Prolimatech Megahalems CPU-Cooler Rev B. Review
Prolimatech kwam ruim anderhalf jaar geleden met een nieuwe koeler op de markt. Vrijwel niemand wist nog van hun bestaan en met hun eerste product, de Megahalems, gingen ze explosief van start. Na het behandelen van onder andere de MK-13 en vrij recent de K920 en de H70, heb ik de smaak van het reviewen te pakken en volgt hier ook nog een korte blik op Prolimatech’s pareltje, de Megahalems. Intel Core i5-750 w/ Prolimatech Megahalems @ 3.9 GHz MSI Big Bang Trinergy P55 4GB GEIL DDR3-1333CL7 RAM w/ Arctic Cooling RC XFX Radeon HD6950 - 2GB (Catalyst 11.3) OCZ Vertex 2 2.5" 60GB Samsung Spinpoint F3 1TB Corsair HX-750W Samsung Syncmaster T200HD (1680 x 1050) Microsoft Windows Se7en Ultimate 64-bits UK In deze review ga ik alleen kijken...
Pluspunten
Degelijkheid Performance Looks Afwezigheid Eigen Fan
Minpunten
Afwezigheid Eigen Fan Installatiegemak
Eindoordeel


Prolimatech kwam ruim anderhalf jaar geleden met een nieuwe koeler op de markt. Vrijwel niemand wist nog van hun bestaan en met hun eerste product, de Megahalems, gingen ze explosief van start. Na het behandelen van onder andere de MK-13 en vrij recent de K920 en de H70, heb ik de smaak van het reviewen te pakken en volgt hier ook nog een korte blik op Prolimatech’s pareltje, de Megahalems.


Intel Core i5-750 w/ Prolimatech Megahalems @ 3.9 GHz
MSI Big Bang Trinergy P55
4GB GEIL DDR3-1333CL7 RAM w/ Arctic Cooling RC
XFX Radeon HD6950 - 2GB (Catalyst 11.3)
OCZ Vertex 2 2.5" 60GB
Samsung Spinpoint F3 1TB
Corsair HX-750W
Samsung Syncmaster T200HD (1680 x 1050)
Microsoft Windows Se7en Ultimate 64-bits UK

In deze review ga ik alleen kijken naar de performance van de Megahalems, de roundup volgt naar datum van aanschaf. Zo zal iedere nieuwe review meer resultaten bevatten.
Voor het testen en noteren van de temps wordt Core Temp gebruikt om ook de temperatuur van de cores individueel goed uit te kunnen lezen, wat achteraf toch wel belangrijk(er) bleek te zijn ook. Eerst wordt er een half uur lang na opstarten rustig idle gedraaid op niets meer dan de desktop, waarna 45 minuten stressen met LinX volgt. Na 45 minuten zouden de max temps duidelijk en stabiel genoeg moeten zijn om als betrouwbaar te beschouwen. De temps in-game liggen daar natuurlijk tussen.
De vele reviews op internet hebben ervoor gezorgd dat de verwachtingen al aardig zijn, maar dat ik nog niet weet wat ik precies kan verwachten. Let’s begin, shall we?

Allereerst, wat vinden we in de doos:

Close-up van de Megahalems zelf. Deze afbeelding is ook niet van mijzelf maar daar gaat opzich de review niet om. Iedereen weet dat ‘ie er zo uitziet, dus voila.

Alle gear en onderdelen die nodig zijn voor montage. Alweer een tijdje geleden dus deze afbeelding komt van ’t net.

Laten we de Megahalems eens op de CPU zetten…
Stap 1: De backplate. Deze dient tegen de achterkant van het moederbord gehouden te worden en eigenlijk tegelijk geïnstalleerd te worden. Niet zo’n ideale methode, afijn…

Stap 2: Tegen de achterkant aanhouden en tegelijk omdraaien.
Stap 3: De eerste schroefjes die aan de andere kant gelijk in de backplate moeten. Hierna kan de rest bevestigd worden.

Stap 4: De ‘sidebars’ noemen we ze maar even. Let erop hoe je deze plaatst, de koeler kan ook 90 graden gedraaid worden en dan moeten ze loodrecht op de geheugenbankjes lopen.

Stap 5: En toen moest er nog iets tussen…

Stap 6: Yes, de overdwars liggende mount. Deze gaat straks met pinnetjes in de bovenkant van de socket belanden.

Stap 7: Vastgezet, bijna klaar.

Stap 8: Fans erop en gaan maar!

Voor het meten van de warmteontwikkeling werd een drie kwartier LinX gedraaid op max. mem en werd een setje Cooler Master Sickleflow Blue LED fans gebruikt die ieder zo’n 70 cfm maximaal verplaatsen. De temperatuur werd gemeten met Core Temp en daarna handmatig uitgemiddeld tot 1 waarde. De kamertemperatuur bedroeg zo’n 23 graden.

Prolimatech Megahalems – Low

Prolimatech Megahalems – High

Performance grafiek – hoe doet de Megahalems het?

Een pro voor de meeste gebruikers is toch wel dat er geen vloeistof aan te pas komt bij koeling, wat een risico zou moeten vormen. Een andere pro is naar mijn mening het weglaten van een eigen fan. Zo kun je gewoon een fan naar wens kiezen. Er zijn er genoeg die vinden dat het dan een prijzig blok wordt, en daar kan ik me wel in vinden, maar het biedt in mijn ogen genoeg voordelen. Zo kun je de bijgeleverde fans van een ander koelblok misschien onvoldoende vinden om aan jouw gestelde eisen te voldoen, en kun je die alsnog vervangen. Tel dat bij de prijs van je koeler op en je komt toch wel hoger uit. Het is maar net wat je voorkeur heeft.

De Megahalem weet met een simpel setje fans behoorlijk te presteren en daarmee een 24/7 setting nog leuk op temperatuur te houden. De koeler heeft veel populariteit gewonnen door een tijdje lang zich als lijstaanvoerder te presenteren op verschillende websites. Inmiddels is hij al ontkroond, dat hebben meerdere sites al wel duidelijk gemaakt. Maar alle sitaties zijn anders, dus ik wil het liefst een keuze maken op basis van eigen resultaten. De Megahalems is mooi, en zeker niet te lomp. Presteert wellicht niet al te geweldig meer, maar moet voor de meesten absoluut voldoen. De keuzevrijheid voor een eigen setje fans vind ik een voordeel, de ander een nadeel. De setup kwa geheugen is niet geheel onbeperkt, zeker niet onder de fan zelf. Ook dit is voor de meeste users geen probleem, nu geheugen toch maar weinig kost en je je IMC beter kunt ontlasten door maar (in mijn geval) 2 van de 4 geheugenbankjes te vullen.
Als ik dan een cijfer moet geven twijfel ik heel erg. Het geheel komt namelijk zonder fan en hoewel ik dat als pluspunt heb bestempeld, kan ik niet zeggen hoe de eigen performance is. Het cijfer dat ik hier dus geef is in z’n geheel helemaal afhankelijk van de gekozen fans. Punten aftrek, sure. Hij schijnt toch wel met vrijwel elk setje fans iets leuks neer te kunnen zetten. De installatie oogt en voelt stevig, dus ook dat is een pluspunt. Ik hou het mooi op een 8 voor de performance, en 5 sterren voor het geheel.

Flashed XFX AMD Radeon HD6950 Review
Prolimatech MK-13 Review
Antec Kuhler 920 Review
Corsair H70 Review
Antec Lanboy Air Blue Review
Heb jij ook een Prolimatech Megahalems CPU-Cooler Rev B.?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (18)
Ik test in principe alleen de performance van de koelers, en doe wel m'n best dat zo universeel mogelijk te houden. Resultaten in de volgende tests zijn zo ook weer beter vergelijkbaar, zo werkt bijvoorbeeld T.net zelf ook. Voor een leuke opsomming kwa paste-performance, om het zo maar te noemen, wil ik je even verwijzen naar [url="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1444908///test']dit[/url] topic, mocht de TS er nog zin in hebben om hiermee door te gaanReview ziet er goed uit, beetje kort misschien.![]()
Heb je de meegeleverde koelpasta gebruikt en is daar nog iets over te zeggen??
"Koelers", zoals jij het noemt, is een beetje een ruim begrip. Maar als je doelt op luchtkoelers, kan ik alleen maar inschatten wat andere reviews laten zien. Zo kijk ik bijvoorbeeld naar die NH-D14 van Noctua (welke ik overigens ook heel graag zou testen), en koelers als de MUX of vergelijkbaar die op andere sites beter presteren. Zoals al gezegd, wil ik ze het liefst zelf testen om een goed oordeel te kunnen vellen, maar da's in mijn geval niet zo erg gemakkelijkJe stelt dat de Megahalem misschien niet meer tot de beste koelers behoort, welke zijn dat volgens jou dan nu wel??
Nodig, nee. Wat is nodig? Mijn H70 en K920 kwamen ook met 2 fans dus in die zin paste dat wel prima, en het scheelt toch wel gewoon een paar graden.Mijn eigen Mega Schadow koelt prima met 1 fan, ik zie dat jij voor push/pull kiest, maar vind je het ook echt nodig??
Zodra de backplate goed zit is de mount echt geweldig. Alleen had ik die keer gewoon wat moeite met de backplate, en met name daar heb ik op beoordeeld. De H70 en K920 komen met een adhesive plakkertje waarmee je die backplate gewoon vastplakt. Geweldig makkelijk gewoon!Montage vond ik juist super gaan, de koeler zit echt als een huis.
Je moet alleen goed opletten hoe de balkjes bevestigd moeten worden voor je de koeler en sluitbalk er op zet, anders kun je weer koelpasta gaan verdelen.![]()
Weet je dat er ook bevestigingsschroefjes bestaan voor een hogere aandrukkracht??
Zou niet weten wat er verder in zou kunnen komen te staan.
Miss nog een tesje met andere koelpasta bij voorkeur MX-2
Bij negatieve eigenschappen hoort installatie gemak niet te staan, vergeleken andere koelers is deze koeler heél makkelijk te installeren. ( maar ieder zijn mening.)
4 sterren krijg je van me.
[Reactie gewijzigd door Deathchant op 25 juli 2024 06:32]
Voor zover ik weet zijn de Megahalems nog steeds heer en meester (uiteraard ook afhankelijk van de gebruikte fan(s)) voor het koelen van high-end CPU's. Door wie zijn volgens jou de Megahalems ontkroond?
PS: ongewenst modereren hoeft echt niet, ik zie hier de grap wel duidelijk van in
Mooie review trouwens.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn