Intel Core i7 3770T Boxed Review

barchettanl 14 februari 2013, 3.853 views

Intel Core i7 3770T Boxed

Pluspunten

• Lage TDP en dus ook nette temperaturen, zelfs bij beperkte koelmogelijkheden

Minpunten

• Nergens (meer) te koop

Allereerst een foutje in de Pricewatch: de 3770T is nooit boxed, omdat het een OEM/tray-produkt is.

Voor mijn Streacom mini behuizing zocht ik een processor met een zo laag mogelijke thermal design power bij een zo hoog mogelijke performance. Ook zou de processor Intel HD Graphics 4000 moeten hebben omdat de behuizing geen externe videokaart toestaat en ik toch nog wel een spelletje wilde kunnen spelen. Maar over het algemeen ben ik geïnteresseerd in emulatoren; daar is snelheid belangrijker dan graphics.

Na lang speuren kwam ik in eerste instantie uit op de Intel i7-3770S, een 65W processor. Deze bleek moeilijk verkrijgbaar en als ik toch moeite moet doen, waarom dan niet uiteindelijke voor de ultieme i7 te gaan? Dat is de i7-3770T die slechts 45W stookt. Zijn kloksnelheid is een 'lage' 2,5 GHz, maar dmv. Intel Turbo Boost zou er toch nog 3,7 GHz uit te persen moeten zijn. Deze hoge waarde is enkel bij 1 core beschikbaar, maar de meeste emulatoren hebben niet veel aan meerdere cores. (Zoals een emulator-programmeur eens omschreef: 'Nine women can't make a baby in one month')

De zoektocht naar de 3770T duurde weken. Ik hield websites in Nederland, Engeland, Duitsland en Noord Amerika in de gaten, maar allen gaven ze aan uitverkocht en in nabestelling te zijn. Maar elke week schoof de leverdatum weer een week vooruit. Tot ik een tip kreeg op een forum dat een bedrijfje in San Jose er nog op voorraad zou hebben. De voorraad bleek één te zijn! Die heb ik al chattend met een medewerker gekocht.

Prestaties
Hoewel de kloksnelheid beduidend lager ligt dan de andere processoren uit de 3770-reeks is het ding behoorlijk snel. Vooral WinRAR 4.20 lust hij rauw. Maar ook emulaties doet hij goed. Zeker als de turbo op gang komt, komt hij tot grote prestaties.

Featureset
Qua features doet de T niets onder voor de S, de ~[niks] en de K.
Dus inclusief EMT64, VT-x en VT-d, Trusted Execution technology (wat de K niet heeft), Enhanced SpeedStep en Turbo Boost technology (daarover hieronder meer), Dual-channel DDR3 (1333-1600 MHz), PCI-E 3.0 en HD Graphics 4000.

Overklokbaarheid
Standaard heeft de K een multiplier van x25. BIj een front side bus snelheid van 100 MHz is dat dus de geadverteerde 2,5 GHz.
De Enhanced SpeedStep technology zorgt er voor dat bij idle (en dat is toch wel vaak) de multiplier omlaag gaat naar x16.
Daarentegen zorgt de Turbo Boost ervoor dat de multiplier bij 4 cores 6 stappen sneller draait (x31); bij 3 cores 9 stappen (x34); bij 2 cores 11 stappen (x36) en bij 1 core 12 stappen (x37) sneller draait.

Bij benchmarking zie je de multiplier x31 het meest voorbij komen. De hogere waarden zijn natuurlijk wat zeldzamer, maar niet onmogelijk, zoals met CPU-Z te zien is:

Daarnaast is het mogelijk dat de FSB sneller draait. Dit is een feature van het motherboard, niet van de processor. Ook daar heeft de 3770T geen moeite mee:

Ruim 3,9 GHz!

Warmteproductie
Voor de koeling zorgt een Gelid Slim Silence i-Plus. De temperaturen blijven over het algemeen ruim binnen de perken, maar een benchmarktool als AIDA weet het na een half uur naar 80° op te stuwen, zonder negatieve gevolgen.
(Meer over de warmteproductie is te lezen in mijn review over de behuizing)

De prijs was $306.34. Van mijn credit card werd ¤ 274.04 afgeboekt, wat ongeveer overeen komt met een boxed 3770S (de 65W versie). Omdat ik met een nedewerker aan het chatten was tijdens de aankoop heb ik er voor kunnen zorgen dat er geen factuur in de verpakking zat en op de douanebon een waarde van $100 werd vermeld. Dat leverde mij een BTW heffing van ¤ 15 en inklaringskosten van ¤12.50 op.

Zie ook mijn andere reviews die horen bij deze review:
Streacom F1C
Gelid Solutions Slim Silence i-Plus
Zotac H77ITX-A-E
Kingston Valueram KVR1333D3N9K2/8G

Heb jij ook een Intel Core i7 3770T Boxed?

Jullie vergeten dat de Xeon E3-1265LV2 zo goed als dezelfde specificaties heeft als de i7 3770T (een iets lagere turbo) maar deze Xeon is wel gewoon verkrijgbaar in NL. Ik heb hem zelf draaiende in een Asus P8H77-I mobo.
Inderdaad, erg grappig! Zelfs de tray prijs is hetzelfde.

Een verschilletje is dat de Xeon ECC geheugen ondersteund (want het is immers een server processor), maar verder lijkt het grotendeels dezelfde processor, tot aan de HD 4000 Graphics aan toe.

Nouja, het zoeken was ook leuk en de prijs is vrijwel het zelfde na importheffingen.
De Xeon E3-1265LV2 werkte helaas niet samen met een Asus P8H67-M EVO moederbord (hij staat overigens ook niet in de lijst van ondersteunde CPU's op dat moederbord). Ik heb de processor vervangen door een i7 3770T en dit werkt nu als een zonnetje.

De Xeon is nu dus te koop.
Hoe zijn jouw ervaringen met de T-versie? Onbekend maakt onbemind.
Ik heb verder geen uitgebreide analyses gedaan maar het systeem is stabiel en snel.

Ik heb deze CPU overigens gewoon in een NL webshop gekocht.

De Xeon is inmiddels verkocht.

[Reactie gewijzigd door rev op 28 februari 2013 09:38]

Ten tijde van mijn build waren die T processoren werkelijk nergens te krijgen! Niet in Nederland, maar ook niet daarbuiten (Duitsland, Engeland). Het duurde zo lang en ik móest checken of mijn mobo niet DOA was, dat ik eerst de goedkoopste Sandy Bridge 1 core Celeron (G460 geloof ik) erin heb gelegd. Draaide op zich best wel leuk!

Gelukkig dat ik kon chatten met het bedrijfje waar ik uiteindelijk de laatste 3770T van hun voorraad kocht: die waren zo vriendelijk om "$100" op de douanesticker te zetten en niet het werkelijke bedrag van ongeveer $300 :) anders had ik een bak meer btw mogen betalen!

Maar ik heb begrepen dat de T's weer overal op voorraad zijn.
Nu ik er over nadenk:

Na een zoektocht in NL ben ik begonnen in China via een link hier op Tweakers maar dat beviel niet zo best. Paypal kon niet op de één of andere manier - best lastig communiceren soms via die agenten in China in gebrekkig engels - maar Western Union wel. Daar had ik weer geen zin in dus ik heb maar gevraagd of ze het reeds met Paypal betaalde bedrag weer konden terugstorten. Dat gebeurde gelukkig.

Toen heb ik maar de Xeon E3-1265LV2 aangeschaft en deze leek te werken, althans, het bios startte op, verder ben ik niet gekomen. Want na een upgrade van het bios van het moederbord werkte het systeem niet meer. Ik heb eerst het moederbord teruggestuurd naar de webshop maar daar konden ze, op wat verbogen pinnetjes na, niets vinden en werkte het moederbord gewoon.

Toen ik weer op de website van de bewuste webshop keek zag ik opeens dat ze de 3770T op voorraad hadden. Deze dus maar besteld en draaien maar. En de Xeon dus verkocht.

De T's zijn inderdaad gewoon leverbaar nu.
Bedankt voor de pricewatch-link: toen ik mijn reviews schreef stond de 3770T Boxed in de pricewatch. En die bestaat dus niet. Ik heb mijn reviews nu naar de 3770T Tray laten verwijzen. :)
Ik hoopte gister al op een review van deze hard to find processor toen je hem noemde in de review van je zotac moederbord. Leuk dat je hem ook gevonden hebt aan de andere kant van de wereld!
Ben je van plan dan ook een T te gaan kopen?

Misschien is ondertussen de levering weer op gang gekomen, ik heb de afgelopen 3 weken niet meer gekeken (eigenlijk: durven kijken, straks zijn ze veel goedkoper dan dat ik er voor heb betaald!? :| )
Ik vindt de Windows Processor Index waarden een beetje raar, ik zit hier op een Core i7 860 en kom met Processor en Geheugen al op 7,5. Zijn jouw waarden wel goed?
Jahoor, ik heb het een paar keer gemeten. Vergeet niet dat de processor op slechts 2.5GHz draait. Wat de Windows test niet meerekent is de hoge Turbo Boost waarde die behaald kan worden.
Een Xeon E3-1265LV2 heeft HD 2500 Graphics en géén HD 4000.
Niet dat dit veel uitmaakt voor de meeste mensen aangezien ze deze CPU toch vaak in een server gebruiken.
Er staat toch echt HD Graphics P4000 op de Intel site.
Ik mag aannemen dat HD 4000 en P4000 vrijwel het zelfde zijn?