Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 57 reacties

De laatste versie van Chrome voor iOS heeft ondersteuning gekregen voor functionaliteit die iOS 8 mogelijk maakt. Zo ondersteunt de browser app-extensies van derde partijen, voor bijvoorbeeld het delen van content. Ook Skype voor iOS is vernieuwd.

In navolging van de release van iOS 8 hebben enkele populaire apps een update gekregen. Zo ondersteunt Chrome voor iOS nu 'app extensions'. Apps die Apple heeft goedgekeurd kunnen daarmee geïntegreerd worden in de browser, zoals 1Password, Lastpass of Evernote. Ook het delen van content kan nu naar apps van derde partijen. Verder heeft Google bugfixes doorgevoerd en zou de stabiliteit verbeterd moeten zijn.

Chrome iOS 8Bron: Lifehacker

Microsoft heeft Skype voor iOS eveneens bijgewerkt voor iOS 8. Dankzij de ondersteuning voor extensions verschijnen Skype-notificaties nu direct op het lockscreen. Gebruikers kunnen video- of telefonie-oproepen direct vanaf het lockscreen of dropdown-menu opnemen of weigeren. Bij gemiste gesprekken kan direct voor terugbellen of het versturen van een bericht gekozen worden.

Skype iOS 8

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (57)

Maar maakt Chrome nog steeds gebruik van die slechtere javascript engine of is dat in iOS --> 8 <-- (voor WhiteDog) veranderd?

[Reactie gewijzigd door oerbrood op 22 september 2014 23:51]

Nee, ik heb sunspider ff geprobeerd, maar Safari is daarin nog steeds veel sneller, ofwel: Chrome maakt nog geen gebruik van Nitro, ook al kan en mag dat wel in iOS8.
Sunspider zegt ook niet alles. Fabrikanten kunnen daar ook gewoon op optimaliseren (dat ie die site anders behandeld). Het gaat om de daadwerkelijke snelheid bij sites en die is prima.
Het mooie van sunspider is dus net dat deze real-world bewerkingen doet.
Daar is de suite op gebouwd, het benchmarken van functionaliteit zoals die vaak gebruikt wordt.
Fijn dat iemand het begrijpt. Bedankt voor het testen en voor het antwoord.
Om te profiteren van de Nitro Engine en andere verbeteringen moet Google intern een andere API gaan gebruiken in Chrome (WKWebView ipv UIWebView). Daar zijn uiteraard wel plannen voor. Deze API is ook nog maar een paar dagen "finaal" beschikbaar en nieuw in iOS 8.

Daarnaast zijn er diverse bugs gemeld rond iOS 8 en Safari waar logischerwijs Chrome dan ook last van zou hebben. Ik vermoed dat ze ook om die reden het gebruik ervan nog even uitstellen.

Naar wat ik lees en ervaar is iOS 8 er wat te snel doorgeduwd (zie ook de issues met de Health apps).

[Reactie gewijzigd door WhiteDog op 23 september 2014 00:28]

Nee, sinds iOS8 is Nitro dus beschikbaar voor third party browsers, maar Google doet dit dus niet.

Deze sarcastische rant is dus onterecht en onge´nformeerd, maar dat terzijde.
Ik vind het ook vreemd dat Google niet meteen de gelegenheid heeft genomen om dit direct te implementeren. Dit levert zo'n gigantische snelheidswinst op.
Maar dan krijg je weer dat deze browser anders reageert en handelt dan de eigen Chrome engine.
Personen met een gejailbreakte iPhone (of ander iOS toestel) kunnen Nitrous installeren. Ik heb al lang geen iPhone meer, maar kan me wel nog herinneren dit te hebben aangekocht. Nitrous laat toe andere browsers (third party browsers zoals Chrome dus bijvoorbeeld) Nitro te gebruiken.

Ik kon alvast een merkbaar verschil in real life performance opmerken op mijn iPhone 3GS 'in den tijd'.
Wat is er slecht aan de JavaScript engine van Google?
Slechte javascript engine? V8?

V8 is dankzij z'n compilatie naar native machine code een van de snelste engines die er is.
Heel de node.js server infrastructuur maakt hier dankbaar gebruik van.

Welke bronnen heb je die aangeven dat V8 zo slecht is?

http://arewefastyet.com/
Chrome gebruikt niet zijn eigen engine in iOS i.t.t. de desktop versie.
Ik had liever gezien dat je add-ons als Adblock Plus, Disconnect.me en Social Fixer kon installeren. Daar heb ik meer aan dan die 3rd party iOS plugins.
Hier ben ik met je volledig mee eens.

Adblock & Social fixer zal voor mij de perfecte 3rd party Ios plugin zijn.
Kleine kans. Zowel Apple als Google kan daar nu makkelijk(er) een stokje voor steken.
Mee eens, nu gebruik ik meestal Mercury op iOS, omdat die tenminste adblocking doet, maar echte risico's sluit je daarmee niet uit, en het werkt helaas op al mijn iOS devices zeer matig. Voor mij zijn die add-ons ook het grootste gemis. 1Password is op zich wel weer interessant, ook al is het onlangs freemium geworden.
Misschien dat de app "Weblock" je kan helpen. Ik heb deze ge´nstalleerd en ben er heel erg tevreden mee.
Mooi, maar ik hoop echt voor Chrome voor Windows phone...

Maarja, google kennende :|
Gaat niet gebeuren. Omdat iOS gebruik maakt van WebKit is er qua rendering, performance en mogelijkheden niet heel veel verschil tussen Chrome en Chrome op iOS. Op Windows Phone moeten browsers echter gebruik maken van de meegeleverde Internet Explorer-engine (Trident). Die is zo anders (en loopt op bepaalde vlakken achter) dat het gewoon niet verantwoord is om Chrome te releasen voor Windows Phone.
Op Windows Phone moeten browsers echter gebruik maken van de meegeleverde Internet Explorer-engine (Trident)

Het porten van een andere engine is dus niet toegestaan op windows phone. Dit is ook het geval op windows rt, hier kan ook geen chrome op draaien doordat microsoft geen andere browser engine accepteerd.

[Reactie gewijzigd door seapip op 22 september 2014 22:38]

Ik dacht dat dit ook het geval was bij iOS, waarbij je wel een andere schil om de browser heen kon hangen en dit Chrome, Opera of desnoods IE kon noemen, maar de uiteindelijke engine gewoon de Safari webkit engine bleef... (en webkit is dan zoals genoemd wel weer de basis voor Chrome en nu ook Opera)

Heb in een week gebruik eigenlijk nog niks negatiefs kunnen opmerken over IE op WP, laadt de pagina's gewoon snel en goed. Hele vooruitgang vergeleken met m'n iPhone 4S (maar de 930 is dan ook 2-3 jaar nieuwer)

Je kan dus wel Chrome maken, maar moet dan de 'meerwaarde' zoeken in een wat andere interface, settings en plugins.
Dat klopt niet. Nokia is met een browser gekomen met eigen engine en volgens mij had Opera ook iets gemaakt.
En als ik een huawei telefoon koop kan ik deze Xpress Browser niet downloaden en installeren omdat dit een OEM app is. Een OEM app is alleen gemaakt voor een bepaald merk toestel en dus niet voor andere windows phone toestellen.

En opera kwam met de opera mini, deze heeft helemaal GEEN engine sinds deze webpagina's worden verstuurd door een server van opera die ze van tevoren renderd.

En alle andere browsers zijn gewoon een grafische schil over de trident engine.

Dus je kan zeggen wat je wilt maar het is een feit dat andere browser engines niet worden toegelaten in de windows phone store.
Trident loopt niet noemenswaardig achter. Het probleem is niet de laatste versie van IE maar de mensen die niet naar de laatste versie updaten.
Hedendaags valt het wel mee inderdaad, ze kwamen alleen erg laat met css3 animatie ondersteuning wat voor de nodige problemen zorgde destijds.

Sommige css en afbeelding/video standaarden zorgen nog voor de problemen maar het valt ondertussen wel mee.

Daarintegen heeft iOS nog steeds geen ondersteuning voor fixed elements met css :(
Ik weet niet of dit EINDELIJK verholpen is in iOS 8.
Wat maakt dat google kennende aan? Het marktaandeel van Windows Phone is nog steeds erg klein in vergelijking met iOS en Android. Wellicht komt het er wel als Windows Phone en Windows 'desktop' een product zijn maar als een ontwikkelaar nu zijn schouders ophaalt bij Windows Phone en doorloopt kun je ze dat toch moeilijk kwalijk nemen? Waarom zou je je op een paar procent markt richten terwijl je zoveel meer gebruikers kan bedienen door voor iOS en Android te ontwikkelen?

Oke google kan heus wel het geld missen om een paar ontwikkelaars te missen maar waarom zou je? Ze blijven een commercieel bedrijf uiteindelijk.
Als je een poosje een Windows Phone hebt gebruikt of de nieuws artikelen hierover hebt gevolgd zal "google kennende" beter te begrijpen zijn. Ze negeren niet alleen het platvorm, maar weigeren ook actief diensten op het platvorm.

Neem bijvoorbeeld youtube app (linkje). Hier over is een vreselijk in-uit app store verhaal geweest (en nog steeds bezig). Waardoor youtube bijvoorbeeld niet goed werkt op WP.

Nu vind ik dit simpel weg gebruik maken van je monopolie positie, om zo opkomende platvormen de kop in te drukken. Het blijft immer een kip-ei verhaal met apps en een mobiel platovorm.
Microsoft is hier zelf in het verleden voor gestraft en ik hoop dan ook dan ook google hiervoor een tik op de vingers krijgt. Anders dan google is Microsoft nu wel bezig met een enorme cross-platvorm strategie. Iets wat voor de consument alleen maar fijn is.
Zou Microsoft eens andersom moeten doen... Exchange slecht laten werken met Google Android apparaten om als voorbeeld te noemen.
Je bedoelt zoals outlook (of windows 8.1) knap waardeloos werkt met Google (apps) accounts (mail, contacten, agenda's)...? Geen simpele out of the box ervaring mogelijk (zoals wel tegenwoordig op OSX, Android of iOS).

[Reactie gewijzigd door Luke Roberts op 22 september 2014 22:07]

Werkt hier anders al prima sinds de eerste beta van 8.0?
Hoe dan? De Google <-> Microsoft sync verhouding is al een tijdje meer dan fragiel te noemen.

Voor Outlook (mail/contacten/agenda) heb je de Google Apps Sync for Microsoft Office nodig. Deze werkt alles behalve bugvrij. Zoek maar op verdwijnende mails die nooit verzonden worden.

In de standaard windows 8 calender app kun je geen sync maken met Google Agenda's.

Zie hier:
http://windows.microsoft....8/use-google-windows-8-rt

Alles behalve een makkelijke out of the box ervaring dus...
Je bedoelt, heeft Microsoft 2 decennia gedaan.
Android heeft 85% marktaandeel en WP 0,85%. (Voor de toondove mensen onder ons, ik chargeer.) Dat is het verschil.
Microsoft heeft daar helemaal niks over te zeggen. De Exchange implementatie is niet van Microsoft en ze hebben er dan ook geen invloed op. Hoe goed het werkt is afhankelijk van Google. Als die het dus goed implementeren werkt het gewoon en kan Microsoft daar niet echt wat tegen doen.
Was MS niet jarenlang van het Embrace/Extend/Extinguish? Werkt nu, volgende week breiden ze de boel flink uit en dan pletten die hap. M.a.w. garantie tot aan de deur dat het blijft werken.
Koppelen op fabrieksstandaarden ipv. open standaarden is altijd een slecht idee geweest en zal dit blijven.
Het nadeel van bestaande open standaarden is dat als je wilt innoveren je gebonden bent aan de limitaties van de open standaard. Maar idd, Microsoft zou zijn eigen formaten iets meer open moeten maken ... of iig een goede API bouwen (iets wat MS over het algemeen, naar mijn mening, wel op orde heeft).

[Reactie gewijzigd door HerrPino op 23 september 2014 08:46]

Volgens mij gebruikt iedereen het ActiveSync onderdeel van Exchange en dat is gewoon open.

Daarnaast moeten ze het zelf ook in de lucht houden gezien Windows en Oficce het bijv. zelf gebruiken.

Ideaal gesproken zouden ze gewoon hun onzinprotocollen weggooien en normale standaarden als IMAP, CalDAV, CardDAV etc. gebruiken.
Een dergelijke reactie snap ik ook niet. iOS is ook ook met een paar procent begonnen? Net als Android, bb etc etc
Windows Phone begon pas toen het smartphonelandschap al grotendeels gevormd was. Na vier jaar hadden iOS en Android al een stevig marktaandeel in handen, Windows Phone heeft na 4 jaar nog heel weinig. En het is maar de vraag of dat gaat groeien.
MS heeft al meerdere platformen voor mobiel/PDA gehad die nu allemaal weg zijn. Track record is dus knap beroerd. Waarom zou het nu wel lukken dan?
Wat de anderen hier zeggen, iOS en Android waren erbij toen het 'echte' smartphone tijdperk startte.
Neem nou eens deze grafiek http://3.bp.blogspot.com/...phone-os-market-share.png en kijk dan naar hoe het met Android en iOS gaat en hoe lang Windows Phone al over de bodem kruipt.
iOS is ook al lang niet meer zo groot qua marktaandeel als ze ooit waren maar hun appstore is qua omzet vrijwel gelijk aan die van Android wat een hele prestatie is als je het verschil in marktaandeel ziet.
Microsoft heeft gewoon te lang de kat uit de boom gekeken en wat het nu doet is soort van 'too little too late'. Het is een vrije markt en waarom zou iemand op eigen risico zijn geld investeren in een dergelijk platform? Dat is ook waarom Microsoft geld geeft aan ontwikkelaars om hun apps uit te brengen op hun platform.
Skype maar weer eens installeren, meldingen op het lockscreen zien er goed uit.
Ik vind Chrome niet lekker werken op iOS en OSX. Het is traag en ook de bladwijzers werken omslachtiger dan in Safari. Als je helemaal in Apple's ecosysteem zit, is Safari toch de beste keuze.
Het klopt wat je zegt maar Chrome heeft anderzijds wel het voordeel dat het al jaren kan syncen met de bookmarks en openstaande tabs op je desktop.
Dat zal Apple toch niet zo leuk vinden denk ik.
Waarom niet? Daar is die functionaliteit in iOS 8 toch voor bedoeld? Zolang je maar een iPhone of iPad koopt en ook nog af en toe wat apps, zal het Apple een zorg zijn of je Chrome gebruikt.
Jup zolang je al je Apps maar netjes via de App Store koopt / download vindt Apple het best.
Het is Apple's goed recht. Het is hun systeem en zij bepalen de regels. Als Apple op deze manier kan garanderen dat de App kwaliteit hoog blijft, dan vind ik het goed!

Verder vind ik de Skype Locksreen integratie niet zo mooi. Die blokken vind ik te groot en het oogt te Windows 8 en niet zozeer iOS 8.
Die lockscreen implementatie is juist van Apple. Swipe maar eens over een iMessage-melding op je lockscreen. Dan zie je hetzelfde verschijnen.
Ik vind niet dat dat Apple's goed recht is. Als Ziggo kan garanderen dat de kwaliteit hoog blijft op het kabelnetwerk als ze geen anderen toelaten is ook geen rede om geen anderen toe te laten.
Dat is heel anders. Als Apple je niet bevalt, kies je HTC ofzo.
Op de kabelmarkt heb je geen alternatieven.
Dat was het hele idee van iOS 8. Dat ontwikkelaars deze dingen kunnen doen.
Met de laatste nieuwe Chrome update en Evernote gaat het niet goed onder iOS 8. Alleen de URL wordt gekopieerd, niet de hele webpage. Iemand een idee?
Leuk, maar waarom? Wat is het wezenlijk nut op een iPhone/iPad van apps binnen Chrome? Ik snap het niet ... maar goed ik snap wel meer niet ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True