Specificaties Socket 1155 met Intel H77 chipset - Bekijk alle specificaties

Zotac H77ITX-A-E Review

barchettanl 14 februari 2013, 2.599 views

Zotac H77ITX-A-E

Pluspunten

• Bevat vrijwel alle componenten die je op een mini ITX bordje zou wensen

Minpunten

• mSATA is slechts 3GB/s, maar dit geldt momenteel voor alle mini-ITX bordjes

Layout Score: 4
Naar aanleiding van een artikel op tweakers over de Commodore Amiga Mini besloot ik exact het zelfde te gaan bouwen. Deze "Amiga" draaide echter op de Zotac Z68-ITX Wifi Extreme -- een Sandy Bridge chipset -- en is volgens de fabrikant niet te upgraden naar Ivy Bridge. Omdat ik in dit platform voordelen zag (betere geïntegreerde graphics, lagere TDP) besloot ik op de opvolger van de Z68 te wachten. Het werd (na maanden wachten) dit bordje: de Zotac H77-ITX Wifi, ook wel de H77-ITX-A-E genoemd.

Keuze
De H77 is een zeer compleet board: het bevat USB 3.0, SATA III, m-SATA, Wifi/Bluetooth en nog een paar voor mij minder belangrijke features (Gigabit LAN, eSATA 3GB/s, DVI-I en HDMI, 7.1 audio)
De keuze op een H77 in plaats van een Z77 is tweeledig: de H77 is niet overclockbaar. Nu was het toch niet mijn bedoeling om te overclocken omdat de Streacom case dan teveel koelingproblemen zou kunnen geven. Ook heeft elk Z77 board een 8-pins EPS aansluiting voor de CPU-voeding, terwijl elk H77 het met een 4-pins ATX aansluiting moet doen, welke ook op mijn PicoPSU-160 zit. Ik weet, het past, en het werkt, maar toch doe ik liever een 4-pins aansluiting op een 4-pins socket.

Layout
Ook doorslaggevend was de positie van de 24-pins ATX aansluiting. Er is een Intel board met bijna dezelfde features, maar deze heeft de ATX aansluiting aan de rechterkant zitten. Als hierop de PicoPSU wordt geplaatst zitten de condensatoren in de weg voor de vertikale harddisk. Verder zitten alle aansluitingen op logische plaatsen, hoewel ik liever 2 case-fan aansluitingen had gehad. Nu moet ik genoegen nemen met een splitterkabeltje.

Tenslotte zitten er geen hoge componenten op de plaatst waar de case-fan lucht naar binnen blaast.

Stabiliteit
Over stabiliteit heb ik niet te klagen. Het draait als een tierelier. De bios heeft een grappig grafisch scherm met een achtergrond op wat op die van een honingraat lijkt. Bij het te ver overclocken van m'n geheugen kreeg ik 4 piepjes en na een herstart stonden de parameters weer op een veilige waarde.

Wat een probleem leek, maar wellicht niet per sé met dit bordje te maken heeft, is dat hij in Hibernation elke keer wakker werd. Dit bleek te komen of door een toetsaanslag, een muisbeweging of de netwerkkaart. Dit heb ik ontdekt door het commando "powercfg -devicequery wake_armed" die aangeeft waardoor de hibernation verstoord wordt. In de netwerkadaptorconfiguratie is bij Energiebeheer de wake-up van de netwerkkaart uit te schakelen. Verder moet ik het toetsenbord en de muis gewoon niet aanraken.
Wel vreemd dat tijdens de hibernation de PC nog steeds reageert op die toetsaanslagen, maar als ik de stroom er af gooi en weer aansluit, hij geen toetsaanslagen meer detecteert (en dus niet meer perongeluk 'ontwaakt').

Overclocken
Dit is een geval apart. De H77-chipset kan standaard niet overclocken. Tenminste, dat staat in de beschrijving van Intel. Dat mijn 2.5 GHz i7-3770T af en toe op 3.5 GHz kan draaien komt door de Intel Turbo Boost die de multiplier van 25 x opschroeft naar maximaal 37 x (idle loopt hij op 16 x).

Multiplier x37

Toch kan de processor nog harder lopen doordat de front side bus niet altijd op de standaard 100 MHz loopt. Deze varieert van 99.8 (idle) tot 103 tot 109 tot soms wel 115 MHz! Gelukkig kan het Kingston geheugen er tegen en zit er niets in het PCI-E 3.0 slot. Het blijft dus werken.

115 MHz FSB!

Ik meen één keer een processorsnelheid van 4GHz op m'n scherm te hebben gezien, maar dat was uitzonderlijk. Hier is een screenshot van het hoogste waar ik net op tijd erbij was:

Bij zo'n hoge FSB maakt ook het geheugen overuren, getuige uit dit plaatje:

FSB: 110 MHz

Ondersteuning
Zotac staat nu niet echt bekend om zijn goede ondersteuning. Toch heb ik altijd wel antwoord gekregen op mijn vragen. Dit betrof o.a. de vraag hoe snel de mSATA werkt (het antwoord is helaas 3Gb/s, net als elk ander H77/Z77 ITX-motherbord op dit ogenblik op de markt), en de vraag waarom er een "USB Charger Driver" op de download-pagina staat (ondersteund het snel opladen van iOS apparaten).
Ook is er op de downloadpagina een lijst van ondersteunde processoren en geheugenmodules te vinden.

Een single core Sandy Bridge Celeron G460 (35W). De geheugen controller draait op 1066 MHz, het maximum voor deze CPU. Deze processor heb ik gebruikt om m'n board te testen op DOA in afwachting van m'n ...

Een quad-core Ivy Bridge i7 3770T (45W). De geheugen controller draait nu 1333 MHz of zoals in dit geval 1600 MHz.

Verpakking
In de verpakking zit:
  • het boardje (duh!)
  • een quick-start handleiding en een normale handleiding
  • een driver CD en één specifiek voor Wifi/Bluetooth
  • 4 gele SATA 2 met kliksluiting van 50 cm
  • een DVI naar VGA (D-SUB) adapter,
  • twee WiFi antennes
  • een dubbele USB 3.0 kabel voor op het motherboard
  • een full-height bracket voor deze kabel
  • twee half-height brackets: 1 voor een gewone kast en 1 voor een kast waar de schroef aan de buitenkant zit (meeste Streacom kasten hebben dat)
  • een 4-pin ITX verlengkabel (reden onbekend)
  • het achterplaatje

Opstarten:

Zie ook mijn andere reviews die horen bij deze review:
Intel Core i7-3770T
Gelid Solutions Slim Silence i-Plus
Streacom F1C
Kingston Valueram KVR1333D3N9K2/8G

Heb jij ook een Zotac H77ITX-A-E?

Bedankt voor de uitgebreide review van het moederbordje en kast ! Zelf hou ik momenteel een dergelijke setup in gedachten als extra toestel en reviews zijn dan altijd nuttig !
Leuke review ja, vind het vooral grappig wat je CPU icm je Mobo doet...
3.7ghz is je max turbo, maar dat hij ook FSB aanpast is wel grappig, wist het wel dat dat gebeurde, maar niet in zulke grote maten (100>115)

Edit: Mag ik vragen of je op dat moment aan het benchen was? En zoja wat voor bench dan ga ik ook ff testen hier op mijn K

[Reactie gewijzigd door Ting87 op 27 augustus 2012 09:40]

Ik was Super PI aan het draaien, een programma dat vooral stress legt op 1 core (want het komt uit de tijd dat er nog geen dual-core processoren bestonden). Tijdens die test fluctueert de FSB behoorlijk.

Ik heb ook AIDA64's stress test gedaan en daar blijft de processor stug een half uur op 99.8 MHz/31x multiplier staan.
Er zit een foutje in je lijst: 4 gele USB 2.0 met kliksluiting van 50 cm moet zijn 4 gele Sata300 kabels met kliksluiting van 50 cm

Welke koeler gebruik je trouwens en zat die bij het bord of ...?

[Reactie gewijzigd door Damic op 27 augustus 2012 18:58]

Oeps, foutje, bedankt! Ik zal het zo even aanpassen.

Ohnee, moet ik dan ook nog een review van m'n koeler gaan schrijven? 8)7
Ach, misschien doe ik dat deze week nog wel, want ik heb plaatjes en data genoeg. In elk geval is het een Gelid Silence Slim i-Plus, en die zat niet bij het bordje.
En ook van de Gelid heb ik een reviewtje eruit geperst!
Wat ik me afvraag, is of je alle (interne) SATA poorten tegelijk kan gebruiken, dus zowel de 5 normale connectors als de m-SATA connector. Ik ben op zoek naar een mini-ITX bordje waar ik 5 disks in raid-5 wil laten draaien, en een m-SATA SSD als bootdisk. Is dat mogelijk? (kan je dus 6 poorten configureren in de BIOS?) De handleiding geeft me hierover geen uitsluitsel...
Hier http://i.imgur.com/XPQxc.png is te zien dat de m-SATA als SATA poort 6 wordt gezien. Het lijkt me dus waarschijnlijk dat je gewoon RAID5 kan draaien op dit boardje.