Gelid Solutions Slim Silence i-Plus Review

barchettanl 4 september 2012, laatste update op 4 september 2012, 4.279 views

Gelid Solutions Slim Silence i-Plus

Pluspunten

• Low profile
  • Zeer stil bij niet te hoge toerentallen

Minpunten

• Niet al te groot koelend vermogen
  • Bruikbaar tot 65W CPU's

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 5
In tegenstelling tot de meeste conventionele koelers, heeft de Gelid Slim Silent i-Plus de ventilator (75mm doorsnede) tussen de koelribben zitten in plaats van erboven (en/of eronder).
In mijn Streacom behuizing passen maar weinig koelers, als je ook gebruik wilt blijven kunnen maken van de optische drive. De Akasa AK-CCE-7106HP is een optie maar diens koelvermogen schijnt minder te zijn.

Koelvermogen
De koeler is in staat om processoren tot 65W te koelen, mits voorzien van goede luchtdoorstroming in de kast. Nu is dat laatste een beetje problematisch in de Streacom behuizing, maar een test zonder de 2 casefans die ik gebruik laat zien dat mijn 45W processor tot een graad of 80 warm wordt, welke nog niet de kritieke waarde is. Maar met de casefans erbij is het koelvermogen voldoende.

Geluidsproductie
Bij 1200 toeren, de laagste stand, is de koeler fluisterstil. Helaas wordt dit geluid door mijn casefans overstemd omdat die op een te hoog toerental lopen--daar moet nog wat aan getweakt worden.

Op volle kracht (2600 toeren) klinkt het als een stevige bries. Het omslagpunt ligt ongeveer bij 2000 toeren, hierboven wordt het dus duidelijk hoorbaar. Bij een HTPC die enkel filmpjes afspeelt zal de processor nooit zo warm worden dat op vol vermogen moet worden gedraaid.

Installatie en compatibiliteit
Zoals de meeste aftermarket koelers, komt ook deze koeler met een zakje met een paar kleine onderdeeltjes en een stickertje. Het in elkaar zetten is erg eenvoudig. Ook wordt er een papier meegeleverd waarop de afmetingen van de koeler staan. Zelf heb ik deze tekening gedownload, 1-op-1 uitgeprint en op een foto van het moederbord geplaatst om zo te zien of er nog obstakels in de weg zitten: zo heeft iemand een hap uit zijn koeler moeten slijpen omdat op zijn ASRock Z77E-ITX een hoge condensator in de weg zat.

In mijn geval waren alle condensatoren niet hoger dan 10mm en pastte alles gewoon goed.
De tekening met de afmetingen is hier te vinden: http://www.gelidsolutions...e_restriction_drawing.pdf

Gezien het feit dat er weinig koelers van deze minieme afmetingen te krijgen zijn en zo stil zijn bij idle, en er prima koelpasta voorge´nstalleerd is, vind ik de gevraagde prijs alleszins redelijk.

Zie ook mijn andere reviews die horen bij deze review:
Zotac H77ITX-A-E
Intel Core i7-3770T
Kingston Valueram KVR1333D3N9K2/8G
Streacom F1C

Heb jij ook een Gelid Solutions Slim Silence i-Plus?

Kort maar krachtig. 1 van de redenen waarom ik nooit begonnen ben aan zo'n klein systeem zijn de kleine koelertjes die toch wel wat rpm's moeten maken om lucht te verplaatsen, vaak gepaard gaande met lawaai, wat je ook omschrijft. Misschien kun je ze het zwijgen opleggen met een Zalman speedfan.
[img=234,176]http://tweakers.net/ext/f/KhD3ttmMulZ2ewho4m7p21b0/medium.jpg[/img]
Gewoon een kastje met regelbare weerstand.
Bedankt voor de tip, Peter! Ik heb bij mijn koelertjes wel weerstandjes gekregen, maar doordat ik 2 koelertjes op 1 case-fan header heb aangesloten werkt dat niet meer goed: of het toerental werd 500 rpm (lekker stil hoor) of ze draaiden helemaal niet meer (nog stiller!).
Die 6,75 voor een Zalman Fan Mate 2 is nog wel op te hoesten :) -- ik denk dat ik het eens ga uitproberen!
Dan is een Zalman ATA/IDE stekkertje misschien iets voor je. 2 fanaansluitingen op de 3V lijn en 2 op de normale 5V. Voor niet temp gestuurde ventilatoren gebruik ik deze ook wel eens. http://www.alternate.nl/html/product/Zalman/Adapter/78828/
Ik heb op DealExtreme iets interessants gevonden:

Als ik het goed begrijp (...) zet deze een PWM signaal om in een voltage voor niet-PWM fans. Nu een maand wachten voor dat hij binnen is :)
Ah, die kende ik weer niet. Ziet er goed uit. Mooie tweakers spullen.