Specificaties 1TB 3.5" HDD met USB 3.0 - Bekijk alle specificaties

Buffalo Drivestation HD-HXU3 1TB Zwart Review

Buffalo Drivestation HD-HXU3 1TB Zwart

Pluspunten

• snel
  • redelijk goed geprijsd
  • leuk uiterlijk
  • turbo is leuk en werkt zeker bij USB2.0 goed

Minpunten

• ietwat korte USBkabel
  • behuizing laat snel vingerafdrukken en stof zien.
  • ietwat zwaar als je hem mee wilt nemen.

Mobiliteit Score: 3

Om de USB3.0 controllers op het Gigabyte P55A-UD6 en de Gigabyte 790XTA-UD4 bord te testen had ik een 1TB USB3.0 schijf van Buffalo gekregen.

Specificaties
Capaciteit1TB
InterfaceUSB3.0 type B
compatible met USB2.0/USB1.1
Behuizing3.5”

Uiterlijk
De HD-H1.OTU3 is een 1TB schijf in een zwarte glimmende rechtopstaande behuizing. De voorkant is voorzien van een zilverkleurige strip met bovenop de powerled/activiteitsled. Deze led is groen als de schijf is aangesloten op USB2.0 en blauw als deze wordt aangesloten op USB3.0.
De eerste indruk van de schijf is dat hij er best netjes uitziet en door de ietwat kromme vormen van de behuizing een solide indruk maakt. Een nadeel is echter de glimmende plastic behuizing. Voordat je daar je vingerafdrukken vanaf hebt gepoetst ben je weer even bezig, en 1 keer de schijf vastpakken en ze zitten er weer op. Het design is dus best leuk, maar vrij lastig om netjes te houden. Als het je puur om functionaliteit gaat maakt het weinig uit, maar het is wel iets om rekening mee te houden.
Het openmaken van de behuizing zonder beschadigingen gaat lastig. Omdat het niet m'n eigen drive was ben ik niet zover gegaan tot het openslopen van het hele ding, dus ik kon helaas niet precies achterhalen wat voor drive er nu inzit en hoe deze is aangesloten.
De aansluitingen voor stroom en USB zitten aan de achterkant van de drive, onderop, met als voordeel dat je minder makkelijk een drive omtrekt als je achter de kabel blijft hangen.

Inhoud van de doos
In de verpakking zit een USB3.0 kabel van ongeveer een meter lang en een adapter. Het 'probleem' dat ik ondervond was dat ik dit reviewexemplaar uit Taiwan opgestuurd heb gekregen. En daar werken ze met een 110V lichtnet met dezelfde stekker als die je in Amerika ziet. Daarbij kwam echter gelijk het eerste voordeel van de schijf om de hoek kijken. De schijf wordt voorzien van een vrij standaard adapter. Geen proprietiaire pinout die onvindbaar is op het moment dat je de adapter moet vervangen.
De adapter van m'n oude 10” TFT voldeed dan ook prima om deze harde schijf van stroom te voorzien. Een prettig idee, mocht je deze schijf kopen en de adapter raakt kwijt of gaat om wat voor reden ooit stuk, dan is deze vrij goedkoop te vervangen door een standaard 12V 2A adapter.

Software
Wat opvalt als je de schijf aansluit is dat er al de nodige software op staat die je kunt gebruiken. De schijf is FAT32 geformatteerd, om ook compatible te zijn met Macs, maar kan door middel van een eenvoudig diskformat programma omgezet worden naar NTFS.

Verder zitten er nog een aantal andere programma's bij,
Vanuit een simpel menu kan je makkelijk bij de programma's komen

Mijn Chinees is niet zo heel best (veel verder dan 'ni hao' kom ik niet), dus ik heb niet alles uitgebreid kunnen testen, maar het komt er op neer dat er een formattool, een backuptool en een tooltje om de schijf op turbo te zetten. “En wat is daar het praktisch nut van?” vroeg ik me af.
Simpel, de turbotool stelt het systeem in staat nog een beetje extra performance te persen uit de USB snelheden. Het enige dat je hoeft te doen is de schijf netjes af te koppelen dmv de veilig verwijderen knop in Windows en weer opnieuw in te pluggen, om op die manier gebruik te maken van de extra snelheid. Hoe goed dit werkt staat hieronder bij de benchmarks.

USB3.0
De USB3.0 kabel die meegeleverd wordt ziet er iets anders uit dan de reguliere USBkabels zoals we die kennen van USB2.0 hdds. De kabel is een stuk dikker en stugger en de connector ziet er wat anders uit. De kant van het moederbord ziet er op het eerste gezicht hetzelfde uit, de kant van de hdd lijkt op een USB B connector met een extra verdieping erbovenop, zoals te zien in onderstaande foto.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf geen fan ben van USB harde schijven. De voornaamste reden is dat ze traag zijn. Max 30MB/s vind ik echt geen doen, ik ben dan ook liefhebber van Firewire en eSATA als het aankomt op dataoverdracht naar externe disks.
Dus ik vond het eerst jammer dat deze schijf enkel beschikte over USB en vroeg me daarom af hoe de schijf zou presteren.
USB2.0 kan in theorie 480Mb/s halen, per apparaat kun je in de regel de helft hiervan gebruiken. Wat zich vertaald in 30MB/s. USB3.0 gaat hier flink overheen, door 10x zoveel bandbreedte te kunnen leveren. In plaast van 480Mb/s haal je 4800Mb/s (in theorie dan). Dat biedt dus aanzienlijk meer bandbreedte waarmee de schijf de mogelijkheid heeft gewoon snel te werken.

Benchmarks
Om dit te testen heb ik een aantal disk benchmarks erbij gepakt.
• Atto
• Hdtune
• Crystal Diskmark
• PCMark Vantage.

Om een eerlijke vergelijking te maken heb ik de schijf op zowel de USB2.0 connector als de USB3.0 connector aangesloten. De USB2.0 poorten worden aangestuurd door de AMD 750 Southbridge, de USB3.0 poorten worden door de NEC USB3.0 ĶPD720200 controller aangestuurd. Bij beide tests heb ik de Turbotool aan en uitgezet om te kijken wat daar de verschillen zijn.
Voor de test heb ik de firmware van de controller geŁpdate naar versie 3.0.2.1. die een paar dagen geleden is uitgekomen.

De PC bestaat verder uit de volgende specs:
Systeem Specificaties

USB2.0
atto USB2

USB2.0 met Turbo
atto usb2 turbo

Bij USB2.0 geeft de Turbo daadwerkelijk een leuke boost. Ik had zelf niet voor mogelijk gehouden dat de drive gewoon tot 10MB/s meer performance geeft door dit simpele tooltje.

atto usb3

USB3.0 met Turbo
atto usb3 turbo

En bij USB3.0 zien we eigenlijk amper verschil tussen wel of geen Turbo, maar het verschil tussen USB2.0 en 3.0 is aanzienlijk. De vreemde dip in de leessnelheid bij 32.0KB is vreemd, maar op geen manier is dit terug te zien in de werkelijke prestaties van het apparaat als je het ding gewoon gebruikt. Dus ik denk gewoon een fluke in de benchmark.

HDtune
HDTune - Buffalo USB3.0 - average
USB2.0USB2.0: 29.0 MB/sUSB2.0: 29.0 MB/sUSB2.0: 29.0 MB/s 29.0 MB/s
USB2.0 TurboUSB2.0 Turbo: 33.9 MB/sUSB2.0 Turbo: 33.9 MB/sUSB2.0 Turbo: 33.9 MB/s 33.9 MB/s
USB3.0USB3.0: 115.4 MB/sUSB3.0: 115.4 MB/sUSB3.0: 115.4 MB/s 115.4 MB/s
USB3.0 TurboUSB3.0 Turbo: 114.1 MB/sUSB3.0 Turbo: 114.1 MB/sUSB3.0 Turbo: 114.1 MB/s 114.1 MB/s

Op de gemiddelde snelheid zien we bij USB2.0 een leuke toename van de snelheid, bijna 5MB/s, wat toch een goede 16% is. Bij USB3.0 heeft het een klein nadelig effect.
Gemiddeld weet de disk op USB3.0 bijna 4 keer zoveel data te verstouwen.

HDTune - Buffalo USB3.0 - min/max
USB2.0 USB2.0 min: 28.4 MB/sUSB2.0 min: 28.4 MB/sUSB2.0 max: 29.4 MB/sUSB2.0 min: 28.4 MB/s 28.4/29.4 MB/s
USB2.0 TurboUSB2.0 Turbo min: 33.3 MB/sUSB2.0 Turbo min: 33.3 MB/sUSB2.0 Turbo max: 35.9 MB/sUSB2.0 Turbo min: 33.3 MB/s 33.3/35.9 MB/s
USB3.0 USB3.0 min: 69.2 MB/sUSB3.0 min: 69.2 MB/sUSB3.0 max: 142.7 MB/sUSB3.0 min: 69.2 MB/s 69.2/142.7 MB/s
USB3.0 TurboUSB3.0 Turbo min: 68.2 MB/sUSB3.0 Turbo min: 68.2 MB/sUSB3.0 Turbo max: 141.8 MB/sUSB3.0 Turbo min: 68.2 MB/s 68.2/141.8 MB/s

Zoals te zien ligt bij USB2.0 de minimale en maximale snelheid dicht bij elkaar. Duidelijk een teken dat de controller de bottleneck vormt. Als de schijf de bottleneck is dan zal deze naarmate verder op de schijf gelezen wordt de snelheid instorten, bij USB2.0 is dat niet het geval, zoals bij USB3.0 dat wel is.

HDTune - Buffalo USB3.0 - burst
USB2.0USB2.0: 29.3 MB/sUSB2.0: 29.3 MB/sUSB2.0: 29.3 MB/s 29.3 MB/s
USB2.0 TurboUSB2.0 Turbo: 29.4 MB/sUSB2.0 Turbo: 29.4 MB/sUSB2.0 Turbo: 29.4 MB/s 29.4 MB/s
USB3.0USB3.0: 145.5 MB/sUSB3.0: 145.5 MB/sUSB3.0: 145.5 MB/s 145.5 MB/s
USB3.0 TurboUSB3.0 Turbo: 142.2 MB/sUSB3.0 Turbo: 142.2 MB/sUSB3.0 Turbo: 142.2 MB/s 142.2 MB/s

Ook de burstspeeds zijn niet verkeerd, hier is de USB3.0 controller bijna 5 keer zo snel.

HDTune - Buffalo USB3.0 - accesstime
USB2.0USB2.0: 14.7 msUSB2.0: 14.7 msUSB2.0: 14.7 ms 14.7 ms
USB2.0 TurboUSB2.0 Turbo: 14.6 msUSB2.0 Turbo: 14.6 msUSB2.0 Turbo: 14.6 ms 14.6 ms
USB3.0USB3.0: 13.8 msUSB3.0: 13.8 msUSB3.0: 13.8 ms 13.8 ms
USB3.0 TurboUSB3.0 Turbo: 13.9 msUSB3.0 Turbo: 13.9 msUSB3.0 Turbo: 13.9 ms 13.9 ms

Als het aankomt op de accesstimes dan weet de USB3.0 controller er nog een kleine miliseconde op te winnen ten opzichte van de USB2.0 controller.

Crystal Diskmark
USB2.0
crystal usb 2

USB2.0 met Turbo
crystal usb 2 turbo

Ook in Crystal Diskmark zien we een leuke sprong in prestaties met de turbomodus aan.

crystal usb 3

USB3.0 met Turbo
crystal usb 3 turbo

Ook hier weer geen supergroot verschil Voor de reads is het zelfs beter om de Turbo uit te zetten, dat scheelt zo'n 4MB/s bij sequentieel lezen.

Maar in elk geval zien we dat de drive makkelijk 4 keer sneller is op USB3.0 dan op USB2.0. Best een indrukwekkende prestatie.

PCMark Vantage
PCMark Vantage - Buffalo USB3.0
USB2.0USB2.0: 2366USB2.0: 2366USB2.0: 2366 2366
USB2.0 TurboUSB2.0 Turbo: 2440USB2.0 Turbo: 2440USB2.0 Turbo: 2440 2440
USB3.0USB3.0: 4593USB3.0: 4593USB3.0: 4593 4593
USB3.0 TurboUSB3.0 Turbo: 4697USB3.0 Turbo: 4697USB3.0 Turbo: 4697 4697

Zoals te zien krijgt de schijf in Vantage dubbele punten als deze op USB3.0 aangesloten wordt. De Turbo geeft bij zowel USB2.0 als 3.0 een leuk boostje.

Temperatuur
De temperatuur van de schijf komt nauwelijks boven de kamertemperatuurt uit. Er zit een klein fannetje in de case (die overigens met 1 schroefje te vervangen is) maar die is onhoorbaar, net als de schijf zelf.

Mobiliteit
Een ander belangrijk punt is de 'meesjouwbaarheid' van de drive. En daar is deze drive wat minder in. De behuizing is een beetje 'bulky' doordat er natuurlijk een 3.5” HDD inzit en de behuizing daarnaast ook niet supercompact is vormgegeven. Op de weegschaal zet de schijf ruim een kilo neer, met 1019 gram om precies te zijn (dat maakt deze schijf slechts 300 gram lichter dan m'n notebook bijvoorbeeld). En daar komt dan nog het gewicht van de adapter en de kabel bij, al wegen die niet zo heel gek veel. Zoek je dus iets echt draagbaars, kijk dan verder, want de drive is aan de zware kant.

Momenteel kost dit schijfje volgens de pricewatch 109§ en is voor 106§ te vinden in de Hardware.info prijsvergelijker. Niet de goedkoopste 1TB hdd, gezien die al voor §70 te verkrijgen zijn, maar wel een verdomd snelle.

Een snelle schijf in een vrij mooie behuizing. De prijs is redelijk, maar zeker niet belachelijk duur als je snelle filetransfers zoekt naar een externe schijf en toch compatible wil zijn met iedere computer. eSATA en firewire kunnen interessant zijn, maar eSATA en firewire zijn iets minder gemeengoed dan USB. Omdat het allemaal backwards compatible is is dit daarom een prima keuze.
De turbomodus is een leuke toevoeging voor dat kleine beetje extra, zelfs als je gebruik maakt van USB2.0
Natuurlijk zijn er niet alleen voordelen, ik vind de kabel zelf aan de korte kant en de behuizing is wel erg gevoelig voor stof en vingerafdrukken.En de drive is met een goede kilo wat aan de zware kant.
Omdat de schijf backwardscompatible is met USB2.0 is dit een prima keuze mocht je een snelle schijf zoeken, maar toch compatible willen blijven met het gros van de apparaten. Vooralsnog zijn er geen chipset met USB3.0 geÔntegreerd te verkrijgen, daar zullen we nog even op moeten wachten. Tot die tijd is het dus werken met moederborden met een chip erop die zorgt voor USB3.0 mogelijkheden (zoals de P55A-UD6 of de 790XTA-UD4 die ik getest heb) of op losse kaartjes.

En tot slot natuurlijk mijn dank aan Gigabyte dat ik deze schijven en moederborden mocht lenen om te testen :)

Heb jij ook een Buffalo Drivestation HD-HXU3 1TB Zwart?

Nice review :)

Maar nu vraag ik me wel af, wat doet dat turbo tooltje nou precies, enig idee?
Ja ok, de snelheid wordt wat hoger, maar ik ben benieuwd waardoor ;)
Daar ben ik dus ook wel benieuwd naar. Ik heb wel een klein vermoeden, namelijk foutcorrectie terugdraaien of uitzetten, een manier die vaker gebruikt wordt om hogere bandbreedte te behalen over een bestaande bus, maar dit zou weer niet echt wenselijk zijn gezien de datacorruptie waar je dan mogelijk mee te maken hebt, dus het lijkt me dat er wel rekening mee is gehouden. Daarbij zijn de verschillen natuurlijk wel bijzonder groot.
Een andere mogelijkheid is misschien dat op een of af andere manier er grotere pakketjes over de USBbus worden gestuurd, maar moet je eerlijk zeggen dat ik niet precies weet hoe dat in z'n werk gaat en of dat dus mogelijk is.
Er is ook niet veel over te vinden, dit zijn gewoon puur theorieŽn over wat het misschien zou kunnen zijn, maar zeker weten doe ik het dus niet.
Schakelt de turbotool niet gewoon de cache in van de schijf? Omdat je zegt dat je hem dan zeker met veilig verwijderen moet loskoppelen alvorens de kabel uit te trekken. Dat doet mij vermoeden dat anders de cacheinhoud verloren gaat, en je dus dataverlies zou kunnen hebben als je hem niet eerst veilig verwijderd alvorens de kabel los te trekken.
Je moet de schijf sowieso veilig verwijderen als je het ding eruit trekt, dus dat zegt niets.
Daarbij moet je dit doen VOORdat de turbomodus actief wordt.

Maar dan blijft het punt staan, de schijf zelf is snel genoeg, die heeft niet de cache nodig om snel te zijn, want ik zit bijna op 100MB/s meer dan wat de USB2.0 bus aankan. Dus iets veranderen aan de schijf zal het niet zijn.
Kan het niet zo zijn dat het inderdaad de foutcorrectie uitzet, en zijn eigen foutcorrectie laat draaien? Iets wat in die turbo software zit? Denk dat dat nog het meest in de buurt komt om zo'n boost te geven.
Puike review, heb wel 2 opmerkingen:

Bij de negatieve eigenschappen staat een typo: USBtabel i.p.v. USB kabel.
Bij de HDTune accestime's staat:

"Als het aankomt op de accesstimes dan weet de USB3.0 controller er nog een kleine seconde op te winnen ten opzichte van de USB2.0 controller."

Moet dat niet milliseconde zijn i.p.v. seconde?

Verder toppe review, petje af :P
typo fixed. En ja, het is miliseconden, niet seconde (goddank niet zeg, dan zou zo'n schijf echt goed traag worden :P)
Prima (wel zeer uitgebreid) review.
Ik misbruik deze review misschien met de volgende vraag, maar ik ben na het lezen van plan een exemplaar te kopen.
Danny, mag deze externe schijf aanstaan tijdens de bootfase van Windows XP?
Of die schijf aan mag staan hangt compleet af van hoe je je systeem instelt. Als je aangeeft dat je systeem moet booten van USB dan zal die natuurlijk proberen te booten vanaf deze schijf.
Mooie review! Je kunt goed het verschil tussen de snelheid van usb 2.0 en 3.0
Puike review. Ook goed dat je onderbouwt dat de controller de snelheid uiteindelijk limiteert.
Nette review weer terw_dan succes! 5sterren..

Goeie perfomance die usb 3.0, zeker de moeite waard om daar voor een kaartje te kopen :)
Ik heb sinds een paar weken deze harde schijf in mijn bezit. Ik heb voor mijn Acer 5920G laptop een USB 3.0 Express card aangeschaft, om de snelheid van de Buffalo HD-HXU3 zo goed mogelijk te kunnen benutten. Voor de Express card zijn de drivers meegeleverd op CD, aangezien deze niet automatisch installeren (bij Win7 in mijn geval).

Ik heb een aantal benchmarks uitgevoerd met CrystalDiskMark 3.0 en HD-Tune 4.6
Zoals in de review van Terw_Dan beschreven staat, beschikt de Buffalo over een turbo modus.

Resultaten van de benchmarks:
Buffalo zonder turbo modus: R:118 MB/s W:95 MB/s
Buffalo met turbo modus: R:131 MB/s W:110 MB/s
HD Tune gemiddelde read snelheid zonder turbo modus: 95 MB/s
HD Tune gemiddelde read snelheid met turbo modus: 105 MB/s

Aangezien de Buffalo een R&W heeft van ongeveer 140 MB/s is mijn systeem, of de express card, de bottleneck.

BTW: Als ik mijn Express card met HD wil aansluiten op de computer, moet ik eerst de harde schijf aanzetten en pas inpluggen als Windows is opgestart. Als ik hem eerst aanzet en inplug en dan pas mijn computer aanzet, haal ik maar een snelheid van 80 MB/s R&W. Hoe dit kan weet ik niet.
Ik had al een heel klein vermoeden dat usb 3 sneller zou zijn :)
Ik zit te twijfelen tussen dit en een Lacie Grand HDD 1TB. Ik bezit geen supercomputer (geen USB 3.0 etc) en kan aan die Lacie vor 79.99 euro geraken. Wat is de beste keus? Ik dacht de Lacie maar ben niet zeker.
Zonder USB3.0 is dit gewoon een van de vele USB2.0 schijfjes. Als je dan kijkt naar de prijs is die Lacie weer een stuk goedkoper.