezen krijgen :9~ .
Tot voor kort had ik nog een XFX 7900 GT/GTO kaart. Nvidia liet niet toe dat je twee verschillende profielen gebruikte voor de twee schermen. Het was of het profiel van de 2007 of van de 1707. Nu ik een Sapphire X1950 Pro in de computer heb gezet, kan via Catalyst 8.4wel beide schermen van het eigen profiel worden voorzien. Hierdoor zijn de kleuren van beide schermen veel dichter bij elkaar gekomen, dan dat mij ooit is gelukt met de XFX.

Resolutie
Het scherm is opgebouwd uit pixels (wisten jullie al :9 ). native resolutie is 1600x1200. Bij andere LCD schermen zie je als van de native resolutie afgeweken wordt, dat er zwarte balken aan de onder-, boven en/of zijkanten ontstaan. Niet bij dit scherm! De 2007FP blijft schermvullend beeld geven en hoe ze het doen weet ik niet, maar het beeld blijft ook nog eens scherp! Je merkt eigenlijk nauwelijks dat je niet in de native resolutie zit.

Ghosting
Gezien de reactietijd (zw-w) van 16 ms moet er gewoon spraken zijn van ghosting. Met aparte ontwikkelde tools is die ook wel aantoonbaar, echter in het normale dagelijkse gebruik is er (door mij) absoluut geen ghosting waar te nemen.

Bleeding
Zoals ik al aangaf zwart is zwart en daar bedoel ik mee dat er op het scherm geen onrechtmatigheid is te ontdekken. Niet aan de zijkanten niet boven en onder, schermbreed één egale kleur.

Kijkhoek
De kijkhoek is uitzonderlijk goed met 178o. Het is niet zo dat er helemaal geen wijziging optreedt als je de kijkhoek verandert, maar de veranderingen zijn voor een LCD minimaal. Als er daglicht op het scherm valt, komt er wel een blauwige waas over het scherm als je schuin op het scherm kijkt (vooral bij de donkere kleuren).
Hoe goed dit scherm is , is wederom goed te zien in vergelijking met 1707FP, ondanks dat beide schermen op papier van hetzelfde type zijn (of zou ik toch een IPS hebben? :+ ).

Input lagging
Input lagging is de tijd die nodig is om het "binnengekomen" signaal in de monitor daadwerkelijk op het scherm te zetten. Een collega-tweater heeft hier metingen aan gedaan door beelden van een LCD en een CRT voorzien van elektronische klok te vergelijken. Het verschil in tijd komt dan overeen met de input lagging (input lagging is bij een CRT verwaarloosbaar). Dit scherm komt dan uit op ongeveer Input lagging van 35 ms (oftewel 1 frame vertraging bij 30 fps). Het gros van de gebruikers zal dat nooit merken, zelfs niet bij het snelste spel.

De opstelling
De schermen staan bij mij perfect tegen elkaar met de bovenkanten op één lijn. Het verloop van de beide schermen is vrijwel identiek (pixelgrootte nagenoeg gelijk) zodat ik gemakkelijk vensters kan verslepen van het ene scherm naar het ander scherm zonder dat er een grote sprong gemaakt wordt.
Lekker brede spreadsheet; links de 2007 rechts de 1707, als je goed kijkt kun je aan de onderzijde de begrenzingen zien van de monitors. Het verloop van de beide schermen is niet te zien vanwege het feit dat het een screenshot is.

Je beschikt over een breedte van 1600 + 1280 = 2880 pixels!
Ik prefereer het hebben van twee schermen boven het hebben van één (zeer) groot scherm. De hoogte van het beeld is van een 2007 m.i. de maximale hoogte die nog lekker is te overzien. Dat wil zeggen dat als je naar een groter scherm gaat een 24" WS nog "bruikbaar" is en dat andere schermen voor mijn toepassingen te groot wordt. Daarnaast moet je wel een erg groot scherm hebben om de breedte te kunnen halen. Uit de test van Ultraman blijkt bovendien dat de input lagging bij die grotere schermen ook hogere waarden heeft.
Als laatste punten ter overweging wil ik meegeven dat het draaien van verschillende programma's op verschillende schermen te prefereren is boven het draaien op één scherm. Games zijn op één scherm nog te overzien en die kunnen dan gewoon full screen draaien. En zoals ik al aangaf ik schrijf momenteel deze review op 2007 terwijl ik op de 1707 een full screen 17" TV aan heb staan.

Opmerkelijk
Toen ik dit scherm aanschafte (jan. 2007) zat de WFP en FP in dezelfde prijsklasse. De schermen hadden (op de afmetingen na) dezelfde specificaties. Terwijl de WFP al 2 generaties verder is (2009WFP), is de FP nog steeds hetzelfde gebleven. Gezien de prijzen van de WFP (¤ 200,= voordeliger dan de FP) en gezien de specificaties (kleinere beeldhoek, kortere reactietijden) lijkt het alsof de nieuwe UltraSharp schermen TN schermen zijn geworden. Een jaar geleden waren alle UltraSharp schermen of S-PVA of (soms bij de 2007) S-IPS schermen. De monitoren zonder UltraSharp aanduiding waren TN schermen. Waarom Dell wel de WFP heeft veranderd en niet de FP is mij niet duidelijk, maar wees in ieder geval gewaarschuwd dat de UltraSharp 200 :? WFP nu echt een ander type scherm is (verwarrend!).

U heeft hier een lofrede gehoord over de Dell Ultrasharp 2007FP. Vooral de kleuren, scherpte van de tekst/beeld, fysieke eigenschappen en uiterlijk worden hogelijk gewaardeerd. Echter dat niet iedereen die mening deelt mag blijken uit de test van hardware.info, maar ook dichter bij huis zijn minder positieve gebruikers te vinden (zie o.a. onze GoT).
Het liefste zou ik nu mijn 1707 "inruilen" voor nog een 2007FP. Echter de hoge prijs (momenteel mei/'08 nog ruim ¤ 522,-) weerhoudt mij van dit mooie idee. De review van de Dell Ultrsharp 1707FP ga ik hierna schrijven. Het zal blijken dat dat scherm veel minder te bieden heeft dan deze 2007, iets dat ik bij de aanschaf absoluut niet had verwacht!
Een ding hebben beide schermen gemeen: 1 1/4 jaar zonder enige dode (sub)pixel en een omruilgarantie van 3 jaar (pixelgarantie zonder bijbetaling) als er ook maar één dode pixel mocht ontstaan. Ik hoop, als het ooit mocht gebeuren, dat het serviceapparaat van Dell dan wel werkt! :? :/

Heb jij ook een Dell Ultrasharp 2007FP Zwart?

Uitgebreid review. Ziet er aardig uit.
Wel enkele foutjes / onwaarheden.

Dat Windows alleen 16bit of 32 bit kleur kan doen.
En dat je scherm van 24-bits daar niet goed bij past.
Die redenering klopt volgens mij (meestal) niet hoor.
'32 bit kleur' betekent bij windows meestal dat
er gewoon 24 bit RGB naar het scherm wordt gestuurd,
terwijl er nog 8 bits zijn gereserveerd voor een Alpha kanaal of
een Z-buffer (voor 3D)
Lees maar eens: http://en.wikipedia.org/wiki/Color_depth#32-bit_color

En daarnaast heb je het een paar keer over een NT panel type.
Dat moet volgens mij het TN type zijn.
Zie: http://en.wikipedia.org/wiki/TFT_LCD
Jammer dat mijn schrijfstijl je niet aanstaat, maar ja dat zul je mee moeten leren leven :).
Ik heb wel eens de neiging te veel in één zin te willen zeggen. Zodra ik me daar gewaar van wordt,verander ik het wel. Nu heb ik naar aanleiding van jouw opmerking de review nogmaals doorgelezen en er zeker een drietal van die zinnen uitgepikt.
Op het moment dat de review van de 1707 klaar is, zal ik in deze review de wijzigingen doorvoeren. Er moeten dan toch wat verwijzigingen bijkomen èn mijn handelsmerkje ontbreekt in deze review: de scheids.....

Terug naar je vraag:
In het menu heb ik de volgende opties:
  • PC mode / Mac mode
  • PC Normal
  • PC Blue
  • PC Red
  • PC CustomColor
  • Reset
Uit Normal t/m CustomColor kan ik één instelling kiezen. Alles is preset behalve CustomColor. Bij deze laatste kan ik rood, groen en blauw instellen van 0 tot 100.

In de factory menu heb ik veel meer keuzes (waarbij ik maar deels "overlap" zie met het gewone menu.
  • Offset 1
  • Offset2
  • Gain
  • PC Blue Preset
  • PC Red Preset
  • PC Normal Preset
  • Mac Normal Preset
Bij al deze instellingen kan ik een getal invullen achter rood, groen en blauw. Wat de uiterste waarden zijn weet ik niet, omdat ik dat (nog) niet heb uitgetest. Nu zijn de uiterste ingevulde waarden 75 en 390.

Daarnaast heb ik nog opties zoals DDC-C1 (ISP), iTest en Soft Dither. Wat ik daar mee kan weet ik ook (nog) niet.

Misschien dat ik in de nabije toekomst met een mede-tweaker eens naar ga kijken. Hij schijnt er behoorlijk wat verstand van te hebben. Dat mijn kleurinstelling beter kan is zeker; dat ik het beter kan instellen is maar zeer de vraag. Zoals ik in een andere reactie al aangaf, ik heb geen gekleurde vingers :+ .

P.S. Ondanks mijn schrijfstijl, scoren de reviews toch niet slecht 8-) .

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 19 mei 2008 11:48]

Mooie review, ik ben zelf aan het overwegen om een 2007WPF te kopen.

De nieuwere 200x WPF schermen zijn allemaal TN panelen, de 2007WPF is het laatse S-IPS scherm. (Is het eigenlijk een S-IPS of S-PVA?)
Ik dacht altijd (tot voor kort) dat ik een S-PVA scherm had. Maar op GoT is een draadje, eh zeg maar kabel (zijn al aan deel 10 bezig) waarin gezegd wordt dat de 2007 zowel als S-IPS en als S-PVA geleverd is. Ik weet niet waar ik het moet vinden wat ik heb (uit de offerte en rekening kan ik het niet halen).
Waarschijnlijk is er wel achter te komen als je het service menu oproept, maar dat moet ik weer opzoeken (op dat zelfde draadje) hoe dat moet (knopjes gelijk indrukken en uit en aan, en weet ik het).

Het grote voordeel op dit moment bij Dell is dat je 50% korting krijgt op het tweede scherm. De TN schermen zijn veel vriendelijker geprijst, dus voor minder dan ¤ 500,= heb je nu 2 * 2009WFP.

Ik heb ze echter nog nooit werkend gezien (en ook geen test over gelezen, maar die zullen er ongetwijfeld zijn), dus daar kan ik nu geeen zinnig woord over zeggen.

/edit typo, 2007 gewijzigd in 2009 ook typfoutje, zovaak 2007 getypt de laatste dag :)

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 9 mei 2008 12:00]

Hier een linkje als je wilt weten wat voor een paneel je hebt: http://www.tftcentral.co.uk/articles/dell_panel_lottery.htm

De 50% actie is voor de 2009WFP, de 2007WFP is niet meer leverbaar bij dell. En de 2009 heeft een TN paneel. En ik wil eigenlijk geen TN paneel omdat ik mijn laptop scherm niet geweldig vind.
Klopt zie boven bij edit. Ik bedoelde ook de 2009.

Idd een TN scherm is stukken minder dan een S-PVA (of S-IPS). Omdat ik hele goede CRT's had, wilde ik ook persé zo'n goed scherm. Dat was voor mij de rede dat toentertijd de Samsung afviel. Daarnaast konden zij niet hetzelfde model leveren in 20" en 17" en ten slotte waren ze niet (althans de meesten) in hoogte verstelbaar (een must bij twee verschillende schermen).

De Eizo was veel te duur... :|

/edit
Ja, ik kreeg het dus niet op mijn scherm te zien (zat dus na rev A03). Maar de code achterop de computer alsmede de code op het beeldscherm duidt op een Philips scherm = S-IPS. Dat verklaart waarschijnlijk ook (een deel van) de verschillen die ik waarneem met de UltraSharp 1707FP.

Voor de geïnteresseerden: het verschil tussen een S-IPS en S-PVA wordt ook in de GoT behandeld (even doorscrollen naar de FAQ) en op deze website links boven bij "specifications".

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 9 mei 2008 12:39]

He bah na het lezen van deze review wil ik er ook 1 ziet er echt als een mooie dell uit met sletterig veel optie's :9

Zit nog achter een 17" Hercules scherm maar vindt de moderne scherme vaak wat matte kleuren geven terwijl de kleuren op me hercules echt mooi scherp zijn. jammere ik zit aan me max res met 1280x1024

er hangt dan ook wel een prijsje aan, maar ja je kan hier wel eff mee vooruit.

Klantvriendelijkheid dan ben je bij dell toch echt aan het verkeerde adres maar dat had je moeten weten. Na uren aan de telefoon kunnen ze vaak nog niets voor je doen of weten ze het gewoon niet.

Gelukkig hoef ik ze niet meer te bellen we zijn laast overgestapt op Hp maschine's op me werk.
Toevallig zag ik jouw reactie (let niet meer zoveel op deze review).

Bedank, dat dit scherm nog (steeds) aan de erg hoge kant is qua prijs. Ook is het afwachten welk type scherm je krijgt. Ik heb het geluk gehad het neusje van de zalm te krijgen.....

De nieuwe grotere schermen van Dell bieden nog veel meer opties (lees ingangen enz.). Dit scherm scherm ontbeert bijv. een HDMI ingang, wat voor de PS3-ers en Xbox-360-ers eigenlijk een must is. De grotere (nieuwere) broers hebben dat wel.

Let wel op bij Dell dat ze in de UltraSharp een S-PVA o.i.d. leveren. Volgens mij zitten er nu ook behoorlijk wat TN-schermen tussen (zoals de 2009WFP). Je kunt het aan twee dingen zien:
  • het prijskaartje is lager
  • de kijkhoek is heel veel kleiner (is wat mij betreft absoluut vervelend)
Een zeer mooi alternatief heb ik gezien bij Eizo (een "budget" serie). Hiervan is een paar maanden geleden een review verschenen, als je geïnteresseerd ben wil ik er wel even naar zoeken (prijs ca. ¤ 700,=, dus niet bepaald voor een dubbeltje op de eerste rang).

/edit typo

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 22 juni 2008 22:20]

Ja, inderdaad TN, NT is geen onbekende term vandaar dat ik daar overheen lees.

Wat die kleuren betreft ik zou het echt niet weten. Vandaar ook de prikkelende opmerking dat ik daar wel reactie op zal krijgen. Maar ik zal me daar wel eens (een keer) in gaan verdiepen. Ik vind het eerlijk gezegd ook niet heel erg spannend (ook weer niet goed na die prikkelende opmerking.... 8)7 ).

Ik heb het verhaal wel 3 keer doorgelezen op taalfouten en typfouten, maar op een gegeven ogenblik ken je het verhaal zo goed dat je het niet meer ziet. Maar zal in de loop van de dag nog eens kijken, haal ik er zeker wel weer een paar uit. NT ga ik in ieder geval direct wijzigen.

Bedankt voor je commentaar.
Verdikkie Pjerry, je begint op te vallen met je uitgebreide en goede reviews, hulde!
Ik zou, wanneer kleuren echt belangrijk zijn voor je, ook overwegen een calibratie op zo'n scherm uit te voeren. Ik heb daarvoor (wegens foto-hobby) een spyder gekocht, het maakte behoorlijk wat uit kan ik zeggen.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 9 mei 2008 09:39]

_/-\o_

/edit
Ik was blij dat ik vorige week de Sapphire X1950 Pro in mijn machien heb gezet. Bij de laatste ForceWare (overigens ook bij eerdere versies) zat ook een clibratietooltje. Het enige wat er gebeurd als ik daar mee aan de gang ga is dat de regen steeds meer drup wordt :| . Ik weet niet goed genoeg wat ik doe, ook al volg ik precies de aanwijzigingen.

Ik heb duidelijk geen gekleurde vingers :+ .

Nu met Catalyst is alles gereset en ik moet zeggen dat de kleuren nu beter zijn dan ze ooit zijn geweest (als ik over beide schermen tegelijk spreek). Ze zitten nu echt dicht bij elkaar, zij het dat de 1707 wat fletser blijft (of staat de 2007 juist te donker.....). De schermen weken al van elkaar af, af fabriek. Maar dat is, dacht ik, normaal. De kleuren zijn nooit precies gelijk, zelfs niet als je hetzelfde scherm hebt.

Ik denk ook dat het calibreren van een LCD lastiger is dan van een CRT; bij het calibreren komt het zeer nauw en dan gaat de kleurwijziging (hoe klein ook) bij verandering van hoek(dus hoofdbewegingen), je parten spelen. Maar jij als foto-hobbyist (ik volg jouw review ook) kan daar waarschijnlijk veel beter mee omgaan dan ik.

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 9 mei 2008 10:14]

Zo'n tooltje is waarschijnlijk gemaakt om zelf op het oog een aantal zaken in te stellen, dat gaat vaak niet zo goed, vooral omdat je eigen hersenen teveel twijfelen over de vraag of het nu echt goed wit is of niet, etc. De spyder waar ik het over had, is een sensor die je op je scherm zet, die meet vervolgens allerlei kleur-waardes (en zwart/wit) en stelt een kleurenprofiel samen voor jouw monitor (er komen nogal eens verschillen voor binnen 1 scherm) en klaar ben je, vrij simpel alleen moet je zo'n sensor dan wel weer kopen. Mij viel na calibratie pas op, hoe het wit er nu echt uit moest zien en kleuren kwamen plots wat beter uit de verf. Kleuren zijn na goede calibratie toch vrijwel hetzelfde als je de calibratie op allebei de schermen uitvoert.

Handig ook, wanneer je foto's bewerkt en weet wat het kleurenprofiel van de drukker is, je (als het goed is) precies dezelfde kleuren en contrast afgedrukt krijgt te zien als je zelf had ingesteld op je scherm.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 9 mei 2008 10:55]

Ik heb er 2 sinds de introductie van het model op mijn desk staan thuis. Ben ook zeer tevreden over de schermen. Er zit monitor replacement service op. die heb ik thuis nog nooit nodig gehad, maar toevallig zakelijk al een keer aangesproken.

Wanneer je een bestaand scherm hebt (zoals jij nu) dan kun je bellen bij probleem X (X=valt onder garantie voorwaarden) en ze doen niet moeilijk, komen ruilen binnen gestelde tijd en jij weer blij.

Anders is het als je een DOA gevalletje hebt. Ik heb een 1908WFP besteld bij mijn XPS laptop. ze kwamen netjes op tijd binnen, alleen bleek het beeld zo vaag via de analoge aansluiting. Na testen op een Precision WS was hetzelfde wazige beeld zichtbaar. Servicecall ingeboekt, werd teruggebeld met vraag: wilt u gebruik maken van replacement service of een nieuwe laten toesturen uit de productielijn? Doe mij die laatste maar.... nou, dat had ik blijkbaar niet moeten kiezen, want ik zit er nog steeds op te wachten!

De 1908WFP staat nu via DVI scherp beeld te leveren op het bureau tegenover mij. ik zit inmiddels via HDMI naar een Truelife variant uit de 20Inch serie te staren (maar die hebben weer geen verstelbare voeten)
Je bent door mijn reviews heen gegaan, tijd om eens bij jouw te kijken :)
Wel een uitgebreid review. Nice. :D Maar ik moet wel erg wennen aan je schrijfstijl (geeft niet hoor. :))

Ik had nog wel een vraagje voor je, zoals in mijn review te lezen is over de Dell 2007WFP (kopje 'kleurtemperatuur')is de standaard kleurinstelling-keuze nogal belabberd (je kan in het gewone scherm menu kiezen uit 'rood' en 'blauw' ipv temperatuur-kleur settings). In het factory menu is dat niet vel beter. Is dat met de nieuwere revisies nu verbeterd?
Moet eerst me server afbouwen ( moet nog zo 820euro investeren) maar dan heb ik ook wat staan.

Of ik dan nog een scherm mag kopen van me vriendin valt te bezien ze vondt het zoiezo al belachelijk dat ik 1600 aan een computer wilde uitgeven

Maar na deze review weet ik wel wat beter welke richting ik voor een goed scherm moet gaan zoeken ik had zelf nooit naar dell gekeken voor een scherm.

Aangezien de meeste dingen van hun toch redelijk slechte kwaliteit zijn ( servers, desktops, palmtops, en niet te vergeten hun super labtops ) En zoals je zelf al zegt een deel geluk mee speel of je de kwaliteit krijgt die je wilde onze oude desktops waren alle 6 anders maar toch de zelfde serrie.

Het is dan misschien een prijskaartje maar met een scherm doe je al gauw 5 jaar mee in tegestelling tot de meeste andere hardware die er na een jaar max 2 toch echt weer uit gaat of vervangen wordt enige wat blijft is de kast, scherm, keyboard mouse.