Specificaties Socket 1366 met Intel X58 chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GA-X58A-UD7 Review

Hakker 13 februari 2010, laatste update op 25 februari 2010, 6.055 views

Gigabyte GA-X58A-UD7

Pluspunten

• uitgebreide featureset
  • usb 3, sata 3 en meer power over de usb kanalen
  • kwaliteit
  • stabiliteit
  • extra software werkt ook echt zoals het hoort

Minpunten

• sata 3 kan nog wat tweaks gebruiken
  • PCI-e 1x slots onbruikbaar met huidige NB koeler

Layout Score: 4

Nadat een stroomstoring mijn oude mobo (een S775 Asus P5W DH Deluxe) de geest gaf had ik gelijk maar zoiets van upgraden de boel waarna ik ben gaan zoeken naar een nieuw systeem. Een deel hiervan kan je zien in deze product review van de Gigabyte GA-X58A-UD7.

Naast de review komen er ook een paar kleine tips voorbij vooral voor Intel SSD gebruikers aangezien er wel een paar puntjes zijn waar je rekening mee dient te houden.

De boxshot
clickbaar 3888x2592

Specificaties en Features
Even een kleine vergelijking tussen de UD5, UD7 en Extreme van Gigabyte
ModelGA-X58A-UD5(rev. 1.0)GA-X58A-UD7(rev. 1.0)GA-EX58-EXTREME(rev. 1.0)
CPU TypeSocket 1366Socket 1366Socket 1366
QPI6.4GT/s6.4GT/s6.4GT/s
ChipsetIntel X58 Express ChipsetIntel X58 Express ChipsetIntel X58 Express Chipset
Memory type3 Channel DDR3 22003 Channel DDR3 22003 Channel DDR3 2100+
Memory socketDDR3 *6DDR3 *6DDR3 *6
Max. Memory24GB24GB24GB
Graphics interfacePCI-Express (2.0) x16PCI-Express (2.0) x16PCI-Express (2.0) x16
PCI-Express X16 (X8)2(PCI-Ex16), 2(PCI-Ex8)2(PCI-Ex16), 2(PCI-Ex8)
PCI-Express X16 (X16)3 (run at x16,x8,x8)
PCI-Express X1 (X2,X4)2 (PCI-Ex1)2 (PCI-Ex1)1 (PCI-Ex4); 1 (PCI-Ex1)
PCI112
VGAN/AN/AN/A
Storage Interface2*Serial ATA 6Gb/s
10*Serial ATA 3Gb/s
2*Serial ATA 6Gb/s
10*Serial ATA 3Gb/s
10* Serial ATA 3Gb/s / 1*PATA
eSATAIIN/A2 (by cable)2 (by cable)
RAID FunctionSATA RAID 0, 1, 5, 10, JBODSATA RAID 0, 1, 5, 10, JBODSATA RAID 0, 1, 5, 10, JBOD
LANDual GbE LAN(Realtek 8111D Gigabit LAN Controller)2 GbE LAN(Realtek 8111D Gigabit LAN Controller)2 GbE LAN(Realtek 8111D Gigabit LAN Controller)
AudioHD Audio (Realtek ALC889)HD Audio (Realtek ALC889)HD Audio (Realtek ALC889A)
Codec channel888
SPDIF IN/OUTYes/YesYes/YesYes/Yes
IEEE 1394333
USB 1.1Same as USB 2.0Same as USB 2.0Same as USB 2.0
USB 2.012 (4 by cable)12 (4 by cable)12 (4 by cable)
USB 3.02 (Backwards compatible with USB2.0)2 (Backwards compatible with USB2.0)
COM000
Ultra TPMN/AN/AN/A
DualBIOSYesYesYes
Thermal SolutionCopper Silent Pipe
Aluminum Heat sink
Hybrid Silent Pipe 2Hybrid Silent Pipe 2
Form FactorATXATXATX
PCB size30.5*24.4 CM30.5*24.4 CM30.5*24.4 CM

Net zoals alle andere top segment borden van Gigabyte is de GA-X58-UD7 een Ultra Durable 3 moederbord. Voor een goed artikel wat Ultra Durable 3 is en wat het allemaal doet wijst ik u naar TERW-DAN's artikel

http://i45.tinypic.com/b7jlva.jpg http://i50.tinypic.com/2jg9snq.jpg

Buiten dat is het bord geboud rondom het 333 programma van Gigabyte en heeft het een 24+2+2 power phase design welke stabieler en koeler moet zijn en dus ook tot een betere overklok moet leiden.
Het 333 Programma wilt het volgende zeggen. USB 3.0 ondersteuning, Sata 3 ondersteuning en 3x zoveel stroom door de usb verbindingen zodat je meer apparaten erop aan kan sluiten die stroom nodig hebben dan wel apparaten die meer stroom vragen zoals bv een sata 2,5" extrene schijf.

Wat zit er in de doos?
- de moederbord
- de hybrid slient pipe met wat TIM
- I/O shield
- Gebruikerhandleiding
- Snelle Instalatie handleiding
- Smart 6 handleiding

clickbaar 3888x2592

Al met al meer dan genoeg om je PC draaiende te maken. Ik had persoonlijk zelfs niet meer dan 2 sata kabels verwacht dus ik was aangenaamd verrast.

Een paar kenmerken

Naast de droge gegevens bevat het ook wel een paar kenmerken waarvoor je voor dit bord zou kunnen kiezen.
Net als bij de eXtreme bord heeft dit bord de mogelijkheid om direct te kunnen water koelen. De fittingen zijn helaas wel alleen voor een 3/8 verbinding en zit er bijvoorbeeld geen fittingen voor 1/2 slangen bij. De Hybrid silent pipe kan je dan ook niet meer aansluiten, maar niemand die dat een probleem gaat vinden als je gat waterkoelen.
Het bord bevat op de standard I/O gedeelte 2 combinatie poorten die je zowel als USB 2 poorten kan gebruiken als e-SATA.
De dubbele LAN poorten kan je gebruiken om te bridgen maar ook om te teamen.
Dat dit bord bedoelt is voor overclocker wordt ook heel duidelijk gemaakt met de hoeveelheid diagnostische leds en switches die direct op het moederbord zitten waardoor je de PC niet de hele tijd aan de kast aangesloten hoeft te hebben en je direct op het bord al mogelijke problemen kan ontdekken.
Zo bevat het bord leds voor CPU voltage, Northbridge voltage, Southbridge voltage en DDR voltage. Daarnaast heeft het frequentie leds CPU en Northbridge temperatuur leds en bevat het een power switch en reset switch. Bij de I/O gedeelte zit als laatste ook nog een CMOS wipe switch.

clickbaar 1238x1512

De Layout

Hier kom ik eigenlijk het eerste minpuntje tegen. Beide PCI-e 1x sloten zijn eigenlijk ombruikbaar of je moet hele korte kaartjes hebben aangezien de Northbridge koeler simpelweg in de weg zit. Buiten dat punt valt er eerlijk gezegd weinig op aan te merken.
De SATA connectoren zitten allemaal aan de zijkant van het bord in een 90 graden positie hierdoor kan je extra lange kaarten gelukkig goed kwijt en toch bij je sata kabels komen. De andere verbindingen hebben ze ook netjes aan het uiteinde van het bord gezet zodat je weinig belemmering tegen zal komen.
Teven is alles duidelijk gelabeld inclusief de front panel verbindingen bevatten kleuren en text zodat je niet lang aan het vogelen ben hoe het bij dit bord zit (toch altijd een ergernis van de oude borden)
De ruimte die je voor het CPU heb is zeer ruim. Zelfs een grote koeler als de Scythe Mugen 2 heeft geen probleem om aangesloten te worden. (enig probleem was dat ik de fan in pull moest zetten omdat in push de fan mijn geheugen modules belemmerde, maar mijn geheugen is hoog en is de Mugen 2 een hele brede koeler.
Op de PCI-e 1x probleem na kan ik eigenlijk geen probleem ontdekken. Het is allemaal duidelijk aangegeven en is het vooral slim ingericht. Het feit dat er nog aansluitingen als PS2, FDD en IDE opzitten is een leuke bonus maar is het eigenlijk niet meer nodig.

Meegeleverde programma's

Smart 6

Smart 6 is een setje tools waarmee je in sommige gevallen hele handige dingen snel en makkelijk kan doen even een kleine opsomming wat welke deel kan doen.
- Smart Quickboot: Hiermee kan je met twee vinkjes je boot tijd drastisch inkorten.
- Smart Quickboost: een simpele overklok tool gewoon knopje klikken en voila je pc loopt harder.
- Smart Dualbios: een handige optie voor als je makkelijk je wachtwoorden vergeet. Het slaat een aantal inlog gegevens op in je bios. En ja het is relatief veilig want je moet voor het gebruik van Smart 6 ook een wachtwoord opgeven.
- Smart Recorder: Hiermee kan je zien wanneer je pc aangezet is en kan je bij de file monitor zien welke file naar een extern apparaat gecopieerd is.
- Smart Timelock: De nachtmerrie van elke kind aangezien je hier aan kan geven wanneer de computer gebruikt mag worden en voor hoe lang je het maximaal mag gebruiken.

Easytune 6

Easytune 6 is feitelijk je overklok tool voor mensen die geen zin hebben om de hele dag in de bios te gaan zitten. Je kan hiermee feitelijk alles doen wat je in de bios ook mee zou kunnen maar dan met het gemak dat je dan al in windows zit.

Dynamic Energy Saver 2

Een programmatje waarmee het moederbord dynamisch het voltage kan regelen van je processor en je geheugen trager kan zetten wanneer je niks doet. Het bespaard een paar watt als je het gebruikt maar reken niet op grote aantallen het gemiddelde wat ik kon zien met alle functies in gebruik was tussen de 4-7 watt, maar je kan op een verjaardag wel tegen je buurman zeggen dat je mileubewust bezig ben :+

Benchmarks

als eerste even de volledige test systeem specs.
CPUi7 920 DO @ 2,67 GHz
Memory12 GB G.Skill Trident PC-16000
videocardSapphire Radeon 5870 1GB
HarddiskIntel Postville 160 GB

De eerste benchmark is Super pi en ter vergelijking heb ik de gegevens overgenomen van Terw_Dan's Gigabyte GA-P55-UD6 review. Hoewel het geen directe 1 op 1 vergelijking is laat het wel het verschil zien tussen LGA 1156 platform en LGA 1366 platform. De benchmark is gedraait met dezelfde kloksnelheid (beide op 2,67 GHz) alleen zit er hier meer geheugen in al zou dat weinig uit moeten maken.

Super PI 32M
GA-X58-UD7 + i7 920 13m 04.486s
GA-P55-UD6 + i5 750 14m 18.344s
gegenereerd door TERW_DAN's benchbakker

Het geeft natuurlijk geen representatief beeld maar laat vooral het verschil zien tussen de LGA 1156 + i5 zien met een LGA1366 + i7 cpu.

Verder Heb ik nog een PC Vantage run gedaan op standard instellingen waarvan het volgende de resultaten zijn.

PC Mark Vantage
Communication Suite 9050
Productivity Suite 15539
HDD Test Suite 10052
gegenereerd door TERW_DAN's benchbakker

Aangezien Terw_Dan (onze welbekende Gigabyte reviewer) laatst een Gigabyte GA-790XTA-UD4 in zijn handen heeft gehad en de mogelijkheid gehad om USB3 te testen dankzij een Buffalo Drivestation HD-HXU3 1TB wilde ik die gegevens niet laten ontbreken in deze review, maar aangezien ik niet over zo'n schijf beschikt zou ik het achterwege moeten laten welke eigenlijk onzin is aangezien de betreffende USB 3 controller in beide moederborden exact hetzelfde is.

HDtune Buffalo USB3.0 avg MB/s
USB 2 29.0
USB 3 115.4
gegenereerd door TERW_DAN's benchbakker

Als laatste test heb ik SATA 2 met SATA 3 vergeleken dit door mijn Postville aan de SATA 3 controller te hangen. Het eerste wat ik eigenlijk merkte was dat ik de SSD met geen mogelijkheid kon flashen. Nadat ik hem aan de ICH10R controller had gehangen gaf het geen problemen meer.
Het tweede wat opviel was dat de SSD gewoon niet lekker leek te werken aan de sata 3 controller. Alsof het allemaal net ietsje trager was en net ietsje langer moest denken. Ik bedoel hiermee echt geen schokkende verschillen maar gewoon het idee dat de sata3 controller nog wat tweaks kon gebruiken. De uiteindelijke tests laten dit eigenlijk ook wel zien.

Sata 3 controller

Intel ICH10R Controller

Laten we het gelijk meer zeggen het is geen goedkoop bord en je moet het bord ook eigenlijk zien onder zijn eerste naamgeving namelijk GA-EX58-Extreme2 want dat is het eigenlijk gewoon de opvolger van de GA-EX58-Extreme met als toevoeging USB3 en Sata3 en 24 phase power design. Het is het top segment van Gigabyte en hierdoor is de prijs er ook naar met zo'n 270 Euro.

Tips voor SSD gebruikers
Zoals ik al aangaf nog een paar tips voor ssd gebruikers.
Test op welke controller de SSD het lekkerste wil draaien voor mij persoonlijk was het de ICH10R controller ipv de Sata 3 controller. Daarnaast heeft Gigabyte zelf ook nog 2 sata poorten erbij gedaan en uitzoeken loont aangezien in mijn geval de intel ook niet wilde flashen vanaf de sata 3 controller.
gebruik je de intel controller installeer dan niet de intel controller driver, want hiermee haal je bv de trim support van oa. de Intel SSD weg op het moment van schrijven.

Gigabyte levert zoals gewoonlijk ondertussen een hoog kwaliteit moederbord af waar die gericht is voor de overklokkers onder ons. Zoek je een simpel bord dan kan ik alleen maar zeggen koop een goedkopere versie maar ga je overklokken dan zijn er weinig tot geen betere borden te vinden.
Het feit dat het bord ook al Sata 3 en USB 3 heeft kan net de doorslag geven waarom je voor deze moderbord zou gaan ivm met bv een Asus Rampage 2 EXTREME of een MSI Eclipse SLI en hij is bijna 100 Euro goedkoper dan een EVGA Classified.
Het enige echte nadeel wat ik kon vinden was dat de PCI-E 1x poorten dankzij de waterkoeling Nothbridge een beetje nutteloos zijn.

foto gallery
Hiervoor moet ik toch wel naar een externe plek verwijzen maar op mijn site heb ik ook een gallery staan met nog een paar foto's net als wat van de andere onderdelen die ik heb gebruikt tijdens het testen

Heb jij ook een Gigabyte GA-X58A-UD7?

Mooie review!
Over de Sata 3, ik denk dat die probleempjes in de toekomst met nieuwe BIOS versies worden verholpen!
Ja ik denk het ook wel of in ieder geval met drivers. Zoals ik al in de review aangaf is het niet zo dat het gelijk slecht is. het is gewoon net het verschil tussen goed en zeer goed nog.

Om die reden geef ik ook aan dat het nog wat tweaks kan gebruiken in plaats van te zeggen van het is volkomen bagger want dat is het absoluut niet.
En vergeet niet dat het voornaamste voordeel gehaald wordt uit SATA 6Gbps drives op die controller. En die zijn er momenteel nog niet. Binnenkort komt er wel een SATA 6Gbps SSD op de markt, wie weet kan die wel gebruik maken van de extra bandbreedte.
Immers, een schijf met SATA 3Gbps controller zal nooit meer dan 300MB/s halen.
Ook hier wordt de review gewaardeerd

Inmiddels was er een nieuwe F4 versie van de BIOS voor de UD-7
Had je die al gebruikt?
Zelf net deze F4 op mijn computer gezet en merk niet veel verschil.
Wel een paar keer dat ie bij het opstarten niet lekker doorliep.
Mooie review!. En komt ook op een goed moment: ik sta op het punt mijn trouwe gigabyte Ga-EX58-UD4p bordje te gaan vervangen, en dit bord staat in mijn vergelijkend waren-onderzoek op de eerste plek momenteel. USB-3.0 en Sata-3 is gewoon nog een beetje toekomstmuziek, gezien het hardware aanbod voor deze poorten, maar ik verwacht hier in de nabije toekomst wel het e.e.a. Dus dan maar klaar zijn voor die toekomst.

Mijn huidige bord beschikt ook over al die leuke tools van Gigabyte, maar ik moet zeggen dat ik ze niet gebruik. Quick-boost gaf bij mij bsod's of freeze's om onverklaarbare redenen: als ik handmatig de settings omhoog gooi, is er niks aan de hand.

Als laatste geef ik gelijk, dat gigabyte in dit segment, een aantal hele nette moederborden heeft afgeleverd met een redelijk prijskaartje..
_/-\o_
Voor mij was het juist vanwege stabiliteit. Ik heb hiervoor 2 Asus moederborden gehad en was er eigenlijk nooit echt tevreden over altijd waren er wel rare problemen die zelfs na 100x melden nooit werden aangepakt. MSI nooit geprobeert komt voornamelijk door de slechte start die ze hadden toen ze de moederbord markt betreden.

de bsod of freeze momenten heb ik met dit bord niet ervaren. het grote voordeel van bv ET vind ik juist dat ik de settings lekker makkelijk in windows omhoog kan gooien. werkt het dan kan ik hete wel hard in bios doen. Ik zie het ook als een tool en niet iets waar je 100% op moet vertrouwen want Bios quickboost kan je ook gewoon in de bios instellen. het is alleen wat makkelijker gemaakt voor minder ervaren gebruikers. Nadeel is alleen dat als je bv een crash krijgt het moederbord soms niet meer snapt maar dat is met alle tools zo.

Het zijn allemaal handige tools om snel mee te zien wat het doet, want je doe het 10x makkelijker in windows met een keertje een reboot dan elke keer de bios induiken en het aan of uit te zetten.
Welk schroefdraad wordt er gebruikt voor de fittingen?
Misschien kun je er zelf fittingen voor 1/2 slangen in schroeven.
Fittingen zijn 3/8. 1/2 zal je echt niet zien. Niet zo vreemd ook aangezien het verschil tussen 3/8 en 1/2 niet te merken is in temperatuur met waterkoeling.

Sorry voor de late reactie trouwens.

[Reactie gewijzigd door Hakker op 28 juni 2010 21:47]

(( Review ( was door Hakker, zaterdag 13 februari 2010 ))
Late reacties maar voor de verduidelijking en rechtzetting.!

Storage Interface voor GA-X58A-UD7(rev. 1.0 en rev. 2.0) heeft ook 1*PATA
(( http://www.gigabyte.us/pr...uct-page.aspx?pid=3527#sp http://www.gigabyte.us/pr...uct-page.aspx?pid=3251#sp ))

Even dit nog :
""Het feit dat er nog aansluitingen als PS2, FDD en IDE opzitten is een leuke bonus maar is het eigenlijk niet meer nodig.""
Wel meer dan nuttig als het Wel nodig is.
perfect bord.. kijk maar in de Linx strable club.. UD7- X58 rules..