Specificaties Socket 1156 met Intel P55 chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GA-P55-UD6 Review

TERW_DAN 4 januari 2013, 3.903 views

Gigabyte GA-P55-UD6

Pluspunten

• OCbaarheid
  • featureset
  • meegeleverde software

Minpunten

• ietwat aan de dure kant in vergelijking met de P55-UD4
  • de 'northbridge' heatsink zou best weggelaten kunnen worden.

Layout Score: 4
Specificaties
Smart 6 software
Overclocking

De Gigabyte P55 UD6 is het meest uitgebreide bord uit de eerste serie Gigabyte P55borden. Ik had al eerder met de Gigabyte P55-UD4 kunnen testen, de UD6 werkt hetzelfde, maar is simpelweg een stuk uitgebreider. Omdat ik met dit bord 2 leuke dingen heb kunnen testen leek het me toch zinnig er een review over te schrijven.
Ten eerste is dat de softwarebundel die Gigabyte meelevert, ten tweede is zijn de overclockprestaties van dit bordje.

Specs

Socket1156
ChipsetIntel P55
PCIe x16 sloten1
PCIe x8 sloten1 (fysiek x16)
PCIe x4 sloten1 (fysiek x16)
PCIe x1 sloten2
PCIsloten2
DDR3 sloten6 (max 16GB ram)
S-ATA6x S-ATA (intelchip)
2x S-ATA (JMB362 chip)
2x S-ATA (Gigabyte S-ATA2chip)
2x eS-ATA (JMB362 chip)
P-ATA1x P-ATA )Gigabyte S-ATA2chip)
USB14x USB (4 via header)
Netwerk2x 1Gbps (RTL8111D)
Audio7.1 channel (RTL ALC889A)
Firewire3x (1 via header)
OnboardbuttonsPower, reset, clrCMOS
Debuggingport80 debugger
MultiGPUATICrossfireX, Nvidia SLI (PCIe x16 en PCIe x8)

Naast het moederbord zit er natuurlijk nog meer in de doos. Meegeverd worden
• I/Oshield
• Manuals
• DriverDVD
• 1 P-ATAkabel
• 4 S-ATAkabels
• 1 S-ATA bracket
• SLIbridge

Het bord is gebaseerd op de inmiddels welbekende blauwe PCB van Gigabyte met witte en lichtblauwe sloten. Blauw/grijze heatsinks maken het geheel af.
De layout van het bord is redelijk standaard, plek genoeg voor videokaarten doordat er geen sloten direct onder elkaar zitten. Gigabyte heeft de P55 chip, de S-ATAchips en VRMs verbonden door een redelijk groot koelblok dat zat op de plek waar normaliter een northbridge zet. Helaas is deze zo geplaatst dat het x1 slot enkel bruikbaar is voor korte kaartjes. De heatsink is gedeeltelijk ook geplaatst voor de looks, zoals Gigabyte eerder in een interview ook aangaf.
Er zijn op dit bord 24 phasen geplaatst voor de stroomtoevoer naar de cpu, waarmee het bord prima overweg kan met flinke overclocks. Voor de doorsnee gebruiker is dit wel wat overkill, die heeft al meer als zat aan de 12 die op de andere modellen te vinden zijn.
Op dit bord worden nog analoge phases gebruikt in plaats van digitale. Gigabyte heeft hiervoor gekozen, omdat er nog geen merkbaar positief verschil was met digitale uitvoeringen. In de toekomst is de kans groot dat dit gaat veranderen, op het moment dat er voordelen aan vast zitten.

Opvallend is dat dit bord plek bied aan 6 DDRsloten. Veel borden gaan maar tot 4. Ook al heeft het bord 6 sloten, triple channel is niet mogelijk, gezien de Intel socket 1156 core i5s en i7s dit niet ondersteunen. Er kan tot maximaal 16GB aan geheugen in het bord gezet worden.

Op de achterkant van het bord zitten 2 netwerkpoorten, 10 USBpoorten, 2x SPDIF, een PS/2 en 6x 3.5mm jacks. Verder 2 firewirepoortjes (4pins en 6 pins). 2 USB poorten delen hun plek met een eS-ATApoort. Zowel USB als eS-ATAapparaten kunnen hierop ingeplugd worden. Deze combinatie is gemaakt om ervoor te zorgen dat eS-ATA apparten gelijk van stroom kunnen worden voorzien.

Het bordje maakt gebruik van Gigabyte's Ultra Durable 3 en heeft daarnaast nog wat handige foefjes. Zo zit er Smart Dual Lan op het bord, waardoor mocht 1 van de netwerkchips falen de andere het direct overneemt, ook zonder de kabel opnieuw in te pluggen. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik tot nu toe bijna niet heb meegemaakt dat een netwerkchip faalt (op een enkele keer na toen de bliksem erop was ingeslagen), maar het is een prettig idee om te weten dat het redundant is uitgevoerd.
Een andere extra backup is die voor de bios. Mocht de primaire bios om wat voor reden dan ook falen, dan zal de backupbios de mainbios herstellen en zorgen dat het systeem weer opnieuw kan starten.
Vooheen had Gigabyte 2 losse chips die allebei hun werk deden. Op mijn oude 7n400 pro2 had ik de issue dat het ding willekeurig van een van de 2 biossen bootte. Omdat er 2 verschillende versies opstonden bootte deze de ene keer met de F4 versie en de andere keer met de F6 versie. Dit design heeft Gigabyte aangepast, waardoor de backupbios er nu puur en alleen is voor backup, zodat dit soort rare dingen niet meer gebeuren.

Waar de UD4 de onboardknoppen nog moest missen heeft de UD6 deze wel. Op het bord zit een powerbutton (naast de ATXconnector) een resetswitch (naast de S-ATApoorten) en een CMOSreset switch naast de frontpanel connectors. De powerknop is een grote knop die niet te missen is. De andere 2 knopjes zijn wat kleiner, de kans dat je deze per ongeluk indrukt is dan ook niet zo groot. Op mijn EP45-DS4P zit ook een clearCMOS, als je die indrukt dan wordt de bios gereset, maar je moet nog steeds handmatig het systeem herstarten. Die functie is nu gecombineerd, waardoor als je op de clearCMOSknop drukt, het systeem vervolgens ook opnieuw opstart zodat de nieuwe settings bruikbaar worden.

Smart 6 software
Met de nieuwe reeks P55 borden heeft Gigabyte ook een tookit op de markt gebracht voor deze borden. Smart 6. Smart 6 is een verzameling van 6 applicaties die wat leuke dingen mogelijk maken. Hoewel ik er zelf niet snel gebruik van zal maken en waarschijnlijk het grootste gedeelte van de tweakers.net is het toch leuk om eens naar te kijken. Voor de gemiddelde gebruiker zullen deze dingen namelijk best van pas komen.

Het eerste tooltje is SMART QuickBoot. Een bijzonder eenvoudig tooltje om het opstarten van de PC aanzienlijk te versnellen. Door gebruik te maken van suspend to ram kan het systeem in enkele seconden (het bord deed het icm Win7 bij mij in 7 seconden) weer bruikbaar zijn.

De 2e tool is Smart QuickBoost. Een tooltje om de cpu automatisch te laten overclocken. Asus heeft een soortgelijke tool als CPU-up. Het principe is simpel, klik op 1 knop en je cpu loopt sneller.

Ik heb mijn i5 750 getest op de TwinTurbo stand en dat ding ronkt gezellig verder op 3,8GHz zonder problemen. Voor de Ocnewbie is dit een ideale manier om wat extra power uit het systeem te krijgen.
Ik moet wel zeggen dat bij zware belasting (wPrime 1024) de i5 toch wat te warm wordt en daardoor automatisch uitschakelt. Omdat ik zelf alleen het stockkoelertje heb liggen kan de koeling inderdaad beter. Als de cpu wat lager geclockt is (bijvoorbeeld dmv de Turbostand), dan loopt het wat koeler.

Als 3e komen we Smart recovery tegen in de SMART6 collectie.

Smart recovery is een manier om een soort herstel punten aan te maken van directories zodat bestanden hersteld kunnen worden als deze verwijderd over overschreven zijn. Het neemt natuurlijk wel wat ruimte in op de schijf (dat is in dit progje in te stellen).
Het is geen backup, maar wel een extra hulpmiddel om bestanden terug te krijgen na een bestand dat per ongeluk weggegooid is.

Tool 4 is Smart Dualbios. Hoewel de naam doet vermoeden dat het iets is met dualbios is dat het niet echt. Smart Dualbios is een tooltje om de extra ruimte die er is op de CMOSchip te gebruiken om wachtwoorden en belangrijke data op te slaan. Een voordeel is dat deze na een format niet weg zijn.

De een na laatste tool is Smart TimeLock, de tool waar waarschijnlijk ieder kind een hekel aan gaat hebben. Je kunt hier mee namelijk de tijd instellen dat een PC gebruikt mag worden.
Mocht de tijd verstreken zijn dan verschijnt er een popup die aangeeft hoeveel minuten er nog gebruikt gemaakt kan worden van het systeem.

De tijden liggen uiteen van 15 minuten tot de rest van de dag, die met het password van Smart6 ingegeven kan worden. Als er geen password wordt ingevoerd dan sluit het systeem zich zelf af. Rebooten helpt maar van korte duur, want na een paar minuten verschijnt de Smart TimeLock weer.

De laatste tool is er eentje waarmee gekeken kan worden wat de activiteit was van de pc. Snart Recorder houdt namelijk bij wanneer het systeem is aangezet en weer uitgezet

Daarnaast houdt het ook nog eens bij welke bestanden er naar externe apparaten zijn gekopieerd
Voor de echt parano´de mensen geen feilloze tool, maar het is wel grappig om te zien of je pc is aangeweest of niet.

Al met al zit er een best leuke toolkit bij, ook al zou ik zelf 5 van de 6 tools niet gebruiken (uitzondering is de smart quickboot, veel makkelijker een snel startend systeem maken kan bijna niet), de tools zijn voor de beginnende gebruiker best handig.

En van de tools voor beginnende gebruikers gaan we door naar de andere kant van het spectrum, het overclocken.

Overclocking
Eind oktober werd door Gigabyte het Gigabyte TweaKING event georganiseerd in Parijs. Als basis van deze overclockcompetitie lag het Gigabyte P55-UD6 moederbord. Dit was natuurlijk een ideale manier om eens te kijken wat dit bord zoals presteerde.

Als eerste de setup van het systeem:
CPUCore i5 750 (2,66GHz)
MoboP55-UD6
VGAGigabyte GTX260 superOC
Geheugen4GB Kingston HyperX DDR3 PC16000 CL9
PSUEnermax 625W modue 82+
SDDKingston 64GB SSD
KoelerGlacialTech F101

Tijdens dit event mocht er niet boven de 4000MHz geklokt worden, en ging het puur om het aanpassen van geheugentimings en dergelijke om het bordje zo snel mogelijk te krijgen. Voor alle ins en outs is het leuk om het artikel dat ik samen met wat mensen van Madshrimps over dit event heb geschreven te lezen.

Naast het overklokken wat de verschillende teams hebben gedaan heb ik ook nog even wat benches uitgevoerd om te testen.
Als eerste de 32M SuperPi. Ik heb getest op de default clock en deze naast de tijd gelegd op 4GHz zonder tweaks en naast de 3 snelste op het TweaKING event:

SuperPi - 32M
2.66GHz 14m 18.344 s
4.00GHz (geen tweak) 9m 23.000 s
Team Czech 9m 03.469 s
Team Belgium 9m 06.047 s
Team Latvia/Estonia 9m 06.907 s
gegenereerd door TERW_DAN's benchbakker

De 2e benchmark die gedraaid is was 3DMark 2001. Op de standaard clocks doet dit systeem zo'n 72000 3DMarks. Met een overclock doet het systeem er toch een kleine 10K meer, zoals in onderstaande tabel te zien is:

3D Mark 2001
2.66GHz 72000
Team Turkey 81590
Team Belgium 80906
Team Norway 80791
gegenereerd door TERW_DAN's benchbakker

Voor ge´nteresseerden, de volledige uitslagen van alle deelnemers aan het event zijn te vinden op mijn tweakblog.

prijs
Het bordje ligt op het moment van schrijven voor zo'n 175 euro in de winkels. Dat is twee tientjes meer dan de UD5 en ongeveer 4 tientjes meer dan de UD4.

conclusie
De P55-UD6 is een mooi bord dat zich voornamelijk richt op de overclocker en de echte high-end user die stapels aansluitingen wil hebben op het bord. De meegeleverde software is compleet, het bord is van prima kwaliteit en de overclockmogelijkheden zijn zelfs zonder extreme LN2 koeling heel behoorlijk.
Het zou niet direct het bordje zijn dat ik aan zou raden. Ik vind zelf de Gigabyte P55-UD5 of de Gigabyte P55-UD4 een wat betere prijs/kwaliteit verhouding hebben. Maar dat is omdat ik bijvoorbeeld niet echt heel veel S-ATApoorten nodig heb (vanwege een losse controller) en niet echt een die-hard overclocker ben. Ben je dat wel, dan is de UD6 een prima bord, anders is de UD4 of UD5 het overwegen waard.
Voor wie op zoek is naar zaken als USB3 en S-ATA 6Gbps zal naar de nieuwe P55A serie moeten kijken (maar daar kan ik nog niet heel veel over vertellen, omdat ik nog echt goed aan het testen moet met de P55A-UD6).

Heb jij ook een Gigabyte GA-P55-UD6?

Super Netjes ;)

Zou nog wel een plaatje van de reset en clear cmos willen zien kon het niet echt ontdekken.
Zit die stroombesparing software er niet meer bij? Dynamic Energy Saver
Lijkt me dat er idle wel een heel stel voltage regulators uitkunnen, bij 12fases scheelde het al een watt of 5 met 24 zal het nog iets meer zijn denk ik.
Bij dit plankje zit de Dynamic Energy Saver 2.
Ik heb dit bord niet meer, wel z'n iets nieuwere broertje, de P55A-UD6. Daar kan ik nog wel eens wat testjes op draaien en kijken wat die doet. De voltage regulators worden als het goed is ook uitgeschakeld als ze niet gebruikt worden.
wederom een erg nette review :)
Ben er inderdaad even voor gaan zitten. :)
Wat kunnen mensen toch goede reviews schrijven O+
Een dikke 5*
Mooie review, Gigabyte heeft 3 versies van de UD6, de p55A (ondersteuning voor sata 600 en usb 3, en de UD6 p55-c, , misschien welke " meerwaarde" deze laatste heeft?? ;) ;)
De UD6-C heeft geen TPM chip die de UD6 wel heeft. Waarschijnlijk zal de -C voor een andere markt zijn. Dit zie je vaker. Zo hebben wij in Europa de Gigabyte EP45-DS4, maar niet de DS4P, wat dezelfde plank is, maar MET TPM chip. Blijkbaar is dat dus een stukje hardware dat redelijk de markt bepaald waar het wel of niet terecht komt.
Inderdaad mooie review. Heb zowel op dit moment de UD4 als de UD6 UD2 als de UD4 in huis , (voor klanten) maar vindt net als jou de UD4 zijn veel hogere prijs niet gerechtvaardigd. Hoewel het lange lijstje controllers in de bios wel indrukwekkend is.

Spijtig is dat ik dacht dat de UD4 wel kon in combinatie met 2x4GB Kingston DDR3-1333, maar dat werkt dus niet. Had dat eigenlijk wel verwacht van een dergelijk geprijsd en bij de tijd moederbord.

[Reactie gewijzigd door Malarky op 24 november 2009 10:34]

Waarom werkt dat niet dan?
De UD6 werkte op het TweaKING event werkte het prima met HyperX mem. Op de P55A-UD6 heb ik zelfs een setje OCZ spul werkend, terwijl dat juist het spul is dat normaliter bakken met problemen geeft.
Enige wat ik me kan bedenken is dat het spul wat meer voltage nodig heeft.
Hij blijft hangen tijdens het Windows booten of installeren (bij bootlogo). In dit geval Windows 7 x64. Daarna 2 nieuwe reepjes 2GB OCZ PC3-10666 Gold Edition erop losgelaten. Zelfde probleem. Blijkt 1 van de reepjes niet goed te zijn. Wel moest heel de Windows opnieuw geinstalleerd worden, repair werkte ook niet. Morgen even testen met het andere Gigabyte moederbord want een hangende windows in combinatie met hardware jah dat heb ik regelmatig gezien bij Asus, maar voor Gigabyte kan dit niet waar wezen.

Met voltages spelen is voor mij laatste optie, ik ben geen overclock held al helemaal niet wat spullen betreft die naar klanten moeten.

[Reactie gewijzigd door Malarky op 24 november 2009 10:23]

Maar je zult waarschijnlijk wel met de voltages aan de slag moeten, omdat die DIMMen dat nu eenmaal vereisen. Veel spul draait namelijk op een veel hoger voltage dan de standaard 1.5V voor DDR3. Dat heeft niets met OCen te maken, enkel met het zorgen dat je binnen de specs van de fabrikant van het geheugen zit :)
Maar bijna alle geheugen heeft in zijn SPD chip fail safe waarden staan die op 1,5V zouden moeten werken. Ik ben recent nog geen enkel geheugen tegengekomen dat dit niet heeft. Anders zou je vaak nog niet eens in je BIOS kunnen geraken.

Als het geheugen dan niet werkt op 1,5V bij de "veilige" waarden, dan is er meestal toch iets mis. Iets meer spanning kan dan wel helpen, maar het zou niet mogen.
Ja, maar veel geheugen werkt dan maar met een enkele dimm of op lagere snelheden.
Daarom is het aan te raden je wel te houden aan de specs van de DIMMfabrikant.
Ik zeg het maar omdat je laat uitschijnen dat het niet aan het moederbord, of de combinatie van het moederbord met het geheugen, ligt, maar puur aan het feit dat het geheugen niet zou werken met 1,5V (al dan niet met verlaagde snelheden).
Uhmmm uchu uche kuch kuch, dat zijn toch niet je echte wachtwoorden in het plaatje hoop ik? Mooie review TERW_DAN.
Zeer mooi uitgebreide review :D
Mooie review.

Probleem opgelost!

[Reactie gewijzigd door BlueZero op 25 november 2009 20:46]

Super mooie review weer van een mooi bordje :)
Terw_Dan, welk verschil merk je in stabiliteit / overklokken / mogelijkheden tussen de P55-UD6 en de P55A-UD6 ?

Behalve USB3 en SATA6 die ik verder voorlopig echt niet nodig heb.
Zijn de biosinstellingen beter / uitgebreider / betere stabiliteit?

Benieuwd wat jouw reden van omruilen is....
Ik heb nooit omgeruild, ik heb gewoon beide borden een keer kunnen testen. Helaas niet tegelijkertijd met dezelfde hardware, dus ik kan niet heel veel zinnigs zeggen over de prestaties ten opzichte van elkaar.