Specificaties HTPC, 2 interne + 1 externe bays - Bekijk alle specificaties

Streacom F1C Zilver Review

barchettanl 18 februari 2013, 3.931 views

Streacom F1C Zilver

Pluspunten

• Zeer klein, super strak kastje zonder fratsen

Minpunten

• Verwacht niet dat je direct aan de slag kunt, maar dat je wat moet modden om het bruikbaar te maken

Na jaren lang PC's te hebben gekocht op mijn werk, zijn we een jaar of wat geleden begonnen met het zelf samenstellen van een redelijk krachtig werkstation voor gemiddeld CAD-werk. Deze opgedane ervaring en het artikel op tweakers over de Commodore Amiga Mini die eigenlijk een samenraapsel is van diverse componenten, deed mij besluiten om zelf zo'n "Amiga" te bouwen.

Algemeen
Als je aan een mini-ITX project begint weet je van te voren al dat je tegen obstakels zult oplopen. Alles moet weloverwogen gekozen worden. Het eindresultaat is wel een minuscuul computertje met de kracht die een gemiddeld werkstation niet zouden misstaan. Verwacht dus als je met deze kleine kast aan de slag gaat niet dat alles van een leien dakje gaat, maar durf wat hobbels te nemen. In dat geval heb je er een hele leuke aankoop van.
De prijs van de kast is fijn, de gebruikte componenten kunnen het echter omhoog drijven.

Vormgeving
Smaak is natuurlijk een persoonlijk ding, maar ik houd van klein en strak. Dus geen USB-poorten, kaartlezers of koptelefoonaansluitingen voorop. Anderen zullen dat ongetwijfeld een nadeel vinden, maar een verlengkabeltje aan de achterkant voorziet in mijn behoefte om bijv. een USB-stickje aan te sluiten. De behuizing is verkrijgbaar in gespoten zilver of zwart, beiden met subtiele goudkleurige voetjes (vrijwel niet te zien).

Kwaliteit
Het kastje lijkt te bestaan uit 3 stukken solide aluminium: de onderzijde, de losse bovenklep die met magneetjes op z'n plaats wordt gehouden en het tussenstuk van 3 mm dik waar geen lasnaden te vinden zijn, een 'unibody' in Apple-termen. Met een schroevendraaier kan de bovenklep worden losgewipt, of zoals ik heb gedaan: een klein stukje plakband aan de klep vastmaken om aan te trekken. Alles is vrij van bramen afgewerkt, ook de sleuf voor de cd/dvd/br's.

Inbouw en installatie
De inbouwmogelijkheden zijn natuurlijk zeer beperkt. Toch is er plaats voor een optische schijf en 2 of 3 harddisks: 1 vertikaal aan de rechterkant en standaard 1 aan de onderkant van de ophanging voor de optische drive. Een beetje tweaker zal kan zien om 2 drives aan deze ophanging te bevestigen als hij de schroefgaten op de juiste plaats weet te boren. Let op dat bij het gebruik van de optische drive, je een verloopje zal moeten hebben van SATA+Power naar Slimline SATA, en bestel niet te lange SATA kabeltjes (20cm) want kabelmanagement is er niet. Het kabeltje van de powerbutton heb ik vast geplakt omdat bij het inbouwen deze elke keer los schoot en ik weer overnieuw kon beginnen. Ook moest ik de pinnentjes van de powerbutton moeten ombuigen om het motherbord er makkelijker in te leggen.

Modificaties en koeling
Ik heb 3 modificaties moeten doorvoeren. Ten eerste hebben alle moderne optische drives de uitwerpknop niet meer links, maar iets rechts van het midden zitten. Oudere drives hebben het nog wel links, maar ik wilde een Blu-ray brander en die zijn niet te vinden met de knop links. Dus een gat geboord in de behuizing en het oude gat met een dopje, gemaakt op een draaibank, opgevuld.

De tweede mod is de ophanging van de case-fan. Standaard zit er een beugel bij voor een 40mm fan, maar die geeft mijns inziens te weinig koeling. Ik heb een nieuw ontwerpje gemaakt voor een 50mm fan en op een lasersnijmachine laten snijden. Een 60mm fan past helaas niet ivm de kabels van de vertikale harddisk.

Rechts het origineel van 40mm, midden mijn 50mm versie. Links een onbewerkte beugel.

Tot slot heb ik een tweede 50mm casefan door middel van een simpel schroefje aan de andere kant van de kast opgehangen.

Ik heb de 2 no-name koelertjes vervangen door een Aimaxx Envicooler 5, die stiller is, maar door zijn hoge toerental van 4200 rpm altijd nog wel duidelijk hoorbaar is (volgens de specs zouden ze eigenlijk maar 3500 rpm moeten draaien)

EDIT 14-2-2012. De Airmaxx fans zijn vervangen door twee stuks Scythe Mini Kaze 5 omdat de Airmaxx'en begonnen te ratelen (of tenminste eentje). Ook is een Deal Extreme weerstandje gebruikt om het toerental iets te verlagen: http://dx.com/p/3-pin-pc-...n-cable-5-piece-set-35818 .

Voor de koeling van de processor is er niet veel keuze: de ophanging van de optische drive belemmert het gebruik van 'normale' koelers. Ik heb een Gelid Silent Slim i-Plus genomen; een redelijk stille ventilator die op Sandy- en Ivy Bridge processoren past. Er is zelfs nog ruimte voor de eerder besproken harddisks tussen de ventilator en de optische drive. Omdat ik een i7 heb gebruikt houd ik de ruimte tussen de koeler en de blu-ray speler echter vrij.

Als de processor (Intel Core i7-3770T met Intel HD Graphics 4000) idle draait is er weinig koeling nodig. Niet zo vreemd omdat de T-versie van de i7 een 45 Watt TDP heeft.

Als ik 2 keer gelijktijdig Super PI draai (32 miljoen cijfers, 9:28 minuten stampen) loopt de temperatuur gestaag op, maar nooit kritiek:

Echt warm wordt het pas als ik de beide case-fans uit zet!

Hierboven geef ik de i7 op z'n donder met 1 keer Super PI en gelijktijdig FurMark 1280x720.

Hier is AIDA64 aan het werk:
De temperatuur van het motherboard lijkt af te nemen, of de sensor wordt verkeerd herkend.

De waarden voor de cpu-fan en de case-fan zijn omgewisseld. De case-fan heeft helaas geen PWM dus blijft op de zelfde snelheid steken. SpeedFan werkt helaas (nog) niet.

Zie ook mijn andere reviews die horen bij deze review:
Zotac H77ITX-A-E
Intel Core i7-3770T
Gelid Solutions Slim Silence i-Plus
Kingston Valueram KVR1333D3N9K2/8G

Heb jij ook een Streacom F1C Zilver?

Hi BarchetaNL,

Ik ben zelf bezig met het samenstellen van een mini PC gebaseerd op de Streacom F1C maar heb wat moeite met het vinden van een goede (pico)PSU. Daarom twee vragen:

1 - Doet de door jouw gekozen PicoPSU wat hij moet doen zonder overmatig heet te worden?
2 - Waar heb je de voeding gekocht aangezien er geen winkels meer staan op Tweakers?

TIA

Groetz,

S.J.Onnie
Hoi SJ,

1 - Ik heb geen idee of het ding te heet wordt! Het ziet onder m'n BR drive verstopt dus kan het ook niet zomaar even checken. Maar ik geloof niet dat het problemen geeft.

2 - De voeding komt van Logic Supply. Blijkbaar is die shop niet bij Tweakers aangesloten. Hier is de link: http://www.logicsupply.nl...onverters/picopsu-160-xt/
Maar volgens mij moet een 150 W voeding (die wel in de Pricewatch staat) het ook wel doen, ik verwachtte dat m'n systeempje meer zou trekken, maar dat valt reuze mee.

Groeten,

Marc
Hi Marc,

Tx! Helder antwoord. Ik heb even gekeken op de site en de kosten voor de picoPSU en een netvoeding vallen mij enorm mee (zelfs de 192W :) ).

Ga mijn systeempje deze week maar eens bestellen, denk ik :D

Groetz,

Jan
Mooi man! Ik hoop dat je ook ergens op een site je voortgang bij houdt. Je kan het mijne lezen op http://forums.itxgamer.com/viewtopic.php?f=15&t=856
(daar zie je ook veel dezelfde foto's als op Tweakers voorbij komen)

Marc
Leuk pc'tje en review!
Kan je iets vertellen over de temperaturen in het kastje? van bv de CPU (idle, load)
En heb je toevallig ook een duidelijke foto van je mods? :)
Ik ben bewust niet ingegaan op de inhoud van m'n pc'tje zelf omdat dit een review van de case is. Maar ik zal bij er wat temperatuursmetingen bij doen. Zie m'n andere reviews voor wat technische dingetjes.

[Reactie gewijzigd door barchettanl op 27 augustus 2012 19:28]

Ik heb een vraag; hoe hoog kan de cpu koeler zijn? Ik wil er misschien een bouwen met een scythe big shuriken 2 processorkoeler (op een AMD 3870K)
Dan moet je even op m'n review van de koeler kijken ( http://tweakers.net/produ...-slim-silence-i-plus.html ), daar is een link naar de hoogte van de koeler en een foto waarin je kan zien dat er nog een millimeter of 9 over is (met mijn koeler kan er theoretisch nog een harddiskje tussen de koeler en de optical drive bracket).

[Reactie gewijzigd door barchettanl op 18 februari 2013 10:09]

Misschien een noob vraag maar als ik de 160W pico psu neem voor hoeveel Watt poweradapter moet ik dan gaan?