Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 45 reacties

Onderzoekers van de Amerikaanse North Carolina State University hebben een Android-app gemaakt om websites te verpakken als native apps. Daardoor kunnen Android-gebruikers bijvoorbeeld Facebook als native app gebruiken zonder toegang te geven tot bijvoorbeeld gps.

De NativeWrap-app staat als experiment in de Play Store. Gebruikers kunnen een site als native app opslaan door op een site op 'delen' te drukken en daarna NativeWrap te selecteren. Vervolgens komt een scherm naar voren om te bepalen of de app toegang moet hebben tot het lezen of schrijven van data op de sd-kaart. Standaard staat internettoegang als permissie aan, omdat het immers gaat om een verpakte website.

NativeWrap wijkt af van het plaatsen van snelkoppelingen op het homescreen, doordat het niet gaat om het tonen van een site in een al dan niet van de interface gestripte browser: native apps zijn daadwerkelijk apk-bestanden die reguliere apps ook gebruiken.

De onderzoekers presenteerden die oplossing in een paper over dit onderwerp. Ze betogen dat veel apps sowieso weinig meer zijn dan wrappers die html- en Javascript-code binnenhalen en bovendien meer permissies vragen dan nodig is. Het nadeel van NativeWrap is wel dat 3d-objecten minder goed werken dan in Chrome en dat de app het favicon van een site niet binnenhaalt als app-icoon; alle iconen van NativeWrap-apps zijn daardoor hetzelfde en niet te wijzigen. De apps delen geen cookies of andere gegevens met de browser; als iemand de cookies in de browser uitleest, ziet die dus niet de gegevens in NativeWrap-apps.

Screenshot NativeWrapScreenshot NativeWrapScreenshot NativeWrap

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (45)

Dit kan Firefox for Android ook. Het enige wat je nodig hebt is een manifest file die het package beschrijft. https://hacks.mozilla.org...open-web-apps-on-android/
Dus dit is een tool die een website verpakt in een webview binnen een APK bestand.
Handig kan het misschien wel zijn, maar nieuwswaardig? Ze hebben niet echt iets "vernieuwends" gedaan naar mijn mening.
Het is nieuwswaardig als in: je kiest zelf de rechten die je de site wilt geven, in plaats van dat het voor je gekozen wordt. Echt nieuwswaardig is het misschien niet, maar het is dan ook augustus ;)

Overigens is dit als eerste versie nog niet zo spannend, maar kan het wel uitgroeien tot iets leuks. Ik vraag me alleen af of dit handiger is dan een store waar het 1 en ander al in staat.

Verder vraag ik me af of er niet een grote verandering moet optreden in mogelijkheden die apps krijgen. De rechten zijn vaak nogal dubieus genoemd of bieden een alles-of-niets oplossing. Facebook hoeft bijvoorbeeld niet de hele tijd je microfoon af te luisteren, maar heeft het wel nodig voor bellen of videochatten. Echt een tussenweg zit er niet (bij elk platform) in. Ik denk dat veel rechten ook al een stuk duidelijker zouden worden als ze in beeld verschenen als popup (iets als "facebook neemt nu op via je microfoon") zodat je niet constant het idee hebt, dat je wordt beluistert.

Zelf heb ik overigens weinig moeite met gps, audio, video of andere eisen, maar ik kan me voorstellen dat sommigen zich daar erg door aangevallen voelen (zij het soms wat overdreven).

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 5 augustus 2014 14:01]

Een beetje wat privacy guard in CyanogenMod dus kan doen. Hier krijg je een popupje zodra als een app een bepaald recht wil uitvoeren en kun je het negeren of toestaan (en uiteraard je keuze onthouden).

Ontopic: Vind dit maar een vreemde app. Zie niet echte het voordeel in tegenover een normale browser. Vooral aangzien je nu niet weet door wat voor een "browser" de pagina gerendert word. Is het dezelfde engine als chrome? aosp? je eigen browser?

Natuurlijk zie ik wel een beveiligings verbetering aangezien je zelf rechten kan kiezen en cookie's etc. zijn per app specifiec. Echter is dat normaal volgens mij ook zo per domein?

[Reactie gewijzigd door Hylix op 5 augustus 2014 14:24]

wat ik weet is dat je inprinciepe een app kan maken welke fungeert als webbrowser, dit is dan op basis van chrome-engine.

zodoende heb ik heel simpel een app kunnen maken voor het forum. je roept de webbrowser aan, geeft het url mee. en laat verder geen menu's zien.

binnen 10 minuten was dat gebeurt.
en nu doet deze app het dus binnen 1 minuut.
Naja het is wel een verbetering. Zelf ben ik van mening dat websites dit zelf moeten doen zoals tweakers dit al doet. Ik heb van tweakers een snelkoppeling gemaakt in Chrome en nu werkt het als een native app.
Een snelkoppeling naar een website maken betekend niet dat het opeens een native app word! De browser interface word gewoon gestript, het blijft een browser die een website laad.

Hiermee zetten ze de browser buitenspel door zelf een mini browser mee te leveren, maar hierdoor krijg je naar mijn idee nog steeds geen native code. Het blijft html verkeer die vanaf een server komt en geÔnterpreteerd word door een browser.
Ik heb zojuist de App gedownload en comment nu vanuit de apk die ik voor tweakers.net heb aangemaakt.

De browser interface is inderdaad weg. Het vervelende is dat er ook geen forward button meer is. De vraag of de App mijn inlog gegevens bewaard ben ik nog niet achter.

Edit: ja de App onthoudt de inlog gegevens wel. In die zin is de native-wrap App interessant omdat ik nu ook de moderations, reviews en dergelijke op tweakers.net kan zien.

[Reactie gewijzigd door Mic2000 op 5 augustus 2014 14:23]

Maar maak in Chrome een koppeling op je desktop van je mobiel en je hebt hetzelfde.
Ik heb vrijwel geen apps op de desktop van mijn mobiel staan. Ik heb tweakers liever gewoon in het apps-menu.
En dit kan met een chrome koppeling niet (of vergis ik me nu?)

[Reactie gewijzigd door Timple op 5 augustus 2014 16:23]

Je vergist je niet. Dit kan idd helaas niet. Ik heb maanden geleden toen Tweakers het responsive design introduceerde dit ook via chrome willen doen maar verder dan een snelkoppeling op mijn homescreen kwam ik niet makkelijk. Ik heb toen via "Appsgeyser" hetzelfde gedaan als wat (denk ik) deze app kan, namelijk er een appje van maken. Toch ga ik deze zeker proberen om te kijken of er misschien verschillen zijn, bovendien is een app wat makkelijker in gebruik dan een website op je mobiel.

Edit: Volgens mij is het niet mogelijk om zelf een icoon toe te wijzen waardoor je als je meerdere apk's hebt gemaakt deze op de naam na er allemaal hetzelfde uit zien... Dit kan bij Appsgeyser dus wel.

[Reactie gewijzigd door Gohan040 op 5 augustus 2014 18:42]

Ok dan... Ja die , en ik nog wel alles uitgezet wat betreft distributie op play store e.d. :(
Chrome stript niet op elke website de interface weg. Bij Facebook en Twitter blijft het gewoon staan
We hebben het hier over een app die gebruik maakt van een 'webview'. Hierbij wordt door de appmaker de browserinterface gestript.

Chrome heeft hier niks mee te maken.
Wow, wat een hoop mensen die er geen snars van lijken te begrijpen (gezien je moderatie)...
D3nnisd zegt dat hij vindt dat meer websites het zouden moeten regelen zoals tweakers.net, hij heeft een snelkoppeling gemaakt in chrome en die gedraagt zich nu als een webapp.
revertive zegt "dat is geen webapp!"
D3nnisd verduidelijkt zijn punt (misschien niet zo heel goed, maar ok) door te zeggen dat niet elke website de interface weg haalt als je een snelkoppeling maakt vanuit chrome op android, facebook en twitter doen dat bv niet.

Nou wist ik dit niet, dus ik heb dit getest en vanuit chrome een snelkoppeling gemaakt van tweakers.net en van facebook.com en inderdaad, t.net verschijnt zonder browser interface (niet dat ik dat handig vind overigens maar dat is een andere zaak) en facebook met de interface.

Dus ja, het heeft wel degelijk met chrome te maken, maar jij wou liever lekker iemand afkatten op internet zonder even twee tellen de thread goed te lezen waar je op reageert. Belachelijk dat er dan ook nog mensen zijn die je daar een +2 voor geven.
betekend 8)7 :X

word (x3) 8)7 :X

Serieus, heb jij de basisschool gemist?!

[Reactie gewijzigd door Hurm op 5 augustus 2014 23:56]

Native App? Het enige wat Chrome doet is het icoontje op je desktop zetten.
Mee eens, wat een non-nieuws zeg. En wat een nutteloze app ook, als ie alsnog met internet verbind (zoals het artikel vermeld) heb je er toch echt niets aan? En sinds wanneer is een website tonen in een HTML Frame opeens "een native app"?? Bak dan gewoon zelf in 3 minuten een app waarmee je kan browsen, heb je er meer aan (want kan je naar alle websites ipv maar 1)
En dan nog heb je er eigenlijk niets aan, want je hebt al een browser toch?..

Neem als voorbeeld Facebook, de Facebook applicatie doet nogal wat meer dan het tonen van de website, ja oke er zit ook GPS in, maar nog 30 andere dingen, die je ook verliest als je via deze route de website in een app wil veranderen.

(trouwens, het hele GPS verhaal is onzin, want een website kan net zo goed je locatie opvragen...)
de facebook-native app, kan ten alle tijden de GPS, microfoon en dergelijke aanspreken. De Facebook-wrap, kan dat niet. simpelweg omdat die geen toegang heeft tot die objecten. en als de website niet actief is, kan de server zoiezo geen reqeusts doen. wat de server bij de native app wel kan doen.
Dus dit is een tool die een website verpakt in een webview binnen een APK bestand.
Handig kan het misschien wel zijn, maar nieuwswaardig? Ze hebben niet echt iets "vernieuwends" gedaan naar mijn mening.
Als je het niet nieuwswaardig vindt dan moet je gewoon het artikel niet lezen en verder gaan. Zeker geen domme comments over de nieuwswaardigheid. Niemand verplicht je om dit te lezen.
Ik was al eens op zoek gegaan naar zulke software zoals deze 'website wrapper'.
Voorlopig moet je het doen met software zoals PhoneGap, waar op zich wel nog wat bij komt kijken.

Hopelijk is deze wrapper een stuk handiger in gebruik.

[Reactie gewijzigd door avh2 op 5 augustus 2014 16:43]

Same here.

Voor Android was dit al redelijk eenvoudig te realiseren. Voor iOS is een ander verhaal (vooral omdat je een developer account nodig hebt om de apps te publiceren).

[edit]
Ja, ik ben bekend met de add to home screen functie; en heb nu ook gebruik gemaakt van de 'add to home screen plugin'. Werkt prima (zeker icm een goed gebruik van webcache). Echter gebruikers missen de mogelijkheid om een app te kunnen downloaden.. Tja gebruikers.. (en zeker de iPhone gebruikers).

[Reactie gewijzigd door pietje63 op 5 augustus 2014 17:18]

In iOS kan je al (vanaf iOS 5?) een app publiceren naar je homescreen. Ik denk dat dat ongeveer hetzelfde doet als deze nativewrapper?
Voor iOS: Website openen in Safari, onderaan op het vierkantje met pijltje naar boven drukken, add to homescreen. Klaar.
Meteen maar even geprobeerd met Episode Calendar. Setup was zeer simpel (gewoon de website openen in Chrome, share -> NativeWrap) en werkt tot nu toe prima.

EDIT: beter dan een snelkoppeling, want deze app staat daadwerkelijk in je app drawer

[Reactie gewijzigd door Grimgor_6x3 op 5 augustus 2014 14:04]

In eerste instantie dacht ik ook "Jeuj, tof" aangezien ik liever responsive/mobile websites bezoek dan dat ik een app installeer die 10 kilo permissies vraagt.

Echter: ik zie het nut niet zo in t.o.v. een snelkoppeling. Ik heb bijv. van Tweakers ook een snelkoppeling op mijn homescreen staan en dat werkt perfect. Mťt favicon.
Zelf gebruik ik Intel XDK.

Hier ben ik behoorlijk enthousiast over, en heb er al verschillende 'website apps' naar een 'echte' app mee omgezet voor Apple / Android (Ook support voor Windows Phone e.d., Amazon, etc. - Dat helaas nog nooit getest). Aanrader om eens even te testen. Heeft wel Chrome nodig om te functioneren.
Wellicht een stap in de goede richting om wat meer privacy te krijgen...
Het is alleen wel de vraag of men in de websites geen detectie hiervoor gaat maken.
Want dat het vanuit bijvoorbeeld facebook gezien ongewenst is mag duidelijk zijn :)
Wat ik niet snap is, een website kan toch niet zomaar bij je locatie gegevens? Op iOS wordt er gewoon door de browser gevraagt of website x je locatie gegevens mag gebruiken. Is dit op Android dan niet het geval? Dat zou ik persoonlijk zeer kwalijk vinden. Een app kan je tenminste nog reviews van lezen en eventueel niet downloaden.
Op Android moet er ook eerst toestemming gegeven worden per domein om je locatie te gebruiken. Zelfs voor Google zelf.
Leuk begin, maar voor mij niet echt nuttig nog

+ Instellen gaat snel
+ Maken en installeren gaat snel

- Geen icoon
- Toch nog een titelbalk, die wil ik juist niet want die hebben de meeste sites (inclusief Tweakers) zelf al, dus nu zit je met een dubbele titelbalk

Vooral dat laatste, dan kan met de functie "toevoegen op startscherm" van Chrome wel al, maar dan alleen op sites die dit zelf hebben ingeschakeld... Op sites die de navigatie zelf prima regelen wil ik de site gewoon full screen. Nog steeds op zoek naar een app of andere mogelijkheid waarmee dat makkelijk kan dus...

Edit: De app heeft natuurlijk een vernieuwen-knop, maar dit zou op meerdere manieren opgelost kunnen worden:

- Een floating button net als in de dialer van Android L
- Soort slideout menu, net als in de Google Play Store
- Tap met 2 vingers op het scherm (want daar kunnen websites toch niks mee)

Om een hele balk aan 1 functie te besteden vind ik een beetje zonde.

[Reactie gewijzigd door thefal op 5 augustus 2014 14:55]

- Geen icoon
Als de website de juiste* link-meta data bevat krijg je gewoon een app icoon. Ik heb zelf de websites van een aantal energie leveranciers geprobeerd, bij hen werkt het.

* Zie hier welke tags de website moet ondersteunen
http://mathiasbynens.be/notes/touch-icons


Correctie: werkt niet (meer?).
En en ik kan de apps laten crashen op Nexus 7, door hem een paar keer achter elkaar aan te zetten. Ik vermoed iets met private cash crash?

[Reactie gewijzigd door djwice op 5 augustus 2014 22:32]

Dus: een tool die een website als app opslaat, geen meerwaarde boven een snelkoppeling maken op je hoofdscherm (mogelijk met i.i.g. Chrome)... waarbij het icoon afhangt van de website.
't Neemt alleen maar meer ruimte in en van wat ik begrijp wordt er iets van een interne browser gebruikt (die dus ongepatcht blijft). 't Geheugenbruik zal misschien lager blijven, maar gezien je met een telefoon/tablet toch niet heel erg multitaskt, vraag ik me af hoe relevant dit is.
Ondanks de wat negatieve insteek van m'n post, bedoel ik er eigenlijk mee te zeggen dat ik oprecht niet begrijp waarom iemand dit maakt (behalve "omdat het kan").
FYI: Locatie-beschermde sites (bijv. US-only websites) werken ook in de ge-wrapte versie niet.
Jammer dat GoT niet werkt omdat het inloggen via de FP gaat. Als je nog het icon zou kunnen veranderen, is het wat mij betreft best een fijn concept.
Als dit soort APK's geaccepteerd worden in de Google Play Store dan kan ik me voorstellen dat sommige developers dit een makkelijke manier vinden om extra zichtbaarheid voor hun webapps te creŽren. Denk aan een HTML5 game die je op deze manier makkelijk in de Google Play Store kan plaatsen. Moet ze wel hun eigen icoon kunnen krijgen, maar dat lijkt me makkelijk in te fixen.
MIsschien een domme vraag, maar als ik nou mn website ver-apk'ed en dan weer in de appstore upload, kan ik dan mensen mijn site als een app laten gebruiken?

hmm, wat PV85 zegt dus...

[Reactie gewijzigd door Jumparound op 5 augustus 2014 15:05]

Top! Nu de ondersteuning van de tweakers app vervalt is dit een welkome app. Top!