Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 75 reacties

Motorola lijkt van plan te zijn om volgende maand een goedkope smartphone uit te brengen met een dunne behuizing. Het apparaat zou goedkoper zijn dan het huidige budgetmodel Moto G en volgende maand in de winkels liggen.

Dat ontdekte de Braziliaanse site Tecnoblog. De site claimt bronnen binnen een Braziliaanse telecomprovider te hebben, die een foto opstuurde van een aantal specificaties van de nog onaangekondigde Motorola-smartphone. Wat opvalt is dat de behuizing slechts 6,2mm dik is, waarmee het een van de dunste smartphones op de markt zou worden. Waarschijnlijk wil Motorola de dunne smartphone onder de naam Moto E op de markt brengen.

Verder heeft het model een 4,3"-scherm met onbekende schermresolutie en een niet nader gespecificeerde dualcore-processor die zijn werk op 1,2GHz doet. Het ram bedraagt 1GB terwijl er voor opslag 4GB aanwezig is. De accu heeft een capaciteit van 1900mAh. Motorola zou de budgetsmartphone hebben voorzien van Android 4.4, momenteel de nieuwste versie van het mobiele besturingssysteem. Foto's kunnen gemaakt worden met een 5-megapixelcamera. Daarnaast is er ondersteuning voor dual sim.

Volgens Tecnoblog is Motorola van plan om de smartphone volgende maand uit te brengen, voor een prijs van omgerekend iets meer dan 190 euro. Daarmee zou het model bij introductie goedkoper zijn dan de Moto G, momenteel een populaire budgetsmartphone van Motorola. Het is onduidelijk of het toestel ook in Nederland wordt uitgebracht, al gebeurde dat bij onder andere de Moto G en Moto X wel.

Motorola budgetsmartphone

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (75)

Ik lees dat veel tweakers erg nieuwsgierig zijn naar deze telefoon.
En de telefoon vergelijken met de Moto-G.

Als je de Z10 met de combi van BBos10 & android runtime 4.2.2, met betere cpu, 2x meer ram, wel 4G & SD kaartlezer links laat liggen dan is de Moto-G is inderdaad een zeer aardige android aanbieding op dit moment.

Waar je met dit geruchten-toestel wel rekening mee moet houden.
Is dat dit nieuws, uit braziliaanse bron komt.
& Brazalianen heel hoge importheffingen hebben op telefoons.
Veel telefoons voor de braziliaanse markt, worden daarom in Brazilië zelf geassembleerd. Zelfs Iphones, worden speciaal in Brazilië gemaakt.

Daarom is de kans groot, dat deze geruchten-telefoon alleen voor de lokale markt geproduceerd wordt,
En niet in de rest van de wereld te koop zal zijn.

[Reactie gewijzigd door kastjes op 21 april 2014 02:46]

De Moto G was al ideaal voor mensen die alleen WhatsApp, Instagram, Snapchat (social media) en internet gebruikte. Dit is dan weer een hele goede.

Ik heb het altijd raar gevonden dat mensen uit mijn klas die alleen maar social media en internetten gewoon een iPhone 5s/Galaxy S4 kregen.
Ach ja, status he...

Overigens is de moto G ook wel sterk genoeg om wat games te draaien hoor, real racing etc. Geen probleem.
En dat is toch meestal het net wat zwaardere gebruik dat mensen ook graag willen kunnen.
Waarom nu weer status?

Hoe dat erin is gekomen weet ik niet.
Het heeft niets met status te maken.

Als je weet dat je veel gebruik maakt van je telefoon, dan ben je toch ook bereid om een paar honderd euro meer uit te geven?
Status zeker aanwezig. Mama Piet heeft er ook 1 ik wil er ook 1. Ik wil geen galaxy mini, dat is verschut !

Dat is wat ik toentertijd als verkoper bij de Hi voor m'n kiezen kreeg hoor.

[Reactie gewijzigd door ibson op 20 april 2014 23:28]

We hebben hier hier over school kinderen die een s4 of 5s hebben en die alleen gebruiken voor facebook en whatsapp wat ook met een goekope telefoon kan maar dan is hun status lager
Maar je hebt ook kinderen die een mooie nieuwe Gazelle of Batavus fiets krijgen. Dat is net zoiets. Is niet direct status maar meer hoe ze (ouders en kinderen) met geld om gaan.
Behalve dat je merk-fiets ook daadwerkelijk vaak langer mee gaat én een hogere 2dehands waarde heeft.

Ik weet natuurlijk niet hoe jong 'kinderen' zijn in je voorbeeld, maar vanaf een jaar of 13 kan je in principe met één fiets tot je 18de verder (en daarna).
Nope,
Misschien dat Gazelle en Batavus vroeger kwaliteit leverden, nu is het ook cheapo plastic en kwetsbare techniek.

10x liever een oud studentefietsje dan een nieuwe fiets die plastic kettingkasten hebben.
daar heb je gelijk in. mjn goede tweedehandse gaat n al langer mee dan de gazelle die ik nieuw kreev van mijn ouders. en reken maar dat ik wel zuinig ben op mijn fietsen (reparaties zelf betalen).
Naja, waar heb je dan echt de snelheid van de topmodellen voor nodig? Voor die verdwaalde hardcore mobile gamer? Het feit dat zo'n topmodel snel is en een mooi scherm heeft telt ook wel voor iets hoor, daar ben ik in ieder geval erg blij mee. Ik doe verder ook niet zulke zware dingen op mn s4.
Uit mijn ervaring gaat het niet om status maar dat ze niet slim genoeg zijn om verder te kijken. Er zijn maar twee merken, Samsung en Apple (eerst ook BlackBerry) en de goedkopere Samsungs zijn automatisch slecht zodat ze alleen maar de s-serie nemen.
De illusie is altijd aanwezig geweest. Ik herinner me nog de tijd dat gsm's net gangbaar waren geworden en het overal stikte van de figuren die met hun nieuwste Nokia in een speciale broekriem-houder rondliepen. In het begin hadden echte hardcore-lui er nog een buzzer bij.
Maar om eerlijk te zijn let ik er zelf totaal niet op wat voor telefoon iemand heeft. Alleen een roze telefoon met bloemetjes oid is iets wat me direct opvalt.

[Reactie gewijzigd door blorf op 20 april 2014 09:48]

Waarom nu weer status?
Smartphone is status symbolen voor de armen, is niet echt status natuurlijk, maar kinderen en mensen met weinig geld zien het vaak wel als statussymbool.
Het blote feit dat je die paar honderd euro extra te spenderen hebt geeft al aan dat je status die van rijke stinkerd is :(
Ja, da's waar.

Maar ik heb de Moto G zelf ook en weet ook wel dat je er een spelletje op kan draaien. Ik denk dat hij voor 80% van de mensen die een S4 hebben geschikt is.

Het is inderdaad waar dat sommige mensen gewoon om het jaar/twee jaar een nieuwe telefoon kopen voor de status :o
Nou status.. Ik wil gewoon het snelste hebben dat er beschikbaar is. Als een pagina laad in 3 seconden op een Moto G en in 1,5 seconden op een Note 3 dan vind ik dat het waard. Niets met status te maken. Ook hebben de duurdere modellen vaak mooiere schermen, betere/grotere accu's en mooiere camera's. Ook krijgen topmodellen veel meer updates dan budgetmodellen (Motorola uitgezonderd dan).
De moto g browst net zo snel als topmodellen, er zit een quadcore in, je mobiele data of wifi is de beperkende factor. Downloaden gaat met 40 Mbit over mijn wifi netwerk. Enige verschil in snelheid merk je bij opstarten van apps, en dat scheelt ook weer niet zoveel. Ik heb nog geen games gezien die niet soepel draaien.
En het feit dat het een quadcore zegt dat hij snel is? Een topmodel heeft zoveel meer rekenkracht, geheugensnelheid en RAM dat alles wat je doet sneller gaat. En daar willen mensen voor betalen, ongeacht welke status het toestel heeft. En dan is die goede camera, het mooie scherm en het grote opslaggeheugen ook meteen mooi mee genomen
Een quadcore 1.2 ja. Heb ik ook in mijn telefoon. Traag ding. Niet vergelijkbaar met high end phone.
"De moto g browst net zo snel als topmodellen, er zit een quadcore in".

Een klasgenoot van me heeft een THL uit China laten komen met een octacore.. Zelfs die is niet sneller dan mijn Note. Het aantal cores zegt niet zoveel.

Mijn zus heeft de Moto G dus ik heb er genoeg mee kunnen spelen om er wat nuttigs over te zeggen. Voor het geld is het een heel goed toestel maar komop, totaal niet vergelijkbaar met de topmodellen.
40Mbit over wifi, dit trek je met elke budgetphone met wifi-N. Maar Zodra je buiten bent zit je voor het surfen van aan verouderde 3G techniek, met hoge latency tijden, en in veel gevallen minder bereik dan 4G.

Wat dat betreft zijn er betere keuzes in het segment.

[Reactie gewijzigd door 3x3 op 20 april 2014 16:08]

Betere bouwkwaliteit en ander materiaal, andere design, andere software (iOS? Touchwiz?) en/of meer updates, snellere processor, meer ram, meer opslagruimte, sd kaart uitbreiding, groter scherm, ander soort scherm (LED?), hogere resolutie, betere camera, eventueel waterdicht... Al met al op alle fronten beter dan een Moto G... maar in jouw ogen kopen wij andere (en betere) telefoons puur en alleen om status. Logisch.
Ik zou zeggen inderdaad. Wat wil je nog meer dan eventueel wat games draaien op je smartphone
Ik heb een Nexus 4 maar die is een van de goedkopere smartphones in mijn klas, twee kinderen heeft een moto g maar de rest hebben bijna allemaal een iPhone, waar ze alleen maar mee WhatsAppen, op Twitter zitten enz terwijl ik mijn goedkopere Nexus 4 veel zwaarder gebruik. De reden dat ze een dure iPhone hebben en geen goedkopere Android/Windows phone: het is een iPhone.

Nu ontopic: ik denk dat Motorola hier weer een goede smartphone neer gaat zetten, zoals we van Motorola gedanst gewend zijn. Maar ik heb wel het gevoel dat je beter iets meer zou kunnen betalen om een moto g te nemen dan deze te kopen, als je het het geld er tenminste voor over hebt.

[Reactie gewijzigd door markdm op 20 april 2014 09:27]

De moto G is vrij krachtig voor wat je ermee kunt, ik stond in ieder geval voorsteld van de power van het kleine budget telefoontje!
De Moto G was al ideaal voor mensen die alleen WhatsApp, Instagram, Snapchat (social media) en internet gebruikte. Dit is dan weer een hele goede.

Ik heb het altijd raar gevonden dat mensen uit mijn klas die alleen maar social media en internetten gewoon een iPhone 5s/Galaxy S4 kregen.
Nou de moto G is tot veel meer in staat hoor. Blijft toch een quadcore met 1gb ram. Dus hij kan gewoon bijna alles draaien en dat voor een prijs onder de 200.
Same here ach ja heb zelf een note 2 maar die wordt wel tot het maximum gebruikt
Ik heb een Nexus 4, trekt ook bekijks juist omdat de meeste een Samsung hebben :P
Zelfde hier! De eerste reactie was (helaas): "he, is dat een S3?" 8)7
Bij mij vroegen ze hoe ik aan dat vette Android skin kwam, toen ik zei dat kale Android zo uitziet waren het allemaal enorm verbaasde gezichten _/-\o_
Dual SIM en Dual-Core 1.2GHz?

Klinkt als een MTK (Mediatek) 6577T based phone

Als dat zo is zou dat wel wat ouderweds zijn. Zelfs de Mediatek budget Quad core zijn al oud nieuws aan het worden. Mischien hebben ze een partij oude chips voor weinig gevonden. Verder, als dit vermoeden waar is, is Euro 190 erg overprijst.
Het kan ook de s4 chip zijn van qualcomm, alleen dan met 2 cores disabled en een lagere kloksnelheid. Zoiets als bij de 525. Die heeft (bijna) dezelfde specificaties.
Qualcom heeft (afaik) geen Dual SIM. Er zijn wel Qualcom gebaseerde Dual SIM phones, maar die hebben dan een aparte tweede GPRS modem chip (vaak NXP based) erbij. En dat is dan weer niet waarschijnlijk omdat het in een superdun pakketje moet.

@skoozie : 4.3 is vrij normaal op Mediatek. 4.4 nog niet gezien maar die komt ook wel. Alleen inderdaad mogelijk niet voor de 6577T, dus toch wat vreemd. Ik ben benieuwd wat de motorola gaat gebruiken.

@Bananeplant: Echt custom (cyanogen) is nog niet mogelijk omdat noch Mediatek nog de fabrikanten de kernelsource vrijgeven (GPL fail). Maar je kan heel veel modden aan een Mediatek ROM hoor.
Er is een hele lading dualsim telefoons met de Snapdragon 400 (oa de Lumia 630 en Moto G), plus nog een paar met Snapdragon 600 (HTC One, Galaxy S4).

Verder hebben Intel's Atoms ook dual sim support, zoals in de Asus Fonepad 7.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 20 april 2014 21:02]

Een beetje laat om nog te reageren, maar toch:

Die chips hebben echt geen dual SIM support. Of meer specified, geen radio die twee kanalen kan volgen, en dus geen 'dubbele telefoon' (zoals dual sim geinterpreteerd moet worden. Dus geen active-active, maar ook geen active-standby om dat ook de standby continue aan het handshaken is. Alleen "sim-swapping" zou nog wel kunnen, maar dat is echt niet handig.

Sommeige erop gebaseerde telefoons hebben wel dual-sim, dankzij een extra, aparte, 2e modem chip. Wat in een superdunne telefoon niet waarschijnlijk is.
??? Al die telefoons hebben gewoon active standby hoor? Ouderwetse Sim-swapping heb ik jaren niet meer op een telefoon gezien, zelfs mijn lullige reis-Nokia van 25 euro heeft dual sim/active standby.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 22 april 2014 20:36]

Dit klinkt logischer, ik heb nog geen mediatek telefoon gezien met Android 4.3 of 4.4. Aan de andere kant heb ik ook nog geen qualcom gezien met dual sim... Zou het een eigen soc zijn?
Er zijn wel dual-sim toestellen met Qualcomm, zoals de HTC one en de Samsung S4 mini.
Maar de keuze is inderdaad niet heel erg groot, helaas ...
Mediatek klinkt weer wat minder fijn als je iets goedkoops zoekt om een custom rom op te flashen.
Lijkt mij wel een leuk ding als 'ie in december +/- ¤150 gaat kosten dan heb ik een leuke smartphone waar ik veel plezier van zal hebben, ik heb nu de Galaxy Ace en die singlecore 800 mhz processor is traag.
Ik denk dat je dan beter de Lumia 635 kan kopen. Min of meer dezelfde prijs, wel 4G, en sneller. Plus vermoedelijk een beter batterij gebruik en veel meer opslag.

Maar het is wel goed om te zien dat Motorola in het lagere segment doorgaat. Ze maken goede telefoons en het geeft veel meer keuze. De Chinese telefoons zijn nog lang niet wereldwijd makkelijk verkrijgbaar.
De lumia 635 is inderdaad een goede keuze/concurrent maar niet iedereen wil Windows phone omdat ze Android gewend zijn.
Ik ben meer fan van Android dan Windows 8 bovendien zal ik 4G of 3G niet gaan gebruiken dus dat doe er niet toe, als ik op de wifi kan internetten ben ik tevreden :-)
Lumia 635 is wel WP8 en geen Android, moet je wel even melden, want niet iedereen wilt WP8 je hebt er minder apps. Voor de meeste mensen misschien wel voldoende apps in wp8, zoals ik, want ik gebruik niet zoveel apps en game minimaal op mn smartphone . Wat je zegt klopt allemaal, maar ik wilde dit erbij toevoegen. ;)
Met die Lumia zit je weer met 512mb ram. Dat is zonde met die cpu die ze er in hebben gestopt.
Dan heb je wel Windows Phone en daar zit niet iedereen op te wachten, om diverse redenen. Maakt het je niks uit, dan zal het vast wel een goede koop zijn.
4GB voor opslag is wel erg weinig want ik neem aan dat er ook nog wat nodig is voor Android.
Wel dat dacht ik ook, maar eigenlijk nu ik mijn telefoon in gebruik heb zie ik dat ik nog niet aan 3GB kom doordat alles via internet gebeurt.

Trouwens als je alleen maar internet en social media doet op die gsm denk ik dat 4GB ook geen problemen moet opleveren.
Android incl recovery partitie etc neemt ongeveer 2.5 GB in op de twee 4GB toestellen hier in huis, een SD kaartje is idd onvermijdbaar.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 20 april 2014 17:33]

Raar dat deze telefoon ¤190 gaat kosten, terwijl de 8GB Moto G ondertussen al onder de ¤170 zit. De Moto G heeft ook nog eens een grotere accu (2.070mAh) en een quad core in plaats van een dual core. Nu is de Moto G wel iets dikker, maar dat maakt (vind ik) dat hij lekker in de hand ligt.
Enige wat deze Moto E dan als voordeel heeft is dual sim, dat zou het nog wel enigszins interessant maken als telefoon voor bedrijven.
Er staat trouwens niets over uitbreiding van het geheugen, 4GB (wat effectief niet 4gb is, vanwege Android wat ook wel wat ruimte inneemt) is toch wel erg weinig als je het niet kunt uitbreiden via mirco-SD.
Adviesprijs vs. winkelprijs he. Deze zal waarschijnlijk vrij snel onder de prijs van de G duiken
Daarnaast de moto g is dacht ik niet overal verkrijgbaar, Ik verwacht dan ook niet dat deze telefoon naar Nederland zal komen maar juist naar de landen waar de moto g niet is. Onder andere omdat het lijkt uit deze specificaties afbeelding dat er ook digitale televisie op zit.
Digtale televisie is iets wat niet op veel westerse smartphones zit. Lijkt mij dat deze meer richting de landen gaat waar de moto G niet verkrijgbaar is.

[Reactie gewijzigd door jctjepkema op 20 april 2014 08:48]

De adviesprijs van de Moto G 8GB is juist 169 euro inc btw. Maar de prijs die hier aangehaald is, is de prijs van Brazilië en daar liggen de prijzen altijd relatief hoog. Ook gaat die prijs waarschijnlijk over het dual-sim model, maar er komt ook nog een single-sim model aan, met dus nog een lagere prijs.

http://www.androidauthority.com/motorola-xt1021-369970/
Blijft de Moto G denk ik net iets leuker, tenzij er in deze een x86 cpu zit. Moto G is één van de weinige budget toestellen die ook uitstekend uit de voeten kan met de toegankelijkheidsopties ingeschakeld (voor blinden en slechtzienden) zonder te haperen.
x86 lijkt mij voor een budgettoestel vere van logisch, helemaal met deze prijs. die ontwikkeling zal nog enkele jaren duren
Das helemaal niet zo gek hoor, twee jaar terug zijn er zijn een paar spotgoedkope toestellen in India en Afrika uitgebracht met Intel's Medfield chip, oa de Xolo X900. Ook de Asus Fonepad 7 is een van de goedkoopste telefoons op de markt.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 20 april 2014 17:40]

Asus Fonepad 7 is ook waar ik op doelde. 1.6 dualcore CPU die het echt niet onaardig doet voor een belachelijk lage prijs. Ben zelf bijna vergroeit met die phablet :)
De moto g kost nu 160 euro. Waarom zou je de moto e kopen dan?
Omdat de E dual-sim heeft, sommige mensen hebben dat nodig in een niet al te duur segment.
Er is ook een dual sim Moto G.
Is dit nu het eerste resultaat van de overname door Lenovo, of is het daar te vroeg voor?
Ik denk dat ze al bezig waren hieraan en dat de volgende line-up het resultaat wordt van de overname door Lenovo.
enn daar gaat de naam van motorola weer -.- ipv dat ze zich bezig houden met wat ze aan het doen waren en vervolgens nog even een paar echt goede telefoons op de markt brengen net als de moto g (geweldig ding heb hem zelf ook) en dan pas rotzooi uitbrengen dan komen ze weer een beetje meer op de markt. maar als ze troep gaan lopen uitbrengen gaat hun naam weer naar beneden, wat mij voor hun positie niet een verstandige beslissing is.
En hoe weet je nu al dat het rotzooi is? Ik heb er, qua prijs/kwaliteit verhouding, wel goede verwachtingen van.
Hetzelfde heb je ook met die chinese toestellen.

Daar zitten pareltjes tussen waarbij je het onderscheid echt niet kunt maken. Het is maar dat grote fabrikanten tegenwoordig steeds vaker een premium-model in het middensegment hebben, een jaar geleden was dat nog niet.
gezien deze al duurder wordt uitgebracht op de markt dan dat de moto g is op dit moment lijkt de prijs/kwaliteit mij al helemaal niks icm de specificaties die het toestel wss gaat hebben + daarnaast zal deze waarschijnlijk ook geen uitbereidbaar geheugen hebben net als de moto g en lijkt mij het toestel helemaal niks waardoor de mening van een boel mensen wordt bevestigd; iets waar motorola niet op zit te wachten (lijkt mij)