Specificaties Rad. HD6950 (800MHz), 2GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

XFX AMD Radeon HD 6950 Review

Fid3lity 10 september 2011, laatste update op 20 december 2011, 17.269 views

XFX AMD Radeon HD 6950

Pluspunten

• Uitstekende Prijs/Performance ratio
  • Flashbaar
  • EfficiŽntere 40nm architectuur

Minpunten

• Geluidsproductie In-game

Drivers en compatibiliteit Score: 5

Na ruim een jaar gespeeld te hebben met een systeem op basis van een HD5870, werd het weer tijd voor iets nieuws. Met de lancering van de HD6k serie bracht AMD de nodige verwarring maar ook de improvements over de HD5k serie. Cayman is de opvolger van Cypress, en daarover een review.

Intel Core i5-750 w/ Prolimatech Megahalems @ 3.9 GHz
MSI Big Bang Trinergy P55
4GB GEIL DDR3-1333CL7 RAM w/ Arctic Cooling RC
XFX Radeon HD6950 - 2GB (Catalyst 11.3)
XFX GeForce 9800GTX (PhysX)
OCZ Vertex 2 2.5" 60GB
Samsung Spinpoint F3 1TB
Corsair HX-750W
Samsung Syncmaster T200HD (1680 x 1050)
Microsoft Windows Se7en Ultimate 64-bits UK

Alles wat al bij de inleiding verteld is valt ook hieronder. Echter zijn er nog wat kleine dingen toe te voegen: De HD6950 zal getest worden in het PCI-e slot 1 terwijl de 9800GTX 3 sloten lager zit. Dus is er 1 slot open ruimte voor de fan van de HD6950 om frisse lucht aan te zuigen. Zodoende zullen de meetresultaten van de temperatuur wellicht anders uitvallen dan bij de meesten het geval is, maar enorm veel zal het niet schelen. Over Catalyst komt in eerste instantie geen beoordeling, dat werkt gewoon uitstekend en ziet er prima uit. Er zal met name nadruk worden gelegd op de nodige game benchmarks en de settings van de games worden per game opgegeven.

Bij gebrek aan fatsoenlijke foto's van het unboxen zelf zal ik een aantal afbeeldingen van het internet ter illustratie gebruiken:

De XFX HD6950 - 2GB

Boxed Content: Driver-CD, CrossFire bridge, de nodige manuals en een leuke deurhanger voor tijdens het gamen. Nou moet ik wel zeggen dat die vrijwel niet gebruikt wordt.

De 2 bruikbare CrossFire headers en de welbekende BIOS-switch. Op het gebruik daarvan zal ik later nog terugkomen.

En de 2 PCI-e 6-pins power connect headers.

De lengte van de kaart zou voor menigeen een probleem kunnen vormen, maar hier gelukkig niet. Na de ervaring met Cypress en met de worklog van Cabless was alles zů ontworpen dat een kaart van maarliefst 26,5 cm makkelijk gehuisvest kon worden. Ter vergelijking: dat komt vrijwel naadloos overeen met de 9800GTX die voor PhysX gebruikt wordt. Vrijwel perfecte match zou je kunnen zeggen.

Iets dat natuurlijk niet over het hoofd gezien mag worden. AMD heeft voor Cayman besloten om van de VLIW5-architectuur af te stappen en terug te vallen op de VLIW4-architectuur. Zodoende kon de die-size wat ingekrompen worden maar kon Cypress alsnog overtroffen worden op prestaties, met een beperkte marge.

Radeon HD6950 Specs

Normaal gesproken gaan we kwa benaming altijd omhoog voor betere prestaties, maar in dit geval niet. Om het even kort te houden en te beperken van herhaling, zal ik alleen even 2 shots laten zien ter vergelijking. De rest van de info over VLIW4 is hier te lezen.

VLIW5 - Gezien in Cypress en Barts

VLIW4 - Te zien in Cayman

AMD's nieuwe MLAA filtering is al langer bekend en was ook al uit met de release van Barts. Het is een post-processing vorm van AA, in plaats van standaard AA dat tijdens het renderen ook verwerkt wordt. Het kost wat minder moeite voor de videokaarten om MLAA te verwerken dan reguliere AA, maar teksten en dergelijken willen nog wel eens blurry worden met deze methode.

De kopie van nVidia's CSAA volgens de kenners. Wat EQAA doet, is het beste uit te leggen met behulp van deze slide en de uitleg op deze site:

Simpel gezegd is 4x EQAA gelijk aan 8x MSAA, tegen een lagere performance hit.

Want dat is het hogere doel van deze review. In eerste instantie wil ik beginnen met een aantal in-game benchmarks, waarna ik vervolgens nog even aandacht schenk aan een paar synthetische benchmarks en de temperatuur van de kaart ga loggen. Waardes in FPS zullen afgerond worden om zo de tabellen nog een beetje overzichtelijk te houden. In-game werden resultaten gelogged met Fraps en sommige titels werden dubbel getest met een ingebouwde benchmark om daarna een op te geven waarde te bepalen.

http://i994.photobucket.com/albums/af65/Blue-Tiger_album/Review%20HD6950/BlackOps.pngCall of Duty: Black Ops
Black Ops is de zoveelste shooter uit de Call of Duty reeks welke ook een enorm succes kent onder de fans. Anders dan MW2 werd Black Ops veel beter ontvangen en zijn er bepaalde delen stukken beter uitgewerkt. Er mist echter wel de mogelijkheid voor het opzetten van Parties in de multiplayer, wat toch wel een gemis is. Voor het benchen van deze game werden een aantal multiplayer potjes gespeeld, want dat is toch wel waar je CoD titels voor koopt.

http://i994.photobucket.com/albums/af65/Blue-Tiger_album/Review%20HD6950/Crysis2.pngCrysis 2
Crysis 2 is het vervolg op deel 1 en Warhead. Ditmaal speelt het zich af in de stad, correctie, de verwoeste stad New York en net als het eerste deel is ook Crysis 2 weer een grafisch hoogstandje. Echter geld er nog een overeenkomst tussen deel 1 en 2: Crysis 2 is voorlopig alleen nog in DirectX 9 te spelen, in plaats van de verwachte versie 11. Crytek heeft beloofd dat dit nog gepatched wordt, dus verdere uitspraken reserveer ik even tot dan.

http://i994.photobucket.com/albums/af65/Blue-Tiger_album/Review%20HD6950/JustCause2.pngJust Cause 2
Just Cause 2 is, voor mij, een fantastische sandbox-achtige game met een lekkere gameplay erachter. In tegenstelling tot GTA IV, welke straks ook volgt, is Just Cause 2 een stabielere port van de console versies. Dit is, samen met GTA IV, de game die ook een ingebouwde benchmark kent. In dit geval werd daarvoor Concrete Jungle gekozen, samen met een in-game logje.

Homefront mag wat mij betreft wel gezien worden als weer een titel waarvan men heel veel had verwacht, maar eentje die in ieder geval naar mijn mening behoorlijk teleurstelt. Gameplay is stroef en de AI is in veel gevallen ronduit stupide. Kort gezegd, zat elementen die beter uitgewerkt hadden moeten worden. Elke shooter heeft wel zijn goeie en slechte punten, waar THQ de sfeer in de game heel goed weet neer te zetten. Tegenval zullen we maar wijten aan het feit dat dit weer een nieuwe speler op de markt is.

http://i994.photobucket.com/albums/af65/Blue-Tiger_album/Review%20HD6950/StalkerCOP.pngStalker: Call of Pripyat
Post-apocaliptische rpg met een beetje een FallOut / Oblivion setting. Opzich niets vreemds als we naar de maker kijken: Bethesda. In mijn ogen zet Stalker steeds wel fraaie plaatjes neer, maar verliest het echt punten in de combat en met de wat stroeve AI. Zo is lipsync nog niet altijd even goed in orde en jaagt de terugslag op je wapens je crosshair vrij snel de lucht in. Sterk spel, sterke settings. Zijn de score's ook nog een beetje sterk? Slide2

http://i994.photobucket.com/albums/af65/Blue-Tiger_album/Review%20HD6950/GTAIV.pngGTA IV
De tweede game welke een dubbele benchronde bevat. Zo werd voor het testen van de nieuwste GTA gebruik gemaakt van de ingebouwde benchmark maar werd ter controle ook in-game nog even getest. De resultaten waren opvallend: waar de ingebouwde bench prima uit de voeten kon met alle settings op Very High resulteerde dat ingame op onspeelbare framerates. Conclusie: die bench is niet 100% betrouwbaar.

http://i994.photobucket.com/albums/af65/Blue-Tiger_album/Review%20HD6950/BattlefieldBadCompany2.pngBattlefield: Bad Company 2
Het is niet mijn favoriete game, maar naast de CoD serie wel de grootste tegenhanger in het multiplayer veld. Bad Company 2 kenmerkt zich door de prachtig ontworpen FrostBite Engine, waarbij vrijwel alles plat kan en door de uitstekende geluidskwaliteit. Het is en blijft een nVidia-favoring game, maar ook met AMD kan het prima uit de voeten.

http://i994.photobucket.com/albums/af65/Blue-Tiger_album/Review%20HD6950/Metro2033.pngMetro 2033
Het ligt maar net aan welke settings je gebruikt en hoeveel vrijheid daarin is, maar in mijn geval bleek Metro 2033 de zwaarste game uit de reeks. Deze game legt namelijk heel sterk (te sterk misschien wel) de nadruk op de beschikbare DX11 features en neemt hiermee eigenlijk de leiding op de DX11-games-markt. Inmiddels is er ook al een vervolg aangekondigd, dus we zullen daar wel gaan zien hoe optimaal alles dan draait.

http://i994.photobucket.com/albums/af65/Blue-Tiger_album/Review%20HD6950/Mafia2.pngMafia II
Fantastische RPG met een minder sandbox-ontwerp dan GTA en Just Cause 2. De facial expressions vormen de kern van deze game en ook de machtig mooi ontworpen omgeving mag niet vergeten worden. De uitzondering bij deze game is dat er gebenched kon worden mťt een Dedicated PhysX kaartje in de vorm van een 9800GTX, wat in ieder geval aan gameplay behoorlijk veel toevoegde. Resultaten zonder PhysX kaart kunnen anders uitvallen, maar die zijn niet gemeten.

De nieuwe game van uitgever Bethesda, ontwikkeld door Splash Damage. De engine die voor Brink gebruikt is zou volgens de makers moeten resulteren in vloeiende, snelle gameplay. Daarnaast zou het ook een nogal tactische shooter worden. Wat ze goed hebben weten neer te zetten is een wat futuristische setting, maar de gameplay is niet bepaald vloeiend te noemen. Grote beloftes, maar het nakomen daarvan is enigzins tegengevallen.

http://i994.photobucket.com/albums/af65/Blue-Tiger_album/Review%20HD6950/Dirt3.pngDiRT 3
De opvolger van het succesvolle DiRT 2. Het team achter DiRT3 heeft zijn best gedaan om in de game te stoppen wat er nog niet was en wat echt miste. Zo zijn er nu races in de sneeuw, in de regen en zelfs 's nachts en zet Gymkhana haar eerste stappen in het derde deel van DiRT. Dit keer met een minimalistische UI, maar ook dat zetten ze toch wel leuk neer. Slide 2, Slide 3

http://i994.photobucket.com/albums/af65/Blue-Tiger_album/Review%20HD6950/AvP.pngAliens versus Predators Demo Benchmark
Eigenlijk zegt het al genoeg. Meer dan een demo werd er niet gedraaid. Echter laat deze demo ook wel wat leuke DX11-items in de game zien en worden we agressief aangekeken door een Predator. Jup, de Aliens ontbreken hier. Inhoudelijk weet ik dus ook niets te vertellen...

Fantastisch epische shooter / actie RPG. Bulletstorm speelt zich af in de verre toekomst en de hele setting is puur fictief. Je vergaart door middel van het maken van kills en/of combo's bepaalde hoeveelheden skillpoints waarmee je upgrades voor je wapen en leach kunt kopen. Grafisch is het dan ook wat flitsend en kleuren zijn in vergelijking met andere games soms wel een beetje overdone, maar dat hoort bij het thema imo.

http://i994.photobucket.com/albums/af65/Blue-Tiger_album/Review%20HD6950/TheWitcher2.pngThe Witcher 2
Het vervolg op de award-winnende titel The Witcher. Hack 'n Slash is het thema en het speelt zich af in een wel fantasierijk verleden. Ook staat de serie er wereldwijd om bekend om de beste in-game nude scenes te bevatten. De omgeving is fraai, maar niet de mooiste van alle RPG's. Toch staat hier wel een grote titel.

Alle benchmarkresultaten werden verzameld en verwerkt in een (imo) fraaie en klikbare tabel:

Benchmark Resultaten HD6950 - Klikbaar

Dat is dus 1 van die leuke extra features die ik noemde in de inleiding. AMD heeft het met de launch van de HD6900 serie mogelijk gemaakt om 2 verschillende BIOS-en te flashen op je kaart. Het nut ervan leek in eerste instantie wat ver te zoeken, maar na een tijdje kwamen verschillende sites erachter dat, met een beetje geluk, deze kaart te flashen was tot een bijna volwaardige HD6970. Dat wil dus zeggen dat je gratis en voor niets gemiddeld 70 euro extra performance kan unlocken. Er bestaat wel een zekere veiligheid voor de Tweaker. Dat wil zeggen, Dual Bios, waarbij setting 2 beveiligd is voor bewerking:

AMD heeft het al eerder weten laten gebeuren met hun Phenom II X2-555BE en lijkt de diehard consument nu opnieuw een groot plezier te willen doen. Ik heb er ook een poging aan gewaagd en die bleek succesvol te zijn:

Na het flashen zou de performance vrijwel naadloos moeten matchen aan die van een standaard HD6970, met als enige verschil het ontbreken van een 8-pins power header. Maar we weten allemaal dat dat alleen maar extra ground is en dat het niets toevoegt kwa maximaal leverbare power. Men is al jaren bezig om die extra 2 pins gewoon te bridgen zodat het alsnog werkt met een 6-pins kabel, en met succes.

Radeon HD6970 Specs

En om ze nog even naast elkaar te zetten:

Lees het artikel @ TPU voor de how-to en de nodige info omtrent het flashen. Alle hiervoor genoemde games mochten nogmaals hun opwachting maken voor een nieuwe testronde en de resultaten waren als volgt:

Benchmark Resultaten HD6970 Flash - Klikbaar

Medetweaker Tyranium was zo vriendelijk om mij een coupon van 3DMark 11 op te willen sturen die hij overhad bij zijn tweede HD6950 van MSI. Helemaal top dus en hartstikke bedankt! d:)b

Plus, ja, statistische benchmarks horen er nou eenmaal bij :Y Naast 3DMark 11 werd ook 3DMark Vantage (P-settings) gedraaid en de resultaten waren als volgt:

3DMark11 HD6950 - Klikbaar

3DMark11 HD6970 Flash - Klikbaar

3DMark Vantage HD6950 - Klikbaar

3DMark Vantage HD6970 Flash - Klikbaar

Uiteraard kan dat ook netjes in een overzichtstabel, met bijpassende kleurenthema:

Naast statistische benchmarks hoort eigenlijk ook Heaven. Maar Heaven alleen vond ik zelf wat saai, dus ging ik op zoek naar meer benches van Unigine. Die vond ik, dus hieronder volgen Tropics-Sanctuary-Heaven.

Unigine Benchmarks HD6950 - Klikbaar

Unigine Benchmarks HD6970 Flash - Klikbaar

Iemand vroeg in het Radeon Nieuwsdiscussietopic of Cinebench ook gedraaid kon worden en welke score's er behaald werden met de HD6900 series kaarten. Zodoende ook gedraaid en nu ook toegevoegd:

Cinebench R11.5 - 1. HD6970 Flash 2. HD6950

Dat was het laatste puntje van aandacht. Er werden 3 scenario's getest waarin een meting werd gedaan. Allereerst een meting na een uur lang idlen. Daarna werd er in-game ook nog een log bijgehouden en vervolgens werd het maximale eruit geperst met een stressrondje Furmark. De resultaten zijn hier te zien:

* ART = Average Room Temp

AMD beweerde volgens deze slider dat de Tesselation performance behoorlijk zou zijn toegenomen tov. Cypress / HD5870. Als we daar ook nog een benchlog van G3D bij zetten, krijg je:

Tesselation Performance Increase tov. HD5870 - beloofd

Tesselation Performance Increase tov. HD5870 - TessMark

Wat we dus zien is dat de Tess.P er eigenlijk op achteruit is gegaan in de benchmark. Nou moet wel gezegd worden dat dit geen ingame resultaat zijn, dus dat kan varieren. Maar je zou de lijn van beloftes best door mogen trekken in TessMark lijkt mij zo. Als we daar dan zien dat er bij 2 van de 3 scores achteruitgang is, klopt er iets niet. Oke, games van tegenwoordig gebruiken nog echt niet zoveel Tesselation, dus de scores van de nVidia tegenhangers zijn niet zo erg interessant.

PowerTune is weer een ander nuttig item wat AMD ter sprake heeft gebracht. Het is een manier van het varieren van clockspeeds bij hogere workloads om zo de temperaturen van de chip en het gehele PCB netjes binnen de perken te houden in bijvoorbeeld Furmark. Dit is wat AMD erover zegt:

En dit is hoe dat zich uit in Furmark:

Te zien is de varierende clockspeeds van de HD6970 tov. de statische clockspeeds van de GTX580. Naar verwachting zal laatstgenoemde zich dus veel sneller warm laten worden dan de HD6970 als PowerTune daar staat ingeschakeld. PowerTune werkt omgekeerd ook. Dat wil zeggen, er staat een bepaald TDP vast. Games zullen, zoals te zien was bij Temperatuur, een GPU nagenoeg nooit 100% belasten. Wat PowerTune dan doet, is het verhogen van de clockspeeds zodat een vastgestelde TDP wel gehaald kan worden. Notitie aan de kantlijn: als jouw GPU dergelijke clockspeeds niet aankan bestaat er een risico dat het systeem vastloopt.

Om daar even heel kort over te zijn. Objectief kan ik de geluidsproductie van de stock koeler bestempelen als tolereerbaar. In-game is het naar mijn mening vaak wel storend aanwezig, maar daarvoor volgt een nieuwe review waarin ik Prolimatech's MK-13 het vuur aan de schenen ga leggen. Mede vanwege deze reden wil ik me ook niet wagen aan het overclocken onder de stock koeler en kan ik de modbaarheid als goed bestempelen dankzij de mogelijkheid tot het flashen.

Al met al kan ik zeggen: heel wat performance in huis voor de prijs. Deze HD6950 doet zonder flash zeker niet onder voor een HD5870 maar heeft als voordeel de doorontwikkelde efficiŽntie van de 40 nm architectuur. In eigenlijk alle opzichten is Cayman dus een krachtige vervanger van Cypress, met als bijkomend meevallertje de flashbaarheid. De stock koeler gaat binnen nu en twee weken vervangen worden door een Mk-13 die hier klaar ligt voor een review, want met dit geluid ga ik niet blijven werken. Gemiddeld krijgt deze kaart dan ook de dikverdiende 5 sterren vanwege zijn uitstekende prijs-performance ratio.

Dit is echter pas mijn tweede grafische kaart sinds ik begonnen ben als hobbyist en Tweaker-in-opleiding. Dit is dan ook mijn eerste review op het gebied van GPU's en videokaarten, dus alle tips zijn welkom! :Y)

Blue out! :w

02-05-2011: Toevoeging van afbeeldingen aan games
07-05-2011: Update Gamebenches + Unigine Benches + Cinebench
14-05-2011: Toevoeging Cayman specs + Tesselation + PowerTune + Dual Bios + VLIW4 en VLIW5 + MLAA + EQAA + Vervangen headers + Settings cursief
04-06-2011: Downgrade Game Benches, Slides vernieuwd en settings zijn nu klikbaar vanaf Game Headers, Games nu min/avg/max
19-07-2011: Grafieken nu upsized naar ~ 1500 x 800

* Trots: in de top 10 te staan van best gewaardeerde reviews :)

Prolimatech Megahalems Review
Prolimatech MK-13 Review
Antec Kuhler 920 Review
Corsair H70 Review
Antec Lanboy Air Blue Review

Heb jij ook een XFX AMD Radeon HD 6950?

Als reactie op de negatieve punt aan deze cooler :
Mijn ervaring met de koelers van ATI zijn, dat de single FAN enclosures nogal veel geluid produceren.

Dit komt omdat de kaarten nogal veel hitte produceren, en de koelers niet bepaald ergonomisch geplaatst zijn.
Het gevolg hiervan is een zwakke airflow tussen de heatsinkes van de GPU.
En veel hete lucht in de binnen wanden van de koeler.

De koeler moet dus van hitte bestendig materiaal gemaakt worden.
Dit maakt de koeler :

Zwaarder en langzamer. "Meer koper / meer metaal met hitte bestendige coating"
OF
Groter en langzaam "Aluminium/Titanium met hitte bestendige coating"

Zwaarder is langzaam door zijn extra gewicht.
Groter is langzaam door meer opervlakkiger luchtweerstand.

Hoe dan ook,
Dit word gecompenseerd met een zwaardere fan-motor.
Die is verwantwoordelijk voor 2 extra pins aan stroom-toevoer.
"Een design dat al in gebruik is vanaf de eerste X2 kaarten"

Deze extra grote motor zorgt er voor dat de extra zware/air flow onvriendelijke fan hogere RPM kan halen.
Dit resulteerd in meer geluids productie door meer luchtweerstand.
Deze lucht is ook nog eens flink heet, en dat maakt de situatie erger.
Hete lucht heeft meer weerstand dan koude lucht.

Mijn advies zou dan ook zijn om een fabrikant te kiezen met meer dan 1 fan, die geplaatst is boven de heatsinks. "die van club3d heeft er bijvoorbeeld betere cooling op zitten"
Met heatsinks verspreid over het volledige board.
Voor betere dissipatie van hitte.
Deze coolers niet zo zwaar en produceren ook minder geluid.
Plus, de hitte blijft niet onder de kap van de gesloten koeler hangen.
Dit is ook heel belangrijk, aangezien je niet wil dat je koeler functioneerd als een micro-bake-oven.
Liever afvoeren dan absorberen zeg ik altijd maar.

Fan koelers zijn hoe dan ook niet perfect voor dit soort GPU's

[Reactie gewijzigd door Xesior op 5 juni 2011 17:10]

Kort samengevat: ding wordt warm -> moet veel warmte afgevoerd worden -> fan draait hard -> fan maakt lawaai -> Tweaker ontevreden...

Wat kan ik daarop zeggen? De stock koeler is er inmiddels af en heeft plaatsgemaakt voor een MK-13 met 2 leuke 120 mm fans, is stukken stiller zo. Daar volgt nog een review van, maar ik wacht nu nog even op m'n MX-4 ;)

Ten tijden van aankoop waren er nog geen 'aftermarket' modellen, dus misschien wil je dat in beschouwing nemen? Verder geldt de review dan ook in principe gewoon voor de AMD Radeon HD6950, en is het kwa koeler / lawaai gewoon kiezen voor de end-user.
"De enige manier hoe je pc geen last heeft van extra hitte dankzij je GPU is om waterstof koeling te gaan gebruiken."

Dat zie je nog niet zo vaak, waterstof koeling.
Kun je daar wat meer over vertellen?
Let op, flashing is en blijft gevaarlijk! Ik heb zelf ook een tijdje geflashed gespeelt.

Alhoewel alle FPS games goed draaide, kreeg ik bergen artefacts in Starcraft 2.

Dus het ligt er maar net aan welke games je speeld maar als ik bv geen SC2 speelde, had ik niet eens door dat mn flash niet succesvol was.
Flashen kan je redelijk veilig door de dual bios. Als het niet werkt na een flash zet je de switch op de kaart om en je hebt de default firmware terug.

Zelf nooit hoeven gebruiken, loopt probleemloos op een 6970 firmware. Overclocken kan ook wel, alleen fan gaat herrie maken boven 50%
Overweeg nog andere cooler
En is de kaart na de flash ook daadwerkelijk sneller? Zonder flash haal je hogere clocks.
Met dezelfde proc heb ik P6331 gehaald in 3dmark 11...gewoon met de standaard 1408 shaders.

Volgens mij is de TDP de bottlenneck bij de hd6900 kaarten dus als je er shaders bij goochelt...tover je aan de andere kant de mhzen weg...

groetjes Hans Clock ;)

p.s.: Goede review...heb zitten smullen van de default vs flashed benches (want die vergelijking is maar weinig op t web te vinden...dunno why)

[Reactie gewijzigd door mcorne op 9 mei 2011 13:33]

Heb je hier harde bewijzen voor? ;)
Well thank you sir! :>
Is maar goed dat ik geen SC2 speel ;) Er zijn meerdere berichten voorbij gekomen over artifacts in SC2 dus daar weet ik inderdaad al van.
Ik wil hier even aan toevoegen dat dat dus puur komt door de automatisch meeverhoogde clock- en memspeeds bij de HD6970 flash. Als je puur de unlock flash doet (zodat het een HD6950 unlocked wordt met gelijkwaardige stockspeeds) heb je die artefacts dus niet. Dus hoe dan ook, ik zou de unlock altijd doen, dat is gewoon 2-4% extra performance. Helaas ook niet veel meer dan dat (want alleen de shaders worden unlocked, er komen niet zoals bij de echte HD6970 extra texture units bij). En als je echt meer performance wil, zul je toch echt moeten gaan overclocken, dat levert de grootste boost op. Vaak help het verhogen van het core voltage daarbij behoorlijk.
Mooie review alleen kwam Crisis in 2007 en niet in 2005 uit. ;)

Ik zat zelf ook even te kijken naar een AMD 6950 i.p.v mijn ATI 5850 maar ik kan alles nog met gemak nog aan. (behalve natuurlijk Crisis en metro 2033)

Dat word misschien een AMD 79xx voor BF3. :9~

edit: domme typo.

[Reactie gewijzigd door DaniŽlWW2 op 26 maart 2011 19:02]

Ach, ik zal tzt ook wel weer over willen stappen :9 Battlefield 3 gaat hier waarschijnlijk ook nog wel komen, al speel ik niet zo veel BC2...
Maar BF3 is opvolger van BF2 en niet van de Bad Company reeks :D

Zeer leuke review trouwens +1
Editje, trouwens zťťr leuke grafiekjes

[Reactie gewijzigd door yzx op 26 maart 2011 17:54]

Ach, zelfde ontwikkelaar betekent ook wel zelfde gameplay stijl. Kijk maar naar MoH, om die reden heb ik na de open beta toch maar besloten MoH niet te kopen.

Haha, thanks! Heeft me de nodige moeite nog gekost om het op te maken ;)
Niet altijd, BF3 wordt in sub sectie gemaakt dacht ik gelezen te hebben :D zelfde zoals bij nfs en shift, shift heeft zijn eigen dev team gekregen etc ;)

Die grafieken zijn gedaan met excel :? als dat waar is hoe doe je ze zo, zien er vet uit en moet toch de inkt van de printer op school niet betalen xD

En ik wacht nog op mijn 2de 6870 van XFX dan wil ik ook een review doen :D

@hieronder : eventjes Excel 2010 open doen, als ik vraagjes heb zal ik het laten weten :D via DM

[Reactie gewijzigd door yzx op 26 maart 2011 18:14]

Die grafiekjes zijn inderdaad gedaan met Excel. Voor ik ermee aan de slag ging had ik ook nog vrijwel geen ervaring met het opmaken van dergelijke grafieken dus was het allemaal even spelen en uitzoeken. Ik denk dat dat voor jou ook wel zal gelden, leer je ook het meeste van. Ik kan je eventueel wel bijstaan met wat hulp als je echt een dringende vraag hebt. Maar laten we dat dan niet via mijn survey doen, oke? ;)
Nette review, 5 sterren! :)

Je komt tot dezelfde conclusie als ik in mijn review van de MSI variant. Leuke kaart, goed flashbaar maar waardeloze stock koeler. Ik zit er ook over te denken om hem te vervangen want ik vind het geluid en temperaturen van rond de 90 graden full load toch wat hoog.
Nette review, 5 sterren! :)

Waarvoor dank ;) Ik ben blij dat je het met me eens bent dat die stock koeler er zo snel mogelijk vanaf moet en ik hoop ook dat je wat aan mijn MK-13 review gaat hebben straks. De testopstelling zal dan wel wat moeten veranderen maar dat ben ik al gewend. Verder is het een behoorlijke opstelling als er ook nog fans op moeten komen te staan, maar het werkt wel geweldig :Y
Volgens mij moet je de arctic accelero twin turbo er wel op passen, erg stil ding, ik heb hem op mijn 6850 oced en het is muisstil. kost je rond de 25-30e.
Mooie review verder. wellicht even aangeven nog wat de performance instellingen waren bij 3d marks?

[Reactie gewijzigd door SouLLeSSportal op 14 mei 2011 18:26]

Ik heb die MK-13 al liggen, alleen missen de thermal pads op de geheugen & VRM blokjes, die moet ik dus nog even kopen ;) 3DMark11 gewoon de Performance Preset draaien, is standaard.
Hehe ik moest wel lachen om je "geluidsproductie in-game" in combinatie met de slogan van XFX "see it, hear it, feel it". Die tweede kunnen ze beter weglaten als ze reclame proberen te maken :D
Ik had er nog niet eens zo bij stilgestaan. Het is wel zo dat XFX ook eigen modellen heeft (de 1GB versies) waarin een radiale fan gebruikt wordt. Daar gaat die regel wat beter op, want die zullen onder belasting wel wat stiller blijven. Dus is het volledig aan AMD te wijten dat die slogan zijn doel mist :Y
Even Blue-Tiger wat backup geven en omdat ik toch wel een XFX fanboy ben :D

Dual fan XFX 6850 non refference, zie dat toch eens hoe stil :O

Edit: vindt het een zeer leuk model, vindt het jammer dat ze meestal toch refference blijven of 1 ventilator

[Reactie gewijzigd door yzx op 26 maart 2011 18:44]

Wie geeft die jongen nou weer 4 sterren?
Hier! 5 Sterren, zeer nette en uitgebreide review.
ik heb mijn xfx 6950 ook geflasht naar 6970 986mhz werkt perfect, ik heb ook vantage 3dmark11 benches gedraait maar op een ander website hoewel ik wel iets meer scoor dan jou i5 :) met een phenom2 en ik heb een 8800GT ook als dedicated physx :) Ik geef je 5sterren goede review alles netjes verteld.
Heel mooi! Dus jouw model klokt ook netjes 100MHz verder? En ik neem aan onder de stock koeler, dus dan ben ik wel benieuwd naar jouw bevindingen van de temperatuur en de geluidsproductie van de koeler met die OC. Ik kan nu in ieder geval aannemen dat er nog een beetje rek in zit. Thanks voor de 5 sterren :Y)
Erg veel plaatjes en benchmarks, maar ik vind het geen 5 sterren review. 4 sterren van mij, de tweakers kijken meer naar vorm dan inhoud.
Dan zou ik toch graag willen weten: wat zou jij graag willen zien? Schroom niet te vragen, en doe maar een verzoekje ;) :Y

/note: er staat weer een update gepland met toevoeging van een aantal games, grafiekfix (letter spiegeling voor Joostk ;) ) en hopelijk nog een paar synthetische benches.
Wanneer komt de update met de MK-13?
Ik heb ook een MSI HD6950@6970 en hij kan behoorlijk heet worden. Ben dus benieuwd naar reviews met aftermarket koelers. :)
Komt nog in een eigen review. Zit financieel even wat krap en moet nog wat bestellen voor die review :9
Nette review :), van mij ook 5 sterren.
Fijn dat je ook je ervaringen met verschillende games hebt neergezet.
En duidelijke plaatjes zeggen meer dan praatjes.
Bedankt voor de review.
Jij bedankt voor het lezen ;) Voor een upgrade naar volgende serie of eventueel CF straks weet ik in ieder geval welke games in mijn 'suite' blijven en welke achterwege kunnen blijven :Y
Prachtige review, ook leuk met de flash en de resultaten daarvan.
Ik geef echter nog geen sterren, ik zou graag vijf sterren geven, maar ik vind het jammer dat bij de fps grafiekjes de minimum framerates niet vermeld zijn. Naar mijn mening zijn die het belangrijkst.
Zal ik daar dan even uitleg aan geven?

Ik denk dat je in elke game wel van die fps-drops kunt / zult zien maar dat deze niet interessant genoeg zijn om te vermelden. Ik heb mijn settings in games zo gekozen dat ik zo min mogelijk last had van enorme fps-drops en zodoende zit dat ook in alle gevallen dicht in de buurt van de avg. Ik zou alle scores best nog even na kunnen lopen van wat ik in Fraps heb en een hoop moet dan opnieuw gedraaid worden, maar het kan worden toegevoegd. Heb zelf al gezegd dat ik het niet al te interessant vind om te laten zien, mede omdat de grafiek in deze toestand er dan een beetje te druk uit zou komen. Maar wat ik wel kan doen is een aantal games achterwege laten die duidelijk fps-locked zijn. Dan heb ik wel ruimte. Zal er nog even over nadenken maar sowieso is dat niet binnen vandaag gebeurd ;)