Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G Review

barchettanl 14 februari 2013, 1.506 views

Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G

Pluspunten

• Draait zonder problemen op een hogere kloksnelheid (1600 ipv 1333)
  • Low profile voor kleine behuizingen (denk aan grote CPU-koelers)

Minpunten

• Vooralsnog geen

Stabiliteit Score: 4
Ik was op zoek naar extra low profile geheugen voor mijn Mini-ITX project. Eigenlijk wilde ik de Samsung MV-3V4G3D/US hebben omdat die op 1600 MHz draait. Maar helaas is deze nergens in Europa te koop. Dan maar op zoek gegaan naar ander low profile geheugen en kwam uit op deze modules van Kingston. De naam 'ValueRAM' klinkt als 'goedkoop', maar gelukkig vallen de prestaties niet tegen.

Het geheugen ondersteund diverse timings:

Standaard draait het ding op 665 x 2 = 1333 MHz.

Maar overklokken is absoluut geen probleem: geen stabiliteitsproblemen of vastlopers op 1600 MHz (de snelheid die ik eigenlijk wilde hebben met de Samsung modules). Dit is te bereiken door in het BIOS de Memory Multiplier van 13.33 op 16 te zetten.

Dit resulteert in een FSB:DRAM van 1:6.

Als ik Super PI start, wordt de FSB van het motherboard hoger en gaat ook het geheugen op een snellere klok lopen, nog steeds zonder vastlopers. Hier een uitschieter van de FSB naar 115MHz:

Het voltage wordt hierbij door het motherboard zelf geregeld:

Het bedraagt net iets meer dan 1.55 Volt.

Al met al een prima presterend geheugen voor inderdaad een "Value" prijs.

Zie ook mijn andere reviews die horen bij deze review:
Zotac H77ITX-A-E
Intel Core i7-3770T
Gelid Solutions Slim Silence i-Plus
Streacom F1C

Heb jij ook een Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G?

Dit is mijn eerste review. Als het slechts 1 ster waard is, gaarne aangeven waar het beter kan! Anders had ik 't wel bij een korte review (alleen ster-waarderingen) gehouden.

[Reactie gewijzigd door barchettanl op 26 augustus 2012 13:09]

Paar benchmarks krijg je altijd sterren voor.

Ik heb wel een paar vragen:
- welk voltage gebruik je voor 1600MHz? Indien 1.5V heb je een goed setje (of geen serieuze stabiliteitstest gedaan).
- wat bedoel je met fsb wordt hoger? Ivy bridge heeft standaard 100MHz bclk en daar kun je niet veel aan veranderen zonder dat de hele zooi instabiel wordt.
Het voltage staat op 'Auto', de 'health' pagina laat zien dat het net iets over 1.55 Volt is.

De clock op mijn motherboard varieert onder load nogal; van 99.8 MHz (idle) tot meestal 103-109 en soms 115 MHz. Ik zal het in de review van m'n motherboard laten zien.

[Reactie gewijzigd door barchettanl op 26 augustus 2012 19:16]

Ok, dus net iets meer dan 1.5V maar nog steeds binnen veilige grens. Als het stabiel is: mooi. Je ziet trouwens vaak dat 'echt' 1600MHz 1.5V geheugen 2T commandrate gebruikt. Dat kan dit Valueram ook makkelijk. Het enige value eraan is dus eigenlijk de prijs.

Dat een mobo de bclk zo hoog zet is wel apart te noemen. De hele reden dat we nu K processors nodig hebben om te overklokken is omdat die bclk juist maar zeer beperkt verhoogd kan worden, meestal niet verder dan 110Mhz.
Enkel in uitzonderlijke gevallen loopt hij op 110 of meer MHz. Ik zou nog eens in het BIOS moeten zoeken of dat ook vast te leggen is op die snelheid (vast wel).
~edit~ niet dus...

[Reactie gewijzigd door barchettanl op 27 augustus 2012 19:55]

Bedankt voor je review. Negeer de sterren. Een AIDA64 grafiekje is misschien wel leuk. www.aida64.com Verder voor mij wel duidelijk allemaal.
Bij deze. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
+2: Uitvoerig

"Deze review maakt de ins en outs van het product goed duidelijk"

Ik zou niet wat ik nog meer zou willen weten van RAM geheugen. Top review!
Bedankt!
Ik zou ook niet weten hoeveel interessants je nou nog meer kan vertellen over een reepje gebakken zand :)