Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 71 reacties

Er zijn foto's online verschenen van wat de Sony Xperia Z3 Compact-smartphone zou zijn. Degene die de foto's online heeft gezet, claimt dat het toestel een full-hd-scherm met een diagonaal van 4,6 inch heeft.

Als die informatie klopt, dan is het een van de smartphones met het kleinste full-hd-scherm tot nu toe; alleen een Japans toestel van afgelopen winter heeft een kleiner full-hd-scherm van 4,5". HTC gebruikte een scherm met 1920x1080 pixels met een diagonaal van 4,7" in zijn HTC One (M7) van vorig jaar. De informatie is afkomstig van het Chinese forum Digi-Wo, waar al meerdere malen informatie over onaangekondigde Sony-telefoons voor het eerst verscheen.

Het gebeurt vaker dat foto's van nog niet aangekondigde Sony-smartphones online verschijnen: zo kwamen er al eerder foto's online van de aankomende Xperia Z3, die de enkele maanden geleden uitgebrachte Xperia Z2 moet opvolgen.

De Z3 Compact zal de opvolger moeten worden van de huidige Xperia Z1 Compact, die in januari uitkwam. De Compact is een high-end smartphone maar dan met kleiner scherm dan de huidige generatie luxe telefoons. De Xperia Z3 Compact zal zoals het er nu naar uitziet de concurrentie aangaan met bijvoorbeeld de kleinere van de twee aankomende iPhone 6-modellen, die met een 4,7"-scherm ongeveer van hetzelfde formaat zal zijn.

Vermoedelijke Sony Xperia Z3 CompactVermoedelijke Sony Xperia Z3 CompactVermoedelijke Sony Xperia Z3 CompactVermoedelijke Sony Xperia Z3 Compact

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (71)

Als die informatie klopt, dan is het de smartphone met het kleinste full-hd-scherm tot nu toe.
Die eer behoord toch echt wel bij Sharp:
Sharp Aquas mini SHL 24
+
Het toestel voor op mijn verlanglijstje sinds het begin van dit jaar:
Sharp EX SH-02F

Beide zijn gezegend met een 4,5" full-HD scherm en de hoogte is niet hoger dan 13cm

Wat ik verder op de foto's zie, dat spreekt me op zich ook wel aan. Zeer smalle randen, weinig ruimte boven en onder het scherm. Dit kan ervoor zorgen dat dit toestel net zo groot zal zijn als de Z1compact. Het nadeel wat ik zo zie, is dat de uitstraling wat goedkoper lijkt, door het gebruik van kunststof. Uiteraard kan dit gewoon een testmodel zijn.
4.6" inch en dat dan 'Compact' noemen 8)7

Ik heb nu een iPhone 4s, qua formaat eigenlijk ideaal :) Al is een 5(s) qua maat ook nog goed te doen.
Het is jammer dat de Samsungs, Sonys e.d geen telefoons meer maken met high-end specs en een kleiner scherm. De Z1 Compact was een hele mooie poging!
Ik hoop toch dat Sony en/of andere fabrikanten hier nog op inspringen.
4,6'' is ook gewoon heel compact, mits de bezels klein zijn. Het is maar net waar je aan gewend bent: voor mij is jouw iPhone onwerkbaar klein.
Jij houdt niet van compact telefoons. Dat is heel iets anders dan dat 4,6" compact is, want dat is het gewoon niet.
Ik heb een Xiaomi Mi2s van 4,3''; ik hou zeker wel van compacte telefoons. 4,6'' is gewoon prima te doen, als de bezels klein genoeg zijn en de vorm goed is.
Ik blijf bij mijn punt. Dat het voor jou prima te doen is wil niet zeggen dat het 'compact' is. Sommige vinden 5,5" prima te doen. Sommige vinden 3,5" te groot. Ik vind de 4,3" galaxy S2 groter dan comfortabel bijvoorbeeld.

Smartphones zijn er van ongeveer 3" tot 5" (groter dan 5" zijn phablets). Om in die schaal te rekenen zit je met 4,6" op 80% van het grootste scherm van een telefoon.. Dat is simpelweg niet compact.

4,6" zijn zo een beetje de grootste modellen van 2 jaar geleden.

Het is volgens mij ook heel makkelijk om het een beetje af te spreken.
Alles tot 4" is compact. 4-5 is normaal en 5-7 is phablet.
Lijkt mij niet zo'n rare verdeling.

[Reactie gewijzigd door aicaramba op 30 juli 2014 21:58]

De z1 compact is meer dan een mooie poging, zie ook de review op tweakers.
Ik heb de z1 compact inmiddels een maand in bezit, en ik ben er nog steeds razend enthousiast over. Ik kan met intensief gebruik (2 uur spotify, endomondo, social media etc) met gemak 1,5 dag met de accu overweg. Alleen de camera valt soms wat tegen, in de vorm van overmatige ruis, ook in daglicht. :)
Ben benieuwd wat deze voor accuduur gaat trekken
De z1c had hele grote 'bezels', op deze fotos lijken de bezels kleiner dus het echte formaat zal dan ook niet veel groter zijn dan de z1c. Ik kijk hier naar uit.
Tof! Eindelijk een compacte waterdichte highend phone die aan al m'n eisen voldoet :) Ben benieuwd wat de batterij doet, op dit moment de grootste issue van m'n originele Xperia Z.
Weet iemand hoe het zit met de kwaliteit van de Sony camera's (uitgaand van vorige modellen)? Mijn Xperia Z is niet recent genoeg om er echt een pijl op te kunnen trekken :)

[Reactie gewijzigd door Scorp op 30 juli 2014 14:08]

Ik heb ook een Z, echter ik vind de accu wel oke.
Gemiddelde levensduur etc.
Moet nu opgelost zijn met de laatste update kitkat trok hem leeg . 2 weken terug kreeg ik melding op de pc voor een nieuwe fileware update voor de Z . Dus zou even gaan kijken

Ik heb nu geen z meer verkocht.
Ik zelf had meteen ( 1 dag na release van kitkat) de firmware binnen gehaald maar niks gemerkt kwa slechte accu performance.
Ik doe mijn Xperia Z om de dag aan de lader en heb dan nog 15% over. Ik gebruik geen batterij slurpende apps zoals bijv. Facebook. Mijn optimus 3d moest wel 2x per dag aan de lader, ik heb niets te klagen.
Kleine bezels, klein scherm en goede specs.
Dit is de telefoon die je wilt.
Alleen jammer dat je hem moet rooten om een beetje bescherming van je data mogelijk te maken.
'kleine' telefoons worden wel steeds groter.
en op android heb je zonder root, ook controle over wie wat inziet.
Je kunt apps gewoon niet installeren als ze te veel van je willen weten.
dat bepaal je zelf.
Dat ontgaat de doel, je wordt gedwongen om of de permissies te accepteren of om de app niet te gebruiken.

Google, geef ons app ops terug, zonder rooten.
^ Dit. Het is mijn grootste bezwaar tegen Android. Heb een Nexus 7 tablet en ben totaal ontmoedigd om apps te installeren, bijna zonder uitzondering willen ze veel te veel permissies.

Android zou Android niet zijn als er geen weg zou zijn om dit alsnog te doen, maar ik vind dat dit een standaard feature moet zijn. Het is een essentiele feature.
Rooten en Xprivacy installeren! Dat kun je per app permissies instellen. Facebook mag alleen de contacten Jantje en Pietje zien? Done. Google Maps mag alleen in zijn eigen map bestanden zien op de SD-kaart? Done. Skype mag alleen het Internet op nadat hij een pop-up geeft waarop je toestemming moet geven? Done. Je kunt ook gegevens spoofen, zoals je locatie, opdat een applicatie niet crasht die per se locatiegegevens wil. Gemaakt door Marcel Bokhorst, hij is de bom (ken hem niet persoonlijk).

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 30 juli 2014 22:31]

Het probleem is ook de interpratie van die zogenaamde permissies.

Als er staat dat een app "toegang tot telefoongeheugen" vraagt, betekent dit gewoon dat de app je instellingen, foto's, gamescores of whatever... kan opslaan in een bestand. Een beetje overdreven wantrouwig iemand maakt daar uiteraard van: "de app doorzoekt mijn hele telefoon en verzendt alle gegevens naar geheime servers."

Als je gewoon redelijk bent, gaat er heus geen kwaadaardig fysieke persoon met je persoonlijke gegevens lopen.

Persoonlijk heb ik er geen enkel probleem mee dat ik een gratis app kan gebruiken, als die app bijvoorbeeld mijn geslacht en leeftijd wil weten en die gegevens gebruikt worden voor een of ander marketing conclusie. Ik heb geen persoonlijk dossier bij bedrijf X, ik ben maar androidgebruiker 24979467.

[Reactie gewijzigd door Mlazurro op 31 juli 2014 15:43]

Je kan met AppOps 4.3/4.4 al een heleboed ingen regelen hoor
Ik heb geen zin en tijd om mijn toestel te rooten, maar met AppOps heb ik Facebook wel aan banden gelegd

Als je toestel wel geroot is, kan je ook nog AppOps eXtended gebruiken waarbij je nog meer zaken kan instellen
Ja maar sinds 4.4.1 werkt app ops niet meer zonder root.

Kom ik dan met 4.4.4.
Er is niets mis met het slikken of stikken beleid vanuit app-ontwerpers perspectief.

Het zorgt ervoor dat professionele partijen ook nog wat kunnen verdienen aan hun gratis apps.

Op blackberry moet je vaak een paar cent of zelfs euro betalen voor apps die hetzelfde doen als de gratis apps op android.
Voordeel is dan wel, dat je telefoon vrijwel volledig (ook met de gratis-apps) reclame vrij is.
Er is een verschil tussen centje verdienen aan reclames of compleet je telefoon uitlezen. Reclames kan je sowieso niet blokkeren met appsops, daar heb je Xposed modules voor. Maar wel dat een spelletje bij je contacten wil of nog erger de permissies heeft om te smsen en te bellen. Nu heb ik persoonlijk daar geen last van omdat ik altijd root en appops heb, maar dit zou een standaard feature moeten zijn van Android.
Reclame zit er alsnog tussen, dat een app mijn locatie wil weten of mijn wifinetwerknaam vind ik prima, maar weten welke contacten ik heb, mijn smsjes lezen, zomaar stiekem foto's kunnen maken of controleren wie ik bel is not done, dan betaal ik liever ervoor zodat dat soort onzin permissies niet tussen zitten.
Andere mobiele besturingssystemen doen dit ook, ik zie het probleem niet. Of dacht je dat bij de concurrentie geen enkel bitje naar de app fabrikant wordt verstuurd?
Dat zal ook zeker wel gebeuren, maar bijvoorbeeld iOS geeft een melding wanneer een app bij je data wil en dit kan je dan weigeren (locatie, contacten, etc). Dat daarna een app niet meer werkt, is een andere zaak.
Dat daarna een app niet meer werkt, is een andere zaak.
Hoe is dat verschillend dan de App niet installeren als de rechten je niet bevallen?

In andere woorden is het effect het zelfde op Ios of Android, al wil je de permissies niet geven werkt de app niet
Dat is niet waar. Het permissie verschil tussen iOS en Android kan niet groter zijn.

Ik weiger bijna standaard alle permissies die apps op iOS vragen, meestal gaat dat over notificaties, toegang tot contacten, toegang tot mijn locatie, toegang tot mijn foto's.

In alle gevallen tot nu toe blijft de app dan nog gewoon werken, hooguit werkt een functie dan niet (bijv importeren contacten, maar dat wil ik dan ook niet).

Bij Android heb ik geen enkele keuze, het is alles of niets.
Een permissie niet geven KAN tot niet werken van een app leiden. Niet installeren dan werkt het 100% niet. Zoals eerder gezegd heb ik er sowieso geen last van aangezien ik wel root en appops draai. Ik weet niet hoe het zit bij iOS, maar voor Android zijn er ook weer apps die fake data geven, zoals een verkeerd GPS signaal
Xprivacy, van gps tot aan fake contacten .... zoals je zelf wilt, en welke app wat wel en niet mag.

En door de community onderhouden database krijg je voor elke app de meest recente permissie's en data in je telefoon
Thx die kende ik nog niet, gelijk installeren :)
Root vereist.

Ik vraag me af hoeveel je bank je gaat vergoeden als je slachtoffer wordt van het geplunder cyber-criminaliteit, als hun app uitleest dat het beetje basis bescherming linux/android toch biedt is uitgezet door te rooten.

De android apps van rabo, ing en abn amro checken allemaal op root als je ze draait namelijk.
Waarom zou je je bankzaken op een device doen, waar je weinig tot nauwelijks controle over hebt ?

Ik gebruik mijn internet-bankieren alleen maar thuis, ik hoef niet zo nodig 40ct over te maken naar een college omdat hij mijn appel voorschiet.

Sommige dingen kan je gewoon anders oplossen.
Dat beweer ik ook niet.
In Android 4.4 zit een permissie manager waarmee je per applicatie kan bepalen welke permissie het krijgt. Je kan een app installeren, en voordat je deze gebruikt eerst beperken in z'n rechten.
Inderdaad, het is nog niet zo heel lang geleden dat telefoons met een schermdiagonaal >4.5" in de categorie "(zeer) groot" vielen, en voor mij persoonlijk in de categorie "te groot".

Helaas wordt bij Android de selectie van apps wel heel erg klein als je de keuze beperkt tot apps die enkel de permissies vragen die gerelateerd zijn aan de geboden functionaliteit. Gecombineerd met het beroerde permissie systeem die recentelijk nog slechter voor de gebruiker is geworden, staat ik zelf voor de keuze: rooten of in het vervolg maar iets anders dan Android. Ik snap best dat ontwikkelaars van (al dan niet gratis) apps ook iets moeten verdienen. Maar maakt dan op z'n minst duidelijk hoe er geld wordt verdient. Als een app toegang wil hebben tot bijvoorbeeld de adreslijst, GPS...etc, vertel dan ook wat er met die data gebeurt.
Ben tevreden gebruiker van de Z1 compact en zie geen reden om hierheen te upgraden, vind 4.3'' eigenlijk een perfect formaat. Ook al zouden de bezels bij deze kleiner zijn, moet je toch je vingers meer strekken om bij bij een 4.6'' scherm bij de hoeken te komen, het kan wel maar minder comfortabel. 1080p op 4.6'' vind ik persoonlijk meer een nadeel dan een verbetering.

Wat me bij deze foto's opvalt is de micro USB niet afgedekt is met een klepje, dat betekent dus dat ie of niet waterdicht is (wat ik niet verwacht) of dat Sony heeft nu een manier heeft gevonden om de aansluiting waterdicht te maken zonder klepje. Dat zo mooi zijn :-)

Ben verder benieuwd naar de dikte en het gewicht, de Z1C is relatief dik/zwaar, maar staat tegenover dat je met gemak 2 dagen met een accu doet dus opzich geen nadeel.

[Reactie gewijzigd door jap85 op 30 juli 2014 16:19]

Misschien kijk ik er wel helemaal overheen, maar op welk van de 4 foto's zie jij een ontblootte USBpoort?
Op de tweede lijkt er 1 te zitten, onderin. Zou niet weten wat dit anders zou moeten zijn eigenlijk.
Volgens mij is dat zo'n uitsparing in de behuizing om een sleutelhanger aan te hangen. Was twee/drie jaar geleden redelijk gangbaar, echter is Sony vandaag de dag (volgens mij) de enige die deze nog steeds in de behuizing bouwt.

[Reactie gewijzigd door Scorp op 30 juli 2014 17:20]

Ik denk ook niet dat het een ontblote USB-poort is. De magnetische aansluiting staat duidelijk op de foto, dus als de USB-poort tegen water zou kunnen was de magnetische aansluiting overbodig geweest.
De uitsparing voor de strap/sleutelhanger whatever ziet er op mijn Z1C wel heel anders uit, hier steekt het ding echt een beetje uit, zoals de USB aansluiting ook doet op de Xperia SP bijvoorbeeld.

De magetische aansluiting zou evengoed nog nuttig kunnen zijn voor een dockingstation bijvoorbeeld.

Zou ook kunnen dat dit nog niet het final model is en er straks wel een klepje voor zit natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door jap85 op 30 juli 2014 23:56]

De Z1 Compact had een 4.3 inch scherm, dus ik vind 0.40.3 inch erbij nogal veel. Op de foto's lijken de bezels welliswaar kleiner, maar hij zal vast weer een stukje groter zijn dan de Z1c. Ik hoop iig dat de Z1c in prijs zal dalen.

-edit- idd 0.3 :),

[Reactie gewijzigd door De Ingenieur op 30 juli 2014 14:24]

0.3 erbij he ;). de HTC had een 4.7, de Z3C? heeft 4.6 inch.
Nog steeds jammer dat de Z3 geruchten over een 801 praten ipv een 805... Op deze manier is t een zeer minimale verbetering van de Z2 en dat is jammer 6 maanden na de release.
De meerwaarde van de 805 tov de 801 is voornamelijk dat deze een hogere resolutie aan kan sturen...
Bovendien ga je van 720p naar 1080p , iets groter scherm en een processor upgrade al is deze minimaal. Namelijk van de snapdragon 800 naar de 801. Al met al een vrij standaard upgrade die veel fabrikanten toepassen bij een nieuw model.
Ik heb t niet alleen overde compact. Ook de reguliere Z3. Naast 4K bied die 805 veel meer verbeteringen. Onderandere een betere (dual!!)ISP voor verwerking van camera beelden, betere GPU, volledig nieuwe krait core architecture, efficientie verbeterd, hardware based H265 support. Tal van verbetering ten opzichte van de 800/801 welke feitelijk t zelfde zijn met een andere kloksnelheid. En dan ga je van een Z2 met een 801 naar een Z3 met .... Wait for it.... Een 801.... Noem t dan een Z3S ofzo.

[Reactie gewijzigd door chimnino op 30 juli 2014 14:14]

Dat begreep ik verkeerd dan... Dacht dat we het over de compact hadden aangezien het artikel hier ook over gaat. Misschien dat het dan iets met beschikbaarheid te maken heeft aangezien er volgens mij nu ook nog nauwelijks toestellen zijn die voorzien zijn van de 805...
De 800 kan ook perfect 4K opnemen. Het is alleen niet geÔmplementeerd door Sony om commerciŽle redenen. Gelukkig bestaat er oplossing voor de handige Z1 en Z1 Compact bezitters.
De Z2 waar chimnino over praat heeft een 801, dus wanneer de Z3 ook nog een 801 heeft is er helemaal geen verbetering. Mocht deze telefoon inderdaad een 801 hebben, kan het net zo goed de Z2C worden genoemd.
Ik snap ook niet zo goed waarom de Z2 compact (in naamgeving) over geslagen wordt.
Hij heeft het over de Z3, niet over de Z3 compact denk ik. Die behoudt volgens de geruchten dezelfde processor als de Z2, zelfde resolutie, zelfde camera. Alleen het ontwerp is iets aangepast. Dan begrijp ik wel dat de geruchten teleurstellen, het is namelijk nauwelijks een vooruitgang te noemen.
Bovendien ga je van 720p naar 1080p , iets groter scherm en een processor upgrade al is deze minimaal. Namelijk van de snapdragon 800 naar de 801.
2x zo veel pixels aansturen met een maar 10% sneller cpu, oftewel (theoretisch) lagere prestatie dan de voorganger in games...

De stap van 801 naar 805 is vergelijkbaar met 600 naar 800, en de stap 800 naar 801 is wel miniem...
Nog steeds jammer dat de Z3 geruchten over een 801 praten ipv een 805... Op deze manier is t een zeer minimale verbetering van de Z2 en dat is jammer 6 maanden na de release.
Sinds ik na jaren van android heb geproeft aan een ander os, ben ik erachtergekomen dat voor hetgene wat je echt wil, namelijk soepelheid van het os, het belangrijker is dat je software geoptimaliseerd is dan of je de nieuwste soc wel of niet hebt.

Zo browse ik sneller op mn snapdragon400 toestel, dan ik deed op de sd800 met vanilla, en gaat berichten beantwoorden en opstellen efficiŽnter, en is nog een voordeel dat met een lichtere, maar efficiŽnter gebruik van mn soc, ik minder milliampere-uren aan batterij mee hoef te dragen.

Nadeel van een lichte soc, is wel dat je minder grafische performance hebt dan met een zwaardere soc.
Ik vind de Z1C voor mijn doeleinden verreweg de fijnste highend kleine formfactor telefoon op de markt, dus dit toestel zal ook weer interessant worden. Zelf geef ik niets om te upgraden van 720 naar 1080p, 4.3"inch scherm vind ik groot genoeg, mijn accuduur gaat bijna altijd 2 dagen mee met 2.5g/wifi gebruik en mijn toestel filmt ook in 4K en 720p@120fps sinds ik hem geflasht heb. Z1C _/-\o_

[Reactie gewijzigd door PROximity op 30 juli 2014 14:54]

Was aan het twijfelen om een Nexus 5 te kopen, maar denk dat ik wacht tot deze uitkomt (zal wel duurder worden dan Nexus, maar hoop dat ze niet overdrijven met de prijs). Nu maar hopen dat die geen last heeft van de camera issues die er bij de Z1 compact waren.
Als ik die foto's zo zie lijkt het net een gewone Z3 alleen dan met een doorzichtige plastic cover erom.
Het zou me niet verbazen als een Chinese webshop hier alvast covers voor aan het ontwerpen is. Verder ben ik erg benieuwd welke soc Sony in de Z3 compact stopt.