Specificaties Videokaartkoeling (passief gekoeld) - Bekijk alle specificaties

Prolimatech MK-13 Review

Fid3lity 10 september 2011, 2.777 views

Prolimatech MK-13

Pluspunten

• Uiterlijk
  • SLI / CrossFire Compatible

Minpunten

• Omvang

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 4

Zoals de lezers van deze review wel zouden kunnen weten, ben ik in bezit van een HD6950 van XFX. Wonderwel succesvol geflashed maar toch net wat te luidruchtig naar mijn mening als ik toch even wil gaan gamen. Om even te citeren uit mijn voorgaande review:
Om daar even heel kort over te zijn. Objectief kan ik de geluidsproductie van de stock koeler bestempelen als tolereerbaar. In-game is het naar mijn mening vaak wel storend aanwezig, maar daarvoor volgt een nieuwe review waarin ik Prolimatech's MK-13 het vuur aan de schenen ga leggen.
Volgt hier toch de review van Prolimatech's MK-13.

Intel Core i5-750 w/ Prolimatech Megahalems @ 3.8 GHz
MSI Big Bang Trinergy P55
4GB GEIL DDR3-1333CL7 RAM w/ Arctic Cooling RC
XFX Radeon HD6950 - 2GB (Catalyst 11.3) ~[now w/ MK-13 installed]
XFX GeForce 9800GTX (PhysX)
OCZ Vertex 2 2.5" 60GB
Samsung Spinpoint F3 1TB
Corsair HX-750W
Samsung Syncmaster T200HD (1680 x 1050)
Microsoft Windows Se7en Ultimate 64-bits UK

Prolimatech MK-13 + Arctic Cooling MX-4 + Akasa Thermal Pads + 2x Cooler Master 120 mm fans

Net als in de HD6950 review wordt er getest met een PhysX 9800GTX in PCI-e slot 3. Het kan de behaalde resultaten voor wat betreft temperatuur be´nvloeden maar zo enorm groot zal het verschil niet zijn. Later in deze review zal ook een verklaring volgen waarom. Daarnaast wordt er in deze review gebruik gemaakt van Arctic Cooling MX-4 om de focus alleen maar te leggen op performance van het blok zelf, dus resultaten met eigen paste ontbreken. Ook zijn de thermal pads op de heatsinks voor geheugen en VRM vervangen door thermal pads van Akasa, omdat de eerder gebruikte pads niet meer wilden plakken.

Weer bij gebrek aan eigen foto's, de eerste unboxing was namelijk ruim een jaar geleden toen deze MK-13 gebruikt zou worden op een HD5870, wat je zult vinden in de doos:

Alles wat je nodig hebt voor installatie: mount voor de 120 mm fan('s), heatsinkjes en de rest.

Gelijk door op het grootste punt van belang, de installatie. Waar we bij CPU koelers denk ik allemaal wel gewend zijn dat de mounts van bepaalde fabrikanten solide zijn en gewoon een lekkere grip hebben, is dat bij GPU koelers toch wel meer een verassing. Punt is, de stock koeler moet eraf dus de garantie is totaal weg, ware het niet dat dat na het flashen toch al een feit was. Je krijgt ook te maken met gRAM heatsinks, waar het bij de CPU alleen om een groot koelblok gaat. In ieder geval, stap voor stap:

Stock heatsink HD6950 - backplate

Deze moet er natuurlijk als eerste af. Warranty voided stickers doen er al niet meer toe maar daar moeten we dan maar even doorheen drukken.

Zonder backplate

En vervolgens kon, met een beetje wrikken, de stock heatsink helemaal verwijderd worden:

Clean HD6950 PCB - w/ thermal pads

Even schoonmaken en nieuwe paste erop:

Clean HD6950 PCB - w/ paste

Waarna iets waar ik al een beetje bang voor was gelijk opviel: de VRM heatsink.

HD6950 VRM

Deze was natuurlijk ontworpen op het PCB van de HD5870, waar hij ook perfect paste. Maar in dit geval leek dat niet te gaan werken. Daar moest een zaag aangeslingerd worden:

Prolimatech VRM heatsink, bewerkt

Nu past dat natuurlijk wel prima:

VRM heatsink installed

Samen met alle geheugen- en overige heatsinks ziet de kaart er na installatie van de MK-13 er zo uit:

Prolimatech MK-13 installed

Een tip voor installatie van de geheugen sinkjes: het is niet makkelijk en ik heb het al vaak genoeg gehad dat, wanneer de kaart geinstalleerd was, de heatsinks alsnog loslieten. Even verwarmen met een fohn helpt een beetje om de thermal pads wat zachter te maken, maar nog steeds is het niet mijn favoriete klusje.

Nu moet ik toch even een foto showen waarin goed te zien is wat nog een tegenvaller kan zijn na installatie van ook de 2 120 mm fans:

HD6950 en 9800GTX ready to go

5 sloten!. Ja echt, 5 sloten neemt dit blok in beslag als je hem niet passief kunt koelen. Er is een mogelijkheid om 2 kaarten in SLI of CF (of met dedicated PhysX in mijn geval), te combineren met behulp van die fan-mount. Hiervoor pak ik er een plaatje van de website van Prolimatech bij:

Dat is toch wel een nadeel. Kijk je namelijk naar installatiemogelijkheden voor meer dan 2 kaarten, dan werkt de systeem niet meer in alle behuizingen en moet je maar hopen dat je genoeg side-fans in je behuizing hebt. Daarbij heeft bijvoorbeeld Zalman dat wel goed geregeld met hun VF3000A. Deze koeler presteert nog aardig goed, maar je kunt wel makkelijker zo'n blok gebruiken om ook nog direct actief te koelen. Helemaal actief, compact en met garantie zijn natuurlijk de Twin Frozr kaarten van MSI. Maar die waren ten tijde van aanschaf nog niet beschikbaar en toen kon ik een stock HD6950 halen.

Het speerpunt voor deze review, de performance tegenover stock.

Na installatie werd er een half uurtje idle gedraaid, werd er een kwartier Crysis 2 gespeeld en als laatste werd er minimaal 10 minuten Furmark gedraaid om betrouwbare resultaten weer te kunnen geven. Nou moet gezegd dat ik deze review doe naar aanleiding van de GPU-koelers-test van Tweakers.net. Daarbij moet ik wel opmerken dat de HD5870 een toch beduidend lager TDP heeft dan de in wezen HD6970 waarmee ik getest heb. Ook zal de kamertemperatuur hier wat hoger liggen en zal de opstelling in combinatie met de 9800GTX niet ideaal zijn. Maar, ik heb ook zonder die 9800GTX getest en dat verschil was niet zo enorm. Either way, de resultaten:

* ART = Average Room Temp

PS: VRM temp heb ik onder de stock koeler niet gemeten, maar die bleef bij de MK-13 heatsink wel onder de 90 graden, dus niets om me zorgen over te maken.

Geluidsproductie is ook weer gebaseerd op ervaring en dus niet met getallen weer te geven. Het heerlijke is dat de performance met de fans op low nog aardig is, maar wel behoorlijk wat stiller dan met de stock koeler die toch PWM geregeld was. Met beide fans op high wordt het al wat minder geweldig, maar nog steeds een stuk prettiger aan te horen dan de stock koeler op max.

De resultaten vielen me ergens een beetje tegen. Zeker naar aanleiding van de review van Tweakers.net elders besproken had ik toch wel gehoopt dat ik mijn HD6970 in Furmark met de fans op low toch wel sub-80-graden had kunnen houden. Wegens omstandigheden is er nog wel wat speling kwa resultaten en zou ik van de winter wellicht toch wel sub-80 kunnen halen. Tezijnertijd zal ik misschien wel een update online gooien.

Over het koelblok zelf dan nog even de laatste woorden: je zou kunnen zeggen, lomp. Zonder fans ziet het geheel er wel strak uit maar het is een no-brainer dat dat niet gaat werken. Na installatie van de fans ben je echt 5 sloten kwijt wat toch wel beroerd is. In CrossFire of SLI zijn er nog mogelijkheden wat betreft installatie maar echt geweldig zal het niet werken. Ik moet straks met een enkele sidefan van 200 mm gaan werken en ik moet maar hopen dat die genoeg airflow over / door het koelblok heen krijgt. Daarnaast zou ik nog wel een aantal andere koelblokken willen testen om een beetje een behoorlijke vergelijking te kunnen maken en zou ik MSI's Twin Frozr en ook ASUS' DirCu modellen willen behandelen, maar dat zit er niet echt in. Het laatste aspect is de prijs. Voor 45 euro heb je een koelblok zonder fans, inclusief een leuk setje fans kijk je al gauw tegen de 60 euro aan. Het is een voordeel, maar ook een nadeel. Als ik een VF3000A zou kunnen testen, bijvoorbeeld, zou goed te zien zijn welke van de 2 zijn geld echt waard is, al zou ik nu wel durven zeggen dat het deze Prolimatech eigenlijk niet is.

Though, ik ben zelf een beetje Prolimatech fan, wellicht zal ik hier wel bij blijven.

Review #2 waarin ik echt serieus poog een goed verhaal te schrijven, alle tips en opmerkingen zijn nog steeds welkom. Ik zou deze MK-13 nog best wel willen testen met een setje 5k RPM fans van Scythe, maar dat komt misschien nog wel.

Zalman's VF3000A review volgt later nog.

22-06-2011: Vernieuwde grafiek meetresultaten! :)

Prolimatech Megahalems Review
Flashed XFX AMD Radeon HD6950 Review
Antec Kuhler 920 Review
Corsair H70 Review
Antec Lanboy Air Blue Review

Heb jij ook een Prolimatech MK-13?

Ik heb deze koeler op mijn GTX 275 (core stock: 633 / @722, RAM stock 1134 / @ 1255, Shader stock 1404 / @ 1555)
Gekoeld door 2x Papst 120mm.
Zie hier de specs van de ventilatoren:
Specificaties:Type: 4412F/2GL
Grootte: 120 x 120 x 25 mm.
Vermogen: 1,25 W.
Toerental: 1600 RPM.
Luchtverplaatsing: 94 m│/h / 55,3 CFM
Spanning: 12 V
Aansluiting: 3-pin
Lagering: Sintec

Deze koeler produceert 26 dBA aan geluid.
(overgenomen van Freezinghardware waar ik ze besteld heb)

Onder load, 1920x1080, 8xaa, met Furmark (BURN MODE AAN) komt hij na 20 min niet boven de 50 graden uit.
Weer een heel nette review!
als ik een 4,5 kon geven zou ik dat doen maar door het voordeel van de twijfel toch 5 sterren!
Maar eerlijk gezegd had ik wel wat beters verwacht van de temps, mijn 6950 twin frozr III blijft nog een stuk koeler!
Ik had zelf ook iets meer verwacht. Maar zoals al gezegd, het is een HD6970 en het is 24 graden in m'n kamer. Op de HD6950 waren de resultaten al wat aardiger en met een kamertemperatuur van 18 graden (bijvoorbeeld) zou ik nog wat graadjes kunnen pakken. Ik weet niet op wat voor TDP dit koelblok in principe is ontworpen, maar dat zou nog iets mee kunnen spelen.
Edit

Er zit in ieder geval weer een update aan te komen. Vandaag kunnen testen op 900MHz core @ 1160mV en met de 2 fans op low zijn mijn temperaturen wonderbaarlijk genoeg met 15 graden gezakt. Dwz, max. @ 10 min Furmark = 73C

Het lijkt er iig op dat MX-4 sowieso een beetje heeft moeten inwerken, maar dat kan in mijn ogen geen 15 graden schelen. Anyway, update is onderweg en mijn oordeel zal wel zeker een beetje bijgesteld worden :Y
Ook ik heb deze koeler. In eerste instantie op mijn HD4870, nu op mijn HD5850. Allebei de kaarten zijn kapot gegaan, mijn vermoeden is mede door deze koeler.

Aangezien de mount zo 'losjes' zit, kan de koeler bijna vrij bewegen ten opzichte van de GPU, wat er na loop van tijd blijkbaar voor zorgt dat de GPU beschadigt raakt.

Het kan natuurlijk zijn dat ik een maandagmorgen exemplaar heb ontvangen, maar ik ben niet meer zo denderend over deze koeler. Enigste pluspuntje, hij koelt wel goed. Daar heb je alleen weinig aan als de kaart er van kapot gaat.
Hij koelt ontzettend goed, vreemd om te horen wat er met je kaarten gebeurd is. Moeten wel maandagmorgen exemplaren zijn, want ik heb het nog niet eerder voorbij zien komen.
Dat zeg ik dus. Hij koelt prima, alleen lijkt hij wat speling te hebben te opzicht van de gpu, als je hem op de volgens de handleiding juiste manier installeert.
Nette review.. Dus zonder fans neemt de MK-13 geinstalleerd 3 sloten in beslag? Zou je een foto kunnen plaatsen van de kaart om te tonen hoe hoog het is?
Je zou ook smallere fans kunnen gebruiken: Scythe Slim Fans die zijn maar 15 mm
Die foto's zijn wel te vinden, zal er eentje zoeken en toevoegen. Wat betreft die slim fans... De bijgeleverde 'Fan-secure' mount is niet ontworpen op smallere fans maar met wat knutselen zou het wellicht wel kunnen. Al raak je dan wel de performance een beetje kwijt.