Door Tweakers

Tweakers HQ

Forum is vanaf nu vrij van thirdparty-trackingcookies

17-08-2021 • 10:23

117

Dit voorjaar hebben we de Tweakers-abonnementen volledig vrij gemaakt van cookies en tracking door derde partijen. Zoals beloofd was dit wat ons betreft pas het begin van een route naar een volledig thirdpartytrackingvrij Tweakers. Vandaag zetten we een nieuwe stap, door het forum (Gathering of Tweakers) volledig thirdpartytrackingvrij te maken voor alle gebruikers.

Concreet betekent dit dat je forumbezoek vanaf vandaag volledig vrij van thirdpartytracking is, of je nu wel of niet ingelogd bent en zowel met als zonder abonnement. De cookiewall wordt op het forum niet langer getoond. In plaats daarvan krijg je een keuzescherm in beeld waarmee je naar wens toch bepaalde externe partijen kunt toestaan, zoals YouTube voor het bekijken van embedded video’s. De gegeven toestemming kun je beheren via de cookiepagina, of als je ingelogd bent, ook via je accountinstellingen.

Ben je abonnee? Dan verandert er niets, want dan zijn deze cookievoorkeuren al actief voor heel Tweakers.

Forum cookiekeuze voorkeuren
Naar wens kun je bepaalde cookies van derden toestaan om bijvoorbeeld embedded players te kunnen laden. Toestemming voor derde partijen is standaard uitgeschakeld.

De route naar een thirdpartytrackingvrij Tweakers

Op de achtergrond werken we door aan ons ultieme doel van een volledig thirdpartytrackingvrij Tweakers. Daarvoor moeten we nog door de nodige technische hoepels springen, die we in een eerdere .plan uiteen hebben gezet. De grootste uitdaging zit in het vertonen van dynamische HTML 5-banners die gegarandeerd vrij zijn van trackingcookies. Anders dan bij statische banners (afbeeldingen) hebben we bij HTML 5-advertenties namelijk weinig tot geen controle over wat een adverteerder aan cookies en tracking meestuurt in de code. Daarnaast willen adverteerders de mogelijkheid hebben om een feed met prijzen mee te sturen, zodat bij het geadverteerde product ook de actuele prijs wordt getoond. Dit is alleen mogelijk met HTML 5- en niet met statische banners.

In de afgelopen maanden hebben we met enkele partijen gesproken die hier misschien een oplossing voor hebben. Concreet willen we in de komende maanden een test opzetten met een van deze partijen (Adhese, dat ervaring heeft met cookieloos adverteren) en enkele van onze adverteerders. Updates over dat proces plaatsen we periodiek in dit forumtopic.

Reacties (117)

117
111
78
6
0
1
Wijzig sortering
Ik lees 5x "vrij van thirdpartytrackingcookies" in de eerste 8 zinnen van dit artikel. Ergens ontstaat er dan een bepaald wantrouwen daardoor. Zijn er alternatieven gevonden? Tracked tweakers ons zelf en speelt die data door? Ik ben niet bekend met de mogelijkheden.

[Reactie gewijzigd door LA-384 op 23 juli 2024 07:56]

We gebruiken nu nog Webtrekk voor onze webanalytics. We zijn nu bezig om over te stappen naar server side en self-hosted Snowplow.

Wel is het zo dat we Webtrekk nog even aanhouden totdat we YoY kunnen vergelijken in Snowplow (niet je oude schoenen weggooien voordat je nieuwe hebt), maar ook om te kijken of het allemaal goed gaat.

Wat betreft Webtrekk: dat is een Duitse Analytics partij waar we een DPIA hebben, en zij ook aan de Europese wetgeving houden. Verder is het niet zo dat deze data ook verkocht kan worden aan de eerste de beste bieder. Dat wordt niet gedaan. Het is ook niet gekoppeld aan welke advertising systeem dan ook.
Wat wij precies doen met (persoons)gegevens kan je vinden in onze privacy policy. En nee, wij geven of verkopen dergelijke data niet door, ook niet op andere sneaky manieren ;)

Thirdpartytracking gaat overigens over tracking door andere partijen dan (namens) onszelf. Voor analytische doeleinden gebruiken wij wel tools als bijvoorbeeld WebTrekk, waar een verwerkingsovereenkomst voor is en welke dusdanig is ingericht dat consent niet nodig is.
Jullie verkopen het niet door aan derden, maar wel aan de moedermaatschappij (DPG media)? En die maakt er profielen van die ze wél aanbieden aan adverteerders.
Zo heel verschillend is dat dan niet, toch?

Het staat te lezen in het jaarverslag van DPG Media: https://www.dpgmedia.nl/nieuws/dpg-media-jaarverslag-2020
Er wordt op de frontpage inderdaad nog enige profilering gedaan met behulp van Cxense. Op het forum is dat al niet meer het geval. Het is ook de vraag in hoeverre dat straks nog wel past in ons streven naar een volledig thirdpartytrackingvrije site ;)
Jouw comments mogen nog wel wat hoger worden gewaardeerd. Misschien helpt een linkje naar het betreffende stuk in dat jaarverslag.

Om @Cafe Del Mar maar even bij te vallen en te parafraseren. Er wordt - hier en elders - niet voor niets consequent gesproken over 'thirdparty tracking'. Als je je begeeft van Tweakers voor je tech review, naar Nu.nl of het AD voor een nieuwsupdate, naar Independer voor een nieuwe verzekering, naar VT Wonen voor interieurinspiratie, Nationale Vacaturebank voor een nieuwe job: met een first party tracking cookie van persgroep.digital of dpgmedia.nl is prima een beeld te krijgen van wie je bent, wat je doet, wat je inkomen is en interesses zijn.

Het verdienmodel hoeft helemaal niet de verkoop van die profielen te zijn. Alleen maar dat je 'passende' advertenties voorgeschoteld krijgt. Dat kan met voldoende informatie over bezoekers, en zoals DPG zelf ook zegt, daarvoor zijn ze nu groot genoeg ('hebben we nu voldoende bereik'). Daarom was voortzetting van de NLProfiel samenwerking met Mediahuis en RTL ook niet nodig.

Dat daarmee werd gestopt vanwege het onder druk staan van third party cookies is natuurlijk onzin. Om je als individu te identificeren is geen cookie nodig (nog meer extensions installeren dus).

Het is helemaal prima om de hoeveelheid tracking te reduceren, maar het zou wel zo eerlijk zijn om upfront te melden dat het niet de bedoeling is om bezoekers volstrekt anoniem en ongevolgd te laten. Inzicht in gedrag en eigenschappen van bezoekers is een verworvenheid die adverteerders zich niet willen laten ontfutselen.

Laten we als bezoekers ook eerlijk zijn: relevante, gerichte reclame is te verkiezen boven het platte bombardement van weleer, dat op tv (nog) de standaard is. Al gaat dat laatste ook veranderen, want het is een kwestie van tijd tot het gemaakte profiel wordt gekoppeld aan een adres. Bezoek Ouders van Nu een paar keer en je gaat wat meer luierreclames zien in het reclameblok.

Kwestie van tijd tot DPG en RTL fuseren. In België heeft DPG al tv-zenders, dus daar kan alvast worden geëxperimenteerd.
Ik vrees dat het wantrouwen terecht is en eerlijk gezegd, met pijn in het hart.
DPG Media, het moederbedrijf van Tweakers.net en in België bekend vanwage HLN en VTM, heeft zich als doel gesteld om zo veel mogelijk kranten, krantjes en websites te vergaren om op die manier op een (momenteel) rechtmatige manier GDPR te omzeilen. Er is namelijk geen sprake van "third party" als het over zuster- en moedermaatschappijen gaat.
Door al die websites in de Benelux te combineren, krijgt DPG media een prima beeld van uw interesses etc, op een gelijkaardige manier als Google en Facebook dat vandaag al kunnen. Als je nagaat welke websites in handen zijn van DPG Media, dan realiseer je dat het over Big Brother achtige allures gaat.

Ik verzin dit niet met een alu-hoedje overigens. Dat blijkt staalhard uit de perspublicaties van DPG Media, waarin ze toelichten waarom ze waar investeren. Zoek maar op "The Trusted Web" (opnieuw: geen complettoestanden, wel een product van DPG Media dat exact doet wat ik hierboven beschrijf en waar ze mee uitpakken in het persmededelingen).
Ik lees 5x "vrij van thirdpartytrackingcookies" in de eerste 8 zinnen van dit artikel.
Scherp gezien. Het is gewoon mogelijk om data die (bijvoorbeeld) de Facebook Pixel normaal automatisch verzamelt via een eigen server terug te schieten naar Facebook. Strikt gezien werk je dan niet met een 'thirdpartytrackingcookie', is het niet te blokkeren en (afhankelijk van implementatie) amper zichtbaar.

Nu zullen ze dat op T.net vast niet zo oplossen, maar het is zeker niet gek om kritisch te zijn als je dit soort berichten op andere websites leest.

Sinds onder andere Apple's ITP zijn techreuzen steeds meer bezig om op andere manieren data te verzamelen, het server-side verwerken van data is daar één manier van. Dit kat-en-muis spel maakt alles gek genoeg veel minder transparant dan voorheen, helemaal omdat de eindgebruiker vaak onterecht denkt beter beschermd te zijn dan hij daadwerkelijk is.
Toch moet je om dit bericht wel weer alle cookies accepteren of je wordt gedwongen te betalen.

Wordt er een beetje moe van dat een organisatie als Tweakers zich daar voor laat lenen.
Eerlijk: als iets gratis is betaal je op een andere manier.

Resultaat: accepteer dat je betaald met je gegevens of betaal voor de content/platform.
Ik vind het niet erg om wat te betalen maar niet door middel van pure chantage.
De wijze waarop Tweakers het doet is niet toegestaan.

Niet alleen is het niet mogelijk om te weigeren maar je kan ook geen cookie voorkeuren in stellen zoals bijv functioneel, marketing, etc.

[Reactie gewijzigd door Kleintje_Pils op 23 juli 2024 07:56]

Ik zie het probleem niet. Niemand verplichte je onder druk dit platform te gebruiken.

Ik betaal niet dus accepteer het alternatief. Bezwaarlijk zou zijn dat als je betaalt je ook mee doet met het alternatief.

[Reactie gewijzigd door phoenix2149 op 23 juli 2024 07:56]

Tweakers is een ordinaire corporatie geworden, het is geen community meer.
Daarnaast willen adverteerders de mogelijkheid hebben om een feed met prijzen mee te sturen, zodat bij het geadverteerde product ook de actuele prijs wordt getoond. Dit is alleen mogelijk met HTML 5- en niet met statische banners.
Ze zouden een feed met prijzen kunnen sturen naar Tweakers, waarna de prijzen op de servers van Tweakers verwerkt worden in de advertentieafbeelding. De bezoeker zou dan een statistische afbeelding geserveerd krijgen en niet gevolgd kunnen worden, terwijl er toch up-to-date prijsinformatie in verwerkt zit.
Iets vergelijkbaars is wat we binnenkort gaan testen met de genoemde partner (Adhese) :)
Klinkt goed! Ik kijk uit naar de resultaten. :)
Statische afbeelding zal het niet worden: vanwege de ruimte in de banner en de mogelijkheid om meerdere producten in een carrousel te kunnen tonen, zal statisch niet werken.

AdHese heeft methodes om de feeds op te kunnen halen en te kunnen verwerken, en de banner ook via de servers van Tweakers te laten lopen. De exacte technische werking ben ik je even schuldig, maar we hebben voorbeelden gezien die op deze manier werken :)
Statische afbeelding zal het niet worden: vanwege de ruimte in de banner en de mogelijkheid om meerdere producten in een carrousel te kunnen tonen, zal statisch niet werken.
Het gaat om de advertentie zelf. Die is statisch. Niet de perse de plek waar het getoond wordt.
Klinkt goed, de Tweakers site die statische afbeeldingen als advertentie toont. Geen risico meer voor malware aanvallen via advertenties, waardoor mijn vorige werkgever (terecht) adblockers verplicht stelde.

Helaas voor gratis sites blokkeer ik advertenties ook om een tweede reden.
En mag ik vragen om welke reden dat is?
Dat mag, al denk ik dat je hem misschien ook kan raden.
Als je Youtube tracking verwijder, krijg je dan ook geen Youtube video's meer te zien in nieuwsberichten en het forum?
Alleen op het forum. Dan komt er een overlay, waarin er wordt gevraagd om je instellingen aan te passen (dus het YouTube schuifje groen aanvinken).

Als abonnee heb je overigens deze nieuwe overlay al :) En dan is het wel site wide.
Die overlay lijkt me onnodig, Youtube heeft speciaal voor het cookie-vrij embedded van een youtube player het youtube-nocookie.com domein. Deze is AVG proof, dus geen toestemming nodig.
https://complianz.io/yout...bed-youtube-on-your-site/

Niet helemaal waar dus.... Het is delayed consent / cookie option. Zodra je op Play drukt, krijg je alsnog een koekje voorgeschoteld. :|
Maar wat voor cookie?

Er is helemaal geen toestemming nodig voor iedere cookie, alleen voor daadwerkelijke tracking cookies.
YouTube zal een trackingcookie plaatsen, omdat Google/YouTube het een en ander van je wilt weten. Dat kunnen wij niet voorkomen (behalve dan dat we geen YouTube moeten gebruiken, maar onze vorige selfhosted videospeler zorgde niet bepaald voor blije gezichten).
Dat vroeg ik me dus ook af. Dus als je niet gevolgd wil worden mag je geen video's zien en wil je die wel zien, dan wordt je gevolgd?
De video haalt de browser bij Google vandaan als hij ingevoegd wordt, dus dan kan Google inderdaad zien welke video je bekijkt.
Je zult YouTube moeten toestaan om embedded video's te kunnen bekijken. Deze melding zal ook zichtbaar zijn op de plek waar de video staat.
In plaats van de embedded video zie je een link naar de video op Youtube, en een link naar de cookie-instellingen. Je kunt de video dus wel zien, maar niet embedded.
Mooie ontwikkeling! Op weg naar een lidmaatschap... Als Facebook (tracking) helemaal verwijderd wordt
Er is geen Facebook tracking op Tweakers :) Het zijn domme linkjes.
Okay, fijn! De Facebook like buttons zijn dus verdwenen?
Onze Facebook knop is niet meer dan een static image van ons met een URL naar ofwel onze Facebook pagina ofwel naar een Facebook pop-up pagina voor het delen van de pagina. In het eerste geval wordt er niks geladen van Facebook en zul je ook geen pixels van Facebook in Ghostery e.d. terugzien.

In het tweede geval ga je naar Facebook en dan gelden de regels van Facebook.

In beide gevallen wordt er niks van Facebook geladen op Tweakers, maar gebeurt er pas iets bij een on-click.
Zeker! hier al een abbo, vraag mij alleen af of je nog iets aan je instellingen moet doen of dat het gewoon geregeld is.
Voor de Facebook tracking? Dat was altijd al default een static image. Of je wel of geen abonnee bent :)
Like buttons heeft Tweakers al jaren niet meer.
crisp Senior Developer @XWB17 augustus 2021 10:55
Like-buttons hebben we nooit gehad, en de share-buttons zijn al heel lang domme linkjes (en waren daarvoor opt-in widgets) ;)
Hmm, ik meen mij vaag te herinneren dat er ooit iets met Facebook/Twitter tellertjes bij nieuwsberichten stonden. Of was dat een andere plek in de website?
Of dat zo was weet ik niet, ik weet wel dat die tellertjes ook trackingfree konden zijn.
(zelf serverside aantal likes/shares ophalen en in eigen component weer op de website tonen)
crisp Senior Developer @XWB17 augustus 2021 11:14
We hadden inderdaad tellertjes in een losse zwarte balk onder het menu (waar vroeger ook de slogan stond), maar die tellertjes werden serverside opgehaald via de Facebook API, dus ook trackingvrij ;)

Bij artikelen hebben we vziw nooit tellertjes gehad.

[Reactie gewijzigd door crisp op 23 juli 2024 07:56]

AFAIK gebruiken we geen facebook widgets, dus waar zit die tracking dan?
Volgens mij is er nergens facebooktracking en is dat al foetsie. Dus bij deze een routekaart ;)

[Reactie gewijzigd door Kees op 23 juli 2024 07:56]

Tip: installeer de Ghostery browser-plugin. Die blokkeert op elke pagina de trackers, en toont gelijk ook welke trackers dat allemaal zijn. (Dit is dus iets anders dan een adblocker.) Zo zie ik hier op de frontpage alleen nog een Google Analytics tracker.

Standaard zie je op elke pagina een overlay in een hoekje met een lijstje van de geblokkeerde trackers, maar die overlay kun je uitschakelen. Dan heb je tijdens het browsen verder geen last van Ghostery zelf. Per website kun je Ghostery eventueel uitschakelen als dat nodig is.
Dank, die heb ik al een tijd geinstalleerd :) Vandaar ook mijn vraag.
Ghostery doet zelf aan tracking dus daar zou ik ook maar ver van blijven.
Wat bedoel je met "ze doen zelf aan tracking"? Weet je dat Ghostery open source is (github), en je dus zelf kunt nakijken wat ze precies allemaal doen?
Volgens mij doelt hij op Ghostrank.

(2015) Is it safe to use the Ghostery privacy extension?
https://www.extremetech.c...hostery-privacy-extension

Maar het gebruik van Ghostery is al lang achterhaald door betere alternatieven. Met een goede ad-blocker, die ook trackers blokt, is Ghostery overbodig geworden. Bijvoorbeeld uBlock Origin dekt alles wat Ghostery kan en nog veel meer. Ghostery voegt niets toe en wordt in het algemeen afgeraden omdat er betere add-ons zijn.
Bedankt voor de link, ik heb het interview helemaal gelezen. Interessante toelichting, ik ben weer helemaal op de hoogte.

Het delen van informatie met Ghostrank is dus opt-in, en ze slaan geen informatie op die herleidbaar is naar een gebruiker. Ze slaan geen user ids of IP-adressen op. Zelfs al zouden ze worden gehacked, en zou hun database op straat komen te liggen, dan nog is de kans dat data herleidbaar is tot een specifieke gebruiker nagenoeg nul. Die kerel is zelf ook een groot privavy-voorvechter, en "privacy attorney", dus hij heeft ook wel wat geloofwaardigs.

Maar toch... uBlock Origin is inderdaad handiger, want dat is een Ad-blocker en tracking-blocker in één oplossing, en uBlock heeft niet eens een "home server" waar data naartoe gestuurd kan worden, dus er bestaat niet eens een káns dat je wordt getracked. Ik heb Adblock Plus en Ghostery samen maar eens vervangen door uBlock Origin, kijken of het bevalt. :)

[Reactie gewijzigd door Bergen op 23 juli 2024 07:56]

uBlock Origin werkt standaard al super, maar als je de 'i am an advanced user' aanzet in de settings schakelt de dynamic filtering in en kan je veel meer zelf aanpassen wat je wel of niet wilt blokkeren en wanneer je iets wel of niet toe wil staan. Kost alleen wat tijd om het in te stellen. :)

Wiki:
https://github.com/gorhill/uBlock/wiki
Ik zie het, bedankt voor de tip!
Hulde!

[ed.] Dat 'hyper-gepersonaliseerd' aanbieden is zwaar overrated. Bij Tweakers kun je heus wel raden wat de interesses zijn* en zo kan er prima verdiend worden, zonder dat je super-creepy constant in de gaten wordt gehouden.

Dat het technisch kan betekent niet dat het wenselijk is, laat staan dat het moet.


* Zou op het telefoonforum misschien men geinteresseerd zijn in.... mobiele telefoons?

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 23 juli 2024 07:56]

Vraag me sowieso vaak af hoe nuttig die personalisatie nou echt is.

In de meeste gevallen betekent het simpelweg dat ik nog 2 weken achtervolgt wordt met producten die ik al gekocht heb.
En als ik nog aan het zoeken ben, zijn het de meest voor de hand liggende opties die ik al gevonden had en (deels uit principe) waarschijnlijk niet bij de adverterende partij ga kopen.
Is het ook niet, dat is een fabel die Google en Facebook ons graag doen geloven.

Ergens is het jammer dat het NPO hier het voortouw heeft genomen en heeft aangetoond dat door content-specifieke trackingloze ads het inkomen uit advertenties omhoog is gegaan. Maar ook wel weer mooi dat juist de NPO de sprong gewaagd heeft.

Dit zijn nou precies van die zaken waarmee Tweakers.net een voorloper in zou kunnen zijn, technologie op de proef stellen ammehoela.
De NPO heeft hier inderdaad baanbrekend werk verricht; we volgen dat dan ook al vanaf het begin met veel interesse. Nu is het wel zo dat onze situatie (mbt adverteerders en hun behoeften) iets complexer is en dus simpelweg meer tijd kost. Ik denk echter dat we nog steeds kunnen stellen dat wij - in ieder geval in ambitie - voorop lopen op de rest, ook al zijn we dan niet de eerste ;)
Ik ben dan wel benieuwd waarom Tweakers complexer zou zijn. Het is hier redelijk gericht op 1 onderwerp, (digitale) techniek en bijna alle content is tekst based, de content is daarboven ook nog eens bijna allemaal netjes geSEO'd.

NPO heeft veel meer onderwerpen, meerdere kanalen, een hele stapel partners, veel is in video formaat en moet handmatig van context voorzien worden.

Tweakers had hier voorloper in kunnen wezen, het onderzoek van STER is ondertussen ook al meer dan een jaar oud.
Ik doel daarmee op trackingloze, maar wel dynamische HTML5 banners waar sommige van onze adverteerders sterke behoefte aan hebben. Dat is iets wat volgens mij bij de NPO veel minder een issue was, of in ieder geval konden zij het zich veroorloven het als issue te negeren :p
Ik denk dat je het onderzoek van de Ster bedoelt :P

De PDF is het "opvragen" waard - mits je een one time e-mail gebruikt.
Het is een (goed!) stapje vooruit. Ik wacht wel nog even tot het Tweakers breed uitgerold is, voordat ik echt enthousiast word ;)
Zo is er eigenlijk altijd geadverteerd totdat het steeds specifieker kon en een compleet doorgedraaid mechanisme is opgetuigd door oa google helemaal uitgewerkt en ook wordt misbruikt door verschillende partijen zoals met cambridge.

Maar een stap terug en algemener zonder iemand hoornsdol te maken is prima mogelijk.

Zo kun je regionale reclames hebben op radiostation ed.
Ok, ik raad dat jij een Android gebruiker bent, met een Windows laptop.

Correct? Of toch niet zo makkelijk te raden?

[Reactie gewijzigd door pim op 23 juli 2024 07:56]

Correct. Maar zelfs al is het niet correct, het feit dat ik op Tweakers zit betekent dat ik "interesse in technologie" heb.

Dus voor adverteerders van allerlei technologie-gerelateerde zaken is de "audience" interessant. Zelfs als er individuen tussen zitten die wat minder interesse hebben.

Overigens zit daar ook een aspect aan, dat met hyper-personalisatie vergeten wordt: Als Jantje een Ferrari koopt, dan is dat niet alleen maar omdat hijzelf Ferrari zo tof vind, maar ook dat hij weet dat ik weet dat Ferrari's luxe sportwagens zijn.

Zelf heb ik geen interesse in auto's, maar het is toch handig voor adverteerders om bij mij een beeld te creeeren van wat een "volvo-rijder" is, zodat hun kopers zich dat imago kunnen aanmeten richting niet-kopers.

Dit werkt uiteraard vooral voor premium-merken zo, maar het is niet onbelangrijk in marketing.
Valt het volgende ook niet ook gewoon onder een 3rd party? het is immers niet van tweakers zelf.

Sitespect

Cookies die Sitespect gebruikt bij het indelen van verschillende a/b-testen. Deze cookies zorgen er onder andere voor dat de bezoeker niet in meerdere testvarianten tegelijk komt.

Webtrekk

Cookies die Webtrekk gebruikt voor het bijhouden van bezoekersstatistieken. Meer over hoe Webtrekk omgaat met privacy: www.webtrekk.com/privacy-notice.html.

Snowplow

Cookies die Snowplow gebruikt voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.

Usabilla

Cookies die Usabilla gebruikt om onder andere een bezoeker te herkennen als nieuwe of terugkerende bezoeker.
Thirdpartytracking wil zeggen: niet door of namens onszelf. Dit zijn partijen/tools die wijzelf gebruiken voor analytische doeleinden. Wij hebben verwerkingsovereenkomsten met deze partijen en de tools zijn dusdanig geimplementeerd/ingericht dat daarvoor geen consent nodig is in het kader van de AVG/GDPR.
Thirdpartytracking wil zeggen: niet door of namens onszelf.
Aha, daar zit 'm de kneep. Tracking namens jullie zelf vindt dus nog wel plaats.
Nu de vraag aan welke partijen jullie opdracht hebben gegeven om ons te tracken.
Dat is precies te zien in de keuzebalk voor cookies op het forum (alles wat valt onder functioneel en analytisch), en ook terug te vinden in ons cookiebeleid :)

In het kort gaat dat om Sitespect (a/b testtool), Usabilla (gebruikersonderzoek), Webtrekk en Snowplow (analytics) en New Relic (erroranalyse tool - deze gebruikt afaik geen cookies).

Dit zijn dus allemaal gegevensanalysetools voor eigen gebruik. Verwerking van persoonsgegevens hierbij is zo minimaal mogelijk (dus zoveel mogelijk geanonimiseerd).

[Reactie gewijzigd door crisp op 23 juli 2024 07:56]

Voor eigen gebruik maar betekend dat ook dat het 100% gegarandeerd is dat de gegevens binnen tweakers blijven of krijgen deze andere instanties/bedrijven deze data ook doordat het via hun servers gaat ?

Als het via hun servers gaan en zij toegang hebben tot de data valt het namelijk alsnog onder 3rd party tracking omdat zij dan data verzamelen.

Als de data binnen tweakers blijft de data alleen gebruikt word door tweakers (verkoop uitgesloten) vind ik het geen probleem.

Ik gebruik ook tools van derden voor data verzamelen maar gebruik deze alleen zelf en dat is geen probleem. Maar als die data doorgegeven/verkocht wordt vind ik dat wel een groot probleem en haat de term geen 3rd party trackers onderuit.

Maar data verzamelen namens tweakers betekend volgens mij dat de data elders opgeslagen is en anderen daar dus mogelijk toegang to hebben en dus effectief als 3rd party tracking gebruikt kan worden. Al die kleine lettertjes in de tos zijn vaak behoorlijk vaag.

Extra duidelijkheid hierover zou wel mooi zijn.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 23 juli 2024 07:56]

Die data wordt door hun verwerkt, waarbij ze gehouden zijn aan de doeleinden van verwerking zoals benoemd in de verwerkingsovereenkomst die wij hebben met die partijen (en die doeleinden zijn zoals die vermeld in onze cookiestatement en consentkeuzetool: voor data-analyse). Ze kunnen en mogen daar niets anders mee.
Google Analytics is nog steeds actief op het forum gedeelte :(
Dat zou niet moeten? Je kan, zeker als abonnee, maar nu ook als non-abonnee, Google Analytics uitschakelen.

[Reactie gewijzigd door chengbondkwok op 23 juli 2024 07:56]

Daarnaast willen adverteerders de mogelijkheid hebben om een feed met prijzen mee te sturen, zodat bij het geadverteerde product ook de actuele prijs wordt getoond. Dit is alleen mogelijk met HTML 5- en niet met statische banners.
Ooit gehoord van ImageMagick? :)
Werkt alleen met statische banners. Maar wat je vaak bij banners hebt is dat er een stuk of vijf producten getoond worden met een prijs (voor het gemak even zo [1] [2] [3] [4] [5]. Je wilt natuurlijk dat op het moment dat je op product nummer 3 klikt, je ook naar product 3 gaat, en bij 5 naar product 5.

Met een single image zou je slechts 1 klikveld hebben. We kunnen aan de adverteerder vragen om een landingspagina te maken voor alle vijf de producten, maar dat kan voor hun eigen customer journey en aankoopflow funest zijn. En omdat alles zo dynamisch is (welke producten er getoond moeten worden, waar en wanneer) moeten zij ook die pagina's blijven onderhouden.
Dat is niet helemaal waar. In HTML kun je namelijk al sinds jaar en dag aangeven welk deel van een afbeelding klikbaar is, en dat meerdere keren voor dezelfde afbeelding doen. Het is technisch prima mogelijk om met dynamische informatie een statische afbeelding (of een GIF) te maken en daar verschillende klikbare regio's in dezelfde afbeelding. Of Tweakers het wenselijk vind om tijd, geld en energie te steken in de ontwikkeling daarvan is een natuurlijk ander verhaal. Maar er is geen technische reden waarom het niet zou kunnen.
Het ontwerp van de banners ligt bij de adverteerder. En de adverteerder gebruikt hun eigen tooling / ontwerp e.d. om dat te verwezenlijken.

Het is al een uitdaging om adverteerders over te halen om af te wijken van de gebruikelijke Google Ad Manager e.d. tooling. Om dan ook nog hun eigen workflow en designs volledig aan te passen, maakt het niet makkelijker :) Het moet voor ons allebei efficiënt zijn.
Old skool image maps bestaan nog steeds :)
Cookie voorkeuren aangepast, wel apart dat je hier pas achter komt als je af en toe de frontpage leest. Kan er niet een pop up komen? Tja dan wel minder tracking mogelijkheden als mensen hun voorkeuren aanpassen, maar lijkt me wel netter?
Ik kreeg een pop-up balk onder in beeld terwijl ik op het forum zat. (Firefox)
Chrome hier, ik kreeg helemaal niks.

- ondertussen nu wel ;)

[Reactie gewijzigd door Bensimpel|IA op 23 juli 2024 07:56]

Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod 17 augustus 2021 10:36
Weer een mooie ontwikkeling wat mij betreft! Dat mag ook wel eens gezegd worden :)
Ik had dezelfde gedachte hier. (y)
Klasse Tweakers. Oprecht heel blij mee.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.