Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 159 reacties

Whatsapp is weer beschikbaar voor Windows Phone-gebruikers. De software werd door de makers ongeveer twee weken geleden offline gehaald nadat bleek dat Windows Phone 8.1-gebruikers met bugs kampten.

Whatsapp Windows PhoneDe nieuwe versie van de software is gratis te downloaden in de Windows Phone Store. Er wordt aangegeven dat de nieuwe app op Windows Phone 8.1 werkt en verder zijn er een aantal kleine vernieuwingen doorgevoerd. Zo kunnen gebruikers achtergronden kiezen bij chats en zijn er instellingen voor privacy en het downloaden van media verschenen. Ook kunnen gebruikers hun notificatiegeluiden aanpassen en zijn verschillende bugs gerepareerd.

Met de release is Whatsapp na ongeveer twee weken afwezig te zijn geweest weer beschikbaar voor gebruikers van Microsofts mobiele besturingssysteem. Whatsapp haalde de vorige versie van de software offline nadat gebruikers klaagden over vertraagde notificaties op Windows Phone 8.1. Microsoft gaf later aan dat de Whatsapp-notificaties problemen gaven door de GDR3-update voor Windows Phone 8. De makers achter Whatsapp besloten daarop de app volledig offline te halen totdat er een nieuwe versie klaar was.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (159)

maar verder lijken er geen wijzigingen in de applicatie te zitten
Die snap ik even niet.

De textboxen zijn kleiner, ik kan nu een achtergrond toevoegen, ik kan custom geluiden toevoegen, ik heb meer - en anders ingedeelde - instellingen en de app lijkt zelfs sneller. Deze functies had ik allemaal niet voor deze update?

Ook in de store is een aardige changelist zichtbaar:
When roaming, additional carrier data charges may apply. Please contact your carrier for details.
2.11.490:
* Chat backgrounds
* Broadcast lists
* Privacy settings (settings > account > privacy)
* Media auto-download settings (settings > chat settings > media autodownload)
* Custom notification tones (Windows Phone 8 Update 3 required)
* Various enhancements and bug fixes

[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op 31 mei 2014 10:28]

Inderdaad, je kunt nu bv kiezen om media alleen via wifi, via mobiel netwerk en wifi, alles incl. roaming of nooit te downloaden. Dat zijn best ingrijpende veranderingen waar al langer om gevraagd werd.
Jammer alleen dat je nog steeds niet via onedrive foto's kunt delen.
Delen via onedrive zal wel niet gaan komen want dan moeten ze dat op alle platformen toe gaan voegen.
Maar het was er voorheen wel. Geen idee waarom ze het weggehaald hebben.
Ja omdat die dus op non-WP toestellen niet werkte.
Nou en, dan halen ze die functie toch weg bij non-wp's, gezien het verleden hebben ze niet zo'n moeite met verschillende versies van whatsapp op verschillende platformen.
Jammer dat dat niet bij Android kan.
Klopt, er zijn wat functies toegevoegd. Verder zou het een probleem met notificaties voor WP8 GDR3 zijn geweest en niets met WP8.1 te maken hebben gehad aldus Microsoft en Whatsapp.

edit: Zie bericht Joe Belfiore: https://twitter.com/joebelfiore/status/469496557541146625

[Reactie gewijzigd door shappie op 31 mei 2014 10:32]

Het probleem met notificaties was een veiligheidslek. Met GDR3 en de speelhoek ingeschakeld, verschenen Whatsapp notificaties toch tijdens het gebruik van de speelhoek in de bovenkant van het scherm. Door vervolgens op de notificatie te tikken kon je dan het codeslot omzeilen en in het toestel komen.
Enige wat ik jammer vindt dat er niet veranderd is, is de boodschap dat Whatsapp niet werkt omdat de battery saver aanstaat en whatsapp dus geen berichten kan ontvangen. Dit terwijl whatsapp bij mij op 'always allowed' staat.. Van mij kan die boodschap wel weg want hij doet t gewoon in battery save modus.

En wat ik ook mis is dat je foto's kan versturen direct vanuit onedrive.. Kon vroeger wel maar om de een of andere reden is het eruit gesloopt..

Voor de rest loopt het wel lekker soepel, sat dan weer wel.

[Reactie gewijzigd door analogworm op 31 mei 2014 10:58]

WhatsApp kan enkel detecteren dat je die app geinstalleerd hebt, maar kan niet de configuratie van de app inzien en weet dus niet of het op je whitelist staat. Dus krijg je een waarschuwing ;)
En niet te vergeten, hij is razend snel geworden. Alle vertragingen lijken eruit te zijn
Er wordt aangegeven dat de nieuwe app op Windows Phone 8.1 werkt, maar verder lijken er geen wijzigingen in de applicatie te zitten.
Wat? Tweakers doet geen research? Ugh... De changelog van deze versie van WhatsApp:

- Chat backgrounds
- Broadcast lists
- Privacy settings (settings > account > privacy)
- Media auto-download settings (settings > chat settings > media auto-download)
- Custom notification tones (Windows Phone 8 Update 3 required)
- Various enhancements and bug fixes
tja, berichtgeving over Windows Phone op Tweakers loopt qua kwaliteit flink achter op de overige berichtgeving. Dit is wat mij betreft daar weer een prima voorbeeld van.
Er word juist aangegeven dat sommige opties mogelijk niet werken voor Windows Phone 8.1
Niet dat het juist WEL werkt voor WP 8.1
Windows Phone 8.1 is niet de reden van tijdelijk uit de store halen. Als je even het nieuws had gevolgd had je kunnen weten dat het was omdat er problemen waren met Windows Phone 8, update 3.

Zelf heb ik WP 8 update 3 en had nergens last van. Maar de update heeft mooie nieuwe functies.
AAN DE REDACTIE!!!!!

Sorry, maar er klopt helemaal NIETS van dit artikel!

WhatsApp was uit de store gehaald nadat er problemen optraden bij toestellen die WP8.0 GDR3 draaien. Er waren geen notificatie problemen op WP 8.1

De update die nu vrijgegeven is, is dus voor WP8.0 GDR 3, aangezien 8.1 nog niet officieel is uitgegeven, alleen in Dev Preview (lees: bta)
Deze update is dus niet voor 8.1 en sommige functies werken ook niet op WP 8.1. Een update van WhatsApp valt te verwachten wanneer in juni WP8.1 wordt vrijgegeven door Microsoft.
Staat ook in het artikel:
Microsoft gaf later aan dat de Whatsapp-notificaties problemen gaven door de GDR3-update voor Windows Phone 8. De makers achter Whatsapp besloten daarop de app volledig offline te halen totdat er een nieuwe versie klaar was.
En de dev preview is amper beta te noemen, de 630 draait op dezelfde versie.
Klopt, maar de problemen lagen helemaal niet bij WP 8.1 (1e zin in het artikel), omdat daar de notificaties wel naar behoren werkten op de oudere versie. Joe Belford gaf dit ook aan in een tweet:

"Ps - the notifications core in wp8.1 is different than wp8. The WhatsApp issue is in wp8 upd3. How's your wp8.1 notifications experience?"

Kortom, waar dit artikel focust op WP8.1, moet dit dus herzien worden

En of je Dev Preview nou wel of geen Bta wilt noemen, dat laat ik aan jou over.....<zucht>
De developer preview wel of geen beta noemen is niet mijn beslissing, hoe hard je ook zucht.
WP 8.10.12359.845 is de huidige versie van de lumia 630, en DUS geen preview maar een release to market. Dit was ook de voormalige wp preview for developers. Dit weet ik omdat ik die zelf gedraaid heb, intussen ben ik weer een versie verder.
Flinke achteruitgang deze update. Waarom mag "achtergrondgegevens beperken" niet meer aanstaan van Whatsapp?? En enkel app bepaalt nu dat ik die functie uit moet zetten. Absurd. Ik heb een laag aantal MB per maand en vond die functie nu net zo handig.

edit: wat is offtopic aan deze post?

[Reactie gewijzigd door P. vd Loo op 31 mei 2014 22:53]

Heb je toevallig ook data sense ingesteld? Ik heb gelezen dat wanneer je die terug zet naar onbeperkt, dat het weer zou moeten werken. soms helpt het om whatsapp opnieuw te installeren met data sense op onbeperkt en achtergrond gegevens beperken uitgeschakeld. Daarna, na het opnieuw verifiren van whatsapp, zou je het weer aan kunnen zetten.
Klopt had Data Sense ingesteld. Helaas werken de tips van je niet bij mij. Ook niet na opnieuw activeren. Helaas.
En als je data sense op, pak hem beet, op 1 gig zet met achtergrond gegevens beperken uitgeschakeld?
Heb ook gelezen dat opnieuw opstarten nadat je whatsapp hebt verwijderd en de instellingen hebt aangepast kan helpen.
En daarna whatsapp opnieuw downloaden en installeren.

[Reactie gewijzigd door poststamp op 31 mei 2014 23:38]

Maar als ik whatsapp nu start krijg ik de melding dat Whatsapp niet ondersteund wordt op mijn Windows Phone versie wat 8.1 is.
Die melding kreeg ik ook bij de eerste keer opstarten, verder niet meer gezien (ook niet na WA afsluiten en zelfs telefoon herstarten). De app functioneert verder prima dus je kunt de melding gewoon wegdrukken :)
Ik heb hem nu al meerdere keren gehad. Bij het afsluiten, na een herstart, ook als ik naar 'Settings -> About -> Contact support' ga.
Volgens mij was de bedoeling dat het bericht zou aangeven dat niet alle features werken op 8.1 en je dus geen optimale ervaring hebt. Maarja, dat is natuurlijk weer helemaal de mist in gegaan toen ze het moesten doorgeven aan de developers :')
De app op WP8.0 heb ik vanmorgen gepdatet (Nokia Lumia 920). Hij kwam automatisch bij de updates te staan in de store. Hij werkt inderdaad veel soepeler en bovengenoemde functies zijn (eindelijk) toegevoegd. Chapeau!

Ik mis alleen nu een onderdeel bij het bijvoegen van de media. Waar is de geluidsopname-tegel gebleven?

[Reactie gewijzigd door Timoth op 31 mei 2014 10:45]

Ik mis alleen nu een onderdeel bij het bijvoegen van de media. Waar is de geluidsopname-tegel gebleven?
Die staat naast het tekstvak (microfoon icoon), maar alleen als het tekstvak niet de focus heeft (en dus het on-screen keyboard niet zichtbaar is).
Mooi, mijn ouders waren twee weken geleden ge-upgrade van een jaar nul telefoontje naar een lumia 520. Onder andere om ook te kunnen appen. Wat dus de afgelopen twee weken niet mogelijk was.

[Reactie gewijzigd door Vitruvian op 31 mei 2014 10:53]

Tjah dat is dan erg balen. En natuurlijk krijgt MS (of jij) weer de schuld zeker? Enige mogelijkheid was nog een oude XAP te downloaden en ze als developer unlocked te sideloaden. Maar erg handig is het niet.

Ik vind het ook wel raar, waarom duurde dat nou zo lang?

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 31 mei 2014 11:41]

Sideloaden was niet mogelijk omdat de store met het installeren van xap-files alsnog de status van de app controleert. In dit geval kwam er dus bij te staan dat de app niet meer beschikbaar was en hierdoor niet te installeren.
Ook als je verder de verbinding niet aan had? Gewoon internet niet aanzetten dus?
Dan is was bij voorbaat niet mogelijk te sideloaden omdat de store dan meldde dat er geen verbinding was. Ook lokale apps installeren is dan niet mogelijk. Denk dat dit te maken heeft met de rechten van de app-makers.
Gelukkig viel dat wel mee. Ze zijn nu in ieder geval zeer tevreden.
De software werd door de makers ongeveer twee weken geleden offline gehaald nadat bleek dat Windows Phone 8.1-gebruikers met bugs kampten.
Dit is onjuist, Whatsapp ondersteund namelijk nog steeds 8.1 niet.
De app werd uit de Store gehaald wegens bugs in Windows Phone 8.0 update 3.

Daarnaast zit er in deze nieuwe versie een verschrikkelijke bug die ervoor zorgt dat je Data Sense moet deactiveren alvorens je gebruik kan maken van de app :+ .
Ik las iets van: alleen wanneer je limiet al bereikt hebt. Ik heb ook Data Sence en hoef helemaal niks te deactiveren.
[...]
Daarnaast zit er in deze nieuwe versie een verschrikkelijke bug die ervoor zorgt dat je Data Sense moet deactiveren alvorens je gebruik kan maken van de app :+ .
??? Geen last van ???
Geldt voor 8.1 toestellen.
Ik heb een 8.1 toestel...
Dus wou je nu zeggen dat als jij er geen last van hebt dat die bug er niet in zit 8)7 ?
Het is in ieder geval niet gerelateerd aan WP8.1, maar aan iets gerelateerde of totaal iets anders.
jailbreak voor wp8?
Sommige toestellen kan je InterOp Unlocken, dat geeft behoorlijk wat meer mogelijkheden dan de standaard developer unlock.

[Reactie gewijzigd door Caelorum op 31 mei 2014 14:12]