Crucial MX100 256GB Review

peter123 18 november 2014, laatste update op 22 september 2015, 2.927 views

Crucial MX100 256GB

Daar waar gegevens op de SSD staan, is de leessnelheid 200MB/s ipv de beloofde 500MB/s volgens HDtune en HDTach. Daar waar geen data staat is 500MB/s mogelijk, maar daar heb je niets aan.

Pluspunten

• Redelijke schrijfprestaties (300MB/s)
  • Klein
  • Zuinig
  • Geluidsloos
  • Goede toegangstijd (<0,1ms)

Minpunten

• Slechte leesprestaties (220MB/s)

9-2015: Na 1 jaar gebruik leest de schijf iets minder. Schrijven is even snel. Betrouwbaarheid is goed.

Omdat de Samsung 840 EVO problemen heeft met het lezen van data die langer dan een maand op de SSD staat, heb ik er voor gekozen deze te vervangen door een andere SSD. Meer uitleg daarover kun je in mijn review vinden: productreview: Samsung 840 EVO 120GB review door peter123

Keuze:
Ik wilde een betrouwbare SSD ipv de allersnelste.
Intel heeft een goede reputatie. Nooit gehoord van gebrickte Intels, alleen die SandForce controller heeft een slechte reputatie in de OCZ SSD’s en de Intel 520 is al wat ouder.
OCZ valt af vanwege de vele gebrickte SSD’s.
Samsung valt ook af vanwege de problemen met de 840.
Blijft over de Crucial MX100 of de M500. Voor de MX100 gekozen omdat deze wat sneller schrijft en nieuwer is.

http://tweakers.net/ext/f/e3hf3HiqDC3CQtNsMEckii9z/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/HBn6DMttGcHg5LKy1OAF16cm/medium.jpg

http://tweakers.net/ext/f/jPQNwDDqzGZJGrahqetBYKCh/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/ayBRiRlmojfOlkQTugdrzDma/medium.jpg

Features
HPA = Een gedeelte van de SSD niet zichtbaar voor het OS of BIOS, DCO = Geeft de eigenschappen van de SSD door aan het OS of BIOS, Security Mode = password, SCT = SMART Command Transport, Power Management = active, standby or sleep,

Perstaties
Crucial beloofd 550MByte/s lezen en 333MByte/s schrijven. Eens kijken of dat lukt. Alles gemeten met Intel Z77+i5 3550 en drivers van nov 2014 op natuurlijk de SATA3 poort.
Lezen zonder partitie
Schrijven zonder partitie

http://tweakers.net/ext/f/SnM4sxVpO5UhZbg2AHx4owsX/medium.png http://tweakers.net/ext/f/Dsz7D4o0F8O9L6VpPNWE7UeW/medium.png
Met partitie

Met OS

Gemeten op 11-8-2015

Gemeten op 11-8-2015

ISO= 2 grote bestanden kopiëren, Program=veel kleine bestanden en Game=Grote en kleine bestanden.

Niet comprimeerbare data gaat net zo snel op deze SSD.

Ter vergelijking de resultaten van de:
Kingston V300 240Gb: http://www.cowcotland.com...kingston-v300-240-go.html
Samsung 840 EVO 250Gb: Samsung EVO SSD eigenaars

Windows 7 optimaliseren voor een SSD
Bij WinXP moesten er nog wat zaken handmatig worden ingesteld. Win7 is meer geoptimaliseerd voor een SSD, maar het is altijd goed de settings te controleren:
De cache van de SSD moet ingeschakeld staan en Windows mag bij deze SSD de cache flushen.
Prefetching laad alvast veel gebruikte programma's in het geheugen. Daarvoor houdt het weer een logbestand bij, die regelmatig wordt aangepast. Veel extra HD activiteit, dus kun je met een SSD uitschakelen.
De pagefile slaat weer bestanden op op de HD omdat deze weinig worden gebruikt, of tijdelijk niet worden gebruikt. Bij het openen van het venster zie je ook soms een vertraging als je veel vensters open hebt staan. Is ontwikkeld in een tijd dat geheugen duur was. Je kunt de pagefile een vaste omvang geven, dat zou het HD verbruik moeten verminderen. Het systeem wordt instabiel als je de pagefile uit zet.
Indexering maakt een index van alle bestanden die op een schijf staan. Dit om het zoeken naar bestanden te versnellen. Misschien is dit handig voor "Mijn documeten", maar voor de rest heb je er niets aan. Geeft alleen veel HD activiteit.

Betrouwbaarheid
Ik heb nu 2x een SSD gehad die gebrickt was. De Vertex 1 wilde niet meer wakker worden uit de slaapstand van de PC. De Onyx begaf het na een stoomstoring. Ik had goede images en backups, maar het veroorzaakte wel enige overlast. De laptop heeft een batterij, maar de desktop zit niet op een UPS. Of een SSD een stroomstoring overleefd en welke heb ik ook niet kunnen vinden op internet.
Volgens Wikipedia zou de buffer naar het NAND geheugen worden geschreven na een stoomstoring en bij het terugkomen van de stoom weer geschreven worden naar de cache. De Intel 320, Crucial M500 en deze SSD zouden een condensator hebben, die de SSD nog even stroom geeft om zijn cache naar het MLC NAND te schrijven. De SandForce SSD's hebben geen cache en zouden dus theoretisch minder last hebben van stroomuitval.
De Samsung 840 EVO had last van prestatieverlies in de tijd bij bestanden die lang op de schijf staan door het kleine 19nm formaat en TLC. Deze MX100 heeft NAND chips van 16nm MLC en ik ben benieuwd naar het prestatieverlies in de tijd bij deze chips. Samsung is niet voor niets weer terug naar 32nm NAND die ze dubbelvouwen in hun 850 pro. Ondertussen blijf ik regelmatig een image maken van de SSD.

TRIM heeft het schrijfprobleem opgelost van SSD's. Echter nu krijgen SSD's een leesprobleem. De SSD fabrikanten beweren dat HDTune bedoeld is voor HD en niet voor SSD's. Bewijs heb ik nog nooit gezien en buitenlandse sites gebruiken ook gewoon HDTune.
Je kunt beter de Intel 520 of de Crucial M500 kopen. Deze laatste is goedkoper heeft 20nm NAND MLC en heeft zichzelf bewezen betrouwbaar te zijn. Ik vertrouw een SSD nog niet al mijn data toe. Hoop dat men hier wat aan doet.

Onderbouwde opmerkingen zijn welkom. Vooral over de verschillen in HDTune en AS-SSD metingen.

SSD Reviews
productreview: Samsung 840 EVO 120GB review door peter123
productreview: Samsung 830 series SSD 128GB review door peter123
productreview: OCZ Agility 3 60GB review door peter123
productreview: OCZ Onyx SATA II 2.5" SSD 32GB review door peter123
productreview: OCZ Vertex SATA II 2.5" 30GB review door peter123

Referenties

Heb jij ook een Crucial MX100 256GB?

Je weet dat er voor die performance-problemen bij de Samsung 840 EVO's alweer een paar weken een firmware fix is die het verhelpt? :)
Nette review met genoeg informatie, niet al te spectaculaire informatie maar wel +2
Ik dacht dat de veel slechtere prestaties tov de tweakers.net review wel wat reacties zou geven, maar misschien moet ik wat duidelijker zijn. :)
Vind het duidelijk en de reden dat ik geen MX koop is de door jou beschreven reden. Ik heb dan ook de M550.