Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 61 reacties

Microsoft heeft een 'toetsenbord' ontwikkeld voor het Android Wear-besturingssysteem. De software werkt met handgeschreven input. Vooralsnog gaat het om een vroege versie van de software, die alleen met de Moto 360 en smartwatches met resolutie van 320x320 pixels werkt.

De onderzoeksafdeling van Microsoft zette versie 0.1 van Analogue Keyboard online. Gebruikers die geïnteresseerd zijn in de app voor handgeschreven tekstinvoer kunnen deze downloaden, net als de bijbehorende instructies voor installatie. Input is mogelijk door tekens op de 'watchface' van het horloge te schrijven.

Volgens Microsoft gaat het nog om een vroege versie die alleen werkt op de Moto 360 van Motorola en op smartwatches met de vierkante resolutie van 320x320 pixels. Waarschijnlijk krijgen toekomstige versies van de app uitgebreidere ondersteuning voor smartwatches op het Android Wear-besturingssysteem.

Smartwatches maken doorgaans gebruik van spraakinvoer. Het scherm van slimme horloges is te klein om er een volwaardig toetsenbord op te tonen.

Motorola Moto 360

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (61)

Lijkt nog best heel aardig te werken als ik de video van Microsoft Research moet geloven (http://research.microsoft.com/apps/video/?id=230860). Wanneer voice of het gebruik van een smartphone even geen optie zijn, is dit een prima alternatief.
Klinkt goed!

Wel verrassend dat Microsoft hiermee komt, volgens mij was dit nog niet eerder bedacht (voor de wear dan).
Eigenlijk verwacht ik dat Microsoft later ook komt met een eigen watch OS, maar dan hebben ze waarschijnlijk weer de trein gemist...

[Reactie gewijzigd door D3x1l op 11 oktober 2014 14:44]

Een Casio horloge uit begin jaren 80 had al een soortgelijk "touchscreen" waarmee je de calculator kon bedienen.

Microsoft is hier zelf ook op van de hoogte, want ik zie dit Casio horloge op hun eigen website staan: http://research.microsoft...ection/detail.aspx?id=227
Microsoft's Bill Buxton is een enorme fan van die Casio, dus het zou me niks verbazen als die er iets mee te maken had.

Buxton is sowieso een verzamelaar van dit soort gadgets. Mocht je willen weten wat over een paar jaar de volgende tech-hype wordt, dan werpt zijn verzameling wellicht een blik op de toekomst. :)
volgens mij was dit nog niet eerder bedacht (voor de wear dan).
Vooral dat laatste is van toepassing. Zo'n 'toetsenbord' had ik ook al op mijn Windows Mobile 5 mobieltje, naast eentje waarbij het hele scherm een soort notitieblok werd en gehele woorden werden herkend, en nog een dozijn andere, wat meer experimentele, toetsenborden.

Wat dat betreft is alles wat oud was, weer nieuw. Zelf zou ik er bijvoorbeeld gewoon een bijna vol-scherm (X)T9 op zetten.
En voor de MS implementatie op WM/PPC was er graffiti op PalmOS. Het idee is dus ouder dan je hier doet vermoeden, en ik vermoed ook nog wel ouder dan graffiti (zie bv peninput op een Newton). Het voordeel boven T9 en varianten is dat je snel (tenminste ik was snel in graffiti, de MS implementatie op PPC kan niet overweg met mijn handschrift) invoer kan doen zonder afhankelijk te zijn van prediction om tijd te winnen
Trein gemist?? |:( Dat wordt altijd gezegt. Ook altijd over smartphones. Die dingen bestaan net, deze trein is eigenlijk net pas bedacht en de eerste versies komen net van de lopendeband. De T-Ford was de eerste echte auto, hebben VW, BMW, KIA, Toyota etc etc ook allemaal 'de trein' gemist? De huidige smartphones en smartwatches zijn te vergelijken met de de T-Ford. De echte ontwikkeling en vooruitgang moet nog komen.
Wie met een Ford T wou rijden, had best wat verstand van techniek, zoals een gebruikers van de vroege pc's best begreep hoe de hardware van z'n pc in elkaar zat en liefst nog wat in een teksbestandje wou prullen om zijn software werkende te krijgen.
De auto is inmiddels volwassen; je hoeft er niets meer van te begrijpen om hem relatief veilig te gebruiken. Er zijn indicators voor allerhande problemen waarvoor je niet geacht wordt zelf voor een oplossing te zorgen.
De pc is bijna volwassen. Met een modern OS op recente hardware hoef je echt niet meer te weten wat een driver is, en als het de mist in gaat heb je min of meer automatische reparatie- of herstel mogelijkheden. Bovendien is een pc van 2 jaar oud niet meer compleet achterhaald.
Wat dat betreft is de smartphone beter van start gegaan, al was het maar omdat er al lange tijd voorlopers waren die het pad geeffend hebben; denk maar aan de pim’s, pda’s en gsm’s met pim, games en internet nog voor het woord smartphone bestond. Dat smartphones nog niet volwassen zijn, is meer te merken aan de nog steeds razendsnelle technologische evolutie ( die r tevens voor zorgt dat een model van een paar jaar uod als waardeloos gezien wordt), de versplintering van de markt en de zoektocht naar de optimale interface en formfactor. Wmb is een smartwatch op dat vlak eerder een evolutie van de smartphone, zoals autos tegenwoordig geen choke meer hebben, maar wel een lampje om aan te geven dat je band net plat gegaan is.
Valt nog af te wachten of de consument het ontbreken van een choke op zijn smartwatch wil accepteren ;)
Anders gezegd: de markt zal bepalen of en hoe een smartwatch de toekomst bepaalt.
Slimme(re) horloges bestaan al heel lang, maar tot nog toe kozen consumenten toch makkelijker voor iets grotere bakjes met meer functionaliteit die je beter kan bedienen en lezen, behalve dan voor de gadget factor. Gadget zijn leuk, maar niet levensvatbaar als product van de toekomst.
* the_stickie had ooit een casio horloge met adresboek, rekenmachine, spelletjes, ir rs232,...maar daarna toch echt een gewone pda.

[Reactie gewijzigd door the_stickie op 11 oktober 2014 23:59]

Toevallig net vorige week hiermee bezig geweest op een Android Wear hack-dag.

There went my idea!
Is er een trein om te missen dan? Geloof niet dat veel mensen zitten te wachten op een smartwatch eigenlijk.
Ik denk dat je daar best naast kunt zitten. Ik zie steeds vaker mensen interesse tonen in wearables. Ze worden ook steeds iets beter, geef het nog een paar generaties en het zijn volwaardige smartphone-vervangers.
Dat was mijn punt ook een beetje. De trein moet nog op het station aankomen. Met nieuwe batterij-techniek, nieuwe schermen en betere manieren van bediening kan je in één klap de huidige pogingen waardeloos maken en interesse wekken van de massa.
Net zoals de eerste pogingen van mobiele telefoons voor de massa niet interessant waren (denk aan autotelefoons, telefoons waarbij de accu in een aparte koffer zat), zijn dat de wearables nu ook nog niet. Maar zo lang men niet blijft innoveren, komen we nergens, dus MS is goed bezig. Ik hoop trouwens dat deze app ook voor mijn Galaxy Gear beschikbaar komt. ;)
Net zoals veel mensen 10 jaar geleden ook niet op een smartphone zaten te wachten. Ik kan het Nederlandse filmpje er bij zoeken, maar ik denk dat je zonder een link ook wel weet waar ik het over heb. Eerlijk is eerlijk: Het blijft af en toe toch erg moeilijk te voorspellen.
Zou je t linkje van dat filmpje kunnen posten? Ben wel benieuwd!
Klets. Ze krijgen dat niet voor een OS dat niet van hun is, maar voor het gebruik van hun technieken (waar ze patent op hebben) in software van derden, waaronder een 'ander OS'
Heel leuk alleen dit is echt niet sneller dan reageren op een berichtje via je smartphone. Op deze manier krijg je weer van die tekstberichtjes zoals mensen schreven op hun dumbphone omdat lange zinnen maken te veel werk is. Daar heb je nu net die smartphone voor. Trouwens die test doen ze op een Samsung :').

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 11 oktober 2014 14:45]

Wacht, waarom zou het precies sneller moeten zijn dan reageren via een smartphone?
lijkt inderdaad prima te werken ,maar op die tijd heb ik toch al lang men gsm uit men zak gehaald , en het daar ingegeven . goed dat er op deze dingen gewerkt wordt , maar vrees dat er toch nog een beter nut aan zal moeten gegeven worden
Microsoft Research gebruikt zo te zien Bing niet.
Volgens Microsoft gaat het nog om een vroege versie die alleen werkt op de Moto 360 van Motorola. De makers stellen dat er een scherm nodig is met een vierkante resolutie van 320x320 pixels

Het werkt momenteel alleen op een rond scherm, maar je hebt wel een vierkant scherm nodig om de app werkend te hebben. Ergens niet heel logisch dit?
Ik neem aan dat je een vierkant van 320x320 binnen die cirkel moet kunnen plaatsen. Oftewel, dat ronde scherm moet een diameter van minstens 453 pixels hebben.
Het werkt op zowel rond als vierkant met de volgende voorwaarden:
- Het vierkant scherm heeft minimaal 320x320 pixels.
- Het rond scherm is dusdanig groot dat er een vierkant van 320x320 pixels in past.

Edit: zie ook de opmerking hierboven.

PS mooi dat MS ontwikkeld voor andere platvormen. Deed Google dat ook maar eens voor WP :'(
Nou ja ben eigenlijk wel klaar met Google producten dus van mij hoeft niet meer per se ;)

[Reactie gewijzigd door Jeroen-83 op 11 oktober 2014 17:43]

Het staat fout in het artikel, de app werkt op een vierkante smartwatches met 320x320 en een Motorola 360.
Ben ik de enige die zich afvraagt waarom Microsoft apps maakt voor Google, en juist dit niet als speciale functie voor een toekomstig Windows watch o.i.d. gebruikt?
Microsoft Research heeft de app gemaakt. En het is natuurlijk prima mogelijk dat deze techniek in een MS horloge terecht komt.
Microsoft devices en windows kennen een zeer goed handschrift systeem. Reken er maar op dat dat dus standaard in de ms watch zit.
Maar zou het dan niet slimmer zijn om dit als een eigen applicatie te houden?
Dan hebben ze iets om zich mee te onderscheiden van de rest.

[Reactie gewijzigd door robinvdg op 12 oktober 2014 11:55]

Dit heeft echt toegevoegde waarde aangezien de voice recognition voor Nederlands altijd al inferieur is geweest aan bijv. engels. Een mooi alternatief voor ons Nederlanders dus!

[Reactie gewijzigd door fergers op 11 oktober 2014 14:44]

"This video shows our prototype for Android Wear running on the Motorola Moto 360 and Samsung Gear Live."

Edit: hierboven stond eerst iets in de trant van 'volgens mij toont de video ook een LG G watch'.

[Reactie gewijzigd door Rafe op 11 oktober 2014 14:46]

Ja ik had me reactie al gewijzigd omdat ik het verkeerd had gezien. :)

[Reactie gewijzigd door fergers op 11 oktober 2014 14:59]

Gewoon camera met tekstherkenning en je kan je reactie op een kladblaadje schrijven en versturen.
Maar als je op een blaadje gaat krabbelen en dat vervolgens voor een camera houdt, kun je dan niet beter je smartphone pakken om het bericht te versturen?
Daar zit wat in haha! :-)
Apart dat Microsoft voor Android ontwikkelt? Zou eerder denken dat ze een eigen smartwear voor Windows Phone ontwikkelen?
Niet apart. Microsoft heeft op dit moment als core 'empower people' en microsoft services moeten niet alleen op hun eigen platform draaien maar ook op alle andere huidige en toekomstige platformen.
Zie ook
http://news.microsoft.com/ceo/index.html

En wie zegt dat ze ook hun eigen smartwear (waarschijnlijk geschikt voor alle platformen) niet ontwikkelen?

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 12 oktober 2014 10:12]

MS heeft geen smartwatches, zullen ze over 5 jaar eens over gaan denken en dan presenteren alsof het 't "best next thing" is natuurlijk. (Zie Windows Phone... die ook nog hopeloos ver achterlopen. Als je Minecraft wil gebruiken en Garmin Connect wil gebruiken en zo dan)
Misschien maar eens overwegen om de moto 360 aan te schaffen. Ik ben toch opzoek naar een nieuw horloge en 250 euro vind ik een redelijk normale prijs voor een horloge. Tevens heb ik een 5.5 inch telefoon, en met deze een smartwatch hoef ik hem niet niet zo vaak uit me tas/broekzak te halen. Maar volgens mij duurt het nog even voordat deze in Nederland uit komt?
Ik zou lekker even wachten.. Qua design is die erg mooi, qua functionaliteit, hardware is het echt drama. Er schijnt een chip uit 2011 in te zitten en hij blijkt continue te laggen.
Nou nou nou, overdrijven is ook een vak. Er zaten inderdaad wat kleine lags in af en toe, maar dit is grotendeels opgelost in de meeste recente update. Tevens is met deze update de batterij ook een stuk verbeterd. Het is en blijft natuurlijk 1st gen Android Wear, maar ik zie de potentie er wel van in. Early adaptors (zoals ik) zullen hier vast geen miskoop mee doen.

ontopic: Het lijkt wel goed te werken, maar ik betwijfel of ik graag wil typen/schrijven op mijn horloge. Dan pak ik mijn telefoon wel even snel. Misschien als je korte berichten wil sturen is dit een uitkomst.
De TI-280 SOC zorgt ervoor dat dat ding enorm traag is en 3 keer per dag aan de oplader moet. Ik zou hem niet kopen, de Moto 360 is de flop van het jaar. Enorm gehypt, maar uitgevoerd met slechte hardware. Al wil je een mooie smartwatch kan je beter voor de Watch R op Asus Watch gaan. Die krijgen een gewone s400 aan boord
ZIe mijn reactie hierboven, als je wat meer onderzoek had gedaan, kom je erachter dat de lag en het batterij probleem opgelost is in de meest recente update.
In sommige gevallen zou het 'slimme' horloge het circa tweemaal zo lang volhouden op een volle accu.
bron

Eerst was de accuduur bij intensief gebruik 1/3 dag. Nu is de accuduur bij intensief dus 2/3 dag. Nog steeds onaanvaadbaar en je word nog steeds opgezaldeld met een SOC uit 2011, 4 jaar oud dus. Het enigste wat nu aanvaadbaar is is de stand-by tijd van 2 dagen. En dat is nog slecht, je koopt het apperaat om te gebruiken, niet om op stand-by te zetten.

Ik ben dus niet degen die onderzoek hoeft te doen, dat kan je beter eerst zelf doen. De TI-280 is een echt oude SOC, zo ver ik weet de oudste SOC die op dit moment nog in de mobiele industrie wordt toegepast. De voor Andriod Wear devices gebruikelijke S400 is veel sneller en veel zuiniger, een Watch R of Asus Watch zijn geoon beter. Veel beter.
2/3 is ook een volle dag of ben jij 24 uur wakker?
en lees ook even de reactie van Creegfire in jou link.
en hij heeft meer onderzoek gedaan dan jou want die lag problemen zijn dus WEL op gelost ;)

[Reactie gewijzigd door raro007 op 11 oktober 2014 17:08]

Hoe moelijk is lezen? Mijn bron spreekt over '3 keer per dag opladen bij zwaar gebruik'. Dat id niet om de 24/3 uur, maar gewoon 3 keer per dag aan de oplader. Nu moet de Moto 360 in het optimale senario 2 keer per dag aan de lader. Dat is beter, maar nog steeds zeer slecht.

En je gaat helemaal voorbij aan het feit dat Motorola je nog steeds afscheept met die antieke SOC. En zoals mijn bron zegt, lopen alleen de apps beter. De interface is nog steeds een groot lagfeest en daar zal je vaker in actief zijn.

Dus ook na de update is de accuduur selcht en lagt het apperaat, het is alleen iets beter geworden als het was. mijn advies aan jou: eerst lezen, dan pas reageren.
Dus jij hebt de Moto360 in gebruik? Wat ik lees is dat mensen makkelijk 24 uur halen na de update en de lag er niet of nauwelijks is. En geloof me, ik lees echt alles over de moto360, zelfs de negatieve ervaringen (kapotte backplates etc.)

Ik ben het met je eens dat ze misschien beter een nieuwe SOC er in konden doen, maar dat neemt niet weg dat deze ook prima zijn werk doet.

[Reactie gewijzigd door ulTimaS op 11 oktober 2014 17:47]

Ik zou zeggen, geef je bronnen maar. Zoals je ziet link ik naar profesionele reviewsites en die schrijven op zijn best 'niet slecht'. En al pak je de harde speclist erbij en leg je die naast de speclist van andere Wear horloges is 'niet slecht' ook het beste wat je kan zeggen. En die zelfde bronnen geven aan dat de app beter lopen als eerst, maar 'beter als eerst' is iets anders als 'goed'. En een accuduur die eerst zo slecht was dat je drie keer per dag moest opladen verbeteren naar 2 keer per dag opladen is ook 'beter als eerst' maar nog lang niet goed of zelfs voldoende.

En over de SOC: Gezien de accuduur problemen en lag problemen doet hij zijn werk juist niet goed. lijkt me vrij voor de hand liggend.
Je leest wat je wilt lezen, na de laatste update zijn er enorm veel reports geweest dat MINSTENS één dag accuduur lukte.
Ook de lag is (vrijwel) verdwenen.
nieuws: Moto 360-gebruikers zeggen dat accuduur bijna verdubbeld is na laatste update
http://www.reddit.com/r/A...0_update_has_dramatically

Ook op Google+ kan je genoeg nieuwsberichten/posts zien waar mensen rapporteren dat de accuduur drastisch is verbeterd.
Moto 360 fans en lezen... Als de batterij duur met zwaar gebruik 1/3 dag is en dan verdubbeld is hij nog steeds geen hele dag. En een accuduur van minder dan een dag is onacceptabel. En als je, zoals de mensen in dat forum, je Moto 360 maar een paar uur per dag gebruikt ga in inderdaad meer naar de maimale standby tijd van 2 dagen.

Ik heb maar wat crusiale woordjes vetgedrukt, hopelijk hoef ik mijn post niet voor de 4e keer te herhalen in net iets andere woorden omdat hij simpelweg niet word gelezen
Zoals ik net boven beschreef heb ik er net tijdens een hack-dag op gewerkt. De lag is miniem en de horloge gaat makkelijk een dag mee tijdens intensief gebruik. Mijn bronnen: een aantal mensen die m een week geleden kregen en gebruiken omdat ze op Google I/O waren.

Ik vertrouw meer op mensen die het apparaat al meer dan een week heel intensief gebruiken en mijn eigen bevindingen dan jou source.
Jouw onbekende bronnen beter als reviews van grote techsites en info van de fabrikant zelf 8)7 Lekkere bronnen: Ja, ik ken een paar mensen die het apperaat gebruiken en die zeggen dat het goed werkt 8-) . Je snapt hopelijk zelf ook wel dat een techsite die informatie geeft op ervaringen van professionele reviewers en cijfers die door de fabrikant zelf worden gegeven meer waarde hebben.
Niet dat nu.nl bekend staat om zijn goede tech reviews, maar daar kraken ze hem behoorlijk af.