Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 109 reacties

De NPO heeft in zijn vernieuwde mobiele app technologie verwerkt waarmee een smartphone aan de hand van een onhoorbaar audiosignaal informatie kan synchroniseren met een programma op de drie publieke zenders. De technologie kan onder andere ingezet worden voor quizshows.

De 'Live Sync'-technologie in de vernieuwde NPO-app is ontwikkeld door de firma Civolution. De NPO-applicatie is, mits de gebruiker deze optie inschakelt, in staat om tijdens het bekijken van een programma op NPO 1, 2 of 3 mee te 'luisteren'. De software kan via een onhoorbaar audiosignaal de precieze timestamp en informatie over de gekozen tv-zender verkrijgen. Een tweede scherm-applicatie kan aan de hand van dat 'watermerk' precies weten wat een tv-kijker op heeft staan en zo gerelateerde informatie synchroon met het tv-programma tonen, bijvoorbeeld publieksvragen tijdens een quizprogramma.

Volgens Civolution kan de techniek ook voor andere toepassingen nuttig zijn, bijvoorbeeld voor het bieden van extra informatie in de elektronische programmagids, het tonen van eerdere afleveringen op de Uitzending Gemist-dienst of het voorschotelen van links naar websites en sociale media-platformen. De NPO kan door middel van een icoon in het tv-beeld tijdens een uitzending aangeven of het onhoorbare audiosignaal wordt verstuurd.

Daarnaast is ook advertentieplatfom Ster geïntegreerd in de nieuwe NPO-app, waardoor een adverteerder op tablets en smartphones van tv-kijkers links naar websites kan tonen.

De technologie die de NPO in zijn app implementeert is niet geheel nieuw; de commerciële omroep RTL experimenteert sinds maart met dezelfde techniek.

NPO Live Sync

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (109)

Best wel leuke technologie dit, had er nog nooit eerder over gehoord dat dit werd gebruikt. Zolang je maar geen irritante piep of ruis hoort vind ik dit een slim systeem. Hoe werkt dit trouwens voor huisdieren?

[Reactie gewijzigd door Mijnenveger op 16 oktober 2014 15:00]

With the aid of audio watermarking technology it is possible to embed additional information in an audio track. To achieve this, the audio signal of a music recording, an audio book or a commercial is slightly modified in a defined manner. This modification is so slight that the human ear cannot perceive an acoustic difference. Audio watermarking technology thus affords an opportunity to generate copies of a recording which are perceived by listeners as identical to the original but which may differ from one another on the basis of the embedded information.

One of the most secure techniques of audio watermarking is spread spectrum audio watermarking (SSW). In SSW, a narrow-band signal is transmitted over a much larger bandwidth such that the signal energy presented in any signal frequency is undetectable.

Het kan dus niet door mens of huisdier worden waargenomen.

[Reactie gewijzigd door nanoChip op 16 oktober 2014 15:17]

Ik ben altijd een beetje sceptisch bij dat soort claims. Het is helemaal niet zo eenvoudig om te meten of iets hoorbaar is of niet, het gehoor is echt ongelovelijk complex en of je iets hoort is van heel veel factoren afhankelijk.

Mijn boerenverstand zegt:

- Met mijn ogen dicht hoor ik altijd meteen of ik echt iemand hoor praten of dat het uit een luidspreker komt. Zeker als het uit een televisieluidspreker komt (een electrostaat kan bedriegelijk echt zijn, dat wel), dus vooralsnog zijn mijn oren beter dan de (gangbare) geluidstechniek.

- Veel transmissie- en opslagprotocollen zijn erop gericht datgene wat een mens niet kan horen uit het signaal te filteren om ruimte te besparen. Ik weet niet of dat bij televisie ook zo is, maar als het dat wel is: dan moet het signaal wel hoorbaar zijn om verstuurd te kunnen worden, of op zijn minst niet aangetast door compressie.

- Het is niet alleen voldoende voor het signaal om voor mijn oren niet waarneembaar te zijn, het moet juist wel waarneembaar zijn voor de microfoon van mijn mobiel. En dat is, om logische redenen, niet bepaald een stukje high end electronica dat geschikt is voor studio-opnames. Het is er wel op gericht om specifiek de menselijke stem uit het omgevingsgeluid te filteren. Een frequentiebereik en geluidspatroon waar het menselijk oor ook heel gevoelig voor is.

Dat maakt het allemaal wel erg lastig om het "ondetecteerbaar" te maken..

[Reactie gewijzigd door DJ Henk op 16 oktober 2014 15:47]

Inderdaad, al heb ik dus wel eens met dat RTL programma (slimste van nl of zo? hoe hete dat ook alweer dat je thuis mee kon doen). En dat werkte ook enorm goed, toevallig met z'n 5'en op de banken en dachten ach waarom ook eens niet proberen. Veel omgevingsgeluid, tv niet te hard aan omdat we elkaar nog wel konden verstaan en de vragen gingen echt ernstig precies mee op wat er in de studio gebeurde. Ik kon zelf al niet geloven dat eventuele latency van wifi/3g dit zo nauw kon doen met 1000'den kijkers/spelers en na wat zoeken kwam ik er ook achter dat dit soort signalen gebruikt werden.

Oh en mijn huisdieren werden ook niet lijp :P
Het probleem met de internet verbinding blijf je natuurlijk houden. Ik denk dan ook dat de data van tevoren wordt ingeladen. In het audio signaal zal een timestamp zitten en de app kan vanaf die timestamp tot zeg 10 minuten vooruit al die data ophalen. Vervolgens hoeft ie maar op het juiste moment de data weer te geven. Op het moment dat de app dan nog met de server moet communiceren om alles op te halen denk ik dat je inderdaad latency problemen gaat krijgen. Niet alleen door eventuele drukte op de server, maar ook uberhaupt al de tijd die het kost om de roundtrip te maken en de server die de data moet ophalen (ook als de server niks te doen heeft kost het natuurlijk een X aantal milliseconden om de data op te halen).
Precies wat ik dacht. Zo kun je ook van die onhoorbare hoge piep dingen kopen die muggen weg zouden moeten houden. niet dat die dingen werken maar ik kan ze prima horen. Lekker als je straks tv aan het kijken bent en je hebt een gevoelig gehoor waardoor je dus continu zon irritante piep door de uitzending hebt.

Ik denk echter niet dat de app hoort wat je op tv hebt aan staan maar dat er een "niet hoorbaar signaal" wordt mee gestuurd die data bevat. zoals de oude fax of 56k modems werken. als je die op een hogere frequentie uitzend dan het menselijk oor kan waarnemen dan kun je vrijwel alles laten communiceren zonder iemand het hoort. Ik las laatst een stukje hier op tweakers van pc's die zo virussen konden verspreiden onopgemerkt en zonder data verbinding.

Ik ben echter meer bezorgd over de niet waarneembaarheid van de tonen.

[Reactie gewijzigd door sygys op 16 oktober 2014 15:49]

Voor zover ik gelezen heb gaat het niet zozeer om een hoog geluid maar om een aanpassing op de originele geluidslijn.

De techniek zit (volgens AudioWatermarking.info) zo in elkaar dat de watermark niet verwijderd kan worden zonder de audiokwaliteit te verslechteren (dat lijkt me dan weer wel hoorbaar).

Daaruit maak ik op dat het watermark verwoven zit in het bestaande audiogeluid, anders zou een simpel algoritme alle tonen boven een bepaalde waarde (lees: toonhoogte) simpelweg van de audiolijn weggedrukt kunnen worden.

Om een beetje een idee te krijgen hoeveel verschil er nou eigenlijk in zit heb ik eens een kijkje genomen op deze pagina

In de ruistest kan je het verschill heel erg goed horen. In andere tests al een stuk moeilijker.

Ik ben benieuwd dat als mensen minder moe schijnen te worden van een stabieler beeld (100Hz+ vs 60Hz-), of dat misschien ook invloed heeft op deze manier van audio watermarking.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door dwebber88 op 16 oktober 2014 16:57]

Ik ben benieuwd dat als mensen minder moe schijnen te worden van een stabieler beeld (100Hz+ vs 60Hz-), of dat misschien ook invloed heeft op deze manier van audio watermarking.
Het antwoord is: ja.
Heb je een misschien een bron?
Misschien dat nu de muggen wegblijven, wanneer je Nederland 1, 2 of 3 kijkt :)
Eens, goed gezegd. Daarnaast ben ik wel benieuwd naar het Hz bereik van de gemiddelde speaker in iedere kamer.. Ze zullen iig boven 20kHz moeten gaan zitten, maar er zijn zat speakers die daarboven niet/heel vervormd uitsturen.
human ear
Waar lees jij huisdier?

Juist als ik het niet kan horen is het altijd maar de vraag of dieren het horen. Ik vraag mij af of dieren ondertussen niet gewoon alles negeren...

Maar goed, wel een leuke toepassing van beschikbare technieken. Ik hoop alleen dat ze de app niet niet stiekum op de achtergrond laten luisteren wie, wanneer naar de NPO kijkt! (ja ik ben wel eens van het alu-hoedje :) )
Het is een encodering op het bestaande geluid, niet een extra hoge toon ofzo, dan heb je namelijk weer kans dat het niet wordt weergegeven door de speakers.
Ter beeldvorming denk aan frequentie modulatie, amplitude modulatie, klankkleur modulatie. Kleine verschuivingen merk je niet.
Denk aan dolby 5.1 codering op een stereo spoor, hoor je niet via twee speakers, maar na decodering blijken er meer kanalen/geluiden in verborgen te zitten.
Zelfde geluid zonder codering voor overige speakers er in, toch zit het er onhoorbaar in.
haha stel je voor dat huisdieren echt alle signalen zouden kunnen horen/zien (Wifi,3G,Bluetooth etc etc) en als je dat als mens zou kunnen horen, dat het klinkt alsof je 1000x oude internet modems a-synchroon tegen je hoofd gebonden hebt :o
De iPad-versie is weer een paar stappen achteruit: NIET INSTALLEREN! Als de app niet met het scherm aan op de voorgrond draait valt Airplay uit. Dus zodra je een paar minuten hebt gestreamd gaat je iPad naar stand-by en stokt Airplay. Ik kon gelukkig nog de oude versie terugzetten, die onzin van een second screen geloof ik wel, ik wil gewoon normaal kunnen streamen!

@self: niet op de goede plek geklikt, dit is geen reactie op poor Leno.

[Reactie gewijzigd door TRS80 op 16 oktober 2014 17:48]

Tja, ik kijk tegenwoordig via mijn XBMC plugin. Ik had ook al problemen met de vorige versie. Daarnaast laat ik XBMC vaak live tv opnemen. De kwaliteit van de NPO streams (via gemist) is zo slecht! :(
eh ???
Sinds wanneer is geluid een elektro-magnetisch signaal ?
>horen/zien
Dat zijn dus drukgolven (oren) en elektromagnetische straling (ogen).
Ik weet dat... maar "poor Leno" blijkbaar niet :)
Als je wil dat de techniek werkt op bijna alle apparaten dan ben je toch beperkt tot het gebruiken van een frequentiebereik tussen 100Hz en 16kHz ofzo, dus gewoon frequenties die het merendeel van zowel mensen als dieren kunnen horen.

Voor je alu-hoedje bezorgdheid, bij digitale tv over de telefoonlijn is het signaal eigenlijk altijd on-demand, dus dan is toch al bekend welk huishouden welk programma bekijkt.
Ook bij het gebruik van een specifieke digitale tuner zou deze informatie bijgehouden kunnen worden.
Of er bij digitale CI/CI+-tuners sprake is van 2-richtingsverkeer weet ik niet zeker, dat zou dus mogelijk nog relatief 'anoniem' kunnen zijn als je je zorgen maakte over het lekken van dit soort informatie.

Edit: Eigenlijk vraag ik me af waarom men zelfs moeite zou doen om een extra zogezegd onhoorbaar signaal toe te voegen.
Gezien de goede werking van Shazam bijvoorbeeld, lijkt audio-watermarking puur op basis van wat je wel kan horen al ruim voldoende te werken.
En het is nog een pak makkelijker bij tv, omdat je je op een bepaald moment slechts moet beperken tot bijvoorbeeld 30 zenders en hooguit 1 minuut in het verleden wegens buffering.

[Reactie gewijzigd door Adion op 16 oktober 2014 15:47]

De technologie die shazam gebruikt is simpelweg niet bruikbaar in deze opstelling. Er wordt bij shazam een soort blueprint van een lied gecreeerd in een database die afgezet wordt tegen de opname. In dat geval zouden ze van elk programma een blueprint moeten maken dat enorm veel data vergt. Op deze manier kun je in principe audiosignalen maken die vergelijkbaar zijn met een qr-code die visueel werkt en deze kan voor elke seconde anders zijn over een gehele dag en dan begint het weer opnieuw (of niet).
Die blueprint moet echter net enkel de relevante data overhouden voor de herkenning, als die even groot zou zijn of groter dan de audio zelf zou het doorzoeken van miljoenen tracks bijna ondoenbaar zijn, en is ook de te versturen data naar de shazam servers nodeloos groot.

Dit is een voorbeeld van een fingerprint van een track, het is niet het algoritme dat shazam gebruikt, maar gelijkaardig hieraan.
De blueprint is dus slechts 10kb groot voor 6 minuten audio.
https://acoustid.org/fingerprint/31988068
Er blijft vooraf een blueprint gemaakt moeten worden.
De toepassing is juist handig als "second screen" voor spelshows ed.
Wanneer dit live is (denk aan idols concept) is het dus niet mogelijk om een blueprint te maken.
Hier ligt dus ook de kracht.

Verder zou iedere aflevering van een aflevering een eigen blauwdruk moeten krijgen. Met dit systeem kan er gewoon iedere keer hetzelfde signaal meegestuurd worden. Dit is weer erg handig voor het gebruik icm een tv-gids.
Waarom zou je die blueprint niet live maken? Je hoeft echt niet het volledige programma te hebben om van de laatste 30 seconden een blueprint te genereren hoor.
Omdat je dan nog steeds een blueprint moet maken, naar een app moet sturen om te kunnen herkennen en dan pas kan de app er wat mee.

Dat terzijde is je idee voor de laatste 30sec veel te lang voor live programma's. Dat gebeurt nu namelijk al sneller met een niet gesynchroniseerde uitzending.

Als je echter het systeem uit het nieuwsbericht gebruikt, dan wordt de informatie direct met het programma uitgezonden. De app kan de informatie lezen en weet daar meteen op te reageren.

Sterker nog, wanneer je een tv-gids hiermee laat samenwerken dan zou hij niet eens een internet verbinding nodig hebben. De gids herkent wat je kijkt en kan, met vooraf gedownloade informatie, direct het juiste programma erbij toveren.
Dit zou je dan onderweg ook zeer makkelijk kunnen gebruiken in openbare ruimtes ed.

[Reactie gewijzigd door vjweirnogeenn op 17 oktober 2014 01:17]

Ehm, dat "onhoorbare" signaal is ook gewoon een blueprint hoor, die moet de app ook oppakken, omzetten via een algoritme dan naar de server sturen die kan hem vergelijken met al bekende blueprints en de goede respons terug sturen.

Het is exact dezelfde technische weg als een shazam bewandelt, alleen dan niet op een hoorbaar signaal, maar op een onhoorbaar signaal zodat de processing sneller / duidelijker / beter kan zijn.
Dat hoeft natuurlijk niet. Het kan een berekende reeks zijn die een tijdcode aangeeft. Deze reeks kan vervolgens door de app met een eigen ingebakken algoritme herkend worden. Heb je geen server voor nodig.Shazam stuurt echt geen onhoorbaar signaal mee met bestaande liedjes op de radio ;-)
Zoals ik het begrijp word het niet gedaan door buiten het bereik van het menselijk gehoor te werken zoals met sommige technieken het geval is, maar door de geluiden aan te passen. Het kan best zjin dat dieren wel degelijk horen dat er iets met het geluid is, maar het is dus gewoon te vergelijken met het geluid dat wij horen en niet een hele hoge piep die heel hard in het signaal verwerkt zit waardoor je hond gelijk tegen het plafond zit.
Lijkt op steganography maar dan voor audio.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Steganografie
Vind ik eerder creepy dan leuke technologie...
Deze app zou trouwens nooit mijn accepteren krijgen... zo'n app dient gewoon geen toegang te hebben tot je microfoon...
Natuurlijk is dit nogal creepy maar dan vind ik het meer creepydat Google/Apple je locatie bijhoudt. Dit krijg je te zien als je de telefoon installeert, natuurlijk kan je ook geen toestemming geven maar op mijn HTC doet dan de gehele GPS het niet meer.

[Reactie gewijzigd door Mijnenveger op 16 oktober 2014 15:29]

Dat vind ik dan ook, en om die reden (en ook omdat de accu er snel van leeggaat) staat GPS bij mij uit tenzij tijdens gebruik. Wat mega-irritant is, want elke keer vraagt Android dan weer om al je gegevens naar google te mogen sturen etc.
wat een onzin, ik heb gps altijd aanstaan, en er wordt alleen meer energie gebruikt als een app ook daadwerkelijk de gps gebruikt.
Ben ik de enige die dit zwaar zinloos vind omdat je toch nooit op je tv en op je tablet tergelijkertijd naar de zelfde zender kijkt?
Denk aan de nationale IQ test.. altijd grappig om mee te doen..
Ik zie al de eerste mensen valsspelen. Met digitaal synchroniseren en dan analoog met een headset kijken. Het analoge signaal is sneller als het digitale dus heb je alles goed. Niet dat ze dat echt intereseerd.
Je krijgt niet direct na de vraag het antwoord te zien, dus helaas is dat geen optie ;)

[Reactie gewijzigd door vjweirnogeenn op 17 oktober 2014 13:09]

Dit gaat ook niet om op de tv en tablet maar dezelfde zender kijken, maar op de tv naar een zender kijken, en de app van die omroep erbij waar je bijvoorbeeld antwoord kan geven op een vraag op tv, of dingen kan lezen over het onderwerp waar het op tv op gaat.
Afdeling kort door de bocht. 8)7

Ik weet het zinloze reactie maar ik kon het niet laten. 8-)

Iets minder zinloos.
Je zal vast niet de enige zijn maar er zijn zat toepassingen en programma's te verzinnen waar het een leuk extraatje kan bieden.
Dat klinkt als veel extra moeite ipv de gebruiker de vraag te geven: "Kijkt u NPO1, NPO2 of NPO3?"

En wat te doen als er 2 TVs aan staan? Of een (goedkope/oude) TV die de hoogte van dit signaal niet uit kan zenden? Overigens interessant dat er vervolgens weer een dergelijke "hack" gebruikt moet worden om een telefoon te syncen met een TV, blijkt toch maar weer eens dat TV uit het stenen tijdperk komt.
1 - Het werkt niet met een ultrasoon geluid, maar met een watermark (a-la steganografie)
2 - We hebben meer dan 1 publieke zender.
3 - Het signaal van de TV kan op diverse manieren binnenkomen, waarbij er in meer of mindere mate vertraging optreedt. (satelliet, kabel, Digitenne).
4 - De verbinding van het mobieltje kan verschillen (wifi, 3g, 4g)

Vertel jij me eens hoe dat magisch te syncen is?

Een audio watermerk is IMO de beste oplossing voor dit probleem.
Of je dat wil? Tja, dat is een andere discussie.
Het gaat er niet om welke zender er bekeken wordt, maar juist de 100% synchronisatie is belangrijk. Er zit veel tijdsverschil tussen kijken via DVB-T (Digitenne), Satelliet, Kabel of Glasvezel/IPTV. Alleen op deze manier kun je waarborgen dat de content echt synchroon loopt met wat er op TV te zien is.
Dat krijg je natuurlijk nooit exact op de seconde gelijk. Kabel, glasvezel, digitenne, decoders, tv's, uitgesteld kijken en vast nog tientallen andere factoren waar mee het signaal zo maar uit de pas gaat lopen.
Je kan natuurlijk ook altijd uitgesteld kijken.
Allemaal ultrahippe technieken bij de NPO, maar simpele Chromecast-ondersteuning is teveel gevraagd.

Zelfde bij de NOS: er worden apps uitgebracht voor die 150 mensen in NL die een smartwatch of Google Glass hebben, maar de duizenden mensen die een Chromecast hebben kunnen in de stront zakken.
maar simpele Chromecast-ondersteuning is teveel gevraagd
Misschien ook eens bij Google aankloppen? Of is er een goede reden te bedenken waarom je mobieltje de content op je scherm niet 'as is' naar de Chromecast dongle zou kunnen sturen?
Dat kan ...

Maar er is natuurlijk een heel verschil of je de streaming aan je Chromecast over kan laten, of dat je telefoon of tablet het streamt en dat dat signaal ook nog eens naar de Chromecast gestuurd moet worden. De ene methode is gewoon iets efficiënter dan de andere ...
Nog even los van het feit dat als je de content van je scherm naar je Chromecast stuurt, je niets anders met je device kan doen.
Precies, waarom ontwikkelt de NPO dit uberhaupt? Vergeet niet dat al deze ontwikkeling bijzonder veel geld kost, en voor de publieke omroep? Het lijkt me daar een bende van goed betaalde 'we kunnen alles maar doen wat we leuk vinden'-club.

De overheid verspilt miljarden aan ICT, daar vergeten ze dit soort dingen bij op te tellen. Ik snap, echte verspilling is dit niet, het levert 'iets' op. Maar als ik voor zonder al die ongein 10 euro minder belasting per jaar hoef te betalen, kies ik toch echt daarvoor. En zo met mij een hoop anderen verwacht ik.
waarom ontwikkelt de NPO dit uberhaupt? Vergeet niet dat al deze ontwikkeling bijzonder veel geld kost, en voor de publieke omroep?
Antwoord:
Daarnaast is ook advertentieplatfom Ster geïntegreerd in de nieuwe NPO-app, waardoor een adverteerder op tablets en smartphones van tv-kijkers links naar websites kan tonen.
Die quiz-opties lijken me bijzaak. Dit biedt juist nieuwe mogelijkheden om inkomsten te genereren.
Het is schandalig dat de NPO met hun tijd meegaat. Ze zenden zelfs in kleur uit.
Zonde van ons belastinggeld!
Oh, wil je in degelijke kwaliteit content van de NPO zien, dat kan hoor: via NLziet... Moet je wel ff per maand gaan betalen :( 8)7
Of je kijkt live televisie, is de kwaliteit prima te doen hoor.
Ze kunnen niet eens een voetbalwedstrijd op een degelijke resolutie streamen. :(
Heel leuk maar betekent dit nu werkelijk dat de app gewoon continu aan het (af)luisteren is tijdens gebruik? Men vangt dan natuurlijk niet alleen het "synchronisatie" signaal op.
Met de rest van wat de app hoort, kan zo'n app niet zoveel natuurlijk.
Spraakherkenning wordt ook steeds beter. Straks krijg je op de televisie reclame voor iets waar je 5 minuten daarvoor in de kamer over hebt zitten praten.
Op je TV zie ik niet zo snel gebeuren. Op je tablet zelf daarentegen...
1 miljoen mensen die kijken, hoe wil je die allen reclame serveren op maat op tv 8)7
Je krijgt op dit moment af en toe al regionale reclames op landelijk beschikbare zenders. Met IPTV is het helemaal niet zo'n grote stap om dat zelfs per aansluiting te splitsen.
Het is een nieuw business concept, maar naast on-demand tv en spotify etc kunnen ook de reclameboeren gewoon een serverparkje neer gaan zetten bij de ziggo's / upc's etc van deze wereld om reclame op maat te server.

Zo ongeveer elke digitale leverancier levert wel on-demand diensten aan, waarom dan geen on-demand / op-maat reclame?
Ik neem aan, ook voor dataverbruik-redenen, dat het signaal (in ieder geval in eerste instantie) lokaal wordt opgevangen, bewerkt en beoordeeld. Als er dan een toon in zit > 20 000 Hz, dán kan de app altijd nog contact opnemen met de server om content op te halen of (het eventueel gefilterde) geluidsbestand te versturen voor beoordeling.
Dat is nu het grote risico.
De app mag altijd de microfoon luisteren. Dus ze kunnen er alles mee doen.
Voor de mens onhoorbaar.. maar ik hoop dat ze ook goed getest hebben voor (huis)dieren. Want die hebben natuurlijk een andere gehoorfrequentie dan de mens.
Ik vermoed dat het niet met hoogfrequente signalen werkt. Als je niet het hele kanaal controleert dan is dat een risico.

Op een gegeven moment verlaat het signaal de NPO en gaat het over een paar distributiekanalen naar verschillende distributeurs, kabelmaatschappijen, satelliet, digitene, internet etc. etc. Grote kans dat er ergens in die keten een compressie of filtering plaatsvindt die bijvoorbeeld alles boven 15 kHz er uit filtert. Daar heb je als NPO geen controle over.

En zelfs als je de hele distributie beheerst dan is er nog een grote kans dat iemands TV-speakertjes helemaal niet zo hoog kunnen omdat ze dat voor normaal gebruik niet hoeven.
Vraag me toch af wat die app nog meer hoort... Als je een zak chips opentrekt krijg je dan chips reclames? Als je per ongeluk een keer vloekt tijdens een EO uitzending gaat je scherm dan vijf minuten op zwart...?

Big Brother is listening? Nu is het nog vrijwillig, wordt dit straks verplicht...? ;)

[Reactie gewijzigd door Fiber op 16 oktober 2014 15:18]

Het lijkt mij niet dat de app geluiden herkent, maar dat er een geluidscodering wordt meegestuurd met het signaal. De app herkent de geluidscode en weet dan wat er moet gebeuren.

Wel een goed idee, waar ongetwijfeld al lang aan gewerkt wordt.
Misschien ben ik gek maar...de volgende twee vragen komen in me op:

1) Waarom moet het met ondetecteerbaar geluid? Het uitgezonden geluid is toch héél specifiek, waarbij je kunt identificeren welke microsonde precies er op tv wordt uitgezonden na slechts een korte analyse van enkele seconden audio? Als je dat eenmaal hebt vastgesteld kan je daarna vervolgens regelmatig her-synchroniseren ter controle (de tv moet natuurlijk wel dan hoorbaar zijn qua volume, maar dat zal met de besproken techniek in het artikel niet anders zijn).

2) In dit scenario snap ik niet hoe de stream op je mobiel of tablet 'achteruit' kan synchroniseren. Lees : Alleen een tijdsverschil waarbij de tv trager is dan de internetstream op je tablet/mobiel kan worden gecorrigeerd. Als de TV vóórloopt dan kan je mobiel volgens mij niet 'in de toekomst' kijken. Wellicht dat kabel/dvb-t signalen altijd achterlopen op internet streams maar in mijn ervaring (voetbal o.a.) is dat niet zo. Maar goed, wellicht snap ik em gewoon niet goed :)
Majic, ik volg het ook niet: normale speakers kunnen alleen reproduceren tussen 20Hz tot 20KHz. Boven 20KHz wordt ultrasoon (en wordt schadelijk geacht) en heb je speciale speakers nodig. Volwassenen horen tot ca. 18 KHz. Dus ik vraag mij af of niet het gehele spectrum wordt geanalyseerd, of kleine en hoorbare pulsjes uitgezonden.
Je gaat niet dood van vleermuizen, dus zo schadelijk is ultrasoon ook weer niet. Speciale speakers zijn wel een echt probleem, gezien de limieten van het menselijk oor houden de gangbare speakers er bij 22 khz wel mee op, zoniet eerder.
Ik denk zelf dat de content al voorgeprogrammeerd staat op de pagina. (weet niet hoe dit met echte live uitzendingen zit) en dat hij gewoon op toon x content x vertoont, en op toon y content y..
Mijn ziggo app is altijd significant trager dan mijn TV. Zo traag zelfs dat ik de app gebruik als instant replay. Volgens mij is het concept van deze synchronisatie nutteloos omdat je dan altijd de TV ook initeel zou moeten vertragen.
Dit is in feite R.D.S. in een nieuw jasje (dat van de smartphone). Niets nieuws dus.
nee, rds gebruikt frequenties boven de 19KHz toon op de FM band. Dit gebruikt een watermerk in het signaal, oftewel in het hoorbare frequentiebereik.
RTL deed dit ook al met zijn quiz, dan ging de app ook luisteren naar de tv om te kijken welk moment jij tv kijkt. http://www.rtl.nl/weet-ik-veel/#!/314885/

[Reactie gewijzigd door gekke-gerrit op 16 oktober 2014 15:03]

Volgens mij is dit zelfs voor de NPO niet nieuw. De Nationale IQ Test 2014 app deed dit volgens mij ook al.
Dat was gewoon met een app, beetje goed timen. Ik dit geval kunnen ze je app synchroniseren, stel jij hebt vertraging in de feed, dan zal dit in de app compenseren zodat je telefoon app gelijk loopt met je tv. Dat is het doel hiervan.
De IQ test app gebruikte het audio signaal ook om de vragen te synchroniseren.
Oh okee. Wellicht dan puur vocaal wellicht.