Merknaam Saturn verdwijnt in Nederland

De merknaam Saturn verdwijnt in Nederland. Het concern achter de retailketen, Media Markt-Saturn Holding, heeft besloten de Nederlandse markt met nog slechts een enkele merknaam te bedienen: Media Markt. Bestaande Saturn-vestigingen gaan onder de naam Media Markt verder.

Media Markt-Saturn Holding noemt de merknaam Saturn 'te weinig onderscheidend' en ook zou het in stand houden van het tweede merk, naast dat van Media Markt, te weinig toegevoegde waarde bieden voor klanten. Door zich op een enkele merknaam te richten, kan het concern zich naar eigen zeggen beter op zijn 'altijd en overal'-strategie voor Media Markt richten, waarbij een groeiend aantal winkels, de webshop en platforms voor mobiel onder een enkele vlag op de markt gezet worden.

De Saturn-winkels krijgen nog dit jaar een naamsverandering. Daarnaast kondigt Media Markt aan dat in het komende jaar vijf nieuwe grote vestigingen geopend worden en dat er in de Bijenkorf van Amstelveen, Eindhoven en Rotterdam shop-in-shop-vestigingen komen. Vorig jaar schrapte Media Markt de naam Saturn al in België.

Saturn

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

27-06-2014 • 16:29

265

Submitter: audiojunk

Reacties (265)

265
254
170
8
0
18
Wijzig sortering
Ik vraag mij af wat er met de Saturn vestiging aan de Coolsingel in Rotterdam gaat gebeuren (zou een van de grootste Saturn vestigingen van Europa zijn wanneer het af is). Niet ver vandaan is er namelijk ook een grote Mediamarkt vestiging.

[Reactie gewijzigd door Gsus86 op 22 juli 2024 15:44]

Saturn's een mediamarkten zitten allemaal vast aan meerjarige huurcontracten. Zolang die huurcontracten nog lopen zullen ze de vestigingen, ook al liggen die dicht bij elkaar, gewoon allemaal openhouden. Zodra de contracten echter aflopen denk ik dat er zeker behoorlijk wat vestigingen zullen verdwijnen.
Heb precies dezelfde gedachte bij Saturn Leidsche Rijn Utrecht. Loopt volgens mij voor geen meter daar, dus zal dan ook wel exit zijn daar dan..
Wat ik heb begrepen is er een tijd geleden al besloten dat het geen Saturn word.
Mediamarkt begon zo'n 10 jaar geleden met een paar winkels in NL met als doel de markt veroveren. Daarbij hoorde ook het 'concurreren' tegen jezelf door een 2e merk te hebben waarmee je gezamenlijk de anderen de markt uit duwt. Inmiddels is het zo'n reus geworden dat ze langzaamaan kunnen gaan oogsten. Stoppen met BTW-acties, 1 merk voeren etc zijn dan mooie manieren om je kosten te reduceren. En de concurrentie kan toch niet meer mee, BCC etc hebben het al moeilijk genoeg om het hoofd boven water te houden, laat staan marktaandeel af te snoepen. De strategie heeft gewerkt!
En de concurrentie kan toch niet meer mee, BCC etc hebben het al moeilijk genoeg om het hoofd boven water te houden, laat staan marktaandeel af te snoepen. De strategie heeft gewerkt!
Van de BCC vestigingen en A'dam weet ik dat deze het erg goed doen. Het personeel is hulpvaardig en weet vaak van wanten andere verkoopstrategie dan MM waar alles draait om goedkoop. Ik weet overigens niet hoe andere BCC vestigingen in het land het doen.

Overigens wat weinig mensen weten, BCC is onderdeel van KESA. Deze beursgenoteerde multinational behoort tot de top 3 van Europese elektro retailers. KESA heeft ruim 800 winkels en meer dan 28.000 medewerkers. Dus die zijn ook niet zo 123 weg te concurreren.
ik weet niet hoe mm er voor staat. ik weet wel dat bcc veel moeite heeft met de prijzen van de media markt. daarom zijn vaak producten van bcc tijdens mm gekte dagen helaas niet op voorraad..... rara hoe komt dat..?
Anoniem: 181786 @loki50427 juni 2014 18:46
Sowieso draagt BCC een kleiner assortiment dus dat zou er goed mee te maken kunnen hebben. Maar ga op een willekeurige dag maar eens naar de MediaMarkt en schrijf 10 producten op waarvan je denkt dat de BCC die ook heeft en ga daarna naar de BCC. 9 van de 10 producten blijken dan bij de BCC goedkoper te zijn. De MediaMarkt heeft soms goede acties, maar daarbuiten is het veelal duurder dan de concurrentie. Mensen wordt dus een vals beeld voorgehouden van een prijsvechter en betalen daardoor 9 van de 10 keer vrolijk meer dan bij de concurrent.
Anoniem: 567302 @loki50428 juni 2014 00:38
Niet op voorraad is goed mogelijk. Maar dat is bij Media Markt hetzelfde verhaal en dat is uit eigen ervaring op meer dan een moment. Er zit echter wel een verschil in en dat vergeten de mensen soms ofzien het simpelweg niet. De meeste echte gekke knal acties hebben een "op=op" eraan vast gekoppeld. uiteraard gaat zoiets dan heel snel... en ja... ook bij bcc gaat het dan snel. Maar bij de normale acties waarbij dat niet geldt, ja dan kan de voorraad wellicht op zijn maar kan er wel een bestelling gemaakt worden. Nogmaals. .. uit ervaring.
Zonder enige onderbouwing is je reactie niks waard. Hoor graag waar je denkt dat ik fout zit.
Sander hoeft helemaal geen onderbouwing te geven. Dat heeft hij perfect gezien.

Iedereen ziet heus wel hoe strategie van MM is en werkt. Zie de schreeuwende reclame's van MM maar eens, waar dit duidelijk vanaf druipt. "Kopuh kopuh kopuh" is toch de MM slogan (geweest)? Zo kwam MM op de markt. Dat trekt groten groepen mensen aan, dat is een feit. Ten koste van andere elektronica zaken zoals BCC. En om die andere groep aan te trekken die niet zoveel te maken (willen) hebben met dat achterlijke schreeuwreclame, hebben ze Saturn opgericht.
Idd, snap de -1 niet.. V&D/Dixons/MyCom en daarnaast de vele kleine webwinkels zijn gewoon wel hele sterke concurrenten. MM heeft volgens mijn eigen observaties veel te veel personeel in dienst, om hiertegenin te kunnen gaan. Ook bedienen ze een foute doelgroep, de offline consument heeft nl. niet de toekomst. Ze kunnen met hun enkele merk ook niet concurreren met coolblue, die een volledig seo merken concept heeft. Bovenstaande verhaal over de succesvolle strategie raakt idd kant nog wal!
Anoniem: 580327 @MrHankey29 juni 2014 03:03
V&D loopt al 40 jaar kut. Mycom is een echte computerboer en de Dixons heeft het ook heel erg moeilijk. Nou hebben eigenlijk alle retailers het moeilijk vanwege de crisis maar ik denk toch niet dat de Mediamarkt het het moeilijkste heeft. Kijk eens hoeveel mensen er bij een BCC binnen lopen en hoeveel er bij een Mediamarkt lopen. En dan heb ik het over klanten.
V&D/Dixons/MyCom is allemaal van hetzelfde bedrijf en is een paar jaar terug nog overgenomen. Na best wel zware reorganisaties is het naar men zegt wat winstgevender geworden...
Succes van BCC verschilt erg per filiaal, maar iig is iedere klant van BCC er een minder bij MM.
Vind uw reacties vrij kinderachtig voor iemand die blijkbaar aan een bestuurstafel plaats heeft.
Als u er niks over mag zeggen, doe dat dan ook niet
Doe ik toch ook niet.
Ik begreep ook niet helemaal waarom Saturn er moest komen. Het was 1 pot nat die 2 zaken.
Inderdaad, alles was precies hetzelfde, het enige verschil is de naam en het feit dat bij de Media Markt alle bordjes rood zijn en en bij Saturn alle bordjes blauw. Maar zelfs de stijl van alles (indeling van de winkel, de producten, tot en met de lettertypen die ze op de bordjes gebruiken) is precies hetzelfde.

Wat zou de geschiedenis precies zijn? Saturn was vast en zeker vroeger een apart bedrijf wat op een gegeven moment door Media Markt is overgenomen?
Het bedrijf is in 1979 in München opgericht door Erich en Helga Kellerhals, Leopold Stiefel en Walter Gunz. In 1993 nam Media Markt concurrent Saturn over en werd de Media-Saturn Holding opgericht. In 1996 had METRO Group 70% van de aandelen verworven van de Media-Saturn Holding. Al in 1988 had Kaufhof, thans onderdeel van de METRO Group, 54% van de aandelen in handen.
bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Media_Markt

Redcoon behoort trouwens ook tot de Media-Saturn Holding, het werd een paar jaar geleden overgenomen. En die volledige holding is dan weer voor een groot stuk in handen van de Metro Group waartoe onder andere Inno en Makro behoren. Dat is trouwens de groep die Microsoft voor de rechter heeft gesleept wegens de naam van de 'Metro'-interface van Windows 8 :P

[Reactie gewijzigd door D-Three op 22 juli 2024 15:44]

Waarschijnlijk onderscheidend zijn. Doen wel meerdere fabrikanten. Maar je hebt hier wel een punt want ze ontlopen elkaar qua prijs wellicht niet veel.
Daarom juist: waarom op deze manier? Want er was helemaal niets onderscheidend. Exact dezelfde winkelconcepten.
Nou, niet exact hetzelfde. Het zit'm in de geschiedenis van de twee zaken. Saturn is door MSH oorspronkelijk ingezet in Duitsland om de schijn te geven van een concurrent. Was je niet tevreden over de MediaMarkt? Dan ga je naar Saturn. En andersom. Sterker nog: er zijn zelfs rechtszaken gevoerd tussen MediaMarkt en Saturn om de schijn te geven aan de consument dat het twee verschillende bedrijven zijn. Later werd het een publiek geheim dat zowel Saturn als MediaMarkt onder MSH vielen.

Concepttechnisch zijn er (oorspronkelijk) ook enkele verschillen:
1. MediaMarkt richt zich meer op het dozen schuiven tegen een zo laag mogelijke prijs, Saturn wilde meer de high-end markt bedienen
2. Saturn wilde zich meer profileren als een servicegerichte winkel ten opzichte van MediaMarkt

In Nederland is dat verschil nooit zo van de grond gekomen, vandaar deze keus waarschijnlijk :)
Mediamarkt heeft Saturn overgenomen in 1990.
Daaruit is de Media-Saturn-Holding GmbH (MSH) ontstaan.
De winkels werden vervolgens via het 'mediamarkt-principe' gedecentraliseerd.
Als er verschil tussen tussen een Mediamarkt en een Saturn winkel was, lag dat vooral aan de bedrijsfsleider. Dit verschil kon netzo goed optreden tussen twee Mediamarkten of twee Saturn filialen.
Tegenwoordig worden de beide namen weer op prijsgebied weer centraler geleid. Dit is het resultaat van het invoeren van de webwinkels.
Eigenlijk is er ook geen verschil meer, behalve de kleur blauw of rood.
Als je in een Mediamarkt of Saturn iets gaat kopen, is het raadzaam om de onlineprijs te weten. Deze kan aanzienlijk afwijken van de winkelprijs.

Sinds 2011 maakt redcoon daar ook deel van uit van de Media Saturn Holding.
Zal wel voor de webshop know how zijn geweest.
"If you can't beat them, buy them."
Dat past mooi in het straatje qua service dan. Redcoon is echt een drama, daar bestel ik dus nooit meer wat.
Ik vond de service van redcoon juist super. Ik had een androidstick van 75 euro tot 3x gratis terug gezonden (gesealed binnengekregen en toch DOA) en uiteindelijk mijn geld terug gekregen PLUS 10 euro tegoedbon.
dat verschil merk je pas als je een probleem of klacht hebt over een product, de service en oplossingen en klantvriendelijkheid is ongekend bij Saturn, medewerkers die echt Service hoog in het vaandel hebben staan, dit tot 2 keer toe meegemaakt in korte periode bij Saturn Amsterdam... Mijn speaker werd zelfs mee naar buiten gedragen door de medewerker naar mijn auto op de parkeerplaats en ingeladen, en ik kreeg ter plekke een nieuwe mee omdat de oude het niet meer deed na 9 maanden.. Ook kreeg ik nog een gratis uitrij kaart bij een ander probleempje spontaan aangeboden... hulde!
Zo kwam ik een keer in Amsterdam Noord bij de Mediamarkt met een verkeerd gekocht kabelgootje van duur merk, Dr Vogel of zo, kon ik deze mooi niet meer omruilen omdat tv te hoog aan de muur had geboord en gootje te kort was, jammer helaas meneer, uw heeft het product opengemaakt.....
De voorbeelden die je noemt zijn wel erg verschillend. Een werkend product ruilen na openen verpakking tegenover garantie op een kapot product.

[Reactie gewijzigd door Pindamann op 22 juli 2024 15:44]

Ik kom heel vaak bij een grote Saturn, omdat ik in de buurt woon. Mooie winkel om te kijken. Maar ik heb ooit eens aan de servicebalie de garantievoorwaarden gelezen... en ik werd daar echt niet vrolijk van.
Ik raad iedereen aan, vóór een belangrijke aankoop, hetzelfde te doen.
Hun garantie is even beknepen als die van de doorsnee webwinkel!
Als echte service en vooral garantie belangrijk is ga ik liever naar Harensesmid/Megapool/Microelectro of de Expert.
Zelfde eigenaar, kan je lekker de prijzen monopoliseren :)
Zelfde eigenaar, kan je lekker de prijzen monopoliseren :)
Dit. ik hoorde genoeg mensen of familieleden in Antwerpen zeggen "ohja kijk hier kost het even veel als in MediaMarkt, dus dan zal dat wel de juiste marktprijs zijn."

Gelukkig wist ik al van in den beginnen dat het Metro-Group was die beide concerns uitbaat, dus dat trucje werkte niet op mij ;-)

[Reactie gewijzigd door musback op 22 juli 2024 15:44]

Anoniem: 463321 @musback27 juni 2014 17:08
En dan hangt het er nog vanaf welke vestiging van Mediamarkt je pakt want de prijzen verschillen onderling ook nog eens (flink).
En dat komt dan weer omdat MM met franchises werkt en elke uitbater zelf kan gaan onderhandellen met zijn leveranciers over de prijs. Daarom dat er verschillen in prijs alsook in de producten zit tussen de vestigingen.
Het lijkt mij sterk dat ze voor alle producten zelf gaan onderhandelen, zo doen ze hun inkoopkracht teniet. Nee, alles gaat via het inkoopkantoor. Het antwoord van haribold lijkt mij waarschijnlijker.
Media Markt is decentraal opgezet. Dat houd in dat de vestigingen enige mate van zelfstandigheid genieten. Hierbij wordt ook de inkoop decentraal, dus per vestiging, geregeld.
Daarnaast worden er ook centraal acties georganiseerd. De vestiging kan zelf bepalen of en hoeveel hij van deze actieartikelen inkoopt.
Het lijkt sterk, maar toch is het echt zo. Elke vestiging is in grote mate zelf verantwoordelijk voor het assortiment en inkoopbeleid. Alleen de globale acties, die gaan centraal.
De prijsstrategie bij Mediamarkt zal gewoon centraal bepaald worden, net als alle andere onderdelen van het concept overduidelijk van bovenaf worden opgelegd. Dat de prijzen verschillen zal eerder te maken hebben "omgevingsfactoren" van iedere locatie, zoals de lokale prijsconcurrentie en het soort klanten. Het verhaal over de soevereiniteit van iedere vestiging, lijkt me gewoon een praatje om prijsverschillen te rechtvaardigen.
Nou, dat is dus niet zo, Zoals Blokker hierboven al zegt heeft elke MM zijn eigen eigenaar. Het zijn dus allemaal vestigingen opzich die allemaal de eigen inkoop regelen. Tuurlijk er zijn wel gezamenlijke acties en voor de buitenwereld lijkt het hetzelfde, maar dat is het dus niet.
Dus omdat jij zegt dat het niet zo is, is het niet zo? Uit niks van jou verhaal blijkt dat jouw verhaal geloofwaardiger is dan dat van haribold.

Aangezien haribold's verhaal negatiever is en het hier om geld gaat ben ik dus nog steeds geneigd haribold's verhaal te geloven.
Weet je dat zeker dat over franchise? Want dat ljkt mij vrij sterk met zulke enorme winkels. Dat het decentraal georganiseerd is is namelijk wel iets anders dan franchise.
Opzicht maakt de prijsverschillen niet veel uit tussen MM ketens. Je krijgt toch altijd de goedkoopste prijs als je het aan geeft.
nou niet altijd. wou een sd kaartje halen bij mediamarkt was het 75 euro. en bij mycom om de hoek 25 euro. kreeg gewon bot te horen van de verkopen dan haal je hem toch bij mycom. ben ook naar mycom gegaan om hem te halen. en met het bonetje naar de manager van mm gegaan. kreeg wel netjes van de mediamarkt een tegoedbon van 10 euro voor het ongemak:P
Dat zegt meer over die ene werknemer dan over de media markt lijkt me in jou geval. Anders had je geen tegoedbon gekregen. Misschien net aangenomen of had hij zijn dag niet :D

Ik heb zelf wel gehad dat sommige webshops niet gelden alleen echt bekende.

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 22 juli 2024 15:44]

klopt zal ook zijn dag niet hebben gehad.
Maar dat is ook gewoon een prijsstrategie.. hoofdproduct relatief goedkoop, soms zelfs onder inkoop.. En accessoires als kabels etc keiduur..

Ooit een keer ipod gekocht bij de media markt, was een retourtje blijkbaar want 'alles' was er gewoon ingepropt.. Geld terug, nooit meer terug geweest.. Ben toch niet gek!
Dat is wel duur voor een sd-kaartje (die € 75), hoe groot is die?
Ik vind het wel een beetje maf dat mensen niet doorhadden dat het van hetzelfde concern was omdat de formule exact hetzelfde was, tot de huisstijl aan toe. Alleen de naam en de kleuren waren anders, maar de fonts e.d. waren allemaal hetzelfde.
Ik snap en zie het hele probleem niet echt ? Voor consumenten is het niet echt enorm relevant om te weten of 10 bedrijven in handen is van één grote toko. Als het product maar betaalbaar is en de service & kwaliteit goed is, koopt men er.

Helaas leven we echter in een land/maatschappij waarbij als één medewerker een onbevredigend antwoord geeft, men een hele keten of filliaal afstraft.

Dat MediaMarkt & Saturn één zijn wist ik in principe al toen ze nog niet actief waren in Nederland en af en toe over de grens (Duitsland) wat spullen kocht. En toch zie je geregeld wat lichte prijsverschillen tussen sommige producten.

[Reactie gewijzigd door DarkForce op 22 juli 2024 15:44]

De meeste mensen zijn helaas niet al te goed in een beetje nadenken. Dat doen ze af als "het zal wel, daar heb ik geen verstand van".

(serieus, hoe vaak ik die opmerking wel niet krijg, ik wordt er een beetje droevig van....)
ik wordt
Ach, zo hebben we allemaal wel iets waar we droevig van worden. :'( :+

[Reactie gewijzigd door Arrogant op 22 juli 2024 15:44]

Troost je, je bent niet de enige die er droevig van wordt.
We zijn in NL dan ook niet voor niets de Wereldkampioen naïef volkje ;)
Dat kan je ook als je ze allebei "Media Markt" noemt, dus waarom dan alsnog Saturn beginnen?
Wat veel mensen niet weten dat ook de Makro tot het zelfde Duitse concern behoort
n.l. de Metrogroep.
Trouwens in Duiven komt een van de grootste zo niet de grootste media markt van Nederland
Ik denk dat Saturn die vaak te vinden is in kleinere steden een minder groot winkeloppervlak heeft. MM heeft de super grote winkels, Saturn heeft gewoon grote winkels.
Tilburg 6e grote stad van NL heeft een grote Saturn.
Tilburg 6e grote stad van NL heeft een grote Saturn.
Amsterdam, Utrecht en Groningen hebben er ook een. Rotterdam had er een. Zaten dus in bijna alle grote steden. :)
In Hoofddorp zit er ook 1, maar dit is een dorp. :)
"In januari 2009 telde Hoofddorp 73.045 inwoners"

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoofddorp

Met 73.045 inwoners is het dan wel een HELE GROTE dorp... 8)7
Montfoort heeft 13.639 inwoners en is een stad. Het gaat er inderdaad om of een stad stadsrechten heeft gekregen en niet het aantal inwoners.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Montfoort
Zullen we er nog eentje doen dan? Heusden, stad van 1500 inwoners.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Heusden_(vestingstad)
Bronkhorst heeft misschien hooguit 150 tot 200 inwoners heeft stadsrechten dus een stad, maar heeft geen media Markt of Saturn
Er komt er één in Duiven dus dat is redelijk dichtbij ;)
Ik vraag me af hoe dit nu verder gaat, op steenworp afstand in arnhem zit al een enorme media markt. Lijkt me typisch een gevalletje jezelf kapot concurreren. En wat mij niet zou verbazen is dat die in arnhem wordt opgeheven. Locatie duiven is denk ik een stuk goedkoper en aantrekkelijker, gezien de macro, office center en ikea die daar om de hoek zitten.
Dat zou inderdaad een optie zijn maar dan zijn ze de impulsaankopen in Arnhem ook kwijt. Er zijn toch echt veel mensen die zomaar even naar binnen lopen bij de Mediamarkt en dan toch wat kopen.
Voor grotere aankopen is het parkeren in Duiven natuurlijk veel makkelijker en goedkoper.
Anoniem: 181786 @YKaliber27 juni 2014 22:40
Een heel groot dorp.

Zolang een plaats geen stadsrechten heeft gekregen is het volgens sommige definities nog gewoon een dorp. Zo zien veel mensen bijvoorbeeld Apeldoorn ook nog als dorp, maar het heeft meer dan 100.000 inwoners.
En Hilversum ook geloof ik.
Het concept van stadsrechten bestaat al lang niet meer. Het is de volksmond die bepaald of je in een stad of dorp woont.
Er zijn heel veel steden met veel inwoners wat volgens de oude regels nog dorpen zijn. Maar de regels zijn al lang geupdate en Hoofddop, Apeldoorn en zelfs Almere zijn gewoon steden volgens de huidige normen :p
En niet zomaar een dorp, nee, het hoofd van alle dorpen! :+
Dan is Den Haag ook een dorp :+ :+ :+

[Reactie gewijzigd door MrFax op 22 juli 2024 15:44]

Klopt, ik erken alleen de oude stadsrechten, dus ik zie Den Haag als een dorp, net als Winschoten bijvoorbeeld.
Die in Groningen is zelfs groter dan de Media Markt daar.
utrecht heeft bijde ;)

mediamarkt utrecht
saturn utrecht
al is de saturn op de rand van utrecht en de meern (langs de A2) en de mediamarkt in hoog catherijen (Centrum)
haha, is die omgeving bij de saturn ondertussen al eens volgebouwd?
je had daar Oracle en Saturn zitten en verder een enorm stuk brak terein. Logisch als je saturns op dat soort idiote locaties neerplant dat het niet werkt.

Echt een middle of nowhere in Utrecht was dat ~2,5 jaar geleden.
Tegenwoordig is het geen middle of nowhere, maar het is ook geen vol terrein ;)

Het Saturn Utrecht ten opzichte van de mediamarkt Utrecht is dat bij de saturn het eerste uur parkeren gratis is.

En ik vind dat de service ook beter is, ook al is het een pot nat.
De mediamarkt in alkmaar is net in omvang gehalveerd. En amsterdam heeft zowel een saturn (naast centraal station) als een mediamarkt (naast de arena).

Jouw theorie kan dus bij deze in de prullenbak. :)
In Amsterdam-Osdorp is een paar maanden geleden een Mediamarkt geopend!
Ik heb eigenlijk nog nooit een Saturn gezien. Ik wist wel van het bestaan af en ik wist ook dat het hetzelfde is als Media Markt, maar ik ben er nog nooit één tegengekomen.
Bart smit en intertoys zijn ook allebei onderdeel van blokker.
Zij stoten toch ook niet een van de twee merknamen af...
Dat kan dan ook heel lucratief zijn.. in een markt met bijvoorbeeld 10 relevante spelers (hoewel in elk segment dat aantal snel zakt naar rond de drie om nog net geen monopolie voor de voeten geworpen te krijgen) heb je dus met één sterke naam 10% en met twee namen het dubbele.
Of je voegt die twee sterke namen samen tot één, en je hebt dan met één sterke naam 20% van de markt. Evenveel als je eerst had met twee. Dus dat maakt helemaal niets uit.
Nou en of dat uitmaakt.. dan heb je immers nog maar één van de negen namen?

En als je nu toevallig de laatste keer niet naar tevredenheid bent geholpen bij die ene.. kun je altijd nog nietsvermoedend naar die andere nietwaar?
Nee dat hoeft niet. Mensen kunnene verschilende redenen hebben om 1 winkel boven de ander te verkiezen. Niet iedereen gaat gelijk mee
Ja maar die bedienen allebei een andere markt en hebben zelf verschillende distibutiecentra's.
Mediamarkt en Saturn hebben exact dezelfde markt.
Dat kan je ook als je ze allebei "Media Markt" noemt, dus waarom dan alsnog Saturn beginnen?
Tja het moet wel lijken alsof je nog een beetje concurrentie hebt he?
Aangezien toen MM opkwam wit en bruingoed winkels/zaken als bosjes erbij neergingen..
Misschien om de klant toch te pakken die een slechte ervaring heeft gehad bij de ene winkel en dus naar de andere gaat. Of juist om de klant deze 2 vergelijkbare winkels te laten bezoeken omdat deze graag vergelijkt. Waarna de klant toch de knoop doorhakt na een bezoek bij een van deze 2 winkels. Dus altijd prijs voor het MM concern ?

Gamma en Karwei zijn ook van dezelfde partij en bij mij in de buurt zitten ze op honderd meter afstand van elkaar af. Best vaag zelfde assortiment ander uiterlijk waarvan de een vaak iets goedkoper is.
Drie grote recente (1 jaar tijdsbestek) aankopen van mij via Internet waren zeker wel grote verschillen! Misschien assortimentsbreed gezien niet, maar mijn voordeel heb ik er gelukkig uit kunnen halen.

Wasmachine en droger:
Media Markt online: € 749,-
Saturn online: € 599,-

Koelkast:
Media Markt online: € 1.049
Saturn online: € 849,-

Ik weet niet wat er met de prijzen gaat gebeuren, maar ik hoop dat de laagste prijzen gehanteerd zullen blijven, al is dat een utopie. Men denkt dat Media Markt heel goedkoop is, maar ze zijn goed in dat "gevoel" over te brengen, mensen naar de winkel te lokken en vervolgens veel extra's laten kopen, of een duurder product verkopen. je moet als consument tegenwoordig heel goed opletten. Mijn tv bijvoorbeeld heb ik wél weer bij MM gekocht.

Ben trouwens wel benieuwd als de (kleinere) Saturn vestigingen worden gewijzigd in MM vestigingen, of dat niet verwarrend zal worden? Ineens kleine vestigingen, terwijl de consument altijd een "mega" MM winkel (misschien niet overal even mega, maar goed) verwacht? Benieuwd of dit vanuit dit oogpunt wel echt handig is.
Het verschil van de dochteronderneming Saturn was dat het zich beter zou moeten onderscheiden met service. Echter bleek dat de service van dezelfde kwaliteit was waardoor dat je zelf ook al aangegeven had, het één pot nat is.
Meer een variant op het verdeel en heers principe.
Je zoekt een produkt en meer winkels leiden naar dezelfde eigenaar.
Dat is met zoveel zaken het geval. Ken je Dixons en MyCom? Kruidvat en Trekpleister? Beide dezelfde eigenaar met ook nog eens dezelfde producten. Zo zullen er vast nog veel meer voorbeelden te noemen zijn.
Bart Smit en Intertoys bijvoorbeeld. Naast dat je nu in elke stad twee winkels kunt hebben, weten de meeste mensen niet dat het eigenlijk 1 winkel is. Het mooie hiervan is dat als ze iets niet bij de ene winkel kunnen vinden, ze naar de anderen gaan. Zo komen ze dus eigenlijk 2 keer in je winkel :)
Maar speelgoed bij Bart Smit, Intertoys én Blokker (alledrie onderdeel van de Blokker Holding) is sowieso vrij duur.

En bedenk dat als er "aanbieding" bij staat dat dat heel vaak niet het geval is.
Hou voor de gein de Blokkerfolder maar eens in de gaten. Heel veel aanbiedingen zijn de normale prijzen... waarbij de vermelde "van" prijs is vrijwel nooit de prijs waarvoor het eerder in de winkel lag.
Een jaar geleden een wekkerradio gekocht (Philips AJ3115/12) voor €12,95 deze is nu afgeprijst te verkrijgen voor €14.95.
De Casio FX82-MS rekenmachine kost €8.99, maar eerder €7,99.
Ooit gekocht bij de Kruidvat voor €6.95.
Wat die rekenmachine betreft.. jazeker.. die werd destijds gewoon onder de inkoopprijs verkocht om maar klanten naar je winkel te trekken..

Destijds had ik een winkeltje en was het een folder-item van de groothandel dus stond de prijs vast.. nota bene inclusief BTW ónder de inkoopprijs (exclusief BTW)..

Verbaast het je dat ik er maar weinig trek in had?

Los daarvan zijn al dergelijke enrome winkels, nadat ze de markt onderling hebben verdeeld, (extra veel te) duur.. maar daar komen we vanzelf wel achter als de werkelijke concurrentie verdwenen is..

Kijk alleen maar eens naar de mobiele aanbieders.. opmerkelijk toch hoe zijn steeds tegelijkertijd tarieven en abonnementsvormen veranderen?

[Reactie gewijzigd door Trashed op 22 juli 2024 15:44]

Bedrijven als Blokker kunnen natuurlijk wel op een andere schaal inkopen... die halen het niet even bij de groothandel op de hoek. En Blokker hoort daarbij ook nog eens tot een grote holding, dus artikelen kunnen bijvoorbeeld ook bij Marskramer verkocht worden.
Waarom denkt iedereen dat een aanbieding meteen betekent dat een product goedkoper is? Maar geeft niks, daar maakten we bij Office Center goed gebruik van: dezelfde producten tegen dezelfde prijs of zelfs duurder aanbieden in de folder en ze gaan als zoete broodjes van de pallets af de winkel uit.
Dixons en MyCom hebben daarentegen wel echt andere producten, MyCom is veel meer gericht op de zelfbouwers (heeft namelijk losse componenten), terwijl Dixons eigenlijk van alles een beetje heeft (laptops, camera's etc.).

Saturn en Mediamarkt hebben echt dezelfde producten, hebben beide een idioot grote winkel en dus ook allebei bieden ze veel producten aan, dan gaat dat onderscheidend vermogen snel weg ja. Wat dat betreft een goede ontwikkeling.
Idioot grote winkel? Ben je zeker nog nooit tijdens de BTW dagen in een MM geweest. Dan staan de rijden (10 kassa's) tot ver achter in de winkel. Vaak zelfs nog op de verdieping een extra kassa: betalen en de winkel uit. :9

Maar goed, ik ben zelf nog nooit in een Saturn geweest. MM vaak zat. :)
waarschijnlijk voor de illusie van keuse...

Klant denkt "Dixons is kut....ik ga lekker naar MyCom" Vervang Dixons en MyCom met Kruidvat en trekpleister of Mediamarkt en Saturn.

De eigenaar ontvangt dan toch nog jou geld.

[Reactie gewijzigd door Player1S op 22 juli 2024 15:44]

Gamma en Karwei idem ditto.
Saturn zat bijna altijd hoger dan Mediamarkt met prijzen. Was een verschillende positionering. Maar ik vind het ook slim dat het gewoon allemaal Mediamarkt is geworden.
Anoniem: 14038 @sohus27 juni 2014 16:51
Per vestiging verschillen de prijzen in de MM ook nog wel eens hoor.
En vaak verdienen ze ook meer dan die kleine prul dan aan grote apparaten.
Monster Cables en HDMI kabels voor 15 euro (kostprijs 1,50 euro) ;-)
"Nu heeft u een goede TV gekocht, maar dan moet u natuurlijk wel óók goede bekabeling hebben. Anders, is het beeld lang niet zo mooi als bij die kabeltjes die bij de Kruidvat liggen."
Prevelt iets over digitaal signaal.... 8)7 |:(
Lagen die dingen niet bij de videoland voor een euro'tje of 70 destijds? Toen ik dat zag lachte ik me rot.. :P
Inderdaad, en bij de ene MediaMarkt kun je 'iets regelen' aan de prijs. Ik noem Hengelo. Maar in een andere MediaMarkt (Leeuwarden) krijg je niet eens een kabeltje van 10 euro gratis als je een nieuwe TV koopt.
Ze hadden vaak vrijwel dezelfde krantjes met dezelfde aanbiedingen voor dezelfde prijzen!
Kreeg zelfs tip voor de Media markt in de Saturn omdat het saturn was in de stad waar ik werk en MM in de stad waar ik woon.
De winkelbediende ze zelf dat het geen vershil maakte.
Mocht zelf producten thuis gekocht in MM mee brengen naar de Saturn bij m'n werk voor omruiling of garantie.
Zo heb ik een keer gehad dat de korting die in de Media Markt folder stond gewoon toegepast werd bij de Saturn, ik wist wel dat het in wezen dezelfde winkel was, maar dat was voor mij nog eens een bevestiging. (Ondanks dat ze dat in sommige winkels ook doen, kortingen van andere winkels toepassen)
Ze passen ook kortingen toe van andere winkels toe, dus dat is geen goed voorbeeld.
Mijn punt is dat er niet letterlijk gevraagd werd om korting omdat het product in de media markt goedkoper was. Wij hadden een paar dagen ervoor hetzelfde product voor 100€ minder gezien (in de desbetreffende Saturn). Toen er werd gevraagd of die korting niet gewoon "weer even" toegepast kon worden, werd er gezegd dat dat niet kon, maar wel de actie die toen in de Media Markt folder stond kon gelden. Ze hebben dus uiteindelijk zelf de suggestie gedaan om de actie van de Media Markt te laten gelden in die Saturn.
(iets meer uitleg was duidelijker geweest)
De gemiddelde consument gaat langs drie winkels om prijzen te vergelijken. Als twee daarvan "jou" winkels zijn is de kans op omzet groter. Ook kan je verschillende actie tegenlijk voeren.
"In 1993 nam Media Markt concurrent Saturn over en werd de Media-Saturn Holding opgericht."

Dus ik denk dat ze gewoon die naam zijn blijven gebruiken. Meer niet. Maar het is vanaf heden dus blijkbaar niet meer nodig.
Een keertje toen ik iets terug ging brengen bij de Media Markt heb ik het er ook over gehad met een van de managers daar. Alhoewel Saturn en Media markt allebei onder hetzelfde concern vallen, hebben ze (in ieder geval in Nederland) aparte inkoop en after-sales onderdelen. Dat wil zeggen dat je maar onder bepaalde omstandigheden bijvoorbeeld iets dat je gekocht hebt bij de Saturn bij de Media markt kan retourneren. Kortom, enorme gemiste kansen op het gebied van schaalvoordeel en algemene kostenbesparingen.
Het idee achter 2 merken is interne concurrentie, m.n. in regio's waar zowel Saturn als MM te vinden zijn. Ze moeten elkaar dan "verslaan" qua sales.
er zijn genoeg bedrijven. hoevaak je niet te horen krijgt ik ben niet goed geholpen bij bart smith ik ga wel naar intertoys. zo zullen er ook genoeg mensen iets tegen media markt hebben. maar vervolgens bij saturn terecht komen.
de 2 zaken moesten zich onderscheiden in:
MM = de casual winkel waar iedereen zomaar in liep en de goedkoopste was
Saturn = de betere winkel waar mensen beter adviezen zouden krijgen maar waar je dan iets meer voor moet betalen.
alleen de Saturn stores trokken al vrij snel naar het MM concept toe aangezien mensen kwamen informeren en dan op internet kochten
Heel simpel eigenlijk. Media markt heeft gekeken welke naam het beste werkt in Nederland. Nu ze er achter zijn dat de bezoekersaantallen bij de Mediamarkt hoger liggen dan die van saturn, veranderen ze alle saturn keten om in Media markt.

Het persbericht is om weer in het nieuws te raken maar dit is met een korreltje zout te nemen.
Het concept achter Saturn was een servicewinkel met een wat hoger prijspunt, vakbekwame mensen met verstand van zaken en nog steeds het grote assortiment, alleen door die crisis en de status van de elektronikamarkt is dat helemaal in elkaar gestort en krijg je 2 identieke formules die naast elkaar functioneren, dat heeft voor Media markt-Saturn holding ook geen zin, en gezien het feit dat de CE markt de komende 3-4 jaar nog geen grote groei gaat vertonen zal er strategisch gewoon gekozen zijn om het dicht te gooien
In Duitsland is MM een Aldi en Saturn een AH. Daar zit het verschil, maar in NL is dat nooit goed uit de verf gekomen.
shop in shop in Eindhoven?
we hebben al een super kolossaal media markt hok, en dan willen ze nog geen 500 meter verderop een shop beginnen.

ze zijn helemaal gek bij mediamarkt.
Mee eens, de gebouwen van de Bijenkorf en de Mediamarkt in Eindhoven lijken zelfs aan elkaar verbonden te zijn door 1 brug. Ik denk overigens dat het eerder 250 meter is.
Ik vind die nieuw constructie dus ook apart in het geval van Eindhoven.
Anoniem: 16328 @Kiswum27 juni 2014 16:50
Hoezo lijkt? Er zit gewoon een loopbrug tussen de MM en dat winkelcentrum. http://upload.wikimedia.o.../Mediamarkt_Eindhoven.jpg
Klopt, maar het zijn toch wel echt 2 aparte gebouwen. Volgens mij kan de loopbrug ook gewoon worden afgesloten.
Je kan inderdaad via de loopbrug van de Media Markt 100 meter verderop twee roltrappen af, en je loopt zo de Bijenkorf in. Waarom ze dan in hemelsnaam dat kleine beetje vierkante meter wat ze in de Bijenkorf zullen krijgen willen laten 'concurreren' met hun gigantische vestiging verderop...
Misschien dat de Bijenkorf een andere doelgroep heeft en zo ook klanten trekt die traditioneel de media markt links laten liggen? Ik vraag me wel af hoe zo'n relatief kleine shop-in-shop eruit gaat zien omdat MM nogal afhankelijk is van een groot assortiment.
Ik vond het ook vreemd om te lezen initieel, maar de bijenkorf verkoopt(e) ook bijvoorbeeld apple computers. Het kan dus goed zijn dat ze een "topsegment" aan producten (koffiezet apparaten, computers, stofzuigers etc.) willen aanbieden. Ik ben allen benieuwd hoe dat samenvalt met wat er nu bij de bijenkorf al aan electronica verkocht wordt.
Hun slogan begs to differ.

ontopic: Ik vond het sowieso al raar dat er een Saturn en een Media Markt is. Alles is hetzelfde afgezien van de naam.
Anoniem: 516068 @Bouwmie27 juni 2014 16:50
nah ja, beter 2 x 70% afzet dan 1 x 100 % , zo is het ook weer wel .... 8)7
Ik denk ook een soort concurrentie met de V&D waar een Dixons inzit.
Bij The Wall in Utrecht kunnen ze nog genoeg uitbreiden.
Toch vond ik het wel een interessante constructie, als je geen concurrentie hebt, ga je maar tegen jezelf concurreren (Zoals bijvoorbeeld ook Trekpleister en Kruidvat dat doen).
Zijn wel meer bekende winkels in Nederland die dezelfde constructie hebben.
Bart Smit <--> Intertoys
Blokker <--> Marskramer
Big Bazar <--> Budget
Deze 6 winkels vallen allemaal onder Blokker Holding.
Maar als je aan een willekeurige persoon op straat vraagt wie de eigenaar van Big Bazar is, dan weten de meeste dat niet. En dat is juist de kracht. Ik heb serieus al paar keer gehoord in de winkel: "dan ga ik toch naar de Intertoys " :9

ach ja het werkt wel. Maar duidelijk was het verschil met media markt en Saturn zo klein dat het daar meer tegenwerkte als voordeel opleverde.
Er zijn er nog veel meer.
Wat te denken van Scheer en Foppen?
Die hebben behalve echte winkels ook veel webshops zoals.
Scheerenfoppen.nl
Bobshop.nl
Internetshop.nl
Koopjeskampioen.nl

En allemaal met een soortgelijk aanbod dus het gaat niet om totaal verschillende winkels of producten.
Alles komt ook uit één magazijn (Harderwijk) waar je de spullen ook zelf kunt afhalen.
Vergeet de karwei en gamma niet. Grote overlap en altijd bij elkaar in de buurt
Anoniem: 463321 @Zeror27 juni 2014 17:33
Sterke nog: Bart Smit,, Intertoys, Big Bazar, Xenos, Marskramer is allemaal van Blokker Holding. http://www.blokkerholding.nl/
Dat zei ik toch ook ;)
dikke +2 voor deze info, je hebt gewoon bijna niks meer te kiezen als consument tegenwoordig, overal dezelfde china junk shit die niemand nodig heeft en je overal kan kopen voor verschillende prijzen maar het geld komt toch weer bij 1 holding
Trekpleister is toch goedkoper, en heeft toch meer b merken dan kruidvat? Bij saturn en media markt zie ik afgezien van het logo geen verschil.
Trekpleister is iets duurder maar heeft daarvoor veel minder lange rijen voor de kassa. Er was natuurlijk wel 1 groot verschil tussen MM en Saturn: de kleuren van de huisstijl. Het blauw van Saturn vind ik een stuk prettiger dan het schreeuwerige rood van de Mediamarkt.
Rood en blauw, schijnt een hele psychologie achter te zitten. Zoals dat vroeger bij de grote M het geval was. Snel kopen en snel de zaak weer uit = grote doorloopsnelheid van klanten.
Blauw staat in dat geval voor een gevoel van exclusiviteit, aandacht en rust. Mensen die dus niet tegen het drukke MM konden gaan vervolgens naar het broertje en hebben een andere ervaring terwijl ze nog steeds kopen.
Mee eens maar tegenwoordig gaan er steeds minder mensen naar een winkel en zullen ze sneller iets online kopen.. En daar is natuurlijk genoeg concurrentie te vinden.
Anoniem: 16328 @Brummetje27 juni 2014 16:38
Daarom hebben ze tegenwoordig Redcoon :).
Snap niet dat dit offtopic gemod wordt want dit is nu idd de online-tak van Mediamarkt/Saturn.

Zie : http://www.media-saturn.c...edcoon/Pages/Default.aspx

[Reactie gewijzigd door AlphaBlack_NL op 22 juli 2024 15:44]

Ja, maar ze hadden toch precies dezelfde prijzen en acties eigenlijk?
het is een beetje zoals de diverse wasmiddelen maar uit een paar fabrieken komen.Je creëert n schijnkeuze voor de klant maar uiteindelijk is de omzet voor hetzelfde concern. Klant blij dat er genoeg keuze is, bedrijf blijft met de omzet.
Afstand tussen MediaMarkt Alkmaar en Saturn Heerhugowaard is hemelsbreed 2,5 km. Vraag me af of een van de twee zal verdwijnen.
En je hebt ook de Saturn aan de rand van Utrecht, en de Mediamarkt in het centrum...
Nog wat extra info gevonden bij RetailNews:
De twaalf Saturn-winkels worden nog dit jaar omgebouwd tot Media Markt-filialen. De transformatie heeft geen gevolgen voor het personeelsbestand, zegt een woordvoerder tegen RetailNews.
Mijn voorzichtige conclusie is dat de huidige filialen blijven bestaan met een nieuwe naam en nieuw te bouwen Saturns die in de buurt zitten van een MM niet meer komen.
Anoniem: 159816 @angelina28 juni 2014 11:41
Er zou eerst in Eindhoven een Saturn komen, dat wordt nu gewoon een MM.
Je vergeet de saturn in Nieuwegein, allemaal dicht bij elkaar
Je hebt 3 MediaMarkten in Rotterdam (Centrum, Zuid en Alexandrium)
ja, maar deze zitten nog best bij elkaar. als straks een in store media markt in de bijenkorf komt zitten ze 300 meter van een media markt af
Anoniem: 580327 @9071029 juni 2014 02:53
In Amsterdam ook, Noord, West en Zuid-Oost en nog een Saturn in het centrum. In Berlijn zitten er ook al meerdere in het centrum gebied.
Mooi voegde ook niets toe in nederland... Geloof ook niet dat de naam saturn zo sterk is als mediamarkt bij de gemiddelde consument.
Saturn komt (bij mij) ook Duits over...

(kan er ook aan liggen dat ik Saturn in Duitsland, Kleve heb leren kennen.)

[Reactie gewijzigd door WALUIGI96 op 22 juli 2024 15:44]

Ist allerdings genau so Deutsch wie Mediamarkt.
Ik heb de Mediamarkt in Nordhorn leren kennen. Toen was het nog niet in Nederland. Nu zijn er zoveel in Nederland, is het prijsniveau zover gestegen en is het meestal zo druk in die winkels dat ik er niet meer voor mijn plezier kom. Komt natuurlijk bij dat ze amper nog media verkopen.
Ja in duitsland is saturn ook groter dan mm en een stuk luxer. MM is echt discount in duitsland.
Anoniem: 55401 27 juni 2014 17:58
Ik vind het wel jammer dat saturn samengevoegd wordt.

Voordeel van 2 verschillende vestigingen is dat er meer actiedagen zijn bijv. 2 x "excl btw" acties ipv 1.
De Btw dagen schelen vaak niet veel, de prijzen worden vaak vlak er voor nog even verhoogt.
Het lijkt ineens goedkoop maar de prijs zonder Btw zit dan tegen de oude prijs aan eigenlijk.

Er zijn al eens vergelijkingen gedaan dat ze hier achter kwamen
Anoniem: 55401 @Carlos0_027 juni 2014 18:11
Dat is bij sommige producten zo. Het voordeel is dat andere winkels prijsgarantie afgeven dus, als je de service ergens anders beter vindt. Dan kun je het ergens anders kopen.

De meeste producten zijn op voorraad.

Daarnaast als er een defect is, dan kun je dat makkelijker terugbrengen.
Tegenwoordig hebben zowel MM als Saturn digitale prijskaartjes bij de producten staan.

"Zij werken met een geautomatiseerd systeem wat iedere ochtend de prijzen vergelijkt van de 25 grootste concurrenten en daarbij zijn zij nooit duurder. Voor de overige internetshops hebben zij een bepaalde rekensom waarbij zij enigszins rekening houden met de prijzen maar deze niet altijd zullen volgen."

Hierdoor zul je dus ook geen btw acties meer zien omdat de prijzen al op de bodem zitten.
Wellicht dat Saturn Oosterdok in A'dam dan toch nog wat wordt als het MM heet. Schijnen 800.000 verlies per maand te maken op de onderste en bovenste verdieping loop bij nooit een hond.

Overigens vind ik het persoonlijk een lekkere winkel, groot en ruim en doordat het nooit druk is kan je er rustig kijken.

[Reactie gewijzigd door zap8 op 22 juli 2024 15:44]

En het is de enige grote electronicawinkel in Amsterdam centrum. Zou het erg jammer vinden als hij weer zou sluiten, want het is er inderdaad altijd erg rustig. Je kan er zelfs een uur gratis parkeren eronder als je er wat koopt. Het ligt alleen een beetje uit de loop voor al die touristen enzo.

[Reactie gewijzigd door RoccoS op 22 juli 2024 15:44]

Helemaal mee eens. jammer als hij zou verdwijnen. Probleem is toch een beetje de locatie, veel mensen weten niet dat ze daar zitten en dat er een parkeergarage onder zit. Misschien gaat dat veranderen als het een MediaMarkt wordt. Dat is volgens mij toch meer een begrip in Nld.
Overigens zou je ook kunnen stellen ze zijn genaaid door de verwachtingen die er zijn gewekt door projectontwikkelaars. Oosterdokseiland zou namelijk ook veel winkelruimte komen. Uiteindelijk blijken ze de enige winkel te zijn in dat hele gebied. Er zijn alleen maar koffieshops, restaurants en hotels en kantoren naast de OBA en het Conservatorium.

Overigens ze blijven er minsten tm mei 2017 zitten, tot zo lang duurt het huurcontract nml.

[Reactie gewijzigd door zap8 op 22 juli 2024 15:44]

Die Saturn bevalt me totaal niet, alles is er overpriced. Bijvoorbeeld de Apple Tv die overal in het land voor 99,- te koop is kost daar 105,- en een simpel usb micro stekkertje vind je niet onder de 20,- (!) euro. Is volgens mij puur een electronica winkel voor rijk publiek.
Hoe zit het precies met de garantie die ik nog heb op bepaalde producten? Behoud ik deze garantie gewoon na de naamsverandering, of vervalt deze?
De naam veranderd, niet je garantie. Contract is ten slotte een contract.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.