Asus Xonar D2X/XDT Review

Vaporized 22 februari 2009, laatste update op 22 februari 2009, 7.437 views

Asus Xonar D2X/XDT

Pluspunten

• Zeer degelijke, muzikale basis
  • Voorbeeldige afwerking
  • Fijne drivers en gebruikerssoftware

Minpunten

• Weinig tot geen cpu-ontlasting in games
  • Formaat
  • Extra voeding nodig.

Aansluitingen Score: 5
Drivers en support Score: 4
CPU-belasting Score: 3

Mede-tweakers,

Ik maak sinds kort gebruik van een Asus Xonar D2X/XDT 7.1 geluidskaart. Ik heb de Xonar aangeschaft vanwege z'n aansluitmogelijkheden en de verwachte geluidsverbetering t.o.v. mijn Onboard geluid op mijn P5E3 Deluxe. Ik heb de D2X in gebruik met een Logitech Z 5500 5.1 Speakerset, een Plantronics Audio 90 Headset. Ik gebruik deze kaart dus gewoon in mijn main pc / gamebak en heb hem niet achter een HK AVR oid voor in de woonkamer hangen..

De Aankoop

Ik heb de Xonar net als bijna al mijn aankopen bij Perfect-Systems gekocht en zogauw ik de doos in handen kreeg heb je echt het gevoel dat iets fatsoenlijks in handen heb.
Het pakket van deze kaart is zeer uitgebreid je krijgt er veel kabels bij + bijbehorende drivers en software (die ik niet gebruik,omdat op internet alweer nieuwere drivers stonden).

Het doosje

Het doosje bevat oa :

1x De geluidskaart ( PCI-Express X1)
1x Midi Connector ( Op een apart I/O Shield / Plaatje )
5x Tulpkabel naar 3,5mm jack
1x Toslink kabel ( Naar mijn menig wel een erg dunne, maar toch ;) )
1x Driver & Utility CD ( Drivers voor XP 32/64 & Vista 32/64 )
1x CD's met Software (PowerDVD, Ableton Live, Cakewalk, Sonar LE, Dimension LE, Project5 LE)
1x Demo DVD Dolby Digital

Featureset

De kaart ondersteund de volgende dingen:

- Dolby Digital Live
- ASIO
- EAX 2.0
- ALT DRM Backup
- OpenAL

Ik heb de kaart in gebuik met de analoge aansluitingen, als ik de kaart had gebruikt voor de digitale coax / optische aansluiting had ik ook mijn onboard kunnen gebruiken omdat die 2 exact het zelfde signaal versturen.

Installatie verliep makkelijk je drukt hem in een vrij PCI-e slot en installeerd de software, het enige nadeel is dat ik mijn Asus 8800GT met Glaciator koeler 1 plekje moest verhuizen in verband met 2 slots koeler.

Tijdens de installatie van de software komen er een hoop opties tevoorschijn, zo kun je instellen of je een koptelefoon gebruikt of een 5.1 of mischien wel een 7.1 set gebruikt.
Je kan met de bijgeleverde software kiezen voor een vooringestelde modus.
Keuzes zijn: Muziek, Hi-Fi, Game, Movie, DS3DX

Je hoort een duidelijk verschil als je een andere modus kiest zelf gebruik ik geen van deze opties aangezien ik dit allemaal zelf wil instellen op zo een mooi/warm/helder geluid te kunnen krijgen.

Ook mischien een leuk detail is dat als je PC aanstaat dat de ingangen van alle bovengenoemde aansluting elk een andere kleur hebben (verlicht).
Dus geen gepriegel meer met aansluiten van speakers en/of headset

De aansluitingen

De kaart is dmv PCI-e aangesloten op mijn moederbord.
Er zitten veel aansluitingen op de kaart:

1x Microfoon
1x Line Output
1x Koptelefoon/Front Output
1x Side Surround Output
1x Center/Subwoofer
1x Rear/Back Surround Output

1x S/PDIF Input
1x S/PDIF Output
Ik heb de Z5500 analoog nu aangesloten, de Headset (Mic & Ears) zijn ook analoog aangesloten.

Geluidsweergave

Ik heb voor ik de D2X gekocht een aantal reviews gelezen, zoals al gelezen vindt ik de kwaliteit erg goed en hoorde ook een goed verschil met mijn onboard geluidskaart. De S/PDIF aansluiting heb ik tijdens het schrijven even aangesloten om dan toch het verschil te beluisteren, de geluidsweergave is prima.

Ingame vindt ik de geluidsweergave geweldig t.o.v. de onboard, geluid is helderder en beter gebracht ( het is net of je beter hoort van waar dat schot komt ). Ik speel voornamelijk Call of Duty 4 en Farcry 2, ook heb ik even Crysis gespeeld en hier klinkt ook alles geweldig.

Proccesorbelasting

Ik heb kaart niet gekocht om een paar procent minder cpu belasting, ik zit hier met een Q9450 en die heeft het toch nooit druk genoeg tijdens 't gamen of HD content weergeven. Ik heb de kaart echt gekocht als eerste en tevens goede geluidkaart dus om de kwaliteit van de geluidsweergave.

Ik kan echter wel vermelden dat mijn gemiddelde cpu load met 3 tot 5 procent verhoogd t.o.v. mijn onboard dit is echter geen probleem voor de cpu die ik gebruik.

Ondersteuning & Drivers

De drivers die worden bijgeleverd heb ik in de eerste instantie wel geinstalleerd omdat ik te lui was om hiervoor nieuwe te downloaden, ik alsnog na een week de laatste drivers gedownload 6.12.8.1747.

Er is wel een nadeeltje aan het aansluiten van Z 5500 via S/PDIF, de geluidsweergave in WMV-HD is in stereo i.p.v surround. Ik gebruik toch de analoge aansluiting dus ik ik hier verder geen last van.

Update : De stereo weergave van mijn Z5500 ben ik inmiddels achter is via een druk op de knop gewoon te wijzigen naar DDL, ik heb dit nu pas ondervonden omdat ik dat deze week gewoon helemaal over het hoofd heb gezien.. Dan zit je al te lang te klooien met je D2X control center, dan vergeet je helemaal dat je ook nog een instel mogeijkheid hebt op je Z5500 Control Pod om de 5.1 weergave wel helemaal correct te krijgen..

De digitale COAX / Optische aansluiting wil ik deze week uitvoerig gaan testen om de DTS geluidsweergave en DDL geluidsweergave te gaan testen.
Ik gebruik op mijn pc Windows Vista X32 Ultimate en heb geen problemen whatsoever ondervonden, alleen moet je wel instellen hoeveel input kanalen je wilt gebruiken :

- MP3 - 2 channel & DVD - 6 channel enzovoort

De Asus Xonar D2X is een prachtproduct. Asus heeft met de Burr Brown- en Cirrus-converters zeker niet op de hardware bespaard. De gekleurde indicatieleds die Asus heeft aangebracht, zijn bijzonder handig en doen de gebruiksvriendelijkheid veel goed. Ik vindt het geweldig dat je nu nooit meer loop te ''pielen'' met je aansluitingen.

Wel moet ik nog vermelden dat je bij het aansluiten rekening moet houden met een extra stroom aansluiting in formaat FDD stroom aansluiting.

Bronnen

Voor mijn afbeeldingen heb ik even gebruik gemaakt van Guru3D.com voor haar geweldige foto's

Changelog

- Afbeelding toegevoegd, tevens in tekst
- Update toegevoegd, de DDL weergave is inmiddels wel gelukt via de S/PDIF aansluiting :D

Heb jij ook een Asus Xonar D2X/XDT?

Mooie review van een dito product.

Ik moet het nu nog stellen met HD Audio op mijn MoBo (Asus P5B de Luxe Wifi) waar ik absoluut niet tevreden over ben. Nou is het setje dat ik erachter heb hangen ook niet veel soeps. Dit 5.1 setje (SkyTronic 5.1 ) heb ik een keer in een verstandsverbijstering op e-bay gekocht als zijnde een topproduct...... :(

M.a.w. zowel de geluidskaart als de speakerset staan hoog op het lijstje om vervangen te worden. Vandaar mijn speciale interesse in jouw review.

Medio vorig jaar heeft Thy King een review geschreven over de Auzentech X-Fi geluidskaart. Ik was erg onder de indruk van hetgeen ik las over die kaart. Vanaf dat moment is voor mij de keuze duidelijk: het wordt die Auzentech of deze Xonar (ongeveer gelijk geprijsd).
Heb je die kaart in je overweging meegenomen? Zo ja, wat was dan voor de reden om voor deze kaart te kiezen?

Je hebt het systeem hangen aan een Logitech Z-5500. Een onvolprezen systeem, maar waarschijnlijk niet mijn keuze. Ik lees in de reviews nog al eens dat hij behoorlijk wat bas produceert, iets waarvan ik geen voorstander ben. Hoe houdt deze kaart de Z-5500 in toom, met andere woorden hoe klinkt de bas via deze kaart?

Op mijn oude MoBo kon ik zowel mijn headset als mijn boxen gelijktijdig gebruiken. Hierdoor hoefde ik niet telkens de headset eruit te halen als ik die niet gebruikte. Op mijn huidige kaart met Soundmax HD Audio gaat dit niet samen. Het is of de headset (als die aangesloten is) of mijn speakerset. Hoe zit dat met deze kaart, is er een mogelijkheid om beide sets gelijktijdig te gebruiken?
1x Toslink kabel ( Naar mijn menig wel een erg dunne, maar toch ;) )
Dat maakt niet zoveel uit hoe dik ze zijn, als ze maar een zuivere kern hebben. De kabels zijn absoluut ongevoelig voor storingen van buitenaf en mits je ze niet knakt onverwoestbaar.
Wat ik vreemd vind, is dat als je deze aansluiting gebruikt je slechts stereo uit je set krijgt.
Een andere veel gebruikte toepassing van de S/PDIF-interface is het transporteren van gecomprimeerde digitale audio zoals gedefiniŽerd in de standard IEC 61937. Deze modus wordt gebruikt om een dvd-speler aan een home theater receiver te verbinden die Dolby Digital of DTS surround sound ondersteunt.
Bron
Wil dit zeggen dat jouw kaart deze IEC standaard niet ondersteunt, of moet de fout gezocht worden bij de Z-5500?

Ik ben benieuwd naar je antwoorden en wens je veel succes met je mooie kaart.
Pjerry,

Xonar vs Auzentech
`Ik heb zeker naar de Auzentech X-FI Prelude gekeken, en ik moet zeggen nadat ik deze review heb gelezen dat ik er ook erg van onder de indruk ben, maar ik heb een keuze gemaakt voor de Xonar omdat de X FI chips gebruik moeten maken van Alchemy in Windows Vista ( OpenAL ondersteuning ) vanwege de audio-layout verandering in Vista. Ook vindt ik het gemis aan DTS erg jammer aangezien het grootste gedeelte van dvd collectie allemaal DTS geluid aan kunnen bieden, en dit dan zou dan helaas niet door de Auzentech heen gaan ;)
Een laatste functie die is in te stellen vanuit de driver is de 'ALT' functie. Hiermee wordt de line-out direct verbonden met de line-in. Dit biedt de mogelijkheid om direct op te nemen van de line-out met een minimaal verlies van geluiskwaliteit. Tot op heden heb ik zelf deze functie nog niet gebruikt maar verwacht deze in de toekomst zeker een keer te gaan gebruiken en anders gewoon te testen. Het lijkt me hoe dan ook een erg interessant functie. Deze mogelijkheid is er niet op een Auzentech X-FI.
Auzentech 7.1 Prelude test op HWI

De Vista compatibiliteitsproblemen zijn bekend - hebben we ook uitgebreid aandacht aan besteed - en met het Alchemy programma (meegeleverd met de Prelude en uiteraard ook bij Creative te downloaden) wordt een groot deel hiervan teniet gedaan. Door het vertalen van DS3D calls naar OpenAL wordt het standaard Vista geluidspad gepasseerd en de X-Fi weer naar behoren gebruikt. Hetzelfde geldt voor games die native support voor OpenAL hebben.

Speakerset
Ik heb mijn systeem inderdaad aan een Logitech Z 5500 hangen, of het een onvolprezen systeem is kan ik niet beoordelen maar ik ben het met je eens dat er standaard een behoorlijke bas inzit. De 10'' sub doet z'n werk wel een tikkeltje te enthousiast . Maar eenmaal aangesloten op de Xonar gaat het al enorm veel beter, de klanken zijn helderder en en ook de bas is beter weergegeven. Natuurlijk kun je naar eigen gelang dit helemaal afregelen middels de Control Pod van de Z5500 of met de Xonar EQ je lage bereik af te stellen..

headset aansluiten
Ik heb een plantronics audio 90 met analoge aansluitingen, de mic-in aansluiting wordt gebruikt voor de microfoon en de headset wordt via de control-pod van de Z5500 aangesloten.

Toslink
Ben ik met je eens, de dikte maakt niet uit mits een zuivere kern maar het lijkt gewoon z'on iel kabeltje :)

IEC standaard 61937

Zal dit ook even updaten in het verhaal..

[Reactie gewijzigd door Vaporized op 22 februari 2009 12:10]

@ Vaporized
Jammer dat ik jouw reactie niet kan modereren (reactie op mijn reactie). Ik vind je antwoord heel erg duidelijk en verhelderend.

Ik denk dat je me absoluut over de streep hebt getrokken voor deze kaart.
Hetgeen er uit de review van Thy King ook sterk naar voren kwam was de matige ondersteuning die je Auzentech krijgt. Ze leunen misschien wel te veel tegen Creative aan. Creative die overigens ook wel een paar mooie kaarten maakt, maar het in mijn ogen niet kan halen bij de Auzentech en dus zeker niet bij deze kaart.

In een reactie (zie: http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=2585247) op de review van de PCI variant heb ik ooit wel eens geschreven dat de PCI variant voordelen heeft boven de PCI-e (de hier besproken kaart dus). Als je nl. over een MoBo zoals ik met een Intel 965 chip of een Mobo met bijv. een P35 beschikt, dan wordt op het moment dat je CF gebruikt de PCI-e slot niet langer ondersteund.
Als antwoord kreeg ik dat waarschijnlijk in de (nabije) toekomst de PCI niet meer op MoBo's te vinden zou zijn. M.a.w. de PCI-variant, cq. de D2, zou minder "toekomst-vast" zijn dan jouw variant.
Wat is jouw mening hierover?

Bij bestudering van de foto, zag ik dat er geen losse koptelefoon uitgang was. Nou doe jij dat via je Z-5500, maar vind je het niet vreemd dat ze daar geen losse uitgang voor gemaakt hebben?

Nog een allerlaatste vraag, dan houd ik er echt mee op..... :P . Wat voor signaal komt er uit line-out? Zitten hier alle mogelijkheden op, dus is het signaal nog niet gedecodeerd, of zijn de mogelijkheden met line-out nog maar beperkt voorhanden.

Wellicht dat je binnenkort (?) ook van mij een review over deze kaart kunt verwachten, want ik ben volgens mij helemaal over de streep getrokken.

Nogmaals bedankt voor je mooie review en je bijzonder behulpzame reactie.

/edit typo's

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 22 februari 2009 20:33]

Pjerry,

toekomst bestendigheid

Ik kan je geen antwoord geven op het vraagstuk over het eventueel verdwijnen van PCI insteeksloten / kaarten, ik weet wel dat je bij gebruik van een PCI Xonar D2 geen extra voedingskabel meer nodig bent .

Plaatje

Dat je bij het gebruik van een PCIe variant eventueel een CF configuratie niet langer kunt gebruiken omdat je aan een extra PCIe X1 eventueel lanes in moet leveren daar kan ik niets aan doen, ik ben zelf een enorme asus fan en heb nu een P5E3 Deluxe met een X38 chipset en daarop kan ik rustig mijn Xonar op prikken omdat deze de ruimte bied aan 3 PCIe sloten en voldoende lanes heeft

Voor mij is het in ieder geval wel toekomst-vaster, ik heb verder geen moeite meer met een extra kabel in mijn kast en ik kan deze kaart gerust overzetten in een volgend moederbordje zoalang er maar een pci X1 slotje opzit.

Headset aansluiting

Op je vraag of het raar is dat er geen losse headset aansluiting gemaakt is kan ik snel antwoordt geven : Ik vindt het niet raar omdat er al genoeg aansluitingen opzitten, je moet zo ook allemaal kwijt kunnen alhoewel deze zat bij op het extra midi aansluitpaneeltje had gekunt.. Jammer vindt ik het wel want nu moet ik weer met de headset kabel naar de controlpod van de Z5500.

Line out aansluiting

Op de line out uitgang vindt je via de ALT modus geloof ik een ongecodeerd signaal, maar je kunt deze als DDL 24bits laten coderen als ik het goed heb gelezen, mocht je dit echt willen weten zal ik dat specifiek voor je even op moeten zoeken.

Zelf aanschaffen

Mocht je nu echt helemaal overtuigd zijn en je wilt er een gaan kopen en je hebt geen moeite met waar de geluidkaart vandaan moet komen.. kijk dan goed in de pricewatch want de prijsverschillen kunnen enorm zijn.. De goedkoopste is geloof ik 190 euro oid.. zelf heb ik er 204 euro voor betaald maar dat is omdat ik naar een rechtsstreekse winkel ben geweest en niet kan wachten tot ik zoiets in huis heb..

Verder wens ik je er alvast veel plezier mee en mocht je nog verdere vragen hebben, laat ze maar horen :)

[Reactie gewijzigd door Vaporized op 22 februari 2009 19:53]

Hier een vrij recente (13 feb 2009) review over de ASUS Xonar Essence STX
Die Guru3D reviewer is wel erg lyrisch over de Essence :)

En hier ook eentje over de D2X.
Analoog is niet perse slechter dan digitaal hoor.
Klopt. Het gaat er maar net om welke decoder het beste zijn werk kan doen: de geluidskaart of de decoder van de Z-5500. En als de geluidskaart beter is, of dit op weegt tegen het extra kwaliteitsverlies dat je oploopt door het signaal analoog naar je pre-amp te sturen. Dat is weer afhankelijk van de gebruikte kabel en die van de Z-5500 is niet echt HQ, dat dan weer niet.
LB06.

Bedankt, dat is prima onderbouwing..

[Reactie gewijzigd door Vaporized op 22 februari 2009 12:13]

Daar hoop ik ook achter de komen deze komende dagen, misschien morgen als de tijd er zich voor leent :)
Waarom sluit je een speakerset als de z5500 in hemelsnaam analoog aan ?
Markster, zoals vermeld :

En bij een reactie, graag het aantal sterren achterlaten wat je voor de review hebt gegeven.

[Reactie gewijzigd door Vaporized op 22 februari 2009 00:38]

"Ik heb inmiddels redelijk veel gelezen dat de D2X geen geluidkaart voor de gamer is omdat de EAX 5.0 ondersteuning niet aanwezig is, is wel ondersteuning voor EAX 2.0, om gamers toch tegemoed te komen is er wel gedacht aan gebruik van OpenAL en hardware accelaratie in Vista middels DS3D GX extensie."

Is de afwezigheid van EAX 5.0 ondersteuning eigenlijk merkbaar?
Raven.

Voor mij is de afwezigheid van EAX 5.0 niet merkbaar want ik heb tot nu toe ook geen EAX 5.0 ondersteuning gehad..

[Reactie gewijzigd door Vaporized op 22 februari 2009 12:13]

Ik heb hier de normale PCI variant van en ik moet zeggen dat ik zeer te spreken ben over het geluid, heb mijn geluidskaart op de optische ingang aangesloten en loopt via mijn receiver (Yamaha HTR-6030) icm JBL SCS 2.500 speakerset.

Goede review trouwens! :)
Ja ik heb de beide reviews gelezen idd en moet zeggen dat ik het wel met met ze eens ben :D
@Vaporized
Als ik deze nieuws item lees: nieuws: Asus verdedigt Eax-implementatie Xonars . Krijg ik de indruk dat jouw kaart ook nu "EAX5.0 ready" is?! Merk jij dit ook?

[Reactie gewijzigd door XTREEMRaGE op 25 april 2009 15:20]