Thermaltake Soprano VB1000BWS Zwart Review

Pjerry 1 februari 2009, laatste update op 17 november 2015, 5.322 views

Thermaltake Soprano VB1000BWS Zwart

Pluspunten

• zeer fraaie vormgeving
  • prijs
  • hoeveelheid bays
  • koeling
  • inbouwgemak
  • overzichtelijk
  • degelijkheid (m.u.v. de deur)

Minpunten

• toch nog veel geluid
  • inblaas aan zijkant is niet te sturen via moederbord
  • kliksysteem werkt niet voor iedere kaart, dan is schroeven erg lastig
  • Het kliksysteem om de drives vast te zetten had steviger gemogen
  • jammer dat de deur van plastic is
  • diepte van de kast

/edit 4-2008
Foto's toegevoegd van de kast.
Voor de gear moet je hier zijn.

/edit 11-5-2008
Was niet de bedoeling dat de datum ge-update werd. Maar zeer kleine wijzigingen:
• Verwijzingen naar andere reviews
• Systeem update naar laatste aanpassingen
• Tekstueel geen wijzigingen!

/edit 1-2-2009
• Updates programmatuur en Hw toegevoegd
• Kleine tekstuele toevoegingen links en rechts
• Tekstueel taalfoutjes verwijderd en typo's gecorrigeerd!
• Extra foto en een plaatje (q-connect Asus) toegevoegd

Vlak voor kerst (2006) mijn nieuwe systeem ontvangen met:Later uitgebreid met:EERSTE KEER

Een spannende aangelegenheid omdat het de eerste keer was dat ik zelf een systeem bouwde van de grond af aan (heb ik ook geweten :) ).
Ik volgde (heel dom) precies de handleiding van Asus zodat je op een gegeven moment weer allerlei dingen uit kon bouwen omdat je er niet meer bij kon komen. Beginnersgekleun....

ALGEMEEN

Goed verpakt, voorzien van een zeer goede handleiding en als toefje op de taart wordt er ook nog een stofdoekje bijgeleverd.
Een zeer fraaie kast waar goed over nagedacht is. De kast ondersteunt ATX en micro ATX. Met 5 interne 5 1/4" bays, 3 externe 5 1/4 en 2 3,5" bays zal dit aan de wensen van de meeste gebruikers voldoen.
De kast wordt geleverd met twee grote koelingen (voor en achter die op het moederbord zijn aan te sluiten). De Window versie van deze kast heeft een kleine koeling in het zijpanel, die jammer genoeg niet intelligent is en dan ook voor het meeste lawaai zorg draagt (waardoor ik hem lang niet zo stil vind als ik had verwacht). Later heb ik de Intake fan (120 mm) vervangen door een Papst 4412 F/2M (120mm, 3p), een echte krachtpatser. Echter ik heb nauwelijks verschil gemerkt in de temperaturen en het geluid (die 90 mm overstemt toch alles en gaat dus echt vervangen worden).

De afwerking is zeer mooi, ik heb mijn handen absoluut niet beschadigd aan de kast, hetgeen ik nog niet eerder gezien had.

SCHROEFLOOS?

Hoewel de kast geleverd wordt als schroefloos, hoop ik niet dat je aan de klus begint zonder schroevendraaier. Je komt dan van de koude kermis thuis. Je zult in ieder geval de voeding erin moeten schroeven, en ook het moederbord wordt met schroefjes vastgezet. De plaat achterop moet ook losgeschroefd worden, omdat het moederbord haar aansluitingen natuurlijk op een andere plaats heeft zitten. Het meegeleverde plaatje van Asus moet er gewoon ingeklemd worden, een wat ongelukkige oplossing m.i. Daarnaast bleek dat mijn videokaart zo'n grote behuizing heeft voor de koeling dat het klemsysteem niet werkt. Dus nu moest je onhandig naast het klemmetje een schroefje erin zien te wurmen. Het Asus moederbord wordt met twee uitbreidingen (2* USB aansluiting en een 1* Firewire aansluiting) geleverd. Die kun je achterop bevestigen in de gleuven. Jammer genoeg passen ze daar niet goed in. Aanvankelijk heb ik de USB kaart (Firewire is niet aangebracht) onder de klem erin gezet. Dit blijkt niet te werken, dus ook deze moest geschroefd worden.

SCHROEFLOOS DEEL

Dat was dan ook allles wat er te schroeven viel. Voor de externe 51/4" bays worden rails bijgeleverd, waardoor je DVD-app. makkelijk te installeren is. De Sweex, de floppy drive en de schijven worden allemaal met een zeer handig clipsyteem vastgezet. Spul op zijn plaats duwen clip erop, kwartslag draaien en klaar is kees. Doordat ik een paar keer de schijven eruit moest halen (vanwege de grote viedeokaart en onbereikbare aansluitingen) is wel een clipje kapot gegaan (plastic). Daar staat tegenover dat schroeven een hoop extra tijd head gekost :).

De kaarten in de uitbreidingssloten kunnen ook gewoon vastgeklikt worden, hetgeen het monteren en demonteren aanzienlijk vereenvoudigt.

Tot slot is het zijpaneel ook zonder schroeven te verwijderen en aan te brengen. Naast deze fraaie oplossing is het paneel ook nog met een slot afsluitbaar en is het bovendien voorzien van een "open deur detectie".

DEUR

Hoewel niet in de handleiding vermeld is de (dubbele) deur er makkelijk uit te tillen, hetgeen beschadiging voorkomt tijdens het werk aan de kast. Op een fraaie manier zijn de beide deuren afzonderlijk af te sluiten met één slot.
Ondanks de stevige uitvoering van de gehele kast is de dubbele deur van plastic gemaakt, hetgeen mij erg kwetsbaar lijkt op de lange duur. Nu na bijna anderhalf jaar gebruik echter nog geen enkel probleem mee ondervonden.

TOT SLOT

De USB aansluitingen boven op de kast zijn elk voorzien van een stevig snoer met een 5-polige aansluiting.(Het ASUS moederbord levert een 9-polige aansluiting zodat bij één van de twee USB poorten een aansluiting mist. Jammer genoeg leverde ASUS hier geen q-connector voor om dit op te vangen (wat ze wel doen bij de aansluitingen van HDD ledje, Power ledje, enz. zodat dat geen gepriegel op het moederbord oplevert).

Overigens blijkt die vijfde aansluiting helemaal niet nodig te zijn (na bestudering van de handleiding bij de kast). De koptelefoon en microfoon aansluitingen zijn van twee verschillende aansluitingen voorzien zodat de kast met verschillende geluidskaarten overweg kan.

De aansluitingen bovenop hebben wel het nadeel dat er na verloop van tijd veel stof in de aansluitingen terecht kan komen. Standaard gebruik ik mijn USB aansluiting om mijn telefoon te synchroniseren, hierdoor staat het klepje altijd open, wat eigenlijk niet zo best is dus....

Het uiterlijk van de kast is een streling voor het oog. De deur gaat makkelijk open en de reset knop is enigszins verzonken zodat je hem niet per ongeluk in kunt drukken (vinden anderen weer een nadeel).

Al met al erg tevreden over de kast, ondanks kleine tekortkomingen. Maar de prijs is dan ook erg concurrerend, lijkt mij.

Aanvulling 1-2-2009
Ik ben nog steeds erg te spreken over de kast. Hij doet zijn ding op een goede manier. Alle scharnieren werken nog naar behoren, ook nadat de kast al een aantal keren is opengemaakt.
Hetgeen mij wel tegenvalt is de grootte. De videokaart neemt behoorlijk wat ruimte in (en dan is het nog niet eens de grootste die te krijgen is), zodat ik één bay niet kan gebruiken.

Bay 3 is onbruikbaar door de Sapphire X1950 Pro

Ik kijk dan zo nu en dan reikhalzend uit naar bijvoorbeeld een mooie Lian Li PC-A71 of een Antec Performance One P182. De top-favorieten als opvolger voor deze toch wel mooie kast.

Heb jij ook een Thermaltake Soprano VB1000BWS Zwart?

Een goede review. Ik las ergens in de andere reacties dat dit je eerste ooit was? Dan is het zeker een goede. Beter dan mijn eerste probeersel :D

Maar wat is het nut van een slotje voor het deurtje? Gebruik je dat ook? Het is niet bepaald een anti inbraak kast.

Wat dat fannetje betreft in de zijkant van de kast: die resoneert in een klankkast (je kast dus) gezellig mee op het plastic van het 'raampje'. Dat maakt waarschijnlijk vrij veel herrie. Dan nog meenemend dat de zijwanden van een kast altijd maar zozo vast zitten, kan ik me voorstellen dat je er een opmerking over maakte.
Heb je als eens geprobeerd om er iets van een rubberen ring tussen te plaatsen om de fan te dempen? Of misschien een simpele fan controler waarmee je de fan zachter kan zetten? Andere optie is om in je bios te kijken of je moederbord een functie heeft om de snelheid van de fan te schakelen naar de temperatuur in de kast (dan zal je 'm moeten aansluiten als 'case fan', iets wat je waarschijnlijk al hebt gedaan). De laatste optie is wel de mist geluid beperkend, omdat het moederbord nogwel eens wat wild wil schakelen, of het helemaal vergeet (mijn ervaring: asus p4p800 met pentium 4 3.0 ghz).
Als allerlaatste optie, kan je m ook gewoon verwijderen en ergens anders monteren, of gewoon niet aansluiten?

[Reactie gewijzigd door Thy King op 19 mei 2008 15:19]

Het gaat nog verder..... Zelfs het zijpaneel kun je afsluiten (zie bovenste foto links boven). Echt criminal proof :).
Nee, zonder flauwekul, natuurlijk helpt het niets tegen kwaadwillige personen (overigens zijn er nauwelijks/geen PC's die op dat punt fatsoenlijk beveiligd zijn). Je moet het slotje meer zien in de trant van dat het deurtje niet ongewild open gaat. Met het slotje kun je bepalen of alleen "de buitendeur" of zowel "buitendeur-" als "binnendeur" opengaan. De sleutels hangen er bij mij ook constant aan.
Het zijpaneel zit nooit op slot, door de goede sluiting die op het zijpaneel zit, heb ik ook de schroefjes aan de achterkant er niet inzitten. Wel zo makkelijk als je een keer in de computer moet zijn.
Ze zouden voor dat soort gevallen alleen nog eens een Q-connector (zie Asus P5B review) voor alle aansluitingen aan de achterkant moeten verzinnen. Had natuurlijk USB kunnen zijn als ze dat fatsoenlijk geïmplementeerd hadden..... ;( Hmmm, een gat in de markt.
Je kan het paneel openen met een sleuteltje van een andere kast van hetzelfde merk/type.
O, nog even een reactie op de fan.

Ik denk er hard over om de fan helemaal uit te zetten, volgens mij doet hij niet zoveel. Hij is niet regelbaar (2 pins) en ik kan hem niet zonder hulpmiddelen op 5 V zetten. Heeft nl. de gewone platte 5 pins aansluiting, zoals bijv. op je DVD zit. Blijft over een regelkastje, waarmee je hem dan van 12 naar 5 V kunt schakelen. Heb ik wel eens naar gekeken., maar omdat de andere fans in mijn machien prima via het MoBo zijn bij te sturen, heb ik daar niet voor gekozen. Je helpt dan die mogelijkheid weer om zeep en je zit een hele dag aan knoppen te draaien. Ik vind het fijner dat mijn MoBo dat gewoon in de gaten houdt.

Bij mij werkt de Cool & Quiet optie overigens perfect. Gewone temp. doet mijn CPU koeler ca. 1000 RPM, Papst (Intake) 1700 en de achterste fan 1400 RPM. Je ziet hem goed schakelen als het even wat drukker wordt. Je hoort hem alleen schakelen als het gigantisch druk wordt (en bij het aanzetten natuurlijk), dus in 99,99% van de gevallen hoor ik alleen mijn lawaaipapagaai met zijn 1900 RPM.

Pas was er wel een tweaker die een 3 pins Papst aanbood, hij verkoopt er 3 stuks (2* 3 pins, 1* 2 pins), dus ik dacht: "eentje voor mij". Maar ondaks dat hij ze per stuk verkoopt, reageert die ...... gewoon niet op mijn mail. Dus, ik gooi hem maar eruit en kijk hoe de temp. het doet. Als hij nou gewoon had aangegeven dat hij liever het hele setje verkoopt, had ik dat waarschijnlijk ook nog gedaan. Maar nu.... geen zaken met hem.
Ik heb de grijs/zilveren versie, en de kast nu meer als een jaar in gebruik.
Het deurtje aan de voorkant is stukken steviger als verwacht......
Dacht in het begin ook dat het niet lang zou houden, maar is 100% meegevallen.
Maar dan moet ik wel zeggen dat ik zuinig ben op mijn spullen. ;)
Ja, ik dus dezelfde ervaring, kast ziet er nog als nieuw uit geen krasje, geen mankementjes, terwijl ik hem toch al aardig wat keertjes heb opengemaakt. Maar de eerste handeling die ik doe is de deur eraf en op een veilige plaats leggen. (Zou eigenlijk in een up-date van de test moeten komen, maar zoals ik boven bij "/edit" al aangaf was deze "release" niet als up-date bedoeld)

Ben nog zeer tevreden over de kast, maar toch iets minder dan in het begin. Ondanks dat ik hem nog een flinke omvang vind hebben, kan ik één HD-bay niet gebruiken. Nu is de X1950 Pro geen kleine kaart, maar vergeleken met de huidige jongens toch ook weer niet extreem.
Daarnaast zijn de temperaturen in mijn kast (te) hoog (vind ik). Niet gevaarlijk hoog, maar idle is het systeem bij normaal weer al 35 graden en de processor nog eens enkele graden hoger. Gisteren heb ik de voorste fan vervangen door een Papst, levert wel een graad of 2 op, maar meer ook niet. De Intake staat natuurlijk wel gelijk tegen 4 schijven aan te blazen, maar dan zou de extra fan aan de zijkant (die je niet kunt regelen :( ) toch voor voldoende verse koele lucht moeten zorgen.

Mijn voeding helpt niet echt mee qua airflow. Hij springt nauwelijks aan en als hij draait draait hij langzaam. Van de week in een lange stress-test was eigenlijk de eerste keer dat ik hem hoorde.

Zit nu een beetje jaloers/geïnteresseerd naar de Antec P182 te kijken.... mooi draad management, veel ruimte en veel koelmogelijkheden.
xfx 9700 Gt? hhaha directX 11 ? :9

Wat fotos van je gear in je kastje zou nice zijn, verder nette review!
Typ foutje... XFX 7900 GT. Overigens heb ik uit vertrouwde bronnen dat 9700 GT op DX13 draait. :).

Foto's er niet bij gedaan omdat een andere review er perfecte foto's bij had staan. Dat kon ik echt niet verbeteren.... :+
we zijn bij direct x 10.1 en 11 word pas eind dit jaar verwacht. er is momenteel geen kaart die dit ondersteund.

7900gt ondersteund maximaal dx 9.0c
Hele leuke review, vooral omdat het duidelijk je eerste keer is. Niet vervelend bedoeld hoor.

Heb nog wel een tip. Over die USB aansluitingen. De ASUS standaard aansluiting heeft inderdaad 9 pinnen. Hiervan worden er 8 gebruikt. Je hebt een 5V+, een Data- een Data+ en een Ground.

Die extra pin en die ontbrekende pin zorgen ervoor dat de standaard USB bracket (die je zelf achterin hebt gebouwd) er maar op 1 manier in past. Verkeerd aansluiten van de USB apparatuur zou anders namelijk de aansluitingen in het ergste geval opblazen.

Verder is het IO-plaatje wat je in de kast hebt moeten klikken/drukken een standaard oplossing van de meeste fabrikanten. Simpel en makkelijk.

Het vergt echter wat oefening voordat je het assembleren van een computer goed onder de knie hebt.

Succes voor je volgende systeem! Goede review verder!
Dank je voor je reactie.

Ik had inderdaad ook al ontdekt dat er maar 4 pinnetjes gebruikt worden. En idd de volgende kast zal zeker in de helft van de tijd gaan, maar toch was het een leuke spannende ervaring.

Mijn ervaringen met de aparte onderdelen zal ik nog wel (deels) surveyen, raak ik daar ook wat aan gewend :-).

Ik vind het nl. wel een mooi systeem op deze site. Ik heb bij mijn uiteindelijke keuze van het systeem heel veel steun gehad van andere Tweakers. Op deze manier wil ik ook een steentje bijdragen.
Ik heb zelf deze kast ook, om niet teveel stof in de kast te krijgen doe ik USB kabels die ik regelmatig gebruik, er gewoon achterin in het MB, en deze gaat alleen open als ik een keer een memorystick heb ofzo.
Alsnog komt er echter best veel in te zitten imho...