Prolimatech Megahalems CPU-Cooler Rev B. Review

Prolimatech Megahalems CPU-Cooler Rev B.

Pluspunten

• Degelijkheid
  • Performance
  • Looks
  • Afwezigheid Eigen Fan

Minpunten

• Afwezigheid Eigen Fan
  • Installatiegemak

Koelvermogen Score: 4

Prolimatech kwam ruim anderhalf jaar geleden met een nieuwe koeler op de markt. Vrijwel niemand wist nog van hun bestaan en met hun eerste product, de Megahalems, gingen ze explosief van start. Na het behandelen van onder andere de MK-13 en vrij recent de K920 en de H70, heb ik de smaak van het reviewen te pakken en volgt hier ook nog een korte blik op Prolimatech’s pareltje, de Megahalems.

Intel Core i5-750 w/ Prolimatech Megahalems @ 3.9 GHz
MSI Big Bang Trinergy P55
4GB GEIL DDR3-1333CL7 RAM w/ Arctic Cooling RC
XFX Radeon HD6950 - 2GB (Catalyst 11.3)
OCZ Vertex 2 2.5" 60GB
Samsung Spinpoint F3 1TB
Corsair HX-750W
Samsung Syncmaster T200HD (1680 x 1050)
Microsoft Windows Se7en Ultimate 64-bits UK

In deze review ga ik alleen kijken naar de performance van de Megahalems, de roundup volgt naar datum van aanschaf. Zo zal iedere nieuwe review meer resultaten bevatten.

Voor het testen en noteren van de temps wordt Core Temp gebruikt om ook de temperatuur van de cores individueel goed uit te kunnen lezen, wat achteraf toch wel belangrijk(er) bleek te zijn ook. Eerst wordt er een half uur lang na opstarten rustig idle gedraaid op niets meer dan de desktop, waarna 45 minuten stressen met LinX volgt. Na 45 minuten zouden de max temps duidelijk en stabiel genoeg moeten zijn om als betrouwbaar te beschouwen. De temps in-game liggen daar natuurlijk tussen.

De vele reviews op internet hebben ervoor gezorgd dat de verwachtingen al aardig zijn, maar dat ik nog niet weet wat ik precies kan verwachten. Let’s begin, shall we?

Allereerst, wat vinden we in de doos:

Close-up van de Megahalems zelf. Deze afbeelding is ook niet van mijzelf maar daar gaat opzich de review niet om. Iedereen weet dat ‘ie er zo uitziet, dus voila.

Alle gear en onderdelen die nodig zijn voor montage. Alweer een tijdje geleden dus deze afbeelding komt van ’t net.

Laten we de Megahalems eens op de CPU zetten…

Stap 1: De backplate. Deze dient tegen de achterkant van het moederbord gehouden te worden en eigenlijk tegelijk ge´nstalleerd te worden. Niet zo’n ideale methode, afijn…

Stap 2: Tegen de achterkant aanhouden en tegelijk omdraaien.

Stap 3: De eerste schroefjes die aan de andere kant gelijk in de backplate moeten. Hierna kan de rest bevestigd worden.

Stap 4: De ‘sidebars’ noemen we ze maar even. Let erop hoe je deze plaatst, de koeler kan ook 90 graden gedraaid worden en dan moeten ze loodrecht op de geheugenbankjes lopen.

Stap 5: En toen moest er nog iets tussen…

Stap 6: Yes, de overdwars liggende mount. Deze gaat straks met pinnetjes in de bovenkant van de socket belanden.

Stap 7: Vastgezet, bijna klaar.

Stap 8: Fans erop en gaan maar!

Voor het meten van de warmteontwikkeling werd een drie kwartier LinX gedraaid op max. mem en werd een setje Cooler Master Sickleflow Blue LED fans gebruikt die ieder zo’n 70 cfm maximaal verplaatsen. De temperatuur werd gemeten met Core Temp en daarna handmatig uitgemiddeld tot 1 waarde. De kamertemperatuur bedroeg zo’n 23 graden.

Prolimatech Megahalems – Low

Prolimatech Megahalems – High

Performance grafiek – hoe doet de Megahalems het?

Een pro voor de meeste gebruikers is toch wel dat er geen vloeistof aan te pas komt bij koeling, wat een risico zou moeten vormen. Een andere pro is naar mijn mening het weglaten van een eigen fan. Zo kun je gewoon een fan naar wens kiezen. Er zijn er genoeg die vinden dat het dan een prijzig blok wordt, en daar kan ik me wel in vinden, maar het biedt in mijn ogen genoeg voordelen. Zo kun je de bijgeleverde fans van een ander koelblok misschien onvoldoende vinden om aan jouw gestelde eisen te voldoen, en kun je die alsnog vervangen. Tel dat bij de prijs van je koeler op en je komt toch wel hoger uit. Het is maar net wat je voorkeur heeft.

De Megahalem weet met een simpel setje fans behoorlijk te presteren en daarmee een 24/7 setting nog leuk op temperatuur te houden. De koeler heeft veel populariteit gewonnen door een tijdje lang zich als lijstaanvoerder te presenteren op verschillende websites. Inmiddels is hij al ontkroond, dat hebben meerdere sites al wel duidelijk gemaakt. Maar alle sitaties zijn anders, dus ik wil het liefst een keuze maken op basis van eigen resultaten. De Megahalems is mooi, en zeker niet te lomp. Presteert wellicht niet al te geweldig meer, maar moet voor de meesten absoluut voldoen. De keuzevrijheid voor een eigen setje fans vind ik een voordeel, de ander een nadeel. De setup kwa geheugen is niet geheel onbeperkt, zeker niet onder de fan zelf. Ook dit is voor de meeste users geen probleem, nu geheugen toch maar weinig kost en je je IMC beter kunt ontlasten door maar (in mijn geval) 2 van de 4 geheugenbankjes te vullen.

Als ik dan een cijfer moet geven twijfel ik heel erg. Het geheel komt namelijk zonder fan en hoewel ik dat als pluspunt heb bestempeld, kan ik niet zeggen hoe de eigen performance is. Het cijfer dat ik hier dus geef is in z’n geheel helemaal afhankelijk van de gekozen fans. Punten aftrek, sure. Hij schijnt toch wel met vrijwel elk setje fans iets leuks neer te kunnen zetten. De installatie oogt en voelt stevig, dus ook dat is een pluspunt. Ik hou het mooi op een 8 voor de performance, en 5 sterren voor het geheel.

Flashed XFX AMD Radeon HD6950 Review
Prolimatech MK-13 Review
Antec Kuhler 920 Review
Corsair H70 Review
Antec Lanboy Air Blue Review

Heb jij ook een Prolimatech Megahalems CPU-Cooler Rev B.?

Reviews door de redactie

Review ziet er goed uit, beetje kort misschien. O-)
Heb je de meegeleverde koelpasta gebruikt en is daar nog iets over te zeggen??
Ik test in principe alleen de performance van de koelers, en doe wel m'n best dat zo universeel mogelijk te houden. Resultaten in de volgende tests zijn zo ook weer beter vergelijkbaar, zo werkt bijvoorbeeld T.net zelf ook. Voor een leuke opsomming kwa paste-performance, om het zo maar te noemen, wil ik je even verwijzen naar [url="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1444908///test']dit[/url] topic, mocht de TS er nog zin in hebben om hiermee door te gaan :)
Je stelt dat de Megahalem misschien niet meer tot de beste koelers behoort, welke zijn dat volgens jou dan nu wel??
"Koelers", zoals jij het noemt, is een beetje een ruim begrip. Maar als je doelt op luchtkoelers, kan ik alleen maar inschatten wat andere reviews laten zien. Zo kijk ik bijvoorbeeld naar die NH-D14 van Noctua (welke ik overigens ook heel graag zou testen), en koelers als de MUX of vergelijkbaar die op andere sites beter presteren. Zoals al gezegd, wil ik ze het liefst zelf testen om een goed oordeel te kunnen vellen, maar da's in mijn geval niet zo erg gemakkelijk ;)
Mijn eigen Mega Schadow koelt prima met 1 fan, ik zie dat jij voor push/pull kiest, maar vind je het ook echt nodig??
Nodig, nee. Wat is nodig? Mijn H70 en K920 kwamen ook met 2 fans dus in die zin paste dat wel prima, en het scheelt toch wel gewoon een paar graden.
Montage vond ik juist super gaan, de koeler zit echt als een huis.
Je moet alleen goed opletten hoe de balkjes bevestigd moeten worden voor je de koeler en sluitbalk er op zet, anders kun je weer koelpasta gaan verdelen. 8-)
Weet je dat er ook bevestigingsschroefjes bestaan voor een hogere aandrukkracht??
Zodra de backplate goed zit is de mount echt geweldig. Alleen had ik die keer gewoon wat moeite met de backplate, en met name daar heb ik op beoordeeld. De H70 en K920 komen met een adhesive plakkertje waarmee je die backplate gewoon vastplakt. Geweldig makkelijk gewoon!
Mooie review , voor de compleetheid is het wel leuk om je grafiekjes en vergelijkingen van de H70 en de Antec Kuhler 920 met de mooie tabellen er bij te zetten.
Ik zal m'n reviews zeer waarschijnlijk in opbouwende vorm schrijven, waarbij nieuwe tests steeds de resultaten van de vorige reviews bevatten. In die zin, zoek altijd de nieuwste review (in dit geval de H70 :) )
Kort maar alles wat relevant is staat er in! Dus eigenlijk prima review.
Zou niet weten wat er verder in zou kunnen komen te staan.
Miss nog een tesje met andere koelpasta bij voorkeur MX-2
Ik zie niet in wat dat toe zou voegen. Hoe presteert MX-2 tegenover MX-4? Maak een leuke inschatting en de getallen zullen vast wel iets hoger uitvallen.
Goede review, ik heb deze koeler zelf ook al een jaar in gebruik en alles wat jij schrijft kan ik beamen.

Bij negatieve eigenschappen hoort installatie gemak niet te staan, vergeleken andere koelers is deze koeler heÚl makkelijk te installeren. ( maar ieder zijn mening.)
4 sterren krijg je van me.
Bedenk wel dat ik installatiegemak beoordeel op het feit dat dit de eerste koeler was waar ik zelf mee heb gewerkt, en dat het tegenover de H70 / K920 toch wat tegenvalt kwa gemak.
ik vind je review ook behoorlijk compleet, op uitzondering van een vergelijk met de rest onder dezelfde omstandigheden. je beschrijft in je review: "Presteert wellicht niet al te geweldig meer, maar moet voor de meesten absoluut voldoen". Kun je toelichten waarom je dit vindt? Naar mijn idee is er op CPU-koeler gebied nog niet echt iets veel beters te krijgen dan de Megahalems. Overigens heb je gewoon de prolimatech pasta gebruikt? (zal wel MX-2 zijn ofzo). Ik geef je ook 4 sterren.

[Reactie gewijzigd door Deathchant op 15 juli 2011 10:02]

Klopt, ben het met je eens dat dat een beetje scheef geformuleerd is. Aber, ik had er net 2 reviews en een film opzitten, dus zal er vandaag even opnieuw naar kijken, want zo was het niet bedoeld iig... Thanks voor de sterretjes ;)
Nette review :Y) Juist bij het de-installeren van je oude koeler was het een mooie tijd geweest om je PC eens netjes te ontstoffen ;)

Voor zover ik weet zijn de Megahalems nog steeds heer en meester (uiteraard ook afhankelijk van de gebruikte fan(s)) voor het koelen van high-end CPU's. Door wie zijn volgens jou de Megahalems ontkroond?
Gatverdarrie wat een stoffig hok!!
Daar kan ik echt totaal niks aan doen, toch bedankt voor je reply hoor :)

PS: ongewenst modereren hoeft echt niet, ik zie hier de grap wel duidelijk van in ;)
Moest je de boel eens ontstoffen denk ik dat je al een graadje minder krijgt in je resultaten hoor :)

Mooie review trouwens.
nette review, jammer van het hoge stof gehalte