Gigabyte GV-N26SO-896I OC Review

Gigabyte GV-N26SO-896I OC

Pluspunten

• OCbaarheid
  • Snelheid

Minpunten

• wat aan de dure kant ivm de nieuwe Radeons

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Eerder had ik al de kans om te kijken naar de Gigabyte GTX 275 Super Overclock (GV-N275SO-18I). Naast de GTX275 versie van deze kaart kreeg ik ook nog de GTX260 kaart binnen om deze eens te testen.

Gigabyte Super Over Clock LOGO

Ik heb dezelfde benchmarks losgelaten op deze kaart, om het ding eens leuk te vergelijken, daarnaast heb ik een stuk uitgebreider als in de vorige review getest wat de verschillen in prestaties zijn met een beperkte snelheid. Dit heb ik gedaan door de kaart niet alleen op x16 snelheden, maar ook op x8, x4 en x1 snelheden te testen in verschillende benchmarks.

Net als de GTX275 is de GTX260 superoverclock een kaart waarbij de de GPU's met de hand worden uitgezocht om de beste eruit te halen voor deze serie kaarten. Daarnaast beschikt ook deze kaart over Ultra Durable VGA. De kaart is verder gebaseerd op het reference design van Nvidia voor wat betreft de koeler, deze wijkt op de sticker na namelijk niet af van andere kaarten.

Specificaties

Specificaties GV-N260SO-896I
ChipsetNVIDIA GeForce GTX 260
Core Clock680MHz (stock 650MHz)
Mem Clock2500 Mhz (stock 2000MHz)
Shader Clock1466MHz (stock 1400MHz)
Memory896MB
HDMI
VGA
Stroomconnectoren2 6pins PCIe
Multicard ondersteuningSLI, triSLI

Verder zijn er nog een aantal zaken meegeleverd, namelijk:
2x Molex naar PCIe stekker
DVI naar VGA verloopje
HDMI naar DVI verloopje
Spdif kabel
Manual
DriverCD

De aansluitingen voor stroom en Spdif zitten aan de zijkant, waardoor de kabels van de kaart niet in de weg zitten als deze in een kast geplaatst worden. Zelf heb ik deze kaart in een Lian Li PC-7B Plus II gehad en daar zat de achterkant van de kaart toch wel in de weg van de HDD die in een rekje voorin zit. Gelukkig zijn in de loop der jaren de kasten wel iets ruimer geworden, maar het is wel iets om rekening mee te houden, de PCB van de kaart is 271mm lang en de koeler steekt niet uit.

software
Gigabyte levert een klein tooltje mee waarmee de kaart nog wat verder overgeclockt kan worden, genaamd GAMER HUD Lite
Het is een heel simpel tooltje, waarmee de kloksnelheden ingesteld kunnen worden als je wil gaan overclocken. Als default doet het ding het helemaal automatisch. Ik heb er niet nog verder mee overclockt, eigenlijk alleen underclockt voor de vergelijking met stockspeeds.
Het tooltje is lekker simpel en heeft wat minder bling-bling als veel andere tooltjes van Gigabyte, waar ik wel blij om ben, wat mij betreft mag het namelijk zo simpel mogelijk zijn.
Verder zijn er geen games gebundeld met de kaart. Ik vind dat best prettig, het brengt toch altijd wat extra kosten met zich mee en lang niet altijd zijn de meegeleverde games echt leuk of je hebt het ding al liggen als je echt de game graag wilt hebben.

Benchmarks
Ik heb een aantal benchmarks gedraaid, zowel de echte benchmarks als wat games. Als benchmarks heb ik de volgende gepakt.
3DMark '03
3DMark '06
3DMark Vantage
CineBench10 openGL render

Verder heb ik de volgende games getest
Grand Theft Auto IV
World in Conflict

De games en benchmarks heb ik zoveel mogelijk op 4 resoluties gedraaid (1280x1024, 1680x1050, 1920x1200 en 2560x1600).

De config die ik heb gebruikt om het geheel te testen bestaat uit de volgende hardware.
MoederbordGigabyte EP45-UD3P
AMD Radeon HD4770 512MB
Gigabyte GTX260 Super Overclock 896MB
Gigabyte GTX275 Super Overclock 1792MB

Lightsmark 2008
Lightsmark rendert een aantal scenes met verschillende belichting en het resultaat is het gemiddeld aantal frames per seconde.

Tot 1920x1200 loopt de GTX260 op stocksnelheden heel netjes mee met de HD4870. Daarboven moet de HD4870 het echter afleggen tegenover de GTX, die dan een stuk meer frames neer weet te zetten.

3DMark

CineBench 10 64b
De Radeons weten in de OpenGL render een stuk hogere score neer te zetten dan beide GTXen, op zowel stock als Ocsnelheid.

Furmark
Voor Furmark heb ik 10000 frames laten renderen en gekeken wat de tijd was in miliseconden om deze frames te renderen.
Opvallend is dat de GTXen redelijk dicht bij elkaar uitkomen, maar dat ze veel sneller zijn dan de Radeons, die er een stuk langer over doen.

GTA IV
Een van de grafisch zwaardere games, die ook nog eens een mooie ingebouwde benchmarktool heeft.
De 4770 had niet genoeg geheugen voor alle tests. De HD4870 scoort hier overal het beste,

Ook World in Conflict heeft een mooie ingebouwde benchtool
Op de lagere resoluties doet de HD4870 beter zijn werk, maar op 2560x1600 weten de GTXen weer beter te presteren.

Farcry 2
Farcry 2 heeft ook de mogelijkheid om met een tooltje benchruns te doen, dus daar heb ik ook mooi gebruik van gemaakt.
Ook hier zien we dat met name op de hogere resoluties de GTXen in het voordeel zijn.

Naast de reguliere benchmarks heb ik ook eens getest wat voor impact de bandbreedte nu heeft op deze kaart. Op verschillende plekken komt de vraag nu tevoorschijn of het uitmaakt of een kaart op x16 of x8 bandbreedte draait. Daarom de proef.
Hij is redelijk simpel uitgevoerd. Door middel van een stuk papier dat in het PCIe slot geschoven is heb ik een aantal lanes afgedekt. En op deze manier de kaart op x8, x4 of x1 snelheid laten lopen en dit vergeleken met de x16 snelheid.
De benches zijn gedaan op 2560*1600, om op die manier zoveel mogelijk van de kaart te vragen.

3DMark Vantage

Alleen bij de x1 snelheden zit er een noemenswaardige drop in. Op x4 is de kaart nauwelijks langzamer dan op x8 en x16.

Lightsmark 2008
De drop van x16 naar x8 is nog vrij klein, maar bij x4 en x1 zie je dat het toch behoorlijk wat in snelheid scheelt, waarbij er op x1 snelheid nog maar grofweg de helft van het aantal frames overblijft.

Furmark
Bij Furmark maakt het bijna niets uit. Op x1 is het iets langzamer, maar nog steeds geen schrikbarend verschil.

GTA IV
GTA IV is erg raar. Ik had verwacht dat hij bij x4 ver naar beneden zou storten, gezien het verschil bij x16 naar x8, maar hij presteert zelfs beter. Dit zelfs na meerdere benchruns gedaan te hebben op zowel x16 als x8 waarbij ik iedere keer gecheckt heb of de omstandigheden hetzelfde waren. Ik ga het nog testen op een ander systeem, maar zoals het er naar uitziet presteert het in GTA IV beter op x4 dan op x16.

World in Conflict
Hetzelfde zien we bij World in Conflict, ook hier geeft x4 een beter resultaat dan x8. De verschillen zijn wel duidelijk merkbaar tussen x1 en x16.

Farcry 2
De verschillen tussen x16, x8 en x4 zijn vrij klein, maar bij x1 zit er ineens een heel groot gat tussen.

Gigabyte geeft een adviesprijs van 180 voor deze kaart, maar hij is al wat goedkoper te vinden, waarmee hij voor 160 te krijgen is.

Net als de GTX275 is dit een leuke kaart, waarbij de OC eigenschappen prima zijn. De kaart is misschien wat aan de dure kant vergeleken met de Radeon's, maar voor de Nvidia fan en/of overclocker is dit een leuke kaart.
De kaart is ongeveer net zo snel als een stock GTX275, die voor meer in de winkel liggen. Dus als je een GTX275 overweegt, kijk toch eens naar dit kaartje.
Persoonlijk zou ik liever voor een HD4890 gaan, of een HD5xxx serie (mits die verkrijgbaar zijn), maar als ik een kaartje zou willen hebben om echt mee te gaan Ocen is het leuk om er eentje te hebben met een erg goede GPU, dus zou dit exemplaar zeker meegenomen worden in mijn overweging.

links
3D Mark Vantage
3D Mark 06
3D Mark 03
CineBench 10

Far Cry 2
Left 4 Dead

TERW_DAN's benchbakker

En niet te vergeten het dankwoord richting Gigabyte, die zo aardig was om me deze GTX260 uit te lenen :)

Heb jij ook een Gigabyte GV-N26SO-896I OC?

Die HD4870 waar je mee vergelijkt, is dat een 512MB versie of een 1GB versie?
Dat is een 1GB versie. Heb de specs er even bijgezet :)

[Reactie gewijzigd door TERW_DAN op 2 december 2009 21:53]

wederom erg mooie review :)
zou je misschien een 4890 kunnen testen want ik zou graag van een XFX 260 naar ATI 4890 willen gaan. Dan weet ik ongeveer hoeveel ik er op vooruit zou gaan.
Wil ik best doen, maar ik weet niet of ik een 4890 kan regelen. Helaas is mijn hardware voorraad ook niet onuitputtelijk ;)
Bijzonder nette en uitgebreide review, met een conclusie die me wel bevalt. :P
Mooi uitgebreide review, super terw!
Met de conclusie kan ik het zeker vinden, uitgebreide review, duidelijke toelichting, professioneel opgezet. Kortom zoals we het gewend zijn van Tweakers.net meest (onder) gewaardeerde product reviewer.
Ik heb nu de Zotac GTX 260 Synergie di eheeft 192 stream processors. Zoe ik die eventueel ook naar 216 kunnen krijgen :*)

Mvg HC-Gamer