Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 100 reacties

AOC introduceert een nieuw beeldscherm met een resolutie van 3840x2160 pixels op de Nederlandse markt. Het scherm heeft een tn-paneel, een diagonaal van 28 inch en een verversingssnelheid van 60Hz. De adviesprijs bedraagt 649 euro.

In de afgelopen maanden hebben vrijwel alle monitorfabrikanten uhd-modellen aangekondigd en AOC heeft zich nu in dat rijtje gevoegd. De u2868Pqu van het bedrijf toont de 3840x2160 beeldpunten op een tn-paneel met een beelddiagonaal van 28 inch. De responstijd bedraagt 1ms en de helderheid is 300cd/m².

De monitor is voorzien van aansluitingen voor displayport, hdmi met mhl-ondersteuning, dvi en d-sub. Er zijn twee usb 3.0-poorten en twee 2.0-varianten. Verder zijn er twee 3W-luidsprekers geïntegreerd en is er ondersteuning voor picture-in-picture en beeld-naast-beeld-weergave vanaf verschillende bronnen.

De monitor is 130mm in hoogte verstelbaar en kan ook 90 graden gedraaid worden. De adviesprijs van het apparaat is 649 euro, maar uit de eerste meldingen in de Pricewatch blijkt de monitor voor minder in de schappen te komen.

AOC U2868PQU

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (100)

zou het een zelfde paneel zijn als in deze http://nl.hardware.info/n...itor-met-1-ms-responstijd beide 28 inch en 1 ms tn op dezelfde dag bekent gemaakt.

persoonlijk vind ik de iyama mooier kwa design en is nog een paar 10tjes goedkoper ook.

[Reactie gewijzigd door dezejongeman op 27 mei 2014 14:15]

Zeer interessant dat word dus nummer 6 in de lijst.

Ik heb lang Iiyama gebruikt en ga graag weer naar ze terug als ze weer met een perfect product komen. en we kunnen de concurentie mooi gebruiken nu 4k schermen binnen druppelen.

Verder ben ik erg blij met de keuze voor 28 inch dit lijkt mij toch echt wel het maximum voor computer schermen voor gaming.

Verder lijkt het erop dat ze allemaal hetzelfde paneel gebruiken. Allemaal 10 bit allemaal 1 ms allemaal met uitstekende beeldkwaliteit tot nu toe.
weet iemand iets te vertellen over hoe de sector van monitors in elkaar zit?

Toen ik de foto van het scherm zag schoot het mij te binnen dat het exact dezelfde voet is als deze van dit scherm dat ik onlangs kocht:
http://tweakers.net/price...ama-xb2380hs-1-zwart.html

Als die bedrijven dezelfde panelen gebruiken en dezelfde voeten gebruiken, wat maakt dan nog het grootste verschil tussen hen? Waar maken ze tussen elkaar het verschil? :?
Is deze 60 hertz capabel net als de gelijk geprijsde samsung 28' UHD?
Yep

"The monitor fully supports 60Hz (rather than being limited to 30Hz) at its native UHD resolution using DisplayPort. It will use SST (Single-Stream Transport) rather than MST (Multi-Stream Transport) to achieve this. In other words the operating system sees it as one monitor which is more straightforward in terms of applications displaying things properly."
http://pcmonitors.info/ao...u-another-uhd-4k-offering
Heb je het bericht uberhaupt gelezen? Er staat toch dik gedrukt in de kop: Het scherm heeft een tn-paneel, een diagonaal van 28 inch en een verversingssnelheid van 60Hz.
Let er wel op dat die 60Hz alleen via Display Port.
Via HDMI krijg je alleen tot 30Hz. (HDMI 2.0 is nog niet te koop)
Al die monitoren zijn daar in de specs super onduidelijk over.

En ja die schermen zijn al veel langer uit. Maar de mensen die ze nu al hebben zijn vaak in het buitenland wezen shoppen omdat ze hier nog niet goed leverbaar zijn. En dat houdt dan ook in dat je vooralsnog een prijs betaalt die wanneer de voorraden 'normaal' zijn veel hoger ligt. Wellicht dat het over een half jaar gezakt is naar ¤450.
Voor zo ver ik weer zijn alle 5 de schermen die nu onder de 700 euro uitgebracht zijn 60 hz.
Je moet alleen de displayport 1.2 gebruiken en deze dus ook op je videokaart hebben.
Maar bijna alle kaarten uit de laatste 2 series hebben deze wel.

Via 2x hdmi zijn deze schermen allemaal 30 hz.
Waarom nog altijd TN doorontwikkelen? De kop had onmiddellijk mijn aandacht, tot ik zag dat het geen IPS display betrof. Begrijp niet goed waarom een hogere resolutie zou primeren op degelijke kleuren (hoewel de combinatie natuurlijk helemaal top is).

[Reactie gewijzigd door v0LrAtH op 27 mei 2014 13:45]

Omdat TN voordelen heeft tegenover IPS? Zo is TN goedkoper en sneller (minder ghosting).
En juist omdat de ontwikkeling van TN niet heeft stil gestaan zijn de kijkhoeken en de kleurweergave sterk verbeterd.
Als IPS goedkoper en sneller zou zijn zou je misschien geen TN paneel willen, uiteindelijk wordt het populairste type verder door ontwikkeld. Mijn persoonlijke voorkeur nu gaat uit naar IPS door de betere kleuren en kijkhoek. Zo heeft iedereen zijn prioriteiten.

Dat er een betaalbare UHD schermen uitkomen is natuurlijk een goede trend. En volgens hardware.info zijn de schermen tot nog toe goed en een stuk zuiniger dan oudere schermen, ook de kijkhoeken en kleuren bij TN-panelen zijn verbeterd.

linkje: http://nl.hardware.info/r...2710pt-review-wqhd-update
bijna alle gamers willen geen ips omdat het simpelweg slechter is voor gamen. Daarintegen willen bijna alle fotobewerkers en videobewerkers IPS.

Ik hang daar tussenin omdat ik bijde doe maar om nou te zeggen dat het echt een heel groot verschil is tussen de 2 panelen.

Het enigste met een TN paneel is dat je het midden van het scherm recht voor je moet hangen zodat je altijd precies op het midden van het scherm kijkt en de optimale kijkhoek heb.
Dan heb je echt helemaal nergens last van.

Edit : Buiten input lag en response tijd heb je ook nog ghosting wat voor een gamer niet acceptabel is en wat mij betreft voor iemand die 3d rendering/video editing doet ook niet.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 27 mei 2014 19:17]

Waar die mythe vandaan komt weet ik nietmaar de meeste tn-panelen zijn nauwelijks tot niet sneller dan ips-panelen (input lag + response time). Bovendien zijn zowat alle moderne monitors meer dan acceptabel op dit vlak, >20ms komt niet veel meer voor.

Ter vergelijking: bij online gaming ligt je ping (delay client ↔ server) meestal tussen de 30-50ms, en dat wordt al goed geacht.
Colorbanding kan bij sommige TN's ook nog zichtbaar zijn, iets wat gewoon verschrikkelijk lelijk is. Ook is het waardeloze contrast ook niet echt een voordeel voor gamen.

IPS, en AMVA, zijn al een jaartje of wat prima geschikt voor gamen. TN heeft geen voordelen meer, op de prijs na.
Er zijn nog altijd geen 1 ms ips schermen te vinden en ghosting is bij veel panelen nog altijd een probleem dus TN heeft gewoon nog altijd voordelen.
Daarnaast zijn er de 120 en 144 hrz tn panelen waar sommige bij zweren.
Bijde hebben voor en nadelen maar voor gamen is ips gewoon de mindere keuze.
Geef mij eens een goede review waaruit blijkt dat een van de populaire IPS'en last heeft van ghosting. Alle populaire Dells en LG's hebben net zoveel ghosting als een TN.

Ook kan iig IPS ook op 120hz werken, en AMVA vast ook.

Naar opgegeven reactiesnelheden kijken is natuurlijk geen slim idee. Iedereen meet anders, vandaar reviews waar telkens op de dezelfde manier getest wordt, en daarin komen meer dan genoe IPS'en en AMVA's naar voren die het prima doen qua inputlag, sommigen zelfs beter dan TN panelen.
http://pcmonitors.info/reviews/dell-u2713hm

,maar google in je vriend ips heeft simpelweg ghosting daar is niks aan te doen.
Asus heeft er wat tegegeprobeerd maar dat maakte het beeld helemaal lelijk.
vind je ghosten niet erg en vind je het niet erg dat je textures bij straven blurry worden ga gerust voor IPS maar wil je wel scherp beeld ten alle tijde is tn 2.0 gewoon de beter keuze en het minimale verschil aan kijkhoeken (alleen vertikaal) is echt niet zo interessant om tn daarvoor te laten liggen.
Doe jij dat wel prima maar gelukkig is de markt groter dan de ips obsessed.

TN heeft vorse verbeteringen ten opzichte van 5 jaar geleden maar velen zijn zo gefocussed op ips dat ze het niet zien willen.

Ik had bijna een ips scherm gekocht maar gelukkig weet ik nu beter.
Wellicht moet je eens je review zelf lezen, ik zal zo lief zijn, want ik ben lief, om een stukje te citeren:

"Many home users happily used the U2711 for gaming, too. This was not its intended purpose but many it provided an experience that was just what some individuals were looking for. The U2713HM proved to be a quite decent gaming monitor in our testing, overall. The grey to grey acceleration was particularly well implemented and really showed off what a modern IPS panel is capable of."

"As experienced reviewers and keen gamers ourselves we can certainly see where they are coming from, but must again stress that subjectivity is important and for many people this would be a fine monitor for gaming."

Kijkend naar dat ene plaatje van ghosting, iets waaruit je direct kan zien dat dit op zijn best een matige review is, zie ik normale ghosting, niet veel slechter dan menig TN paneel.

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/benq_xl2720z.htm is een leuke review, even scroller-de-scroll doen naar ongeveer driekwart van de review voor de plaatjes van ghosting. En daar kun je zien dat de nieuwe Dell IPS'en nauwelijks onderdoen voor een 144hz TN scherm.

Ook als je kijkt naar het grafiekje van inputlag kun je zien dat die TN zonder instant-mode een vrij hoge inputlag heeft, en met instant-mode slechts 2ms sneller is dan de nieuwe IPS; en en 4ms sneller is dan de AMVA's. Onmerkbaar dus.

Kortom: Er is echt wel een reden waarom mensen die een beetje verstand hebben van monitors liever AMVA of IPS hebben. Ik herhaal mezelf: op prijs na heeft TN geen enkel voordeel meer. TN loopt achter in kleur, kijkhoek en contrast. 3 dingen die inherent zijn aan de techniek.
Dat scherm van tft central is geen nieuwe versie van TN en heeft ook maar een 6 bit colour depth... nog al logisch dat dit een slecht paneel is en niet best uit de test komt.
Nieuwe hebben echter net als IPS een 10 bit colour depth paneel en kleuren zijn daarom ook gewoon goed in vergelijking met ips.

En al heeft dat bewuste scherm ghosting is hij voor gaming als nog beter door zijn 144 hz.
Bij gaming waar alles zeer snel beweegt zal je het kleurverschil toch niet zien.
En qua prijs heeft TN nog heel veel voordeel had even in de pricewatch gekeken een 4k ips kost je gewoon 40% meer.

misschien dat het qua fabrikage geen verschil meer is maar wij betalen voor ips wel de hoofdprijs.

En ik heb zelf ook eerst naar een ips scherm gekeken en misschien haal ik hem nog steeds omdat hij er simpelweg geweldig uit ziet maar beeld van deze 10 bit tn panelen doet daar niet voor onder. alleen de vertikale kijkhoek is bij extremen een probleem. Maarja daar heb ik geen last van ik zit immers recht voor mijn pc en niet onder een hoek van 45 of 180 graden waar mensen allemaal zo dol op zijn.
Voor je pc zitten doe je recht niet onder een hoekdus beoordeel je scherm ook zo.

Het scherm dat ik wou halen : pricewatch: LG 24EB23PY Zwart
AH-IPS en ziet er echt goed uit.
Maarja helaas niet zo scherp als een 4k scherm.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 27 mei 2014 23:07]

Mijn voorkeur gaat ook uit naar IPS hoor. Heb zelf 2x een Dell 2311h staan, ook vanwege kleurconformiteit en de kijkhoeken.

Maar voor gamen zou ik een goede TN wel fijner vinden. Ik merk namelijk wel wat blur bij beweging.
Kleurweergave en kijkhoeken van TN blijven best slecht vergeleken met AMVA en IPS.

Ghosting is bij IPS eigenlijk nooit een probleem geweest, moderne AMVA's zoals BenQ heeft hebben op AMA-high ook nog zeer weinig ghosting, vergelijkbaar met TN.

Inputlag van IPS is zeer ver teruggedrongen, de populaire IPS schermen zijn sneller dan sommige TN's. Voor AMVA idem dito.

TN is nu alleen nog noemenswaardig goedkoper op grote oppervlakten of bij veel pixels. Grote oppervlakten en TN gaan gewoon niet samen, want slechte kijkhoeken.

Overigens is IPS ook bruikbaar op 100hz of meer, en sommige AMVA's zitten op 75hz.

Dus, waarom zou je TN nog willen kopen?
volgens mij bestaan 1/2 ms latency gray to gray ips panelen nog steeds niet. dus voor gamen is TN nog altijd beter.
En ghosting is wel degelijk een probleem. Lang niet bij alle games maar bij een aantal is het zeer duidelijk.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 27 mei 2014 19:18]

volgens mij bestaan 1/2 ms latency gray to gray ips panelen nog steeds niet.
Heeft echt niet veel te maken met.
dus voor gamen is TN nog altijd beter.
Dat is hetzelfde als 4K panelen gebruiken in smartphones, mooi op papier maar tbh heeft (quasi) niemand daar wat aan, zelfs niet de zogenaamde doelgroep (hier gamers).

Ik heb doorheen de jaren honderden gamers aankoopadvies gegeven ivm monitors, en tenzij in uitzonderlijk situaties hebben die quasi allemaal een Dell U2311H of opvolgers of LG modellen (met IPS) gekocht en alhoewel er velen twijfelden ivm de 'hoge' latency heb ik niet 1 persoon weten klagen.

Ik zeg niet dat er werkelijk niemand is die nood heeft aan ultrasnelle panelen, maar stellen dat snelle hedendaagse IPS panelen niet voldoende zijn voor een normale tot zelfs intensieve gamer is ronduit belachelijk. Je negeert ook het feit dat de meeste games echt geen nood hebben aan snelle beelden (FPS staat in mijn ogen nogal alleen, MMORPGs, MOBAs/ARTs, RTS etc zijn toch al allemaal 'traag').
maar stellen dat snelle hedendaagse IPS panelen niet voldoende zijn voor een normale tot zelfs intensieve gamer is ronduit belachelijk

Dit heb ik dan ook niet gedaan en leg jij me nu in de mond wat me zeer stoord.
Ik stel simpelweg dat TN voor gamen beter is en dat is simpelweg een feit en niet eens een mening.
Al negeren we voor het gemak het latency en imput lag verhaal waar niemand het over eens lijkt te zijn behalve de tests dan blijft ghosting alleen al een zwaar minpunt van ips panelen.

En geen disrespect maar het feit dat jij advies egeven heb en er niks over terug gehoord heb maakt het nog niet het beste advies en de waarheid.
Voor velen is 60 hz en wat ghosting en iets hogere input lag geen probleem maar voor mij en vele andere serieuze gamers dus echt wel.

dus ipv tn bashen en ips de hemel in prijzen zoek eens wat info op over deze tn 2.0 panelen.
Het zijn gewoon uitstekende panelen en echt in de verste verte niet meer vergelijkbaar met wat ik nu voor me heb staan.
In mijn ogen impliceer je het toch (je spreekt over storende ghosting op IPS panelen en dat is voor mij toch iets dat het onbruikbaar zou maken om te gamen), maar goed dan zie ik blijkbaar dingen die er niet zijn.
(pas op: ik betwist niet dat er ghosting is, tuurlijk die is er altijd, maar dat ze stoort is een heel ander verhaal)
En geen disrespect maar het feit dat jij advies egeven heb en er niks over terug gehoord heb maakt het nog niet het beste advies en de waarheid.
Voor velen is 60 hz en wat ghosting en iets hogere input lag geen probleem maar voor mij en vele andere serieuze gamers dus echt wel.
Als er iemand echt problemen gehad had met ghosting dan had ik het wel gehoord, ik was niet bepaald vriendelijk in men pogingen om het 'alles boven de 2ms latency is onbruikbaar om te gamen'-onzinverhaal dat enorm veel mensen (en dit is dan niet op jou gericht, maar er zijn gewoon veel mensen die dit geloven) aanhangen eruit te stampen. Als ze achteraf toch last hadden gehad van ghosting of wat dan ook dan had ik het wel horen donderen (al was het maar in termen als: "hah, ik had toch lekker gelijk").
dus ipv tn bashen en ips de hemel in prijzen zoek eens wat info op over deze tn 2.0 panelen.
Ik bash TN niet, ik zeg louter dat de nadelen die jij aan IPS verbindt voor veel mensen niet zichtbaar zijn/storen (en die mensen moeten dus geen TN kopen aangezien dat nauwelijks goedkoper is). Het tweede deel van die zin is het enige waar ik je in kan volgen. Dat zal ik dan ook doen.

[Reactie gewijzigd door mdgf op 27 mei 2014 21:55]

Die bestaan nauwelijks, en zeker niet de panelen die hier besproken worden. Geadverteerde latencies zijn 95% van de tijd bullshit (er bestaat namelijk geen wettelijke standaard voor de methode, waardoor elke fabrikant maar iets doet), bovendien is input lag hier niet in meegenomen.

Tenslotte merk je het verschil tussen 2 en pakweg 10 miliseconden echt niet, de delay over de server en je eigen reactiesnelheid (muis/tobo) liggen ettelijke malen hoger...
2ms halen de meeste TN's ook niet.

Ik zou zeggen: lees eens wat goede reviews, kijk naar de tabelletjes en zie dat IPS-AMVA-TN eigenlijk niet meer uitmaakt als het aankomt op reactiesnelheid.
Ik doe veel met foto's (Lightroom) en ben absoluut allergisch voor TN panelen. Ik weet niet hoe de laatste stand van techniek ik, maar ik heb bewust destijds gekozen voor een HP LP2475W (1920*1200) S-IPS toen deze net uit was. Een smak geld, maar wel optimale kwaliteit die met geen enkel TN paneel te halen was. Dit is echter wel een paar jaartjes geleden alweer, dus misschien is het veranderd?

Vorige monitor was een Samsung 213T, die destijds 1300 euro moest opbrengen voor 21" 1600*1200 :X

[Reactie gewijzigd door Fairy op 27 mei 2014 14:09]

Ik ben zelf zwaar allergisch voor slechte TN-panelen. Voornamelijk het type dat je vindt in budgetlaptops en goedkope 1080p monitoren.
Dat is ook de reden dat ik voor op kantoor ook alleen maar IPS (Dell) aanschaf.

De beeldkwaliteit van TN is zeker verbeterd, nog niet IPS-kwaliteit, maar zeker stukken beter dan dat het was.
Let wel; voor een goed TN-paneel betaal je je ook wel aardig wat geld.
28 inch + TN paneel??
Dank je, ik sla even over.... :X
Hoezo? Voor gamers is 1ms op UHD toch wel erg lekker.
Daarnaast vind ik het een goede ontwikkeling dat er eindelijk hogere resoluties voor monitoren (voor een betaalbaar bedrag) komen. We hebben inmiddels al een paar jaar 4-6 inch schermen met een 1920x1080 resolutie in onze broekzak, terwijl op je bureau een scherm staat van 20+ inch met dezelfde resolutie (en hij staat ook nog eens op een vergelijkbare kijkafstand als je smartphone!).

[Reactie gewijzigd door sjirafje op 27 mei 2014 13:52]

Dan zit jij wel heel dicht op je monitor, of je hebt hele lange armen.
(verder wel met je eens hoor)
Ga eens achter je bureau zitten en kijk naar je monitor. Pak vervolgens je smartphone er bij en houd hem op kijkafstand. Bij mij scheelt het nog geen 20 cm. Maar je hebt gelijk dat niet iedereen dezelfde kijkafstanden aanhoudt. :)
Eens. Eindelijk hogere resoluties. Nu moet ik zeggen dat 4k zeker toekomstvast is, maar dat is alleen maar prettig. Nu nog met 1080 aankomen op 24" kan echt niet meer.
Alleen is het nut van zo'n hoge resolutie ver te zoeken op je desktop, zeker omdat je dan ook een hele dikke vette vidoekaart nodig hebt om het scherm aan te sturen bij een beetje fatsoenlijke game..
Wat games betreft heb je gelijk. Computers worden echter niet alleen voor games gebruikt ;) Denk aan het naast elkaar zetten van een internetpagina een Word document en een PDF.
tja, maar wil je die 3 naast elkaar zetten, dan zul je weer moeten inzoomen om ze fatsoenlijk te kunnen lezen, dus imho zinloos, dan kun je beter of 3 losse 24" 1920x1200 schermen neerzetten, of zo'n 21:9 scherm neerzetten...
Nou denk eerder dat de videokaarten het niet trekken. Ik game zelf op 27" 2560x1440. Ziet er haarscherp uit, maar mijn GTX780TI moet altijd zweten als hij dit op het scherm moet toveren.

Nee ik hoef op dit moment UHD echt niet. Kost me teveel geld wil ik het maximale eruit halen.
@t ChojinZ: lees eerst even de reviews over het achterliggende paneel wat gebruikt is voor je de conclusie trekt: TN = niks.

Uit de conclusie van de review van de Samsung (zelfde paneel) blijkt dat dit toch een stuk genuanceerder ligt. Helderheid, uniformiteit en kijkhoeken zijn uitstekend, de kleurtemperatuur en kleurechtheid zijn ook veel beter dan gebruikelijk in een TN-paneel .

[Reactie gewijzigd door dirkjesdirk op 27 mei 2014 14:06]

Had ik al gelezen. En daar heb ik mijn conclusie ook op gebasseerd. Even wat quote's uit de review:

"Het is een TN-scherm en je ziet dus een kleurverschuiving. Van links af bekeken verschuift wit naar geel, van rechtsaf naar blauw. Ook andere kleuren veranderen onder een grote hoek, maar minder opvallend. Zit je recht voor het scherm, dan zijn de kleuren uitstekend.

"Wel is sprake van een grote kleurverschuiving wanneer je onder deze hoek kijkt, bijna een inversie. Wit wordt donkergrijs."

Om met het slechte nieuws te beginnen: ja, het is een TN-paneel en ja, er is dus sprake van kleurverschuiving wanneer je het niet recht van voren bekijkt. Ook is de zwartwaarde wat te hoog, waardoor het contrast tegenvalt.

Conclusie:
Het scherm is voor TN normen zeer goed maar kan nog steeds niet op tegen een middemoter IPS paneel. Kijkhoek blijft gewoon een zwakpunt. Zeker op zo'n oppervlak...

[Reactie gewijzigd door ChojinZ op 27 mei 2014 14:58]

Waar blijft blue phase mode LCD?

[Reactie gewijzigd door endemion op 27 mei 2014 16:59]

Interessant. Zowel AOD als Samsung zijn er al mee bezig geweest. Hopelijk lukt het ze om er een betaalbaar productieproces voor te ontwikkelen.

Meer interessante info: http://www.display-centra...lue-phase-lcd-are-coming/

[Reactie gewijzigd door Aham brahmasmi op 27 mei 2014 22:10]

Correctie: De horizontale kijkhoeken zijn (voor TN begrippen) prima. De verticale kijkhoeken zijn daarentegen nog steeds drama.
Deze staat op mn lijstje om aangeschaft te worden. ik game momenteel op 3x 22 inch, daar komt straks alleen deze voor te staan. ik lees alleen maar positieve revieuws over dit paneel. Ik kan NU al niet wachten :)
Ja, het is wachten op de volgende generatie graka die genoeg power hebben om 4k games vloeiend te kunnen afspelen.
Tn is oke, zeker voor gamen maar waarom speakers?
Scheelt toch weer een paar tientjes op de prijs om die weg te laten en als je een monitor voor ¤650,- aan gaat schaffen heb je altijd ook wel een paar euro over voor speakertjes.
Dat snap ik nou ook nooit.

"Er zijn twee usb 3.0-poorten en twee 2.0-varianten. Verder zijn er twee 3W-luidsprekers geļntegreerd"

Hij staat nu in de PW voor 526, dat had dus wel voor 490 gekund. Dat klinkt toch veel beter? Ik was dan in ieder geval enthousiaster geweest. Nu kan je net zo goed nog even wachten (AOC zal immers niet de enige aanbieder in deze prijsklasse blijven) en voor nog twee tientjes extra een IPS-paneel uitzoeken.
Prijsverschil met een vergelijkbaar ips scherm is meer als 1000eu op het moment.

Overigens is er een Samsung op de markt waar de speakers niet inzitten. Ik moet zelf inderdaad ook zeggen dat ik door nutteloos vindt. USB is dan wel weer handig.
Dat klopt, maar voor ~470¤ heb je een 2.5K IPS paneel. En volgens mij ga je op die hele extra inch (27" vs 28") die resolutie die zoveel hoger is niet schrikbarend veel anders/scherper zien. Wellicht als je er met je neus op zit, wellicht. ;)
Dat is een 1440p scherm :P Die zijn er inderdaad al jaren. Werk hier zelf bijvoorbeeld met een U2711 van Dell.

Als je echter kijkt naar het huidige 4k aanbod dan kan je niet anders dan concluderen dat er geen betaalbare IPS schermen zijn bedoelt voor de computer. Er zit een groot verschil tussen 4k en wat jij voor het gemak 2.5k noemt. :o Of je dit (kan) waarnemen is natuurlijk weer een geheel andere discussie. :>
Ik heb als testje even een zwarte lijn getekend op een witte achtergrond (Zonder AA).

Op een afstand van 2 meter, zie ik op mijn 24 inch 1920x1200 scherm nog steeds de karteltjes (of in ieder geval de variatie in dikte) van de lijnen.

Ik vermoed dat ik, op een kwart van die afstand, dat verschil nog steeds duidelijk zie op een scherm dat maximaal twee keer de resolutie heeft bij een marginaal grotere diagonaal.

Pas bij een 8K resolutie op een vergelijkbaar scherm zal je dit vrijwel niet meer kunnen zien.

edit:
Woordje "zonder" vergeten

[Reactie gewijzigd door VOODOO_WILLIE op 27 mei 2014 21:02]

Ja, USB is handig, mits de poorten op een bereikbare plek zitten.. Heb zelf op het werk van die Samsung Syncmaster S24A850DW, 2, naast elkaar, en tja, die heeft zn USB-poorten achter op zitten, waar je niet makkelijk bij kunt (tenzij het voor permanent is, maarja wie gaat er nu iets middels USB permanent aan zn monitor hangen...
Omdat met een 28" monitor er geen speakers bij passen op het bureau :+
Heel veel plaats er achter zal je bedoelen.. :)
wel een erg klein bureautje heb je dan
Hoezo? Voor gamers is 1ms op UHD toch wel erg lekker.
Voor gamen koop je liever een scherm met een lagere resolutie en een hogere refreshrate (120Hz/144Hz). Koop je UHD voor de beeldkwaliteit, dan wil je liever een IPS scherm.
De hoge resulutie is bij voorkeur extreem goed voor gamen.
geen jaggies meer AA is compleet overbodig wat weer gpu kracht scheeld.

Iedere gamer met high end rig zou wel een 4k scherm moeten willen. Zo niet kan die beter een mid range setup gebruiken omdat je met lagere resos veel minder kwaliteit uit je game Haald.

http://www.extremetech.co...r-way-to-gaming-nirvana/3

Vergelijk daar maar eens wat screens.
Ondanks dat we geen 4x scherm hebben kunnen we nu al zien dat op 4x zonder aa het er gewoon veel beter uit ziet.
Als je de tests van de Samsung 28" bekijkt kun je zien dat deze TN-panelen best prima zijn. Natuurlijk hou je een aantal nadelen (inkijkhoek, kleurspectrum), maar met een beetje calibratie zijn ze goed voor 99% van het werk.
Dit is een nieuwe versie van TN met grotere kijkhoeken betere kleuren enz. enz.

En dit scherm heeft net als de andere schermpen echte 10 bit kleuren wat beter is dan de meeste ips schermen op 8 bit.
Het verschil is echt enorm.
Ideaal formaat met deze resolutie voor de desktop. En erg goedkoop, moet ik zeggen. Ik had niet verwacht dat het zo snel zou gaan met de prijzen voor 4K monitoren.
Maar ik wacht nog even op een betaalbare variant met PVA- of IPS-paneel.
28 inch 4k monitoren zijn er al vanaf 526 euro pricewatch: AOC U2868PQU Zwart Ik wacht zelf ook nog even tot de prijs wat verder zakt. Ik wil er namelijk graag een surface 3 pro op aansluiten. Die kan 4k blijkbaar aan.
Kijk eens waar dit bericht over gaat :P Je hebt zojuist de pricewatch-link bij het bericht gevonden.

ps. PVA/IPS is er ook, op 32", maar dan ben je 2k armer. Over een paar maand is die prijs ook omlaag, door introductie van nieuwe modellen, maar dan komt de concurrentie van de 4k-TV.
In het artikel staat De adviesprijs bedraagt 649 euro. je hebt ook ips 4k voor net iets minder dan 1000.
Prijs kan direct aangepast worden. Zie pricewatch, daar staat dit mooi stukje techniek al te koop voor ¤526,-
Overigens komen de prijzen de laatste paar weken steeds dichter bij LED schermen en zal de gemiddelde consument zich makkelijker wagen om een UHD scherm in huis te nemen.
Prijs kan direct aangepast worden. Zie pricewatch, daar staat dit mooi stukje techniek al te koop voor ¤526,-
Overigens komen de prijzen de laatste paar weken steeds dichter bij LED schermen en zal de gemiddelde consument zich makkelijker wagen om een UHD scherm in huis te nemen.
De adviesprijs verandert daar natuurlijk niet direct mee he. Je ziet het wel vaker dat adviesprijzen makkelijk 10 tot 20% hoger liggen dan de daadwerkelijke marktprijs.
Sommige bedrijven zijn nog erger dan die 10/20%
Zie bijvoorbeeld adviesprijzen en werkelijke prijzen van Elro en Logitech.
Je ziet echter maar 1 vage bron die die prijs bied, een zakelijke leverancier zo te zien?

Altijd handig om te wachten tot de winkels ermee komen.
Mogen we,als niet zo kenner van schermen,even weten wat een TN scherm is,en wat een IPS scherm??
Verschil in paneeltechniek, kijk maar op wikipedia voor den details.

Grootste verschillen tussen IPS en TN zijn kleur en kijkhoek, ten voordele van IPS. Kijkhoek van de moderne TN's is niet meer zo belabberd, maar nogsteeds slecht te noemen, kleur is ook nogsteeds matig.

Vroeger was TN leuk vanwege de lage prijs, lage inputlag en weinig ghosting. Gelukkig zijn AMVA en IPS in die drie dingen veel beter geworden, waardoor TN technisch gezien eigenlijk niet interessant meer is, beetje achterhaalde techniek.
Toch, als ik in de pricewatch zoek op een vergelijkbaar IPS scherm (24", want 28" is er simpelweg niet) dan vind ik er slechts 1 en kan ik 2 van dit soort schermen kopen voor 1 IPS/AMVA scherm.
Dat is de reden dat TN dus nog interessant is, vooral voor diegene die niet direct vanuit professioneel oogpunt voor kleurechtheid gaan.

Het enige nadeel aan al deze schermen is dat ze 16:9 zijn, dat is leuk voor een tv maar voor mn monitor wil ik graag 16:10

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 27 mei 2014 17:39]

Het enige nadeel aan al deze schermen is dat ze 16:9 zijn, dat is leuk voor een tv maar voor mn monitor wil ik graag 16:10

Je vergeet even dat deze schermen al 4x zo veel werkruimte hebben als een 1920x1080 scherm en dus ook meer dan een voorheen standaard 16:10 scherm.

Dus met de juiste scaling heb je meer werkruimte in de hoogte en ruimte voor iconen dan een 16:10 scherm heeft.
Dat is alleen zinvol als het aantal inches ook meeschaalt, anders wordt het al gauw niet meer leesbaar, zolang het aantal inches niet hoger wordt bij een 16:9 scherm verlies ik dus effectief schermruimte.

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 28 mei 2014 00:53]

Nee dus...

Als je scaling op 150% zou zetten heb je dus MEER werkruimte dan dat je had op je 1920x1200 scherm je heb namelijk effectief 1620p ipv 1200.
Dat is dus 45% meer werkruimte.

Werkruimte heeft niks met het aantal inches te maken je kan op een 24 inch meer werkruimte hebben dan op een 32 inch afhankelijk van de resolutie.
Tenzij je je scherm als snijplank gebruikt natuurlijk dan heeft schermgrootte wel effect op je werkruimte.
Liyama introduceert ook bijna hetzelfde scherm (paneel zal ook wel van Samsung komen). B2888UHSU-B1

Kwa design heeft Liyama een voorsprong. De prijs is gelijk en het scherm is ook in hoogte verstelbaar, uitgerust met een usb hub en heeft twee speakers.

[Reactie gewijzigd door Maulwurfje op 27 mei 2014 14:19]

Dat zou idd zomaar kunnen dat het paneel bij Samsung vandaan komt. Overigens heeft Samsung ook pas een 28 inch uhd monitor uitgebracht. Deze UD590 is nog goedkoper en ik vind hem nog mooier dan de Iijama als ik eerlijk ben. ;)
The UD590 packs a 28-inch 3840×2160 TN panel (157 PPI), capable of displaying 10-bit color (1 billion colors) at 60Hz with 1ms GTG response time. Priced at $700, this is probably your best bet if you want to try your hand at 4K gaming
http://www.extremetech.co...olor-monitor-for-just-700
Cool scherm ! Wel is 28" wat aan de grote kant voor mijn situatie. Ik heb nu een 1080p 27" scherm en die is al oversized.

Helaas kan ik niet meer dan 2560 x 1600 pixels uit mijn notebook krijgen via mini-displayport (thunderbolt) ....UHD gaat hem niet worden deze generatie ;(
Zie er de voordelen van.
Over een paar jaar zijn de kinderziektes er uit en heb je er alleen maar voordelen van.

Het kan best wel eens meevaleen duur geen early adopter te zijn.
Ik moet erg mijn best doen om er geen te kopen en blijf mezelf maar vertellen dat mijn enkele amd 7970 OC het niet aan kan en ik haat SLI/X-fire door de slechte game support.

Ik weet dat als ik nu zon scherm koop ik jarenlang ellende ga krijgen.

Dus gebruik dit voordeel en laat andere mensen een keer worstelen met de nadelen haha.
Ik ben meer geinteresseerd in het scherm voor webdevelopment, omdat er dan logischerwijs erg veel werkruimte op het scherm is, en omdat ik dan mijn websites alvast kan optimaliseren voor 4k =)
Tja dat kan ook.
Het leuke is dan als je een 2de pctje naast je neer zet kan je met een HDMI ingang naastje display port bij een aantal van deze 4k schermen picture in picture gebruiken waardoor je je websites kan openen op een 2de pc en kan kijken of het lekker loopt.

Bij de samsung kan je hem zelfs rezisen en met een hdmi swich aan en uit zetten.

Deze schermen bieden zoveel leuke opties voor dual screen in 1 scherm dat ik alleen daarom al deze schermen wik hebben.
In de pricewatch van Tweakers staat die er al voor ¤527?

pricewatch: AOC U2868PQU Zwart


typo weg gehaald

[Reactie gewijzigd door merphixia op 27 mei 2014 14:43]