€ 399,-
Specificaties 5,7" • 2160x1080 • 64GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Review door de redactie

Review - Fairphone 3 - De meest repareerbare smartphone

Het Nederlandse Fairphone heeft zijn derde telefoon aangekondigd. Wij konden hem alvast proberen en onze bevindingen zie je in deze review.

218 27 aug '19

Achtergrond - Een beetje mee met de markt: Fairphone 3+

Fairphone heeft voor het eerst een geüpgradede versie van een telefoon gepresenteerd. De Fairphone 3+ heeft nieuwe camera's, een betere speaker en een behuizing met ander materiaal.

260 27 aug '20

Reviews door gebruikers

Scoreverdeling

Gemiddelde gebruikers score Score: 3.5
thijs_u 11 augustus 2020 Product gekocht

Fairphone 3 Zwart

De Fairphone 3 is een prima telefoon voor dagelijks gebruik. Het belangrijkste aspect van de Fairphone is natuurlijk de manier waarop de telefoon tot stand is gekomen: op een faire manier, met aandacht voor de mensen die de telefoon maken en met aandacht voor de planeet.

Pluspunten

• Fair
  • Duurzaam - zelf te repareren
  • Software (ondersteuning en geen bloatware)

Minpunten

• Vingerafdruklezer werkt slecht bij warm en vochtig weer
  • Weinig accessoires verkrijgbaar

emile_dem 13 november 2019 Product gekocht

Fairphone 3 Zwart

De Fairphone 3 is een heel prettige telefoon. Super geschikt voor alle dagelijkse taken, voorzien van dual-sim én een los SD-kaartje. Onderdelen zijn los te vervangen en dat lijkt me een goede zaak, hopelijk kan deze telefoon jaren mee.

Pluspunten

• Dual-sim én SD-kaartje
  • Onderdelen zijn los te vervangen
  • 3.5mm jack

Minpunten

• Camera-app (update: vervangen door GCam)

M.TinusNewbie 24 mei 2022 Product gekocht

Fairphone 3 Zwart

De gepresenteerde filosofie van Fairphone spreekt mij erg aan. In werkelijkheid lijkt het tegen te vallen en de klantenservice is minder dan waardeloos.

Pluspunten

• Geen kinderarbeit

Minpunten

• Voldoet niet aan belofte repareerbaarheid
  • Frustrerende klantenservice
  • Na 1,5 jaar kapot

KeithM 14 januari 2021 Product gekocht

Fairphone 3 Zwart

Ben niet zo'n superuser qua telefoon, maar ik ben hier erg tevreden mee, en natuurlijk blij dat rekening is gehouden met mens en milieu bij de productie.

Pluspunten

• Ethische productie
  • Verwacht dat hij lang meegaat
  • Degelijk
  • Batterij gaat lang mee

Minpunten

• Beschermend randje voelt niet zo lekker
  • Het automatisch dimmen van het scherm is niet heel subtiel

lumocra 4 augustus 2020 Product gekocht

Fairphone 3 Zwart

Over mn Fairphone 3 durf ik ondertussen de conclusie te trekken dat het een top toestel is. Het toestel is nog geen enkele keer vastgelopen. Alle apps inclusief zwaardere apps zoals Maps runnen heel soepel. En de batterij gaat lang mee, ik haal er makkelijk meer dan een dag mee.

Pluspunten

• Lange batterijduur
  • Werkt smooth
  • Geen crashes
  • Stevige behuizing

Minpunten

• Groot

Ossebol 21 januari 2022 Product gekocht

Fairphone 3 Zwart

Verwacht niet het hoogste segment, maar voor de normale bezigheden - zoals browsen, appen en mailen - heb je hier zeker genoeg aan. Softwaresupport is tenminste vijf jaar, wat uitzonderlijk is in de Android-markt. De bouwkwaliteit is uitstekend. De telefoon is wel wat dik.

Pluspunten

• Goede bouwkwaliteit
  • Stock Android
  • Open bootloader, mogelijkheid tot flashen custom roms
  • Vervangbare onderdelen
  • Snel genoeg voor de meeste zaken
  • Vijf jaar softwareupdates

Minpunten

• Telefoon is wat dik
  • Je draait niet altijd op de nieuwste Android-versie
  • Hardwareonderdelen zijn niet top van de markt
  • Camera maakt wat fletse foto's
  • Vingerafdrukscanner werkt niet altijd goed

space_octopus 13 november 2020 Product gekocht

Fairphone 3 Zwart

Prima telefoon voor degenee die een telefoon willen hebben met niet teveel poespas en niet over 2 jaar een nieuwe wil hebben. Mocht je dit ding willen, koop dan de 3+ tenzij deze aanzienelijk is afgeprijst.

Pluspunten

• Vervangbare onderdelen
  • Stock android met 5 jaar updates, bootlocker makkelijk te ontgrendelen
  • Vlot
  • Batterij gaat lang mee, die ook makkelijk te vervangen is
  • 3.5 mm jack, dual sim + SD kaart, NFC, gyroscoop, vingerafdruksensor
  • Start snel op

Minpunten

• Prijs/kwaliteit
  • Log en relatief zwaar, zelfs met grote handen
  • Camera overscherp, camera app heeft shutterlag(op te lossen door GCam te installeren)
  • Vingerafdruksensor soms wispelturig, werkt nauwelijks met warm en vochtig weer
  • Dure accessoires
  • Scherm te fel in het donker
  • SoC niet supersnel geloof ik

CHulNewbie 17 april 2020 Product gekocht

Fairphone 3 Zwart

De telefoon was na twee maanden al kapot: kan niet bellen, of filmpjes opnemen met geluid. Ik heb niets geks met de telefoon gedaan. Ik heb bijna een maand geleden al contact opgenomen met de klantenservice maar vooralsnog geen enkele vooruitgang geboekt wat betreft de reparatie. Ik voel me opgelicht.

Pluspunten

• geen overbodige accessoires

Minpunten

• touchscreen werkt matig
  • al na twee maanden kapot, kan niet meer bellen
  • waardeloze customer service

Tiimmeh 29 maart 2020 Product gekocht

Fairphone 3 Zwart

Prachtige telefoon gebouwd voor de long-run. Heeft alle features die ik van een telefoon eis voor een niet-te-klagen prijs.

Pluspunten

• Eerlijkste telefoon op de markt
  • Makkelijk repareerbaar
  • Betaalbare officiele onderdelen
  • 5+ jaar support voor updates en onderdelen
  • Alles wat ik in een telefoon nodig heb
  • Bouwkwaliteit
  • Levendige community (forum, Reddit, XDA)
  • 3.5mm jack

Minpunten

• Matige prijs/kwaliteit vergeleken met soortgenoten

Vadecium 17 januari 2020 Product gekocht

Fairphone 3 Zwart

Helaas veel problemen met het toestel, stuur alweer mijn 2e retour ter reperatie. Koptelefoon werkt niet altijd, herstart benodigd. Verder problemen met het scherm.

Pluspunten

• Gcam mogelijk
  • Fair(er)

Minpunten

• Bumpercase dik
  • Camera app
  • Momenteel geen duurzame ervaring

meezcore 24 december 2019 Product gekocht

Fairphone 3 Zwart

In het begin wat issues gehad met gebeld worden, maar na uitschakelen van "Geoptimaliseerde 4G LTE modus" geen problemen meer. Schijnt ook bij andere toestellen voor te komen.

Pluspunten

• Modulair

Minpunten

• Geen lader die afgesteld is op de telefoon

hendrik47Newbie 12 december 2019 Product gekocht

Fairphone 3 Zwart

mijn vrouw en ik hebben elk een toestel aangeschaft, voldoet aan onze verwachtingen, behalve dat wij elkaar niet kunnen bellen. heeft iemand (fairphone heeft dat niet) hier een oplossing voor? onze provider is KPN. Wij houden ons aanbevolen.

Pluspunten

• robuust
  • Fair

Minpunten

• kan elkaar niet bellen
  • nog geen hoesje/ screenprotector beschikbaar

StanTweakersNewbie 12 november 2019 Product gekocht

Fairphone 3 Zwart

Dead on arrival. Aangekaart dat het een kapotte accu betreft vanaf het begin, maar werd desondanks gedwongen mijn toestel naar FR te sturen. 5 weken verder, nog steeds geen telefoon. Communicatie waardeloos, service abominabel.

Pluspunten

• Nog te ontdekken

Minpunten

• Uiterst trage service

SqyD 18 september 2019 Product gekocht

Fairphone 3 Zwart

Mijn eerste indrukken na een paar dagen gebruik zijn erg positief. De telefoon voelt enorm degelijk. Wel heb ik wat moeite om mijn vingerafdruk in 1 keer goed te herkennen. Hoewel de specs wat minder zijn, betaal ik graag voor een duurzame telefoon. Ik verwacht dat hij nog jaren meegaat.

Pluspunten

• Degelijk en duurzaam
  • Repareerbaar met simpele schroevendraaier
  • Android zonder fratsen
  • Dual Sim EN appart sdkaart slot

Minpunten

• vingerafdruk wil soms niet

Resultaten per pagina: 25 | 50 | 100

Heb jij ook een Fairphone 3 Zwart?