Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 38 reacties

Sony heeft bekendgemaakt dat de game Uncharted 4: A Thief's End in 2015 naar de PS4 komt. Tegelijk is een trailer van het spel van ontwikkelaar Naughty Dog uitgebracht. Sony claimt dat het spel in 1080p beschikbaar komt en op 60fps te spelen zal zijn.

In Uncharted 4: A Thief's End zal een ouder geworden Nathan Drake gedwongen weer zijn toevlucht tot het dievengilde nemen. "De inzet is persoonlijker", beschrijft Sony de game bij de trailer, "Drake gaat op een wereldomvattende reis, op zoek naar een historisch complot achter een piratenschat."

Sony claimt de grafische lat voor het spel hoog gelegd te hebben. Zo zou het model voor Drake bij de nieuwe game dubbel zoveel polygonen hebben als Joel van de The Last of Us voor de PlayStation 3. Het spel krijgt een resolutie van 1920x1080 pixels en Sony 'streeft' naar 60fps bij het renderen. Uncharted 4: A Thief's End is de opvolger van Uncharted 3: Drake's Deception uit 2011. In november vorig jaar kondigde Sony al aan dat er een nieuwe Uncharted-game naar de PS4 zou komen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (38)

Voor de mensen die twijfelen. Dit is wat Corrinne Yu, verantwoordelijk voor het programmeren van de animaties en graphics bij ND, te zeggen heeft op de vraag of het real-time is of niet:

https://twitter.com/Corrinne/status/476210914593492994
https://twitter.com/Corrinne/status/476236100789223425

Het is dus in-engine. Ik ben wel erg onder de indruk moet ik zeggen, maar zou wel graag eens een stuk in-game willen zien.

[Reactie gewijzigd door SToRM666 op 10 juni 2014 10:00]

Het spel zal zonder twijfel nog in alpha zitten. En dan kun je het niet hebben dat je grafische quirks e.d. heb. Zodra die garantie d'r is, denk ik wel dat we wat meer trailers gaan zien.

Sowieso heb ik altijd het idee gehad dat Uncharted altijd de standaard neerzet hoe ps4 games eruit moeten gaan zien, potentieel.
Uncharted blijft een mooie reeks maar waar je bij Ubisoft games dezelfde elementen ziet terugkomen (FC, AC, WD) heb ik met Uncharted het gevoel sinds het eerste deel alles te herhalen in de opvolgende delen. Ja, het ziet er keer op keer verbluffend mooi uit. Maar het blijft een eenvoudig verhaal, welke vastomlijnd is alsof je een filmscript langs loopt. Je krijgt hetzelfde voorgeschoteld als altijd maar dan grafisch opgepoetst zonder dat je eens wordt toegelaten om je eigen gang te gaan als schatzoeker.

Waarom ga ik dan toch deeltje vier halen? Omdat ik wil weten hoe het met Elena en Nathan af gaat lopen :+
Helemaal mee eens, maar ik heb wel het gevoel dat ik zelf in een Indiana Jones film zit. Grafisch heel mooi, niet al te moeilijke puzzels, beetje schieten, erg veel lol.

Meer vrijheid zou wel leuk zijn, of meerdere paden om ergens te komen (wat de replaywaarde ook weer verhoogt).
Dat gebeurt misschien omdat het werkt, je zegt het zelf al: het verhalende element is gewoon zo goed (wat mij betreft) dat, dat wat jij zegt, te vergeven is. Je zegt het al: deel 4 haal ik ook. En die vlieger gaat ook voor mij op.

En ja, d'r mogen van mij HD-remakes komen van onze Uncharted, die ga ik kopen. Absoluut.
Wel jammer dat ze weer streven naar. Is de hardware dan gewoon niet goed genoeg om 60 fps te hebben met 1080p?

Ook hoop ik dat er toch een keer wat meer exploration inkomt. Voor een treasure hunting spel zit je toch veels teveel vast aan een route. En dat irriteerde me aardig. Nergens had ik bij de eerdere delen het gevoel een treasure hunter zijn, omdat alles wat je kon exploren op een vast pad lag, dus wat je ergens in de verte zag? Dat kon je vergeten :(
"Wel jammer dat ze weer streven naar. Is de hardware dan gewoon niet goed genoeg om 60 fps te hebben met 1080p?"

Dat ligt er maar net aan wat je rendert natuurlijk. Meer details, polycount, en hogere resolutie textures zullen zorgen voor een lagere framerate. Ik vind het altijd zo'n loze opmerking om te zeggen: de PS4/XOne kunnen niet eens 1080p/60 fps aan. Een ontwikkelaar maakt een afweging tussen framerate en grafische kwaliteit. Als een spel prima speelbaar is met 30fps(en ja, smaken verschillen) zal er voor gekozen worden om meer grafische details te laten zien . Is 60 fps gewenst moet er gewoon gekort worden op grafische pracht en praal. Dat geldt voor elke console voor elke generatie.
ik zeg ook niet dat ze het niet kunnen :) maar Sony en Microsoft lopen nu te promoten met hun 60 fps op 1080p, en als ik dan zie dat weinig games dit waar kunnen maken, dan ben ik toch teleurgesteld.

Mij maakt het niet uit, ik speel genoeg PC games met 20 fps, bevalt me goed.
Waarom ben je dan teleurgesteld?
Kijk, als de rendering pipeline het te druk krijgt kunnen ze drie dingen doen:
1: niks. Je krijgt framedrops, lags en andere onzin.
2: de framerate gaat omlaag, maar de kwaliteit blijft even goed.
3: de framerate blijft 60Hz maar de kwaliteit gaat omlaag.

Welke wil jij dan? Ik kies voor 2, en dat doet Naughty Dog ook.
Wat sowieso ook nog al eens verloren gaat in die framerate/resolutie discussies, is dat de grafische belasting van een spel ontzettend variabel is, en dat je de 3 keuzes die jij opnoemt dus ook nog eens een keer scene-voor-scene moet maken, en je niet gewoon kunt zeggen 'voor het hele spel doen we X effecten op resolutie Y en framerate Z'. Over het algemeen is 'Y' (resolutie) wel constant in een spel (in ieder geval de framebuffer resolutie, op de achtergrond spelen nog allerlei render targets mee die op variabele, meestal lagere resolutie gerendered kunnen worden), dus om het spel soepel te laten draaien in een bepaalde zware scene heb je niet veel andere opties dan X of Z verlagen.

Bij Uncharted en TLoU zie je heel goed hoe ver die games met de hand getuned zijn om er en mooi uit te zien, en toch vloeiend te spelen, er zitten amper stukken in met framedrops, maar daar staat wel weer tegenover dat bepaalde zware stukken van het spel er gewoon beduidend minder mooi uitzien.
Mooie nuancering van mijn gesimplificeerde verhaal.
Er zit natuurlijk een hele bos logica achter die continue de framerate meet en van alles bijstelt.
De reden dat de afweging moet gemaakt worden tussen framerate en grafische kwaliteit is net dat de hardware beide niet toelaat. Splinternieuwe consoles zouden beiden gewoon moeten toelaten. Voor zover ik weet is er geen game die beter is op 30 fps dan op 60, het is gewoon een kwestie van 'wat kan het apparaat aan', geen ontwerpbeslissing.
Definieer 'grafische kwaliteit'. Je kunt elk apparaat wel op je knieŽn krijgen door de details zo hoog op te schroeven dat de framerate zakt. Die beslissing (welke grafische kwaliteit bij welke framerate gehaald moet gaan worden) is dus per definitie bij het ontwerpproces gemaakt.
Wat EddoH denk ik wil zeggen is dat je altijd graphics neer kan zetten die op wat voor apparaat dan ook niet in 1080p bij 60 hz kunnen draaien, je moet altijd een balans zien te vinden in wat een apparaat aan kan en wat mooi is.

Als je een hypermoderne console zou maken met alle nieuwste technieken, en daarna ervan vraagt dat hij een spel rendered alsof je door een raam naar buiten zit te kijken, dan haal je ook geen 1080p bij 60hz, voor elk apparaat moet je een balans vinden en gamemakers zijn nu bezig met die balans te vinden, is iets nog mooi genoeg qua effecten op 1080p bij 60hz? Nee? Dan moet er naar een lagere resolutie of lagere refresh gestapt worden.

Goed, dat is gezegd.. Daarbij komt wel dat ik zeer teleurgesteld ben in de hardware die er in deze "nieuwe" generatie zit, bah.
Ik heb bij third person liever een locked 30fps met supermooie graphics, dan 60fps en zware compromissen.
Ze zullen het echt wel halen, dat ding is pas een half jaar uit, geef het tijd.

Kijk naar The Order, pracht en praal en van wat ik gezien heb kick ass gameplay en voiceacting!
Volgens mij ook 60fps dus verwacht van Naughty Dog dat ze er nog even gladjes overheen gaan.

Voordeel van Naughty Dog is, ze laten niet zoals Ubisoft of Microshaft, een vertekend beeld zien. Ingame engine, geen beefed up 4x SLI Titan demo. Gewoon what you see is what you get!
"maar" dubbel zoveel polygonen voor een console die 100 maar meel rekenkracht heeft dan zijn voorganger.
waar blijven de next gen graphics?
nog geen enkele game op de nieuwe consoles heeft mij in dermate kunnen verbazen dat ik geneigd ben een ps4 of X1 te gaan halen.
echter vind ik deze game wel de moeite om in het oog te houden. of ik hiervoor een ps4 zal gaan halen zal dan moeten blijken. naughty dog heeft me wel verbaasd op de ps3 met de uncharted reeks, hopelijk houden ze deze gewoonte hoog en ga ik alsnog mijn bijna §600 spenderen door deze game.
Polygonen zijn niet de enige manier om iets gedetailleerder uit te laten zien. Het is zonde om meer polygonen te gebruiken als je het zelfde effect met een normal map krijgt. De rest van de rekenkracht wordt voor andere dingen gebruikt, grafisch en niet grafisch. Hopelijk betekend dit dat we bijvoorbeeld ook eens betere AI gaan zien.
Ik weet niet wat je verwachtingen exact zijn met 'next gen graphics'. Feit blijft dat een apparaatje van nog geen 400 euro, in combinatie met relatief laag stroomgebruik natuurlijk nooit op zal kunnen boksen tegen uber-PCs waarvan de (meerdere) videokaarten alleen al meer dan 1000e kosten, om nog maar niet te spreken over de energierekening ;) Dat in acht nemende vind ik deze trailer, ook al is het geen gameplay en voor mijn gevoel meer een techdemo, behoorlijk indrukwekkend, met name de belichting, animatie en andere effecten waardoor het geheel in mijn ogen fraaier is dan de som der delen :)
De cutscenes van Naughty Dog schelen optisch nooit veel van de gameplay.
Zat zelfs bij Last of us een paar minuten te wachten, dacht dat m'n ps3 was vastgelopen, totdat ik de stick bewoog..
Als dat bij UC4 ook zo is, dan wordt dit weer een grafisch pareltje met waanzinnige voiceacting en storytelling.
Door de grimmige setting, hoop ik dat er iemand dood gaat.
Elena, Sully of misschien wel Nathan zelf, als ultimate sacrifice.
Dat zou een voor mij een supergoed maar bitter einde zijn voor misschien wel de laatste in de serie.
Zal wel niet gebeuren want Uncharted is de Disney van Naughty Dog, altijd een goed eind.
De titel, "A thiefs end", voorspelt voor mij wel een grimmig einde...
Helaas gaat de ingame er zo niet uitzien. Maar neemt niet weg dag het een topgame zal zijn.
Waar haal je dat uit? Verwacht wel dat het er uit zal zien. Als iemand er wel in staat is het maximale uit een ps console is het naughty dogs het wel maar komt tijd komt raad. Laten we het hopen
Daar kunnen we wel vanuit gaan denk ik.
Aan het begin van de trailer wordt ook heel duidelijk gemaakt "The following trailer was captured directly from a Playstation 4"
Dat zetten ze er niet voor niets bij. :)
Bewijst dat niet alleen dat de ps4 ook uitstekend highres video kan afspelen? Ik vind de bewoording zo raar. Rendered by a PS4 zou me meer overtuigen...
Dat is een mooie marketing term, ze liegen namelijk niet wanneer dit een CGI filmpje is die afgespeeld wordt op een PS4.

Neemt niet weg dat het er schitterend uit ziet zoals elke Naughty Dog productie!
Inderdaad kijk wat ze nog uit de ps3 konden halen vind ik best knap, Naughty Dog is 1 van de weinige die dat kon bij de ps3.
Uncharted heeft altijd behoorlijk ingeperkte levels, en veel scripted events, dus kunnen ze de graphics flink opvoeren. Resultaat is wel dat ik hierdoor de gameplay nooit echt boeiend heb gevonden, het is allemaal super lineair, bijna 'on-rails'. In een game die qua verhaal draait om ontdekkingsreizen avontuur nota bene...

Ik hoop dat ze dit in deel 4 verbeteren, maar ik vrees van niet. Fans willen meer van hetzelfde.
Ach iedereen zijn eigen ding, ik had er niet zo'n probleem mee dat de gameplay zo lineair is hoor, denk ook niet dat ze dat gaan veranderen voor Uncharted 4. TLoU was ook zo lineair als de pest trouwens. Niet alle spellen hoeven open-world te zijn natuurlijk, beetje scripted gameplay met mooi level design en een goed verhaal is ook leuk :Y)

Wat graphics betreft zou het me niet verbazen als Uncharted 4 heel dicht bij deze trailer komt, maargoed ik ben dan ook een rasoptimist als het om graphics van console spellen gaat, heb al zoveel spellen gezien op alle generaties die je van te voren voor onmogelijk zou houden...

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 10 juni 2014 09:58]

Dit is wel een reden om een ps4 te gaan halen voor mij, tegen die tijd
Voor mij is een 1 of een paar spel niet een reden om een Console van §400,- te kopen, als je hem dan ook volop gebruik om je films en series te kijken en downloaden zou ik er wel aan willen denken maar anders, zou ik niet zo veel geld daarvoor uit geven.

Helemaal omdat er ook VEEL goede games uitkomen op de PC.
Jawel, net voor ze dit lieten zien, was er een scherm met. "This footage is captured from a PS4" ;)
Dit wordt voor mij de systemseller =D
Dit is wel een reden om een ps4 te gaan halen voor mij, tegen die tijd
GE-WEL-DIG! Ik zat al op een nieuwe Uncharted game te hopen en vorig jaar kregen we al een teaser, toen was ik al helemaal blij, nu weet ik dat ik tot ergens in 2015 moet wachten om weer van een geweldig Uncharted avontuur te kunnen genieten. De Uncharted reeks is voor mij een van de top favorieten van de PS3. Naughty Dog levert iedere keer puik werk af met de games, ik wordt er altijd volledig ingezogen, zowel verhaal als gameplay technisch.

Ben ook heel blij met The Last Of Us: Remastered. Die game komt gewoon al eind volgende maand :D:D:D
Fijn! Een nieuwe Uncharted... altijd wel goed wat voor uren popcornvermaak! Het hoeft niet altijd super ingewikkeld te zijn en/of free roaming sand box achtig. Niets mis met gewoon recht-toe-recht-aan vermaak, wat mij betreft! :)

Maarreh.. pre-orderen? Waarom zou ik dat doen? Wordt de eventuele aanschaf van een PS4 dan een stuk goedkoper? 8)7
Dat de resolutie 1920x1080 is zegt natuurlijk niks over de resolutie waar het spel uiteindelijk op gerenderd wordt. Als je dat op 1280x720 doet, met een goeie upscaler er achter, zal bijna niemand het verschil zien.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True