Samsung Spinpoint F1 HD753LJ, 750GB Review

Pjerry 11 april 2009, laatste update op 17 november 2015, 10.150 views

Samsung Spinpoint F1 HD753LJ, 750GB

Pluspunten

• Stil
  • Performance/prijs
  • Compatibiliteit

Minpunten

• Leessnelheid moet beter kunnen

Eerste versie: 8 april 2008
edit1: 16 juni 2008
• Beschikking over HD Tune 3.0 Pro.
• Plaatjes daarvan toegevoegd.
edit: 11 april 2009
• gebruikers ervaringen

In mijn onlangs geschreven review over de Seagate 7200.10 320 GB, maakte ik al melding van het feit dat ik een Samsung 750 GB schijf had aangeschaft om mijn back-ups op te zetten. Deze schijf heb ik een paar dagen geleden ontvangen en gisteren ingebouwd.
Samen met 2 Gb extra geheugen (kost "niets" op dit ogenblik) heb ik de Samsung bij Alternate aangeschaft. Op zich nog een heel verhaal, maar daar ga ik jullie in deze review niet mee lastig vallen :O . Zal ik wel in de shopreview zetten..... Maar al met al zeer netjes opgelost door Alternate _/-\o_ . Ik ontving een oversized doos met daarin de schijf en het geheugen. Wat mij direct opviel was dat zowel het geheugen als de schijf in plastic doosjes zaten, zonder dat daar enig anti-statisch materiaal bij te pas kwam. Vroeger ontving ik dit soort spul altijd in van die mooie metalige zakjes, maar dat schijnt niet meer nodig te zijn; alles werkt pefect.

De Computer

De computer, waarin het spulletje zijn werk moet doen, heb ik bij mijn profiel beschreven.
Op het ogenblik draai ik hem met ca. 9 % overclocking (1,216 V). Het KVR667 huppelt zonder problemen mee op 362,5 MHz (=725 i.p.v. 667). Alle voltages e.d. staan op automatisch en zijn dus niet handmatig ingesteld. Dit zijn waarden waar onze overclockers niet van zullen schrikken, maar voor mij allemaal snel zat O+ .

De temperaturen (bij normale belasting) van het systeem zijn als volgt:
  • Systeem: 32 oC
  • CPU: 45 oC
  • Schijven: Van zowel de in RAID 5 geplaatste Seagates als van de Samsung krijg ik geen temperaturen in de diverse programma's
De AI is intelligent ingesteld, daar bedoel ik mee dat de processor prestaties levert naar behoefte en de fansnelheid daarop wordt aangepast.

Ik beschik in de Soprano over 5 interne 5 1/4" inch bays.
De bovenste bay wordt nu bezet door de Samsung; bay 2,4 en 5 worden ingenomen door de Seagates. De Samsung oogt wat dikker dan de Seagates en voelt ook zwaarder aan.

Hoewel ik geen informatie van de programma's krijg, voelen de schijven bij normaal gebruik, zeker niet verhit aan.

Configuratie van de schijven

De Seagate schijven zijn met de onboard Intell ICH8R in RAID 5 geconfigureerd. Voor meer informatie verwijs ik naar de review over die schijven.

De Samsung is gekoppeld aan de JMicron, omdat de Intel "vol" was. Niet fysiek (nog 3 aansluitingen over), maar er zijn twee (logische) RAID 5 schijven geconfigureerd en bij twee is de koek op. Op het moederbord heb ik nog de mogelijkheid om één schijf intern en één schijf extern (SATA) te koppelen aan de JMicron. Hierbij kan ik eventueel een RAID 0,1 en JBOD instellen. Ik maak nu alleen gebruik van de interne aansluiting (IDE-instelling dus).

De schijf plaatsen verliep zonder problemen. De BIOS herkende gelijk de schijf en na partioneren en formateren kon XP er ook mee uit de voeten. De schijf bevat 2 partities: één van 10 GB (uitsluitend in gebruik voor de page_file) en één van 740 GB waarop de back-ups worden gezet.

De featureset van de schijf is zeer compleet, alle mogelijke opties zijn in HD Tune aangevinkt. Belangrijke features zijn o.a. SATA II, SMART, Write cache, Firmware upgradable, NCQ, om er maar een paar te noemen.

Uitgevoerde tests

Voor de test heb ik diverse programma's gebruikt, welke hieronder worden aangegeven. Ze zijn allemaal "fris" gedownload voor de tests van de Seagates. Ik heb niet meer gecontroleerd of er nieuwere versies aanwezig zijn op Internet.

Gebruikte programmatuur:https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1zYGjmlWvSg2R2W.jpeg

De ATTO benchmark is ingesteld op "Total Length: 32 MB" en "Neither". In de vorige test heb ik aangegeven dat de waarden die gemeten worden bij een size van 1024 de belangrijkste waarden uit de test zijn. Wat uit deze test opvalt is dat de gemeten waarden in de range van
32 KB tot 8192 KB de resultaten vrijwel vlak zijn. Dit heb ik absoluut niet waargenomen bij de RAID 5-schijven. Ook opvallend is dat dat de schrijfprestaties over vrijwel de gehele linie licht beter zijn dan de leesprestaties. Daar de lezen m.i. een lichtere/makkelijkere opgave is zou ik verwachten dat voor het lezen toch betere waarden gescoord zouden moeten kunnen worden. De meting is voor beide partities uitgevoerd, de waarden waren vrijwel identiek.

Toevoeging 16-6-08

Door een andere review werd ik er plotseling aan herinnerd dat ik nog een trial versie van HD Tune 3.0 Pro op de plank had liggen.
In het scherm had ik gezien dat er veel meer zaken met dit programma uitgevoerd konden worden. Zo kun je (extra t.o.v. de freeware) op low-level ook write benchmarks uitvoeren; bestaat er een benchmark op file niveau (a la ATTO); kun je AAM instellen, foldergebruik bekijken, echt erasen en de disk monitoren.
Een aantal zaken zou ik in zo een programma als HD Tune niet verwachten, maar ja de wegen van de ontwerpers zijn ondoorgrondelijk :).

Uiteindelijk viel het toch allemaal wel een beetje tegen wat ik extra uit kon gaan voeren. Bij de write bench op low-level kreeg ik de melding of dat ik maar eerst even mijn partities wilde verwijderen. Nou, dat wil ik dus eventjes niet!. Dus geen write test, alleen bij nieuwe/ongepartioneerde schijven kun je wat met deze benchmark.

Hierboven gaf ik al aan dat mijn temp niet uitgelezen wordt, evenals een aantal andere instellingen, je raad het al, AAM kon ik dus ook al vergeten. "Echt" Erasen valt buiten de scope van deze test. "Folder gebruik" dan..., eh nr. 12 of zo van mijn programmatuur die dat aankan en een AVI maken met de disk monitor is niet echt interessant voor deze test.
Blijft dus over "File Benchmark", maar die had ik al met ATTO gedaan. Al met al denk ik toch dat ik het programma maar even niet koop :9 .

Dus op de laatste dag dat ik de trial nog beschikbaar heb, heb ik nog wat metingen uitgevoerd aan de F1, om te kijken of deze overeen kwamen met de ATTO benchmark. In tegenstelling tot ATTO, die de beide logische schijven apart ziet, is met HD Tune alleen een test uit te voeren op de fysieke schijf en niet op de aparte logische schijven.

Omdat de F1 is aangesloten als SATA via de JMicron chip, ziet Windows deze schijf als een SCSI drive. Dit levert extra instellingen op, maar ook zijn enige instellingen onbereikbaar geworden. Eén van die instellingen is writeback cache. Hetgeen ik heel mooi kon testen bij mijn barracuda's, kan ik dus hier niet.

De gebruikte instellingen:
Delay: door een delay in te stellen kun je voorkomen dat de read in de buffer plaatsvindt. We willen immers de performance van de schijf weten (default = 0; in de test zijn de waarden 0 en 30 seconden gebruikt).
File Length: Om wederom te voorkomen dat je de buffer uitleest moet je de F.L. niet te klein kiezen. Ik heb de keus gemaakt voor zowel 64 MB (default) als 256 MB.

Door op de afbeelding te klikken kunt u een vergrote versie bekijken.

In de twee plaatjes naast elkaar zien we schrijf- en leestijden van een 128 Mb schijf bij respectievelijk een wachttijd van nul en dertig seconden (kost wel een hoop tijd :P ). Voor de schrijfbewerkingen zien we (zoals verwacht) nagenoeg geen verschillen. Echter de leesbewerkingen zijn tot een transfer size van 64 K gelijk en worden daarboven beter voor de meting met de wachttijd. Dit is precies andersom dan hetgeen ik had verwacht (voor zover ik al een verschil verwacht had...) De leesbewerkingen blijven met de wachttijd rond de 80 MB/s hangen, terwijl bij de meting zonder wachttijd de snelheid terug valt naar 70 MB/s. Ook hier zien we weer dat over vrijwel de gehel linie de schrijfprestaties (iets) beter zijn dan de leesprestaties. Ik blijf dit opmerkelijk vinden.

In de plaat eronder is de meting uitgevoerd met een File Length van 512 MB en een delay van 30 seconden. De waarden zijn vrijwel identiek aan de overeenkomstige test met een F.L. van 128 MB. Waaruit waarschijnlijk geconcludeerd kan worden dat er niet uit de buffer gelezen wordt.
Over de gehele linie komen de gemeten waarden overeen met de metingen m.b.v. ATTO.

Einde toevoeging 16-6-08

HD-Tune kan ingesteld worden van Fast -> Accurate en met block size 512 bytes tot 8 MB (iedere volgende stap verdubbelt de block size). In de test zijn de volgende waarden gebruik: Accurate (default is 1 stap sneller) en Block size = 64 KB (default waarde).
HD Tune, scoort in overeenstemming met de ATTO test een nette maximale waarde van 87,7 MB/s. Aan het eind van de schijf valt de leessnelheid toch behoorlijk terug naar "slechts" 44 MB/s. Het gemiddelde levert een mooie waarde van 71,2 MB/s op. De Access Time (13,8 ms) had ik iets sneller verwacht evenals de Burst Rate (108,8). Desniettemin zijn het beide nog hele nette waarden, voor een schijf uit deze prijsklasse.

Tot slot nog een plaat van HD Tach. We zien hier dat de burst Speed van de RAID 5 (die vrijwel op 300 zat) net niet gehaald wordt (272,6 MB/s). De overige waarden (Max.: 95, Min.: 45, Gemid.: 74,2 MB/s en At: 13,6 ms) sluiten heel goed aan bij de andere testen.

De schijven in de praktijk

Over de betrouwbaarheid is na zo'n korte tijd nog niets te zeggen (de schijf doorstond het formateren :+ , hetgeen bij 750 Gb toch de nodige tijd kost, tenzij je de snelle optie neemt). Horen doe ik ze absoluut niet, ook niet bij grotere inspanningen. Of dat dat komt door de stille schijf, of door een ondeugd van de rest van het systeem laat ik even aan de beoordeling van de lezer over. In ieder geval hoor ik mijn Seagates wel als die aan het werk gezet worden....

Het gemak waarmee de schijf in mijn systeem zijn plaats vond heb ik boven al beschreven. Dat kon echt niet beter.

Ondanks dat de Seagates in RAID 5 een stuk sneller lezen (maar ook een stuk langzamer schrijven!) heb ik het gevoel dat mijn systeem "constanter" draait nu ik een heel aparte schijf heb voor de page_file (de back-up draait maar zo af en toe). Immers de Seagates worden niet meer belast door het schrijven en lezen van de page_file, zodat zij hun werk kunnen doen waarvoor zij bestemd zijn.

Seagate levert een fraaie back-up tool bij hun schijven (Seagate DiscWizard). Een belangrijk deel van de functies die je in Ghost tegenkomt, kan dit programma (van Acronis) ook aan. Dus wilde direct een image en een back-up maken van mijn systeem. Echter doordat mijn Seagate-schijven in RAID geconfigureerd zijn, kan het programma geen Seagate of Maxtor schijven vinden en stopt met een foutmelding........ :( . Ik heb hierover een vraag gepost bij Seagate, maar dat ziet er niet veel belovend uit. Antwoorden worden automatisch gegenereerd ----> "Unresolved" dus. Nog even volhouden wellicht (bellen was overigens ook al geen succes).

Al met al kan ik nog niet veel over de praktijk zeggen, maar op dat punt zal ik deze review over een aantal maanden wel aanpassen.

Gebruikers ervaring na één jaar (edit 11 april 2009)

Was ik aanvankelijk al tevreden over deze schijf, na precies één jaar gebruikt te hebben, is mijn beleving niet veranderd.
De schijf staat niet continu te stampen, er worden enkel back-ups op weggeschreven en opnames van TV programma's (die behoorlijk wat MB's in beslag kunnen nemen). Hij werkt naar behoren (lees: erg goed). Ik hoor de schijf niet, er zijn geen haperingen met afspelen van films ook niet in de pause-mode e.d. (tenzij Hauppauge het weer eens laat afweten) en de back-ups zijn altijd pico bello in orde. Dus alle negatieve berichten rondom deze schijf ten spijt, deze ellende is mij tot nog toe bespaard gebleven. De schijf staat "stand-alone", niet in RAID of iets dergelijks waardoor compatibiliteit ook nooit een issue is geweest.

De prijzen per GB zijn het afgelopen jaar nog verder gedaald dan ik had verwacht. Daardoor is dit allang niet meer de goedkoopste schijf. Ook qua snelheid wordt hij nu aan alle kanten gepasseerd, zeker door de schijven met 500 GB platters. Toch is de schijf, gezien zijn stabiliteit, snelheid en prijs volgens mij nog zeker het overwegen waard. Als ik moet kiezen voor 2* 750 GB of 1* 1,5 TB en ik heb plaats genoeg, dan is mijn keuze simpel. Het inleveren van (een beetje) snelheid neem ik dan voor lief.

Tot slot voor de volledigheid; zoals eigenlijk te verwachten, vormt Vista ook geen enkel probleem voor deze schijf.
/edit 11 april 2009

Een goedkope schijf met erg veel GB's voor zijn geld (¤ 0,13/GB). Ik betaalde er bij Alternate ¤ 99,= voor, maar voordat de schijf binnen was, was de prijs al gedaald naar ¤ 94,=. Met ¤ 5,= verzendkosten (betalen met Ideal) vind ik het voor dit moment een koopje. De schijf is stil, niet van de modernste technieken voorzien zoals de Barracuda, maar hetgeen dat telt is het resultaat, niet de techniek. Voor alsnog ziet dat resultaat er zeer veel belovend uit, zeker als ze nog een firmware update zouden doen zodat het lezen wat sneller gaat.

Heb jij ook een Samsung Spinpoint F1 HD753LJ, 750GB?

wat vreemd dat je hd tune geen temp geeft hij geef bij mijn nieuw 2x seagate es.2 1Tb wel gewoon de temp en bij me 4x Wd 160Gb ook

ik zal ook eens naar de trail van Hd tune pro v3 kijken en dan mijn seagates Es.2 aan de zelfde testen onder werpen als jij hebt gedaan kijken hoe die er uit komen in vergelijking

zeer mooie review leuker duidelijk veel info

zou toch graag de temp van je schijf weten en de format tijd want had gelezen dat de samsung F1 daar echt slecht mee was. had me seagates in 1 uur en 20 min zo ongeveer allebei geformat.

acronis en de meeste back up programma's kunnen niet werken met raid opstellingen jammer genoeg er zijn er wel een paar maar die liggen dan ook in een leuke prijs vakje
Ja de info die ik terugkrijg van de programma's is veel minder dan mogelijk is. Zowel in mijn RAID 5 (Seagates 7200.10) als mijn F1. Ik kan me niet voorstellen dat ik iets ergens fout heb aangesloten, er is vrijwel niets aan te sluiten.... :+ Ik geloof dat ik in deze review deze plaat nog niet heb laten zien, bijna niets ingevuld....

In eerste instantie had ik alleen de Seagates en daar dacht ik dat het door mijn RAID 5 kwam (net zoals het back-up tooltje van Seagate/Acronis niet werkt, maar "schrok" toen het ook bij mijn F1 het geval was.

Ik sta op het punt (moet er gewoon een keer tijd voor maken) om XP opnieuw te installeren (zeker nu ik weet hoe je dat telkens activeren kunt vermijden). Dan ga ik ook mijn RAID wijzigen. De data-schijf blijft gewoon RAID 5, van de XP-schijf maak ik dan RAID 0. De F1 blijft er gewoon "bijhangen" aan die kl#@$%te JMicron chip.

Er is overigens nog iets vreemds: Als ik mijn computer opstart, komt eerst de Intel-RAID langs die vertelt hoe de schijven worden gebruikt. Als alles OK is geeft hij de status van de Seagates schijven in het groen aan. Als er iets fout is gegaan (systeem is gecrasht of zo), dan ziet de RAID controller dat en geeft initialiseren in het blauw aan. Ik kan dan gewoon doorwerken terwijl de RAID-controller de RAID inspecteert en eventuele fouten herstelt.
Na de melding van Intel komt de JMicron langs. Die laat mijn 2 IDE DVD-apparaten zien (in het groen) en mijn SATA F1, altijd in het blauw (?). Maar ik krijg daar nooit een foutmelding o.i.d. op, de schijf is in de bios gewoon als SATA schijf gedefinieerd (niet als RAID). Het loopt altijd goed, maar vreemd vind ik het wel....

/edit
Het formateren (is alweer zo'n tijd terug :) ) van mijn seagates in RAID 5 duurt erg lang (uren en uren). Het is een stuk acceptabeler geworden toen ik twee RAIDS van had gemaakt. Bij mijn F1 is het me niet opgevallen dat het lang duurde, was natuurlijk wel even bezig (ik weet geen tijd meer), maar voor 750 GB vond ik het heel normaal.

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 17 juni 2008 14:08]

Ja ik zag het alleen hij had wat andere metingen dan jouw minder cpu gebruik vooral wat erg vreemd is als hij bijna het zelfde heeft als jouw

temp maakt dus niet veel verschil uit met de seagate mijne is tussen de 39 en 42 grade

Heb net me review af weet alleen nog niet hoe ik hem hier op tweakers neer kan zetten en of ik ook een fotobucket moet aan maken voor alle pic's

ik heb een beetje je layout gepikt van je review maar de jouwe is gewoon super duidelijk en denk dat jij dat ook graag bij andere terug ziet

Ik heb een Asus M3A32-MVP Deluxe/WiFi-AP en AMD processor

Is de bedoeling dat de server met me oude mobo gaat werken M2N32 WS Professional 6x ata + 4x ata kan ik 10 schijven aan hangen denk dat ik dan wel eff vooruit kan :)
Vind ik prima dat je mijn lay-out "pikt".

Ik zal je mijn banknummer mailen :).
Dat CPU-gebruik zou wel eens met de JMicron te maken kunnen hebben. Het is onvoorstelbaar dat op een MoBo van (toentertijd) ¤ 180,= zo een chip zit. De ICH8R is oneindig veel beter. Maar IDE is een beetje ondergeschoven kindje bij ASUS. De twee extra SATA (één SATA II en één e-SATA II) is in de ogen van ASUS dan mooi meegenomen.

De nieuwe GigaBytes lossen dat veel mooier op, alle SATA's on board en met brackets kun je er een aantal omzetten naar e-SATA; echt fraai en flexibel.

Om je review hier neer te zetten doe het volgende:
Rechts bovenaan deze review zie je staan : balonnetje Review toevoegen (ik neem dat het ook over de F1 32 Mb gaat, anders moet je naar productreviews gaan (boven in de balk, en je product kiezen en dan review toevoegen, of als je je systeem beschreven hebt kun je ook achter je onderdeel klikken om er een review van te maken).
Dan kom je in het scherm terecht waarin alles zich zelf wijst.
Je kunt 4 foto's via T.net toevoegen, heb je meer of zijn ze te groot, dan zul je via in jouw geval PhotoBucket moeten werken. Te grote foto's via link url=, passende foto's via IMG.
Als je het niet snapt zetten we wel even een PB op, leg ik het nader uit.

Maar al met al weet ik nog steeds niet waarom ik geen tempjes zie.... ;(
Prima review van een prima schijf :)

Ik heb er onlangs ook 2 bij Alternate besteld (ook voor ¤99). Omdat ik ook al die verhalen over kapotte schijven heb gelezen zijn de schijven eerst onderworpen aan een paar testen (volledige surface scans, veel data voor lange tijd heen en weer kopieren) en die zijn ze goed doorgekomen. Ik vertrouw het verder wel, ze staan intussen in RAID 0 te draaien.
Mijn schijven geven trouwens iets hogere resultaten in HD tach en HD tune, maar heel veel scheelt het niet.

Oh ja nog 1 ding. Als je op je toetsenboord op Print Scrn (naast scroll lock) drukt dan maak je een screenshot. Druk op CTRL+V in je favoriete foto-bewerk-programma en je hebt een plaatje van het beeld op je beeldscherm. Dat scheelt weer foto's maken van je beeldscherm ;-)
Als je ALT inhoudt als je op print screen drukt dan krijg je een plaatje van alleen het actieve venster.
Ja, vroeger (....... toen ik nog jong was :+ ) deed ik dat ook. Echter op het ogenblik lukt het mij niet meer om Print Scrn te activeren. Ik krijg gewoon geen enkele reactie van het systeem als ik doe wat jij zegt.

Heb ik ergens mijn toestenbord anders ingesteld? Of doe ik iets fout. Ik bezit een Logitech LX 700 en draai momenteel SetPoint 4.40.88. Ik weet dat SetPoint wel wat resources aanspreekt, maar vind het toch te mooi om niet te gebruiken.

In de helpfunctie van SetPoint kan ik overigens ook niets vinden over Print Screen.

/edit
EUREKA
Je moet het wel in de goede programma's proberen te kopiëren. In Paint bijv. gaat het goed..... Kan nu wat mooiere plaatsjes in de review zetten.

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 9 april 2008 00:51]

Plaatjes zijn aangepast, kon ze nu ook in de tekst opnemen.
Zeer nette review, goed te lezen en toch uitgebreid (knap hoor) ;)
Ik hoop voor je dat-ie heel blijft, misschien is de lading 'slechte' schijven nu wel op :+
Dank je voor je compliment. _/-\o_

Ik had gevraagd naar het slechte lading verhaal. Er is nu geen probleem meer werd mij verzekerd.

Ik hoop natuurlijk ook dat hij heel blijft. O-)
Goede schijf inderdaad!

Heb er zelf ook een aangeschaft, draait lekker.
ik mag hopen dat ze het blijven doen..heb er nu net 2.. bij mij ziet vista (64) 698GB.. per schijf dus.. 8)7
edit: thankz!

[Reactie gewijzigd door MegaMarc op 8 april 2008 10:10]

Ja duh, 698 is toch netjes?

Van een 250 hou je toch ook maar 234 over!
Die waarde klopt hoor. Windows rekent in Gigabytes van 1024MB, Megabytes van 1024KB en Kilobytes van 1024B. De hardeschijven makers doen dat steeds in waardes van 1000. Het verschil tussen Windows GB's en fabrieks GB's is ongeveer 7% ( [ 1000 / 1024 ] ^ 3 ).

[Reactie gewijzigd door brute51 op 8 april 2008 10:01]

Meteen krijgt Vista het weer op de kop he :P Klopt gewoon hoor ;)
Huh? Wat heb jij een lage max transferrate? Denk dat de schijf gebottleneckt wordt door je systeem! Ik haal 101!
ik denk van niet hij heeft een E6600 en 2 Gb ram geheugen.

ik heb een E6600, 4 Gb ram en WD 400GB cach 16MB, bij vole belasting van mijn harde schijf verbruikt mijn cpu maar 25 - 30%.
Kan de JMicron daar debet aan zijn? Ik heb wel vaker gehoord dat de Intel chip het (veel) beter doet dan de JMicron.

Echter Intel zit vol, omdat ik twee logische RAID 5 schijven heb (ik treed in herhaling).

@onzam, Wat bedoel jij precies met je reactie? Gaat de schijf beter werken met meer geheugen? Binnenkort heb ik ook 4 Gb (hoewel dat niet helemaal gaat werken onder XP 32-bit), als de KVR's van Cool-prices vervangen zijn.
Mooi review inderdaad. Heb sinds kort deze schijf ook en ben er erg tevreden over.
Heb uit nieuwsgierigheid ook deze test uitgevoerd en kom ook wel hoger uit inderdaad. Weet niet precies hoe ik hier screenshot kan toevoegen. Als iemand mij dit uitlegt komen er alsnog foto's.
f1 750gb gebruikt 3x 250 platters. Deze zijn een stukje langzamer dan 332 platters versies, f1 320gb/640gb/1tb. Ik zou persoonlijk eerder f1 640 halen dan f1 750.
Ja, daar heb je groot gelijk in. Maar snelheid was (vanwege back-up schijf) niet de issue, opslagcapaciteit wel. De 1 TB schijf was net te duur voor mij dus moest ik "uitwijken" naar de 750 GB.
Als ik vandaag de aankoop zou doen zou het de 1 TB worden, vanwege de grotere opslag en de hogere snelheid. De schijven zijn toch nog meer in prijs gedaald dan ik ooit verwacht had. Niet dat ik daar rauwig om ben, zo gaat het nu eenmaal in computerland.....

Wat dat laatste betreft ook wel eens iets te extreem..... mijn geheugen eind december 2006 gekocht voor ¤ 240,=, staat nu al tijden te koop voor rond de ¤ 30,= (meestal goedkoper). Dan bekruipt je een beetje het gevoel van bestolen te zijn..... :(
Aan de andere kant voor weinig geld mijn computer een upgrade gegeven :+ .

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 16 juni 2008 19:35]

het wordt daar wel krap :p
Hoezo wordt? Het is er krap. Ik vond toen ik mijn kast kocht dat ik een vreselijk grote kast had. Nu weet ik wel beter....

Op de foto staat nog mijn oude XFX 7900 GT. Die is momenteel vervangen door een Sapphire X1950 Pro. Die is nog groter. Eén bay kan ik dus gewoon niet :( gebruiken. Dat valt me erg tegen.

Dus ik ben aan het "sparen" voor een mooie P182, of een Lian Li of.... in ieder geval een lekker ruime kast.
Let wel ik vind de Soprano nog steeds een heel erg mooie kast, maar je moet er wat minder schijven in stoppen dan ik :)